zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Ekonomická univerzita / Podnikovohospodárska Fakulta / Firemné plánovanie

 

Firemné plánovanie (52006_10_03_22_54_36-fp.doc)

                              FIREMNÉ   PLÁNOVANIE

 

Základná literatúra: Fimemné plánovanie, Šinský - Grznár, 2003

                               FP-Materiály k cvičeniam Šinský - Grznár, vyd. Ekonó 2000

Odporúčaná literatúra: Podnikateľský plán pre úspešný štart

Skúška: Písomná           časť teoretická - 10 ot. - 1 b = odpoveď 1-2 vety

                                                                   5 ot. - 3 b = širšie odpovede

                                                                   2 ot. - 5 b = najširšie podrobné odpovede

                                                                        35 bodov

                                      časť praktická - príklady   2 pr. - 15 b

                                                                                1 pr. -  5 b

  1. 35 bodov

                                      seminárna práca 30 b. - podnikateľský plán firmy, alebo štartovací  

                                                                            podn. Plán, kolektívna max. 4, min. 15 bodov

                                                                            na prijatie, max. 30 bodov,  týžďen pred skúš.                    

 

TERMÍNY NA POSLEDNEJ KONZULTÁCII !

 

                                           Konfigurácia plánovania

           

                       

                         slabé tlaky         VNÚTRONÉ           silné tlaky          

        slabé

       O             Interpretujúce                        Skrátené  

       K                    plánovanie                         plánovanie

       O

       L

       I               Rozdelené                              Formálne

       E                    plánovanie                         plánovanie

        silné

         

 

Interpretujúce plánovanie - tlaky z vonku aj z vnútr sú pomerne slabé. Podnik nič netlačí

                                           k plánovaniu. V podniku nie sú nijaké písomné plány

 

Sktrátené plánovanie -  tlaky z okolia sú stále slabé, ale silnenú z vnútra podniku,manažment

                                      sa snaží plánovať, považuje za dobré plánovať

 

Rozdelené plánovanie -  tlaky z okolia podniku sú silné, ak podnik potrebuje financie, obráti

                                      sa na banku a tá vyžaduje biznis plán. Ale aj keď manažéri biznis  

                                      plán urobia, ale hodia ho do šuflíka, neriadia sa ním, neuplatňujú

                                      ho, slúži len pre získanie úveru

 

Formálne plánovanie -  tlaky z okolia sú silné, aj zo strany manažérov sú silné

 

 

 

 

                                     Hlavné funkcie manažmentu

 

 

                                                         

                                                     PLÁNOVANIE

 

 

 

 

 

 

                                       

    KONTROLA                                                                                      ORGANIZOVANIE

 

 

 

 

 

 

   MOTIAVÁCIA                                                                                  PERSONALISTIKA

 

 

 

 

                             Priebeh plánovacieho procesu firmy

 

 

                POSLANIE                                                                Interné

                                                                                                   Výrobky a služby

                                                                                                   Fin. zdroje

              HODNOTENIE                                                           Výr. kapacity

               PROSTREDIA                                                            Pracovné sily  

                                                                                                   Manažment

                                                                                                   Znalosti

               STRATEGICKÉ                                                          IT/IS

                   OTÁZKY

 

                                                                                                    Externé    

              CIELE A ÚLOHY                                                        Hospodárstvo štátu

                                                                                                    Trhy

                                                                                                    Konkurencia

                 STRATÉGIE                                                              Fin. trhy

                                                                                                    Politika

                                                                                                    Sociálne sily      

                 PROGRAMY

             FUNKČNÉ PLÁNY

                  ROZPOČTY

                 FIN. PLÁNY

 

                                  Štruktúra  plánovacieho  procesu

  1. v knihe

 

                                                         CIELE  PODNIKU

 

    ANALÝZA  OKOLIA                                                                     INTERNÁ ANALÝZA

 

    -trh a zákazníci                                                                                 -kapacity                        

    -dodávatelia, zdroje                                                                          -personál

    -príležitosti, hrozby                                                                           -náklady

    -konkurencia                                                                                     -silné a slabé stránky

 

                                               PREFORMULOVANIE CIEĽOV

 

