zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Psychológia

 

Vzorové vypracovnie pozorovania osoby (psychologia.doc)

Úvod

 

        Osoba, ktorej správanie a konanie budem opisovať nedávno dovŕšila 16 rokov. Je to chlapec. Študuje na Združenej strednej škole hotelových služieb v Humennom v odbore kuchár, čašník. Je pomerne dosť vysoký, okolo 180 cm. Je štíhlej postavy. Má zeleno-sivé oči tmavé a hrubé obočie. Jeho vlasy sú gaštanovej farby. Tvár má okrúhlu, líca plnšie. Jeho nos je väčší a na šičke guľatejší. Pery má veľké a hrubé. Správanie subjektu budem opisovať pri:

  1. nedeľňajšom obede (príprava a konzumácia),
  2. hre na počítači,
  3. sledovaní televízie a
  4. pri príprave do školy.

 

Pozorovanie

 

        Prvú situáciu som pozorovala v nedeľu 12. novembra 2006 od 11.30 približne do 12.00. Subjekt ide pomáhať pri varení obeda, respektíve sa chce predviesť, čo sa naučil v škole. Samozrejme, že situácia sa odohráva v kuchynskom prostredí. Subjekt pripravil karfiolové placky, na spôsob rezní, a varené zemiaky. Celý postup si zapamätal pri varení v škole. Uchoval sa mu v dlhodobej pamäti. Je využitá procedurálna pamäť, prostredníctvom ktorej si zapamätal poradie krokov, aktivít,  ktoré musí urobiť, aby dosiahol určitý cieľ, v tomto prípade postup pri varení. Položila som mu otázku, či si dokáže presne predstaviť, ako vyzeralo pripravené jedlo v škole. Odpovedal, že áno, dokonca aj opísal kde a ako bola uložená príloha na tanieri. Pri tejto situácii, pri takomto vybavení si skutočností bola u subjektu využitá aj eidetická pamäť (predstavivosť) alebo tzv. fotografická pamäť, ktorou viac disponujú deti a mládež. V tomto prípade to je 16- ročný chlapec. Pri príprave jedla pôsobil sústredene, postupoval krok za krokom. Nič ho nevyrušovalo a nerozptyľovalo. Na tvári som zbadala jemný úsmev. Vedel presne kedy a čo má robiť, aké korenie pridať. Pri práci sa mu zjavne darilo.  Príprava placiek mu trvala približne 10 minút. Potom šiel očistiť zemiaky, trochu sa pri tom omrmlal, pretože čistenie zemiakov nemá rád a pripadá mu nudné. Pri tejto činnosti, na ktorú sa nemusel tak sústrediť, si zapol rádio a pospevoval si. Kým pri príprave jedla bol dôsledný a sústredený, čo sa týka jeho konzumácie, môžem potvrdiť presný opak. Hoci bol naučený slušným spôsobom, pri stole pôsobí nesústredene, aj napriek upozorneniam sa správa nekultivovane a snaží na seba upriamiť pozornosť spolusediacich. Jedlo si nevie vychutnať, je veľmi rýchlo, akoby sa stále niekam ponáhľal. Z pozorovania je zrejmé, že ho viac zaujímajú činnosti, ktoré sú preňho niečím zvláštne, nové, ktoré nie sú dennou monotónnou rutinou a v ktorých dokáže predviesť, čo sa naučil.

 

        Druhé pozorovanie sa odohráva v detskej izbe v utorok 14. novembra 2006 od 15.10 do 15.30 hod. Subjekt sa práve vrátil zo školy. Ako prvé, čo spravil po vyzutí obuvi, šiel si zapnúť počítač. Topánky nechal v strede chodby neuložené, len tak pohodené. Potom odhodil školskú tašku na zem a ani sa neprezliekol. Sadol si na stoličku, vyložil nohy na stôl a zapol si internet. Odpísal na doručenú poštu a spustil si hru Counter Strike. Je to hra, v ktorej sa navzájom spoluhráči strieľajú, resp. snažia sa prežiť. Nie je to žiadna strategická hra ani po grafickej stránke nie je vytvorená zaujímavo. Prepojil sa so spoluhráčmi prostredníctvom internetu. Aby ma nerušil pri mojej práci, tak si dal na uši slúchadlá. Pri hre využíva rôzne funkčné tlačidlá na klávesnici. Prácu s nimi si osvojil častým hraním tejto hry, kým sa nenaučil ovládanie. Na monitore vidím, že sa mu nepodarilo vyhrať. Je nervózny, tvár sa mu zmrašťuje, vytvárajú sa vrásky okolo očí. Viac gestikuluje, búcha do klávesnice, niekedy buchne aj po stole – prežíva hnev až zlosť. Keď ho niekto vyruší, tak kričí a nikto ho nesmie prerušiť. Zazvonil zvonček a prišiel jeho kamarát, no on ho necháva čakať pred dverami, kým nedohrá hru.

