Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Fakulta Sociálno Ekonomických vzťahov / Bankovníctvo
prednášky (ban_course.doc)
- Bankovníctvo
Obsah:
- Bankový systém v SR a EÚ
- Postavenie, funkcie a úlohy NBS ako centrálnej banky
- Legislatívne podmienky bankového sektora v SR
- Postavenie, funkcie a ciele komerčných bánk
- Rentabilita, likvidita a solventnosť komerčných bánk
- xxx
- Kapitál komerčných bánk
- Úverové produkty komerčných bánk
- Vkladové produkty komerčných bánk
- Tuzemský platobný styk
- Zahraničný platobný styk
- Elektronické bankovníctvo
- Organizácia výkonu bankových obchodov
Lit.: Prno, I.: Bankovníctvo, IRIS, BA, 2000
Horváthová, E.: Bankovníctvo, Súvaha, BA, 2000
Bankové operácie, IBV NBS, EMKA, BA 96
Belás, J.: Manažment vkladových produktov, Elita, BA, 98
Belás, J.: Platobný styk, Uniprint, PB, 03
Polidar, V.: Management bánk
ban pr1
- BANKOVÝ SYSTÉM
- systém vzťahov, inštitúcií a pravidiel medzi bankovými a nebankovými subjektmi v ekonomike
- usporiadanie je determinované polityckými a historickými aspektmi, zvyklosťami, tradíciami a ekonomickými špecifikáciami krajiny
- spravidla dvojstupňový: centrálna banka + komerčné banky (v ČSSR jednostupňový – ŠBČS – monobanka) znamená oddelenie výkonu funkcií CB od funkcií KB, typický pre vyspelé ekonomiky
Centrálna banka – predstavuje vrcholný subjekt menovej politiky a regulovania bankového sektora
- funkcie: výkon menovej politiky, emisia obeživa, devízové operácie, banka štátu, banka bánk, reprezentant štátu v menovej oblasti
- ciele: stabilita meny a stabilita bankového sektora
Komerčné banky – predstavujú podnikateľský subjekt
- funkcie: sprostredkovanie kapitálu, prijímanie vkladov, poskytovanie úverov, poradenské služby, ďalšie služby
- cieľ: orientácia na dosahovanie zisku
Zákon o bankách definuje banku nasledovne: „Banka je právnická osoba so sídlom na území SR, založená ako akciová spoločnosť, ktorá a) prijíma vklady b) poskytuje úvery a ktorá má na výkon činnosti udelené bankové povolenie. Iná právna forma banky sa zakazuje.“
Význam dvojstupňového bankového systému:
- zabezpečuje vnútornú a vonkajšiu stabilitu meny
- zabezpečuje stabilitu komerčných bánk
- stimuluje rozvoj finančného trhu
- podporuje efektívne využitie peňažných prostriedkov
- znižuje transakčné náklady pri realizácií dopytu a ponuky kapitálu
- poskytuje kvalitnejšie finančné služby
Členenie komerčných bánk
z hľadiska typu vykonávaných aktivít:
- univerzálne - komerčné banky s rozhodujúcim postavením, determinované globalizáciou, riziko monopolného postavenia
- špecializované – zameriavajú sa na špecifické produkty, segmenty, teritória – eskontné, hypo, komunálne, záručné banky – názov však nemusí zodpovedať zameraniu KB
Univerzálne banky
- výhody: väčšia ekonomická sila, silnejšie ekonomické dôvody zabrániť krachu banky, diverzifikácia rizika
- nevýhody: vyššie náklady, riadenie je ťažšie, krach veľkej banky má negatívny dopad na ekonomiku
Špecializované banky
- výhody: kvalitnejšie služby, nižšie náklady, menej pobočiek
- nevýhody: zredukovaný priestor pôsobnosti, menšia konkurenčná schopnost v procese globalizácie, vyššie náklady na výkon bankového dohľadu, koncentrácia rizika.
Modely bankového sektora:
- model univerzálneho bankovníctva – KB vykonávajú aj investičné bankovníctvo, pripúšťa určitú mieru špecializácie, prevláda v Európe (SR)
- model oddeleného bankovníctva – prísne oddeleného bankovníctva – prísne oddelenie investičného bankovníctva od Kbxxx (Glassov-Steagalov zákon v USA – VHK), v modifikovanej podobe funguje v USA
z hľadiska vlastníctva:
- štátne B – nástroj realizácie vládnej politiky – v SR: SZRB, Eximbanka
- družstevné B – ľudové banky
- súkromné B – banka 1 majiteľa, a.s. - najrozšírenejšia, spol. s r. o.
z hľadiska pôvodu kapitálu:
- domáce 2. zahraničné 3. zmiešané
Základné podmienky pre vstup a pôsobenie bánk v rámci EU
- Prvá banková smernica:
- podmienky získania operávnenia (licencie)
- vlastné fondy v stanovenej výške
- dve dôveryhodné osoby – riadenie B
- žiadosť obsahuje predpísané náležitosti – rozsah predpokladaných bankových obchodov, organizačná štruktúra
- Druhá banková smernica:
- kapitál 5 mil. ECU
- informácie o osobách a subjektoch, ktoré majú priamu alebo nepriamu majetkovú účasť od 10%
- Tretia banková smernica
- stanovila, že úverové inštitúcie nemôžu byť spojené „úzkymi väzbami“ - participácia – podiel 20% na upísanom kapitáli, alebo hlasovacích právach, spojenie kontroly
Úverová inštitúcia, ktorá získa oprávnenie pôsobiť ako banka v niektorej krajine EÚ má možnosť zakladať svoje pobočky v iných krajinách EÚ bez ďalšej žiadosti, plní len ohlasovaciu povinnosť v štandardných bankových aktivitách:
- vklady 2. úvery 3. finančný leasing 4. platobný styk
- vydávanie a obsluha nástrojov bankového platobného styku – zmenky, šeky, platobné karty
- bankové záruky 7. obchodovanie na vlastný účet, alebo na účet klienta
- emisia akcií 9. poradenské služby 10. finančné maklérstvo
11. depotné operácie 12. úschova a správa cenných papierov
13. hodnotenie úverovej schopnosti 14. prenájom sejfových schránok
Investičná smernica EÚ v prípade špecializovaných bánk, napr. hypobánk platia platia prísnejšie pravidlá v oblasti operácií s cennými papiermi z dôvodu bezpečnosti a kvality.Od 1.5.2004 platia v SR rovnaké pravidlá – konkretizované v zákone o bankách.
Pre porovnanie BS vo vybraných krajinách EÚ:
SR: 20 KB (z toho 3 stavebné sporiteľne), 2 ŠPU – Eximbanka, SZRB
Nemecko: 187 regionálnych bánk, 82 pobočiek zahraničných bánk, 50 privátnych bánk, hypotékarne (38) a krajské banky, Španielsko: 48 sporiteľní, 158 komerčných bánk
Kvalitatívne porovnanie:
- v EÚ prebieha zmena kvality regulácie – dlhodobá privatizácia a internacionalizácia bankového prostredia. Motívy: znižovanie úrokových marží, snaha získať novú klientskú bázu, snaza získať komparatívne výhody.
- Prioritný záujem obchodných bánk o oblasť retailového bankovníctva
- multikanálová komunikácia bankovníctva
- „cross selling“ a dlhodobé vzťahy so zákazníkom
- zmeny životného štýlu
ban pr2
- Postavenie, funkcie, úlohy NBS ako centrálnej banky
História CB – potreba vedenia účtov pre panovníka (vládu) a úverovanie schodku štátnej pokladnice. Spôsob založenia:
a) poverenie KB výkonom činnosti – napr. Sveriges Riskbank – založená v r. 1656 ako súkromná banka sa po rekonštrukcií v 1668 stala CB a naďalej si zachováva i funkcie KB (Švédsko)
b) založenie CB ako novej inštitúcie – bežný postup, napr. na Islande 1961, Brazília 1965, Spojené Arabské Emiráty 1980.
Výnimky – Luxembursko, Andora, Singapur nemajú CB, inde viac CB – Federálny Rezervný Systém (FRS, súhrn inštitúcií, ktoré v USA vykonávajú funkcie centrálnej banky)
Centrálna banka má osobitné miesto v bankovom sektore – vyjadrené cieľmi, postavením a funkciami.
Cieľ CB: - stabilita meny – vnútorná a vonkajšia
- stabilita bankového sektora
- cieľom nie je dosahovať zisk – prebytky idú do štátneho rozpočtu
Funkcie CB: 1. vrcholný subjekt menovej politiky
2. banka bánk
3. emisná banka
4. banka štátu
5. vrcholný subjekt štátu pri zastupovaní v medzinárodných finančných a menových inštitúciach
Menovú politika CB zabezpečuje prostredníctvom:
- politika M (peňazí) – určenie množstva peňazí v obehu – potreba množstva peňazí v obehu závisí od: vývoj ekonomického rastu (prírastok HDP), cenový vývoj (inflácia), saldo platobnej bilancie, rýchlosť obehu peňazí (nepriama úmernosť). Úlohou CB je emitovanie peňazí do obehu v prípade ich nedostatku a sťahovanie (sterilizácia) v prípade ich prebytku.
- úverová a úroková politika – slúži na ovplyvňovanie ponuky peňazí P a dopytu po peniazoch D – ak P < D = CB poskytne úver KB
– prechodný nedostatok likvidity – lombardný úver.
– dlhodobý nedostatok likvidity – úver poslednej príležitosti. - devízová politika – vonkajšia rovnováha meraná vyrovnanosťou platobnej bilancie – regulácia peňažných a kapitálových tokov so zahraničím a tvorba devízových rezerv. (1995 – liberalizácia vzťahov so zahraničím – konvertibilita BÚ)
Nástroje:
- Direktívne (priame) menovej politiky
- pravidlá likvidity – stanovenie záväznej štruktúry aktíva a pasív – porušovanie môže viesť k odňatiu bankovej licencie
- úverové kontingenty – relatívne – max. výška úverov CB pre KB, absolútne – limit úverov pre sektor ako celok, resp. Skupinu prepojených klientov
- povinné minimálne rezervy – vklady, PMR
- odporúčania – oral suasions – všeobecné priania CB – nie písomné
- výzvy – persuasions – dôraznejší charakter
- dohody – gentlements´ agreements – môžu mať písomnú dohodu
- Trhovo kompatibilné (nepriame) menovej politiky
- diskontné nástroje SR – základná je úroková sadzba (9/2009 – 6/2009 = 5%), predtym diskontna sadzba – pri reštriktívnej menovej politike sa zvyšuje, pri expanzívnej sa znižuje, slúži ako indikátor úrokových sadzieb KB
- reeskont zmeniek – úver poskytnutý CB formou odkúpenia zmeniek od KB – zvýšenie ponuky peňazí v ekonomike
- operácie na voľnom trh – nákup a predaj CP centrálnou bankou – regulácia úverových peňazí, resp. repo operácie = predaj CP centrálnou bankou s ich neskorším odkúpením, reverzné repo operácie – opačný postup
- lombardný CP – núdzový úver KB založený zmenkami a inými CP
- aukčný úver
- devízové operácie – devízový kurz – napr. menový kôš, floating od októbra 98
Regulácia bankového sektora centrálnou bankou:
- určenie pravidiel podnikania – metódy: kapitálová primeranosť
iné – pravidlá úverovej angažovanosti, pravidlá likvidity, pravidlá vedenia účtovníctva a obchodnej dokumentácie - povoľovacia činnosť
- vykonávanie bankového dohľadu – kontrola dodržiavania pravidiel podnikania s osobitným dôvodom na dodržiavanie zásad obozretného bankového podnikaia – pri zistení nedostatkov opatrenia na nápravu, ukončenie činnosti, zníženie základného imania o nekrytú stratu, pokuta v mil. SKK, nútená správa, odvolanie vedúceho pracovníka, odobratie licencie, možnosti:
1. bankový dohľad je súčasťou CB
2. bankový dohľad je nezávislá inštitúcia
3. bankový dohľad je podriadený vláde - vedenie registra bankových úverov a záruk – register úverov a záruk, kt. boli poskytnuté podnikateľom KB – ich zostatok prevyšuje zákonom stanovenú hranicu – napr. 3 mil. SKK – obmedzuje riziko viacnásobného použitia záruk – výmena informácií
Bilancia CB (vzor) Bilancia KB (vzor)
A – cenné papiere | P – obeživo A - obeživo | P - kapitál
- domáce úvery | - rezervy KB - rezervy PMR| - vklady
- zahraničné úvery | - klady zahraničných subjektov - úvery | - rezervy zo zisku
- devízové rezervy | - kapitál - CP | - zisk
- zlaté rezervy | - emitované vlastné cenné papiere - H / N IM |
- ostatné aktíva | - vklady štátu - strata bežného roka
| - ostatné pasíva
Vlastný kapitál KB tvorí cca 5%, cudzí kapitál 95% zdrojov, preto musia dodržiavať zásadu obozretnosti.
