Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Fakulta Sociálno Ekonomických vzťahov / Informatika
prednášky (prednasky_informatika.doc)
Kybernetika – zaoberá sa informatikou, zakladatel 1948 Norbert Wiener – „Kybernetika alebo riadeni a výmena informácií v živom organizme a v stroji“.
História
427-347 p.n.l. Platón – veda o riadení lodí (kybernetika)
1834 – Ampér – veda o riadení spoločnosti
cca 1930 Wiener
Kybernetika sa zaoberá štúdiom systémov ľubovolnej povahy, ktoré sú schopné prijímať, uchovávať a spracovávať informácie a využívať ich na riadenie.
Členenie kybernetiky:
- Teoretická – samostatné vedné disciplíny: a) teória hier – riešenie konfliktov 2 strán
b) teória systémov
c) teória algoritmov
d) teória dát
e) teória automatov
f) teória učenia
g) teória riadenia
2.) Aplikovaná – aplikuje výsledky teoretických oblastí na technické systémy s praktickým využitím v reálnom svete: technická kybernetika, robotika,....
Informatika je veda, ktorá má svoj:
- vývoj
- tvorbu – veda by sa mala tvoriť
- využitie
- materialno technické zabezpečenie – hardvér, softvér
Pôsobenie informácií:
- priemyselné
- ekonomické
- sociálne
- politické
Informatika je veda, ktorá sa zaoberá prácou s informáciou. Informácia je:
- významová veta, o ktorej má zmysel uvažovať, či je pravdivá
- účelné zoskupené dáta
Pravdivosť informácie je subjektívna záležitosť.
Dáta (údaje) – sú tvorené číselnými, abecednými, abecedno-číselnými znakmi. Izolované údaje, bez definovania väzieb alebo jeho charakteristiky nemožno použiť. (košeľa – neviem aká – nemá význam, zelená košeľa – každý si predstaví to isté) vzniká informácia
Vznik informácie:
- zber dát
- prenos dát (ústnym podaním, pošlem SMS)
- spracovanie dát
- uchovávanie dát
- výber a triedenie dát
Informácia je hmotný objekt.
Množstvo informácie – zaoberá sa ňou kvantová teória.
1 bit – množstvo informácie, ktoré získame správou o realizácií jedného z 2 možných rovnako pravdepodobných stavov
1 = log2 (N)
1 – množstvo informácie
N – počet možností
2 – počet možných kombinácií
Pr: hod mincou – strany mince 1 a 0
- hod – stav 1, 0
- hod – stav 11,10,00,01
- hod – stav 111,110,101,011,010,001,000,100
Záver: 1 hod – 2 možnosti (21) – 1 bit
2 hody – 4 možnosti (22) – 2 bity
3 hody – 8 možností (23) – 3 bity
Parametre:
Merné kapacity, ktoré sa používajú pri počítačoch sú vždy párne, pretože počítače pracuju v podstate iba s dvojkovou sústavou.
1 byte = 8 bitov
1 kB = 1024 bytov
1 MB = 1024 kilobytov
1 GB = 1024 megabytov
1 TB = 1024 gigabytov
1 PB = 1024 terabytov
Ďalšie atribúty informácie
- cena – má objektívny charakter – pre každého rovnaká
- hodnota – má subjektívny charakter – pre každého iná
- redukovateľnosť – informáciu je možné zredukovať, ale tak, aby sa nestratila jej významová hodnota
- dostupnosť: - časová
- finančná
- redundancia – viacnásobnosť
- možnosť prenosu - objemové hľadisko
- časové hľadisko
- možnosť skladovania
DÁTA – INFORMÁCIE – ZNALOSTI
dáta – modrá, auto
informácie – modré auto
znalosť – modrý favorit
Teória systémov
zaoberá sa štúdiom všeobecných, abstraktných, ale aj reálnych systémov, ich správania sa, adaptibilitou a interaktívnosťou s okolím.
Pri skúmaní týchto systémov sa zameriava na:
- vytvorenie všeobecnej systémovej terminológie (musí byť dostatočne všeobecná)
- nájdenie metajazyka ( slová, ktoré majú v danej oblasti presne špecifikovaný význam) pre opis pojmov a ich vzťahov
- nájdenie formálne analogických zákonov, platných v rôznych systémoch
- štúdium matematického izomorfizmu systémov
- formalizácia prístupov pri definovaní systémov na objektoch a subsystémov v systémoch
- štúdium podmienok existencie systémov
- štúdium správania sa a ovládania systémov
- štúdium cieľov systému a metód testovania systémov z hľadiska týchto cieľov
Systém (pochádza z gréčtiny) – všeobecne členitý celok. Systém je vtedy systémom, ak viem pomenovať množinu prvkov, popísať vzťahy medzi prvkami.
Pr.: hviezdne systémy – galaxie, sústavy hviezd, geologické systémy – rieky, horské masívy
tieto dokážu fungovať bez toho, aby človek do nich zasahoval – materiálne systémy
Členenie systémov:
- Materiálne
- Abstraktné – cielené (vytvorené s nejakým cieľom) vytvorené človekom:
- sociálne –zákony, colné systémy
- dopravné – letecké,...
- komunikačné
- výrobné
- finančné
Prvky systémov:
- Materiálne – objekt, ktorá je súčasťou celku
- Abstraktné – človek ako tvorca, ako uživateľ. Tu vzniká konflikt, lebo ak je systém vytvorený človekom pre človeka, vzniká konflikt, lebo nie každému sa ná vyhovieť.