                                                                                                  NIE

                                             PRÍPRAVA VARIANTOV PLÁNU

 

 

 KRITÉRIÁ PLÁNOV             HODNOTENIE  VARIANTOV          POSÚDENIE  RIZIKA

 

 

                                            VÝBER  OPTIMÁLNEHO  VARIANTU

 

                                           

                                          IMPLANTÁCIA, REALIZÁCIA, KONTROLA

 

 

 

                     Hierarchia cieľov je zjednodušene vyjadrená na obrázku

                       

                                             

                                                POSLANIE  PODNIKU

 

 

                                                        HL. CIELE

 

 

           CIELE  PODNIKOVÉ                                                FUNKČNÝCH  OBLASTÍ

 

 

 dlhodobé    strednodobé     krátkodobé                        dlhodobé     strednodobé     krátkodobé

 

 

 

                                                     OPERAČNÉ  PODCIELE

 

 

 

 

        Výnosová metóda hodnoty firmy

 

 

                  To - No        T1 - N1                  Tn - Nn

        Ho =     +     ......       

                    (1+i)           (1+i)2                    (1+i)n

 

 

      T -  tržby

      N - náklad

 

               Výpočet hodnoty firmy s použitím koef. P/E - ak je firma kótovaná na burze

 

     Ho = Počet akcií . zisk na akciu . P/E  

               

     P/E = cena akcie / výnosy na akcie (price earning ratio)          

 

   

    Pr.     P/E = 5-10     priemer 7    

              počet akcií 1000

              zisk na akciu 120

 

              Ho = 1000 . 120 . 7 = 840 000,-

               

         

                                                                                           C                                                                          

   str. 24   EVA = PT . ( 1 - t ) - i K                            K =                                        

                                                                                           V

                K = kapitál firmy

                i = úroková miera

                EVA = výnosová metóda s aplikáciou modelu diskontovanej hodnoty      

 

                EVA = 75 mil. (1 - 0,29) . 0,109 . 400 mil. = 9,37 ml.

 

         

                                   SYSTÉM  CIEĽOV  PODNIKU

 

               

                                                    CIELE  PODNIKU

 

        KVANTITATÍVNE                                                         KVALITATÍVNE  CIELE

 

        - zisk (objem, ROI, ROE, a.i.)                                         - sociálne ciele

        - obrat v Sk                                                                      - prestíž podniku      

        - náklady, hospodárnosť                                                  - imidž podniku

        - podiel na trhu                                                                - spokojnosť odberateľov

        - funkčné ciele (výroba, financie, atď.)                           - vzdelávanie pracovníkov

 

 

                                          Hierarchická  štruktúra  cieľov

 

 

                                                      CIEĽ : ROI 10%

 

 

         Marketingové ciele           Výrobné ciele          Investičné ciele         Finančné ciele

 

       - trhový podiel              - kvalitu                  - zakúpiť novú         - emisia akcií  

          na 12 %                         - zmeniť dodáva-          technológiu           - PČK  

       - ceny o 3 %                    teľa                          - školiť pracov-        - plánovať CF

       - zlepšiť reklamu              - zlepšiť servis             níkov

                                                - zlepšiť dizajn

 

Proces plánovania cieľov zahrňuje spravidla tieto etapy:

- vyhľadávanie cieľov

- analýza a usporadúvanie cieľov

- posúdenie reálnosti a realizovateľosti  cielov

ÚROVEŇ                                                                                                                  tu vznikajú

                                                                                                                                     funkčné

                          strategické plány                                                                                  plány

Top

manaž-               BP (biznis plán)                                                                                        investičný

ment                                         strategické                                        finančný    

                     strateg.podnik                                                personálny

SBU.             jednotky             BP                              výroba

                                                                                marketing

                                                               

VOS

                       operačné plány, rozpočty - plánovanie v operačných jednotkách

 

 

 

                                 

                                                                                                                                      ČAS

 

                                          Metódy plánovania

 

a) KVALITATÍVNE - nie sú normatívne, používajú poznatky expertov, odborníkov a z ich

