Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Základy verejnej správy
Etická dimenzia verejnej správy (eticka_dimenzia_verejnej_spravy.doc)
Etická dimenzia verejnej správy
Pôvod pojmov morálka a etika a ich vzájomný vzťah
- pojem morálka je odvodený od latinského výrazu mos, ktorý znamená zvyk, obyčaj, pravidlo, či zákon (v pluráli – mores – znamená tento pojem mravy, respektíve charakter)
- pojem etika má svoj pôvod spojený s gréckym výrazom ethos, ktorý znamená zvyk, či presnejšie dobrý zvyk
- morálka je vo všeobecnosti vnímaná ako objekt štúdia etiky, ktorá v tomto zmysle predstavuje vedeckú disciplínu
- etická dimenzia verejnej správy je vzhľadom na jej verejný charakter a zodpovednosť vo vzťahu k spravovaným subjektom nevyhnutnou a integrovanou dimenziou verejnej správy majúcou rovnaký význam, ako jej iné základné dimenzie
Sociálna a profesijná etika
- sociálna etika
- mapuje morálnu situáciu človeka v jeho konkrétnych vzťahoch a činnostiach – ďalej sa člení na:
- individuálnu etiku, ktorá sa zaoberá morálnym vzťahom človeka k sebe samému a vzťahom v sociálnom mikroprostredí
- makrosociálnu etiku, ktorá sa zaoberá sociálnymi vzťahmi na makroúrovni (inštitúcie)
- profesijnú etiku, ktorá sa zaoberá morálnym vzťahom človeka v príslušnej profesii.
- profesijná etika
- profesijné skupiny si vypracúvajú normy a princípy, ktoré im pomáhajú v profesijnej činnosti rozoznať správne od nesprávneho, voliť dobro a konať tak, aby neškodili iným ľuďom
- poslaním profesijnej etiky je vytvárať koncepciu určitého povolania vo vzťahu ku škále spoločenských hodnôt, ktorým má toto povolanie slúžiť
- prejavuje sa na 2 základných úrovniach:
- individuálna úroveň (ide o individuálnu etiku jednotlivého indivídua)
- Inštitucionálna úroveň (ide o skupinovú etiku, ktorá sa inštitucionalizovala)
Inherentná neetickosť etických princípov
- etické princípy sú inherentne neetické preto, lebo predstavujú inštitucionalizované štruktúry hodnôt, ktoré tvoria a usmerňujú správanie – jadro tohto tvrdenia spočíva v 4 dôvodoch:
- etické princípy vo verejnej službe sú v zásade vágne a neurčité
- rôznorodosť agentúr a organizačných jednotiek pôsobiacich v rámci systému verejnej správy sťažuje schopnosť vlády alebo verejnosti definovať mnohoznačné štandardy etického správania, ktoré by boli schopné prekonávať organizačné hranice
- etické dilemy vo verejnom živote sa týkajú predovšetkým dosahovania rovnováhy medzi konkurenčnými či konfliktnými hodnotami
- zdá sa, že politické inštitúcie poskytujú morálny rámec pre etické rozhodovanie, ale povaha politických inštitúcií vedie k aplikácii kódexov a konvencií pre etickú prax, ktoré pôsobia ako náhrady skutočného etického správania
Etika vo sfére verejnej správy
- etika verejnej služby predstavuje zásadný súbor princípov, ktoré predpisujú minimálne štandardy a určujú správanie všetkých tých, ktorí sú zapojení do verejného života – takto chápaná etika predstavuje prvok zabezpečujúci kontinuitu a konsenzus hodnôt naprieč širokým spektrom rôznorodých profesií a organizácií existujúcich v rámci systému verejnej správy
- čestnosť je pre manažérov vo verejnej službe spojovníkom medzi abstraktnými hodnotami a definovanými etickými princípmi na jednej strane a konkrétnym etickým správaním v špecifických prípadoch na strane druhej
- etika verejnej správy:
- sa zaoberá problematikou žiaduceho správania sa zamestnancov pôsobiacich v rámci systému verejnej správy
- rozoberá zásady zlepšovania úrovne verejných služieb a spoločnosti vo vzťahu k správaniu sa zamestnancov
- stanovuje, respektíve sa snaží definovať, akými osobnosťami by mali byť zamestnanci verejnej správy
- etika verejnej správy definuje vo verejnej správe všeobecne uplatňované základné abstraktné normy a hodnoty, ako napríklad prospešnosť, dobrosrdečnosť, poctivosť, rešpektovanie iných osôb, sloboda, spravodlivosť, férovosť, lojalita, zodpovednosť, predvídavosť, zdvorilosť, atď.