 

        Treťou situáciu, v ktorej bol subjekt pozorovaný bolo sledovanie televízie v stredu 15. novembra 2006 od 17.15 do 17. 35. Keďže sa subjekt nemôže venovať hre na počítači, nájde si inú zábavu. Situácia sa odohráva v jeho detskej izbe. Hoci má subjekt už 16 rokov, ešte stále sa venuje pozeraniu rozprávok. Sleduje najmä agresívnejšie rozprávky, v ktorých vystupujú rôzne postavy, z ktorých sa väčšina pokúša zachrániť svet, alebo ho zničiť. Subjekt veľmi rád kreslí, a ak sa mu v televízii niečo páči, tak to nakreslí. Ak dobrý hrdina porazí zlého protivníka, subjekt sa usmieva, dokonca si sadne bližšie k televízii a vydáva rôzne zvuky, ktorými napodobňuje strieľanie zbraní, údery pohybom rúk Počas prestávky si odbehne do chladničky vziať niečo ľahké na zjedenie. Ako obvykle to rýchlo zje a znova prepína. Po skončení rozprávky prepína medzi programami a hľadá niečo preňho zaujímavé na sledovanie. Vyhýba sa sledovaniu vedomostných hier. Prepol na hudobný program, kde púšťajú hip-hopové pesničky. Hip-hop má veľmi rád a zaujíma sa oňho. Vstáva z kresla a napodobňuje gestá spevákov, tancuje a spieva si. Popri tom sleduje prostredie, v akom sa spevák nachádza, sleduje, či na stenách nie sú pokreslené graffiti. Dáva mu to inšpiráciu k jeho kresleniu. Má zavedený samostatný zošit, do ktorého si zaznamenáva odpozorované objekty alebo to, čo si on sám vymyslí. Subjekt má estetické cítenie.

        Štvrtá situácia, v ktorej subjekt opisujem, je pri príprave do školy v pondelok 20. novembra 2006. Subjekt sa začína venovať učeniu pomerne dosť neskoro o 19.00 hod. Pozerá si rozvrh a chystá si podľa neho učebnice a zošity do školy. Jeho učenie nie je systematizované. Nemá rozvrhnutý čas, koľko sa čomu bude venovať. Knihy si porozkladá po celej izbe, po podlahe, po posteli a ešte má knihy aj na stole. Otvorí knihu z angličtiny a začína si robiť domácu úlohu. Pri písaní do zošita leží a rozptyľuje ho zapnutá televízia. Raz pozrie do zošita, a raz na televízor. Pokyvuje nohou. V ruke drží pero a striedavo ho zapína a vypína alebo ním bubnuje do knihy. Ohrýza si pery, tvár ma zvraštenú. Nedokáže sa plne sústrediť ani na jednu z činností. Pomocou slovníka hľadá neznáme slovíčka. Nakoniec úlohu nedokončí a zošit si zbalí do tašky. Potom otvorí knihu z dejepisu a číta si tému. Znova sa nekoncentruje, čítaniu venuje malú pozornosť a krátky čas a snaží sa vyhnúť učeniu tým, že ide do kuchyne po nejaké jedlo alebo si začne kresliť. Úlohy, z ktorých si má učením niečo zapamätať, si neplní zodpovedne a svedomite. Nestačí prečítať ešte ani polovicu témy a už sa ide sprchovať alebo odbieha na toaletu. Učeniu nevenuje dostatočnú pozornosť, sám seba rozptyľuje a s úmyslom vyhnúť sa učeniu hľadá iné činnosti, ktorým venuje väčšiu pozornosť. Ani dobré známky preňho nie sú dostatočnou motiváciu, aby ho prinútili sústrediť svoju pozornosť na učenie. Učí sa, venuje pozornosť len tomu, čo on považuje za dôležité a preňho zaujímavé.

 

Situácia

Dátum a čas

Správanie a konanie

Motivácia

Nedeľňajší obed

12. 11. 2006

11.30

Získavanie pozornosti

Uznanie a pochvala

Hra na počítači

14. 11. 2006

15.10

Nervozita, hnev, gestikulácia

Výhra nad ostatnými

Sledovanie televízie

15. 11. 2006

17.15

Smiech, verbálne a neverbálne prejavy

Rozvoj osobnosti

Príprava do školy

20. 11. 2006

19.00

Nedostatočná koncentrácia, vyhýbanie sa učeniu

x

Záver

 

        V tabuľke sa nachádzajú situácie, v ktorých bol daný subjekt pozorovaný, dátum a čas, kedy bol pozorovaný. Obsahuje aj správanie a konanie subjektu a tiež jeho motiváciu.

        Pozorovaný subjekt je rád stredom pozornosti, rád vyniká nad ostatnými a ak sa mu v tom nedarí, tak to prejavuje výrazom tváre, pri hneve, či pri radosti. Motivujú ho rôzne podnety. Najčastejšie chce získať uznanie, je súťaživý typ. Svoju osobnosť rozvíja novými poznatkami, ktoré získava z televízie, z internetu. Je šikovný, ale dosť lenivý. K činnosti ho treba nútiť, alebo mu poskytnúť silnejšiu motiváciu. Správanie je na nižšej úrovni ako je skutočný vek pozorovanej osoby.