zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Základy verejnej správy

 

Problémy verejnej správy z pohľadu decentralizácie a modernizácie verejnej správy (jana2.doc)

2. Problémy verejnej správy z pohľadu decentralizácie a modernizácie verejnej správy

 

 

2.1 Nedokončený model verejnej správy

 

a pretrvávajúce centrálne riadenie

 

 

Reforma verejnej správy zahŕňa (okrem súvisiacich reforiem v rámci širšieho chápania verejnej správy) tri súvisiace a vzájomne previazané reformy:

 

 

decentralizáciu, ktorej súčasťou je odovzdanie kompetencií zo štátnej správy na samosprávu, vrátane decentralizácie verejných financií a dekoncentráciu úloh,

 

administratívnu (inštitucionálnu) reformu, ktorá v sebe zahŕňa vznik nových subjektov samosprávy (vyššie územné celky), ako aj zmeny v rámci jestvujúcich subjektov štátnej správy (miestna štátna správa, ústredné orgány štátnej správy a ich podriadené organizácie,...),

 

reformu územného a správneho usporiadania, ktorej súčasťou sú zmeny v rámci vymedzenia teritórií a sídiel územných samosprávnych celkov a krajov.

 

 

Vysoký stupeň centralizácie vo verejnej správe je dôsledkom nedokončenia zmien, ktoré boli zahájené v roku 1990 vznikom miestnej samosprávy.

 

 

Pôvodne zahájený proces v roku 1990 sa sústredil na všetky tri súvisiace reformy. Prišlo k zmenám v rámci územného usporiadania, k administratívnej reforme a bol zahájený proces decentralizácie (vznik miestnej samosprávy, odovzdanie majetku, miestne rozpočty,..). V tomto období bol založený tzv. "duálny model" (oddelený výkon štátnej správy a územnej samosprávy), ktorého logickým pokračovaním mal byť vznik samosprávy vyššieho územného celku, decentralizácia kompetencií a verejných financií pri uplatnení princípu subsidiarity a racionalizácia v rámci štátnej správy.

 

 

Zmeny vlád, vznik samostatnej Slovenskej republiky tento proces pozastavili. V roku 1996 prišlo k zmene v rámci územného a správneho usporiadania, k administratívnej reforme (horizontálna integrácia) a k dekoncentrácii niektorých činností z centrálnej vlády na miestnu štátnu správu. Nepokročilo sa však v decentralizácii kompetencií zo štátnej správy na územnú samosprávu. Tento nekomplexný prístup spôsobuje narastajúce problémy v transformácii verejnej správy, ale celého verejného sektora..

 

 

V rokoch 1990 - 1999 prebehli zmeny, ktoré mali mnohokrát protichodný charakter. Pritom sa vôbec nepokračovalo v nastúpenom procese decentralizácie a napriek existencii "duálneho " modelu verejnej správy, zmeny prebiehali výhradne na strane štátnej správy:

 

Po roku 1990 prechod z trojstupňového na dvojstupňové riadenie (vypadli kraje) a prechod z tzv. integrovaného na rezortné riadenie miestnej štátnej správy (špecializované siete).

 

Po roku 1996 prechod z dvojstupňového na trojstupňové riadenie (centrum - kraj - okres) a z rezortného na integrované riadenie.

 

Po roku 1998 snaha o zachovanie trojstupňového riadenia, ale zároveň snahy o opätovný prechod na rezortné riadenie vo forme špecializovaných sietí.

 

 

Centralizácia rozhodovania a riadenia verejnej správy má všeobecne známe nedostatky, t.j. nízku mieru flexibility na miestne požiadavky, normatívne rozhodovanie, oneskorené reakcie na vzniknuté problémy. Neumožňuje razantnejšie riešiť nepopulárne opatrenia, ( napr. racionalizácia sietí v školstve, zdravotníctve, ...), pretože každý návrh, krok, prerastie v celoštátny a celospoločenský problém a to i napriek tomu, že sa mnohokrát riešia iba regionálne, resp. sektorové disparity, ktoré sú dôsledkom neefektívneho hospodárenia posledných desaťročí.

 

 

Vysoká centralizácia a spoluzodpovednosť ústredných orgánov za operatívnu činnosť komplikujú plnenie hlavných úloh vlády a ministerstiev, t.j. koncepčnú, legislatívnu, metodickú a kontrolnú činnosť.

