zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Fakulta Sociálno Ekonomických vzťahov / Bankovníctvo

 

prednáška č.3 priamo od Ing. Belása (ban-p-3.doc)

Ban-P-3

 

LEGISLATÍVNE  PODMIENKY PRE  ROZVOJ  BS  V SR.

 

  1. Zákon o bankách – základné ustanovenia:

- upravuje  niektoré vzťahy súvisiace so vznikom, s organizáciou, riadením, podnikaním a so zánikom bánk so sídlom v SR a niektoré vzťahy súvisiace s pôsobením zahraničných bánk v SR na účel regulácie a kontroly bánk, pobočiek zahraničných bánk a iných súbjektov s cieľom bezpečného fungovania bankového systému / § 1 zákona /,

 

- banka je právnicka osoba so sídlom na území SR založená ako a.s., ktorá prijíma vkladyposkytuje úvery a na výkon týchto činností má udelené bankové povolenie,

 

- banka môže ďalej  vykonávať:

  1. platobný styk a zúčtovanie,
  2. poskytovanie investičných služieb,
  3. obchodovanie na vlastný účet alebo na účet klienta na peňažnom a kapitálovom trhu, resp. mince, pamätné mince atď.
  4. správu pohľadávok a cenných papierov klienta a s tým súvisiace poradenstvo,
  5. poskytovanie záruk, akreditívov,
  6. vydávanie a správu platobných prostriedkov,
  7. poskytovanie poradenských služieb v oblasti podnikania,
  8. vydávanie CP,
  9. finančné sprostredkovanie,
  10. uloženie CP a prenájom bezpečnostných         schránok,
  11. poskytovanie bankových informácií,
  12. hypotekárne obchody,
  13. funkciu depozitára,
  14. spracovanie bankoviek, mincí a pam. peňazí.

 

 

- iné činnosti – len ak súvisia s prevádzkou – súhlas dáva NBS – nezapisujú sa do obchodného reg.,

 

- § 3 – bez bankového povolenia .... a, nikto nemôže prijímať vklady..., poskytovať z vkladov úroky alebo iné odplaty.... b, poskytovať úvery a pôžičky .... z návratných peňažných prostriedkov získaných od iných osôb na základe verejnej výzvy ak osobitný predpis neustanovuje inak.....c, vykonávať PS......... d, vydávať bankové platobné karty,

 

                       ?     ?     ?     ?     ?

 

- „banka“, „sporiteľňa“ – iba PO, ktorá má bankové povolenie s výnimkou PO, ktoré majú obchodné meno zavedené alebo uznané zákonom alebo medzinárodnou zmluvou,

 

- vklad – zverenie peň. prostr., ktoré predstavujú    záväzok voči vkladateľovi na ich výplatu,

 

- úver – dočasné poskytnutie peň. prostr.   v akejkoľvek forme vrátane faktoringu   a forfaitingu,  .....investovanie, finančné nástroje, atď.

 

- činnosť bánk a pobočiek zahraničných bánk podlieha bankovému dohľadu NBS – jednotlivé banky a konsolidované celky,

 

- NBS udeľuje bankové povolenie, ak sú splnené tieto podmienky:

  1. peň. vklad do ZI 500 mil. SKK, HB 1 mld. SKK,
  2. prehľadný a dôveryhodný pôvod peň. vkladu,
  3. spôsobilosť a vhodnosť osôb, kt. budú akcionármi banky,
  4. návrh členov štatutárneho orgánu-min. 3, zodpovedajú za organizáciu a riadenie banky / DR min. 3 členovia /,
  5. odborná spôsobilosť a dôveryhodnosť fyzických osôb – členov predstavenstva, DR, prokurista a vedúci zamestnci, vedúci útvaru vnút. kontroly a vnút. auditu,
  6. návrh stanov banky,
  7. obchodný plán,
  8. sídlo,
  9. finančná schopnosť akcionárov preklenúť nepriaznivú fin. sit. banky.

 

- odborná spôsobilosť – ukončené VŠ vzdelanie a najmenej 3 ročná prax v bankovníctve alebo inej finančnej oblasti a trojročné riadiace skúsenosti v oblasti bank. alebo inej finančnej oblasti, ....NBS môže uznať i osobu, ktorá má úplné stredné vzdelanie a najmenej 7 ročnú prax b danej oblasti, z toho najmenej 3 roky v riadiacej funkcií,

 

?

 

- dôveryhodná osoba :

  1. nebola odsúdená za trestný čin - výpis z registra,
  2. nepôsobila v posledných 10 rokoch vo vedúcej funkcií v problémovej banke alebo finančnej inštitúcií – odobraté bankové povolenie, nútená správa, likvidácia – 1 rok predtým,
  3. pokuta vyššia ako 50 % z 12 nás. mesačného priemeru
  4. spoľahlivo, poctivo a bez porušenia všeobecne záväzných predpisov vykonávala v posledných 10 rokoch svoje funkcie ..... poskytuje záruku, že bude plniť povinnosti zo zákonov, stanov, vnútorných predpisov banky.

 

                      ?     ?     ?     ?     ?

