Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Psychológia
Psychológia osobnosti (07___psychologia_osobnosti.doc)
Psychológia osobnosti
Osobnosť by sa dala presne definovať cez situáciu, keď ktosi zaklope na dvere a my sa opýtame: „Kto je?“ a odpoveď znie: „Ja!“ – a to Ja je osobnosť
Osobnosť je súbor jedinečných psychických vlastností, ktoré sa tvoria pod vplyvom dedičnosti a prostredia a prejavujú sa najmä vo vzťahoch k svojmu okoliu.
Aj keď je každý z nás osobnosťou, sme jedineční a neopakovateľní, môžeme ľudí zaradiť na základe prevažujúcich vlastností do určitých typov:
TYPOLÓGIA OSOBNOSTI .
1. Prvá najstaršia stredoveká typológia pochádza od Hippokrata a Galena, ktorá delí osobnosti do 4 typov:
SANGVINIK /prevláda krv = sanguis/
- je to veselý, optimistický, dobromyseľný, spoločenský a pohyblivý typ
- rýchlo sa nadchne a nadšenie rýchlo upadá, v citoch je nestály
CHOLERIK /prevláda žlč = cholé/
- je výbušný, neprispôsobivý, netolerantný, ťažko ovládateľný
- má silné emocionálne reakcie, je kritický, len nie k svojej osobe
FLEGMATIK /hlien = flegma/
- pokojný, pomalý, nevýrazne vyjadruje city, spoľahlivý, nie je náladový
- reaguje pokojne aj v náročných situáciách
MELANCHOLIK /čierna žlč = melam cholé/
- uzavretý, nesmelý, depresívny, precitlivelý
- city sú pomerne trváce, ale tvoria sa pomerne pomaly
. .
2. Typológia podľa C. G. Junga delí osobnosti na skupiny
INTROVERT – uzavretý, nespoločenský, málo kominukatívny, ale s bohatým vnútorným svetom
EXTROVERT – spoločenský, otvorený, ľahko nadväzuje známosti, je povrchnejší
. .
3. Typológia podľa Hansa Eysenka /Ajzenka/ spája dve predošlé a pridáva dve kategórie
LABILITA – úzkosť, nepokoj, podráždenosť
STABILITA – pokoj, vyrovnanosť
I. FLEGMATIK – citovo stabilný introvert
II. MELANCHOLIK – citovo labilný introvert
III. CHOLERIK – citovo labilný extrovert
IV. SANGVINIK – citovo stabilný extrovert
. .
4. Typológia podľa E. Sprangera delí osobnosti podľa ich zamerania na:
TEORETICKÝ, PRAKTICKÝ, ESTETICKÝ, SOCIÁLNY, MOCENSKÝ, NÁBOŽENSKÝ
. .
5. Typológia podľa Scheldona:
ENDOMORFNÝ TYP – postava mäkká, zaoblená; typ uvoľnený, zameraný na ľudí
MEZOMORFNÝ TYP – postava svalnatá, atletická; typ energický, priebojný, odvážny
EKTOMORFNÝ TYP – postava vysoká, chudá; typ umelecky založený
. .
Žiadna typológia nemôže byť dokonalá, nedokáže vystihnúť celú osobnosť.
Preto sa v človeku mieša aj niekoľko typov, len sú zastúpené v rôznom pomere.
ČRTY OSOBNOSTI .
- črta je trvalá charakteristika osobnosti, je to vlastnosť
- na základe črty osobnosti vieme predpokladať ako bude reagovať v určitej konkrétnej situácii
- napr.: ak je niekoho charakterist. črtou priateľskosť, môžem predpokladať, že ak ho požiadam o pomoc, pomôže
- na základe črty osobnosti sa vytvára určitý stav, správanie
SCHOPNOSTI OSOBNOSTI .
- sú to predpoklady na vykonávanie určitej činnosti
- osobný strop – max. miera schopností, ktoré môže človek dosiahnuť pri max. záujme, vytrvalosti a optim. podm.
- schopnosti - špeciálne - verbálne, numerické, pamäťové, umelecké, priestorová predstavivosť
- psychomotorické – vedieť zladiť motoriku tela so psychikou
- percepčná schopnosť – vedieť rýchlo reagovať
- všeobecné - inteligencia = schopnosť jedinca reagovať v nových podmienkach kde si nevystačí
len so skúsenosťami
- IQ – inteligenčný kvocient
IQ = (mentálny vek /fyzický vek) x 100
1. do 20 idiocia – hlboká duševná zaostalosť
2. 20 – 49 imbecilita – (20 - 34) ťažká duševná zaostalosť, (35 - 49) stredný stupeň duševnej zaostalosti
3. 50 – 69 debilita – ľahká duševná zaostalosť
4. 70 – 79 hraničné pásmo medzi rozumovou zaostalosťou a normou
5. 80 – 89 podpriemerná /subnormná/ inteligencia
6. 90 – 109 priemerná inteligencia
7. 110 – 119 nadpriemerná inteligencia (ľahký nadpriemer)
8. 120 – 139 vysoká inteligencia (vysoko nadpriemerná)
9. 140 –> veľmi vysoká inteligencia (genialita)
VRODENÉ A ZÍSKANÉ PORUCHY INTELEKTU .
