zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Ekonomická univerzita / Podnikovohospodárska Fakulta / Manažérské rozhodovanie

 

Proces strategického manažmentu (42005_11_07_11_06_06-mm16.doc)

Otázka č. 16 Marketing a manažment: Proces strategického manažmentu 2004/2005

 

PROCES STRATEGICKÉHO MANAŽMENTU

 

  1. Elementy stratégie
  2. Štruktúra procesu strategického manažmentu
  3. Sekvenčný model strategického manažmentu
  4. Obsah procesu formulácia stratégie

 

 

  1. Elementy stratégie

 

Komplexnosť podnikovej stratégie vyjadruje aj to, že pochopenie a formulácia stratégie si vyžadujú jej dekompozíciu na množstvo vzájomne úzko prepojených elementov. Podľa Thiétarta má stratégia tieto základné elementy:

 

  1. Poslanie podniku – špecifikuje, o čo sa podnik bude usilovať z dlhodobého hľadiska

Charakteristické otázky: Prečo existujeme? Čo by sme chceli robiť? Čo vieme robiť?

 

  1. Ciele podniku – požadované budúce výsledky, smeruje k ním naplnenie poslania podniku. Mali by byť operacionálne – určiť obsah, rozsah a časový horizont.

Charakteristické otázky: Aké výsledky chceme dosiahnuť? Ako budeme merať ich dosiahnutie?

 

  1. Výber poľa pôsobnosti – segmentácia (portfólio aktivít; rozhodnúť, ktoré činnosti sa budú realizovať

Charakteristické otázky: Čo budeme robiť? Aké dvojice výrobky/trhy zvoliť, aká bude optimálna štruktúra portfólia aktivít?

 

  1. Synergia – dvoma aktivitami, ktoré pracujú spoločne dosiahneme lepšie výsledky, ako dvoma samostatnými

Charakteristické otázky: Ako dosiahnuť čo najväčší efekt komplementárnosti zdrojov?

 

  1. Prostriedky a zdroje – strategické rozhodnutia, ktoré sa týkajú alokácie zdrojov do efektivity. Jednotlivé aktivity majú svoj životný cyklu.

Charakteristické otázky: Ako rozdeliť ľudí, hmotné a finančné zdroje na jednotlivé akcie?

 

  1. Strategické varianty a taktiky –  taktické varianty – v rámci stratégie môžu existovať čiastkové stratégie, ktoré sú viazané na ostatné varianty.

Varianty – optimistický, pesimistický, realistický

Charakteristické otázky: Inovácia? Prienik? Expanzia? Diverzifikácia?

 

  1. Priority – definujú, čo bude podnik realizovať ako prvé

Charakteristické otázky: Čo robiť najprv? Aké má byť poradie jednotlivých akcií?

 

  1. Scenáre a príprava na nepredvídané okolnosti  

Charakteristické otázky: Čo sa stane a čo robiť, keď ... ?

 

Základné elementy stratégie si možno predstaviť aj ako časti, z ktorých by mal pozostávať strategický plán podniku. Zdôrazniť treba najmä to, že atribútom strategického plánu nie je len dlhodobý časový horizont, ale aj jeho úplnosť z hľadiska uvedených elementov.

Jadro stratégie tvoria elementy 3 až 5, teda výber oblastí podnikanie, vytváranie synergie medzi nimi a alokáciu potrebných zdrojov. Poslanie a ciele sú tiež súčasťou stratégie, ale sú v podstate tým, čo chce podnik dosiahnuť, čiže východiskom na samotnú formuláciu stratégie. Elementy 6 až 8 sú doplnkom stratégie, ktoré konkretizujú postup jej realizácie a zvažujú varianty, ktoré sa budú uplatňovať v závislosti od vývoja konkrétnej situácie v priebehu realizácie.

 

 

  1. Štruktúra procesu strategického manažmentu

 

Podľa Hilla a Jonesa celý proces strategického manažmentu pozostáva z 11 komponentov, ktoré sú graficky znázornené na obrázku. Ich rozbor je hlavnou náplňou teórie strategického manažmentu. Tieto komponenty zahŕňajú určenie poslania a strategických cieľov podniku, analýzu externého a interného prostredia, výber vhodnej stratégie na korporatívnej úrovni alebo business úrovni (spolu tvoria formuláciu stratégie a návrh jednotlivých opatrení pre implementáciu stratégie, ktorá pozostáva z troch hlavných zložiek – návrhu organizačnej štruktúry, systému strategickej kontroly a politiky riešenia vnútorných konfliktov v súvislosti so zmenami vyvolanými realizáciou stratégie.