                                      poznatkov využ. čo potrebujú      

                                      Delfská metóda

                                      Brain Storming

                                      - použ. Sa pri strateg. riešeniach  

 

Benchmarking - spája aj kavlitatívne aj kvantitatívne metódy, využíva niečo z oboch

                         - cieľová hodnota v preklade

                         - je mladá metóda

                         - podstata metódy je jednoduchá. Firma, ktorá chce robiť plán sleduje

                           konkurenta, prečo je lepší, analyzuje a sleduje jeho postupy

                       a) vnútorný benchmarking - firma s veľa vnútropodnikovými jednotkami

                                                                    porovnáva svoju firmu (Coca Cola) ako sa

                                                                    jej dari napr. v USA a ako v Európe

                       b) vonkajší benchmarking - porovnáva sa firma s inou firmou v odvetví                                            

                                                                    alebo alebo sleduje úplne rozdielnu firmu,

                                                                    napr. jej marketingové aktivity

 

   

                                     Etapy postupu Benchmarkingu                                    

 

                                 

  1. PLÁN POSTUPU :            1. Indentifikácia výstupov

                                               2. Indentifikácia najväčších konkurentov      

                                               3. Určenie zberu informácií

  1. ANALÝZA A                    

    PROJEKTOVANIE :         4. Definovanie súčasných rozdielov s konkurenciou

                                               5. Projektovanie budúcich ukazovateľov

 

 

C) INTEGRÁCIA:                  6. Určenie cieľov v príslušných funkčných oblastiach

                                                    Komunikácia dát  

                                                    Akceptácia

                                                    Analýza

                                               7. Rozpracovanie plánov v príslušných funkčných oblastiach

 

D) IMPLEMENTÁCIA:         8. Implementácia špecifických opatrení        

                                               9. Monitorovanie progresu v plnení plánu  

 

E) ZRELOSŤ:                        10. Získaná pozícia vodcu ( proces je integrovaný

                                                    do manažérskych praktík)  

 

 

str. 75

Bilančná metóda - základom plánovania

                            - porovnávam na jednej strane potreby, na druhej strane zdroje  

                                     POTREBY = ZDROJE

 

                            Lepší stav je vtedy, ak mám zdroje v prebytku

                                      Z P

 

                            Opak

                                     P Z            P = Z +

                                                                           

                                                             musím doplniť zdroje

 

 

 

 

 

Agregované plánovanie výroby

nástroje,              - manipulácia so zásobymi ( hotové výr.)          

ktoré sa                          - nadčasová  práca                                                     sú spojené

 uplatňujú                   - subdodávky                                                                  s N

pri agrego-         - odloženie objednávky                              

vaní ponuky

 

Metódy pokusov a omylov

  1. nie je jednoznačná
  1. nie vždy nájdeme najlepšie riešenie
  1. metóda približná

         

         Definovanie

 

                     

                      Zákazník / segment  trhu                                                                                              

Intuitívna         Strateg. výhoda                                                                          Formulovanie vízie

„strana           Získanie podielu              Strat.

mozku“          na trhu                        riadenie  

                                                                                                                      Strateg. plánovanie

                                                   Manaž. riadenie

                                                     Pološtrukturované

                    Riadenie                            rozhodnutia

Logická          zdrojov                                                                                      Taktické plánovanie

„strana           Každodenný       Operatívne riadenie

mozgu“          chod firmy          Štrukturované rozhodnutia                                               Implementácia a

                                                                                                                      operatívne riadenie

 

      Implementácia

 

 

   

                       Zásadný vzorec stratégie podniku

 

 

Rast výkonnosti = Trh x Podiel trhu

                               1,1  x 1,2 = 1,32

 

Metóda Strandie = uplatňuje sa vo Francúzku

   A = konceptori = zachytia vývoj, navrhnú stratégiu a posunú na ohodnotenie komu?