Regulácia v podmienkach EÚ: Bazilejský výbor pre bankový dohľad
COOKE-RATIO = 8% kapitálová pripravenosť = kapitál/RVA (rizikovo vážené aktíva)
1974 – guvernéri CB založili BVpBD, cieľ: zdravie a stabilita medzinárodného bankového systému
2001 – dohoda Basel 2 – nové hodnotenie rizík – individuálne, kompenzácia kapitálu a riadenie rizík, využívanie ratingu agentúr, sťahovanie KP na konsolidovanom základe, zvýšenie požiadaviek na informácie.
Prehľad používaných nástrojov menovej politiky NBS:
- úroková politika - limitná úroková sadzba pre štandardné 2 týždňové repotendre NBS
- limitná úroková sadzba pre jednodňové refinančné operácie NBS
- úroková sadzba pre jednodňové depozitá KB v NBS = jednodňové sterilizačné obchody
- základná úroková sadzba
- menová politika
1. operácie na voľnom trhu – hlavný nástroj: štandardný repotender s 2 týždňovou splatnosťou
- nástroj na dlhodobejšie riadenie rizika likvidity: emisia pokladničných poukážok NBS
- nástroj na jemné doladenie: rýchly repotender
- štrukturálne operácie – individuálne obchody
2. automatické operácie (standarding facilities)
- jednodňové refinančné operácie
- jednodňové sterilizačné openrácie
3. ostatné operácie
- redistribučný úver – klasický alebo zvýhodnený
- výnimočne krátkodobý úver na 3 mesiace
4. PMR – 2% z objemu neterminovaných vkladov, terminovaných vkladov a emitovaných CP okrem hypotekárnych záložných listov
Kurzová a devízová politika
- režim výmenného kurzu závisí od krížového kurzu EUR voči USD
- od vývoja ponuky a dopytu po SKK na devízovom trhu a od politiky a zámerov NBS - menová štruktúra devízových inkás a platieb SR
Inflačné cielenie – inflation targeting – vytýčenie cieľov inflácie bez sprostredkujúcich medzicieľov
NBS – implicitné inflačné cielenie – kvalitatívne riadenie menovej politiky.
Jadrová inflácia – predtým čistá – cieľ NBS od 1999 – očistená od vplyvu regulovaných cien, nepriamych daní a dotácií.Miera inflácie, za ktorú je zodpovedná CB. V SR je miera rastu spotrebiteľských cien vyššia než úroveň jadrovej inflácie – NBS obchádza svoju zodpovednosť.
Ponuková inflácia – očistená inflácia o vplyv ponukových šokov.
ban pr3
- Legislatívne podmienky pre rozvoj bankového sektora v SR
1. Zákon o bankách – základné ustanovenia. Upravuje niektoré vzťahy súvisiace so vznikom, organizáciou, riadením, podnikaním a so zánikom bánk so sídlom v SR a niektoré vzťahy súvisiace s pôsobením zahnraničných bánk so sídlom v SR na účel regulácie a kontroly bánk, pobočiek, zahraničných bánk a iných subjektov s cieľom bezpečného fungovania bankového systému - §1 zákona:
- banka je právnická osoba so sídlom na území SR založená ako a.s., ktorá prijíma vklady a poskytuje úvery a na výkon týchto činností má udelené bankové povolenie.
- banka ďalej môže vykonávať:
1. platobný styk a zúčtovanie
2. poskytovanie investičných služieb
3. obchodovanie na vlastný účet alebo na účet klienta na peňažnom a kapitálovom trhu, resp. Mince, pamätné mince a pod.
4. správa pohľadávok a cenných papierov klienta a s tým súvisiace poradenstvo
5. poskytovanie záruk, akreditív
6. vydávanie a správa platobných prostriedkov
7. poskytovanie poradenských služieb v oblasti podnikania
8. vydávanie CP
9. finančné sprostredkovanie
10. uloženie CP a prenájom bezpečnostných schránok
11. poskytovanie bankových informácií
12. hypotekárne obchody
13. funkcie depozitára
14. spracovanie bankoviek, mincí a pamätných peňazí
- iné činnosti – len ak súvisia s prevádzkou – súhlas dáva NBS, nezapisujú sa do OR
§3 – bez bankového povolenia:
a) nikto nemôže prijímať vklady poskytovanie vkladov, úroky, alebo iné odplaty
b) poskytovať úvery a pôžička z návratných peňažných prostriedkov získaných od iných osôb na základe verejnej výzvy ak osobitný predpis neustanovuje inak
c) vykonávať platobný styk
d) vydávať bankové platobné karty
banka, sporiteľňa – iba právnická osoba, kt. má bankové povolenie s výnimkou právnických osôb, kt. majú obchodné meno zavedené alebo uznané zákonom alebo medzinárodnou zmluvou
- vklad – zverenie peňažných prostriedkov, kt. predstavujú záväzok voči vkladateľom na ich výplatu
- úver – dočasné poskytovanie peňažných prostriedkov v akejkoľvek forme vrátane faktoringu a forfaithingu xxx investovanie, finančné nástroje a pod.
- činnosť bánk a pobočiek zahraničných bánk podlieha bankovému dohľadu NBS – jednotlivé banky a konsolidované celky
- NBS udeľuje bankové potvrdenie, ak sú splnené tieto podmienky:
1. peňažný vklad do ZI 500 mil. SKK, hypotekarna banka 1 mld. SKK
2. prehľadný a dôveryhodný pôvod peňažného vkladu
3. spôsobilosť a vhodnosť osôb, kt. budú akcionármi banky
4. návrh členov štatutárneho orgánu – min. 3 zodpovedajú za organizáciu a riadenie banky, dozorná rada min. 3 členovia
5. odborná spôsobilosť a dôveryhodnosť fyzických osôb – členov predstavenstva dozornej rady, prokuristu vedúci zamestnanci, vedúci útvaru vnútornej kontroly a auditu
6. návrh stanov banky
7. obchodný plán
8. sídlo
9. finančná schopnosť akcionárov preklenúť nepriaznivú finančnú situáciu banky
- odborná spôsobilosť – ukončené vysokoškolské vzdelanie a najmenej 3ročná prax v bankovníctve, alebo inej finančnej oblasti a 3ročné riadiace skúsenosti v oblasti bánk, alebo inej finančnej oblasti … NBS môže uznať osobu, kt. má úplné stredné vzdelanie a najmenej 7ročná prax v danej oblasti, z toho najmenej 3 roky v riadiacej funkcií
- dôveryhodná osoba -
1. nebola odsúdená za trestný čin – výpis z registra
2. nespôsobila v posledných 10 rokoch vo vedúcej funkcii v problémovej banke alebo finančnej inštitúcií – odobraté bankové povolenie, nútená správa, likvidácia 1 rok predtým
3. pokuta vyššia 50% z 12 násobku priemerného mesačného platu
4. spoľahlivo, poctivo a bez porušenia všeobecne záväzných predpisov vykonávala v posledných 10 rokoch svoje funkcie … poskytuje záruku, že bude plniť povinnosti zo zákonov, stanov, vnútorných predpisov banky
- stanovy banky – upravujú organizáciu a riadenie banky – banka je povinná v stanovách upraviť:
1. tvorbu, uskutočňovanie, sledovanie a kontrolu obchodných zámerov
2. systém riadenia banky
3. systém vnútornej kontroly
4. oddelené riadenie rizík od bankových činností
5. oddelené vykonávanie úverových a investičných obchodov
6. oddelené sledovanie rizík vo vzťahu k osobám s osobitným vzťahom k banke – predstavenstvo, osoby blízke predstavenstvu, dozorná rada, akcionári, členovia bankovej rady NBS
7. Primeraný informačný systém
8. ochranu pred legalizáciou prijímov z trestnej činnosti
Banka vykonáva obchodny na zmluvnom základe, pričom:
- minimalizuje riziká
- nepoškodzuje záujmy vkladateľov
- za výhodných ekonomických a právnych podmienok
- princíp štyroch očí
- vynaloženie odbornej spôsobilosti znamená:
- porovnáva viaceré cenové ponuky
- dokumentuje spôsob uskutočnenie obchodu
- vykonáva analýzu ekonomickej výhodnosti
- vypracováva obchodné a investičné zámery pre jednotlivé operácie
- NBS dáva súhlas – 5%, 10%, 20%, 33%, 50%, 66% na základnom imaní (bez súhlasu je postup neplatný – IRB v roku 1996)
- banka je povinná udržiavať primeranosť vlastných zdrojov – najmenej 8% - pomer vlastných zdrojov k aktívam a iným pozíciam upraeným podľa stupňa rizík v nich obsiahnutých – podrobnosti upravuje všeobecne záväzný predpis NBS – opatrenie 4/2004 umožňuje vlastné výpočty rizík – so súhlasom NBS
- majetkové angažovanosť – voči matke, resp. dcére max. 20% VZ, voči inej skupine max. 20% - súčet veľkých majetkových angažovaností banky nesmie prekročiť 80% VZ.
- bankové tajomstvo - všetky informácie a doklady o záležitostiach týkajúcich sa klienta banky, kt. nie sú verejne prístupné, najmú informácie o obchodoch, stavoch na účtoch a stavov vkladov správu o záležitostiach týkajúcich sa klienta bez súhlasu možno poskytnúť:
1. súdu, notárovi, súdnemu komisárovi pre účely súdneho konania, kt. je klient B účastníkom
2. orgánu činnému v trestnom konaní
3. daňovému orgánu, colnému orgánu
4. správe finančnej kontroly
5. súdnemu exekútorovi
6. orgánu štátnej správy na účely výkonu rozhodnutia
7. ministerstvu pri výkone kontroly
8. správcovi konkurznej podstaty
9. úradu pre finančný trh na účely dohľadu
- banky zisťujú totožnosť klienta pri každom obchode, pri obchode s hodnotou najmenej 15 000 EUR, zisťuje vlastníctvo použitých prostriedkov
- banka môže vyhotovovať kópie dokladov totožnosti
2. Zákon o ochrane vkladov – základné ustanovenia – význam zákona spočíva v ochrane vkladateľov. Od 1.5.2004 doteraz:
1. 90% max 20 000 EUR, cca 800 000 SKK, najvyšší vklad 899 000
2. z detto + vkladov právnických osôb s výnimkou vkladov bánk a ďalších finančných inštitúcií, poisťovní a obchodných spoločností, kt. účtovná musí byť povinne auditovaná.
