zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Fakulta Sociálno Ekonomických vzťahov / Bankovníctvo

 

prednášky č.1 priamo od Ing. Belása (ban-p-1.doc)

BAN-P-1

Fakulta sociálno – ekonomických vzťahov

Trenčianskej univerzity v Trenčíne


 

U Č E B N Á  O S N O V A

 

Predmet:                              Bankovníctvo

 

Rozsah výučby:                    prednáška – 2 hod.

                                              seminár  – 2 hod.

Ukončenie predmetu:          zápočet, skúška

 

Prednášajúci:                       Ing.Jaroslav Belás PhD.

 

Telefón:                                 0903 446 776

 

Prax v bankovníctve:           od 1983 do 2001

 

Vykonávané funkcie v banke:

  1. úverový referent
  2. vedúci oddelenia
  3. vedúci odboru
  4. riaditeľ odboru
  5. viceprezident banky a generálny riaditeľ

 

Obsahové zameranie predmetu:

 

1. Bankový systém v Slovenskej republike       a v Európskej únií.

Základné typy bankových systémov, výhody a nevýhody jednotlivých bankových  systémov-jednostupňový a dvojstupňový bankový systém. Členenie bánk v dvojstupňovom  bankovom systéme. Základné podmienky pre vstup a pôsobenie bánk v rámci Európskej únie. Porovnanie bankových systémov vo vybraných krajinách  EÚ a v SR.

 

2. Postavenie, funkcie a úlohy NBS ako centrálnej banky -  menová politiky NBS, nástroje  centrálnej banky – priame a nepriame nástroje NBS – základná sadzby, devízový kurz, operácie NBS na voľnom trhu, moral susions.

 

3. Legislatívne podmienky  bankového  sektora v SR – zákon o bankách, zákon o ochrane     vkladov, zákon o platobnom styku. Legislatívne požiadavky na vznik a pôsobenie bánk na územií SR, základné povinnosti bánk, základný rámec pre ochranu vkladov v SR, základné ustanovenia zákona o platobnom styku.

 

 

 

4. Postavenie, funkcie a ciele komerčných bánk.

Akciová spoločnosť ako prevládajúca organizačná forma komerčných bánk, základné pravidlá pre vznik a fungovanie komerčnej banky na Slovensku. Postavenie, funkcie a ciele komerčnej banky. Súvaha KB, Výkaz ziskov a strát KB. Náklady a výnosy KB.

 

5. Rentabilita, likvidita a solventnosť komerčnej banky.

Charakteristika pojmov rentabilita, likvidita a solventnosť obchodnej banky. Ukazovatele rentability komerčnej banky, výklad pojmov solventnosť a likvidita KB. Vznik straty a spôsoby jej vysporiadania.Charakteristika úroku v trhovom hospodárstve, zložky úroku. Úrok ako kriteriálna veličina v oblasti finančných operácií. Význam a úloha úroku v činnosti KB. Jednoduché a zložité úročenie.

 

6. Riadenie aktív a pasív komerčnej banky ako dominantný problém bankového manažmentu.

Podstata a význam procesu riadenia bilancie banky, aktuálne problémy riadenia bilancie banky. Bilancia banky ako významný indikátor veľkosti a úspešnosti KB. Výklad jednotlivých položiek bilancie KB aktíva a pasíva komerčnej banky.

 

 

 

7. Kapitál komerčnej banky – postavenie a význam vlastného kapitálu v rámci pasív     komerčnej banky -  členenie vlastného kapitálu – Tier 1, Tier 2, Tier 3, funkcie vlastného kapitálu – funkcia financovania, krytia strát, dôvery a brzdy. Podriadený dlh a jeho charakteristika.

 

8. Úverové produkty komerčných bánk.

Základné pravidlá v oblasti úverových produktov slovenských bánk- návratnosť úveru a jeho zabezpečenie. Členenie a charakteristika bankových úverov. Kategórie pohľadávok  a podsúvahových záväzkov. Faktoring, forfaiting. Spotrebné a hypotekárne úvery. Prípadová štúdia – úver pre malých a stredných podnikateľov.

 

9. Vkladové produkty komerčných bánk.

Podstata a význam vkladových produktov KB v rámci pasívnych bankových obchodov. Členenie a charakteristika jednotlivých vkladových produktov KB. Aktuálna situácia na trhu vkladových produktov v SR. Prípadová štúdia.

 

10. Tuzemský platobný styk.

Podstata a význam TPS, formy a nástroje TPS. Členenie TPS. Prehľad najpoužívanejších nástrojov v SR a EÚ. Systém medzibankového platobného styku SIPS, RTGS.