             

   B = znalci = znalci okolia podniku

             

  C = znalci vnútra podniku

             

  D = TOP manažment podniku - ten ju schváli alebo vráti na prepracovanie

 

 

 

Metóda PIMS

  1. aplikuje ju plánovací inštitút
  1. zozbierajú údaje a robia štatsticku kľúčové faktory úspechu a zadarmo poskytnú podnikom výsledky, tým podnikom, ktoré im dali údaje, ostatné podniky platia
  1. u nás ešte nie je

 

REDILEM - podklady na biznis plan

redilem.sifstuba.sk

 

D S V S O

      D V O             JIT

 

 

- Metóda ABC v plánovaní zásob

- Metóda ......... a omylov

 

  1. postup

                 N                  Q

N = Na +   .  L  +   . a . i

                 Q                   2

N - množstvo, a - cena, L - nákl. na dopravu, i - úrok. Miera v banke

 

 

            2 . NL

Qopt =          =  Wilsonov vzores

            a . i

 

 

PR.    N = 200 000 Sk/ks

          L = 150 Sk

           i = 20 %

          a = 10 Sk

 

                        2 . 200 000 . 150

          Qopt =  = 5 477 ks

                           0,2 . 10

 

            365 . 5477

           = 10 dní  =  každých 10 dní doviezť 1 dávku

             200 000

 

Namiesto „i“ môže byť v príklade zadané aj iné percento, napr. % nákl. na sklade

 

 

 

       

                                        ak to platí, tak je to výhodné, inak nie

Q . po = A                      

Q . (1- ) . p1 = B - R A , B A

                  n      i

R =  Qpo (  . ) + S

                 12   100

                                   fixné N

 

                             

                                            VÝBER  DODÁVATEĽA

 

1.) Syntetické hodnotenie dodávateľov - založené na subjektívnom hodnotení kvality

                                                                   dodávateľa    

                   

 

2.) Grafické hodnotenie dodávateľa

     „pavúk výkonov“

 

                                                cena                            termín        

                                       

 

 

 

 

 

 

                                           

                                               servis                           kvalita

 

 

 

Vysvetlivky

1. Cena                                                                    3.) Kvalita

  1. Štruktúra ceny                                                      31. Úroveň kvality
  1. Výška ceny vo vzťahu ku                                     32. Životaschopnosť produktu

        konkurenčným cenám                                          33. Spoľahlivosť produktu

  13. Podmienky platenia                                        4. Servis      

2. Termín dodávky                                                        41. Servis pre predajom

  1. Dĺžka termínov                                                     42. Servis pri predaji
  1. Dodržiavanie dohodnutých termínov                    43. Servis po predaji    

 

 

                                     PLÁNOVANIE  VÝROBY

 

- minimalizácia nákladov na výrobu

Využívame matematicko - ekonomické modelovania pre plánovanie výr. sortimentu

                cena, zisk alebo priame N

          n

   c = cj . xj     max (min)

         j=1

                  množstvo

 

                              n              

   1. podmienka      aij    xj    bi

                            j=1              

 

    aij = spotreba i - teho zdroja na výrobu výrobku j

     x  = neznáme množstvo

     b  = množstvo zdroja

 

   2. podmienka       xj   0      -  nesmie byť záporné číslo, nemôžem vyrábať - 30 t

 

 

 

 PR. c = 6 x1 + 5 x2 MAX                   1. výrobok  6 Sk - zisk / ks    

         (kapacita stroja 120 h)                     2. výrobok  5 Sk - zisk / ks        

                       3 hodiny práce na stroji

        stroj 1: 3x1  +  4x2    120 h    

        stroj 2: 2x1 +    x2      40 h

                     x1 10    -  dohoda uzatvorená na 10 ks, musíme splniť  

 

Simplexova metóda riešenia - cez PC

     x1  -   8 ks

     x2  - 24 ks

      c = 168 Sk

 

     až tu :                               x1  -  10

PROGRAM SPUSTÍM ZA ?OVY?       x2  -  20

                                                   c = 160 Sk  

 

                                       Dezagregácia  plánov

 

MRP1

MRP2

FMS  -  flexibilný výr. systém

 

 

                                        Schéma  rozpočtu  podniku

 

 

   Rozpočet  predajov                   Rozpočet N na distribúciu                        

 

                                                                                                                         Rozpočet

                                                                                                                         celkových

    Rozpočet výroby                       Rozpočet nákl. na výrobu                           nákladov

                                                                                                                         

 

 PR.  Rozpočet meteriálových nákladov

         Podľa plánu výroby má prevádzka v 1. Týždni vyrobiť 8 000 ks výrobkov pri spotrebe            

         2 ks suroviny na 1ks a surovinu má nakúpiť za 10 Sk za 1 kg.

