Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Fakulta Sociálno Ekonomických vzťahov / Bankovníctvo
prednáška č.12 priamo od Ing. Belása (ban-p-12.doc)
BAN-P-12
ELEKTRONICKÉ BANKOVNÍCTVO.
Stratégia rozvoja EDK
- nepretržitý proces stanovovania cieľov a výber metód potrebných na ich dosahovanie,
- predstavuje významnú súčasť strategického plánovania banky vzhľadom na predpokladané rozpočtové náklady, významné technologické zmeny a pomerne dlhé obdobie využívania predmetných investícií.
EB - dva protirečivé ciele:
- zvýšiť kvalitu služieb - režim poskytovania služieb 24/7/365,
- znížiť náklady banky.
Východiská stratégie rozvoja EDK:
vnútorné faktory:
- typ produktov a služieb (životný cyklus)
- stratégia banky a jej postavenie na trhu
- finančné zdroje
- ľudské zdroje
vonkajšie faktory:
- konkurencia: • SWOT (analýza silných, slabých stránok, príležitostí a ohrození),
- trh,
- legislatíva,tradície.
B. Riadenie rozvoja EDK definujeme ako cieľavedomú činnosť bankového manažmentu zameranú na efektívnu implementáciu SDK.
Charakteristické znaky riadenia rozvoja EDK sú:
1. rýchly postup,
2. tzv. inovačné cykly, t.z., že banka postupne uvádza do života parciálne riešenia a dôkladne kontroluje plnenie svojich záväzkov vo vzťahu k verejnosti. Vzhľadom na to, že banka prezentuje na verejnosti svoje inovačné úmysly ,uvedený postup si od nej vyžaduje vnútornú disciplínu a sebakontrolu.
Rozvojový cyklus:
2.1. priority v nadväznosti na stratégiu;
2.2. definovanie konkrétnych projektov a zladenie kapacít;
2.3. realizácia projektov;
2.4. testovanie inovácií a ich prevzatie do pilotného projektu;
2.5. zmena procesov v B a školenie Z „interný marketing“;
2.6. marketingoné uvedenie na trh do štandardnej prevádzky;
2.7. vyhodnotenie projektu a prijatie opatrení v oblasti stratégie.
Členenie SDK:
- pobočkové formy:
- pobočky, expozitúry
- rýchle predajné miesta
- banky v obchodoch
- peňažné automaty
- priame formy:
- PHONEBANKING
- PC BANKING
- SCREEN /SMART PHONE BANKING
- FAX ON DEMAND
- INTERACTIVE VIDEO
Pobočka v systéme distribučných kanálov:
pobočka má i naďalej dôležité postavenie;
- menej transakcií cez pobočku;
- pobočka pre osobitné segmenty;
- väčšia diverzifikácia vo veľkosti, lokalizácií a produktoch (viac menších pobočiek s vybraným spektrom produktov)
Banky musia riešiť:
- motivácia klientov pre nové EDK
- možnosti eliminácie pocitu ohrozenia u zamestnancov
- akceptácia zvýšených poplatkov zo strany zákazníkov pri realizácií zmeny
- analýza odbytových možností pre predaj nebankových produktov prostredníctvom pobočky.
Kľúčové kritériá úspešnej implementácie EDK sú:
- jednoduché a pohodlné použitie;
- vysoká účinnosť a spoľahlivosť;
- efektívne využitie času;
- úspora N;
- potešenie z použitia
Riziká budovania EDK:
- potenciálne zvyšujú konkurenčný tlak, pretože umožňujú prístup nových konkurentov na trh bankových produktov;
- nedostatočné využívanie zo strany klientov.
Eliminácia rizík:
- prostredníctvom: reklamy
- vzdelávaním
- zavedením ďalších funkcií
- cenovou stratégiou → (prekonať psychologické bariery)
Základné poznatky z procesu budovania EDK:
- proces budovania EDK je súčasťou strategického plánovania banky; - analýza → stratégia → koncepcia → implementácia → zhodnotenie efektov (vysoké úvodné IN, stabilizácia IT + produktov z časového hľadiska)
- optimálna stratégia = multikanálová stratégia;
- prostredníctvom EDK zvyšovať kvalitu služieb a spokojnosť zákazníka;
- úspech = flexibilita
- postupný prechod od automatizácií jednoduchých operácií k automatizácií komplexnejších produktov.
EB – predstavuje poskytovanie bankových produktov a služieb prostredníctvom elektronických komunikačných prostriedkov.
- priame bankovníctvo
- 24/7/365
- technologický vývoj ako predpoklad inovácií v bankovníctve.
- priame B → zmena B v oblasti:
- segmentácie klientov;
- filozofie fungovania pobočkovej siete;
- marketingu;
- riadení.
Homebanking:
- komunikácia klienta a banky cez PC, modem, tel.
- firmy, podnikatelia
- prepojenie na účtovníctvo klienta
- druhy systémov: historicky
- kompatibilné média – 80 roky
- homebanking
- norma UN / EDIFACT
- spojenie HB a internetu
INTERNET:
- celosvetová počítačová sieť
- najlacnejšie komunikačné médium
- problémy s bezpečnosťou dát
- pasívne i aktívne transakcie
- bezpečná internetová banka musí zabezpečiť:
1. bezpečnú komunikáciu
► dôvernosť správ – šifrovanie
► autentikácia protistrany – šifrovanie, elektronický podpis
► preukáznosť pôvodu správ – digit. podpis, certif. dát elektr. kľúčom
2. zabránenie prieniku dovnútra banky
► firewall
► oddelené úlohy správcov parciálnych S
3. zabránenie zneužitiu zvnúra B
► 4 oči
► systém prístupových práv
► monitoring aktivít zamestnancov banky
klient by mal dodržiavať zásady:
- PIN – ochrana
- po ukončení práce sa odhlásiť
- ak pracuje viac užívateľov zavrieť i okno prehliadača
E – COMMERCE
- obchodovanie cez internet
- EC: B2B
B2C
- 4 možné postupy platenia:
- T je zaslaný na dobierku
- bankový prevod
- nahlásenie čísla PK
- komunikačný protokol SET
- funkcie finančných inštitúcií:
- kredit – vyrovnanie pohľadávok a záväzkov - poskytnuté úvery
- dôvera – autentifikácia - nezávislá tretia strana medzi obchodnými partnermi
- risk manažment – minimalizácia
- integrácia technológie a informačných tokov.
2