3. Zákon o platobnom styku – základné ustanovenia 510/2002
1. predstavuje komplexnú úpravu platobného styku
2. umožňuje existenciu viacerých platobných systémov – v teoretickej rovine
3. umožňuje operatívne riešenie sporov – stály rozhodcovský súd
4. je kompatibilný s EÚ
ban pr4
- Postavenie, funkcie a ciele komerčných bánk
Komerčná banka (obchodná banka) predstavuje podnikateľský subjekt, kt. má isté špecifiká, predovšetkým predmet podnikateľskej činnosti – peniaze: z vkladov, poskytovanie úveru, mimobiliančné transakcie – platobný styk atď.
KB – vytvára aj iné presne definované činnosti v zmysle zákona o bankách.
„Iné základné aktivity banky možno znázorniť nasledovne:
klient – banka – klient = vklady – banka – úvery
Banka ako finančný sprostredkovateľ:
1. kvalitatívna transformácia – premena vkladov na úvery
2. časová transformácia P
3. teritoriálna transformácia P
4. transfery rizika – diverzifikácia rizika
5. menová transformácia P
KB:
1) musí zabezpečiť návratnosť cudzích zdrojov v dohodnutom termíne – likvidita
2) banka musí dosiahnuť zisk
ZISK = VÝNOSY – NÁKLADY
Výnosy:
- úsporné výnosy
- výnosy z obchodov s CP
- výnosy z poplatkov za bankové služby
- výnosy z provízie
Náklady:
- náklady na získanie zdrojov (debetné úroky)
- náklady na prevádzku KB (režijné náklady)
Z pohľadu bilancie banky rozdeľujeme bankové operácie na:
1. pasívne – slúžia na získavanie zdrojov, rezerv, ZI
2. aktívne – slúžia na dosahovanie zisku, zabezpečenie likvidity, investovanie do majetku, vytváranie opravných položiek rizikovým pohľadávkam
3. mimobiliančné – PS, poradenstvo, ostatné služby
Ciele KB: dosahovať max. zisk, max. trhových cien akcií KB pri zachovaní stability a bezpečnosti banky.
Výkaz ziskov a strát KB (účtovný výkaz)
N V
1. N na pokladničné a mimobankové operácie 7. Tvorba rezervných a opravných položiek
2. N na operácie s klientmi 8. Daň z príjmu
3. N na emitovanie CP 9. Mimoriadne N (manká, škody)
4. N na operácie s CP 10. Ostatné N
5. N na devízové operácie 11. Zisk
6. Predvídané náklady
Výonsy:
1. Výnosy z pokladničných a mimobankových operácií 6. xxxx
2. Výnosy z operácií s klientmi 7. Použitie rezerv a oprav. položiek
3. Výnosy z operácií s CP 8. Mimoriadne V
4. Výnosy z devízových operácií 9. Ostatné V
5. Výnosy z ostatných operácií 10. Strata
Pre bankovníctvo sa xxxxx abstrahuje do týchto oblastí:
1. konkurencieschopnosť – rozširovanie obsahu činnosti, zvyšovanie kvality služieb, koncentrácia kapitálu, znižovanie nákladov
2. ekonomická integrácia – dochádza k rozširovaniu trhového priestoru a rastu konkurencie vyvolanej liberalizáciou na vnútornom trhu – efekty: liberalizácia a stabilizácia bankového prostredia
3. kvalita a rozsah bankových služieb – elektronické bankovníctvo
4. bezpečnosť podnikania v bankovníctve – ovplyvnená rozširovaním trhu, pribúdaním nových subjektov, prenikanie nebankových subjektov do bankovníctva, variabilita nových produktov.
Problémy bánk spôsobujú najmä tieto faktory:
xxxxxxxxx
Najväčšia banka v SR:
Slovenská sporiteľňa – má najväčšiu bilančnú sumu – 209 mld. SKK – 21,5%
VUB – 185 mld. SKK – 19,1%
Tatra banka – 137 – 14,4%
Spolu – 970 mld SKK
Aktuálne trendy v slovenskom obchodnom bankovníctve:
- výrazný tlak na zvyšovanie efektívnosti obchodných bánk všetkými dostupnými prostriedkami
- zmena bankových domov na finančné supermarkety
- orientácia na xxx banking a xxx
- agresívny marketing obchodných bánk
V centre pozornosti slovenskej verejnosti je predovšetkým úroveň poplatkov – v SR 20% príjmov do bánk z poplatkov, v EU až 50% príjmov, ale je tu paradox, pretože poplatky v SR tvoria 1% z platov v SR, v EU iba 0,2%, čo je spôsobené nízkymi platmi. Minulý rok dosiahli banky zisk 6,9 mld. SKK – o 12% viac ako rok predtým, pričom marže a poplatky vzrástli o 50%.
Úroková politika
V SR sú vysokové úrokové sadzby s čím nie je spokojná ani CB.
ban pr6
- Rentabilita, likvidita a solventnosť komerčnej banky
KB – finanční sprostredkovatelia, kt. uľahčujú kapitálové transakcie (peňažný kapitál), klesajú náklady, sú schopní zvládnuť finančné riziká lepšie, než iné ekonomické subjekty.
Bankové operácie sú determinované záujmami vkladateľov, akcionárov, verejnosti so zreteľom na zachovanie stability banky vo vzťahu k likvidite, solventnosti a rentabilite.
Základné zásady činnosti
1. zásada rentability – výnosnosť bankových operácií – KB sa snaží dosiahnuť max. výnosy pri min. N
2. zásada likvidity – schopnosť plniť zásady banky voči klientovi a v akomkoľvek okamihu – v istom protiklade je zásada rentabilita – treba tieto zásady optimalizovať
3. zásada bezpečnosti – management rizika – úverové a úrokové riziko, devízové, inflačné, geopolitické riziko.
Likvidita komerčnej banky
- KB drží časť aktív v komerčnej forme – hotovosť, vklady v KB a CB – povinné a dobrovoľné rezervy
- KB drží vysokolikvidné aktíva v primeranej forme – čím sú likvidnejšie, tým menší úrok
- likvidita KB je dynamická veličina – obsahuje štruktúru aktív z hľadiska ich likvidity a citlivosti na úrokové sadzby, xxx, detto, xxx ako aj vzájomné vzťahy medzi A a P v čase
- riziká vo vzťahu k likvidite -
a) zníženie zdrojov KB – náhle výbery vkladov, problémy so získaním ďalších zdrojov
b) zmeny trhových úrokových sadzieb
c) výpadok výnosov z aktív
d) určená životnosť A a P
- spôsoby znižovania aktív a ich transformácia do likvidnej podoby:
1. predaj časti CP
2. zníženie množstva poskytnutých úverov
3. predaj iných aktív (napr. majetok banky)
- spôsoby zvyšovania zdrojov s cieľom maximalizácie likvidity banky:
1. refinančný úver z CB
2. získanie zdrojov na mimobankovom trhu
3. zvyšovanie primárnych zdrojov
Rezervy z hľadiska likvidity KB – zabezpečeujú sa proti nákladom spojenými s úbytkom vkladov
- riziká úverovej sadzby: rast úrokovej sadzby spôsobuje pokles zisku, ak má KB viac P citlivých na úrokovú sadzbu, než aktív citlivých na úrokovú sadzbu (citlivé – variabilné úrokovou sadzbou)
- likvidná medzera – likvidné A (90 dní) – nestále P
- management KB zameraný na elimináciu vzniku veľkého peňažného deficitu alebo peňažného úbytku
- faktory, kt- ovplyvňujú likviditu:
1. doba úverového obchodu – zladenie splatnosti pohľadávok a záväzkov
2. schopnosť xxx peňažných súm – vklady spravidla v menších sumách a požiadavky na úspory vo väčších sumách
3. mobilita A – likviditu možno zlepšiť zmenou použitia xxx A – reeskont zmenky, predaj CP
4. aktívnejšim prístupom v oblasti pasívnych bankových obchodov
Schopnosť KB
- schopnosť uhrádzať svoje bežné záväzky zo svojich bežných prijímov alebo rýchlym speňažením svojich A – strata vo vzťahu k tretím osobám – nie vkladatelia a banky - mzdy, platby za tovar a služby, daňové povinnosti
Zásady:
1. orientácia na dosahovanie zisku
2. dostatočná výška kapitálu a rezerv na krytie strát
3. dostatočná výška likvidných aktív
Rentabilita KB
- pojem – také hospodárenie KB, pri kt. banky dosahujú zisk
- rentabilita sa meria pomernými ukazovateľmi, napr.
ROA = zisk/aktíva, ROE = zisk/vlastný kapitál, zisk na jedného pracovníka.
Zisk predstavuje formu zvyšovania tvorby vlastného kapitálu, uspokojuje potreby akcionárov, je zdrojom vyšších príjmov zamestnancov a managerov banky
- napr. v SRN v roku 1991 ROA od 0,77 do 0,12 v SR, v roku 2003 od -6,46 do 2,28
Úrokovú sadzba plní významnú úlohu v ekonomike
1. Vytvára podmienky pre rovnováhu medzi ponukou a dopytom po peniazoch
2. podporuje transformáciu úspor na investície
3. zabezpečuje efektívnu xxx xxx
4. predstavuje dôležitý nástroj menovej politiky CB
nominálna úroková sadzba = reálna úroková sadzba + očakávaná miera inflácie
Úrok – istá suma peňazí, kt. musí dlžník zaplatiť veriteľovi spolu s istinou (cena peňazí)
Úroková miera – v %, p.a. (ročná)
Výška úrokových sadzieb je determinovaná:
1. úrovn xxx
2. vývoj inflácie a úrokového kurzu
3. cena zdrojov na medzibankovom trhu
4. výška úrokovej konkurencie
5. vnútorná ekonomika banky
Prime rate – úroková sadzba pre najlepších klientov
Metódy úročenia
- Nemecká metóda 30/360
- Francúzska metóda – skutočný počet dní v mesiaci a 360
- Anglická metóda – skutočný počet dní v mesiaci i roku
Jednoduché úročenie – výpečet úrokov v rámci jedného úverovacieho obdobia
Zložené úročenie – dochádza k úročeniu istiny zvýšenej o úrok za predchádzajúce obdobie
Výpočet úroku – automatizovaná aktivita v KB
Úrok predstavuje taktiež kriteriálnu veličinu v oblasti finančných zdrojov – rozhodovanie investrorov pre rentizáciu jednotlivých investičných aktivít.
