zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Fakulta Sociálno Ekonomických vzťahov / Manažment

 

ťahák (man_faq.doc)

Man.ako praktická činnosť-sústava aktivít kt.mani vykonávajú na dosiahnutie cieľa.

Man.ako vedný  odbor-logicky usporiadaný súbor poznatkov o princípoch,metodach a postupoch riadenia. Man.ako osobitná skupina ľudí-

Systémy man.vo svete-

Americký-am.priemyselná výroba uplatnuje napr.pružnú automatiku a robotiku/CAD,CAM/,horizontál organizaciu výr.,totálne riadenie akosti/TQM/,logistiku.priklady Just in time, totálne riadenie kvality

Západný=euro-americký-v každej krajine sú národné odlišnosti

Japonský-vznikol ako protiváha americké alebo západného man.

Podstata manažmentu-Man.ako praktická činnosť-úlohou je premena vstupov na výstupy

črty man.teorii: -man.je praxeologická vedná disciplína-má pomôcť zdokonaliť prax,pomáhať pri výchove manov,ukázať problémy man. askúmať ich.  –man.je interdisciplinárny vedný odbor- má svoj vlastný predmet skúmania a zdroje poznávania.

Obsah teorie manažmentu:procensé poňatie-jadrom man.je jeho proces,kt.jevo vš.organiz.rovnaký. Funkčné poňatie-proces man.tvorí seria  man.funkcií.

Klasický smer-man.je dôležitý prvok organizovanej spoločnosti. Behavioristi-man.musí vedieť zaobchádzať sľudmi. Poznatky man:-formujúce základ procesu man.-predst.hlavné zdroje zdokonalovania procesu man.-tvoriace zákl.prístupy skúmania ariesenia problémov man.

Zdroje poznatkov man.: empirické,behavioristické,matematicko-štatistické,technické.

Základné prístupy ku  skúmaniu man.: Systémový-spôsob myslenia orientovaný na problémy organizáccií man. Kontingentný-extrémne názory.

Koncepcie man.vo vyspelých krajinách:

Tradičná teoria:Frederick Taylor-otvoril cestu k štúdiu riadenia./zakladatel vedeckého riadenia/.Fayol-generálny riaditel hutníckej spol.Comambault.,administratívna teoria-14 zásad-návod pre riadiacich prac./pracoval v midval steel works/Veľkú  úlohu prisudzoval kvalite vedúcich výroby a technologicky zdôvodnenej úkolovej mzde.H.L.Gantt-rozpracoval metody a postupy denného plánovania prac.operácií./Ganttove diagramy/.F.B.Gibrerth-identifikácia 17 základných prvkov pre rozborový rozklad prác v pohybových štúdiach.L.M.Gilbrerthová-uplatňovania psychologie pri výbere pracovníkov/Psychologia man/. H.Emerson-orientoval sa na odstraňovanie strát vovýrobe,zvyšovanie efektívnosti. Byrokratický prístup:existencia presne určenej formálnej organ.,pri kt. je jednoznačne určená hierarchia právomoci a spôsob fungovania..Max Webber-zaujímal sa o politickú a ekonomickú štruktúru spoločnosti.

Teória medziľudských vzťahov:základom sú behavioristické vedy,kt.zdôrazňujú psychologicko-sociálnu  stránku,obracajú pozornosť načloveka.M.Follettová-odôvodnila 1.krát nevyhnutnosť skúmania psychol.aspektov riadenia. E.Mayo-1.sazaoberal úlohami osobnosti v organizácií,Hawthornské experimenty-výsledky velmi ovplyvnili myslenie v riadení.CH.Barnard-duchovný otec osobitnej „školy“.,Pokúsil sa vytvoriť celostnú teoriu organizácie.Po WW2-Lewin,Maslow,Likert,McGregor,Lorsch. A.Maslow-vypracoval teóriu Hierarchie potrieb podľa kt.ľudí motivuje postupnosť rôznych potrieb.D.McGregor-teoria X a teoriaY.-.