         Keď na konci týždňa sa vykonala kontrola plnenia rozpočtu zistilo sa, prevádzka

         vyrobila 9 000 ks výr., ale na 1 ks spotrebovala 2,3 kg suroviny, ktorú však nakúpila

         za 9,20 Sk / 1 kg.

         Vyhodnoťte plnenie rozpočtu mat. nákladov a pomocou metódy odýchlok príčiny ich

         prekročenia vrátane pozitívnych a negatívnych vplyvov.  

 

         

 

      Výpočet vplyvov:

      Vplyv množstva:   množstva  *  plán spotreba  *  plán cena

                                              1000 * 2 * 10 = 20 000   pozitívny !  

 

      Vplyv spotreby:   spotreby  *  skut. množstvo  *  plán. cena

                                              0,3 *  9 000 * 2,3  =  27 000   negatívny !

                                 alebo :  0,3 * 9 000 * 9,20  =  24 840

 

       Vplyv ceny:   ceny * skut. množstvo * skut. spotreba

                                -0,8 * 9 000 * 2,3  =  -16 560  pozitívny !

                           alebo: -0,8 * 9 000 * 2 = - 14 400

 

       Súčet vplyvov:  

            20 000                 alebo          20 000

            27 000                                   24 840

         - 16 560                                 - 14 400

        30 440                               30 400

 


 

 

 

 

 

 

                                       Plánovanie  investícií

           

 

Otázky, na ktoré si treba zodpovedať:

  1. Kedy je investícia nevyhnutná?
  1. Vieme kvantifikovať jej výhody?
  1. Aké následné opatrenia v podniku vyvolá?
  1. Vieme zabezpečiť jej financovanie?

 

Efekty investícií

 

Metódy statické

 

1) Doba úhrady                       Investičné náklady

                                      Dú =           

                                                   CF investície

 

   platí to len ak CFi   je každý rok rovnaké, ale to nie je, tak musím robiť kumulovaný.

   Cfi = zisk + odpisy      

 

2) Čistá súčasná hodnota

 

    NPV = CF ( 1 + i )-t  - In                     0       vtedy je investícia efektívna,    

                                                                               pri porovnávaní  vyberáme vyššiu hodnotu

 

3) Vnútorné výnosové %

 

    VVP =   CF ( 1 +   i   )-t  = In                      -  mám vypočítať  i  

 

 

 

 

                                        Marketingový  plán                  str. 78

 

  1. pripraviť obchodnú budúcnosť firmy
  1. optimalizovať využitie zdrojov, ktoré má k dispozícii

 

Čo budeme vyrábať?

Aká cena?                                                   Zistíme cez MARKETING. VÝSKUM

Aký charakter výrobkov?

 

MARK. VÝSKUM - činnosť marketing. manažéra, ktorý prostredníctvom informácií  získava poznatky o trhu v čo najširšom slova zmysle. Poznatky sú poznatky rôzneho charakteru.

Pr. výskum spotrebiteľa, výskum reklamy, zahr. trhov, konkurencie, výrobný výskum

 

Kroky pri marketingovom výskume:

 

KROK č. 1 - stanovíme cieľ výskumu a jeho prínos

 

KROK č. 2 - zdroj údajov - primárne - získavame z výskumu v teréne

                                          - sekundárne - využívame už predtým zozbierané štatis. údaje,  

                                                                  výsledky možno zovšeobecniť

 

KROK č. 3 - M e t ó d y    a    t e ch n i k y    z b e r u    ú d a j o v

                     Také postupy ako pozorovanie, dopytovanie a experiment (pri primárnom  

                     zbere údajov)  

                     dopytovanie = osobné kontakty, rozhovory, dotazníky, telefonické dopytovanie

                     experiment = skúmame vplyv nezávisle premenných na sledovanú premennú

 