Získané – sú po určitej udalosti /mozgová porážka, zápal mozgových blán, alkohol, nehoda/
Vrodené – Oligofrénia = duševná zaostalosť = mentálne postihnutie
IDIOCIA - do 6 rokov nerozprávajú, nechodia
- telesné a hygienické návyky získavajú veľmi ťažko
- vyžaduje sa väčšinou špeciálna starostlivosť
IMBECILITA - dokážu si osvojiť hygienické a telesné návyky
- rozprávajú, ale slovnú zásobu majú chudobnú
- nevedia písať, čítať
- buď sú neobratní, alebo hyperaktívny
- sú veľmi impulzívny
DEBILITA - ľahká / stredná / ťažká
- jednotlivci zaostávajú v učení o 2-3 roky za ostatnými => osobitné školy
- majú problémy s chápaním –> pomaly, viackrát, názorne
- veľmi dobrá mechanická pamäť
- nemá rád zmeny
- nedokážu si formovať vlastný názor => ľahko sa nechajú nahovoriť na protipráv. činnosť
- nepoužívajú cudzie výrazy
- pohybujú sa v extrémoch – hyperaktívny, ťarbavý
MOTIVAČNÉ VLASTNOSTI OSOBNOSTI .
Motivácia – súbor podnetov (pohnútok), ktoré nás vedú k určitému konaniu
- keďže na človeka pôsobí viacero motívov, môžu sa dostať do konfliktu
Medzi základné motivačné vlastnosti patria: POTREBY
ZÁUJMY
POSTOJE
HODNOTOVÉ ORIENTÁCIE
POTREBY +primárne biologické
psychické - sú pre niekoho sekundárne, pre niekoho primárne
- potreba: oponovať, smiechu, slobody, hry, poznávať, priateľstva, lásky...
Pozri Maslowova pyramída !!!
+sekundárne – sebauspokojenie, sebarealizácia, uznanie,...
ZÁUJMY - je to významný motív našej činnosti, ktorý je ovplyvňovaný kultúrnym prostredím
- formujú sa počas celého života a môžu sa meniť vzhľadom na vek
- človek môže mať aj niekoľko záujmov naraz a môžu sa dostávať do konfliktu
NEGATÍVNE ZÁUJMY by sa mali brzdiť
POZITÍVNE ZÁUJMY by sa mali podnecovať
POSTOJE - je to súbor predpokladaných reakcií správania na určité podnety
- ovplyvňuje ich prostredie
- utvárajú sa už v detstve
- v dospelosti sa menia veľmi ťažko
ELEMENTÁRNE – postoj k nejakej konkrétnej veci (napr.: či sa mi páčia tieto šaty,...)
VŠEOBECNÉ – celkový postoj k životu
HODNOTOVÉ ORIENTÁCIE - hodnoty majú pre človeka rôzny význam a dali by sa zoradiť do hodnotového rebríčka
- hodnoty, ktoré človek uznáva spolu s postojmi vytvárajú jeho životný štýl
CITY A EMÓCIE .
- môžeme ich charakterizovať ako vzťah človeka k jednotlivým veciam a javom okolitého sveta
EMÓCIE - stoja nižšie ako city
- často súvisia s biologickými potrebami
- sú prudkejšie a kratšie ako city
CITY - vyššie, dlhodobejšie ako emócie
- prejavujú sa vnútorným zážitkom
- fyziologickými zmenami – zrýchlený tep, sčervenanie,...
- vonkajšie telesné prejavy – mimika, pantomimita ( = reč tela)
- city nevznikajú na základe rozumu ale vznikajú spontánne
- schopnosť empatie – schopnosť vcítiť sa do pocitov druhého človeka
- city majú vždy svoju polaritu = ku každému citu existuje opačný pól
- ambivalencia – keď k 1 subjektu cítime oba póly citu
delíme ich podľa intenzity a dĺžky trvania:
1/ afekt - je to emocionálny stav, ktorý je veľmi búrlivý a krátkodobý
- rýchlo vznikne a rýchlo zanikne
- je sprevádzaný krikom, plačom, stratou reči
NEZVLÁDNUTÝ AFEKT – keď stratíme kontrolu nad sebou
PATICKÝ AFEKT – prejavuje sa stratou pamäti
2/ nálada - dlhotrvajúci stav psychiky
- podnetom nálady je vonkajšia udalosť
- náladovosť – pomerne rýchle a navonok sa prejavujúce striedanie nálady
- nálady môžu byť ovplyvnené: počasím /meteosenzitivita/,...
