Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Základy verejnej správy
Dichotómia-verejné a sukromné (dichotomia_-_verejne_a_sukromne.doc)
Dichotómia – verejné a súkromné
Rozlišovanie verejného a súkromného zo sociálno-politického hľadiska I.
- verejné a súkromné predstavujú dvojicu ťažko operacionalizovateľných pojmov
- ich zložitosť vyplýva z faktu, že je veľmi zložité determinovať ich empirický význam i sémantický kontext
- verejné a súkromné nie je možné úplne presne vymedziť na akejkoľvek hodnotiacej škále (ide o viacznačné pojmy) – ak predsa dôjde k ich hodnoteniu, potom konkrétne posúdenie závisí od toho, či sa v určitej situácii dostáva do popredia potreba zverejnenia, objektivity a maximálnej viditeľnosti, alebo skôr dôraz na jedinečnosť a neopakovateľnosť, istú intimitu a skrytosť
- súkromné a verejné predstavujú určité sféry života a zároveň typy aktivít jednotlivcov, pričom ich hranice je ťažké presne definovať, alebo vysvetliť, pretože sa menia v čase i priestore
- tradičnému rozlišovaniu medzi verejnou sférou a súkromnou sférou zodpovedá odlišovaniu štátu od občianskej spoločnosti
- orgány štátu sú verejné v zmysle organizácie života v politických komunitách a zároveň sú financované z verejne vyberaných daní
- občianska spoločnosť sa skladá z „malých spoločenstiev“ a k jej stotožňovaniu so súkromnou sférou dochádza kvôli tomu, že ich vytvárajú a financujú ich členovia, aby uspokojili vlastné záujmy
Súkromie
- súkromie môžeme stručne definovať ako priestor, ktorý nie je prístupný komukoľvek, ale iba členom určitej skupiny (najčastejšie býva takouto skupinou domácnosť a to bez ohľadu na to, či osoby v nej žijú v rodinnom zväzku alebo nie)
- radikálne liberálne názory považujú za súkromnú sféru tú sféru, ktorá je alebo ktorá by mohla byť oslobodená od kontroly práva
- oveľa vhodnejšou (aj keď stále nie úplne presnou) definíciou súkromia je tá, ktorá zdôrazňuje právo jednotlivca rozhodovať, do akej miery bude s ostatnými zdieľať svoje myšlienky, pocity a fakty svojho osobného života
Verejnosť
- v bežnom slova zmysle si pod verejnosťou predstavujeme časť spoločnosti spojenú do určitého celku, ktorá je odlišná od vlády a má právo kontroly moci a jej riadiacich štruktúr
- celková verejnosť je tvorená niekoľkými paralelne existujúcimi časťami – tzv. dielčími či špecifickými verejnosťami (napríklad podnikateľská verejnosť, úradnícka verejnosť, spotrebiteľská verejnosť a pod.)