 

 

Priveľká koncentrácia operatívnych činností na ústredných orgánoch štátnej správy spôsobuje aj pretrvávanie rezortného prístupu, čo sťažuje účinnú koordináciu činností a definovanie celoštátnych priorít. Zároveň je brzdou v rýchlejšej transformácií (odštátnení) činností, ktoré by efektívnejšie mohli zabezpečovať súkromné, resp. neziskové organizácie.

 

 

Odkladanie zásadného rozhodnutia a existencia nedokončeného modelu spôsobuje neefektívne vynakladanie financií na verejnú správu ako celok a nízku previazanosť spolupôsobenia štátneho rozpočtu a rozpočtov miestnej samosprávy.

 

 

Horizontálna integrácia štátnej správy sa v roku 1996 zamerala najmä na odstránenie jedného z vtedajších negatívnych znakov, t.j. priveľký rozsah rezortného riadenia špecializovaných sietí, ktoré riešili aj vecné otázky verejnej správy. Neprišlo však k decentralizácii kompetencií a verejných financií. Dôsledkom je model verejnej správy, ktorý je finančne náročnejší, ako bol model uplatňovaný vo verejnej správe pred rokom 1990 (výdavky na oddelený výkon na miestnej úrovni, zvýšené výdavky na transfery medzi verejnými rozpočtami,...). K ďalším negatívam jednostranného rozhodnutia možno zaradiť:

 

 

integrácia aj takých úradov, ktoré nemuseli kopírovať nové územné a správne usporiadanie,

 

vytvorenie administratívnoprávnej subjektivity odborov krajského a okresného úradu,

 

komplikácie s pretrvávajúcou odvetvovou zodpovednosťou ministerstiev a iných ústredných orgánov štátnej správy,

 

unifikácia organizačných štruktúr, ktorá bráni reagovať na diferencované potreby regiónov.

 

 

2.2 Kontrola vo verejnej správe

 

 

Realizácia decentralizovaného systému verejnej správy, t.j. najmä decentralizácia rozhodovania, si vyžiada zásadnú zmenu kontrolných mechanizmov vo verejnej správe. Cieľom je vytvorenie takého systému kontroly, ktorý postihne všetky procesy v rámci verejnej správy, t.j. aj v rámci štátnej správy aj v rámci územnej samosprávy ( pozri časť A.5).

 

 

Vypracovaním celkovej koncepcie kontroly vo verejnej správe (do 30.4.2000), v nadväznosti na jej decentralizáciu, je poverený na základe uznesenia vlády SR č. 695/1999 Úrad vlády SR v spolupráci s NKÚ, MV SR a MF SR.

 

 

2.3 Rast a neefektívnosť výdavkov na verejnú správu

 

 

Rast výdavkov najmä nastal konštituovaním nezávislej miestnej samosprávy v roku 1990 a nedokončením duálneho modelu verejnej správy v priebehu rokov 1990 - 1998.

 

I keď možno akceptovať potrebu zabezpečovania mnohých nových úloh po roku 1989, nárast počtu zamestnancov v miestnej verejnej správe (bez rozpočtových a príspevkových organizácií) je evidentný a bol spôsobený najmä duplicitou inštitúcií v štátnej správe a v samospráve. V roku 1989 bolo v rámci národných výborov (KNV, ONV, MsNV, MNV) zamestnaných 14 743 zamestnancov, v rokoch 1989 - 1999 vzrástol tento počet na 33 340, z toho v miestnej štátnej správe 17 531 a v rámci miestnej samosprávy 15 809. Aj to je dôsledok nesystémového prístupu k transformácii verejnej správy.

 

        

miestna samospráva        

miestna štátna správa        

spolu

        

volení        

nevolení        

OÚ        

KÚ        

 

počet zamestnancov        

2 916        

15 196        

15 188        

2 343        

33 340

 

 

 

Snaha o racionalizáciu štátnej správy, tzv. horizontálnou integráciou síce priniesla čiastočné zníženie počtu zamestnancov (o cca 2 300), na druhej strane však v mnohých oblastiach spôsobila komplikáciu riadenia verejnej správy (kombinácia vplyvu MV SR a odvetvových ministerstiev, predpísaná štruktúra úradov, plnohodnotnosť okresov aj v sektoroch, kde to nebolo potrebné,...). Rovnako kategorizácia okresných úradov sa ukázala ako nevhodná, čo sa prejavilo v rozdielnych výdavkoch na obyvateľa okresu. Nadhodnotené boli celkové počty zamestnancov miestnej štátnej správy (celkovo o 25 %). Príkladom sú Krajské úrady, kde počet zamestnancov vzrástol oproti roku 1989 o 100 %.