Modely etiky vo verejnej správe
- profesionálny model etiky
- neetické správanie sa považuje za charakterovú chybu
- využíva etickú stratégiu, ktorej hlavnou črtou je profesionalizmus, podporený až byrokratickou pozornosťou, ktorá je venovaná kultivovaniu vhodných noriem profesionálneho správania sa, takže zamestnanci verejnej správy presne vedia, aké formy a prejavy profesionálneho správania sa od nich očakávajú
- je charakterizovaný vysokými nárokmi, ktoré kladie etika na verejný sektor a automaticky očakáva od profesionálnych zamestnancov vysoko principiálne etické správanie sa v rámci rozhodovacieho procesu, pričom toto správanie nie je v pravidlách priamo regulované a popísané
- základným predpokladom takto chápanej etiky je schopnosť zdravého a zodpovedného rozhodovania a zaväzujúca dôvera v schopnosti zamestnancov rozlišovať medzi krehkými hranicami etického a neetického
- politický model etiky
- považuje za neetické správanie najmä korupciu
- etika verejnej správy sa v tomto prípade chápe ako nový druh legislatívnej normy, ktorá podmieňuje ďalšie etické zákony
- posudzuje porušenie etických noriem ako priestupky, typické pre tých zamestnancov, ktorý nadradili svoj súkromný prospech nad povinnosť konať vo verejnom záujme
- požiadavky etického správania sú podstatnou súčasťou legislatívnych pravidiel a zákonov a ich nedodržanie, respektíve porušenie, sa kvalifikuje ako trestný čin
Etické kódexy
- etické kódexy môžu mať rôznu podobu a to nielen vzhľadom na ich formu, ale aj vzhľadom na ich rozsah – etické kódexy môžu platiť buď pre všetkých zamestnancov vo verejnej službe, alebo sa vzťahujú iba na zamestnancov určitého subsystému verejnej správy (napríklad na zamestnancov pôsobiacich v územnej samospráve), prípadne na zamestnancov pôsobiacich v určitej organizačnej jednotke systému verejnej správy
- etické kódexy zväčša obsahujú aspoň minimálne štandardy správania sa zamestnancov verejnej správy, ktoré sa týka:
- prijímania darov alebo iných pôžitkov (napríklad určitých výhod)
- využívania úradných informácií
- využívania služobného majetku
- pracovných aktivít realizovaných mimo verejnej služby
- pôsobenia v politických záležitostiach
Zdokonalenie etického správania
- Rada OECD realizovala v roku 1998 projekt o etike – výsledkom bolo prijatie dokumentu obsahujúceho 12 princípov riadenia etiky
- Doporučenie pre členské krajiny o zdokonalení etického správania vo verejnej službe:
- etické štandardy pre verejnú správu musia byť jasné
- etické štandardy musia byť zakotvené v platnom práve
- úradníci musia mať etické vedomosti
- úradníci musia poznať svoje práva a povinnosti, ak sú obvinení z nesprávneho postupu
- politická angažovanosť musí posilňovať etické správanie úradníkov
- rozhodovací proces musí byť transparentný a otvorený kontrole
- pre interakciu medzi verejným a súkromným sektorom musia existovať jasné pravidlá
- vedúci zamestnanci sa musia správať eticky a podporovať také správanie
- politika riadenia, postupy a prax musia podporovať etické správanie
- podmienky verejnej služby a riadenie ľudských zdrojov musia podporovať etické správanie
- verejná správa musí disponovať adekvátnymi mechanizmami zodpovednosti
- musia existovať vhodné postupy a sankcie za nesprávne správanie
Korupcia a jej vymedzenie
- aj keď sa problému korupcie venovalo a stále venuje mnoho autorov, klasické vysvetlenie jej podstaty ponúkol R. Klitgaard (1988), ktorý vysvetlil korupciu schématicky prostredníctvom svojho známeho vzorca:
Korupcia = Monopolné postavenie + Voľnosť v úvahe – Zodpovednosť
Korupcia a súvisiace pojmy
