zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Fakulta Sociálno Ekonomických vzťahov / Účtovníctvo

 

Zásoby a skladové hospodárstvo (8_zasoby.doc)

8. Zásoby a skladové hospodárstvo

 

Zásoby

= hmotné statky, kt. sa nachádzajú v podniku a doteraz sa nepoužili na určitý účel

= zložky majetku, ktoré viažu kapitál podnikateľa a preto patria do krátkodobého majetku,  

  spotrebúvajú sa jednorazovo

 

  1. význam zásob:
  1. zabezpečujú plynulú činnosť podniku
  2. prekonávajú časový a priestorový nesúlad medzi fázami reprodukčného procesu

 

 

zásobovacia činnosť podniku

= činnosť, kt. podnik zabezpečuje jednotlivé druhy zásob; zabezpečuje obstaranie hmotných vstupov pre podnikový proces

  1. úlohou zásobovacích činností je zabezpečiť hmotné vstupy podnikového procesu v požadovanom množstve, kvalite, sortimente a čase

 

  1. zásobami sú:
  1. nakupované zásoby:

- skladovaný materiál – suroviny a základný materiál, pomocné látky, prevádzkové látky, náhradné súčiastky, obaly a drobný hmotný majetok

- skladovaný tovar – všetko, čo podnik. subjekt nakupuje a ďalej predáva v nezmenenom stave

  1. zásoby vlastnej výroby:

- nedokončená výroba – produkty, kt. prešli spracovaním a jednom alebo v niekoľkých výrobných stupňoch, ale neboli na nich dokončené všetky potrebné operácie

- polotovary vlastnej výroby – také produkty, kt. sú dokončené z hľadiska určitého výrobného stupňa, ale nie sú ešte finálnym výrobkom; dokončujú alebo kompletizujú sa do finálneho výrobku v ďalšom výrobnom procese v danej firme

- výrobky – produkty vlastnej výroby, kt. boli v danom podniku úplne dokončené a sú určené na predaj mimo ÚJ

- zvieratá – mladé zvieratá, zvieratá vo výkrme, ryby, kožušinové zvieratá, včelstvá, kŕdle sliepok, kačíc, moriek, perličiek, pštrosov, slimáky, dážďovky…; evidujú sa tu zvieratá vlastného chovu, ako aj nakúpené zvieratá

objednávanie materiálu a riadenie zásob

  1. rozhodujúcim krokom pri objednávaní materiálu je určenie časového momentu objednávky – bod objednávky = začiatok obstarávacieho procesu
  2. objednávka môže byť uplatnená písomne, telefonicky, ústne
  3. musí obsahovať všetky potrebné údaje – druh, množstvo, cenu, spôsob dopravy, spôsob platby, bankové spojenie…
  4. časový interval, kt. sa začína časovým momentom objednania a končí sa v okamihu, keď materiál opustí sklad sa nazýva obstarávací čas
  5. obstarávací čas:
  6. čas spotreby
  7. dodací čas dodávateľa
  8. prepravný čas
  9. manipulačný čas príjmu materiálu
  10. poistný čas
  1. objednávka ďalšej dodávky sa určí množstvom materiálu na sklade pomocou priemernej dennej spotreby materiálu
  2. zmyslom riadenia zásob je udržať zásoby materiálu na takej výške, kt. umožní plynulý priebeh výrobného procesu pri najnižšej viazanosti finančných prostriedkov

 

 

hodnotenie riadenia zásob

  1. najpoužívanejšie ukazovatele:
  1. ukazovatele obratu zásob:
  1. doba obratu = doba (čas) jednej obrátky – obdobie od nákupu do spotreby

 

Do =       Z ( zásoba v sledovanom období)

         Q (výkony – množstvo výrobkov) : počet dní sledovaného obdobia

  1. rýchlosť obratu = počet obrátok –koľkokrát sa zásoby v priebehu roka obrátia

 

Ro =  V                                            Ro =  365

         Z                                                         Do  

       - rýchlosť obratu by mala byť čo najvyššia – spôsobuje najnižšiu viazanosť

         peňažných prostriedkov; zásoby a výkony treba oceňovať rovnakými cenami    

   

  1. ukazovateľ ziskovosti (rentability) zásob

- vyjadruje, koľko Sk zisku prinesie 1 Sk zásob

 

 

Rz =           zisk pred zdanením

            priemerná zásoba

 

 

optimalizácia dodávky

  1. vo výrobných podnikoch, kde nehrozí znehodnotenie zásob materiálu možno vypočítať optimálnu výšku dodávky – predpokladá minimálne náklady spojené s obstaraním a skladovaním zásob

 

optimálna výška dodávky =

 

              2x spotreba v mern. jednotke / rok             x náklady na 1 dodávku

          skladovacie náklady / v mern. jedn. / rok

 

 

 

oceňovanie zásob

  1. pri vydávaní materiálu zo skladu možno použiť 2 spôsoby oceňovania materiálu:
  1. metóda FIFO (first in – first out) – prvý do, prvý zo skladu = materiál vydávaný zo skladu sa oceňuje cenou najstaršieho materiálu na sklade
  2. metóda priemernej ceny zásob