 

 

Nesystémové riešenia znemožňujú urobiť aj zásadné zmeny v rámci ústredných orgánov štátnej správy a ich detašovaných pracovísk v území. Pokiaľ bude štát zodpovedať za prevažnú väčšinu kompetencií verejného sektora (čo je vyjadrené 88 % podielom na daňových príjmoch), dovtedy nebude možné efektívne racionalizovať štátnu správu a zároveň vytvoriť podmienky pre efektívnejšie využívanie verejných financií v rámci územnej samosprávy.

 

 

Problémy, ktoré spôsobili nekomplexné kroky v rokoch 1990 - 1996 sa prejavujú neustálou snahou jednotlivých rezortov o vznik vlastných sietí (Ministerstvo školstva, Ministerstvo životného prostredia, Ministerstvo pôdohospodárstva, Ministerstvo zdravotníctva, Zbor požiarnej ochrany , Úrad geodézie, kartografie a katastra,....).

 

 

Plošné znižovanie výdavkov na verejnú správu sa ukazuje ako jednorazovo čiastočne účinné riešenie, ale dlhodobo neprináša žiadúce efekty. Vo väčšej miere postihuje iba nižšie stupne štátnej správy. Na druhej strane prijímanie nových zákonov mnohokrát zakladá väčšie personálne požiadavky, ako boli prijaté racionalizačné opatrenia.

 

 

Aj v súčasnosti sa v rámci úvah o znižovaní výdavkov na verejnú správu doporučujú rôzne dielčie opatrenia, napr.:

 

zachovanie počtu plnohodnotných okresov s diferencovaným počtom zamestnancov,

 

zmena riadenia úradov miestnej štátnej správy ( väčšie právomoci prednostov),

 

znižovanie počtu tzv. plnohodnotných okresov,

 

redukcia počtu okresov a počtu krajov.

 

 

Tieto opatrenia síce môžu priniesť krátkodobú, príp. jednorazovú úsporu výdavkov v oblasti administratívy, ale zásadné riešenie problému iba odďaľujú. Štát môže napr. pokračovať v obmedzovaní finančných zdrojov pre verejnú správu, tým však nerieši nevhodnú štruktúru verejnej správy a takéto riešenie môže mať aj neočakávaný negatívny dopad. Z centra sa nedá dostatočne dobre odhadnúť dopad opatrení:

 

 

môže klesať výkonnosť administratívneho aparátu štátnej správy najmä zlou realizáciou dobre myslených opatrení, (napr. prepustenie kvalifikovaných zamestnancov, chýbajúce prostriedky znemožnia riadne plnenie úloh,...),

 

obce môžu prestať spolufinancovať štátne úlohy (z dôvodu reštrikcií), čím sa zhorší situácia v sektoroch, do ktorých samospráva investuje (školstvo, zdravotníctvo, sociálne veci, hromadná doprava, technická infraštruktúra., ...) nad rámec svojich zákonom stanovených povinností.

 

 

Prehľad počtu zamestnancov na miestnej úrovni verejnej správy

 

(OÚ, miestna samospráva)

                          

Počet zamestnancov *

 

kraj        

okres        

počet obyvateľov        

okresný

 

úrad        

MS

 

volení        

MS

 

nevolení        

spolu        

na 1000 obyv.

 

Bratislavský        

Bratislava I        

47 896        

186        

8        

634        

828        

17,3

        

Bratislava II        

113 043        

216        

6        

194        

416        

3,7

        

Bratislava III        

64 403        

172        

7        

134        

313        

4,9

        

Bratislava IV        

96 376        

200        

15        

196        

411        

4,3

        

Bratislava V        

130 288        

226        

7        

121        

354        

2,7

        

Malacky        

62 373        

194        

28        

156        

378        

6,1

        

Pezinok        

53 280        

171        

22        

143        

336        

6,3

        

Senec        

50 220        

171        

33        

136        

340        

6,8

 

Trnavský        

Dunajská Streda        

111 100        

270        

71        

378        

719        

6,5

        

Galanta        

93 808        

255        

39        

228        

522        

5,6

        

Hlohovec        

45 596        

138        

25        

85        

248        

5,4

        

Piešťany        

64 079        

173        

30        

157        

360        

5,6

        

Senica        

60 502        

194        

36        

141        

371        

6,1

        

Skalica        

46 550        

152        

23        

100        

275        

6,0

        

Trnava        

126 333        

269        

54        

266        

589        

4,7

 

Trenčiansky        

Bánovce n/Bebr.        

