Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Základy verejnej správy
Organizačná dimenzia verejnej správy (organizacna_dimenzia_verejnej_spravy.doc)
Organizačná dimenzia verejnej správy
Znaky organizácie
- vyžaduje si prítomnosť minimálne 2 ľudí, ktorí majú spoločný záujem (spoločné ciele) o realizujú špecifické úlohy smerujúce k napĺňaniu tohto záujmu, respektíve k dosahovaniu týchto cieľov
- na dosahovanie jej cieľov je nutná istá koordinácia a usporiadanie
- vytvára stereotypy (pravidelnosti, vzorce a modely správania sa) – týmto sa organizácia inštitucionalizuje
Organizácia v užšom a širšom zmysle
- v širšom zmysle ide o akýkoľvek sociálny útvar, ktorý sa prirodzene vytvoril za účelom riešenia spoločného záujmu (organizácia, ako neformálny útvar vyvíjajúci sa skôr prirodzene – neformálna organizácia)
- v užšom zmysle je to útvar, ktorý vznikol umelo a zámerne, aby plnil špecifické úlohy – takýto umelý útvar využíva administratívne a byrokratické metódy, pretože ju charakterizuje systém pravidiel, pozícií a aktivít, ktoré sú koordinované umelo, teda oficiálne (organizácia, ako formálny útvar – formálna organizácia)
- formálne aj neformálne organizácie sa oddelili od ostatného sociálneho priestoru a sú vo vzťahu k nemu autonómne
Formálne organizácie
- formálna organizácia predstavuje umelý prostriedok koordinácie aktivít väčšieho počtu ľudí za určitým účelom – všetky formálne organizácie vznikajú ako pokus o riešenie tej istej otázky: „Ako zabezpečiť koordináciu spoločnej aktivity a jej stálosť, ktorá by nebola závislá od náhodnej výmeny konkrétnych osôb?“
- formálnosť organizácií sa prejavuje predovšetkým v tom, že princípy ich fungovania sú podobné, bez ohľadu na činnosť či zameranie týchto organizácií
- formálne organizácie možno definovať, ako umelo ustanovený sociálny útvar vybavený formalizovanými procedúrami za účelom mobilizácie a koordinácie kolektívneho úsilia za účelom dosiahnutia stanovených cieľov
Podstata formálneho organizovania
- formálne organizácie predstavujú nevyhnutne racionálne a logicky vytváraný priestor pre koordináciu ľudských aktivít v najširšom slova zmysle a sú preto chápané ako umelo a zámerne vznikajúce prostriedky uspokojovania ľudských potrieb a dosahovania aktuálnych cieľov
- formálne organizácie vznikajú a fungujú ako prejav nutnosti riešiť problém zosúladenia, či koordinácie množstva aktivít ako i subjektov, ktoré ich realizujú
- štúdium formálnych organizácií predpokladá pochopenie podstaty a významu inštitucionalizovaného správania a inštitúcií, ktoré pre organizovaný svet poskytujú základnú „ideovú dotáciu“ a sú akýmsi predstupňom k hľadaniu adekvátneho subjektu, ktorý ako nositeľ tejto idey (v podobe modelov a vzorcov konania) zabezpečí potrebné inštrumentálne prvky
Znaky formálneho organizovania
- znaky formálneho organizovania (začiatok):
- formálne organizácie sú vytvorené umelo – napríklad za účelom spravovania a posilňovania verejných hodnôt
- vznik formálnych organizácií sa viaže na konkrétny cieľ – ten ich diferencuje aj legitimuje
- formálne organizácie si vytvárajú normatívny systém – systém formálnych administratívnych pravidiel, ktoré zabezpečujú jednotu a kontinuitu v ich fungovaní i koordináciu aktivít jej členov
- formálne organizácie sú komunikované organizácie – tvoria sieť organizácií, ktoré navzájom komunikujú, spoločne tvoria systém, ktorý reguluje sociálne prostredie
- výhody vo formálnych organizáciách presahujú nevýhody – ich výhody spočívajú v tom, že vznikajú na koordináciu aktivít, ktoré nemožno dosiahnuť individuálne, ich nevýhoda sa týka nadmernej byrokracie a s ňou súvisiacej dehumanizácie
- formálne organizácie majú striktné usporiadanie a štruktúru – nevyhnutnosťou ich existencie je vnútorná štruktúra a usporiadanie – organizačný poriadok a hierarchia
- formálne organizácie sú relatívne stabilné – sú vo svojom prostredí relatívne stabilné, čo im zabezpečuje inštitucionálne zázemie, legislatíva, vlastný mechanizmus fungovania a normatívny systém, systém riadenia a distribúcie moci
- formálne organizácie majú výrazný ideový základ – ich ideový základ sa týka inštitúcie správy, ktorá potom organizáciu legitimizuje v akomkoľvek prostredí, pretože zvýrazňuje nevyhnutnosť správy
Práca a prínos Georga C. Homansa
