Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Fakulta Sociálno Ekonomických vzťahov / Účtovníctvo
Materiálové hospodárstvo podniku (6_material.doc)
6. Materiálové hospodárstvo podniku
zásobovacia činnosť podniku
- činnosť, kt. podnik zabezpečuje jednotlivé druhy zásob; zabezpečuje obstaranie hmotných vstupov pre podnikový proces
- úlohou zásobovacích činností je zabezpečiť hmotné vstupy podnikového procesu v požadovanom množstve, kvalite, sortimente a čase
- predmet obstarávania:
- vstupné materiály
– zúčastňujú sa na podnikovom transformačnom procese
- výrobkové materiály - stávajú sa súčasťou výrobku
- základný materiál (hmotná podstata výrobkov)
- pomocný materiál (dotvára výrobok – farby)
- technologické materiály (podnikové prevádzkové mat. – vykurovacie oleje, mazadlá, nástroje, náradie, baliaci materiál)
- polovýrobky
– určitým spôsobom sa podieľajú na kompletizácii výrobku produkovaného vo vlastnom výr. procese (medziprodukty, kompletizačné časti, súčiastky)
- obchodné tovary
– nepodieľajú sa na kompletizovaní vlastného výrobku, ale stávajú sa v pôvodnej podobe predmetom ďalšieho predaja z rôznych dôvodov (doplnenie príslušenstva k nášmu výrobku, pričom toto príslušenstvo nie je naším výrobným programom)
organizácia zásobovania
- zásobovacie činnosti v podniku zabezpečuje útvar zásobovania
- konkrétna podoba jeho organizačnej štruktúry závisí od:
- počtu dodávateľských organizácií
- územného rozmiestnenia dodávateľov
- výrobného zamerania a sortimentu
- technického vybavenia podniku
- spolu s rozhodovaním o spôsobe obstarávania materiálu sa rieši aj problém jeho prepravy a skladovania
- určenie časových okamihov dodávok, resp. časových úsekov medzi jednotlivými dodávkami = obstarávací rytmus
- spôsoby obstarávania materiálu :
- náhodné obstarávanie – rieši dodávku až bezprostredne po vzniku potreby (zákazková výroba)
- obstarávanie do zásoby – nakupovanie materiálu na sklad s tým, že skladovanie plní synchronizačnú funkciu zásobovania a výroby (v priemysle)
- bezskladové obstarávanie – nakupované materiály sa neskladujú, ale zadávajú priamo do výroby (v obchode)
nákupná politika
- vychádza predovšetkým z odbytovej stratégie podniku,
z poznatkov o podmienkach výroby a o dostupnosti
materiálových zdrojov na obstarávacích trhoch
- podnik v trhovej ekonomike musí venovať veľkú pozornosť prieskumu trhu – ide o prieskum zdrojov materiálu, pri kt. sa získavajú najmä informácie:
- o počte zdrojov jednotlivých materiálov, ich kvalite a rozmiestnení
- o podmienkach získavania materiálov z jednotlivých zdrojov (cena, colné obmedzenia, doprava, dodávkové cykly a objemy zásielok)
- nákupná politika sa realizuje prostredníctvom prvkov nákupnej politiky – určujú konkrétny postup podniku pri realizácii nákupu materiálu
- možno ich rozdeliť do 3 skupín:
- prvky súvisiace s predmetom nákupu :
- politika množstva
- politika kvality
- cenová politika
- prvky súvisiace so zdrojmi nákupu :
- spôsob dodania
- počet dodávateľov
- priestorové rozloženie dodávateľov
- prvky spojené s tvorbou podmienok nákupu :
- vytváranie dodávateľských vzťahov
- nákupná reklama
- nákupné orgány
- kooperácia pri nákupe
- prvky súvisiace s premetom nákupu umožňujú rozhodovať o tom, či sa celkový požadovaný objem (množstvo) materiálu realizuje ako jedna dodávka (jednorazový nákup) alebo či sa tento objem rozčlení na viaceré dodávky – politika množstva
spôsob dodania
- rozhodovanie o voľbe priameho alebo nepriameho (sprostredkovaného) nákupu – či nakupujeme materiál priamo od výrobcu alebo od obchodného sprostredkovateľa
voľba dodávateľa
- súvisí s hodnotením jeho trhovej pozície a dodacích podmienok
základné dodacie podmienky:
- cena
- množstvo
- kvalita obstarávaného materiálu
- pri voľbe dodávateľov rešpektujeme všeobecné zásady:
- riziko nákupu sa zmenší, ak sa materiál nakupuje od viacerých dodávateľov
- malé množstvá materiálu je výhodnejšie nakupovať vo veľkoobchode ako u výrobcu
- je známe, že objednávku na nákup materiálu získava väčšinou ten dodávateľ, kt. je najlacnejší
- najlacnejšieho dodávateľa možno posudzovať z 2 hľadísk:
- cena ponúkaného materiálu
- náklady spojené s dodaním materiálu
najdôležitejšie skupiny dodacích podmienok :
- skupina podmienok týkajúcich sa spôsobu platby za dodávku materiálu (okamžitá platba, dodávateľský úver)
- podmienky súvisiace s úhradou dodacích nákladov (či idú celé na ťarchu nakupujúceho podniku alebo časť z nich hradí dodávateľ)
- podmienky súvisiace so zosúladením objemových a časových požiadaviek na dodávky od odberateľa s možnosťami dodávateľa (tým sa ovplyvňuje výška nákladov na skladovanie na jednej i druhej strane)
plánovanie materiálových potrieb
- pri plánovaní potrieb materiálu v podniku sa využívajú viaceré pomocné metodické postupy
- najjednoduchšie sú:
- metóda grafov – osvedčila sa pri zložitých výrobkoch; treba zvažovať z koľkých súčastí sa výrobok skladá a aké materiály sú nevyhnutné na výrobu
- metóda ABC – vychádza z toho, že netreba detailne plánovať všetky druhy materiálu
- materiály sa rozdeľujú do skupín podľa dôležitosti na celkovej hodnote materiálových zásob
- skupina A – malý počet druhov najmä základného materiálu, kt. však tvorí najväčší podiel na hodnote budúceho výrobku – asi 70% celkovej hodnoty
- skupina B – väčší počet druhov materiálu a jeho podiel na celkovej hodnote je 20%
- skupina C – veľký počet drobného materiálu sa podieľa na celkovej hodnote budúceho výrobku iba 10%
- výrobková metóda
- metóda typových reprezentantov
- metóda analógie
- metóda just in time = práve včas – nevytvárať zásoby, dodávať materiál priamo do výroby
- výhoda – úspora fin. prostriedkov (nák. na skladovanie)
- nevýhoda– riziko oneskorenia dodávky, zastavenie výr.
účtovanie zásob materiálu spôsobom A
- podľa postupov účtovania sa môže účtovať 2 spôsobmi:
- spôsobom A
- spôsobom B
- spôsob A môžu použiť všetky ÚJ, pre kt. platí účtová osnova
- ÚJ, kt. účtuje zásoby spôsobom A:
- účtuje všetky náklady vynaložené na nakupované zásoby (materiál, tovar, zvieratá) na majetkových účtoch
- o prírastku a vyskladnení (úbytku) zásob vlastnej výroby účtuje priebežne počas celého účtovného obdobia
- inventarizáciu zásob môže robiť priebežne
materiál a tovar si ÚJ môže obstarať týmito spôsobmi:
- nákupom – dodávateľsky
- vlastnou výrobou
- bezplatným nadobudnutím – darovaním
- vkladom podnikateľa do podnikania
- nákupom – dodávateľsky
- Faktúra za nakúpený materiál 111/-
+ preprava, provízia 111/321
+ clo 111/379
+ DPH (materiál + clo) 343/-,379
= spolu 321/-
- Zaplatená faktúra
- v hotovosti 321/211
- z bankového účtu 321/221
- z krátkodobého bankového úveru 321/231
- Zaplatenie colnému orgánu 379/211,221
4. Prevzatie materiálu do skladu 112/111
oceňovanie zásob metódou FIFO
- všetky druhy zásob, kt. ÚJ nakupuje, oceňuje obstarávacími cenami
- obstarávacou cenou sa rozumie cena, za kt. sa zásoby skutočne obstarali – cena materiálu + náklady na prepravu + provízia + poistné + clo
- prírastky a úbytky nakupovaných zásob sa účtujú na syntetických účtoch v obstarávacích cenách
- úbytok zásob rovnakého druhu sa môže účtovať v analytickej evidencii spôsobom, keď sa cena prvého prírastku zásob použije na ocenenie prvého výdaja zásob zo skladu – metóda FIFO
výdaj materiálu do spotreby – spôsob A
- úbytok materiálu, kt. sa účtuje podľa účelu, na kt. sa materiál zo skladu vydal je:
- spotreba na výrobné a iné hosp. účely
- predaj
- bezplatné odovzdanie
- výdaj na reprezentáciu firmy
- výdaj prostriedkov na ochranu a bezpečnosť pri práci
- manká a škody
- iné výdaje
- spotreba materiálu
1. Výdaj materiálu do spotreby 501/112
1
1