Nová teória: 3hlavné smery: Rozhodovací prístup-jadrom riadenia je prijímanie rozhodnutí,nakt.pripadá aj vysoký podiel času z jeho celkového cyklu.H.Simon-skúmal použitie matematických metód v rozhodovaní. Matematický prístup-uplatneneie matem.modelov,formalizovanie metod a algoritmizovateľných postupov na riešenie úloh riadenia. Vedci operačného výskumu Arnoff,Miller,Starr.Cooper. Systémový prístup-vysvetliť pohyb reálnych objektov pomocou systémov. L.von Bertalanffy-nastolil myšlienku všeobecnej teorie systémov.N.Wiener-charakt.kybernetiku ako vedu oriadení aspojení v živých organizmoch a strojoch.K.Boulding-vypracoval klasifikáciu a vytvoril hierarchiu systémov vo vesmíre.S.Beer a J.Forrester-systémová teoria.G.Scott-charakt.ľudskú organizáciu ako totálny systém,ktvoria:časti systému,spojovacie procesy a ciele systému. E.Kast a J.E.Rosenzwieg- charakt.organiz.ako otvorený systém kt je v interakcii so svojím okolím.

Empirizmus:je založený na analýze,zhodnotení a zovšeobecnení kladných a zaporných skúseností man.praxe. P.Drucker-sformuloval Koncepciu man.ako umenia a ako praktických otázok man. Koncepcia riadenia podľa cieľov-hovorí že organiz.je prostriedkom na dosiahnutie  cieľa a nie cieľom samotným,a že štruktúru podmieňuje stratégia..A.Chandler-dokázal že sústava cieľov a zvolená trajektoria ich realizácie je najdôležitejšia.,P.R.Lawrence a J.W.Lorsch dokázali výhody vnútropodnikovej právomoci a zodpovednosti. K.Ohmae-myslenie  man.mápoznať 3C-customers,competitors,company.H.Minzberg-zaoberá sa úlohou práce vrcholových  manov. T.J.Peters a R.H.Waterman napísali knihu Hľadanie dokonalosti kt sa označuje ako byblia súčasného man.Zistili že každá úspešná spol.mala silného vedúceho.

Japonský manažment.: základná koncepcia priemyselnej politiky vlády po 2WW spočívala v postupnom prechode na trhovú ekonomiku.  Nastala tuhá ekonomická regulácia. Priemyselná politika mala 2 zákl.úlohy-postupnú liberalizáciu obchodu a kapitálu a daľšiu industrializáciu pomocou ťažkej chémie. Nastalo regulovanie úrokových sadzieb vládou  a ústredno bankou. Využívanie strednodobých ekon.plánov. /Míti,EPA/. Má dva zdroje- typické domáce prvky a prevzaté zo západu/dualizmus/

Znaky Japonského man.:Celoživotné zamestnanie, odmeňovanie a služobný postup,postavenie odborov. Rigni systém-zdola na hor /bottom up/.rin-predložiť návrh nadriadenemu a ziskat súhlas,gi-uvažovanie a rozhodovanie. /kolovanie nápadov/.  Kaizen-man.má dve úlohy:udržať a zlepšiť!je jednoduchý a priamočiary znamená neustále zlepšovanie ado kt. sú zahrnutí vedúci aj radoví pracovníci.  Vlastnsťou japonského man.je  uvedomelá snaha o vybudovaní systému na podporu a povzbudenie postupu, ale zároveň na uznávanie orientácie na výsledok.

Rozdiely am a jap man.:Am-Jap   individualizmus-kolektivzmus,krátkodobé zamestnanie-celoživotné, mzdový systém založený na schopnostiach-na veku,postup závisí od schopností-od veku, segmentovaný záumemo zamestnanca-celostný ako o človeka, top-down-ringi, decentralizácia právomocí-centrálizácia, individuálne rozhodovanie-kolektívne, explicitné kontrolné mechanizmy-implicitné, zásadné zmeny-postupné zmeny, horizontálne organizované odbory-vertikálne.

Charakteristika rozhdovaco-informačného procesu: hl.činiteľom celkovej kvality man. je kvalita rozhod.procesu.Teoria rozhodovania ako treba rozhodovať racionálne. Rozhodovanie je činnosť,kt.určuje problím ako predmet riešenia,určuje možné varianty riešenia a podľa určitého kritéria vyberá najvýhodnejší spôsob riešenia problému. Základné prvky rozh.sú-problém a cieľ rozh,subjekt,rozh.strategia,podmienky rozh.

Podmienky rozhodovania podľa miery informovanosti: sú potrebné inf.o 3skutočnostiach-alternatíva,stavy okolia,úžitkovosť. Podľa podmienok sú 3 spôsoby rozh- rozh.v podmienkach istoty,neistoty,neurčitosti. Rozh.podľa postupu rozhodovania-programované a neprogram. Rozh.podľa závažnosti rozh.procesov-strategické,taktické,operatívne. Rozh.podľa subjektu rozhodovania-individuálne a kolektívne. Podľa daľších hladísk:časový horizont-dlhodobé,stredno a kratkodobé.