 

- stanovy banky – upravujú organizáciu a riadenie banky – B je povinná v stanovách upraviť:

  1. tvorbu, uskutočňovanie, sledovanie a kontrolu obchodných zámerov,
  2. systém riadenia B,
  3. systém vnútornej kontroly,
  4. oddelené riadenie rizík od bankových činností,
  5. oddelené vykonávanie úverových a investičných obchodov,
  6. oddelené sledovanie rizík vo vzťahu k osobám s osobitným vzťahom k banke – predstavenstvo, DR, osoby blízke p a DR, akcionári, členovia BR NBS,
  7. primeraný informačný systém,
  8. ochranu pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti.

- B vykonáva obchody na zmluvnom základe, pričom:

  1. minimalizuje riziká,
  2. nepoškodzuje záujmy vkladateľov,
  3. za výhodných ekonomických a právnych podmienok,
  4. princíp „ štyroch očí“

- vynaloženie odbornej spôsobilosti znamená:

  1. porovnáva viaceré cenové ponuky,
  2. dokumentuje spôsob uskutočnenia obchodu,
  3. vyk. analýzu ekonomickej výhodnosti,
  4. vypr. obchodné a investičné zámery pre jedn. operácie.

 

- NBS – súhlas – 5 %, 10 %, 20 %, 33 %, 50 %, 66 % na základnom imaní / bez súhlasu je postup neplatný – IBR v roku 1996 /

 

- B je povinná udržiavať primeranosť vlastných zdrojov najmenej 8 % - pomer vlastných zdrojov k

aktívam a iným pozíciam upraveným podľa stupňa rizík v nich obsiahnutých – podrobnosti upravuje všeobecne záväzný predpis NBS – opatrenie 4/2004  – umožňuje vlastné výpočty rizík – so súhlasom NBS,

 

- majetková angažovanosť – voči matke, resp. dcére max. 20 % vlastných zdrojov, voči inej skupine max. 20 % - súčet veľkých majetkových angažovaností banky nesmie prekročiť 800 % vlastných zdrojov,

 

 

- bankové tajomstvo – všetky infromácie a doklady o záležitostiach týkajúcich sa klienta banky, ktoré nie sú verejne prístupné, najmä informácie o obchodoch, stavoch na účtoch a stavov vkladov, správu o záležitostiach týkajúcich sa klienta bez súhlasu možno poskytnúť:

  1. súdu, notárovi, súdnemu komisárovi pre účely súdneho konania, ktorého je klient B účastníkom,
  2. orgánu činnému v tr. konaní,
  3. daňovému orgánu, colnému orgánu .....,
  4. správe finančnej kontroly,
  5. súdnemu exekútorovi,
  6. orgánu štátnej správy na účely výkonu rozhodnutia,
  7. ministerstvu pri výkone kontroly,
  8. správcovi konkurznej podstaty,
  9. Úradu pre finančný trh na účely dohľadu.

 

- B zisťuje totožnosť klienta pri každom obchode, pri obchode s hodnotou najmenej 15 000 EUR zisťuje vlastníctvo použitých prostriedkov ,

 

- B môže vyhotovovať kópie dokladov totožnosti.

 

?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Zákon o ochrane vkladov základné ustan.- význam zákona spočíva v ochrane vkladateľa / spotrebiteľa / a vo zvyšovaní dôveryhodnosti BS.
  1. Stav  pred 1.5.2004  :

1. 90 % / morálny hazard / , max. 40 – nás.     priemernej mesačnej mzdy = 574 tis. Sk  / 630 tis. /

2. vklady fyzických osôb, neziskových organizácií /     nadácie, neinvestičné fondy, organizácie     poskytujúce všeobecné prospešné služby,     združenia občanov, vlastníkov bytov /

 

  1. Od 1.5.2004 – súčasný stav

1. 90 % , max.20 000.- EUR , cca 800 tis.     SKK /     najvyšší vklad - 899 tis. SKK/

2. detto + vklady právnickych osôb s výnimkou     vkladov bánk a ďalších finančných inštitúcií,     poisťovní a obchodných spoločností, ktorých     účtovná uzávierka musí byť povinne     auditovaná, napr. a.s.

 

Smernica Európskej únie vyžaduje ochranu vkladov do výšky 20 000 EUR a výplatu náhrad v rozsahu minimálne 90 % hodnoty nedostupného vkladu.

 

?

- v SR existuje FOND  OCHRANY  VKLADOV

 

 

  1. Zákon o platobnom styku – zákl. ustan.

 

    Zákon č. 510 z 19.augusta 2002 o platobnom styku a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý v zásade nadobudol účinnosť od 1.1.2003  je charakteristický predovšetkým týmito znakmi:

 

  1. predstavuje komplexnú úpravu PS,
  2. umožňuje existenciu viacerých platobných systémov – v teoretickej rovine,
  3. umožňuje operatívne riešenie sporov – stály rozhodcovský súd,
  4. je kompatibilný s EU.

 

 

Zákon zároveň zabezpečuje zosúladenie právneho stavu so smernicou č. 97/5/ES o cezhraničných prevodoch, so smernicou č. 98/26/ES o konečnom zúčtovaní v platobných systémoch a v systémoch zúčtovania cenných papierov, so smernicou č. 2000/46/ES o zakladaní, podnikaní a o obozretnom dohľade nad podnikaním elektronicko-peňažných inštitúcií, s článkom 8 smernice č. 97/7/ES o ochrane spotrebiteľa a s odporúčaním č. 97/489/ES ohľadom transakcií uskutočnených pomocou elektronických platobných nástrojov.

 

 

 

9