 

                  Oc (obstarávacia cena) =      zásoba [Sk]

                                                                zásoba [MJ]

 

 

preprava, príjem, skladovanie a výdaj materiálu

preprava

= spôsob dopravy objednaného materiálu

  1. vlastnými prostriedkami (vlastná podniková doprava)
  2. cudzími prostriedkami (prepravcami)
  1. z hľadiska použitia dopravných prostriedkov môže ísť o dopravu:
  1. automobilovú (cestnú)
  2. železničnú
  3. lodnú
  4. leteckú
  5. rôznymi špeciálnymi prostriedkami (potrubná)
  6. spôsob prepravy materiálu sa volí so zreteľom na hospodárnosť a špecifické vlastnosti prepravovaných materiálov

 

príjem

= činnosť, kt. nie je priamo spojená s prepravou, ale tvorí určité prepojenie prepravy a skladovania

  1. každý príjemca by mal vykonať jeho dôkladnú kvantitatívnu, kvalitatívnu a sortimentnú kontrolu
  2. kontrola sa uskutočňuje:        1. pri preberaní od prepravcu

                                2. na sklade príjemcu

  1. spôsob príjmu závisí od toho, akým druhom dopravu sa materiál prepravoval a tiež od spôsobu jeho nakládky a vykládky
  2. zistené nedostatky pri príjme materiálu treba zaznamenať formou zápisnice o chybách – sú podkladom na prípadné reklamačné konanie (povinnosť vybaviť reklamáciu – do 30 dní)
  3. evidenčným dokladom príjmu sú príjemky materiálu

 

skladovanie

– v podnikoch sa uplatňujú 3 skupiny skladov:

  1. zásobovacie sklady – sklady zásob materiálu
  2. výrobné (medzioperačné) sklady – sklady nedokončených výrobkov
  3. odbytové sklady – sklady hotových výrobkov
  1. všeobecná funkcia skladov je zabezpečiť plynulosť výroby a predaja
  2. každý materiál potrebuje osobitné podmienky skladovania
  3. zásobovacie sklady zabezpečujú:

                - príjem materiálu (príjemka, žiadanka)

                - skladovanie materiálu

                - ochrana materiálu

                - manipulácia s materiálom

  1. výdaj materiálu do spotreby (výdajka)

 

evidencia materiálu

= účtovnícke, štatistické a operatívne záznamy o stave a pohybe zásob v skladoch

  1. umožňuje sledovať stav a pohyb zásob a umožňuje ich kontrolu
  1. účtovná evidencia = evidencia na syntetických účtoch v účtovníctve
  2. operatívna evidencia – na príjemkách, výdajkách, prevodkách, skladových kartách
  3. štatistická evidencia – na skupinových kartách zásob
  1. evidencia zásob je predpokladom rozhodovania o ich výške a rýchlosti ich obratu

 

metódy evidencie zásob

  1. metódy vizuálnej kontroly – kniha záznamov, metóda lístkov na regáloch (závesné štítky), systém dvoch regálov
  2. metódy písomných záznamov:

                - metóda skladových kariet (skladová karta – eviduje stav a pohyb materiálu

               v peňažných a merných jednotkách, je to účtovný doklad, je analytickou evidenciou

               k syntetickému účtu príslušných zásob)

                - metóda skladových blokov

  1. metóda skladových lístkov

 

výdaj materiálu

– uskutočňuje sa na základe plánu výroby a ukončuje činnosti v zásobovacích skladoch

 

typy skladov

  1. kryté
  2. polokryté
  3. otvorené
  4. špecializované s klimatizáciou

 

 

kúpno – predajné vzťahy medzi dodávateľom a odberateľom na základe písomností

  1. dopyt
  2. ponuka
  3. objednávka – písomnosť, kt. sa odberateľ zaviaže, že odoberie od dodávateľa dohodnuté množstvo výrobkov alebo služieb, vyhotovuje sa min. 2krát – kópiu si nechá odberateľ, originál sa zasiela dodávateľovi osobne, poštou, príp. faxom
  1. formy objednávky:
  1. individuálny list
  2. formulár (tlačivo)
  3. objednávka vyhotovená na PC
  1. v maloobchode sa najčastejšie využíva formulár, kt. obsahuje:
  1. názov (OBJEDNÁVKA)
  2. číslo objednávky, dátum
  3. adresy dodávateľa a odberateľa
  4. druh tovaru, jeho skladové číslo, merná jednotka
  5. množstvo, jednotková cena, cena celkom
  6. pečiatka, podpis
  1. urgencia – posúrenie – je obchodný list, kt. odberateľ upozorňuje dodávateľa, že nedodržal termín dodávky, zasiela sa doporučene
  2. kúpna zmluva – vyjadruje súhlasný prejav vôle medzi kupujúcim a predávajúcim na kúpu a predaj hnuteľnej veci za peniaze
  1. fázy kúpy a predaja:
  2. uzavretie zmluvy
  3. plnenie zmluvy
  1. podmienky vzniku:
  2. súhlasný prejav vôle
  3. obchodná spôsobilosť
  4. dobrovoľnosť
  5. prípustnosť
  6. možnosť obchodu
  1. náležitosti:
  1. povinné -         meno (obchodný názov firmy) kupujúceho