Časový priebeh  rozhodovania: Rozh.proces je postupný rad činností,kt.  uskutočnením vznikne efektívne riešenie problému. Počet navrhovaných fáz sa najčastejšie pohybuje od 3-8. 3základné skupiny fáz rozh.-identifikačno-analytická, návrhová, výberová.

Postupy a metódy rozhodovania: Najdôl.uloha v procese rozh.je hodnotenie alternatív  rozhodovania. S výpočtom efektívnosti sa viac používa metoda odhadu. Metody rozhodovani-empirické,matematicko-štatistické,ostatné/heuristické sú základ/. Empirické-tradičné/empiricko-intuitívne a empiricko-analytické/, expertné/založené na princípe zisťovania a na princípe vybavovania myšlienok-braistorming,synectics/.Brainstroming-námetová diskusia,diskutujúci kolektív sa stane jednoliatou skupinou.cielom  je  čo  najviac spôsobov riešenia. Synectics-ide o intenzívne vybavovanie analogických siituácií v mysli riešitelov. Delfská metoda-prognostická metoda založená na opakovanom opytovaní expertov na problémy budúceho vývoja                                     Matematicko-štatistické metódy- osvedčujú sa najmä v opakovaných situáciach.sú to-mat.štatistika, mat.analýza alineárna algebra, operačná analýza/.   Heuristické metódy-úlohy algoritmické-využívajú sa v opakovaných situáciach, neuplne štrukturované úlohy-niesú presne vymedzené východiskové dáta. Systematická heuristika-je variantom hladania štandardného heurist.postupu.

Informačný systém organizácie:  v širšom zmysle-začína už vytváraním inf. akončí ich využitím, v užšom zmysle-začína zberom a aktivizáciou inf. a končí sa vykonávaním inf.služieb. Inf.systém rozdeluje komunikačný systém na-tvorby inf,sprostredkovanie inf. spotreba inf.  Základné vlastnosti inf.systému- má sprostredkúvať potrebné inf., má pripraviť vnútorné inf, má plniť integračnú funkciu, má byť dostatočne pružný.  Inf. proces sa delí na fázy- zber a prenos inf, uchovávanie inf., spracúvanie a distribúcia inf.  Informačné prvky sú-inf.dokumenty,inf.pracovníci.  Rozoznávame formálny inf.systém-vyjadrený v organizač.normách aje kostrou celeho inf.systému a neformálny-výsledok neformálnych vzájomných kontaktov pracovníkov a tovarov.

Charakteristika organizácie,organizovania a organizačnej  šturktúry:  Organizácia môže byť vo význame-označenia objektu, -atribútu/vyjadruje vlastnosť organizovaných objektov/ - usporiadania, šturktúra organizácie alebo inštitúcie. –vaktívnom význame /ako činnosť/. Organ.sa chápe ako komplexný systém,t.j. že je otvorený systém v interakcii so svojím  okolím. Organizovanie ako manažérska funkcia má zabezpečiť premenu plánov na činnosť. Obsah organizovania-určenie sústavy činností,priradenie činn.,zoskupenie činn.,delegovanie úloh.   Cieľom organizovania je dosiahnut čo najvyšší stupen organizovanosti systému.  Organ.štruktúra je množina prvkov a vzťahov medzi nimi.    Dve otázky pri  tvorbe organ.štruktúry- diferenciácia/horizontálna a vertikálna/ a integrácia.

Základné spôsoby organizačného členenia: základné modely-Funkcionány-členenie podľa druhu činností, najstarší spôsob. Vychádza z hlavných činností organiz. podľa kt. sa tvoria jednotlivé útvary. /primárne a sekundárne/. Výrobkový-organiz.členenie podľa výrobkov,zoskupovanie rovnakých výrobkových úloh do útvarov. Územný-organ.členenie podľa území kde sa uskutočňuje hlavná činnosť Odberateľský-činnosti sa zoskupujú podľa druhov stálych odberateľov.

Deľba rozdohovacej právomoci-prednosti,nedostatky,zásady afaktory optimálnej deľby rozhprávomoci Centralizácia,Decentralizácia. Predmet CaD-čo sa  sústrečuje anaopak. Nositeľ-komu sa daný predmet zveruje. CaD zvonku určujú spôsoby vonkajšieho pôsobeni na  organ. Vnútri organizácie vyjadruje stupeň delegovania. Podľa spôsobu a miery rozh.právomoci-centralizovaný typ-ked vrcholové vedenie organ.rozhoduje o väčšine, decentralizovaný typ-viac osôb príjíma rozhodnutia.  Spôsob  a miera centralizácie závisía od-vonkajšie faktory,vnútorné/veľkosť organ.,charakter zákl.činnosti, teritoriálne rozmiesnenie organ.kvalifikácia manov/.