 

 

11. Zahraničný platobný styk.

 Podstata , funkcie a riziká v  ZPS, členenie ZPS, nedokumentárny a dokumentárny ZPS, aktuálne zmeny v oblasti ZPS na Slovensku, platobné a zúčtovacie systémy v EÚ-korešpodenčné bankovníctvo,  SWIFT, Target.

12. Elektronické bankovníctvo.

Stratégia rozvoja elektronických distribučných kanálov, členenie a význam jednotlivých

distribučných  kanálov pre obchodné aktivity KB. Aktuálna situácia v oblasti EDK v SR.

 

13. Organizácia výkonu bankových obchodov.

Organizačné aspekty bankových obchodov, metódy a formy organizácie činnosti banky.Priestorové usporiadanie pracovísk KB, trendy v oblasti odbytových miest. Prípadová štúdia – VÚB, IRB.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Požiadavky na úspešné absolvovanie skúšky:

 

 

 

 

  1. ústna časť – preukázanie vedomostí v požadovanom rozsahu,
  2. predpoklad pre absolvovanie skúšky – získanie zápočtu.

 

 

 

 

 

 

Požiadavky na úspešné absolvovanie zápočtu:

 

 

  1. aktívna účasť na seminároch   / neúčasť - povolené 2 ospravedlnené hodiny /, preukázanie vedomostí v požadovanom rozsahu – úspešné absolvovanie zápočtovej previerky formou testu.

 

 

 

 

Literatúra:

 

 

  1. povinná : 

 

  1. Prno, I.: Bankovníctvo, IRIS, Bratislava, 2000

 

 

 

  1. nepovinná:  

 

  1. Horváthova, E.: Bankovníctvo, Súvaha, Bratislava, 2000

  1. Bankové operácie, IBV NBS, EMKA, Bratislava, 1996

 

  1. Belás,J.: Manažment vkladových produktov, Elita, Bratislava, 1998

 

  1. Belás,J. – Klimiková,M.: Platobný styk, Uniprint, Považská Bystrica, 2003

 

  1. Polidar,V.: Management bank a bankovních obchodu, Ekopress,  Praha, 1999

 

 

 

Bankový systém:

  1. systém vzťahov, inštitúcií a pravidiel medzi bankovými a nebankovými subjektmi v ekonomike,
  2. usporiadanie je determinované politickými a historickými aspektami, zvyklosťami, tradíciami a ekonomickými špecifikami krajiny,
  3. spravidla dvojstupňový : CB +  KB / v ČSSR jednostupňový – ŠBČS – monobanka / → znamená odelenie výkonu funkcií CB od funkcií KB, typický pre vyspelé ekonomiky.

CB:

  1. predstavuje vrcholný subjekt menovej politiky e regulovania BS,
  2. funkcie: výkon menovej politiky, emisia obeživa, devízové operácie, banka štátu, banka bánk, reprezentant štátu v menovej oblasti,
  3. ciele: stabilita meny a stabilita BS

KB: predstavuje podnikateľský subjekt

  1. funkcie: sprostredkovanie kapitálu, prijímanie vkladov, poskytovanie úverov, PS, ďalšie služby
  2. cieľ: orientácia na dosahovanie zisku.
  3.  

Zákon o bankách definuje banku nasledovne:

„Banka je právnicka osoba so sídlom na území SR založená ako akciová spoločnosť, ktorá

a, prijíma vklady a

b, poskytuje úvery

a ktorá má na výkon činností udelené bankové povolenie. Iná právna forma banky sa zakazuje.“

 

Význam dvojstupňového BS:

  1. zabezpečuje vnútornú a vonkajšiu stabilitu meny,
  2. z. stabilitu KB,
  3. stimuluje rozvoj finančného trhu,
  4. podporuje efektívne využitie peňažných prostriedkov,
  5. znižuje transakčné N pri realizácií dopytu a ponuky kapitálu,
  6. poskytuje kvalitnejšie finančné služby.

 

Členenie KB:

 

  1. z hľadiska typu vykonávaných aktivít:
  1. univerzálne – KB s rozhodujúcim postavením, determinované globalizáciou, riziko monopolného postavenia,
  2. špecializované – zameriavajú sa na špeciálne produkty, segmenty, teritória – eskontná , hypo, komunálna, záručná – názov nemusí však zodpovedať zameraniu KB

 

Univerzálne banky:

  1. výhody: väčšia ekonomická sila, silnejšie ekonomické dôvody zabrániť krachu banky, diverzifikácia rizika,
  2. nevýhody: vyššie náklady, riadenie je ťažšie, krach veľkej banky má negatívny dopad na ekonomiku.