38 725        

151        

25        

84        

260        

6,7

        

Ilava        

62 283        

174        

20        

98        

292        

4,7

        

Myjava        

29 938        

126        

22        

88        

236        

7,9

        

Nové Mesto n/V.        

64 424        

188        

35        

149        

372        

5,8

        

Partizánske        

48 428        

148        

20        

98        

266        

5,5

        

Pov. Bystrica        

65 580        

195        

26        

125        

346        

5,3

        

Prievidza        

141 184        

310        

54        

365        

729        

5,2

        

Púchov        

45 703        

147        

22        

110        

279        

6,1

        

Trenčín        

113 563        

246        

37        

227        

510        

4,5

                                                               

 

Nitriansky        

Komárno        

109 027        

276        

53        

293        

622        

5,7

        

Levice        

120 995        

295        

84        

362        

741        

6,1

        

Nitra        

162 592        

294        

63        

355        

712        

4,4

        

Nové Zámky         

152 380        

306        

74        

451        

831        

5,5

        

Šaľa        

54 611        

153        

20        

124        

297        

5,4

        

Topoľčany        

74 246        

209        

63        

195        

467        

6,3

        

Zlaté Moravce        

43 773        

145        

34        

105        

284        

6,5

 

 

Žilinský        

Bytča        

30 198        

133        

16        

66        

215        

7,1

        

Čadca        

91 891        

253        

34        

200        

487        

5,3

        

Dolný Kubín        

38 690        

169        

25        

78        

272        

7,0

        

K.N.Mesto        

33 117        

135        

17        

80        

232        

7,0

        

Lipt. Mikuláš        

74 629        

223        

36        

182        

451        

6,0

        

Martin        

97 835        

239        

34        

175        

448        

4,6

        

Námestovo        

53 147        

167        

28        

116        

311        

5,9

        

Ružomberok        

59 558        

174        

22        

111        

307        

5,2

        

Turč. Teplice        

16 905        

113        

12        

37        

162        

9,6

        

Tvrdošín        

33 882        

140        

18        

70        

228        

6,7

        

Žilina        

155 513        

304        

56        

306        

666        

4,3

                                                               

 

Banskobystrický        

Banská Bystrica        

112 810        

260        

44        

212        

518        

4,6

        

Banská Štiavnica        

17 006        

113        

18        

58        

189        

11,1

        

Brezno        

66 182        

196        

28        

162        

386        

5,8

        

Detva        

34 104        

145        

19        

82        

246        

7,2

        

Krupina        

23 034        

130        

23        

76        

229        

10,0

        

Lučenec        

73 086        

227        

61        

176        

464        

6,3

        

Poltár        

23 598        

120        

25        

55        

200        

8,5

        

Revúca        

40 970        

161        

37        

99        

297        

7,2

        

Rimavská Sobota        

82 106        

251        

90        

198        

539        

6,6

        

Veľký Krtíš        

46 878        

181        

67        

119        

367        

7,8

        

Zvolen        

67 829        

203        

26        

164        

393        

5,8

        

Žarnovica        

27 879        

133        

20        

88        

241        

8,6

        

Žiar nad Hronom        

48 509        

183        

36        

110        

329        

6,8

                                                               

 

Prešovský        

Bardejov        

74 066        

222        

83        

140        

445        

6,0

        

Humenné        

64 882        

196        

56        

127        

379        

5,8

        

Kežmarok        

59 727        

199        

39        

179        

417        

7,0

        

Levoča        

30 516        

129        

22        

69        

220        

7,2

        

Medzilaborce        

12 966        

110        

21        

41        

172        

13,3

        

Poprad        

101 465        

271        

34        

248        

453        

4,5

        

Prešov        

163 241        

299        

88        

299        

686        

4,2

        

Sabinov        

51 622        

164        

42        

110        

316        

6,1

        

Snina        

39 416        

148        

30        

79        

257        

6,5

        

Stará Ľubovňa        

49 004        

169        

44        

162        

375        

7,7

        

Stropkov        

20 328        

125        

27        

43        

195        

9,6

        

Svidník        

33 143        

142        

59        

106        

307        

9,3

        

Vranov n/T.        

