Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Fakulta Sociálno Ekonomických vzťahov / Účtovníctvo
Zásoby a skladové hospodárstvo (8_zasoby.doc)
8. Zásoby a skladové hospodárstvo
Zásoby
= hmotné statky, kt. sa nachádzajú v podniku a doteraz sa nepoužili na určitý účel
= zložky majetku, ktoré viažu kapitál podnikateľa a preto patria do krátkodobého majetku,
spotrebúvajú sa jednorazovo
- význam zásob:
- zabezpečujú plynulú činnosť podniku
- prekonávajú časový a priestorový nesúlad medzi fázami reprodukčného procesu
zásobovacia činnosť podniku
= činnosť, kt. podnik zabezpečuje jednotlivé druhy zásob; zabezpečuje obstaranie hmotných vstupov pre podnikový proces
- úlohou zásobovacích činností je zabezpečiť hmotné vstupy podnikového procesu v požadovanom množstve, kvalite, sortimente a čase
- zásobami sú:
- nakupované zásoby:
- skladovaný materiál – suroviny a základný materiál, pomocné látky, prevádzkové látky, náhradné súčiastky, obaly a drobný hmotný majetok
- skladovaný tovar – všetko, čo podnik. subjekt nakupuje a ďalej predáva v nezmenenom stave
- zásoby vlastnej výroby:
- nedokončená výroba – produkty, kt. prešli spracovaním a jednom alebo v niekoľkých výrobných stupňoch, ale neboli na nich dokončené všetky potrebné operácie
- polotovary vlastnej výroby – také produkty, kt. sú dokončené z hľadiska určitého výrobného stupňa, ale nie sú ešte finálnym výrobkom; dokončujú alebo kompletizujú sa do finálneho výrobku v ďalšom výrobnom procese v danej firme
- výrobky – produkty vlastnej výroby, kt. boli v danom podniku úplne dokončené a sú určené na predaj mimo ÚJ
- zvieratá – mladé zvieratá, zvieratá vo výkrme, ryby, kožušinové zvieratá, včelstvá, kŕdle sliepok, kačíc, moriek, perličiek, pštrosov, slimáky, dážďovky…; evidujú sa tu zvieratá vlastného chovu, ako aj nakúpené zvieratá
objednávanie materiálu a riadenie zásob
- rozhodujúcim krokom pri objednávaní materiálu je určenie časového momentu objednávky – bod objednávky = začiatok obstarávacieho procesu
- objednávka môže byť uplatnená písomne, telefonicky, ústne
- musí obsahovať všetky potrebné údaje – druh, množstvo, cenu, spôsob dopravy, spôsob platby, bankové spojenie…
- časový interval, kt. sa začína časovým momentom objednania a končí sa v okamihu, keď materiál opustí sklad sa nazýva obstarávací čas
- obstarávací čas:
- čas spotreby
- dodací čas dodávateľa
- prepravný čas
- manipulačný čas príjmu materiálu
- poistný čas
- objednávka ďalšej dodávky sa určí množstvom materiálu na sklade pomocou priemernej dennej spotreby materiálu
- zmyslom riadenia zásob je udržať zásoby materiálu na takej výške, kt. umožní plynulý priebeh výrobného procesu pri najnižšej viazanosti finančných prostriedkov
hodnotenie riadenia zásob
- najpoužívanejšie ukazovatele:
- ukazovatele obratu zásob:
- doba obratu = doba (čas) jednej obrátky – obdobie od nákupu do spotreby
Do = Z ( zásoba v sledovanom období)
Q (výkony – množstvo výrobkov) : počet dní sledovaného obdobia
- rýchlosť obratu = počet obrátok –koľkokrát sa zásoby v priebehu roka obrátia
Ro = V Ro = 365
Z Do
- rýchlosť obratu by mala byť čo najvyššia – spôsobuje najnižšiu viazanosť
peňažných prostriedkov; zásoby a výkony treba oceňovať rovnakými cenami
- ukazovateľ ziskovosti (rentability) zásob
- vyjadruje, koľko Sk zisku prinesie 1 Sk zásob
Rz = zisk pred zdanením
priemerná zásoba
optimalizácia dodávky
- vo výrobných podnikoch, kde nehrozí znehodnotenie zásob materiálu možno vypočítať optimálnu výšku dodávky – predpokladá minimálne náklady spojené s obstaraním a skladovaním zásob
optimálna výška dodávky =
2x spotreba v mern. jednotke / rok x náklady na 1 dodávku
skladovacie náklady / v mern. jedn. / rok
oceňovanie zásob
