zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Fakulta Sociálno Ekonomických vzťahov / Informatika

 

Informačný systém (informatika_2.doc)

Informačný systém

Projekt informačného systému – projekt je presne definovaná postupnosť udalostí s jasným začiatkom a koncom, zámerom projektu je dosiahnutie cieľa.

Určenie cieľa projektu – podrobne (data, čísla, položky)

Všeobecne – presťahovať organizáciu na iné miesto, inštalovať nový finančný systém

Konkrétne – presťahovať úrady a výrobnu halu do centra mesta do . decembra

Previesť finančné oddelenie a jeho vedenie na nový finančný systém. I fáza do Q, celá organizácia do konca roka

Vymedziť si projekt a určiť si cieľ

  1. Zvážiť si zložitosť projektu:
  1. bude vyžadovať úloha veľa plánov?
  2. bude potrebných veľa ľudí?
  3. Sú požadované nové postupy prípadne technológie?
  4. Nakoľko je tesný rozpočet?
  5. Sú niektoré úlohy závislé na dokončení iných?
  1. Zapísať si parametre alebo obmedzenia – určenie cien, termínov, osôb, ktoré majú všetko odsúhlasiť.
  2. Určite si cieľ vášho projektu – rozsah, osoby, zdroje, ktoré budú ovplyvnené, časový rámec, kritériá signalizujúce koniec projektu:

Plánovanie:

  1. od začiatku do konca – plán –> začiatok –> koniec - >zhodnotenie
  2. od konca na začiatok – napríklad pri výročí – plán <- začiatok <– koniec – zhodnotenie

Správca projektu – jeho cieľom je úspešne dotiahnutie projektu k jeho záveru, koordinuje časti projektu, dohliada, vytyčuje taktiku vyhotovenia, plánuje pri zmene projektu, zhodnotí projekt

Vývoj časti projektu – projekt sa skladá z nasledovných častí: úloha, míľniky, zdroje

Schéma úlohy: názov, dĺžka trvania – min, hod, dni, tyždne, mesiace, začiatočný dátum, koncový dátum, predproces zdroj

Definovanie projektových úloh

  1. Vytýčenie úloh (krokov) definujú rozsah projektového cieľa (nemusia byť usporiadané logicky)
  2. štruktúra rozdelenia práce (WBS) – poradie podľa povahy projektov
  3. doba trvania – odhad (podľa histórie, skúseností, intutívne, nie je známe)

Určenie míľnikov projektu – míľnik je udalosť alebo podmienka, závislá na ukončení súvisiacich úloh alebo určitá uzavretá fáza projektu. Väčšinou má nulovú dĺžku trvania.

Začlenenie projektových zdrojov

K dokončeniu úloh sú potrebné zdroje (ľudia, vybavenie, špeciálne miesta)

Typ zdroja:

- ľudia – murári, programátori – mená jednotlivých osôb

- vybavenie – PC, kopírovacie stroje

- miesta – konferenčná miestnosť, dielňa

Zdroje – pracovné a materálové

Do pracovného alebo materiálneho projektu dávam len pracovne obmedzené zdroje (buď časovo alebo finančne)

Upresnenie projektového plánu:

Doteraz vieme – čo je cieľom projektu, aké kroky sú nutné na splnenie cieľa, kto alebo čo je nutné na dosiahnutie cieľa.

Definujte v projekte ďalšie záležitosti plánu:

  1. má projekt rozpočtové alebo iné obmedzenia, ktoré treba sledovať, napr. obmedzené platby?)
  2. Kto musí vedieť o stave projektu? je potrebné informovať riaditeľa firmy o nesplnených termínoch
  3. aké sú pružné termíny dokončenia? sú pokuty za nesplnený termín? aký bude maž na projekt vplyv nedodržania termínov

Ako môže pomôcť MS Projekt?