KROK č. 4 – Veľkosť vzorky (pri primeranom zbere údajov). Čím je vzorka väčšia, tým sú

                      náklady vyššie. Volí sa štatistický prístup k veľkosti vzorky, náhodilý prístup

                      alebo iné možnosti, teda kvótny prístup – na základe presne stanov. znakov

 

KROK č. 5 -  zber údajov – nastupujú anketári, moderátori….robíme aj kontrolu, kódovanie

 

KROK č. 6 – spracovanie údajov cez IT

 

KROK č. 7 – vyhodnotenie údajov – odpovedať na otázku čo bolo cieľom

 

KROK č. 8 – výsledná správa – prehľadná (tabuľky, grafy, charakteristiky použ. metód)

 

KROK č. 9 – prezentácia správy

 

5. – 9. KROK   REALIZAČNÁ  FÁZA

1. – 4. KROK   PRÍPRAVNÁ  FÁZA

 

 

                    POSTUP TVORBY  MARKETINGOVÉHO  PLÁNU

 

u množstva autorov sú odchýlky v názoroch

KROK č. 1        Situačná analýza

KROK č. 2        Marketingové zámery a ciele

KROK č. 3        Marketingové stratégie

KROK č. 4        Plán marketingových opatrení – akčné plány

KROK č. 5        kontrola

1. Situačná analýza = stav, kde sa firma nachádza, informácie o trhu, konkurentoch na trhu, o makroprostredí (ekonom., sociálne, technické), informácie o odvetvovom prostředí, analýza dodávateľov a odberateľov sledujúca základné ukazovatele = predaj v odvetví, trhový podiel, primeraná cena za jednotlivé výrobky, sledujú sa variabilné náklady na podnik

odvodené ukazovatele = marža, objem predaja, réžie, výška réžií, market. náklady, zisk

                                               

                                              sledujú sa tieto údaje, ukazovatele

činnost zverená manažérom značek, manažérom výrobku

Analýza  S W  O T

               SW – analýza vnútroného prostredia

               OT  – analýza príležitostí a ohrození = vonkajšie prostredie

     výsledkom SWOT = problémy a nedostatky, ktoré treba riešiť          

 

  1. Marketingové ciele a zámery
  1. riešia to, čo je problematické
  2. nadradené sú finančné ciele nad marketingovými
  3. prechod od finančných cieľov k marketingovým

 

Pr.      Firma plánovala zisk 1 800 000 Sk. Cieľové ziskové rozpätie 10%. Cena produktov

          260 Sk/ks, celk. predaj v odvetví 2,3 mil. kusov. Ako prejdem z finančných cieľov

          k marketingovým?

          TRŽBY   18 000 000 :  260 = 69 230 Sk   umiestníme na trhu

                    2,3 mil..............10%

                    69 230................x   náš podiel na trhu

 

                    x = 3,01 %  =  marketingová veličina

 

3. Marketingové stratégie

je postup krokov ako dosiahnuť marketingový cieľ

Členia sa podľa viacerých kritérií

podľa marketingového mixu - stratégia ťahu, tlaku - v knihe

podľa podielov na trhu - stratégia vodcovstva

                                      stratégia vyzývateľov - tí, čo atakujú

                                      stratégia troškárov - strat. malých jednotiek, ktoré hľadajú medzeru

                                                                       na trhu a tú využijú

podľa Portera = stratégia nákladového vodcovstva - typycké pre veľké firmy, ktoré stláčajú

                                                                                   náklady a tým sa presadia na trhu

                      = stratégia dierenciácie - aby sa produkty odlišovali od konkurencie. Čím  

                                                                väčšia difereciácia, tým lepšie výsledky

Anšofova matica

 

 

                       X                                       stratégia udržania sa na trhu

                                                                X      stratégia rozvoja trhu

                                                                     stratégia rozvoja výrobku - investičné stratégie  

                                                           diverzifikačné stratégie národné investičné aj  

                                                                          rizikovo, môžu priniesť pozitívne výsledky

4. Plán marketingových opatrení

- zabezpečenie výrobku

             Kedy časovo zosúladiť?

             Kto bude zodpovedný?