        meno (obchodný názov firmy) predávajúceho

        predmet kúpnej zmluvy

        množstvo

        cena

  1. obvyklé -         dodacie podmienky

        platobné podmienky

  1. osobitné -         spôsob balenie a prepravy

        spôsob záruky

  1. faktúra – je formulár, kt. slúži na zúčtovanie dodávateľa s odberateľom, často sa vyhotovuje na PC min. v 2 rovnopisoch, je to účtovný doklad
  1. náležitosti:
  1. názov, číslo
  2. adresy dodávateľa a odberateľa
  3. dátum dodávky, číslo objednávky a dodacieho listu
  4. dátum vystavenia faktúry, dátum splatnosti
  5. bankové spojenie
  6. názov tovaru, množstvo, cena
  7. suma bez DPH, DPH, celková faktúrovaná suma
  8. podpis, pečiatka
  1. príkaz na úhradu – je to doklad, kt. platiteľ žiada banku, aby z jeho účtu uhradila faktúru, obsahuje:
  1. názov
  2. dátum splatnosti
  3. názov banky a pobočky
  4. čísla účtov, kódy banky
  5. čiastka
  1. dodací list – je formulár sprevádzajúci tovar pri preprave, slúži na prebierku tovaru, vyhotovuje sa v 3 rovnopisoch – originál dostáva kupujúci, prvá kópia (návratka) sa vráti predávajúcemu po potvrdení vedúcim predajne, druhá kópia (výdajka) slúži na vydanie tovaru zo skladu
  1. náležitosti:
  1. názov a číslo
  2. adresy dodávateľa a odberateľa
  3. číslo objednávky
  4. druh a množstvo tovaru
  1. reklamácia – je obchodný list, kt. odberateľ upozorňuje dodávateľa na zistené chyby v dodávke alebo na chyby vo výpočte faktúry, má vždy písomnú formu a odosiela sa doporučene
  1. náležitosti:
  1. podnet na list (potvrdenie prijatia zásielky, presný opis chýb)
  2. vlastná žiadosť (návrh, požiadavky na predávajúceho)
  3. zdôvodnenie, očakávaná reakcia (očakávanie rýchlej nápravy)
  4. možné dôsledky
  1. odpoveď na reklamáciu – môže byť:
  1. kladná – uznanie reklamácie
  2. záporná – odmietnutie reklamácie

 

účtovanie tovaru spôsobom A

  1. podľa postupov účtovania sa môže účtovať 2 spôsobmi:
  2. spôsobom A
  3. spôsobom B
  1. spôsob A môžu použiť všetky ÚJ, pre kt. platí účtová osnova
  2. ÚJ, kt. účtuje zásoby spôsobom A:
  3. účtuje všetky náklady vynaložené na nakupované zásoby (materiál, tovar, zvieratá) na majetkových účtoch
  4. o prírastku a vyskladnení (úbytku) zásob vlastnej výroby účtuje priebežne počas celého účtovného obdobia
  5. inventarizáciu zásob môže robiť priebežne
  1. materiál a tovar si ÚJ môže obstarať týmito spôsobmi:
  1. nákupom – dodávateľsky
  2. vlastnou výrobou
  3. bezplatným nadobudnutím – darovaním
  4. vkladom podnikateľa do podnikania

 

 

 

nákup – dodávateľsky

  1. Faktúra za nakúpený tovar                                      131/-

+ preprava, provízia                                             131/321

+ clo                                                                    131/379

+ DPH (materiál + clo)                                                 343/-,379

= spolu                                                                321/-

  1. Zaplatená faktúra
  1. v hotovosti                                                     321/211
  2. z bankového účtu                                          321/221
  3. z krátkodobého bankového úveru                  321/231

3.   Zaplatenie colnému orgánu                           379/211,221

4.   Prevzatie tovaru do skladu                                132/131

 

výdaj tovaru

 

  1. môže byť:
  2. predaj
  3. bezplatné darovania
  4. výdaje na reprezentáciu
  5. manká a škody

 

  1. predaj tovaru sa uskutočňuje v hotovosti, alebo sa odberateľovi vystaví faktúra
  2. podnikateľ predáva tovar v cene s DPH, ale výnosom je predajná cena bez DPH
  3. predaj tovaru v hotovosti je podnikateľ povinný uskutočňovať cez registračnú pokladnicu
  4. pri predaji tovaru nastáva zníženie zásob v skladoch alebo v predajni vo výške OC

 

  1. Príjem podľa registračnej pokladnice a faktúr odberateľom:
  1. cena predaného tovaru                                         - /604
  2. DPH                                                                     - /343
  3. príjem spolu                                              211,311/ -
  1. Zníženie stavu tovaru na sklade v OC                   504/132

 

 

 

 

 

1

 

8