68 343        

213        

64        

170        

447        

6,5

 

Košický        

Gelnica        

30 004        

145        

23        

88        

256        

8,5

        

Košice I        

65 747        

172        

9        

138        

319        

4,9

        

Košice II        

82 356        

182        

16        

278        

476        

5,8

        

Košice III        

32 171        

117        

3        

36        

156        

4,8

        

Košice IV        

60 642        

151        

9        

97        

257        

4,2

        

Košice okolie        

101 630        

277        

90        

268        

635        

6,2

        

Michalovce        

107 743        

249        

79        

233        

561        

5,2

        

Rožňava        

61 274        

203        

60        

177        

440        

7,2

        

Sobrance        

23 632        

136        

51        

62        

248        

10,5

        

Sp. Nová Ves        

89 358        

232        

34        

198        

464        

5,2

        

Trebišov        

101 449        

242        

82        

222        

546        

5,4

                                                               

 

SPOLU                 

536 7740        

15 196        

2 916        

12 893        

31 005        

5,8

 

 

* Okresné úrady - rozpis na rok 2000, obecné (mestské ) úrady - stav 2.štvrťrok 1999

 

 

2.4 Súčasný stav právnej (regulatórnej ) reformy

 

K významným nástrojom riadenia spoločenských procesov patrí právna regulácia vo sfére tvorby práva, jeho uplatňovania, vynucovania a vytvárania atmosféry zákonnosti. Reforma práva patrí k nevyhnutným predpokladom "vecnej správnosti" spravovaných procesov a je nesporné, že kompatibilita súboru právnych predpisov s právom EÚ je významným predpokladom dynamiky integračných procesov.

 

 

V rámci stratégie reformy verejnej správy boli uvedené zásady potrebnej regulatórnej reformy, tak ako ich prijali ministri krajín OECD v roku 1997. Stratégia tejto reformy by sa mala orientovať na:

 

 

prijatie programu, ktorý jasne stanovuje ciele reformy práva a rámec pre jej implementáciu,

 

systematickú kontrolu a preskúmavanie právnych predpisov a administratívnych smerníc, aby sa zaistilo, že vedú efektívne a účinne k zamýšľaným cieľom,

 

zaistenie, aby regulácia a regulatórne procesy boli transparentné, nediskriminačné a aby boli účelne využívané,

 

preskúmavanie a v prípade nevyhnutnosti posilňovanie rozsahu, efektívnosť vynucovania politiky súťaže,

 

reformovanie regulácie vo všetkých sektoroch ekonomiky, s cieľom podporiť konkurenciu a eliminovať reguláciu všade tam, kde nie je zrejmé, či je vo verejnom záujme,

 

odstránenie nadbytočných regulatórnych prekážok obchodu a investícií tým, ze sa zlepší vykonávanie medzinárodných dohôd a posilnia sa medzinárodne uznávané princípy,

 

identifikáciu dôležitých súvislostí, s cieľom iných politík a vyvinúť stratégiu na dosiahnutie zhody, ktorá bude súčasne podporovať regulatórnu reformu.

 

2.5 Riadenie vo verejnej správe

 

 

Procesu riadenia vo verejnej správe sa doteraz nevenovala dostatočná pozornosť a to i napriek tomu, že riadenie (manažment) je považované za rozhodujúci faktor efektívnosti verejnej správy a tým aj celého verejného sektora. Iba kvalitne riadená verejná správa je schopná úspešne realizovať proces decentralizácie.

 

 

V rámci prác na koncepcii boli vyhodnotené doteraz vypracované (v rámci podporného projektu EÚ - Phare) rámcové analýzy riadenia na úrovni ústredných orgánov štátnej správy, ako aj miestnej štátnej správy ( okresné úrady). Z analýz vyplynulo:

 

 

na ústrednej úrovni:

 

existuje značný rozdiel v tom, čo by jednotlivé útvary, ale aj jednotlivé pracovné funkcie mali robiť s tým, čo skutočne robia,

 

neexistuje adresné smerovanie toho, kto a ako využíva výstupy z činnosti jednotlivých oddelení a pracovných miest, čo má za následok preťaženie jednotlivých útvarov výkonom často zbytočných alebo len veľmi málo potrebných činností,

 

organizačná štruktúra týchto centrálnych úradov má tendenciu správať sa ako "špongia", t.j. nasávať nové činnosti s následnou deľbou práce smerujúcou do vytvárania nových pracovných pozícií bez prehodnotenia a odbúravania činností, ktoré neprinášajú efekty žiadnemu užívateľovi,