- je potrebné zdôrazniť, že žiadna verejnosť nie je homogénnym celkom, pretože v rámci nej pôsobia aktívne alebo pasívne rôzne menšie celky, ktoré sa od seba navzájom odlišujú tým, že zastupujú alebo môžu zastupovať rôzne ideové prúdy
- verejné a súkromné nie je možné úplne presne vymedziť na akejkoľvek hodnotiacej škále, pretože ide o viacznačné pojmy – ak ale predsa len niekto chce hodnotiť tieto dve sféry, potom jeho konkrétne posúdenie závisí hlavne od toho, či sa v určitej situácii a príslušnom okamihu dostáva do popredia potreba zverejnenia, objektivity a maximálnej viditeľnosti, alebo do hry vstupuje skôr dôraz na jedinečnosť a neopakovateľnosť, istú intimitu a skrytosť
Pohľad Ch. Taylora na verejnosť v tradičnej a modernej spoločnosti
- verejnosť je popri trhovom hospodárstve jednou z dvoch hlavných foriem občianskej spoločnosti (je potrebné predstierať ju aj tam, kde je potlačená či manipulovaná):
- verejnosť v tradičnej spoločnosti
- existencia „topického spoločného priestoru“, teda lokálneho priestoru, kde sa členovia spoločnosti stretávali osobne
- mienka ľudstva bola nereflektovaná, nesprostredkovaná kritickou diskusiou a pasívne prijatá od predošlej generácie
- verejnosť v modernej spoločnosti
- verejnosť vytvára „metatopický spoločný priestor“, ktorý spája viaceré topické spoločné priestory a presahuje ich (nedochádza k bezprostredným stretnutiam medzi členmi spoločnosti)
- verejná mienka v modernej spoločnosti bola produktom reflexie, výsledkom diskusie a zároveň aktívne sformulovaným konsenzom
- verejnosť v modernej spoločnosti je tým miestom diskusie, ktorej sa potenciálne zúčastňuje každý a v priebehu ktorej si spoločnosť môže vytvoriť názor na tie záležitosti, ktoré vzbudzujú všeobecný záujem
Vec verejná a masmédiá
- vecou verejnou je zvyčajne určitá tému, ktorá môže byť diskutovaná verejne a nie je určená iba okruhu určitej skupiny ľudí, či špecializovaných odborníkov
- hľadiskom na rozlíšenie vecí verejných od vecí neverejných (teda súkromných) je miera publicity a miera sociálnej kontroly
- masmédiá potrebujú pre svoje aktivity verejnosť, no zároveň si uvedomujú, že práve verejnosť je jedinou silou, ktorá ich skutočne môže kontrolovať
- masmediá vytvárajú rozľahlý priestor pre manipuláciu s verejnou mienkou, pre demagógiu a duchovný úpadok celej spoločnosti, zároveň ale predstavujú silu, ktorá môže pozitívne ovplyvňovať duchovnú produkciu príslušnej spoločnosti a v konečnom dôsledku aj podporovať jej duchovný život
Rozlišovanie verejného a súkromného z administratívneho hľadiska
- z hľadiska realizátorov správy je možné rozdeliť subjekty na verejnoprávne a súkromnoprávne
- verejnoprávne subjekty realizujú verejnú správu
- súkromnoprávne realizujú súkromnú správu (vo výnimočných prípadoch môžu kompetentné orgány verejnoprávnych subjektov poveriť výkonom určitej časti verejnej správy aj súkromnoprávne subjekty)
- podľa presadzovaných záujmov môžeme konštatovať, že kým verejná správa je realizovaná v záujme verejnom, pre súkromnú správu je rozhodujúci súkromný záujem (mnohokrát sa stáva, že vyriešenie nejakého sporu závisí od odpovede na otázku, či sa v danom prípade zohľadňoval verejný alebo súkromný záujem – odpoveď sa môže odlišovať od prípadu k prípadu a to na základe ich individuálnych podmienok)
- z hľadiska právnych medzí vyplýva, že verejná správa i súkromná správa sa realizujú len v rámci platnej legislatívy – rozdiel však spočíva v tom, že verejnoprávne subjekty konajú len tak, ako im to platné právne predpisy prikazujú, naproti tomu súkromnoprávne subjekty môžu vykonávať všetko, čo im platné právne predpisy nezakazujú
