zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Fakulta Sociálno Ekonomických vzťahov / Podnikové financie

 

vypracované otázky ku skúške narýchlo (pof_faq1.doc)

  1. Podnikové financie – sú sústavou peňažných  vzťahov, do ktorých podnik vstupuje  pri získavaní finančných zdrojov,  pri ich alokácii – umiestnení do jednotlivých zložiek majetku, pri produktívnom využívaní majetku,  pri rozdeľovaní dosiahnutých cieľov. Podľa charakteru ich členíme na rozpočtové vzťahy, úverové vzťahy, poisťovacie vzťahy, realizačné vzťahy.
  2. Podnik ako systém – útvar, jednotka, ktorá vzniká spojením kapitálu a ľudí pre vykonávanie určitej činnosti, je to sociálno-ekonomický útvar, má svoju vlastnú vnútornú štruktúru, ktorá sa skladá z prvkov a väzieb medzi nimi, podľa obchodného zákonníka – obchodné spoločnosti
  3. Ciele podniku – cieľom podniku je maximalizovať zisk, uspokojiť zákazníka a pritom dosiahnuť zisk, zvýšiť hodnotu firmy a jej rozvoj, zisk je prostriedok na ďalší rozvoj firmy.
  4. Vonkajšie prostredie – 1. legislatíva – právne podmienky podnikania, 2. ekonomika – obsahuje celý  daňový systém, otázky týkajúce sa úverov a úrokov(financovanie a finančná politika), poisťovacia politika, cenové regulácie., 3. ekológia – vytvárajú alebo blokujú podmienky podnikania, 4. politika – u nás pôsobí negatívne(nestabilita), 5. trh – najvýznamnejšia zložka vonkajšieho prostredia.
  5. Trh – miesto, kde sa stretáva ponuka s dopytom, t.z. výrobcovia, producenti výrobkov, výkonov a služieb ponúkajú svoju produkciu a zákazníci, ktorí sú v pozícii odberateľa alebo spotrebiteľa. Z hľadiska hosp. vývoja dochádza k určitým nerovnomernostiam medzi ponukou a dopytom v rôznych druhoch produktov – kmitanie ponuky a dopytu, producenti musia reagovať na zmeny na trhu – pružnosť reakcie na zmeny, súčasný vývoj smeruje k európskemu trhu.
  6. Stratégia – stanovenie cieľov firmy na základe prieskumov trhu a stanovenie prostriedkov ako dosiahnuť tieto ciele. Účelom podnikania je získať stáleho zákazníka, opakované akceptovanie potrieb zákazníka sú určité opatrenia na dosiahnutie cieľa.
  7. Domény súčasných firiem – stratégia, marketing, logistika, kvalita inovácie – vedecko – technický rozvoj, informačné  a komunikačné  systémy, ľudské zdroje. Aby firma bola úspešná, musí všetky tieto prvky zahrnúť do systému riadenia.
  8. Marketing -  zahŕňa výskum trhu v rámci teórie a praxe a predstavuje komplexnú metódu usmerňovania hospodárskej činnosti z hľadiska trhu, je to súhrn činností . ktorý ma podnik zabezpečiť, aby sa dostal správny výrobok správnemu spotrebiteľovi, na správne miesto, v správny čas, v správnej kvalite, za správnu cenu.
  9. Logistika – samostatná vedná disciplína, je chápaná ako účelový súbor činností, prostredníctvom, ktorých sa ovplyvňujú procesy obehu tak, aby sa dosiahol určený cieľ, úlohou logistiky je zabezpečiť dodávky potrebného materiálu, výrobkov a tovarov v požadovanom objeme, v potrebnej kvalite a v danom čase na požadované miesto.
  10. Controlling – súhrn činností z prepočtov budúceho stavu firmy pred prijatím rozhodnutia, robí ho controller, jeho úlohou je  a) mať pod kontrolou proces, b)riadenie zisku.
  11. Majetková štruktúra podniku – štruktúra aktív – hmotné a nehmotné prostriedky, ktoré má podnik pri svojej činnosti, vyjadruje podiel jednotlivých zložiek majetku na celkovom majetku. Členenie majetku: a)neobežné aktíva 1. DNM – nákup licencií, vynálezov, patentov, softvéru, 2.DHM – pozemky, budovy, stavby, samostatne hnuteľné veci a súbory hnuteľných vecí – prístroje, dopravné prostriedky, 3.DFM – podiely a akcie, dlhodobé pôžičky,  obežné aktíva 1. zásoby a výrobné suroviny, polotovary, materiál, nedokončená výroba – odbytové výrobky, tovar, 2. pohľadávky – dlhodobé, formou obchodného úveru, krátkodobé – cash flow, 3. finančné účty – 211,213,221, krátkodobý finančný majetok, časové rozlíšenie – náklady a príjmy budúcich období.
