Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Základy verejnej správy
Normatívna dimenzia verejnej správy (normativna_dimenzia_verejnej_spravy.doc)
Normatívna dimenzia verejnej správy
Normatívosť verejnej správy
- verejná správa je z hľadiska práva ústredným pojmom jedného z jeho odvetví – správneho práva
- typickou črtou verejnej správy je skutočnosť, že ňou disponuje štát, no tiež ním poverené subjekty - nech ju však vykonáva ktokoľvek, vždy ide o činnosť podzákonnú, teda činnosť, ktorá je viazaná oficiálne uznanými pravidlami
- verejná správa je viazaná na právny poriadok (môže spravovať a vykonávať len to, čo je určené právnym predpisom, najčastejšie sústavou predpisov špecificky určených pre určitý orgán správy)
- v každom právnom predpise sú určené kompetencie verejnoprávneho orgánu, čo znamená prevahu prvku normatívneho správania vo verejnej správe nad prvkom osobným
- uvedená skutočnosť vystihuje potrebu vnímania a skúmania normatívnej dimenzie verejnej správy, ako jednej z jej základných dimenzií
Spätosť verejnej správy a štátu
- verejná správa zastáva významnú pozíciu v rámci verejnej moci a jej uplatňovania a v istom zmysle aj v oblasti kontroly súkromnej moci
- rozsah verejnej správy pritom súvisí s početnosťou, respektíve množstvom tých záležitostí, ktoré je potrebné spravovať v rámci jednotlivých foriem správy
- väčšina cieľov verejnej správy je spätá so štátom – ide pri tom o také ciele, akými sú:
- upevňovanie štátu
- formovanie štátu
- rozvoj štátu
- uvedené ciele verejná správa zabezpečuje koordinovane a dbá taktiež na ich súčasnú realizáciu
Verejné právo v starovekom Ríme
- rozlišovanie verejnej a súkromnej sféry v rámci práva sa dotýka najmä rozdelenia práva na verejné a súkromné
- začiatky rozlišovania práva na dve rovnocenné časti (teda na verejné a súkromné) sa objavili už v starovekom Ríme
- Cicero pod verejným právom rozumie hlavne právo, ktoré vychádza od štátu alebo ním bolo uznané a ktoré zaväzuje všetkých príslušníkov spoločnosti
- obdobne pristúpil k tejto problematike aj Domitius Ulpianus, ktorý tvrdí, že verejné právo sa vzťahuje na rímsky štát a jeho miesto je najmä v sakrálnych veciach, v kňazských veciach a v magistrátoch
- za odvetvia verejného práva sa v rímskom právnom poriadku považovali najmä ústavné právo, administratívne právo a trestné právo
Súkromné právo v starovekom Ríme
- pojem súkromného práva bol v rámci rímskeho právneho poriadku oveľa zložitejší
- Domitius Ulpianus hovorí, že súkromné právo chráni záujmy jednotlivcov a je prospešné súkromným osobám
- Domitius Ulpianus člení súkromné právo na civilné právo, úradnícke právo, prirodzené právo a cudzinecké právo
- známy a uznávaný právnik Papinián k tomu poznamenáva, že pravidlá verejného práva nemôžu byť menené, ale pravidlá súkromného práva môžu byť zmenené dohodou súkromných osôb
Verejné a súkromné právo v SR
- legislatívna tradícia SR vychádza z rímskeho práva – aj v SR môžeme rozlíšiť odvetvia verejného a práva
- v súkromnom práve sa uplatňuje princíp rovnosti, vo verejnom práve je prioritný princíp subordinácie
- normy súkromného práva sú zväčša formulované ako dovolenie (permisívne normy) – ich adresáti môžu upravovať vzájomné povinnosti a normy verejného práva sú skôr príkazmi, či zákazmi
- ak je potrebné vynútiť nesplnené právne povinnosti v odvetviach verejného práva, príslušné orgány zasahujú ex officio (z úradnej povinnosti) a spory vo sfére súkromného práva sa riešia z iniciatívy zainteresovaných subjektov