  1. úprava úloh
  2. zviditeľnenie zmien – prepočítanie rozvrhov a náčrt vplyvu na úlohy
  3. informovanie zainteresovaných osôb
  4. vytváranie hlásení o správ

Používajú sa typy väzieb:

  1. A->B Finish to Start – prvá končí, druhá začína
  2. -> A B – Start to Start – začínajú v rovnakom termíne
  3. B <-A – Finish to Finish – musia skončiť naraz
  4. B -> A – Start to Finish – začne jedna až keď druhá skončí

Proces rozhodovania – tvorba modelov

Proces rozhodovania model:

a) mormatívny – opisuje najlepšie riešenie, založený na lineárnom programovaní, teória hier

b) deskriptívny – opisuje samotné rozhodnutia, napr. vývojový diagram, začiatok – pochopenie problému -> návrh -> rozhodnutie

pochopenie problému -> symptómy problému <-> reálny problém

návrh -> vyhodnotenie alternatív

Rozhodnutie – osoba (vykonávajúca rozhodnutia) + Informačný systém (MIS- manažérsky informačný systém) + prostredie v ktorom sa robí rozhodnutie

Stratégia vývoja IS

Minulosť – ad hoc prístup

  1. prístup založený na jednoduchom zbere dát
  2. prístup založený na existujúcej organizačnej štruktúre

Prítomnosť

  1. zhora nadol
  2. evolučný prístup
  3. paralelný prístup (centrála a pobočky)
  4. objektovo orientovaný prístup (rozdelenie na objekty, každý objekt riešenie samostatne)

Aspekty tvorby IS

  1. hardvér – možnosti PC, výber, financovanie technického zariadenia
  2. softvér – výber softvéru, financovanie, štandardizácia, centralizácia alebo decentralizácia vývoja softvéru
  3. Personalistika – školenia a vzdelávanie, výber a rozmiestnenie, centralizácia a decentralizácia ľudských zdrojov
  4. Organizácia – organizačná štruktúra, riadenie, audit
  5. Vývoj aplikácií – zamestnanie externistov, určenie prístupov (zhora nadol, zdola nahor)
  6. Plánovanie – rozsah plánov, proces plánovania, podávanie správ, prioritné schémy
  7. Financovanie a účtovníctvo – predaj služieb vonkajším organizáciam, úrovne financovania IS, platenie za IS

Životný cyklus IS

  1. Prečo? vyvíjame systém
  2. Čo? zlé, nevyhovujúce je na súčasnom stave
  3. Čo? chceme zmeniť?
  4. Ako? to zmeniť – čím? / koľko to stojí? / vyplatí sa to?

Fázy životného cyklu

1. Plány systému

a) potreba

b) uskutočniteľnosť (realizovateľnosť)

2. Stanovenie požiadaviek na systém

        a) analýza

        b) stanovenie požiadaviek

3. Vývoj systému

        - návrh na viacerých úrovniach podrobností

4. Implementácia systému

        - vlastná implementácia

        - testovanie a overovanie

        - integrovanie systému

5. Prevádzka a údržba systému

        - zavedenie do prevádzky

        - prevádzka

        - údržba

Informačný systém

  1. Analýza uskutočniteľnosti (prečo zavádzame IS)
  1. opis súčasného stavu, opis navrhovaného stavu
  2. analýza – cena, úžitok, plán, implementácia nového systému, časový rozpis, požiadavky na ľudské zdroje, dokumentácia
  1. Definícia entít
  2. Entitno-relačné diagramy
  3. Diagram dátových tokov

Analýza uskutočniteľnosti – vyhodnotenie alternatív

  1. ekonomický aspekt
  2. technický aspekt
  3. správanie sa

úlohou je nájsť najlepšiu alternatívu

!!!vytvorenie tímu ľudí

  1. príprava – vývojového diagramu systému
  2. identifikácia hardvéru a softvéru, analýza ceny a výkonu – najefektívnejšie riešenie

Čo má obsahovať - Obsah

  1. opis súčasného stavu
  2. opis navrhovaného stavu
  3. opis riešenia súčasného stavu novým systémom
  4. analýza ceny, úžitku – čo to bude stáť, čo to prinesie
  5. plán implementácie nového systému – časový rozpis / požiadavky na ľudské zdroje
  6. hardvérová konfigurácia – nielen PC ale aj zariadenie, vrátane sieti
  7. požiadavky na dokumentáciu

Rozsah:

  1. pre strategickú vrstvu – jednotky strán
  2. pre manažérsku vrstvu – desiatky strán
  3. operačná vrstva – stovky špecializovaných strán

Entita

  1. dátový objekt – objekt, ktorý nesie v systéme informáciu (1 alebo viac)
  2. je to vlastný prvok systému