- v diele Ľudská skupina (The Human Group) rozlišuje G. C. Homans dva skupinové systémy – vnútorný a vonkajší
- vonkajší systém skupiny je plánovaný a má za úlohu zabezpečiť funkčnosť danej skupiny vo vzťahu k jej okoliu
- v momente, keď dôjde k stabilizácii vonkajšieho systému skupiny, začne sa vytvárať vopred neplánovaný vnútorný systém skupiny, ktorého prvky a pravidlá sa postupne ustaľujú a štandardizujú – osoby, ktoré najviac spĺňajú tieto pravidlá majú najväčšiu šancu stať sa vodcami ich skupiny
- v konečnom dôsledku tento neplánovaný vnútorný systém začne ovplyvňovať aj fungovanie skupiny voči jej okoliu (teda jej vonkajší systém) – ľudia sa totiž vždy správajú podľa toho, čo im dané správanie donesie v porovnaní s tým, čo ich takéto správanie stojí (vhodné správanie členov skupiny teda možno dosiahnuť nielen príkazmi a sankciami, ale aj morálnym ocenením)
Úrad ako organizačná jednotka
- úrad je jedným z najfrekventovanejších pojmov systému verejnej správy – vzťahuje sa na všetky subsystémy, ako aj všetky stupne verejnej správy
- celkovo možno uvažovať o 3 významoch pojmu úrad:
- inštitucionálne poňatie – pojem úrad označuje organizačnú jednotku, ktorá majú na starosti určité vecné a územné pôsobnosti (v rámci tejto jednotky tieto pôsobnosti vykonávajú jej monokratické alebo kolegiálne orgány)
- funkčné poňatie – úrad je právnymi predpismi stanovený a presne ohraničený okruh záležitostí - pôsobností, ktoré sú priraďované niektorej organizačnej jednotke pôsobiacej v rámci systému verejnej správy
- personálne poňatie – pod pojmom úrad možno rozumieť súbor osôb, ktoré pôsobia v konkrétnej organizačnej jednotke systému verejnej správy
Centralizácia – jej výhody a nedostatky
- v centralizovanom systéme verejnej správy sú administratívne právomoci sústredené zväčša na najvyššom organizačnom stupni, pričom jednotky v systéme verejnej správy pôsobiace na tomto stupni rozhodujú, v akej miere delegujú svoje právomoci na tie jednotky systému verejnej správy, ktoré pôsobia na nižších organizačných stupňoch
- výhody dôslednej centralizácie:
- jednota rozhodovania a riadenia
- schopnosť kumulácie prostriedkov
- vysoký stupeň organizačno-administratívnej integrácie
- nedostatky dôslednej centralizácie:
- nízka miera flexibility v súvislosti so vznikom lokálnych problémov (nízka miera operatívnosti riadenia)
- dĺžka komunikačných kanálov (výskyt komunikačných šumov)
- preťaženosť centra
Decentralizácia
- decentralizáciu možno charakterizovať ako presun zodpovednosti za plánovanie, riadenie, získavanie a distribúciu zdrojov z centrálnej vlády a jej agentúr (teda z ústredných orgánov štátnej správy) na podriadené jednotky vládnych agentúr, „kvázi-autonómne“ verejné orgány alebo korporácie, regionálne alebo lokálne verejné orgány, alebo mimovládne neziskové či dobrovoľnícke organizácie (teda na rôzne subjekty pôsobiace v systéme verejnej správy na nižších úrovniach)
- decentralizácia má zväčša 2 podoby:
- decentralizácia právomocí – vyššia organizačná jednotka systému verejnej správy postupuje niektorú právomoc, respektíve časť niektorej právomoci na nižšiu organizačnú jednotku systému verejnej správy
- decentralizácia aktivít – vyššia organizačná jednotka systému verejnej správy postupuje nižšej organizačnej jednotke systému verejnej správy iba výkon určitej činnosti
Základné typy decentralizácie
- vo všeobecnosti možno rozlíšiť 3 typy decentralizácie:
- dekoncentrácia – ide o presun zodpovednosti za špecifické rozhodovacie, finančné či riadiace funkcie na rôzne organizačné jednotky systému verejnej správy, ktoré sú priamo subordinované centrálnej vláde
- delegácia – predstavuje presun vládnych rozhodovacích a administratívnych právomocí týkajúcich sa jasne definovaných úloh z centrálnej vlády na tie organizačné jednotky systému verejnej správy, ktoré sú od nej nezávislé, alebo ktoré sú pod jej nepriamou kontrolou (najčastejšie ide o „kvázi-autonómne“ verejné orgány, ktoré sú síce centrálnou vláda kontrolované iba nepriamo, ale legálne sa jej zodpovedajú)
- devolúcia – znamená presun zodpovednosti za určité právomoci zo strany centrálnej vlády na autonómne lokálne organizačné jednotky systému verejnej správy, ktorým bol legislatívne priznaný status verejnej korporácie