Musia byť vyčlenené fin. prostriedky na náklady. Môže mať charakter podpory predaja, reklamných akcií. Súčasťou sú rozpočty nákladov a tržieb

 

5. Kontrola

  1. či plán priniesol požadované ciele
  2. aspoň raz štvrťročne by sa mala realizovať
  3. zistiť odchýlky medzi plánom a skutočnosťou
  4. riešiť odchýlky, prijímať opatrenia
  5. aj ročné kontroly, tie vyhodnocujú

 

        Medódy a postupy využívané pri marketingovom plánovaní

 

Otázky súvisiace s prognózovaním predaja

KVALITATÍVNE  METÓDY - metódy subjektívneho charakteru, expertné odhady založené na skúsenostiach expertov

KVANTITATÍVNE   METÓDY - vychádzajú z matematicko - štatistického prístupu, tvoria metódy extrapolačné

E x t r a p o l á c i a  - starý štatistický prístu

                                - sleduje vývoj veličiny v čase

                                - vývoj charakterizuje funkčným vzťahom - lineárny, nelineárny,

                                   pospisujeme vývoj do ďaľších časových úsekov

 

Príklad

 

Máme tieto informácie o odbyte výrobku, odbyt je v tonách

  1. mesiac             445 ton
  2. mesiac             437 ton
  1. mesiac             460
  1. mesiac             440
  2. mesiac             464
  3. mesiac             432
  4. mesiac             454
  5. mesiac             478
  6. mesiac             468
  7. mesiac            506
  8. mesiac            484
  9. mesiac            480

 

- máme časový rad, popíšeme ho vzťahovo

- má charakter lineárny

                                                 

 y = a + bt                                           t = čas

                                                           a, b = konštanty

 

  y = 432,015 + 4,66 t

Aké je použitie?

Za „t“ dosadíme jednotlivé mesiace a tak urobíme prognózu na obdobia. Nevýhodou je, že čas. Rad je rozkolísaný, rozptyl je pomerne veľký, výsledkom sú nepresnosti - na odstránenie použijem B r o w n o v o    e x p o n e n c i á l n e   vyrovnanie  

   

    y =  xt                       korigujúca konštanta - predstavuje % vyjadrenie prognostickej chyby (0,1)

 

          skut. predaj za

          min. obdobie

                           

    y = xt + (1-d) yt          -  štartovacia úroveň prognózy

    = 0,5  zadané    

   prognóza na jún = y6 = 0,5 * 464 + (1-0,5) * 445,5 = 454,75 t

   464 - máj

   aritmetický priemer prvých štyroch veličín = 1782 / 4 = 445,5


 

                           Cena/ks - Vn/ks

PVCM      =     

percentuálny             Cena/ks

variabilný

marginálny

príspevok

 

umožňuje merať, akou mierou jednotlivé výrobky prispievajú k ziskovosti firmy ako celku

    - keď je vyšší, tie výrobky sú pre firmu zaujímavejšie

                                                   Fixné N

Analýza nulového bodu       =   = firma nedosahujeani zisk, ani stratu

                                                     PZ            nulový bod väčší ako 0 znamená zisk      

 

                                                                 Náklady

Prepočet doby úhrady        Du = 

                                                      PZ * progn.ročný predaj

 

 

Príklad    Za akú dobu sa náklady na výskum, zavedenie výrobku na trh vrátia?

               N = 60 000

               výrobný inžinier               40 tis.

               nové nástroje - výskum    50 tis.    

               prieskum trhu                   40 tis.

               podpora predaja               30 tis.    