Výrobný systém – preňho je prvok výrobok

Dopravný systém – dopravný prostriedok, cesta

Ekonomický systém – peniaze, banka, bankový úradník

Sociálny systém – spoločnosť, človek, škola

IS knižnice – postoj je subjektívny, každý si môže zvoliť iné prvky (ich počet), napr. preukaz, čitateľ, PC, kniha, zamestnanci

atribút – entity rozdeľujeme na atribúty – jednoznačná vlastnosť entity

čitateľ(entita) – meno, priezvisko, rodné č., identifikačné č., adresa, zamestnanie(atribúty)

údaje musia byť všeobecné, imaginárne – nie konkrétne čísla

zamestnanec – meno, priezvisko, druh práce

kniha – názov, autor, vydavateľ, žáner, IDč

namiesto knihy si môžem zvoliť objekt – ak si požičiam noviny, ....

preukaz – Idć

Kúpa auta:

auto – značka, farba, výbava, výkon, spotreba, cena

kupujúci / predávajúci / peniaze

Entitno-relačný diagram

Je to grafický rozpis vzťahu (reláciu) jednotlivých entít v systéme (vždy dvoch)

                                        n

auto – entita                >         má – relácia                >        diel – entita                1 auto má n dielov

                                                                        nesmie tam byť 0

Ak viem vyjadriť početnosť napíšem počet, ale väčšinou píšem počet n, niekdy nie 0

 

čítateľ                        1                1                knihu                naopak je nezmysel

                                požičia

zviazať môžeme len zaevidované entity

Diagram dátových tokov

= grafický prostriedok určený na reprezentáciu toku dát a informácií v navrhovanom systéme

Jazyk DFD (diagram dátových tokov)

□ zdroj alebo cieľ toku dát

○ transformácia vstupu na výstup

→ tok dát (môže byť len jedným smerom)

Γ  dočasný sklad dát

OBRAZOK 10

nesmie tam byť späžná slučka, nevie vyhodnotiť otázku

Diagram dátových tokov na požičanie knihy

OBRAZOK 11

                                exekutívny IS

Electronic Data interchange

Office information system

 

 

Manažérsky informačný systém

= potreby rozhodovania a riadenia

komplexný a koordinovaný súbor informačných subsystémov, kt. úlohou je transferovať dáta na informácie rôznymi cestami za účelom zvýšenia kvality práce

Operačná vsrstva – prevádzkové (operatívn) činnosti

Stredná (manažérska) vrstva – vzájomné väzby jednotlivých modulov, prepojenie medzi operačnou a strategickou

Vrcholová (strategická) vrstva – zamerané na okolie a budúcnosť, úlohou je prepojenie na manažérske IS

Spracovanie údajov IS = vstupné údaje (ich hodnota je známa na začiatku)

pracovné údaje (výstup IS – požiadavky na neznáme na začiatku) v IS – informácie – výstup údaje

  1. dávkové spracovanie – staršie typy PC (sálové, strediskové), spracúvajú veľké objemy dát (dávky)
  2. interaktívne spracovanie – systém komunikuje s užívateľom priamo – otázka – odpoveď

Formy IS

  1. Automatizované
  2. Neautomatizované (manuálne), klasické metódy manipulácie s informáciami (evidenčné knihy, kalkulačka, papier ceruzka)
  3. kombinované – koexistencia manuálneho spracovania a PC spracovania dát

Nevýhody IS (súčasných)

  1. nepresné informácie o stave podniku (malý rozsah, modifikácia podľa vlastných potrieb, časová oneskorenosť
  2. zložitá a nepružná komunikácia v podniku (aj smerom von
  3. časté obmedzenia softvéru – nestabilita, nespoľahlivosť, nespoľahlivá implementácia IS, nekompatibilita, neprispôsobivosť požiadavkám manažmentu podniku

Odstránenie chýb súčasných IS

= potreba zberu nových druhov prvotných údajov a ich spracovanie za účelom získania požadovaných informácií na riadenia

= zvýšenie požiadaviek na kvalitu informácií, najmä na ich relevantnosť, atraktívnosť, pravdivosť, zrozumiteľnosť a porovnateľnosť

= zníženie intenzity medzi jednotlivými hospodárskymi pobočkami na rovnakej úrovni

