zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trenčianska univerzita A. Dubčeka / Fakulta Sociálno Ekonomických vzťahov / Všeobecná ekonomická teória

 

ťaháky (tahaky.doc)

1.         

PSYCHO-veda o prežívaní a správaní,skúma psych. regulované správanie, 7str.p.n.l-india,čína-1.experimenty s dušou, 5str.p.n.l-soma, physis-dych,duša-dýcham=žijem, DUALIZMUS-problém  rovnocennosti 2 podstát,z kt sa skladá človek- HMOT, DUCHOV., IDEALIZMUS-duša,duch.princíp, zakladat-PYTAGORAS-duša-nehmotná,nesmrteľná samostatná substancia, kt. nepodlieha prírodným zákonom., MATERIALIZMUS-material,fyzické-DEMOKRITOS-duša je hmotná-atomista,. SOKRATES-idealista,v duši vedomosti, metóda na ich objavenie-DEDUKCIA,od všeob-k jednot, myseľ neprestáva ani po smrti=duša,. PLATON-aristokles,žiak S,založil akadémiu,používal metódu DIALÓGU,zmysly klamu(palica vo vode),duša neoddelená od tela,rozne nabalená,dedukciou sa to odhalí,každý-danosti,rozvíjat,štát podmienky,. ARISTOTELES-o duší-de anima, akadémia LYKEION-knižnica-sam170 diel, žiak P,-logicky vyvracal, zaklad-SILOGIZMU-1 tvrdenie popiera 2,skúsenosti-zdroj objektívneho vnímania,duša-sídlo myšlienok,utváraju sa tu idey,myseľ sídli v srdci,poranenie hlavy-nie koniec života-mozog-uchovavanie krvy,. RIMANIA-cesty,vojny, PATRISTI-kňazi,myseľ novoroden-nedotknutá, AUGUSTíN AURéLIUS-konfesiones-vyznanie,duša nehnotná,opúšťa telo,nesmrť, sebapoznanie,. SCHOLASTICI-1-aristotel-ohrozuje vieru-františkáni, 2-arist-posilňuje kresť-dominikáni-víťazi-TOMáš AKVINSKý-grof,iba 2x sa nahneval,diela suma proti pohanom,suma teologická, duša-racional,vnímajúc a vegetarívna., 1690-pojem PSYCHOLOGIA-neujal,1700-CH.WOLF-psychologika empirika-skúsenosti,psychologika racionalis-rozum, I.KANT-kritika čistého rozumu, ANGLICKO-ASOCIANIZMUS-asociácie-vznik psych procesov,aj pamať, SENZUALIZMUS-zmysly,zaklad-JOHN LOCKE-dieťa čistá tabuľa,rozvoj osobnosti-prostredie,výchova-majú,dedičnosť-nemá význam, 19str-EXPERIMENT PSYCHO-1 exp s pamaťou-HELMHOLTZ-krivka zapamat a zabúdania, 1.LABORAT-1879-LIPSKO-WUNDT-PSYCHO=VEDA,. S.FREUD- vedomie,predved,neved=myseľ, PSYCHOANALýZ-odhalit čo vie,len nevie,že to vie-z nev do ved, luds život riadi-libido,deštrukcia,nevedomie, vrstvy osobnosti- ID, EGO, SUPEREGO,. A. ADLER-komplex menejcennosti, strom-korene=nevedomie, u Freuda-ladovec,pod vodou=nevedomie,. JUNG- Introver, Extrovert, NEOPSYCHANALYZA-po F smrti, BEHAVIORIZMUS-psy správania,20str amer,zaklad-JOHN WATSON,predmetom,to čo je pozorovateľné,merateľné, S-R, NEOBEHAVIO-S-O-R,inteligenčné testy-zložit zbrane,. 1960-svetový kongres psycholégie-japonsko,psycho=študuje prežívanie a správanie,. TVAROVA-celok nad časťou, DIALEKT-MATERIAL-RUBINšTEJN-teoria lomu-iná reakcia, VIGOSKIJ-dotahovanie,  HUMANISTICK-MASLOW-normalita, ROGERS-zodpovednost, EXISTENCIAL, KOGNITíVNA-psych. Procesy, DISKURZíVNA-hovorenie, čítanie, TRANSPERSON- duchov sebarealizácia,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

SYST PSYCHO VIED- TEORETICK- ZáKLADN-

VšEOBEC-zakl. Poznatky,zovšeobecň,

ONTOGENET- čl od počatia po smrť

FYZIOLOG-biol-fyziol. Determ psych javov

PS OSOBNOSTI- štrukt a dynamika osobnosti

PS METODOLÓG-vedecké poznanie

-šPECIáL-                     .