- súkromná správa je vykonávaná ako prejav vôle súkromnoprávneho subjektu, teda ako jeho právo
- verejná správa sa realizuje ako platnou legislatívou uložená povinnosť
- pri uplatnení hľadiska mocenského postavenia môžeme povedať, že verejnoprávne subjekty (ako spravujúce subjekty) majú voči súkromnoprávnym subjektom (ako spravované subjekty) nadriadené postavenie
- z hľadiska dosahovania zisku je zrejmé, že verejná správa nie je ziskovo orientovaná a súkromná správa áno (v praxi existuje mnoho príkladov, keď toto tvrdenie neplatí)
- súhrne možno konštatovať, že verejná správa ako správa verejných záležitostí je správou vo verejnom záujme a subjekty, ktoré ju vykonávajú, realizujú ju ako právom uloženú povinnosť a to z titulu svojho postavenia ako verejnoprávnych subjektov, naproti tomu správa súkromná je správou súkromných záležitostí, vykonáva sa v súkromnom záujme, súkromnoprávnymi osobami, ktoré sledujú vlastné ciele a pri tom sa riadia vlastnou vôľou
Trojuholníkový model národného hospodárstva (V. A. Pestoff)
Zmiešané ekonomiky
- v súčasných zmiešaných ekonomikách možno nájsť tri základné sektory, v rámci ktorých pôsobia jednotlivé subjekty:
- verejný sektor
- súkromný sektor
- tretí sektor
- v rámci zmiešaných ekonomík pôsobia súkromné podniky i podniky, či organizácie, ktoré patria štátu, respektíve v ktorých má štát výrazný podiel
Ziskový súkromný sektor – výhody trhu
- trh je systémom, ktorý má schopnosť samoregulácie a v ktorom vzťah ponuky a dopytu dokáže alokovať vzácne zdroje efektívnejšie než akýkoľvek iný mechanizmus regulácie - trhový mechanizmus (pri dokonalej konkurencii) ponúka niekoľko výhod:
- je schopný maximalizovať ekonomickú efektívnosť (producenti musia minimalizovať náklady a tak maximalizovať zisk a zároveň nezvyšovať cenu)
- vyznačuje sa vysokou flexibilitou a schopnosťou reagovať na kvalitatívne i kvantitatívne zmeny (ide o určitú „hru“, kde na jednej strane stoja spotrebitelia a ich dopyt a na strane druhej producenti a ich ponuka)
- ponúka priestor pre inovácie a nové, či netradičné riešenia (inovácie pomáhajú dopyt orientovať na určitý tovar či službu)
- ponúka priestor na individuálne sebapresadenie sa (každý môže vstúpiť do konkurenčného prostredia a skúšať svoje plány)
Ziskový súkromný sektor – zlyhania trhu
- trh, respektíve trhový mechanizmus môže zlyhať:
- vďaka existencii monopolov dochádza k zlyhaniu konkurenčného prostredia
- ekonomika musí zabezpečiť produkciu aj takých statkov, o ktoré nemá súkromný sektor záujem (t$ieto sú buď veľmi nákladné, alebo neprinášajú žiaden zisk)
- pôsobenie a fungovanie podnikov na trhu spôsobuje aj vopred nechcené javy – externality (tieto môžu mať tak pozitívny, ako aj negatívny charakter)
- v praxi sa stáva, že trh je neúplný (nie je teda schopný zabezpečiť všetky statky aj napriek tomu, že spotrebitelia sú za ne ochotní zaplatiť)
- trh poskytuje asymetrické informácie (asymetrické z pohľadu nerovností medzi producentmi a spotrebiteľmi, neúplné, prípadne kvantitatívne nedostatočné informácie)
- v praxi sa vyskytujú s periodickou pravidelnosťou obdobia vysokej nezamestnanosti a inflácie
Verejný sektor
- verejný sektor sa od súkromného sektoru odlišuje najmä tým, že subjekty, ktoré doň patria sú vo verejnom vlastníctve a jeho hranice sú tvorené predmetom činnosti orgánov verejnej správy
- jednou z najčastejšie spomínaných otázok súvisiacich s verejným sektorom je otázka týkajúca sa jeho veľkosti – v tejto súvislosti sa rozlišuje:
- problém individuálnej slobody (obmedzenia, ktoré prináša verený sektor pre súkromné osoby)
- alokačný problém (pravidlá vlády o spotrebe a investíciách)
- distribučný problém (otázky objemu verejných rozpočtov)