= nárast významu vedecko-technických informácií, informácia o cenách devízových kurzov, kooperatívnych možnostiach, finančnej a odbytovej situácie partnerských firiem, materiálových a surovinových zdrojov, technická úroveň konkurenčných výrobkov

Typy informácií s ktorými pracujeme

  1. Informácie podľa zdroja vzniku – vnútorné / vonkajšie
  2. Informácie podľa určenia – určené do vnútra / von z organizácie
  3. Informácie podľa spôsobu vzniku – prvotné / druhotné
  4. Informácie podľa spôsobu vyjadrenia – textové / číselné / grafické
  5. Informácie podľa časovej orientácie – minulosť / budúcnosť / reálny čas
  6. Informácie podľa svojich funkcií riadenia
    – registračné informácie – údaje, kt. majú registračný charakter
    - informácie na prípravu rozhodnutí – veľký časový predstih
    - prikazovacie informácie
    - kontrolné informácie – overovanie
    - inštruktívne informácie – postup krokov
    - informujúce informácie
  7. Informácie podľa zobrazovaného predmetu:
    - o výrobe
    - o majetku
    - o systéme riadenia
    - o riadiacom systéme

Zdroje informácií pre manažéra

  1. Evidencia a výkazníctvo – presnosť, objektivita, komplexnosť všetko, čo tam je v údajoch
  2. Technická dokumentácia – má mať veľmi vysokú presnosť, vzťahuje sa len na určitú časť zariadenia, slúži na prepojenie technického s ekonomickými službami
  3. Informácie normatívneho charakteru – sú normy a pravidlá, podľa ktorých tento objekt funguje (normy, návody, zákony) má štruktúru, plní kroky
  4. Porovnanie, rozhovory, porady – spôsob prijímania a vysielania informácií
  5. Stála pamäť manažéra

Kedy je systém inteligentný

= vie uložiť znalosti – pamäť

= vie uvažovať

= vie získavať nové znalosti počas experimentov – učenie

Ako posudzujem inteligenciu systému

IQ = mentálny vek/skutočný vek*100

  1. čísla – schopnosť základných operácií s číslami
  2. slovná plynulosť – schopnosť ľahko písať a hovoriť
  3. verbálne myslenie – porozumenie verbálnym správam
  4. pamäť – schopnosť podržať a vybaviť si skúsenosti, opakovať úkony
  5. súdnosť – úvaha, schopnosť riešiť problémy komplexne
  6. priestorová percepcia – vnímanie priestorových vzťahov
  7. percepčná pohotovosť – rozoznanie pôsobiacich podnetov

Cieľom systémov UI je vypracovať paradigmy alebo algoritmy, ktoré požadujú od stroja riešiť úlohy, ktoré by človek riešil len so znalosťami, systém je inteligentný vtedy, keď rieši problém tak ako inteligentný človek

Klasický prístup – symbolická reprezentácia vedomostí a ich sekvenčné spracovanie (expertné systémy rozpoznávania reči, rozpoznávanie obrazov)

Moderný prístup – nesymbolická reprezentácia vedomostí (neuronové siete)

dáta                        symbolická                nesymbolická

štrukturované                expertné systémy        Fuzzy systémy (neurčitosť systémov)

neštruktorované         expertné systémy        neurónové siete

                                        GIS

odstraňuje neštrukturované dáta        SPR                systémy pre podporu rozhodovania

                                        MIS

OBRAZOK 17

definujem si čo potrebujem, ako si predstavujem vstupy/výstupy

informácia – vlastnosti, ktoré musí mať, aby ju PC pochopil

  1. každý poznatok je deklarovateľný – je komunikovateľný (dohovorenie 2 systémov pomocou vety)
  2. asociativita – viac významov
  3. preceduralita – skrátenie (zmena) vety bez zmeny významu

Čo je neurónová sieť

= masívne paralelný procesor, ktorý má sklon uchovávať experimentálne znalosti a dokáže ich ďalej využívať

Napodobňuje ľudí v dvoch aspektoch:

  1. poznatky sú zbierané počas učenia
  2. medzineurónové spojenia slúžia na uskladnenie znalostí

J – Wij-  I

J – predsynaptický neurón

I – postsynaptický neurón

Wij – synaptická váha

Učenie

Ak nie sú neuróny súčasne aktivované tak sa neučíme, musia byť aktivované obidva naraz