ZOO-, PSYCHOFYZIKA-fyzik vlastn podnetov, DIFERENCIáLNA-rozd medzi meratel ps javmi

PSYCHOMETRIA-ps testy, INFORMAč-kybernetika

PSYCHOLONGVISTIKA-dušev živ generácii-archeolog

           APLIKOVANá                               .

PEDAGOGICK-školská,učiteľská,

KLINICKá-psydiagnostika, psterapia,hygiena,patológia, patopsychológia,, PS PráCE, PS RIADENIA, INžINIERSKA PS, PORADENSKá, TRHU A REKLAMY, ŠPORTU,

METÓDY PS- poznávame predmet nejakej vedy,: 1.METÓDA SEBAPOZOROVANIA-INTROSPEKCIA- vlast. Ps deje,opis zážitkov,analyz svojho správania, takéto údaje sa týkajú prežívania WUNDT-neuznával výsledky bez sebapozorovania, NEDOSTATKY-subjektiv,neschopn vypovedať,charakt,

2.METéDA EXTROSPEKCIE-POZOROVANIE-ps deje sprevádzané miminou,ak ma byt efektívna-cieľavedomé,Systematick, plánované,opakované,takéto údaje sa týkajú správania,.  SUBMETÓDY POZOROVANIA- PSYCHOGRAFIA-presné kritéria, všetko sa presne zaznamená, KAZVISTIKA-všetky prípady,v kt sa daný duš jav vyskytol..

3.EXPERIMENTáLNE METÓDY-1840 1 exp-psfyzika +1879 Wund-laboratorium,

DRUHY EXPERIMENTOV-1.LABORATORNY-umely,um podm,nič neovplyvn, najpresnejší, 2.PRIRODZENY-prir podm-deti 3.TERéNNY-s dospl, 4.REAKčNý-pri výbere povolaní, 5.EXP DOJMU-dojem z farby, podnetu,

6. VýRAZOVý -urč situácia-prístroje zaregis reakcie,

7. PRACOVNý -pozornost,pamať,

4.EXPLORATíVNE METÓDY-prítomnosť skúmatela+subj -ANAMNéZA-vypovedal o doterajšom živote, v lek záznamoch, SUBJEKTiv-vlastná výpoved, OBJEKTíV-diar, chorobopis, príbuzný,

-ROZHOVOR-najčasť, šTANDARDIZOVANý-dopredu otázky, porovnáv s inými účastníkmi pri skupinovom, RIADENý-diskusia na konkret temu, v skupine, PORADENSKý-na záver,posk inf,poradiť,

-DOTAZNíK-postoj, orientácia,anonym,ale môžu si vymýšľať,prečo, akým spôsobom,

ROZVOJ PS-potreby spoloč.praxe,vlastné pokroky v teoret poznávaní, v akceptácii ps poznatkov tými, kt-m sú určené.

 

 

 

 

 

 

4.