 

               prognózovaný ročný predaj          1 000 ks

                                                    PC              350 Sk

                  Var. náklady na jednotku             200 Sk

                              220 000  

              Dú =   = 1,46 roka

                         (350-20)*1000    

 

Stanovenie cien

 

- cena prirážkou

               jednotkové N (JN)

cena = 

                      (1-b)               stanovená výnosnosť z ceny %

 

cena stanovená na zákl. cieľovej výnosnosti kapitálu

                        investičný kapitál * požadovaná výnosnosť kapitálu

   cena = JN + 

                                     prognózovaný predaj

 

 

                      Bilancovanie, plánovanie výrobných kapacít

 

- býva súčasťou plánu výroby

                                             projektovaná

VK (výrobná kapacita)          skutočná

                                             efektívna

 

VK je funkciou týchto premenných       VK (Fe, Nv, Np)

                                         

                                                          funkcia       norma       norma

                                                           času          výkonu    prácnosti

                                     

 

                                    fP                       straty vyjadrené ako % z nomin. fondu

Fe = Fn * H * S * (1-  ) x                     počet zariadení

                                            100

(hod)

        fond              

       nominálny         dĺžka prac.       počet zmien

       v dňoch            zmeny v hod.         (1,2,3)

   (250,251,252)

      môže byť

 

 

VK = Fe. Nv

alebo VK = Fe / Np

 

                    Fe * P                P = plocha dielne

alebo VK =                 tp = norma plochy = plocha potrebná na montáž výrobku

                    tp * tč                 tč = norma času = čas potrebný na montáž výrobku

 

využitie VK                                          koef. intenzívneho využ. zariadenia

              Vk skutočná                                         Nv skut.

  Kc =                                Ki = 

             Vk plánovaná                                        Nv plán.

 

 

Koef. časového využitia

         Fe skut.

Ke = 

        Fe plán.

 

 

                                         Finančný  plán

 

  1. z vecného hľadiska = charakterizuje sa ako plán v ktorom sa koncentrujú čiastkové výstupy z jednotlivých plánov
  2. výstupom sú súvaha, výkaz ziskov a strát, výkaz CF

a) dlhodobý – sa orientuje na potrebu kapitálu a určenie zdrojov krytia, zostavuje sa na 3.-5.

                      rokov. Zaoberá sa dlhodobou fin. rovnováhou vo firme, rast vl. Kapitálu, zisk,

                      podiel na trhu

b) krátkodobý

 

a) etapy zostavovania dlhodobého plánu

- prežitie nie je dlhodobý cieľ

  1. Dlhodobé ciele firmy
  2. Prognózy pre rozhodujúce ukazovatele - tržby, predaj , zisk na plánované obdobie
  3. Firemné politiky sa stanovia pre jednotlivé funkčné oblasti (zásobovanie, politika pre tvorbu cien....)
  4. Spresnenie prepočtov - na ich základe

                 1. variant fin. plánu dlhodob. fin. plán

5. Zistenie odchýlok

 

b) krátkodobý

  1. konkretizácia zámerov
  2. je súčasťou dlhodobého, je úzko prepojený výsledkami dlhodobého plánu
  3. súčasťou je       plán výnosov - N, potrieb prevádzkového kapitálu

                             plán likvidity

                                      zmeny spotrebných noriem v odmeňovaní

 

PK - činný prevádzkový kapitál   =  OCP * PN                OCP = obrat peňazí

                                                                                              PN = prevádzkové náklady

                                                                                                       (ročné/počet dní)

 

                          OCP = DOZ + DIP - DÚZ                          DOZ = doba obratu zásob

                                                                                               DIP = doba inkasa pohľadávok

                                                                                               DÚZ = doba úhrady záväzkov

 

DIP = dĺžka úveru * podiel na tržbách

             (dni)

 

DÚZ = dĺžka úveru vám poskytnutého * podiel na platbách

            - inkaso, nájomné, ktoré uskut. vopred

            nemajú charakter vám poskytnutého úveru

 

 

 

        Tržby - Hrubý Zisk - Odpisy

Pk = 

         Počet Obratov Peňazí    

     

         benevolentná alebo reštriktívna fin. politika

          ideálny stav je medzitým

_____________________________________________________

 

v knihe:                  

                                                      100 000

               Súč. Hodnota1  = 

                                          1 + (0,15 * (30/365)) * 98 782

 

                                            95 000

               SH2 = 

                          1 + (0,15 * 10/365) = 94 611

 

 

 

              Projektovanie  výkazu  ziskov  a  strát

Štruktúra = Prevádzkové výnosy a náklady =  tvoria prevádzkový HV

                  Fin. V a N = tvoria Fin. HV

                  Mimoriadne V a N = tvoria mimor. HV