riziko
/\
/ \
výnos /-- --\ likvidita
výnos výnos výnos
│ ⁄ │\ │\
│⁄ │ \ │ \
└──── └──── └────
riziko likvidita likvidita
ban pr7
- Opatrenie NBS 3/2004 zo dňa 16.1.2004 o likvidite bánk
Postup pre riadenie rizika likvidity
A. Predpoklady pre riadenie rizika likvidity:
1. stratégia riadenia rizika likvidity
2. vytvorenie adektvátnej organizačnej štruktúry – určenie zodpovedného vedúceho pracovníka
3. vlastné vnútorné predpisy
4. pravidelná informovanosť vedenia banky
5. vytvorenie informačného systému
B. Meranie, sledovanie a obmedzovanie rizika likvidity:
1. určenie metód na meranie a sledovanie likvidity
2. vypracovanie scenárov – kvalifikovaný odhad banky v oblasti A a P – pravidelné preverovanie správnosti scenárov
3. určenie postupov pre meranie, sledovanie a riadenie rizika likvidity v jednotlivých menách
C. Pripravenosť na stav zvýšeného rizika likvidity:
1. stabilizácia a diverzifikácia finančných zdrojov a možnosť speňažiť svoje aktíva vo vzťahu k významným klientom banky
2. vypracovanie pohotovostného plánu – stanovenie zásad pre riešenie mimoriadnych situácií – informácie, právomoce, spôsoby riadenia A a P, spôsob komunikácie s veriteľmi, prístup k záložným finančným zdrojom
D. Vypracovanie primeraného vnútorného kontrolného systému
Meranie a sledovanie čistých peňažných tokov – rozdiel medzi prírastkom a úbytkom peňažných prostriedkov: aktivity zamerané na riadenie likvidity:
A. určenie metód a postupov merania a sledovania čistých peňažných tokov s cieľom:
1. získania informácií pre riadenie likvidity
2. zostavenia kalendára splatnosti A a P
3. meranie a porovnávania prírastku a úbytku peňažných prostriedkov
4. sledovanie čistého peňažného toku na jednotlivé dni (min. na obdobie 5 pracovných dní).
B. zaradenie A a P do pásiem podľa aktuálnej zostatkovej doby splatnosti a odhadovanej doby splatnosti
C. určenie limitov ktoré obmedzujú riziko likvidity,
Ukazovatele likvidity:Ukazovateľ stálych a nelikvidných aktív = pomer súčtu stálych aktív a nelikvidných aktív k vybraným položkám pasív
Stále aktíva:
1. podielové CP a vklady v obchodných spoločnostiach
2. hmotný a nehmotný majetokNelikvidné aktíva:
1. pohľadávky v omeškaní viac než 30 dní
2. akcie, dočasné listy a podielové listy, ktoré nie sú stálymi aktívami a nie sú kótované na regulovanom trhu
3. družstevné podielnické listyVybrané položky pasív = súčet pripočítateľných položiek znížený o súčet odpočítateľných položiekPripočítateľné položky:
1. splatené základné imanie
2. emisné ážio
3. rezervný fond
4. ostatné kapitálové fondy
5. nerozdelený zisk minulých rokov
Odpočítateľné položky
1. neuhradená strata z minulých rokov
2. výsledok hospodárenia v schvaľovaní – strata
3. strata bežného účtovného obdobia
4. vlastné akcie banky v účtovnej hodnote
5. predpokladaná strata z majetku bankyUkazovateľ stálych a nelikvidných aktív = max 1Hlásenie – mesačne
1. hlásenie o aktuálnej zostatkovej dobe splatnosti A a P.
2. Hlásenie o odhadovanej dobe splatnosti A a P.
- Riadenie aktív a pasív KB ako dominantný problém bankového manažmentu
História
Do 50-tych rokov – dôraz na riadenie aktív – získavanie vkladov bolo pasívne.
Riadenie pasív – USA, Kanada – financovať štrukúru aktív – pôžičky, úvery a investície – snaha striktne prevziať splatnosť aktív a pasív – nie je však nutná – KB dokáže transformovať krátke Pe na strednodobé a dlhodobé aktíva.Riadenie A a P – možno definovať ako permanentný proces aktív KB, pri ktorých aktíva, prinášajúce zisk sa refinancujú príslušnými (nie nevyhnutne zhodnými) pasívami, resp. Získavajú sa pasíva, ku ktorým sa potom hľadajú primerané aktíva, prinášajúce zisk.
Ak by boli A a P dokonale spárované -> riziko refinancovania by neexistovalo – teoretická možnosť - KB by nemohla plniť jednu zo svojich úloh v ekonomike – transformácia splatnosti – pričom KB musí uspokojovať protichodné záujmy vkladateľov a dlžníkov -> súvaha s nerovnakou splatnosťou položiek -> analýza toku hotovosti (rebríčky splatnosti, akumulácia čistých pozícií nezrovnalostí – kvantitatívna miera likvidity banky.
Metódy riadenia rizika – z dôvodu toho, že banky musia mať v súvahe zmes aktív a pasív citlivých na úrokové sadzby a necitlivých na úrokové sadzby – pernamentná aktivita pre útvar resury (útvar, kt. zabezpečuje likviditu) v KB:
1. Gap management – sledovanie rozpätia, t.j. sumy o ktorú aktíva prevyšujú pasíva v danej katogórií
2. Analýza pohybu úrokových sadzieb – umožňuje rozhodovať návratnosť portfólia vo vzťahu k riziku
3. ďalšie metódy – napr. analýza durácie rozpätia finančné futures a swapy – napr. ak výška pasív citlivých na úspory bude vyššia než A – KB sa môže zabezpečiť proti rastu úrokových sadzieb tým, že bude predávať futures na CP s podobnou splatnosťou ako sú problémové pasíva.
Futures – termínované obchody s CP s predpísanou splatnosťou a v štandardnom objeme.
Swapy – súčasne dohodnutý nákup a predaj úrokových sadzieb v rôzne dni splatnostiStratégia riadenia A a P – determinovaná správne štrukturovanými právomocami a kompetenciami
Pr:
A: 60 + P: 40 +
A: 40 – S: 60 –
Rast úrokovej miery vo vzťahu k zisku – pre vklady a úvery citlivé na zmenu úrokovej miery (+) a necitlivé (-). Zisk sa zníži.
ALCO – výbor v KB – Assets and Liabilities Management Commitee (využívaním relatívných skúseností, funkčným tokom informácií, optimálnou štruktúrou rozhodovacieho procesu)
Riadenie A a P musí zodpovedať pravidlám obozretného podnikania a monetárnej politike CB!
Vo vývoji riadenia A a P – tri hlavné faktory:
1. miera inflácie – od 70-tych rokov sa začala významnejšie zvyšovať – dôraz na diverzifikáciu aktív a minimalizáciu N spojených so získavaním zdrojov
2. 70-te roky – väčší výkyv úrokových sadzeib – zvýšená potreba flexibility v štruktúre A a P
3. trend deregulácie + vzrst konkurencie – prednostná orientácia na trhové sily ako integrálu súčasť mechanizmu riadenia a odklon od administratívnej kontroly.Závery:
1. KB musí zabezpečiť návratnosť cudzích zdrojov v dohodnutom termíne – likvidita
2. banka musí dosiahnuť zisk: Zisk = výnosy – náklady
3. dynamický pohľad na bilanciu KB: vyrovnanosť v akomkoľvek momente – pernamentná aktivita KB, ak:
- rastie objem úverov – rastie objem vkladov
- rastie objem vkladov – rastie objem úverov
Prevažne kontrolovateľné položky bilancie:
- hotovosť – má prehľad o tokoch v hotovosti
- investície do CP – v prípade potreby je možné predať
- termínované vklady – bez možnosti predčasného výberu zabezpečujú zdroj peňazí
- úvery od iných bánk – v medzibankovom styku nie je problém získať úver
Prevažne nekontrolovateľné položky bilancie:
- poskytnuté úvery – nedokáže vymáhať predčasne splatenie úveru
- bežné účty – klient môže čerpať do povinného minimálneho zostatku
- vklady u ostatných bánk
Riadenie aktív a pasív KB – optimalizácia vzťahu:likvidita maximalizácia, riziko minimalizácia, zisk maximalizáciaRiziko:
A. Všeobecné:
1. úverové riziko – riziko, že nebude možné vymôcť pohľadávky v primeranom čase a hodnote
2. investičné riziko – riziko poklesu pohľadávok pod ich účtovnú hodnotu
3. riziko vynúteného predaja – riziko predaja aktíva v nevhodnom čase
B. Špecifické:
1. riziko koncentrácie – aktivity sú koncentrované na úzkom trhu
2. riziko presunu splatnosti – štruktúra A a P je rôzna
3. riziko úrokovej nerovnováhy – variabilné úrokové sadzby nie sú synchronizované s flexibilitou pasív.
Najväčšie banky na svete v 1999 (hodnota v hodnote investovaných miliardach USD):
1. Citigrou New York 160
2. Bank of America 130
3. HSBC London 99
4. Lloyds TSB Group London 74
5. Chase Manhattan Corp. N.Y. 73
Najväčšie banky v USA – BS – 1999:
1. Citibank – 304 mld. USD
2. The Chase Manhattan Bank 292
3. Bank of America 251
750-280. SLS, VÚB 4,2 mld. USD
ban pr8
- Kapitál komerčnej banky
Význam kapitálu KB:
- ochrana pred nesolventnosťou
- kapitál možno kvantifikovať – relatívne ukazovatele sledujú dostatočnú výšku kapitálu vzhľadom na množstvo a rizikovosť operácií
- kapitál je súčasťou pasív KB
- kapitál má nízky podiel v pasívach banky 3-5%
- dôležitá je štruktúra kaptiálu
Členenie kapitálu KB:
1. Vlastný kapitál – TIER 1:
a) splatený akciový kapitál
b) odkryté rezervy – ážiové fondy – akcie sa predávajú za vyššiu cenu než je nominálna hodnota, nerozdelený zisk, zákonné rezervy a rezervné fondy
čistý akciový kapitál – ážiové fondy – vznikajú akcie sa predávajú za vyššie ceny ako nominálna hodnota
2. Dodatkový kapitál – TIER 2:
a) termínovaný podriadený dlh – záväzok banky, pri ktorom má veriteľ právny nárok až po uspokojení všetkých ostatných pohľadávok – vysoké úroky, vysoké riziko
b) hybridné kapitálové inštrumenty
c) rezervné fondy a rezervy na krytie strát z úverov – tvoria sa zo zisku
d) rezervy z prehodontenia aktív
3. Krátkodobý podriadený dlh – splatnosť min. 2 roky
Funkcie kapitálu KB
1. financovania – materiálne vybavenie pre činnosť KB – pozemky, budovy, zariadenie – nemôže použiť zdroje od vkladateľov – max. hodnota pozemkov, budov a počiatočných prevádzkových prostriedkov KB = základné imanie + ážiové fondy
2. krytia strát – časť kapitálu KB slúži na krytie prípadných strát, prednostne sa použijú rezervné fondy fondy a rezervy na krytie strát, až potom základné imanie
3. dôvery voči KB – psychologická kategória – má veľký význam pre stabilitu KB, pretože kapitál KB nie je schopný kryť straty zo zlých úverov ani problémy spojené s náhlymi nadmernými výbermi vkladov, najlepším spôsobom je dostatočná výška kapitálu KB, ale aj kvalitný marketingový mix a efektívne hospodárenie KB
4. brzdy – kaptiál KB limituje rozsah a riziko poskytovaných úverov – kapitálová primeranosť, nadobúdanie majetkového podielu v iných spoločnostiach.