Podstata  a obsah plánovania: plánovanie je časťou riadenia. je jeho východiskom a  najdôležitejšou funkciou, je to projektovanie budúcnosti. Dôležitý je vzťah plán.a rozhod. Plánov.úzko súvisí s informáciami. Produktom plánov.  je sútava plánov.

Podnikové plány: podľa časového hľadiska- dlho,stredno a krátkodobé./strategické,taktické,operatívne  Podnikateľská stratégia-inf.základňa pre stanovenie zákl.cieľov rozvoja podniku./ofenzívna a defenzívna/ časovný horizont strat.plánovania je viac ako 5rokov.  Plány riešia dve skupiny otázok –sústavu cieľov,kt sa majú v danom  období dosiahnut  - zoznam zdrojov.

Kontrola  a kontrolný proces: jej úlohou je –zištovanie skutočného vývoja riadeného objektu a zistenie konečného výsledku – porovnávanie skutočného vývoja s vývojom kt bol určený rozhodnutím – vyvodzovanie záverov pre ďaľšie rozhodovanie. Kontrola  pracuje s inf – z okolia, zo sústavy plánov, o skútočnom priebehu procesov. Základné spôsoby-vnútená a samokontrola.  Kontrola podľa kontrolujúcich prvkov a ich vzťahov korganizácii –vnútorná, vonkajšia  Podľa úrovne riadenia – na vrcholovej úrovni, na nižších úrovniach.  Podľa šírky kontrolovaných objektov – všeobecná,špecifická.  Podľa štádia činnosti kontrolovaného objektu – predbežná, priebežná,konečná,výstupná.  Podľa pravidelnosti – pravidelná,nepravidelná.                                                                                            Podľa zamerania – zameraná na finančné hodnoty, zameraná  na fyzické hodnoty.   Fázy kontrolného procesu – vypracovanie a stanovenie štandardov, meranie skutočného výkonu, hodnotenie skutočného výkonu  v porovnaní so štandardom, uskutočnenie korekcie.

Obsah a štýl vedenia ľudí:  Vedenie-možno definovať ako schopnosť alebo proces ovplyvňovania ľudí, v ktorom sa vedúci usiluje o dobrovoľnú účasť podriadených na dosahovaní skupinových cieľov. Je časťou manažmentu. Pojmy vedúci a man.nie sú synonymá.  Poznáme 3hlavné prístupy k štúdiu  efektívneho vedenia ľudí-  prístup na základe vlastností – niektoré črty sú vrodené ale treba ich rozvíjať 6kategorii čŕt- fyzické, príprava človeka, inteligencia, osobnostné vlastnosti, črty chrakt.vzťah kúlohám, sociálne črty.  –prístup zameraný na správanie sa vedúceho – Pri vedení orientovanom na úlohy je  potrebné určiť nielen pracovné aktivity skupina ako  celku, ale aj každého jej člena. Pri vedení podľa správania sú tri teorie: Štýly založené na využívaní právomoci /autokratický, demokratický,liberálny/ Likertové štýly vedenia /Exploatačno-autoritatívny,benevolentne-autoritatívny, konzultatívny, participatívno-konzultatívny/. Teoria manažéerskej mriežky /vypracovali ju R.Blake a J.Moutonova.  Situačný prístup-Teoria premenného správania,Friedlerova teor.efektívneh vedenia, Prístup na základe vzťahu“cesta-ciel“.  Integrovaný model vedenia

Podstata komunikácie a model komunikačného procesu: komunikácia je prostriedok pomocou kt.sa ľudia v organ. spájajú na dosiahnutie spoločného cieľa.  Hlavné funkcie-iformačná,motivačná,kontroln ,emotívna. Komun.má dvojaké  poslanie-interné a externé. Kom.sa delí na organizačnú a interpersonálnu. Hlavné provky-komunikátor,zakódovanie,médium,príjemca,štum,spätná väzba. Kom. môže byť jednosmerná alebo dvojsmerná.