  12. Finančná štruktúra podniku – štruktúra pasív – podiel jednotlivých zdrojov financovania na celkových finančných zdrojoch podniku, ide o štruktúru kapitálu, z ktorej je financovaný majetok podniku. Zdroje krytia majetku: a) vlastné – vstupný kapitál, podnikové fondy, nerozdelený zisk, b) cudzie – záväzky, rezervy, bankové úvery
  13. Výkaz ziskov a strát – obsahuje stranu vstupov, ktorými sú náklady realizované z hľadiska časového, druhú stranu tvoria výstupy – výnosy tiež zohľadňujúce časové rozlíšenie medzi výnosmi a príjmami a medzi nákladmi a výdajmi, hospodárskym výsledkom je rozdiel medzi výnosmi a nákladmi, hospodársky výsledok môže byť zisk, strata, alebo nulový výsledok hospodárenia.
  14. Cash-flow – výkaz o peňažných tokoch, výkaz o príjmoch a výdavkoch podniku, zachytáva skutočný pohyb peňažných prostriedkov v danom období, hovorí nám, že firma je schopná platiť, fungovať, existovať , v trhovej ekonomike je významná pomôcka, nástroj pre finančné riadenie podniku.
  15. Prvotná a druhotná platobná neschopnosť – 1. keď sú záväzky vyššie ako sú pohľadávky, máme viac platiť ako máme príjmy, 2.máme viac pohľadávok ako je suma záväzkov.
  16. Metódy zisťovania cash-flow – hrubý cash-flow – rozdiel medzi príjmami a výdavkami za určité obdobie, čistý cash-flow – čistý zisk-zisk po zdanení+odpisy.
  17. Aké základné otázky sa riešia vo finančnom riadení? – a)koľko kapitálu potrebuje podnik na investičnú činnosť, b)odkiaľ sa potrebný kapitál získa, c)kam získaný kapitál umiestniť, d)ako sa bude uvedený kapitál využívať, e)oplatí sa investovať, f)ako sa bude rozdeľovať finančný výsledok
  18. Metódy hodnotenia investičných rozhodnutí
  19. Funkcie úročiteľa a odúročiteľa –  odúročiteľ – tento ukazovateľ sa používa, ak chceme vypočítať súčasnú hodnotu budúcich očakávaných príjmov. Na výpočet súčasnej hodnoty sa používa prevrátená hodnota úročiteľa: V0 = Vn . 1/(1+i)n, V0 – pôvodný kapitál, i – úroková miera, Vn – konečná hodnota vkladu, Úročiteľ – tento ukazovateľ sa používa pri jednorázovom vklade, alebo pri nerovnakých vkladoch za jednotlivé obdobia. Vn = V0 . (1+i)n .
  20. Vzorec pre budúcu hodnotu vkladu – vypočítame na základe jednoduchého alebo zložitého úrokovania. Jednoduché: K= I .(1+P/100.n) k - kapitál, I – istina, p/100 – úrokové percento, n – počet úrokových období, Zložité: K = I.(1+i)n  i – úroková miera, úročiteľ: r = (1+i) = (1+P/100)  
  21. Súčasná hodnota budúcich efektov – je možné vypočítať odúročením sumy, ktorú získame v budúcnosti. I = k. (1/1+p/100)n = k . (1/1+i)n , odúročiteľ: r = 1/1+P/100 = 1/1+i
  22. Právna forma podnikateľských subjektov – 1. podnik jednotlivca – majiteľom je jedna osoba, podniká sám, zodpovedá za činnosť, nesie riziko za podnikovú činnosť, za záruky podniku ručí celým svojím majetkom, môže mať tichého spoločníka. 2. verejné obchodné spoločnosti – v.o.s. – majitelia ručia celým svojím majetkom hnuteľným aj nehnuteľným, 3. komanditná spoločnosť – komplementár – ručí celým svojim majetkom, komandista – ručí len do výšky svojho vkladu, 4. kapitálové obchodné spoločnosti – s.r.o – zodpovedá do výšky svojho vkladu, a.s. základný vklad 1mil., 5. družstvá – poľnohospodárske, bytové, výrobné, spotrebné, 6. štátny podnik – vykonáva činnosť podľa obchodného zákonníka, 7. neziskové organizácie – VŠ, občianske združenia.
  23. Spôsoby získavania kapitálu – a) vlastné – získavajú sa vložením finančných prostriedkov do ZI, vydaním obligácií, dlhopisov, opcii s dlhšou dobou splatnosti, premenou odpisov na investovanie do majetku zo zisku. b) cudzie – finančné výpomoci, bankové úvery, dlhodobé, strednodobé, krátkodobé, spotrebné úvery na dlhšiu dobu, záväzky dlhodobé, krátkodobé.