PSYCHOLÓGIA OSOBNOSTI-OSOBNOSť-je integrovaný súhrn vnútorných čŕt a zvláštností človeka, cez kt sa lámu všetky vonkajšie vplyvy,,INDIVíDUM- jednotlivec, stane sa osobnostou ak-si osvojí spoločens vzťahy, samostatne a vedome konajúci, nositeľ urč soc tendencii,efekt spolutvorca spol vzťahov,, INDIVIDUALITA –jedinečné,neopakovateľné vlastnosti,,SUBJEKT-každá osobnosť v zmysle „ja“,,CHATAKTEROLÓGIA-zaoberala sa štúdiom osobnosti,,TEÓRIE OSOBN-vychádzajú z názovor FREUDa,1.INTROGéNNE-navrstvenie,čím vnútornejšia-tým vyzn pri utváraní osobn,je to psychoanalytická teoria-ID,EGO,SUPEREGO,súčinnosť týchto vyjadr v 3 stavoch-NEVEDOMIE,PREDVEDOMIE, VEDOMIE,,2.BEHAVIORáLNE – osobnosť predstavuje správanie,,3.HUMANISTICKé –osobnosť výsledkom pôsobenia spoločnosti a spoločens situácii, individualizované „JA“-vrodené,socializované“ja“-výchova ,,predst-MASLOW,ROGERS,, VLASTNOSTI OSOB- PRIRODZENé-v fylogenet vývine,rodové, ZíSKANé-v ontogenet vývine,:1.SCHOPNOSTI-vlast, kt su podm úspešného vykonávania 1 al viac činností,:VšEOBEC- učiť sa,šPECIáLNE-technické,,VLOHY-vrodený základ rozvoja schop-predpoklad,,miera rozvoja vlohy-NADANIE-nadpriemer výkon,TALENT-rozvinuté nadanie, GENIALITA-rozvinutý talent,, 2.CHARAKTER-sústava vlastností osobnosti, kt su pre čl príznačné, Črty-odraz –vo vychovanosti,v šírke-záujmy,v jednoliatosti-stálosť, vo vyhradenosti-etické postoje, v sile-zdolať prekážky, vo vyrovnanosti-aktivita, šTRUKTúRA-vzťah k práci, veciam a predmetom,ku skupine a k jednotlivým ľudom,k sebe samému,, 3.TEMPERAMENT A TYPOLÓGIA OSOBN- temp-impulzita a rýchlosť s kt prejav záujmy,záľuby, správanie,,TYPOLÓGIE- FYZICKéKRETSCHMEROVA-TYPOLO- ASTENICKý,PIKNICKý,ATLETICKY,, CYKLOTýMNY-otvorený,veselý,náladový, SCHIZOTýMNY-rojko, panovačný,,SHELDONOVA TYPOLO-ENDOMORFNY-tučný, MEZOMORNý-svalnatý,EKTOMORFNý-vychudnutý,, SPRANGEROVA TYPOLO- TEORETICKY-hľadá pravdu,analyzje, EKONOMICKY-efektivnosť práce,dobro-peniaze, ESTETICKý-krása,symetria,SOCIáLNY-láska,nezištnosť, MOCENSKý-ovládať,NáBOžENSKý,,JUNGOVA TYPOL- EXTROVERT-zameraný na okolie,INTROVERT-do vnútra,,ZáKLADNé DIMENZIE OSOBNOSTI-CITLIVOSť A ROZUMNOSť-extr-rozumový,extr-citový,intr-rozumovy, intr-citový,,OSOBNé DIMENZIE-emočná labilita, stabilita,,DOMINANCIA-SUBMISIA,, PAVLOVA TYPOL-

-silný,vyrovnaný,nepohyblivý,-silný,vyrovnaný,pohyblivý,-silný,nevyrovnaný,-slaby,, METÓDY SKúMANIA- OBJEKTíVNE–posudzovania, testy osobn,osobn inventáre, SUBJEKTíVNE-dotazní, rozhovor,interview, autobiografická, asociačný experiment, výklad snov

PROJEKTíVNE –ROSCHACHOV-test aktram škvrn, TEST TéMATICKEJ APERCEPCIE- príbeh k obrázku, TEST NEDOKONčENýCH VIET, SZONDIHO TEST-najsymp tváre, GRAFOLOF, FRENOLOG-lebka, FYZIOGNOMICK-črty tváre, ZIV PODM VýVINU,, ZNAKY OSOBNOSTI- jedinečnost, celistvost, relatívna stálosť, prispôsobenie a vývoj

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

POZNáVACIE PROCESY-1. POCIťOVANIE- zmysl.pozn, na to aby vznikol pocit-min. intenzita, podprahová(pite colu,jedzte popcorn-VICARY), nadprahová, POCIT-bezprostr. Odraz vlastnosti predmetov, kt pôsobí na zmysl orgány.,   2. VNíMANIE-čl príjma, ale aj spracuváva inf., spojením pocitov s min skúsen. Vzniká VNEM.,vním je ovplivnené-vrodenou vybavenosťou,individ spôsobom prežívania,minulou skúsenosť,,musí prejsť procesom príjmu a spracovania, DELENIE-5 zmyslové,polohy a rovnováhy-vnútorné ucho, tvaru a veľk, priestoru a vzdialenosti- skúsenosť, času, orgánové, bolesti, osôb,,PORUCHY-HALUCINáCIE-klamné vnemy vzniknuté nezávisle na vonkajšom podnete, ILúZIE- skutoč podnet ale skreslený,, 3.POZORNOSť-vlastnosti- rozsah, koncentrácia, intenzita, rozdelenie, stálosť,, ROZTRžITOSť-činitele-vnút,vonkajš,, VIGILANCIA-bdelosť,, DRUHY- NEúMYSELNá-mimovoľ sila podnetu,kontrast, potreby a záujmy,zmena a novosť, úMYLSELNá- zameraná aktivita,, TACHYSTOSKOP-merá