- produkčný problém (vládny rozsah produkcie)
- vlastnícky problém (otázky rozsahu verejného vlastníctva výrobných prostriedkov)
- problém byrokracie (množstvo verejných zamestnancov z hľadiska zvyšovania efektívnosti)
Neefektívnosť verejného sektora
- verejný sektor môže zlyhávať, respektíve môže vykazovať neefektívnosť najmä v týchto súvislostiach:
- úrady sa nemusia obávať bankrotu
- väčšina úradov nepôsobí v konkurenčnom prostredí
- zamestnanci úradov nemajú záujem na zvyšovaní efektívnosti
- pracovnoprávne zmeny dochádzajú iba u najvyšších administratívnych pracovníkov a ostatní administratívni zamestnanci sa dostávajú do pomerne stabilného pracovného pomeru
- je zložité určiť individuálnu efektívnosť konkrétneho úradu
- úrady často sledujú viaceré ciele naraz (k problémom dochádza najmä ak tieto ciele nie sú presne definované)
- stanovenie optimálnej vyťaženosti zamestnanca je zložité
- úrady nielen mylne odhadujú náklady jednotlivých aktivít, ale ich môžu aj reálne ovplyvňovať
- byrokratizácia rozhodovania vo verejnom sektore (za chybné rozhodnutia úradníkov „platí“ celá spoločnosť)
Tretí (neziskový/občiansky) sektor
- pri definovaní pojmu tretí sektor sa vychádza z pojmu občianstvo – morálna zodpovednosť jednotlivcov voči spoločnosti, v ktorej žijú, pričom táto zodpovednosť spočíva v morálnej povinnosti urobiť niečo pre iných členov spoločnosti a tým prospieť celej spoločnosti
- občianskou spoločnosťou sa rozumie nezávislá, samostatne organizovaná spoločnosť, ktorej členovia sa dobrovoľne zapájajú do riešenia verejných záležitostí, aby sa uspokojil individuálny, skupinový, či verejný záujem a to všetko v súlade s normami, ktoré existujú v rámci vzťahu medzi štátom a spoločnosťou
- tretí sektor teda prestavuje inštitucionálnu manifestáciu existencie občianskej spoločnosti (tvoria ho neziskové organizácie vytvorené občanmi na dobrovoľnej báze a za účelom ochrany či dosiahnutia určitých verejnoprospešných cieľov)
Tretí sektor - výhody
- tretí sektor je v niektorých oblastiach je efektívnejší než verejný alebo súkromný sektor:
- subjekty tretieho sektora sa sami definujú ako neziskové, (znamená to, že na rozdiel od subjektov súkromného sektora budú mať záujem participovať na neziskových, či málo ziskových aktivitách)
- vzhľadom na väzbu medzi tretím sektorom a občianskou spoločnosťou, dôraz je kladený na dobrovoľný charakter občianskej angažovanosti (vedie to k zvýšenej ochote dobrovoľného zapojenia sa do určitých aktivít)
- dobrovnoľné zapájanie sa a neziskovosť sú dôležitými predpokladmi zapojenia sa do aktivít, ktoré si vyžadujú splnenie určitých morálnych kritérií
Tretí sektor - nevýhody
- zlyhania tretieho sektoru majú trochu iný charakter ako zlyhania verejného a súkromného sektora:
- nižšia formálnosť tretieho sektora môže byť síce na jednej strane výhodou, ale ak ide o náročné a nákladné zosúladenie mnohých participantov ukazuje sa, že efektívnejšie a disciplinovanejšie sú subjekty pôsobiace vo verejnom sektore (vďaka profesionálnej povinnosti) i subjekty pôsobiace v súkromnom sektore (vďaka motivácii na zisku)
- tretí sektor nezasahuje všade tam, kde je to potrebné
- vzhľadom na dobrovoľnosť účasti občanov na aktivitách tretieho sektora, nie je tento imúnny voči osobnostným vlastnostiam participantov
- vyhlasovanie programov (bez ohľadu na ich skutočný dopad) sa môže v konečnom dôsledku stať pre neziskové organizácie cieľom samotným
- subjekty tretieho sektora sú relatívne nestabilné z pohľadu skutočného naplnenia cieľov, ktoré si vopred stanovili (neziskovosť môže byť iba zásterkou nelegálnych aktivít, či obchádzania daňových povinností)