  24. Potrebný objem kapitálu
  25. Kritický bod rentability – čiara súčtu nákladov fixných a pružných s čiarou tržieb, ktorá sa pretína v nulovom bode,  od ktorého pri zvyšovaní výkonu firma začína byť rentabilná, prechádza do pásma rentability, závisí to tiež od štruktúry nákladov a ich podielu medzi fixnými a variabilnými nákladmi, čím vyšší je podiel fixných nákladov, tým kritický bod rentability sa posúva doprava, t.z. , že firma musí ísť vyšší výkonnostný stupeň využitia, aby bola rentabilná. Nc=NP+NT, Tr=P . cena/jednotka, P-výkon, NC=NT+P.np
  26. Definícia vlastných nákladov –  variabilné – pružné – závislé na zmene objemu produkcie, a fixné – nepružné nezávislé na zmene objemu výroby
  27. Odpisy dlhodobého majetku, funkcie a metódy odpisovania – Odpisy – sú vyjadrením opotrebenia, alebo zníženia funkčných schopností jednotlivého majetku za určité obdobie. Finančné vyjadrenie úbytku hodnoty majetkovej zložky v súvislosti s jeho používaním poznáme fyzické opotrebenie aktívne a pasívne,  v dôsledku faktorov výkon a čas – morálne, technické zastaranie. Formou odpisov sa zabezpečuje návratnosť investícií (teoreticky). Funkcia odpisov: 1. odpisy  vyjadrujú spotrebu zhmotnenej práce, t.j. sú súčasťou vlastných nákladov, 2. odpisy sú zdrojom obnovy, t.j. nahradenia opotrebovaného majetku, 3. pomocou odpisov a ich oprávky je možné vyjadriť ZC ≠Z. Metódy odpisovania: lineárne, progresívne, degresívne – akceleračné, nerovnomerné.
  28. Oceňovanie DHIM –  a) stále aktíva sa oceňujú v obstarávacích cenách, b) DNM a DHM sa oceňujú v cenách obstarania,  c) finančné investície sa oceňujú buď v cenách obstarania, alebo prepočítané na príslušný kurz  NBS, alebo v trhovej cene.
  29. Metódy získavania zdrojov financovania(úvery, obligácie, obchodný úver a krátkodobý úver) –  úver – pre podnik je návratnou formou získavania cudzích zdrojov, je to ekonomický vzťah medzi veriteľom a dlžníkom, ktorý vzniká pri odvodzovaní konkrétnej hodnoty alebo sumy na dočasné použitie s podmienkou návratnosti, poznáme dlhodobý, strednodobý, krátkodobý, preklamovací. Krátkodobý úver sa požíva na preklenutie sezónnosti, preklenutie nesúladu, obligácie – cenné papiere, ktoré vydáva emitent s cieľom získať dlhodobý alebo strednodobý úver, obligácia predstavuje dlžnícky záväzok emitente voči majiteľovi obligácie, ktorý je v postavení veriteľa, emitent má záväzok vyplatiť držiteľom obligácií úrokový výnos a v pevne stanovenom termíne vrátiť dlh.
  30. Dodatočné formy úverov(leasing,forfaithing,faktoring) – 1. leasing -  z vecného hľadiska ide o prenájom tovaru dlhodobej spotreby zákazníkom, ktorí ho používajú za úplatu podľa zmluvne dohodnutých podmienok, z finančného hľadiska je leasing špeciálnou formou úverového krytia dlhodobých potrieb podniku. Leasing poznáme: a)operačný, b) finančný a ten sa dleí na jednoduchý, leverage, dohodou o predaji a spätnom prenájme.  2. Forfaiting – forma strednodobého alebo dlhodobého úverovania vývozu, je to technika uplatňovaná v zahraničnom obchode. Finančný forfaiting je financovanie exportéra forfaitingovou firmou ešte pre uskutočnením dodávky. 3. Franhchizing – dohoda, ktorou silnejšia a zavedená firma postupuje spravidla začínajúcemu podnikateľovi právo predávať výrobky tejto firmy na istom teritóriu.
  31. Fakotring – predstavuje osobitnú formu krátkodobého financovania spojenú s obchodným úverom, v podstate sa jedná o odpredaj pohľadávky osobitnej organizácii, ktorá sa stará o jej inkaso.
  32. Sústava daní(daň z príjmov FO a PO, cestná daň, daň z nehnuteľností = priame dane, DPH, spotrebná daň = nepriame dane – 1. priame dane – a) dane z príjmov FO a PO (19% rovná daň) b) majetkové dane – cestná daň, daň z dedičstva a darovania (už neexistuje), daň z prevodu a prechodu nehnuteľnosti, daň z nehnuteľnosti, z pozemkov a stavieb. 2. nepriame dane – a) DPH – štátom nariadená prirážka k cene – všeobecná daňová povinnosť, b) spotrebná daň – ňou štát zámerne zaťažuje spotrebu určitej skupiny tovarov. Mimo rozpočt. sústavu daní tvoria: povinné príspevky a poistenie, sociálne a zdravotné zabezpečenie... Funkcia daní je fiškálna – zdroje pre štátny rozpočet a regulačná – obmedzovať alebo motivovať.
  33. Zadĺženosť a likvidácia podniku -