ak kapitál ZI – ak klesne pod stanovený limit 500 mil., môže jej NBS zobrať bankové povolenie, preto sa vytvárajú rezervy
kapitálová primeranosť => primeranosť vlastných zdrojov
Opatrenie NBS 4/2004 – stručný výkladVlastné zdroje B tvoria:
1. základné vlastné zdroje – rozdiel medzi položkami, kt. ich vytvárajú a ktoré ich znižujú
Položky, kt. vytvárajú hodnotu:
a) splatené ZI
b) rezervný fond
c) ostatné kapitálové fondy
d) nerozdelený zisk minulých rokov
Položky, kt. znižujú hodnotu
a) neuhradená strata z minulých rokov
b) strata bežného účtovného obdobia
c) výsledok hospodárenia v schvaľovacom konaní - strata
d) predpokladaná strata z majetku - ocenenie
e) dobré meno – aktívny zostatok
f) čistá účtovná hodnota programového vybavenia
2. dodatkové vlastné zdroje – podriadené dlhy, kt. zostatková doba splatnosti je viac ako 1 rok a ak:
a) sa riadia právom SR a sú v písomnej forme
b) zmluva je uzatvorená na dobu určitú
c) podriadený dlh nemá podobu CP
d) veriteľ poskytol banke peňažné prostriedky najmenej na 5 rokov v celej dohodnutej hodnote a bez možnosti predčasného splatenia
Podriadený dlh – dodatkové vlastné zdroje vo výške:
100% - splatnosť nad 5 rokov
80% - splatnosť nad 4 roky
60% - splatnosť nad 3 roky
40% - splatnosť nad 2 roky
20% - splatnosť nad 1 rok
3. doplnkové vlastné zdroje – iné typy podriadeného dlhu – presne špecifikované.
Primeranosť vlastných zdrojov = vlastný kapitál/rizikovo vážené aktíva, min. 8%.PVZ=VK/VKA
Štát zóny A – členský štát EÚ, OECD alebo štát s osobitnou zmluvou s MMF
Rizikovo vážené aktíva:
a) váha 0:
- pokladničné hodnoty
- pohľadávky voči štátom zóny A a B za presne definovaných podmienok
- pohľadávky zabezpečené vkladmi
b) váha 0,2:
- pohľadávky voči EIB
- pohľadávky voči medzinárodným rozvojovým bankám
- pohľadávky voči štátnym fondom
c) váha 0,5:
- pohľadávk voči územným samosprávam celkom
- úvery založené nehnuteľnosťou, v ktorej dlžník býva
- pohľadávky voči Eximbanke
d) váha 1,0:
- pohľadávky voči bankám zóny B, ak ich splatnosť je dlhšia než 1 rok
- hmotný majetok
- majetkové podiely
- podriadené pohľadávky
- pohľadávky voči FNM
- iné aktíva bánk
Manažment kapitálu KB
- predstavuje náročnú a sofistikovanú úlohu – vzťah veľkosti a rentability vlastného kapitálu
Nedostatočný kapitál KB
a) zvýši vlastný kapitál
b) zmeniť štruktúru bankových obchodov
Za rok 2003:
Banka VK (mld) RVK(%) Kap.prim.
1. VÚB 15 29 23
2. SLSP 15 9 24
3. Tatra B 9 21 17
4. PSS 7 21 34
5. HVB SK 6 10 19
Základné vlastné zdroje sa znižujú o:
1. hodnotu vkladu do ZI inej banky alebo finančnej inštitúcie
2. podriadené pohľadávky voči inej banke
PRÍKLAD:
Úverové produkty KB Úver:
- dočasné využívanie voľných peňažných prostriedkov podnikateľských subjektov, obyvateľstva a štátu na financovanie dočasne voľných potrieb iných ekonomických subjektov
- poskytujú KB: peňažná i nepeňažná foma (požičiavanie dobrého mena KB), úverové prísľuby.
Členenie úverov:
a) podľa dlžníkov
1. FO – občan: úver je určený na zaobstaranie hmotných statkov za účelom ďalšej spotreby
2. podnikateľ: úver sa využíva na zhotnotenie zapožičaných prostriedkov
b) z časového hľadiska
1. krátkodobé úvery – do 1 roka – určené na financovanie prevádzkových potrieb
2. strednodobé úvery – do 5 rokov – obstaranie investičného majetku
3. dlhodobé úvery – nad 5 rokov – detto.
c) podľa metódy poskytnutia úveru
1. účelové úvery
2. kontokorentné úvery
3. revolvingové úvery
d) z hľadiska účelu
1. prevádzkové úvery
2. investičné úvery
3. prekleňovacie úvery
4. úvery na privatizáciu
5. hypotekárne úvery
6. spotrebné úvery
e) menové hľadisko
1. korunové úvery
2. úvery v cudzej meneVybrané podnikateľské úvery:
1. úver na obežné prostriedky – krátkodobý úver na vopred dohodnutý účel, resp. Presne špecifikovaný druh obežných prostriedkov – zásoby tovaru, materiál, atď. môže maž sezónny charakter
2. revolvingový úver – úverovanie obežných prostriedkov, ktorých potreba sa pravidelne opakuje – účelový úver
3. investičný úver – obstaraine investičného majetku, spravidla strednodobý úver, spláca sa v pravidelných intervaloch
4. kontokorentný úver – prevádzkový úver na krytie opakujúcich sa potrieb – úverový limit – na bežnom účte
5. eskontný úver – odkúpenie zmeniek od klienta pred dobou ich splatnosti
6. lombardný úver – znie na fixnú čiastku, má pevnú lehotu splatnosti a je zaistený založením hnuteľnej veci alebo práva
Prípadová štúdia v oblasti úverov (aktuálny stav)
Akvizície:
1. banka uplatňuje rozdielny trhový prístup k jednotlivým trhovým segmentom:
- mikro – do 5 mil. SKK, akvizície na obchodnom mieste, priamy a nepriamy marketing
- malý – od 5 do 50 mil. SKK, detto
- stredný – od 50 do 500 mil. SKK, vzťahový manažment
- veľký – nad 500 mil. SKK, individuálny prístup
2. zamestnanec obchodného miesta:
- z verejne dostupných informácií si zistí o klientovi základné informácie
- cieľom prvého osobného rozhovoru s potenciálnym klientom je zistiť jeho potreby
3. posúdenie obchodu:
- predpoklady úspešnosti obchodu posudzuje obchodné miesto z hľadiska: návratnosti, účelovosti a zabezpečenia
- OM získava potrebné informácie o klientovi, právne náležitosti, majetková situácia, vlastnícka štruktúra, kvalita riadenia, referencie atď., jeho finančnej situácií (účkové výkazy za posledné 2 roky, auditorská správa) a uvažovanom obchode (konrkétny popis obchodu, účel obchodu)
4. na základe posúdenia týchto informácií sa obchodné miesto rozhoduje nasledovne:
a) v prípade vysokého rizika pre banku vyplývajúceho z uzavrenia obchodného vzťahu s klientom, ukončí komunikáciu s klientom a oznámi stanovisko banky klientovi
b) v prípade že všetky relevantné informácie poukazujú na to, že pre banku akceptovateľné riziko obchodné miesto vypracuje úverový návrh, ktorý zašle na oddelenie analýzy rizika na posúdenie rizika predmetného komerčného obchodu
c) v prípade, že obchodné miesto má pochybnosti o úrovni rizika vyplývajúceho z uvažovaného obchodného vzťahu s klientom, alebo o relevantnosti získaných informácií, tieto konzultuje s odbornými útvarmi banky.
5. realizácia obchodu – žiadosť o úver
a) banka požaduje predloženie podkladov na tlačivách banky a účtovných výkazov na štandardných alebo s nimi obsahovo zhodných výkazoch s predpísanými náležitosťami – slúžia na zhodontenie minulého vývoja klienta u klientov, ktorí vedú podvojné účtovníctvo:
- 2 bezprostredne predchádzajúce ultim kalendárnych rokov a 1 aktuálne ultimum predchádzajúceho mesiaca (nie staršie ako 60 dní).
ban pr9
„“banka rozlišuje zákazníkov, ktorí používajú jednoduché a ktorí podvojné účtovníctvo““
- pokiaľ časový horizont podnikateľskej minulosti klienta neumožňuje predloženie takýchto podkladov, je potrebné predložiť uvedné doklady ku všetkých doposiaľ ukončeným kalendárnym polroko + 1 aktuálny mesiac, v prípade, ak žiadateľ v časovom rozmedzí 2 predchádzajúcich rokov mal svojho právneho predchodcu, predloží vyššie uvedené podklady aj za tento subjekt.
b) u klientvo vedúcich jednoduché účtovníctvo za obdobia:
- ak klient podniká viac ako 3 účtovné obdobia, musia obsahovať 3 bezprostredne predchádzajúce koncoročné výkazy (vedené v stĺpci minulé roky) a jeden výkaz aktuálneho účtovného obdobia (vedené v stĺpci bežný rok, nie starší ako 60 dní)
- pokiaľ časový horizont podnikateľskej minulosti klienta neumožňuje predloženie takýchto podkladov, je potrebné predložiť uvedené doklady ku všetkým doposiaľ ukončeným kalendárnym polrokom + 1 aktuálny mesiac, v prípade, ak žiadateľ v časovom rozmedzí 2 predchádzajúcich rokov mal svojho právneho predchodcu, predloží vyššie uvedené podklady aj za tento subjekt
c) daňové priznania za obdobia ako sú predložené výkazy.
2. Banka požaduje predloženie dokladov, ktoré preukazujú budúce plány a zámery, t.j.:
- prehľad ďalších informácií o klientovi v požadovanej štruktúre
- tabuľkovú a slovnú časť podnikateľského zámeru
3. Doklady preukazujúce oprávnenie konať a zaväzovať sa:
- výpis z obchodného registra (fyzická alebo právnická osoba zapísaná v obchodnom registri)
- živnostenského oprávnenia (fyzická osoba)
- iného než živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov (fyzická osoba)
- osvedčenie o povolení poľnohospodárskej výroby fyzickej osoby podľa osobitných predpisov (FO)
- výpis z iného zákonom určeného registra (PO)
- apostilovaného výpisu z príslušného registra
- iného zákonom stanoveného dokladu
6. Realizácia obchodu – schvaľovanie úveruPrebieha v zmysle dohodnutých kompetencií v banke – centralizované – predstavenstvo!„“najväčšiu pozornosť venuje posudzovaniu podnikateľského zámeru, posúdenie návratnosti““
7. Realizácia obchodu – zabezpečenie obchodu
1. Na zabezpečenie pohľadávok z úverov banka prijíma zabezpečovacie prostriedky:
a) banková záruka
b) štátna záruka
c) peňažné prostriedky
d) nehnuteľný majetok
e) hnuteľný majetok
f) pohľadávky
g) cenné papiere a obchodné podiely
h) zmenky
i) ochranná známka
j) notárska zápisnica
k) zabezpečenie treťou osobou
8. Realizácia obchodu – čerpanie úveruČerpnie úveru je realizované bezhotovostne formou príkazov na úhradu na ťarchu úverového účtu v prospech účtov dodávateľov, prípadne iných veriteľov klienta. Pri kontokorentných úveroch je prípustné hotovostné čerpanie na preukázaný účel (financovanie prevádzkových potrieb) v súlade s dohodnutými podmienkami alebo formou e-bankingu.