 

v rámci miestnej štátnej správy,

 

popisy pracovných činností (pracovné náplne) sú vypracované so zreteľom na funkčné zaradenie a účelovo smerované k platovému zaradeniu. Pretrváva snaha preraďovania zamestnancov na vyššiu funkciu s vyšším platovým zaradením, čo je sprevádzané snahou dokumentovať pracovnou náplňou, ktorá nezodpovedá skutočne vykonávanej práci,

 

nedostatočne sú riešené popisy prác nižších organizačných celkov, t.j. nie vždy je zrejmé, aké kompetencie, povinnosti a zodpovednosti sú určené príslušnému pracovnému miestu,

 

využiteľnosť pracovných náplní pre analýzy práce je veľmi nízka, v niektorých prípadoch je to menej ako 30%. Pracovná náplň má vyjadrovať všetky povinnosti zamestnanca na príslušnom pracovnom mieste, resp. vedúci pracovník určuje danou pracovnou náplňou zamestnancovi úlohy, za ktoré tento dostáva svoj plat. V prípade, že existuje pracovná náplň (aj to nie je vždy pravidlo), je často vypracovaná tak, že po obsahovej stránke cca v 30 % určuje povinnosti pracovníka a zbytok tvorí napr.: pracovník sa bude pravidelne zúčastňovať školení, je povinný dodržiavať pracovnú dobu,..... ,

 

súčasný stav dáva priestor na nízku efektivitu práce, čím do značnej miery prispieva k zvyšovaniu nákladov,

 

v mnohých prípadoch sa prelína výkonná a riadiaca činnosť, čo môže byť spôsobené účelovým zaradením jednotlivých zamestnancov so zámerom platového rastu alebo kumuláciou činností z dôvodu nedostatku vhodných ( kvalifikovaných) zamestnancov hlavne u špecializovaných činností.

 

 

Na Slovensku doteraz neprenikli do riadenia verejnej správy prvky, ktoré sa uplatňujú vo vyspelých krajinách Európy a ktoré sa doteraz uplatňovali v súkromnom sektore pri riadení ekonomických činností. Medzi tieto prvky patria: nové mechanizmy rozhodovania, zmeny kultúry organizácie a kultúry poskytovania služieb, optimalizácia organizačnej štruktúry vo vzťahu k jasne definovaným úlohám a požiadavkám občanov, nové kritériá rozdelenia pracovných miest na výkonné (odborné), riadiace a politické, metódy koordinácie práce, nové spôsoby personálnej práce, odmeňovania pracovníkov, kritériá sociálnych a zamestnaneckých výhod vo väzbe na postavenie a vzdelanie, ale aj participácia zamestnancov na riadení. Všetky tieto a ďalšie poznatky, napr. metódy prieskumu potrieb občanov, nové formy spolupráce s občanmi, je možné uplatňovať aj vo verejnom sektore pri zohľadnení jeho osobitostí, t.j. právnej regulácie vymedzenia jednotlivých procesov.

 

 

2.6 Financovanie verejného sektora

 

 

Realizácia decentralizácie verejnej správy si vyžaduje zvažovať aj zmeny v oblasti štruktúry verejných rozpočtov, zmeny tokov verejných financií, zmeny v oblasti daňových právomocí, daňového určenia, zmeny v oblasti štátnych fondov, zmeny v oblasti štruktúry rozpočtov, tvorby rozpočtov, ako aj nové mechanizmy finančného vyrovnávania rozdielnej daňovej sily regiónov, miest a obcí.

 

 

Napriek tomu, že neexistuje všeobecne platný model fiskálnej decentralizácie, pretože neexistuje ani univerzálny model usporiadania verejnej správy, sú všeobecné princípy financovania územnej samosprávy definované v európskych dohovoroch (Európska charta miestnej samosprávy, pripravovaná Európska charta regionálnej samosprávy,...), resp. sú deklarované na medzinárodných konferenciách, (napr. v rámci konferencie európskych ministrov zodpovedných za miestnu samosprávu v Lisabone - 1996). Vždy sa deklaruje požiadavka:

 

 

zvýšenej finančnej autonómie územnej samosprávy,

 

efektívnej demokratickej kontroly využívania verejných financií,

 

zvyšovania slobody stanovovania poplatkov a tržieb za miestne, resp. regionálne služby,

 

zvyšovania daňovej právomoci (pri stanovovaní výšky miestnych daní. diferenčnej prirážky,..),

 

definovania mechanizmov finančného vyrovnávania,

 

stanovenie kritérií, ktoré by zamedzovali nadmernému rasu zadĺženia verejných rozpočtov,

 

ale aj zodpovednosti štátu za vytvorenie podmienok pre realizovanie vyššie uvedených požiadaviek.