Časti systému: - vstup
- výstup
- spracovanie
+ pomocné a podporné prostriedky, napr. počítač
Automatizované systémy
- hardvér
- softvér
- dáta
- procedúry (postupnosti nejakých krokov, pomocou ktorých zmením vstup na výstup)
- ľudia (nie použivatelia)
Teória systémov
- Systém – účelovo definovaná, neprázdna množina prvkov, väzieb medzi minci, pričom obe množiny určujú vlastnosti celku
- Subsystém – teká časť celku, ktorá dokáže existovať samostatne
- Prvok systému – časť systému, kotrá na vopred určenej rozlišovacej úrovni tvorí nedeliteľný celok. Každý prvok má aspoň jeden vstup a výstup
- Väzba – spojenie, navzájom interakcia medzi prvkami systému, aleb aj medzi prvkami systému a okolím
- Štruktúra systému – množina prvkov a väzieb systému
- Okolie systému – množina prvkov, ktoré nie sú súčasťou systému, ale majú väzby s jeho prvkami
Delíme ho na:
- bezprostredné – má vplyv na prvky systému
- ???
Každý prvok má aspoň jednu vstupujúcu alebo vystupujúcu väzbu.
Zobrazenie štruktúry systému:
- slovný opis (používa sa na doplnenie grafického znázornenia)
- grafické znázornenie
- tabuľka väzieb
- všeobecný tvar
- spätná väzba
GRAF:
A C
B D Y – prvok z okolia
X – je spojený priamou väzbou s B
Tabuľka ovládacích prvkov
O OVLDÁDACIE
V X A C D
L A 0 0 1 0
Á B 1 1 0 0
D C 0 0 1 0
A D 0 0 1 0
N Y 0 0 0 1
É
Všeobecný tvar: ovládajúce: X A C C C D
ovládané: B B A C D Y
Okolie systému
Prvky popisujeme 4 kategóriami:
- repertoár vstupova a výstupov – množina jednoznačne určených a rozlíšiteľných vstupov a výstupov. Pr: farebné ceruzky – vstup: drevo, tuha, výstup: modrá, zelená ceruzka.
- Varieta – počet umožnených stavov tvoriacich repertoár. Každý vstup aj výstup má svoju varietu.
- Kalendár – množina časových intervalov, v ktorom nastávajú zmeny repertoáru alebo variety
- Trajektória (dráha) vstupov a výstupov – časová a priestorová postupnosť zmien vstupov a výstupov. Je to grafické zobrazenie nejakej závislosti vstupov a výstupov.
Väzby systému:
- otvorené: priama väzba A B
paralelná zvodná väzba A
B C
paralelná rozvodná väzba A B
C
sériová väzba A B C
- uzavreté: vlastná spätná väzba A
priama spätná väzba A B
nepriama spätná väzba A B C
Izomorfné systémy
2 systémy sú izomorfné vtedy, ak sú identicé
Pozícia prvkov je nepodstatná,
podstatná je väzba.
Homomorfné systémy
Model ľubovolného systému je homomorfný
Typy systémov:
1) podľa funkcie: a) systém s jednoduchou funkciou X SYSTÉM Y
1) priebežné – vstup zodpovedá pramo výstupu a naopak
2) oneskorovacie – výstup sa oneskorí oproti vstupu
b) zvodný systém
vstupy systém výstupy
- funkčné konjunktívy – výstup y je splený len vtedy, keď má aktívne všetky vstupy
- funkčné disjunktívy – výstup y je splnený len vtedy, kedď má aspon jeden vstup aktívny
- paralelne sčítací systém (pobočky firiem)
c) rozvodný systém
vstupy systém výstupy
d) kombinované systémy
e) systémy s vlastnou spätnou väzbou
1) sebaovládacie a sebakontrolné
Znakové rozhranie – rozhranie znakov v nejakom ľubovolnom kóde
kód – súhrn jednoznačných a jedinečných pravidiel na zobrazenie znakov
kódovanie – postup, ktorým používam kód
- zobrazovanie ľubovolného znaku abecedy postupnosťou binárnych číslic
Každý kód musí byť jedinečný a jednoznačný.
Jedinečnému kódu zodpovedá 1 znak
každá postupnosť núl a jednotiek vyjadruje práve 1 informáciu. Kód musí byť tvorený tak, aby bol čo najmenší (minimálny počet bitov)
A = {n} -> každý prvok môže nadobudnúť k-stavov. Koľko stavov môže nadobudnúť pri binárnom kódovaní??? 2
Zobrazujem priestor 2n alebo kn
A = {D,P,X,2,0} k =1
A = {} k = 0
A = {0} k = 1
Ainekinov kód – pracuje s pravdepodobnosťou
ASCII tabuľka – vychádza zo 7bitového registra. 8. bit sa nazýva paritný – príšeme sem 1 alebo 0 podľa toho, čo potrebujeme dopárovať.
Pr. ? 1 1 0 1 1 0 0
4 krát 1 + 3 krát 0 + paritný bit = 0
Binárne rozhranie
- pevná rádová čiarka – dokážu ňou zobraziť LEN celé čísla
- pohyblivá rádová čiarka – čísla usporiadavam v semilogaritmickom tvare
N = X * Z P, kde Z = číslo, ktoré hľadám, X = mantisa, Z = numerická hodnota čísla, P = exponent
2,14 -> 2*10 0 + 1*10 -1 + 4*10 -2
3,1415926= ČÍSLO 31415926 MANTISA 0,31415926 EXPONENT 00000001
1. bajt 2.bajt
-126312754 ->ČÍSLO 1 0 0 0 0 0 0 1 2 6 3 2 1 7 5 4
prvé číslo určuje, či ide o kladné, ak je tam 0, alebo záporné, ak je tam 1
MANTISA 0 0 0 0 0 0 0 1 2 6 3 2 1 7 5 4
EXPONENT 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 9