- korupcia – ide o zneužitie zverenej moci (úradu, postavenia) na súkromný prospech a teda o uprednostnenie súkromného záujmu pred záujmom verejným
- klientelizmus – predstavuje konflikt záujmov, ktorý vzniká uprednostňovaním (preferovaním) priateľov a kolegov vo verejných záležitostiach, v ktorých by mal mať každý účastník druhej strany rovnaké postavenie k subjektu, ktorý rozhoduje
- nepotizmus – je špecifickým typom konfliktu záujmu (užšie chápanie klientelizmu) a predstavuje využitie zverenej verejnej moci na získanie výhody pre člena vlastnej (bližšej alebo vzdialenejšej) rodiny
Korupcia vo verejnej správe
- korupcia vo verejnej správe má niekoľko definičných znakov:
- jej aktérmi sú najmenej 2 osoby (korumpujúci a korumpovaný)
- je vždy utajovaná
- existujú v nej prvky vzájomného záväzku a vzájomného prospechu
- jej aktérmi sú tí, ktorí chcú získať určité rozhodnutie a tí, ktorí takéto rozhodnutie môžu ovplyvniť
- vyžaduje podvodné (nelegálne) konanie nejakého verejného zamestnanca
- je formou porušenia dôvery
- vždy obsahuje prvky porušenia povinnosti a zodpovednosti
- vždy pri nej ide o bipolárne sociálne roly tých, ktorí sa jej dopúšťajú – na jednej strane stojí ich verejná rola (obsahujúca zodpovednosť) a na druhej strane stojí ich súkromná rola (obsahujúca snahu o získanie nejakej výhody či iného prospechu)
Príčiny korupcie vo verejnej správe
- príčiny korupcie je možné rámcovo označiť:
- rastúca zložitosť fungovania verejnej správy spôsobená neprehľadnosťou a nejasnosťou zákonov i sekundárnych právnych predpisov
- nedostatky finančnej kontroly vykonávané nezávislým orgánom voči verejnej správe
- politické nominácie osôb do niektorých vrcholových funkcií verejnej správy
- vzájomné prepájanie verejného a súkromného sektora (napríklad účasť funkcionárov orgánov verejnej moci v správnych radách súkromných podnikov a pod.)
Negatíva korupcie
- korupcia so sebou prináša viaceré negatíva:
- ak sa rozhoduje o verejných prostriedkoch na základe súkromných motívov, potom sa zdroje nealokujú optimálne a deformuje sa hospodárska súťaž
- korupcia a netransparentné pravidlá rozhodovania spôsobujú vysokú administratívnu náročnosť a vysoké transakčné náklady
- korupcia má vplyv na rozsah a zloženie verejných výdavkov
- neistota spojená s korupciou zvyšuje investičné riziká
- korupcia spôsobuje, že ekonomika nevyužíva naplno svoj potenciál a občan tak dostáva menej, ako by mohol pri danej úrovni zdrojov
Profesionalizácia vlády
- ekonomický prístup
- zameriava sa viac na korupciu než na etiku, pričom zdôrazňuje finančné následky úplatkov, klientelizmu atď.
- je založený na fakte, že personálne finančné obohatenie je silnou motivačnou silou a korupcia sa rozvíja ak výnosy prevyšujú náklady
- korupcia zvyšuje náklady spojené s obchodovaním alebo poskytovaním služieb, obmedzuje investície a spomaľuje ekonomický rast
- legalistický prístup
- zdôrazňuje potrebu zjednotenie štandardov správania sa verejných zamestnancov do podoby etických kódexov a rozširovanie možností presadzovania týchto štandardov
- je založený na argumente, podľa ktorého nelegálne a korupčné správanie vo verejnom sektore je prejavom zlyhania práva a ohrozuje aj samotný princíp panstva práva
- behaviorálny prístup
- vyzdvihuje skutočnosť, že aj keď ekonomické podmienky a existujúce platné právo majú patričnú kvalitu, sami o sebe nemajú dostatočný vplyv na správanie sa verejných zamestnancov
- nezameriava sa výhradne na elimináciu korupcie, ale tiež na vyzdvihovanie potreby profesionalizácie prostredníctvom vyšších štandardov spočívajúcich v motivácii a integrite verejných zamestnancov
- tlak okolia v rámci výkonu verejnej služby posúva etickú problematiku medzi základné manažérske úlohy