 

 

 Štruktúra a komponenty procesu strategického manažmentu

  1. Poslanie a ciele podniku

 

 

 

Interná diagnostika

Externá diagnostika

 

Strategické rozhodovanie

 

 

 

 

Stratégie podnikateľských jednotiek (business strategy

–––––––––––––––––––––––––––––

Korporatívna stratégia

(corporate strategy

–––––––––––––––––––––––––––––

Analýza portfólia aktivít

Stratégie vstupu a výstupu

 

 

 

 

 

 

Systém kontroly stratégie

Organizačná štruktúra

 

Konflikty, politika a zmeny

 

 

 

 

 

Zosúladenie stratégie, štruktúry a kontroly

 

 

 

 

 

Spätná

väzba

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Štruktúra procesu strategického manažmentu – 11 komponentov:

  1. Poslanie a ciele podniku

Niektorí autori používajú pre túto fázu aj pojmy strategická vízia alebo podniková filozofia. Poslanie a ciele podniku utvárajú kontext na formuláciu zámernej stratégie a kritéria na hodnotenie emergentných stratégií. Poslanie definuje, prečo podnik existuje a čo by mal robiť. Strategické ciele špecifikujú, čo chce podnik dosiahnuť v strednodobom až dlhodobom časovom horizonte (ide o hlavné, kľúčové ciele.

  1. Externá diagnostika

Identifikácia strategických príležitostí a hrozieb vyplývajúcich z vonkajšieho prostredia. Rozlišujú sa dve vzájomne súvisiace prostredia: bezprostredné, resp. odvetvové prostredie (mikroprostredie) a širšie makroprostredie (STEP faktory).

  1. Interná diagnostika

Sústreďuje sa na silné a slabé stránky podniku, identifikuje najmä množstvo a kvalitu zdrojov, ktorými podnik disponuje.

  1. Výber stratégie

Pomocou SWOT analýzy môžeme generovať rôzne strategické alternatívy. Výber spomedzi alternatív si vyžaduje ich vzájomné porovnanie a zhodnotenie z hľadiska ich schopnosti zabezpečiť dosiahnutie vytýčených cieľov. Volíme také stratégie, ktoré zabezpečujú najlepší súlad medzi vonkajšími príležitosťami, resp. hrozbami a vnútornými možnosťami podniku. Snaha o dosiahnutie konkurenčnej výhody podniku a vytvorenie optimálneho podnikateľského prostredia.

  1. Podnikateľská stratégia (business strategy

Pre podnik, ktorý operuje v jednom špecifickom konkurenčnom prostredí (odvetví, bude výsledkom procesu strategického rozhodovania identifikácia vhodnej podnikateĺskej stratégie. Cieľom je dosiahnutie trvalej konkurenčnej výhody. Stratégie: minimalizácia nákladov, diferenciácia, stratégia úzkeho zamerania, investičné stratégie.

  1. Korporatívna stratégia (corporate strategy

Korporatívna stratégia je stratégiou diverzifikovaného podniku. Patria sem stratégie ako napr. vertikálna integrácia, globálna expanzia, diverzifikácia.

  1. Portfóliová analýza a stratégie vstupu a výstupu

Portfóliová analýza ukáže, ktoré oblasti sú pre podnik príťažlivé a naopak, ktoré by mal opustiť. Medzi hlavné stratégie vstupu do nového podnikania patria: akvizície, vstup prostredníctvom interného rastu. Pre výstup: stratégie zberu úrody, predaj podnikateľskej jednotky, likvidácia.

  1. Návrh organizačnej štruktúry

Návrh vhodnej organizačnej štruktúry. Adaptácia organizačnej štruktúry zahrňuje alokáciu zodpovednosti za úlohy a delegovanie právomoci.

  1. Výber integračných a kontrolných mechanizmov

Implementácia si spravidla vyžaduje kolektívne úsilie a koordináciu najmä medzi podnikateľskými jednotkami a funkčnými útvarmi.

  1. Zosúladenie stratégie, štruktúry a kontroly

Špecifické stratégie a prostredia kladú špecifické požiadavky na organizáciu, a teda si vyžadujú špecifickú štruktúru organizácie a špecifické spôsoby kontroly.

  1. Konflikty politika a zmeny

Politika je neoddeliteľnou súčasťou podniku: rozličné skupiny v podniku (oddelenia, divízie) presadzujú svoje vlastné záujmy. Tieto záujmy sú často protichodné. Mocenské boje a vytváranie koalícií sú hlavným dôsledkom konfliktov a výrazne ovplyvňujú proces strategického manažmentu.

Hodnotenie a spätná väzba

Proces strategického manažmentu je cyklický, resp. kontinuálny. Pri implementácii stratégie je potrebné monitorovať jej priebeh a hodnotiť, do akej miery sa strategické ciele skutočne dosahujú.

  1. Sekvenčný model strategického manažmentu

 

Klasický racionalistický prístup k tvorbe a implementácii je v podstate cyklický a sekvenčný – jednotlivé komponenty strategického manažmentu (formulácia, implementácia, hodnotenie sú chápané ako postupné kroky nasledujúce za sebou, aj keď v niektorých prípadoch je snaha o paralelný priebeh procesu. Každý cyklus procesu tvorby stratégie sa začína formuláciou poslania a cieľov, pokračuje strategickou analýzou, návrhom stratégie a končí sa návrhom implementačných opatrení.