9. Monitoring klienta
1. zamestnanec OM počas celého úverového vzťahu vykonáva overovanie
a) ekonomickej, finančnej situácie klienta vybraných ukazovateľov v spolupráci s finančným analytikom
b) dodržiavanie podmienok stanovených v úverovej zmluve a zmluvách s ňou súvisiacich
2. Zamestnanec B/OM (banky/odbytového miesta) pobočky zabezpečuje predkladanie výkazov, dohodnutých dokladov a bankou požadovaných podkladov v periodicite dohodnutej podľa úverovej/mandátnej zmluvy a finančný analytik hodnotí finančnú situáciu a vypracováva následné finančné analýzy podľa vnútorného predpisu.
3. Zamestnanec B/OM pobočky vykonáva monitoring klienta prostredníctvom účtov vedených v banke počas celého úverového vzťahu, pričom sleduje najmä vývoj platobnej disciplíny a obraty na účtoch klienta. V prípade zistenia akýchkoľvek nedostatkov (omeškania v platení istiny, úrokov, nepovolený debet na bežnom účte, neplnenie dohodnutého obratu na účtoch v banke) kontaktuje príslušného zamestnanca obchodného miesta.
4. Zmestnanec obchodného miesta vykonáva monitoring klienta priamo na mieste (starostlivosť o klientov) a zameriava sa najmä na overenie úrovne manažmentu klienta, účelu úveru, príp. Iné potreby klienta a zabezpečenie úveru (kvalitu zabezpečovacích prostriedkov).
5. V prípade, ak klient neplní dohodnuté podmienky úverovej zmluvy, banka je oprávnená postupovať sprísneným spôsobom, ktorý je obsiahnutý v obchodných podmienkach.
((1. v prípade, ak klient neplní dohodnuté podmienky úverovej/mandátnej zmlávy a návratnosť úverovej pohľadávky je ohrozená, banka je oprávnená postupovať sprísneným postupom, kt. je obsiahnutý v jej Obchodných podmienkach:
a) uplatniť sankčný postih, napr. zvýšiť úrokovú sadzbu, uplatniť záväzkovú províziu, za nevyužité peňažné prostriedky, či už z dôvodu predčasnej, vopred nedohodnutej splátky úveru alebo nedočerpania dohodnutej sumy úveru podľa termínov v úverovej zmluve alebo
b) uplatniť sankčný postih a nerealizovanú splátku, prekročený úverový rmec alebo
c) obmedziť ďalšie poskytovanie, čerpanie úverov alebo
d) uplatniť rezerváciu peňažných prostriedkov na bežnom účte na vyrovnanie dlžnej sumy pri nesplatení istiny alebo úrokov a poplatkov v dohodnutej lehote alebo
e) požadovať doplnenie zabezpečenia úver vo výške a termíne stanovených bankou. ))
(ustanovenia o sankčnom postihu, predčasnej splatnosti úveru, a pod.)
2. Pri stanovení optimálneho spôsobu riešenia problémovej pohľadávky sa vychádza z posúdenia problémovej pohľadávky z pohľadu:
a) právnej analýzy
b) analýzy ekonomickej pozície klienta a predpokladov pre ďalšiu činnosť
c) analýzy pozície banky z hľadiska sekundárnej návratnosti (realizácia zabezpečovacích prostriedkov)
3. Riešenie problémových pohľadávok sa uskutočňuje ozdravovacím procesom alebo represívnym postupom, pričom sa vychádza z platných všeobecne záväzných právnych predpisov a vnútorných predpisov banky.
4. K ozdravovaciemu procesu pristúpi banka v prípade, ak existuje reálna možonsť ekonomickej návratnosti pohľadávky a navrhované riešenie smeruje ku konsolidácií platobnej disciplíny klienta voči banke.
5. Spôsoby realizácie ozdravovacieho postupu:
a) prolongácia
b) oklad/neuplatňovanie platenia úrokov
c) zníženie úrokovej sadzby na dočasné obdobie
d) poskytnutie nového úveru
e) kapitalizácia pohľadávky
6. K vymáhaniu problémovej pohľadávky represívnym postupom pristúpi banka, ak je pre banku neprijateľné pokračovať v úverovom vzťahu.
7. Spôsoby realizácie represívneho postupu:
- zmena v osobe veriteľa alebo dlžníka
- postúpenie pohľadávky
- prevzatie dlhu
- pristúpenie k záväzku
- realizácia zabezpečovacích prostriedkov
- žaloba
- exekúcia
- likvidácia
- konkurz
6. V prípade, ak sa úver stane problémovým, resp. splatným podľa dohodnutých podmienok sa obchodné miesto dohodne na postupe voči klientovi.
10. Problémové úvery
- Vkladové produkty KB
Pasívne bankové obchody môžeme definovať ako bankové obchody, prostredníctvom ktorých komerčná banka získava peňažné zdroje pre svoju podnikateľskú činnosť.
Cieľom týchto obchodov je získať kvantitatívne dostatočnú a kvalitatívne optimálnu štruktúru zdrojov pre financovanie aktívnych bankových obchodov, pod ktorými rozumieme poskytovanie úverov, invsetície do cenných papierov a ďalšie druhy bankových operácií, prostredníctvom ktorých banka vytvára zisk.Časť týchto zdrojov je potrebná na krytie bankových investícií do oblastí, kt. priamo nevytvárajú zis obchodnej banky, sú však objektívne potrebné pre činnosť banky, napr. budovy, zariadenie budov, informačné technológie, obeživo banky atď.
Vkladovú základňu obchodnej banky definovať ako štrukturovaný systém peňažných fondov, akumulovaný prostredníctvom vkladových produktov banky, ktorý tvori ekonomickú základňu pre poskytovanie bankových úverov prípadne na iné …
ban pr10
Členenie cudzieho kapitálu z hľadiska foriem jeho získavania:
1. Vklady
1.1 v užšom zameraní:
a) neterminované vklady
b) úsporné vklady
c) termínované vklady
1.2 v širšom zameraní
a) vkladové certifikáty
b) bankové obligácie
c) iné formy vkladových produktov
2. Bankové úvery:
a) získané od emisnej banky
b) získané od ostatných komerčných bánk
Členenie cudzieho kapitálu z hľadiska vzťahu ekonomických subjektov:
- priame pasívne obchody – získavajú sa primárne zdroje
- nepriame pasívne obchody – získavajú sa sekundárne zdroje
- pasívne obchody s NBS
Vklady predstavujú najdôležitejšiu časť cudzieho kapitálu obchodnej banky
Členenie vkladov z pohľadu ekonomických subjektov vo funkcií veriteľa:
a) vklady od obyvateľstva – veriteľom banky je obyvateľstvo
b) vklady od podnikateľov – veriteľom banky sú podniky
c) vklady od iných subjektov – veriteľom banky je iný ekonomický subjekt, štát, banka, nezisková organizácia
Členenie vkladov z hľadiska časovej viazanosti peňazí v banke:
1. netermínované vklady
2. termínované vklady:
- krátkodobé vklady s dobou viazanosti vkladu do 1 roka
- strednodobé vklady s dobou viazanosti vkladu do 5 rokov
- dlhodobé vklady s dobou viazanosti vkladu nad 5 rokov
Neterminované vklady:
- realizácia PS
- najmenej stabilný zdroj banky (premena nestabilných zdrojov na stabilné – usadenia)
- nízka úroková sadzba 0-3%
- pohyb je dynamický, ich výška musí dosahovať minimálnu úroveň stavu bežných účtov – tieto banka minimálne stavy považuje banka za dlhodobé vklady (pásmo stabilnej vysokej úrokovej marže)
Neterminované vklady z hľadiska ekonomických subjektov členíme na:
- vklady podnikov
- vklady obyvateľstva
- vklady verejného sektora
- vklady bánk
Neterminované vklady z hľadiska využívaných peňažných prostriedkov členíme na:
1. základné bežné účty, pri ktorých môže klient disponovať iba z vlastnými peniazmi mínus stanovený povinný minimálny zostatok v zmysle zmluvy
2. bežné účty s úverovým limitom, tzv. kontokorentné účty
Banka zriadi bežný účet, ak sú splnené tieto podmienky:
1. uzavretá zmluva, ktorá presne definuje postavenie a zodpovednosť zmluvných strán
2. klient vloží požadovanú hodnotu základného vkladu – zábezpeka na úhradu poplatkov spojených s platobným stykom
3. klient predloží banke podpisové oprávnenia
Zmluva o bežnom účte – podstatné náležitosti:
1. identifikácia účastníkov zmluvného vzťahu, t.z. Názov a adresa banky, IČO, určenie odbytového miesta, obchodné meno, adresa, IČO, DIČ, prípadne rodné číslo klienta.
2. predmet zmluvy – presný postup pre ponúkaný bankový produkt
3. cenové podmienky – úroky, poplatky
4. povinnosti a práva zúčastnených strán – aké sú práva a povinnosti obchodnej banky a aký je rozsah práv a povinností klienta
5. záverečné ustanovenia – stanovujú, čo je neoddeliteľnou súčasťou zmluvy, počet exemplárov zmluvy, dobu trvania zmluvného vzťahu, dátum uzatvorenia zmluvy, pečiatky a podpisy kompetentných zástupcov zmluvných strán.
Výpis z účtu – zákonom predpísané náležitosti:
a) číslo účtu
b) dátum uskutočnenia účtovných zápisov
c) začiatočný stav peňažných prostriedkov na účte za príslušný deň
d) denný výpis došlých a prijatých vkladov
e) denný výpis uskutočnených výplat z účtu
f) vyčíslenie salda prijatých a odoslaných platieb za účtovný deň
g) výška poplatkov za vykonané služby v platobnom styku
h) konečný stav peňažných prostriedkov v danom účtovnom období
i) ak sa jedná o bilančný výpis, uvádza sa i výška pripísaného úroku
Termínované vklady možno z hľadiska spôsobu stanovenia doby uloženia vkladu a účelu vkladu rozdeliť na:
a) termínované vklady s viazanosťou
b) úsporné vklady s výpovednou lehotou
c) osobitné druhy termínovaných vkladov
Termínované vklady s viazanosťou predstavujú stabilný zdroj banky, pretože je vopred dohodnutý časový úsek, počas ktorého sú uvedené peniaze úplne k dispozícií príslušnej banke. Možno ich z hľadiska možnosti výberu vkladu pred dohodnutým termínom rozdeliť na dve základné skupiny:
- prinášajú spravidla vyšší úrok
1. terminované vklady s viazanosťou bez možnosti výberu peňažných prostriedkov pred uplynutím doby viazanosti
2. termínované vklady s možnosťou výberu peňažných prostriedkov pred uplynutím doby viazanosti
Úsporné vklady s výpovednou lehotou predstvujú časť termínovaných vkladov, pri ktorých nie je presne stanovené obmedzenie pre klienta na disponovanie peňažnými prostriedkami.
Podmienkou bezproblémového výberu vkladu je povinnosť klienta vopred nahlásiť výpoveď vkladu a dodržať výpovednú lehotu. Vklady možno vybrať aj bez splnenia tejto podmienky, ak klient zaplatí bankou stanovený poplatok za predšasný výber.