 

Špecializované banky:

  1. výhody: kvalitnejšie služby, nižšie N, menej pobočiek,
  2. nevýhody: zredukovaný priestor pôsobnosti, menšia konkurenčná schopnosť v procese globalizácie, vyššie nároky na výkon bankového dohľadu, koncentrácia rizika

 

Modely BS:

  1. m. univerzálneho bankovníctva – KB vykonávajú aj investičné bankovníctvo, pripúšťa určitú mieru špecializácie, prevláda v Európe / SR /
  2. m. odeleného bankovníctva – prísne oddelenie IB od KB / Glassov-Steagalov zákon v USA – VHK /, v modifikovanej podobe funguje v USA

 

  1. z hľadiska vlastníctva:
  1. štátne B – nástroj realizácie vládnej politiky – v SR – SZRB, Eximbanka
  2. družstevné – ľudové banky
  3. súkromné B – banka 1 majiteľa, a.s. – najrozširenejšia forma, s.r.o.

 

 

  1. z hľadiska pôvodu kapitálu:
  2.  
  1. domáce B
  2. zahraničné B
  3. zmiešané B

 

Základné podmienky pre vstup a pôsobenie bánk v rámci EÚ:

1. Prvá banková smernica:

  1. podmienka získania oprávnenia /licencie/
  2. vlastné fondy v stanovenej výške
  3. dve dôveryhodné osoby – riadenie B
  4. žiadosť obsahuje predpísané náležitosti – rozsah predpokladaných bankových obchodov, organizačná štruktúra.

2. Druhá banková smernica:

  1. kapitál 5 mil. ECU
  2. informácie o osobách a subjektoch, ktoré majú priamu alebo nepriamu majetkovú účasť od 10 %

3. Tretia banková smernica:

  1. stanovila, že úverové inštitúcie nemôžu byť spojené „úzkymi väzbami“ – participácia – podiel 20 % na úpísanom kapitáli alebo hlasovacích právach, spojenie kontrolou.

 

Úverová inštitúcia, ktorá získa oprávnenie pôsobiť ako banka v niektorej krajine EÚ má možnosť zakladať svoje pobočky v iných krajinách EÚ bez ďalšej žiadosti – plní len ohlasovaciu povinnosť v štandardných bankových aktivitách:

  1. vklady
  2. úvery
  3. finančný leasing
  4. PS
  5. vydávanie a obsluha nástrojov BPS – zmenky,šeky,PK
  6. bankové záruky
  7. obchodovanie na vlastný účet alebo na účet klienta
  8. emisia akcií
  9. poradenské služby
  10. finančné maklérstvo
  11. depotné operácie
  12. úschova a správa CP
  13. hodnotenie úverovej spôsobilosti
  14. prenájom sejfových schránok.

 

 

Investičná smernica EÚ – v prípade špecializovaných  bánk, napr. hypobánk platia prísnejšie pravidlá v oblasti operácií s CP z dôvodu bezpečnosti a kvality.

 

Od 1.5.2004 platia v SR rovnaké pravidlá-konkretizované v zákone o bankách.

 

 

Porovnanie BS vo vybraných krajinách EÚ:

SR: 20 KB / z toho 3 stavebné sporiteľne /

         2 ŠPÚ – Eximbanka, SZRB

Nemecko: 187 regionálnych bánk

                   82 pobočiek zahraničných bánk

                   50 privátnych bánk

                    hypotekárne /38/ a krajské banky

Španielsko: 48 sporiteľní

                    158 komerčných bánk

 

Kvalitatívne porovnanie:

  1. v krajinách EÚ postupne prebieha zmena kvality regulácie bankového prostredia od priamych štátnych zásahov a vlastníctva bánk smerom k riedeniu bánk zo strany ,,nezávislých inštitúcií” (zväčša centrálne banky ) a ku privatizácii štátom vlastnených bánk v dlhodobom časovom horizonte. V tejto súvislosti je potrebné zdôrazniť, že tento proces v SR bol skutočne razantný, v dôsledku čoho je v ,,slovenských rukách” iba jedna slovenská banka Poštová banka a kým niektoré ,,postsocialistické štáty”, napr. Maďarsko expandovali do susedných krajín (Slovenská republika, Chorvátsko), slovenské banky iba čakali na svoj predaj do rúk zahraničných investorov.V rámci  regulačných aktivít, vzhľadom na zvýšenú mieru citlivosti tohto druhu podnikania zároveň prebieha proces skvalitňovania regulácie, zjednocovania pravidiel EÚ a prípravy regulačných pravidiel pre činnosť obchodných bánk;
  2. prebieha pernamentný proces fúzií a akvizícií, ktorý je determinovaný prehlbujúcou sa globalizáciou a internacionalizáciou bankového prostredia, pričom výrazné preferencie postupne dostávajú cezhraničné aktivity obchodných bánk v európskom priestore. Ako jasne vyhranené motívy fúzií a akvizícií možno definovať ekonomický tlak na znižovanie úrokových marží, snaha získať novú klientsku bázu, snaha získať komparatívne výhody pred konkurenciou atď. Tento proces v podmienkach slovenského bankového sektora možno považovať za perspektívny v tom zmysle, že popri vstupe nových bankových domov na bankový trh / niektoré ekonomické veličiny nás oprávňujú k tomuto predpokladu, napr. pomer bilančnej sumy na HDP, vysoké úrokové marže, relatívne vysoké poplatky za bankové produkty a služby / možno očakávať i perspektívnu  zmenu vlastníckych vzťahov nedávno privatizovaných bánk, resp. špecializáciu menších bánk, resp. príchod nových menších bánk so špecializovaným zameraním;
  3. prioritný záujem obchodných bánk o oblasť retailového bankovníctva, ktorú možno pozorovať v akvizičných aktivitách niektorých významných európskych bánk (HVB, Unicredito, Intesa atď.) a výraznej orientácií obchodných bánk na ponuku produktov, práve pre tento segment klientov (napr. ponuka spotrebných a hypotekárnych úverov, zvýhodňovanie produktov elektronického bankovníctva a pod.); v tejto súvislosti je potrebné prezentovať niektoré ekonomické veličiny, ktoré oprávňujú domnievať sa, že tento trh bude ešte niekoľko rokov veľmi atraktívny / i napriek rastúcemu trendu zadlžovania sa domácností je tento ukazovateľ nízky v porovnaní s EÚ, vysoké úrokové sadzby z retailových úverov, relatívne vysoké poplatky, atď. /;
  4. mimoriadna pozornosť je venovaná multikanálovej distribúcií produktov a služieb a implemetácií systémov CRM (Costumer Relationship Management); tento trend je zrejmý i v podmienkach obchodných bánk, ktoré pôsobia na Slovensku, pretože okrem ekektronického bankovníctva významné retailové banky rozširujú sieť svojich pobočiek predovšetkým na tých obchodných miestach, kde sa sústreďuje veľký počet súčasných a potenciálnych zákazníkov, napr. v sieti hypermarketov;
  5. značný dôraz sa kladie na ,,cross selling” a dlhodobé vzťahy so zákazníkom; snaha bánk o predaj súviacich produktov predstavuje súčasný trend i v slovenskom bankovom sektore, pretože retailové banky čoraz viac ponúkajú poistné produkty, vykonávajú prostredníctvom svojich dcérskych spoločností leasingové aktivity, v oblasti budovania dlhodobých vzťahov so zákazníkmi  možno sledovať istý protirečivý trend, pretože niektoré aktivity obchodných bánk v slovenskom bankovom sektore nie sú v súlade s týmto trendom, napr. vysoké úrokové sadzby niektorých úverových produktov pre obyvateľstvo môžu vyvolať averziu k banke predovšetkých v prípade existencie úrokovo výhodnejších produktov iných konkurentov, agresívna a pritom nepresná, resp. zavádzajúca reklama niektorých bánk taktiež môže vyvolať nechuť niektorých klientov v budúcnosti využívať služby ponúkajúce ttýmito bankami;
  6. dochádza k zmenám životného štýlu klientov, ktoré možno charakterizovať nasledovne: zmeny v populačnom vývoji a následný tlak na predlžovanie veku odchodu do dôchodku, vyššie uvedomovanie si hodnoty voľného času, tento trend môže potenciálne vyvolať potrebu zvýšenej tvorby tradičných i nových foriem úspor / popri tradičných bankových vkladoch v Slovenskej republike stále významnejšiu úlohu zohrávajú úspory v podielových fondoch /, môže však priniesť i trend zvýšenej spotreby obyvateľstva, čo je aktuálny trend v Slovenskej republike, v nadväznosti na budúce očakávania vo vývoji ekonomiky.

 

 

 

17