Mladý, cieľavedomý a plný energie napredovať v zdokonaľovaní sa. Taký je 23-ročný Marek, zakladateľ čoraz úspešnejšieho a známejšieho blogu „biznisblog.sk“, ktorý denne navštevuje nemalé množstvo ľudí. Ako sa Marek k tomuto blogu dostal, akú mal motiváciu a čo je jeho snom sa dozviete v nasledujúcom rozhovore, ktorý nám poskytol.
Marek, ako vznikol nápad vytvoriť biznisblog.sk? Mal si nejakú inšpiráciu?
Vznikol tak, že už asi od šestnástich ma zaujímala tvorba internetových stránok a povedal som si, že raz chcem mať vlastný web. Fascinoval ma ten pocit, že napríklad spím a niekto si číta to, čo som napísal, alebo preložil. Išlo o to, že základom každého pisateľa blogu je venovať sa niečomu, čo vás baví. A to bol kameň úrazu. Nevedel som čo ma baví natoľko, že by som s tým vedel zaujať aj ostatných. Neskôr som zistil, že som to mal celý čas pred sebou. Mojou vášňou je totiž učenie sa anglického jazyka a veľmi rád som čítal blogy zaoberajúce sa personálnym rozvojom. Spojil som teda tieto dve veci a začal prekladať články zaoberajúce sa spomínaným personálnym rozvojom a všetko čo považujem zaujímavé z tejto tematiky. Neskôr, keď som sa zdokonalil, chcel som veľmi robiť titulky k videám. No a tak som začal uverejňovať aj videá, ku ktorým som robil titulky. Robím čo ma baví, zdokonaľujem sa pri tom a to je ten hlavný dôvod, prečo ma baví stále pokračovať. No a keď vidíte spätnú väzbu, ide to samo.
Aká bola prvotná propagácia blogu? Ako si dal ľuďom o ňom vedieť?
Prvotná propagácia blogu bola tak povediac nijaká. Snažil som sa len o výmenu linkov s pár stránkami, ale v podstate o mne nik nevedel. V tomto smere mi veľmi pomohol v tom čase sa rozrastajúci Facebook. Vďaka možnosti zdieľania stačilo spraviť kvalitné video alebo článok a ostatné už išlo samo.
Čo je jeho hlavným cieľom; akým ľuďom je určený?
Blog je určený pre všetkých. Všetkým, ktorí majú záujem rásť, zdokonaľovať sa, a to vo všetkých smeroch. Preto na tomto blogu nájdete články z oblasti podnikania a vyjadrujem sa aj k takým veciam ako je ranné vstávanie. Musím však podotknúť, že väčšina článkov z tohto blogu je to najlepšie čo som našiel na webe zaoberajúceho sa témou produktivity, úspechu, rozvoja, zarábania peňazí a pod. Pod každým článkom nájdete link na zdroj. No a cieľom blogu je združovať takýchto ľudí. Neskôr by som chcel možno rozbehnúť fórum, kde by si mohli vymieňať skúsenosti, rady, knihy aké čítajú a pod.
Pomáha Ti s ním niekto?
Väčšinu obsahu som pridal sám. Ale mám dvoch kamarátov podobných nadšencov zdokonaľovania sa, čiže aj oni sa veľkou mierou zaslúžili o obsah webu a stále sa aj zasluhujú.
Aké máš s blogom plány – kam by si to chcel dotiahnuť?
Je ťažké hovoriť o plánoch, ale mojím snom je aby stránku navštívilo denne 5000 ľudí v priemere. Priznám sa, som veľmi závislý na sledovaní štatistík. Celé dni dokážem refreshovať stránku google analytics (stránka kde sledujem štatistiku webu) a sledovať kto odkiaľ prišiel či nebude rekord ako sa to vyvíja a pod.
Keďže máš prehľad v štatistike, koľko ľudí priemerne denne číta Tvoj blog?
Je to také kolísavé. Nedá sa presne povedať koľko ľudí v priemere. Záleží to od veľa vecí. Od kvality aktuálneho článku a dokonca aj od počasia (smiech). Teraz cez leto je väčšina ľudí na kúpaliskách čiže momentálne mi v priemere príde na web okolo 1000 ľudí denne a určite mi dá v tomto za pravdu väčšina blogerov. Najväčšiu návštevnosť za deň som mal okolo 13000 ľudí.
Aký druh informácií ľudí zaujíma najviac?
Zaujímavé, ale na túto otázku neviem odpovedať do dnes. Koľko krát mám článok a myslím si, že to bude bomba a koľko krát z priemerného článku sú trháky. Ale tak celkovo keď sa na to pozriem z hľadiska návštevnosti tak jednoznačne videá, ktoré sú akýmkoľvek spôsobom zaujímavé. Predsa väčšina ľudí si radšej pozrie video ako by mala čítať A4 textu. No a z článkov sú to najmä tie zaoberajúce sa návodmi na zarábanie, hľadanie úspechu a motivácie.
Je ťažké/náročné viesť blog, resp. zvládli by to aj “obyčajní študenti”?
Ak sa venujete niečomu čo vás baví, tak nie je náročné nič. Celkovo zriadiť si blog je v dnešnej dobe, kedy je k dispozícií množstvo redakčných systémov, veľmi jednoduché. Inštaláciu zvládnete podľa návodu, zoznámite sa s prostredím a ostatné je ako pracovať vo worde. Avšak musím povedať, že to nestačí. Ak chcete prežiť v konkurencií internetu, treba sa neustále zdokonaľovať. Stále sa učiť nové veci, skúšať. Či už čo sa dizajnu týka, alebo SEO problematiky. V tomto mám stále tiež dosť veľké medzery. Ale ako vravím, keď vás niečo baví a robíte to dobre, je len otázkou času kedy sa dostaví spätná väzba, ktorá vám vleje ďalšiu energiu do žíl. Určite by to zvládli aj obyčajní študenti. Sám som totiž obyčajný študent STU v Bratislave a poznám množstvo mladých blogerov. Vo svete aj u nás.
Marekovi ďakujeme a prajeme veľa úspechov nielen v pracovnom živote, ale i v súkromnom.
Jana Danková