4. IMAGINATíVNE PROCESY-PREDSTAVY-názoroné obrazy,kt v danom momente nevnímame, porovnanie s vnemami-bledšie,fragmentálne,kratšie,vtieravé predst, DRUHY- jedinečné,všeob,,TYPY-vizuálne,motorické, sluchové, zmiešané,,EIDETICKé-vrodené-fotograf pamať, SYNESTéZIA-iný vnem vybavý sa predstava,,Podm vzniku-viacnásob pozorovanie,zámer,porovnávanie pri vnímaní, individuál zvláštností,, FANTáZIA- názor obrazy, kt v min neboli vnímané, REPRODUKUJúCA-architekt,TVORIVá-objav,, PRINCíPY IMAGINáCIE-AGLUTINáCIA-sfinga, KOMBINáCIA-kyklop,šTYLIZáCIA- ľud. Tvorba,SCHéMATIZáCIA-matriošky, ZväčšOV, ZMENšOV OBJEKTOV,, PRINCíPY FANTAZIV. MYSLENIA-SYNKRETIZáCIA-časti do celku, SYMBOLIZáCIA, ANIMIZMUS-hovoriace zrkadlo, MAGIZMUS-démon

5.PAMäť- uchovávanie individuálnej skúsenosti,príjem, uschovanie a spracovanie inf,TYPY-názorno-obrazová,pohybová,zraková, sluchová, zmiešaná, -slovno-abstraktívna,, -úmysel a neúmysel zapamat,, -pohybová, emocion, názorová, slovno-logi–podla aktivity,, Podľa dlžky upevňovania a podržania mat–1.senzorická-5sek, 2. Krátkodob- 17-20sek, 3.dlhodob- formovanie psychiky, sématická-slovní, epizodická-okolnosti,, explicit-dátumy,implicit-skúsenosti,,procedurálne-písanie na stroji,, DNK-GENETICKá,,RNK-INDIVIDUáLNA,,PROCESY PAMäTI-ZAPAMAT-mechan, slovno-logick, UPEVNOVANIE- opakovanie-koncent,časové, VYBAVOVANIE- zámerné,mimovoľ,ZáBúDANIE-ochrana org pred vyčerpaním, sebazničením pamäťou-EBBINGHAUS-krivka zabúdania,,REKOGNíCIA-znovupoznanie,, MNEMOTECHNIKA-morzeovka,, RETROAKTíVNY Útlm-nie mat a fyz,,ale striedat,,MOMENT INDISPOZíCIA- je to v D pamati,ale záchytný bodík,, PORUCHY P.-amnézia-krát čas, hypomnézia-zníženie, hypermnézia-svedomie,,

UčENIE-proces cieľaved,plánovi a system nadobúdania vedomostí,rozvíj osob vlastností,,DRUHY-PERCEPč-MOTORICKé-hudob nástr,KOGNITíV-rozvíja pozn procesy, SOCIáLNE-schopnosť komunikovať,, ZáKONY Uč-motivácie, dôsledku, transféru, opakovania,,

6. MYSLENIE-polož otázku,najdi problém,a rieš ho,sprostred a zovšeobec poznanie objekt skutočnosti,, MyšL OPERáCIE-analýza-rozdelenie, syntéza-spájanie, porovnávanie-podobnosť,odlišnosť, zovšeobec-urč spoloč znak, abstrakcia-iba podstatné, konkretizácia-hľadaj konk prvky, FORMY-pojem-slovo-zvláštne a všeobem=rečová reakcia na podnet, sud-vzťah medzi pojmami=potvrd,popri, úsudok-vzťah medzi súdmi, odvodenie nového súdu,,VLAST IND MYSL-hlbka, šírka, presnoť, samostat,pružnosť,kritickosť, rýchlosť,, ZNAKY TVORIVéHO MYSL-FLUENCIA-najviac riešení, FLEXIBILITA-pružnosť, ORIGINALITA, SCHOPNOSť VIDIEť PROBLéM,, DRUHY M-NáZOROVO-AKTíNE-prakt činnost,N-OBRAZOVé-predstavy,SLOVNO-LOGICKé-abstrakt pojmy,sudy úsudky,, KONVERGENTNé-1otáz,1odp,DIVERGENT-tvorivé,,INTELIGENCIA-ps schopnosť vynájsť sa v novej situácii, DRUHY-abstr--slová,  čísla,mech—technika,sociál–zobch s ľudmi,, JAZYK-sústava znakov použív v praktick živote-hovor a pís formou,,REč- súst znakov,v kt je zakodovaná inf,,EQ-chatakterizuje-sebauvedomenie, sebariadenie,sebamotivácia, empatia angažovanosť