Osobitné druhy termínovaných vkladov predstvujú tú časť termínovaných vkladov, pre ktoré je charakteristická časová postupnosť vytvárania vkladu a tiež účelovosť jeho tvorby. Možno sem zaradiť:
a) úsporné účty majetkového sporenia
b) úsporné účty poistného charakteru
c) účty stavebného sporenia
d) účty sporenia s prémiou
Z hľadiska formy, resp. bankového produktu, prostredníctvom ktorého banka tieto vklady získava, možno ich členiť na:
a) vklady na účtoch
b) vklady na vkladných knižkách
c) depozitné certifikáty
d) obligácie
Typickú slovenskú obchodnú banku (2002) možno charakterizovať okrem iného ako banku, ktorá má:
- podiel vlastného kapitálu na bilancií 7% (može klesať)
- podiel primárnych vkladov na bilancií 70% (významný)
- podiel úverov na vkladoch 43% (nízky)
- čistú pozíciu na medzibankovom trhu 0,5 mld. Sk
Stav za 2000-2003
z času – vklady - 82% sú krátkodobé, 7% strednodobé, 110 dlhodobé
obyvateľstvo – najdôležitejšia zložka termínovaných vkladov – 63%, prechod na podielové fondy
podniky – výrazný rast vkladov, 99% krátkodobé, ostatné strednodobé.
ban pr11
- Tuzemský platobný styk
Platobný styk predstavuje systém hotovostných a bezhotovostných peňažných platieb (transferov) medzi subjektmi pôsobiacimi v ekonomike (podnikatelia, občania, štát).
Charakteristické znaky PS:
1. banka vystupuje ako sprostredkovateľ
2. operácie platobného styku nemajú bilančný charakter
3. hromadný charakter operácií
4. efektívnosť
5. unifikácia
Členenie platobného styku
- forma použitých peňazí:
1. hotovostný platobný styk
2. bezhotovostný platobný styk
- územné hľadisko:
1. tuzemský platobný styk
2. zahraničný platobný styk
- počet zúčastnených subjektov:
1. vnútrobankový platobný styk
2. medzibankový platobný styk
Hotovostný platobný styk – bankovky a mince.
Charakteristické znaky:
1. anonymný charakter
2. realizuje sa v značnej miere bez účasti banky
3. operácie hotovostného bankového styku sú významné z hľadiska počtu platieb
4. operácie hotovostného platobného styku sú málo významné z hodnotového hľadiska
5. hotovostný platobný styk si vyžaduje vysoké náklady
6. hotovostný platobný styk si vyžaduje zvýšenú bezpečnosť
výhody hotovostného platobného styku: vylučuje rizio nezaplatenia, zabezpečuje promptné využitie peňazí
Vysoký podiel HPS signalizuje:
- vzájomnú nedôveru
- neodstatočne vybudovanú infraštruktúru BPS
- silnú prítomnosť tzv. tieňovej ekonomiky
- snahu legalizovať príjmy z nezákonných činností
Hotovostné operácie KB:
1. hotovostný výber z účtu
2. vklad hotovosti na účet
3. nákup valút
4. predaj valút
5. konverzia mienPokladničný doklad – údaje: identifikácia banky, dátum, resp. čas vykonanej transakcie, názov operácie, konštantný (vyjadruje ekonomickú povahu platby – platba za tovar, platba za služby,...), variabilný symbol, suma v SKK, resp. zahraničnej mene, podpisy banky, pečiatky, podpis klienta.
Bezhotovostný platobný styk (BPS) prostredníctvom bezhotovostných peňazí, t.j. prevodom z účtu a príslušným zápisom na dotknutých účtoch.
- možno (počet subjektov) členiť na:
a) vnútrobankový platobný styk
b) medzibankový platobný styk
- základné systémy MBPS:
a) systém korešpondenčného platobného styku (banky si navzájom u seba ovoria účty – zastaralá forma PR: + 100 – 120 – na účte )
b) clearingový systém (banka potrebuje vykryť len špičku -
banky si navzájom vyrovnávajú záväzky
Bankové zúčtovacie centrum Slovenska do 2002.SIPS od 1.1.2003
- všetky predložené platobné transakcie sú spracovávané na tzv. technických účtoch na princípe gross-settlement (banka platí záväzok len keď má dostatok prostriedkov, ak nemá hneď, dovtedy je zaradená platba v čakacej rade)
- konečné zúčtovanie platobných operácií na konci dňa sa uskutočňuje na účtoch peňažných rezerv v NBS na princípe tzv. nett-settlement, čo znamená, že ide o zúčtovanie čistých pozícií.(záväzky medzibankového styku dene vytvárajú saldo, ktoré vyrovnávajú na konci každého dňa)
SIPS – charakteristické znaky:
1. využitie najmodernejších IT
2. zvýšená bezpečnosť
3. vyšší konfort
4. rozšírenie funkcionality
5. zvýšenie efektívnosti BPS
SIPS – Slovak Interbank Payment System
- NBS, banky a pobočky zahraničných bánk sú priamymi účastníkmi – majú vlastný účet na zúčtovanie platieb, vykonávajú vlastné platby a platby na účet svojich klientov. Účet v systéme slúži taktiež na sledovanie a vyhodnocovanie stanovených povinných minimálnych rezerv komerčných bánk,
- nepriami účastníci systému medzibankového platobného styku zabezpečujú v systéme vybrané činnosti – Burza cenných papierov v Bratislave, Transacty Slovakia (predtým Autorizačné centrum Slovenska)
Základné typy platieb (podľa toho, kto dáva podnet na platenie) sú:
a) úhrada - dlžník
b) inkaso – veriteľ
Platby sa z hľadiska časového úseku spracovania delia na:
1. normálne, ktoré možno charakterizovať ako „maloobjemové platby“, teda štandardné medzibankové a klientské platby, majú nízku prioritu
2. b) prioritné, ktoré možno charakterizovať ako „veľkoobjemové platby“. Spravidla ide o platby medzibankového peňažného trhu, teda platby mimoriadneho ekonomického významu, majú najvyššiu prioritu.
--
FIFO (first in first out) v rámci stanovených priorít. Pri každej platbe systém skontroluje dostatok peňažných prostriedkov na krytie platby. Ak je dostatok P na účte platobného styku v systéme, platba je okamžite spracovaná a zúčtovaná. Ak nie je dostatok P na účte, tak je príslušná platba zaradená do tzv. „čakacieho radu“.Prevádzkový deň systému sa začína o 15.30 hod. predchádzajúceho pracovného dňa a končí o 13.00 hod. nasledujúceho pracovného dňa, pričom čas od 11.30 do 13.00 je vyhradený špeciálne pre príjem prioritných platieb. Čas od 13.00 do 15.00 hod. je vyhradený na spracovanie a odovzdávanie výstupov, od 15.00 do 15.30 prebieha systémová údržba.Cenová politika NBS je zameraná na návratnosť nákladov za poskytované služby. Poplatky v rámci systému SIPS sú rozdelené na:
1. transakčné – poplatky za transakciu, závisí od počtu a typu platby
2. mesačné,
3. jednorazové poplatky
Mesačné a jednorazové sú fixné náklady účastníka za pripojenie do systému. Jednorázový poplatok za pripojenie je 70 000,-- Mesačný poplatok 23 500,--
SIPS sa delí na podsystémy. Prioritné platby predstavuje podsystém RTGS (real-time gross settlement) a zvyšnú časť tvoria bežné platby. Existencia RTGS je nevyhnutným predpokladom pre využívanie systému TARGET (Transeuropean Automated Real Time Gross Settlement) – európsky systém zúčtovania veľkých platieb v reálnom čase. TARGET teda tvoria národné RTGS systémy a ich prepojenie, tzv. interlinking network. Slovenský RTGS sa nazýva SIPS.
--
Nástroje platobného styku z hľadiska ich kvality a použitia v procese platenia možno členiť do týchto kvalitatívne odlišných foriem:
a) príkazy na úhradu/inkaso
b) platobné karty
c) šeky
d) dokumentárne akreditívy
e) zmenkyPovinné náležitosti príkazu ná úhradu/inkaso patria:
1. bankové spojenie platiteľa
2. bankové spojenie prijímateľa
3. suma
4. mena, ak sa neuvedie – SKK
5. konštantný symbol
6. podpis klienta a u právnickej osoby aj odtlačok pečiatky
7. dátum vystavenia príkazu
Nepovinné náležitosti: dátum splatnosti, variabilný symbol (väčšinou nemá opodstatnenie, v iných je označením platiteľa) a špecifický symbol (v súčasnosti nemá význam)Platobná karta:
- výber z ATM – Automatic Teler Maschine
- platiť za tovar a služby
- uskutočňovať ďalšie operácie, napr. výber hotovosti v bankách a zmenárňachSkúsenosti:
1. klienti banky v úvodnej etape preferjú hotovosti výbery v ATM
2. platenie prostredníctvom platobných kariet je druhoradé z pohľadu možnosti klientov i výsledného efektu
Dôvody pre zavedenie platobných kariet:
1. spoločensko-ekonomické,
2. bezpečnostné – bezpečnostné pravidlá, ktoré možno definovať nasledovne (netreba vedieť):
- podpísať platobnú kartu ihneď - stanoviť si rozumný denný pimit
- platobnú kartu nosiť na bezpečnom mieste
- po každej vykonanej transakcií skontrolovať, či ste kartu prevzali, prípadne peniaze a príslušný doklad o vykonaní transakcie
- pravidelne kontrolovať výpisy transakcií
- PIN si nikde nezapisovať a nikomu ho nezverovať
- pri akýchkoľvek problémoch odmietnuť pomoc neznámej osoby pri použití karty
- stratu, krádež, zneužitie platobnej karty je potrebné okamžite nahlásiť na príslušné telefónne čísla do Transacty Slovakia, prípadne do banky
3. kvalita a dostupnosť služieb, ktoré možno číselne vyjadriť 24/7/365
4. podpora predaja produktov v kooperácií
5. psychologické aspekty predaja
6. spoločenské náklady
Patobné karty (členenie):
- podľa použitých peňazí: 1. debetné platobné karty
2. kreditné platobné karty
- podľa teritória: 1. domáce platobné karty
2. medzinárodné platobné karty
- hľadiska technických zariadení: 1. embosované – ATM, EFT/POS aj v inprintroch
2. elektronické platobné karty sú určené pre použitie v ATM, EFT/POS s priamou autorizáciou (PIN)
- podľa kartových spoločností na: 1. VISA karty
2. Europay/Master Card karty
ban pr12
- Zahraničný platobný styk
Zahraničný alebo medzinárodný platobný styk – realizácia platobného styku medzi dvoma krajinami
- vyššie riziko samotnej realizácie transakcie
A. Komerčné riziká v ZPSRiziko trhu – riziko nenájdenia optimálneho trhu, resp. nevyužitia trhových možností
1.1 Riziko nákupu – riziko, že kupujúci nezíska na trhu potrebný výrobok
1.2 Riziko zmeny cenových relácií – zmena ceny medzi uzavretím kontraktu a jeho platenímRiziko nezaplatenia – riziko, že odberateľ nebude môcť alebo nebude chcieť platiť.Riziko neprebratia tovaru – riziko, že zahraničný partner odmietne prebrať tovar alebo zruší svoju objednávku.
