zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Fakulta Sociálno Ekonomických vzťahov / Bankovníctvo

 

prednáška č.12 priamo od Ing. Belása (ban-p-12.doc)

BAN-P-12

ELEKTRONICKÉ  BANKOVNÍCTVO.

 

Stratégia rozvoja EDK  

  1. nepretržitý proces stanovovania cieľov a výber metód potrebných na ich dosahovanie,
  2. predstavuje významnú  súčasť strategického plánovania banky vzhľadom na predpokladané rozpočtové náklady, významné technologické zmeny a pomerne dlhé obdobie využívania predmetných investícií.

EB - dva protirečivé  ciele:

  1. zvýšiť kvalitu služieb -  režim poskytovania služieb 24/7/365,
  2. znížiť náklady banky.

 

Východiská stratégie rozvoja EDK:

vnútorné faktory:

  1. typ produktov a služieb (životný cyklus)
  2. stratégia banky a jej postavenie na trhu
  3. finančné zdroje
  4. ľudské zdroje

 

vonkajšie faktory:

  1. konkurencia: • SWOT (analýza silných, slabých stránok,  príležitostí a ohrození),
  2. trh,
  3. legislatíva,tradície.                                                                                      

 

 

B. Riadenie rozvoja EDK definujeme ako cieľavedomú činnosť bankového manažmentu zameranú na efektívnu implementáciu SDK.

Charakteristické znaky riadenia rozvoja EDK sú:

1. rýchly postup,

2. tzv. inovačné cykly, t.z., že banka postupne uvádza do života parciálne riešenia a dôkladne kontroluje plnenie svojich záväzkov vo vzťahu k verejnosti. Vzhľadom na to, že banka prezentuje na verejnosti svoje inovačné úmysly ,uvedený postup si od nej vyžaduje vnútornú  disciplínu a sebakontrolu.

 

Rozvojový cyklus:

2.1. priority v nadväznosti na stratégiu;

2.2. definovanie konkrétnych projektov a zladenie kapacít;

2.3. realizácia projektov;

2.4. testovanie inovácií a ich prevzatie do pilotného projektu;  

2.5. zmena procesov v B a školenie Z „interný marketing“;

2.6. marketingoné uvedenie na trh do štandardnej prevádzky;

2.7. vyhodnotenie projektu a prijatie opatrení v oblasti stratégie.    

Členenie SDK:

  1. pobočkové formy:
  1. pobočky, expozitúry
  2. rýchle predajné miesta
  3. banky v obchodoch
  4. peňažné automaty
  1. priame formy:
  1. PHONEBANKING
  2. PC BANKING
  3. SCREEN /SMART PHONE BANKING
  4. FAX ON DEMAND
  5. INTERACTIVE VIDEO

 

Pobočka v systéme distribučných kanálov:

     pobočka má i naďalej dôležité postavenie;

  1.  menej transakcií cez pobočku;
  2.  pobočka pre osobitné segmenty;
  3.  väčšia diverzifikácia vo veľkosti, lokalizácií a produktoch (viac menších pobočiek s vybraným spektrom produktov)

 

Banky musia riešiť:

  1.  motivácia klientov pre nové EDK
  2.  možnosti eliminácie pocitu ohrozenia u zamestnancov
  3. akceptácia zvýšených poplatkov zo strany zákazníkov   pri realizácií zmeny
  4.  analýza odbytových možností pre predaj nebankových   produktov prostredníctvom pobočky.

 

Kľúčové kritériá úspešnej implementácie EDK sú:

  1. jednoduché a pohodlné použitie;
  2. vysoká účinnosť a spoľahlivosť;
  3. efektívne využitie času;
  4. úspora N;
  5. potešenie z použitia

 

Riziká budovania EDK:

  1. potenciálne zvyšujú konkurenčný tlak, pretože umožňujú prístup nových konkurentov na trh bankových produktov;
  2. nedostatočné využívanie zo strany klientov.

 

 

 

Eliminácia rizík:

  1. prostredníctvom: reklamy
  2. vzdelávaním
  3. zavedením ďalších funkcií
  4. cenovou stratégiou → (prekonať psychologické bariery)

 

Základné poznatky z procesu budovania EDK:

  1. proces budovania EDK je súčasťou strategického plánovania banky; - analýza → stratégia → koncepcia → implementácia → zhodnotenie efektov (vysoké úvodné IN, stabilizácia IT + produktov z časového hľadiska)
  2. optimálna stratégia = multikanálová stratégia;
  3. prostredníctvom EDK zvyšovať kvalitu služieb a spokojnosť zákazníka;
  4. úspech = flexibilita
  5. postupný prechod od automatizácií jednoduchých operácií k automatizácií komplexnejších produktov.

 

EB – predstavuje poskytovanie bankových produktov a služieb prostredníctvom elektronických komunikačných prostriedkov.

  1. priame bankovníctvo
  2. 24/7/365
  3. technologický vývoj ako predpoklad inovácií v bankovníctve.
  1. priame B → zmena B v oblasti:
  1. segmentácie klientov;
  2. filozofie fungovania pobočkovej siete;
  3. marketingu;
  4. riadení.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Homebanking:

  1. komunikácia klienta a banky cez PC, modem, tel.
  2. firmy, podnikatelia
  3. prepojenie na účtovníctvo klienta
  4. druhy systémov: historicky
  5. kompatibilné média – 80 roky
  6. homebanking
  7. norma UN / EDIFACT
  8. spojenie HB a internetu

 

INTERNET:

  1. celosvetová počítačová sieť
  2. najlacnejšie komunikačné médium
  3. problémy s bezpečnosťou dát
  4. pasívne i aktívne transakcie
  5. bezpečná internetová banka musí zabezpečiť:

1. bezpečnú komunikáciu

    ► dôvernosť správ – šifrovanie

 

   ► autentikácia protistrany – šifrovanie, elektronický podpis

    ► preukáznosť pôvodu správ – digit. podpis, certif. dát elektr. kľúčom

2. zabránenie prieniku dovnútra banky

    ► firewall

    ► oddelené úlohy správcov parciálnych S

3. zabránenie zneužitiu zvnúra B

   ► 4 oči

   ► systém prístupových práv

   ► monitoring aktivít zamestnancov banky

   klient by mal dodržiavať zásady:

  1. PIN – ochrana
  2. po ukončení práce sa odhlásiť
  3. ak pracuje viac užívateľov zavrieť i okno prehliadača

 

 

 

 

 

E – COMMERCE

  1. obchodovanie cez internet
  2. EC: B2B

            B2C

  1. 4 možné postupy platenia:
  1. T je zaslaný na dobierku
  2. bankový prevod
  3. nahlásenie čísla PK
  4. komunikačný protokol SET
  1. funkcie finančných inštitúcií:
  1. kredit – vyrovnanie pohľadávok a záväzkov -   poskytnuté úvery
  1. dôvera – autentifikácia - nezávislá tretia strana medzi obchodnými partnermi
  2. risk manažment – minimalizácia
  3. integrácia technológie a informačných tokov.

 

 

 

 

2