- pri vydávaní materiálu zo skladu možno použiť 2 spôsoby oceňovania materiálu:
- metóda FIFO (first in – first out) – prvý do, prvý zo skladu = materiál vydávaný zo skladu sa oceňuje cenou najstaršieho materiálu na sklade
- metóda priemernej ceny zásob
Oc (obstarávacia cena) = zásoba [Sk]
zásoba [MJ]
preprava, príjem, skladovanie a výdaj materiálu
preprava
= spôsob dopravy objednaného materiálu
- vlastnými prostriedkami (vlastná podniková doprava)
- cudzími prostriedkami (prepravcami)
- z hľadiska použitia dopravných prostriedkov môže ísť o dopravu:
- automobilovú (cestnú)
- železničnú
- lodnú
- leteckú
- rôznymi špeciálnymi prostriedkami (potrubná)
- spôsob prepravy materiálu sa volí so zreteľom na hospodárnosť a špecifické vlastnosti prepravovaných materiálov
príjem
= činnosť, kt. nie je priamo spojená s prepravou, ale tvorí určité prepojenie prepravy a skladovania
- každý príjemca by mal vykonať jeho dôkladnú kvantitatívnu, kvalitatívnu a sortimentnú kontrolu
- kontrola sa uskutočňuje: 1. pri preberaní od prepravcu
2. na sklade príjemcu
- spôsob príjmu závisí od toho, akým druhom dopravu sa materiál prepravoval a tiež od spôsobu jeho nakládky a vykládky
- zistené nedostatky pri príjme materiálu treba zaznamenať formou zápisnice o chybách – sú podkladom na prípadné reklamačné konanie (povinnosť vybaviť reklamáciu – do 30 dní)
- evidenčným dokladom príjmu sú príjemky materiálu
skladovanie
– v podnikoch sa uplatňujú 3 skupiny skladov:
- zásobovacie sklady – sklady zásob materiálu
- výrobné (medzioperačné) sklady – sklady nedokončených výrobkov
- odbytové sklady – sklady hotových výrobkov
- všeobecná funkcia skladov je zabezpečiť plynulosť výroby a predaja
- každý materiál potrebuje osobitné podmienky skladovania
- zásobovacie sklady zabezpečujú:
- príjem materiálu (príjemka, žiadanka)
- skladovanie materiálu
- ochrana materiálu
- manipulácia s materiálom
- výdaj materiálu do spotreby (výdajka)
evidencia materiálu
= účtovnícke, štatistické a operatívne záznamy o stave a pohybe zásob v skladoch
- umožňuje sledovať stav a pohyb zásob a umožňuje ich kontrolu
- účtovná evidencia = evidencia na syntetických účtoch v účtovníctve
- operatívna evidencia – na príjemkách, výdajkách, prevodkách, skladových kartách
- štatistická evidencia – na skupinových kartách zásob
- evidencia zásob je predpokladom rozhodovania o ich výške a rýchlosti ich obratu
metódy evidencie zásob
- metódy vizuálnej kontroly – kniha záznamov, metóda lístkov na regáloch (závesné štítky), systém dvoch regálov
- metódy písomných záznamov:
- metóda skladových kariet (skladová karta – eviduje stav a pohyb materiálu
v peňažných a merných jednotkách, je to účtovný doklad, je analytickou evidenciou
k syntetickému účtu príslušných zásob)
- metóda skladových blokov
- metóda skladových lístkov
výdaj materiálu
– uskutočňuje sa na základe plánu výroby a ukončuje činnosti v zásobovacích skladoch
typy skladov
- kryté
- polokryté
- otvorené
- špecializované s klimatizáciou
kúpno – predajné vzťahy medzi dodávateľom a odberateľom na základe písomností
- dopyt
- ponuka
- objednávka – písomnosť, kt. sa odberateľ zaviaže, že odoberie od dodávateľa dohodnuté množstvo výrobkov alebo služieb, vyhotovuje sa min. 2krát – kópiu si nechá odberateľ, originál sa zasiela dodávateľovi osobne, poštou, príp. faxom
- formy objednávky:
- individuálny list
- formulár (tlačivo)
- objednávka vyhotovená na PC
- v maloobchode sa najčastejšie využíva formulár, kt. obsahuje:
- názov (OBJEDNÁVKA)
- číslo objednávky, dátum
- adresy dodávateľa a odberateľa
- druh tovaru, jeho skladové číslo, merná jednotka
- množstvo, jednotková cena, cena celkom
- pečiatka, podpis