- vždy sa nájdu skutočnosti, ktoré potvrdzujú, že takéto rozlišovanie nemožno absolutizovať
- v súčasnosti sa do verejného práva vo všeobecnosti radí:
- ústavné právo
- správne právo
- trestné právo
- finančné a daňové právo
- cirkevné právo
- medzinárodné právo verejné
- do súkromného práva patrí:
- občianske právo
- obchodné právo
- existujú však aj odvetvia, ktoré majú zmiešaný charakter, napríklad pracovné právo
Správne právo
- správne právo, ako súčasť právneho poriadku predstavuje objektivizované právne vyjadrenie verejných záujmov, pričom striktne rešpektuje princípy ústavnosti
- pre verejnú správu to znamená, že akákoľvek jej činnosť musí byť v súlade najmä s princípom legality a princípom legitimity
- správne právo reguluje postavenie subjektov v troch možných spoločensko-právnych vzťahoch:
- upravuje práva, povinnosti, ako aj postavenie správnych orgánov a fyzických osôb
- upravuje práva, povinnosti, ako aj postavenie správnych orgánov a právnických osôb
- upravuje práva, povinnosti, ako aj postavenie správnych orgánov navzájom medzi sebou
Princípy legality a legitimity
- princíp legality vyžaduje, aby rozhodnutia správnych orgánov (teda orgánov verejnej správy) boli podriadené zákonom a iným, všeobecne záväzným právnym predpisom – každé rozhodnutie správneho orgánu by malo vykazovať súlad so všeobecne záväznými právnymi predpismi, čo by sa v konečnom dôsledku malo prejaviť aj v kvalite rozhodovania správnych orgánov
- princíp legitimity sa prejavuje v tom, že vyžaduje, aby správne orgány dodržiavali svoju pôsobnosť, zameranie i právomoc rozhodovania v konkrétnych záležitostiach – všetky ich aktivity musia byť v súlade s rozdelením kompetencií, ktoré existuje v administratívnom systéme (systéme verejnej správy)
Významy správneho práva
- správne právo ako také sa vyznačuje tým, že predstavuje akúsi významovú triádu:
- ide o právo, ako vonkajší nástroj správnej činnosti (právo správy)
- ide o právo, ako nástroj ochrany adresátov správy (právo kontroly)
- ide o právo, ako vnútorný nástroj správnej činnosti (právo v správe)
Správna úvaha
- jedným z najdôležitejších ukazovateľov vzťahu verejnej správy a práva je miera voľnosti správneho uváženia
- správna úvaha nemôže byť stotožňovaná s voľnou úvahou
- voľná úvaha je typická pre bežné aktivity každodenného života jedincov v spoločnosti
- správna úvaha predpokladá konanie príslušných, respektíve oprávnených subjektov v rámci možností, ktoré určujú ustanovenia nejakého právneho predpisu (správna úvaha sa nemôže využívať vo všetkých záležitostiach, ktoré spravujú orgány verejnej správy – môže sa uplatniť iba v právom presne vymedzených a predpokladaných situáciách)
Vzťah verejnej správy a práva
- vzťah verejnej správy a práva môže má dva póly:
- na jednej strane potom stojí extrém pravidelnej a rigidnej správy, ktorá je založená na deterministickej aplikácii apriórnych pravidiel obsiahnutých v právnych predpisoch rôznej právnej sily, v dôsledku čoho dochádza k stavu, kedy sa administratívny systém stáva bezmocným v prípadoch, ktoré nie sú upravené nejakými pravidlami
- druhým extrémom je voľná správa, v ktorej sú pravidlá riadenia a rozhodovania reinterpretované, prípadne vytvárané ad hoc, teda prípad od prípadu, podľa okolností
- súčasná verejná správa hľadá dlhodobo vyvážený pomer medzi oboma týmito pólmi tak, aby správna úvaha nebola vylúčená v prípadoch, kedy je nevyhnutná z dôvodov racionality správy, no zároveň, aby nebola znevážená právna istota a nedošlo k ohrozeniu základných práv