POVZNESENÁ – radosť, optimizmus
SKLESLÁ – smútok, depresia
ZLOSŤ – podráždenosť, útočnosť
3/ vášeň - veľmi intenzívny a dlhotrvajúci stav, ktorý ovláda celú bytosť
4/ vyššie city - veľmi hlboké city, ktoré treba kultivovať
- sú závislé od výchovy, vzdelania a osobnosti
DOBRÝ SKUTOK – morálny cit
ESTETICKÉ CITY – pri prežívaní krásy
INTELEKTUÁLNE CITY – keď sa učíme niečo nové
PSYCHICKÉ ZDRAVIE A STRES .
ZDRAVIE - podľa WHO je to stav úplného sociálneho a telesného blaha
DUŠEVNÉ ZDRAVIE – podľa Svetovej federácie zdravia WFMH:
Ak ľudia majú sami k sebe dobrý postoj
Ak sa cítia dobre medzi inými ľuďmi
Ak sú schopní zvládať požiadavky života
STRES - odpoveď organizmu na požiadavku, ktorá je pred neho kladená
- 1 reakcia je prechod do stavu pohotovosti
- odpoveď - útek /flight/
- útok /fight/
STRESOR - podnet, ktorý pôsobí na jedinca a vyvoláva stres
ŠTÁDIÁ SRESU
Alarm – pohotovosť
Rezistencia – odolnosť organizmu, zvyká si na stres
Exhauscia – vyčerpanie energetických zásob, útlm
STRESY: rozvod, uväznenie, smrť blízkej osoby,
prepustenie z práce, tehotenstvo, Vianoce,...
ADAPTÁCIA NA STRES .
Neprimeraná /maladaptácia/
- ak sa niekto vyrovnáva so stresom tak, že začne piť
- je to neprimeraná reakcia na stres
- napr.: v ťažkej situácii jedinec reaguje tak, že si svojím konaním vyvoláva ďalší stres
–> rieši to alkoholom, krádeže,...
Primeraná - využívanie energetických rezerv
- nezasahuje negatívne do života ostatných jedincov
- snaží sa o normálne stravovanie
- neuzatvára sa, neodchádza od ľudí,...
- dopraje si dostatok spánku
MENTÁLNA /DUŠEVNÁ/ HYGIENA .
- je súčasťou kultúry človeka a jeho životného štýlu
- je prostriedkom prevencie psychických porúch a rozvíjania duševného zdravia
- prostriedok k nadobúdaniu duševnej rovnováhy
faktory prostredia
sféra medziľudských vzťahov – prvoradá úloha RODINA
- dieťa potrebuje vyrastať s oboma rodičmi (medzi nimi vzťah láskavý, tolerantný,...)
- žiaduce sú primerané vzťahy k súrodencom a k iným rovesníkom, starým ľuďom
=> dieťa si môže pestovať interpersonálne schopnosti
- na dieťa vplýva VÝCHOVA neskôr na seba preberie zodpovednosť => SEBAVÝCHOVA
VÝZNAM DUŠEVNEJ HYGIENY PRE JEDINCA
1/ v oblasti prevencie telesných a duševných porúch a ochorení
2/ v účinku na sociálne vzťahy jedinca
3/ v účinku na pracovný výkon
4/ pri dodržiavaní a dosahovaní subjektívnej spokojnosti a vyrovnanosti
Prostriedky duševnej hygieny: /pôsobia v úzkej nadväznosti/
ŽIVOTOSPRÁVA - základ starostlivosti o zdravie
- striedanie telesnej a duševnej činnosti, pravidelné cvičenie, pohyb...
- dôležitou zložkou životosprávy je ORGANIZÁCIA ČASU
ÚPRAVA SOCIÁLNYCH VZŤAHOV - pestovanie a zušľachťovanie medziľud. vzťahov má dôležitú úlohu v duš.hyg.
- na dieťa neg. vplýva chladný vzťah rodičov; že mu všetko povoľujú, perfekcionizmus
- poz. vplyv má teplý a povoľujúci vzťah, ale je tu potrebná DISCIPLÍNA
- dôležité sú aj KONFLIKTY – dôležitá úloha v dynamike, motivácii ľudí a môžu
priaznivo pôsobiť na duševné zdravie ľudí
- niektorí ľudia sú nositeľmi konfliktogénnych vlastností = dráždivosť,
hašterivosť, neprimerané postoje
- možno im predchádzať, ale možno ich aj riešiť
ÚPRAVA ŽIVOTNÉHO PROSTREDIA – napr. na výkon vplýva správne osvetlenie, farebnosť prost., zvuková izolácia, vetranie
SEBAVÝCHOVA - /autoregulácia/
- človek pôsobí sám v prospech vlastnej duševnej rovnováhy
- cieľavedomý rozvoj vlastnej osobnosti
- dlhodobé, celoživotné úsilie
4