- urgencia – posúrenie – je obchodný list, kt. odberateľ upozorňuje dodávateľa, že nedodržal termín dodávky, zasiela sa doporučene
- kúpna zmluva – vyjadruje súhlasný prejav vôle medzi kupujúcim a predávajúcim na kúpu a predaj hnuteľnej veci za peniaze
- fázy kúpy a predaja:
- uzavretie zmluvy
- plnenie zmluvy
- podmienky vzniku:
- súhlasný prejav vôle
- obchodná spôsobilosť
- dobrovoľnosť
- prípustnosť
- možnosť obchodu
- náležitosti:
- povinné - meno (obchodný názov firmy) kupujúceho
meno (obchodný názov firmy) predávajúceho
predmet kúpnej zmluvy
množstvo
cena
- obvyklé - dodacie podmienky
platobné podmienky
- osobitné - spôsob balenie a prepravy
spôsob záruky
- faktúra – je formulár, kt. slúži na zúčtovanie dodávateľa s odberateľom, často sa vyhotovuje na PC min. v 2 rovnopisoch, je to účtovný doklad
- náležitosti:
- názov, číslo
- adresy dodávateľa a odberateľa
- dátum dodávky, číslo objednávky a dodacieho listu
- dátum vystavenia faktúry, dátum splatnosti
- bankové spojenie
- názov tovaru, množstvo, cena
- suma bez DPH, DPH, celková faktúrovaná suma
- podpis, pečiatka
- príkaz na úhradu – je to doklad, kt. platiteľ žiada banku, aby z jeho účtu uhradila faktúru, obsahuje:
- názov
- dátum splatnosti
- názov banky a pobočky
- čísla účtov, kódy banky
- čiastka
- dodací list – je formulár sprevádzajúci tovar pri preprave, slúži na prebierku tovaru, vyhotovuje sa v 3 rovnopisoch – originál dostáva kupujúci, prvá kópia (návratka) sa vráti predávajúcemu po potvrdení vedúcim predajne, druhá kópia (výdajka) slúži na vydanie tovaru zo skladu
- náležitosti:
- názov a číslo
- adresy dodávateľa a odberateľa
- číslo objednávky
- druh a množstvo tovaru
- reklamácia – je obchodný list, kt. odberateľ upozorňuje dodávateľa na zistené chyby v dodávke alebo na chyby vo výpočte faktúry, má vždy písomnú formu a odosiela sa doporučene
- náležitosti:
- podnet na list (potvrdenie prijatia zásielky, presný opis chýb)
- vlastná žiadosť (návrh, požiadavky na predávajúceho)
- zdôvodnenie, očakávaná reakcia (očakávanie rýchlej nápravy)
- možné dôsledky
- odpoveď na reklamáciu – môže byť:
- kladná – uznanie reklamácie
- záporná – odmietnutie reklamácie
účtovanie tovaru spôsobom A
- podľa postupov účtovania sa môže účtovať 2 spôsobmi:
- spôsobom A
- spôsobom B
- spôsob A môžu použiť všetky ÚJ, pre kt. platí účtová osnova
- ÚJ, kt. účtuje zásoby spôsobom A:
- účtuje všetky náklady vynaložené na nakupované zásoby (materiál, tovar, zvieratá) na majetkových účtoch
- o prírastku a vyskladnení (úbytku) zásob vlastnej výroby účtuje priebežne počas celého účtovného obdobia
- inventarizáciu zásob môže robiť priebežne
- materiál a tovar si ÚJ môže obstarať týmito spôsobmi:
- nákupom – dodávateľsky
- vlastnou výrobou
- bezplatným nadobudnutím – darovaním
- vkladom podnikateľa do podnikania
nákup – dodávateľsky
- Faktúra za nakúpený tovar 131/-
+ preprava, provízia 131/321
+ clo 131/379
+ DPH (materiál + clo) 343/-,379
= spolu 321/-
- Zaplatená faktúra
- v hotovosti 321/211
- z bankového účtu 321/221
- z krátkodobého bankového úveru 321/231
3. Zaplatenie colnému orgánu 379/211,221
4. Prevzatie tovaru do skladu 132/131
výdaj tovaru
- môže byť:
- predaj
- bezplatné darovania
- výdaje na reprezentáciu
- manká a škody
- predaj tovaru sa uskutočňuje v hotovosti, alebo sa odberateľovi vystaví faktúra
- podnikateľ predáva tovar v cene s DPH, ale výnosom je predajná cena bez DPH
- predaj tovaru v hotovosti je podnikateľ povinný uskutočňovať cez registračnú pokladnicu
- pri predaji tovaru nastáva zníženie zásob v skladoch alebo v predajni vo výške OC
- Príjem podľa registračnej pokladnice a faktúr odberateľom:
- cena predaného tovaru - /604
- DPH - /343
- príjem spolu 211,311/ -
- Zníženie stavu tovaru na sklade v OC 504/132
1
8