 

 

Vznik samosprávy vyšších územných celkov a nové rozdelenie zodpovednosti za zabezpečovanie verejných úloh si vyžiada aj nanovo definovať vzťahy medzi štátom a územnou samosprávou, pričom je potrebné rešpektovať základné princípy: subsidiarity, motivácie a solidarity.

 

 

Problémy verejných rozpočtov spojené s nevyhnutnosťou splácania nadmernej zadĺženosti štátu z minulého volebného obdobia, permanentný tlak na minimalizáciu výdavkov, ako aj vysoká centralizácia kompetencií zapríčinili, že sa doteraz nerealizovali zmeny v rámci modernizácie verejných rozpočtov. Stabilizácia situácie v štáte, stabilizácia vzťahov medzi verejnými rozpočtami, ako aj decentralizácia kompetencií, by mali prispieť ku vzniku nových prístupov k tvorbe, prerokovávaniu a kontrole verejných rozpočtov.

 

 

2.7 Postavenie verejného sektora pri podpore ekonomického rozvoja

 

 

Verejná správa zohráva významnú úlohu vo vzťahu k ekonomickému rozvoju štátu. Vytvára rámcové podmienky pre rozvoj ekonomiky štátu cestou tvorby legislatívy, regulácií, vybavovania správnej agendy, vynucovania práva, a pod. Verejná správa sa priamo zúčastňuje na rozvoji ekonomiky štátu participáciou na zabezpečovaní územia technickou, resp. sociálnou infraštruktúrou, cieľavedomým umiestňovaním investícií, ale napríklad aj zmenou postavenia sídla v rámci návrhu nového územného a správneho usporiadania (sídlo kraja, VÚSC, ...), resp. v rámci dislokácie ústredných orgánov zabezpečuje vyrovnávanie rozdielov medzi jednotlivými regiónmi, ktoré vyplývajú z nerovnakých ekonomických podmienok a pod. Je zrejmé, že miera ingerencie verejnej správy do ekonomiky závisí od spoločenskej, ekonomickej a politickej situácie príslušného štátu.

 

 

Vo všeobecnosti však čoraz viac dochádza ku kombinácii verejného a súkromného sektora pri riešení rozvojových programov štátu, regiónu, obce. Tak ako existujú rozdiely medzi zásahmi verejného sektora do ekonomiky v rámci jednotlivých štátov, tak budú existovať rozdiely zásahu verejného sektora v rámci jednotlivých regiónov, miest a obcí v závislosti na sociálno - ekonomických podmienkach. Preto je potrebné:

 

 

decentralizáciou kompetencií a financií vytvoriť prostredie pre efektívne zásahy verejného sektora do ekonomiky na jednotlivých úrovniach verejnej správy,

 

prehodnotiť existenciu, organizačnú formu, spôsob financovania a vyhodnocovanie efektívnosti vynakladania prostriedkov časti rozpočtových, ale najmä príspevkových organizácii verejnej správy,

 

pristúpiť k privatizácií činnosti verejného sektora na všetkých úrovniach,

 

zvážiť rozsah majetku samosprávy vyšších územných celkov vzhľadom na ich budúci významný podiel zodpovednosti za ekonomický rozvoj štátu.

 

 

2.8 Vzdelávanie zamestnancov vo verejnej správe

 

 

Aj keď vláda SR schválila v roku 1995 koncepciu vzdelávania vo verejnej správe, postup realizácie a koncepcie vzdelávania vo verejnej správe nepriaznivo ovplyvnili:

 

 

nedostatočné finančné zdroje vyčleňované na odbornú prípravu zamestnancov,

 

absencia uceleného systému riadenia a rozvoja ľudských zdrojov,

 

absencia systémového riešenia kvality a efektívnosti uskutočňovania vzdelávania,

 

nedostatočná koordinácia viacerých inštitúcií, ktoré sa zapájali do vzdelávania zamestnancov verejnej správy.