Organizačná a interpersonálna komunikácia: Organ.kom-sa zaoberá výmenou inf. a prenosom jej významu po celej  organ. Môže byť-formálna /vertikálna-zhora nadol:pracovné smernice,inf.o politike, -zdola na hor: o výsledkoch práce podriadených/ a /Horizontálna-týka sa osôb rovnakého postavenia/ - Neformálna-kontakty kt.niesú fo formálnych sieťach. Interpersonálna kom.-smeruje od jednotlivca k jednot. tvárou v tvár. Môže byť-verbálna-základná forma interakcie medzi  ľudmi.je ústna a písomná –neverbálna-doplňa verbálny prejav,citové a emocionálne  stavy človeka.

Motivácia ako súčasť vedenia ľudí: Motivácia-je psychologický proces ovplyvňujúci vnútorné pohnútky kt.usmerňujú správanie človeka. Má 3 zložky-vnútorné hnacie sily, agangažuje sa istým druhom správania, splnenie cieľov.  Motív-vnútorná  pohnútka určitého správania a konanie človeka./pudy,inštinkty,túžby,potreby/. Delíme Podľa vzniku-primárna a sekundárne Podľa kvality- pozitívne a negatívne Podľa stupňa uvedomenia-vedomé a nevedomé Podľa orientácie na prostriedky a ciele-inštrumentálne a konzumačné.Podľa stupňa autonómie-autonomne a závislé od  iných. Teorie motivácie delíme  na –Teorie potrieb a teorie motivačného procesu

Teorie potrieb: 1.Maslovwova teorie hierarchie potrieb –Každá potreba človeka závisí od tohočo človek už má. Len neuspokojené potreby môžu ovplyvniť jeho správanie. Potreby človeka sú uporiadané hierarchicky podľa dôležitosti. 5skupín potrieb-fyziologické,bezpečia,sociálne,uznania, sebarealizácie. 2.Alderferova teoria ERG – usporiadanie ľudských potrieb- existenčné, harmonických vzťahov, rastu. 3.Herzbergova dvojfaktorová teoria motivácie – 2.hl.skupiny faktorov pôsobiachich na pracovnú motiváciu  -Motivátory-dlhodobá potreba sledujúca psycholog.rast. 6motivátorov-uznanie, úspech,samotná práca,zodpovednosť,postup,osobný rast.  –Hygienické faktory-netíkajú sa priamo práce,ale súvisia s pracovným prostredím. 4. McClellandova teoria – tri typy motivačných potrieb- moci,spolupatričnosti,úspechu. Potrebu človek nadobúda v detstve, ale motivácia k nejsa môže zvýšiť výcvikom vdospelosti.

Teorie motivačného procesu: 1.Teoria ekvity/rovnosti/ - J.S.Adams.-Týka sa subjektívneho úsudku jednotlivca o tom,či vporovnaní sostantými pracovníkmi dostal primeranú odmenu.  Proces vnímania spravodlivosti 4kroky-sebahodnotenie,hodnotenie iného,porovnanie seba sním, vznik pocitov spravodlivosti a pocit nespravodlivosti/negatívny,pozitívny/.  2.Teoria očakávania – ukazuje ako ľudia niečo pociťujú a prečo tak konajú. Závisí od miery očakávania a od hodnoty resp. atraktívnosti dôsledkov. Tri determinanty-očakávaný vzťah úsilia a výkonu, výkonu a výsledku, výsledku a valencie. 3.Teoria posilnenia – B.F.Skinner- správanie ľudí pokladá za vyvolané prostredím. Posilnenie je princíp učenia sa je to externá príčina správania.  Hl.techniky posilnenia väzby medzi stimulom a reakciou: pozitívne pos,negatívne,utlmenie aktivity,trest. Voľba termínu posilňovania- kontinálne posilnenie /uplatňuje sa v každom čase/.  –Prerušované posilnenie /len v niektorých reakciách. / /pevný interval pos.,variabilný, variabilný pomer posilnenia/.

Druhy manažérov a manažérske roly: Podľa úrovne-vrcholový man-málá časť vedúcich/prezident/, -mani.strednej úrovne/mani divízií, závodov.../ a prvostupňoví mani-dozerajú na výkon pracovníkov. Podľa poslania a postaveniageneralisti –má komplexnú právomoc a zodpovednosť za organ. – špecialisti-zodpovedajú za určitú oblaasť man./financie marketing/.  H.Mintzberg stanovil 10 man.rolí- Interpersonálne /man,ako reprezentant organ,man ako vodca, man ako spojka/  Informačné roly/man ako monitor,rozširovateľ inf,hovorca/ Rozhodovacie roly /ako podnikateľ,riešiteľ vzniknutých porúch, alokátor zdrojov,vyjednávač/.