 

Formulácia   Implementácia  Kontrola

 

 

       spätná väzba

 

Novší prístup, ktorý je typický najmä pre súčasnú etapu vývoja strategického manažmentu v turbulentnom ekonomickom prostredí, je celou svojou orientáciou sústredený na pružnosť stratégie, ktorá sa dosahuje pomocou celého radu opatrení. Proces strategického riadenia stráca najmä vzhľadom na nedostatok času na zdĺhavé analýzy tradičný sekvenčný charakter. Proces tvorby a zmien stratégie je v podstate permanentný, všetky komponenty  strategického manažmentu fungujú paralelne a priebežne.

Strategický manažment je zameraný na dlhodobé, permanentné dosahovanie, modifikovanie strategických cieľov pri meniacich sa vnútorných a vonkajších podmienkach. Pozostáva z fáz formulácie, implementácie a hodnotenia stratégie.

Stratégiu zároveň chápeme ako proces pozostávajúci z troch etáp: formulácie, implementácie a hodnotenia, čo je v súlade s Mintzbergovým názorom, ktorý hovorí, že stratégie je nielen to, čo podnik plánuje, ale aj to, čo skutočne robí.

 

 

  1. Obsah procesu formulácie stratégie

 

Klasický proces formulácie stratégie, resp. strategického plánovania je v podstate sekvenčným procesom, ale má i čiastočne interaktívny – spätnoväzobný charakter. Pozostáva z formulácie poslania a cieľov podniku, externej a internej diagnostiky a strategického rozhodovania. Strategické plánovanie je dôležitým prvkom strategického riadenia najmä v podnikoch, ktorých prístup k tvorbe stratégie je racionalistický.

 

Základný kontext formulácie stratégie

 

3. Silné a slabé stránky podniku

4. Osobné ašpirácie manažmentu

  1. Vonkajšie príležitosti a riziká
  2. Širšie spoločenské očakávania

 

 

 

 

 

 

STRATÉGIA

 

 

 

 

Nejde o prostý lineárny proces, ale o interaktívny proces s mnohými spätnými väzbami, ktorý postupne dospieva k rozhodnutiu. Jeho tri hlavné póly sú vonkajšie prostredie, vnútorné prostredie a stratégia.

Strategické plánovanie sa opiera o tri hlavné dimenzie (aspekty):

 

  1. Ekonomická (analytická) dimenzia: zvažuje ciele, prostriedky, špecifické schopnosti podniku, potenciálny trh, konkurenčné taktiky, postupnosť akcií, minimálny objem investícií a pod.

Ekonomická dimenzia sa premieta sa do štyroch hlavných okruhov otázok, ktoré sú logicky previazané:

  1. Čo chce podnik?
  2. Čím podnik je?
  3. Čo chce podnik robiť?
  4. Čo bude robiť?

Prvky ekonomickej dimenzie:

  1. jasnosť poslania
  2. jasnosť definovania cieľov
  3. rovnováha medzi aktivitami podniku
  4. systematická analýza príležitostí a hrozieb
  5. systematické zisťovanie potrieb zdrojov
  6. plány, termíny, očakávané výsledky

 

  1. Politická (ľudská) dimenzia: berie do úvahy najmú existenciu konkrétnych aktérov s ich individuálnymi cieľmi a kritériami, často protichodnými, ktoré môžu napomáhať alebo aj sťažovať realizáciu stratégie podniku ako celku. K aktérom patria ekológovia, spotrebitelia, odborové organizácie, štátne orgány, zamestnanci a pod.

Prvky politickej dimenzie:

  1. stanovenie vnútorných politických činiteľov
  2. stanovenie vonkajších politických činiteľov
  3. poznanie cieľov aktérov
  4. poznanie stratégií aktérov
  5. identifikovanie potenciálnych spojencov
  6. identifikovanie potenciálnych protivníkov
  7. príprava strategických odpovedí na reakciu aktérov

 

  1. Organizačná (štruktúrna) dimenzia: zvýrazňuje skutočnosť, že stratégia sa môže uplatniť iba v podmienkach definovaných organizačných vzťahov a štruktúr. Vzťah stratégie a štruktúry bol od začiatku v centre pozornosti výskumu v oblasti strategického manažmentu. Organizačná stratégia vytvára infraštruktúru pre formuláciu stratégie podniku a prostriedok pre jej realizáciu. Je vodítkom medzi sociálnymi, politickými a ekonomickými činiteľmi podniku.

Organizačný aspekt sa zaoberá systémom riadenia. Nástroje tohto systému:

  1. typ organizácie
  2. typ procesu rozhodovania
  3. typ procesu motivácie
  4. typ procedúr kontroly

Prvky organizačnej dimenzie:

  1. jasne definovaná organizačná štruktúra
  2. komplexný a fungujúci informačný systém
  3. pravidlá, programy, procedúry činností
  4. systém sledovania činností
  5. systém kontroly výsledkov
  6. systém hodnotenia pracovníkov
  7. systém odmeňovania pracovníkov

5