 

 

Rovnako nedokončený model usporiadania verejnej správy neumožnil stabilizovať organizačné štruktúry, posty vo verejnej správe, úlohy a zodpovednosť, čím sa komplikovali možnosti realizácie adaptačného štúdia, špecializovaného kvalifikačného štúdia a pod.

 

 

Pripravovaná novelizácia, resp. nová koncepcia vzdelávania vo verejnej správe, ktorá sa spracováva v gescii MV SR, v spolupráci s MŠ SR a ktorá bude nadväzovať na prijatú koncepciu decentralizácie verejnej správy, má za cieľ:

 

 

vytvoriť efektívne fungujúci vzdelávací systém vo verejnej správe s cieľom skvalitniť činnosť verejnej správy na všetkých jej úrovniach,

 

navrhnúť inštitucionálne a právne zabezpečenie fungovania tohoto systému a jeho koordináciu,

 

zlepšiť prepojenie vzdelávacích programov pre verejnú správu s praxou a s ňou súvisiace skvalitnenie poskytovaných služieb občanovi.

 

 

Vo väzbe na proces decentralizácie je potrebné venovať mimoriadnu pozornosť vzdelávaniu zamestnancov územnej samosprávy, ale aj jej voleným predstaviteľom (najmä starostom malých obcí), pričom je úlohou štátu, ako nositeľa vzdelávania vo všeobecnosti, zabezpečiť primerané podmienky.

 

 

2.9 Existujúce územné a správne usporiadanie

 

 

Už v čase prijímania zákona č. 221/1996 o územnom a správnom usporiadaní, bol jeho návrh podrobený kritike a neskôr bolo uzákonené usporiadanie podrobené viacerým analýzam, z ktorých vyplynulo, že rozhodnutie medzi iným spôsobilo:

 

 

významný zásah do sociálno - priestorovej organizácie slovenskej spoločnosti,

 

nevhodné vymedzenie centier krajov a okresov, potrebu vzniku detašovaných pracovísk okresov,

 

nové okresy nekorešpondujú s tzv. funkčnými mestskými regiónmi,

 

počet krajov, výber centier, administratívne hranice nekorešpondujú s regionálnou štruktúrou SR.

 

 

2.10 Nízka miera vedomostí o verejnej správe

 

 

Verejná diskusia poriadaná v priebehu roku 1999 (12 diskusných podujatí v Bratislave, 32 diskusných podujatí v 16 regiónoch Slovenska, konferencie, ....) poukázala na rezervy v  záležitostiach verejnej správy. Je to dôsledok nielen spoločenského systému spred roka 1989, ale aj nedostatok informovanosti, vysvetľovania a vzdelávania po roku 1990. Je to dôsledok aj toho, že štát za 10 rokov neinvestoval do vzdelávania samosprávy prakticky žiadne finančné zdroje.

 

 

Nedostatky poznania sa prejavujú u občanov, ale aj u predstaviteľov verejnej správy. Z verejných diskusií napr. vyplynuli nejasnosti v oblasti:

 

 

definovania postavenia a úlohy verejného sektora, verejnej správy ako celku,

 

nedostatočného rozlíšenia úloh štátnej správy a územnej samosprávy,

 

nedostatočného chápania zmien, ktoré nastali v roku 1990 a priniesli podstatne vyššiu mieru osobnej zodpovednosti za kvalitu svojho života,

 

pretrvávajúceho pocitu, že verejná správa sa má postarať o všetky ich požiadavky a potreby, mnohokrát v rozpore s platnou legislatívou,

 

zámena povinných (zo zákona vyplývajúcich) a dobrovoľných úloh (volebné programy ) u volených predstaviteľov verejnej správy, čo zapríčiňuje neefektívne vynakladanie verejných finančných zdrojov,

 

nedostatkov v hospodárení s verejnými financiami, s efektívnym využívaním majetku a financií verejnej správy,

 

nízkej profesionality zamestnancov verejnej správy (v štátnej správe, ale aj v samospráve).

 

 

Odstránenie týchto negatívnych prvkov je možné zvýšením vedomostí a informovanosti o verejnej správe medzi obyvateľmi, väčším dôrazom na vzdelávanie zamestnancov verejnej správy, väčšími požiadavkami na kvalitu riadenia a kvalitu poskytovania služieb vo verejnej správe, vplyvom regionálnych a celoslovenských médií.

 

 

http://www.government.gov.sk/INFOSERVIS/DOKUMENTY/KON_DEC_MAREC_2000/sk_p2.shtml