Rizko nedodania tovaru – nebezpečenstvo, že exportér nedodá tovar. Nástrojom zabezpečenia môže byť banková záruka.Transportné riziko – riziko, že tovar bude počas prepravy zničený, poškodený, odcudzený a pod. Riziko preberá predávajúci alebo kupujúci podľa dohodnutej parity INCOTERMS 1990 – ide o súbor pravidiel pre jednoznačné určenie povinností a rizík pri dodávke tovaru v medzinárodnom obchode. (Mediznárodnou obchodnou komorou v Paríži v 1936, upravené boli naposledy v roku 1990. Obsahujú 13 dodacích položiek)
B. Politické riziká v ZPS
Riziká spojené s ekonomickými, hospodárskymi a politickými podmienkami v krajinách obchodných partnerov. Ide o riziká vyplývajúce z možnosti vzniku vojen, štrajkov, blokád a občianskych nepokojov.
Zrychlene!!
1. Zákaz platby
2. Moratórium
3. Obmedzenia pri konverzii a prevodeC. Ostatné riziká v ZPS
1. Kurzové riziko
2. Inflačné riziko
3. Jazykové riziko
4. Právne riziko – neexistuje medzinárodné obchodné právoObchodné podmienky INCOTERMS (ICC) – najnámejší nástroj vo svete exportu, ide o súbor pravidiel, ktoré vznikli z objektívnej potreby zreteľne vymedziť v medzinárodných transakciách riziká a záväzky exportéra a importéra. Nie sú právne záväzné, sú na báze dobrovoľnosti, pokiaľ sa na nich dohodnú, sú záväzné. Súčasné INCOTERMS platia od r. 2000. Pravidlá sú, že od prvej podmienky po poslednú povinnosti exportéra postupne pribúdajú a povinnosti importéra ubúdajú. Delia sa na 4 skupiny:
a) skupina E – definuje podmienky dodania tovaru
b) skupina F
c) skupina C
d) skupina D
SWIFT – Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication – celosvetová komunikačná sieť – podporný prostriedok pre vykonávanie zahraničného platobného styku.Nedokumentované platby
- nepredpokladá predloženie predpísaných dokumentov
- z pohľadu importéra veľmi výhodné, nakoľko zväčša platí za tovar a služby až po dodaní tovaru
- obchodný vzťah funguje na dôvere partnerov a jeho výhodami sú rýchlosť a nízke náklady na realizáciu platieb.Druhy hladkých platieb
- prijaté hladké platby – úhrada zo zahraničia
- vyslané hladké platby – úhrady do zahraničiaÚčasníci hladkej platby
- príkazca – žiadateľ o banko
- xxx
- korešpondenčná banka
- banka príjemcu
- príjemca1. Zmenka
Zmenka je bezpodmienečný záväzok zmenkového dlžníka zaplatiť majiteľovi zmenky v určitý de%n a na určitom mieste určitú sumu peňazí. Zmenka predstavuje osobitný druh CP, musí mať vždy formu listiny, predstavuje teda listinný cenný papier.
Hlavní účastníci zmenkových vzťahov:
- trasant
- remitent
- trasát2. Šeky
Bezpodmienečný príkaz, ktorým vystaviteľ šeku prikazuje banke (šekovníkovi) zaplatiť vystavenú sumu osobe na šeku menovite uvedenej alebo majiteľovi šeku
- listinný cenný papier je prevoditeľný
Šek sa používa v ZPS vtedy ak:
- príjemca platby má účet vedený v banke, s ktorou banka klienta nemá žiadne bankové spojenie
- banka príjemcu nie je známa alebo nie je napojená na SWIFT
- banka, ktorá platbu realizuje, nemá s krajinou, do ktorej sa má platiť, žiadne bankové spojenie
- obchodní partneri vyžadujú platbu za tovar priamo
Dokumentárne platby
- predpokladá predloženie určitých dokumentov. Sú spojené s dodávkou tovaru, kde najdôležitejším aspektom je, že importér získa obchodné dokumenty, ktoré ho oprávńujú nakladať s tovarom až po zaplatení.Dokumentárne inkaso
Dokumentárne inkaso je jedným z najrozšírenejších nástrojov zahraničného platobného styku. Kým dokumentárny akreditív sa používa zväčša v nestabilnom ekonomickom prostredí, inkaso sa používa v stabilných ekonomických a politických podmienkach.Druhy dokumentárneho inkasa:- vývozné – dokuemntárne inkaso je forma platobného styku so zahraničím xxxx
xxx- dovozné – xxxPriebeh dokumentárneho inkasa môžeme zhrnúť do nasledovných krokov:
1. kúpna zmluva – exportér posiela tovar
2.a. Zahraničný exportér predkladá dokumenty vysielajúcej banke
2.b. Zahraničný exportér zasiela dokumenty prekladajúcej banke
3.a. Vysielajúca banka zasiela doklady a žiada obstaranie inkasa
3.b. Prekladajúca banka avizuje doklady dovozcovi
4. zaplatenie inkasnej čiastky alebo iné plnenie,
5. pripísanie inkasa v prospech účtu vysielajúcej banky
6. odvzdanie dokumentov predklad. Bankou I
7. vysielajúca zahr. Banka platí inkasnú čiastku E.Dokumentárny akreditív
Ide o záväzok, ktorým sa banka na účet kupujúceho (žiadateľa) alebo na svoj vlastný účet zaväzuje zaplatiť oprávnenému hodnotu zmenky alebo dokumentov za predpokladu, že podmienky dokumentárneho akreditívu sú splnené.Účastníci dokumentárneho akreditívu
- príkazca – žiadateľ o vystavenie akreditívu (kupujúci, importér)
- vystavujúca banka – banka, otvárajúca akreditív na príkaz kupujúceho (banka importéra)
- banka beneficienta – beneficient môže požiadať, aby do transakcie vstúpila korešpondenčná banka, ktorou môže byť:
- avizujúca banka (oznamuje beneficientovi otvorenie akreditívu)
- potvrdzujúca banka (banka preverená potvrdením akreditívu)
- vyplácajúca bakna (banka, ktorá po kontrole dokumentov vypláca akreditív)
- beneficient – predávajúci alebo exportér
Podľa formy:
- odvolateľný akreditív
- neodvolateľný akreditívVýhody a nevýhody dokumentárneho akreditívu:
- je výhodnejším platobným nástrojom pre vývoz a menej výhodným pre dovozcu
- je nákladnejší z hľadiska výdavkov, prácnejší a viaže jeho prostriedky
- má veľký význam z medzinárodného hľadiska, pretože je najlepšie prepracovaný s jednotným výkladom, čo má význam pre banky aj pre klientov
- Elektronické bankovníctvo (elektornické distribučné kanály)
Stratégia rozvoja EDK
- nepretržitý proces stanovenia cieľov a výber metód potrebných na ich dosahovanie
- predstavuje významnú súčasť strategického plánovania banky, vzhľadom na predpokladané rozpočtové náklady, významné technologické zmeny a pomerne dlhé obdobie využívania predmetných investíciíEB – dva protirečivé ciele
- zvýšiť kvalitu služieb – režim poskytovania služieb 24/7/365
- znížiť náklady banky – v USA transakcia cez Internet je 100násobne lacnejšia ako cez pobočkuVýchodiská stratégie rozvoja EDK:vnútorné faktory:
- typ produktov a služieb (životný cyklus)
- stratégia banky a jej postavenie na trhu
- finančné zdroje
- ľudské zdrojevonkajšie faktory:
- konkurencia SWOT
- trh
- legislatíva, tradícieB. Riadenie rozvoja EDK definujeme ako cieľavedomú činnosť bankového manažmentu zameranú na efektívnu implementáciu SDK (systém distribučných kanálov). Charakteristické znaky riadenia rozvoja EDK sú:
1. rýchly postup
2. tzv. invačné cykly, tzn. že banka postupne uvádza do života parciálne riešenia a dôkladne kontroluje plnenie svojich záväzkov vo vzťahu k verejnosti. Vzhľadom na to, že banka prezentuje na verejnosti svoje inovačné úmysly, uvedený postup si od nej vyžaduje vnútornú disciplínu a sebakontrolu.
Rozvojový cyklus
2.1 priority v nadväznosti na stratégiu
2.2 definovanie konkrétnych projektov a zladenie kapacít
2.3 realizácia projektov
2.4 testovanie inovácií a ich prevzatie do pilotného projektu
2.5 zmena procesov v B a školenie Z „interný marketing“
2.6 marketingové uvedenie na trh do štandardnej prevádzky
2.7 vyhodnotenie projektu a prijatie opatrení v oblasti stratégieČlenenie systému distribučných kanálova) pobočkové formy:
- pobočky, expozitúry
- rýchle predajné miesta
- banky v obchodoch
- peňažné automaty
b) priame formy
- phonebanking
- pc banking
- screen/smart phone banking
- fax on demand
- interactive video
Pobočka v systéme distribučných kanálov
pobočka má i naďalej dôležité postavenie
- menej transakcií cez pobočku
- pobočka pre osobitné segmenty
- väčšia diverzifikácia vo veľkosti, lokalizácií a produktov (viac menších pobočiek s vybraným spektrom produktov)
Banky musia riešiť:
- motivácia klientov pre nové EDK
- možnosti eliminácie pocitu ohrozenia u zamestnancov
- akceptácia zvýšených poplatkov zo strany zákazníkov pri realizácií zmeny
- analýza odbytových možností pre predaj nebankových produktov prostredníctvom pobočkyKľúčové kritériá úspešnej implementácie EDK sú:
- jednoduché a pohodlné použitie
- vysoká účinnosť a spoľahlivosť
- efektívne využitie času
- úspora N
- potešenie z použitiaRiziká budovania EDK:
a) potenciálne zvyšujú konkurenčný tlak, pretože umožňujú prístup nových konkurentov na trh bankových produktov
b) nedostatočné využívanie zo strany klientov
Eliminácia rizík
a) prostredníctvom reklamy
b) vzdelávaním
c) zavedením ďalších funkcií
d) cenovou stratégiou – prekonať psychologické bariéryZákladné poznatky z procesu budovania EDK:
- proces budovania EDK je súčasťou strategického plánovania banky – analýza, stratégia, koncepcia, implementácia, zhodnotenie efektov (vysoké úvodné IN, stabilizácia IT + produktov z časového hľadiska)
- optimálna stratégia – multikanálová stratégia
- prostredníctvom EDK zvyšovať kvalitu služieb a spokojnosť zákazníka
- úspech = flexibilita
- postupný prechod od automatizácií jednoduchých operácií k automatizácií komplexnejších produktov
EB – predstavuje poskytovanie bankových a služieb prostredníctvom elektronických komunikačných prostriedkov
- priame bankovníctvo
- 24/7/365
- techonlogický vývoj ako predpoklad inovácií v bankovníctve
- priame B – zmena B v oblasti:
a) segmentácie klientov
b) filozofie fungovania pobočkovej siete
c) marketingu
d) riadení
E-commerce
- obchodovanie cez internet
- EC: B2B (obchodovanie business – business), B2C (business – customer)
- 4 možné postupy platenia:
1. T je zaslaný na dobierku
2. bankový prevod
3. nahlásenie čísla PK
4. komunikačný protokol SET
- funkcie finančných inštitúcií:
- kredit – vyrovnanie pohľadávok a záväzkov – poskytnuté úver
- dôvera – autentifikácia – nezávislá tretia strana medzi obchodnými partnermi
- risk manažment – minimalizácia
- integrácia technológie a informačných tokov