zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Ústavné právo SR

 

OTÁZKA 22 – ÚSTAVNÁ KONCEPCIA REFERENDA (22.doc)

OTÁZKA 22 – ÚSTAVNÁ KONCEPCIA REFERENDA

 

V modernom demokratickom štáte sa priama demokracia neuplatňuje ako výlučná forma, ale vždy ako súčasť reprezentatívneho systémuprvky priamej demokracie sú začlenené do rozhodovacieho mechanizmu zastupiteľskej demokracie

 

Referendum = rozhodovacia forma priamej demokracie – 3 oblasti:

 

1 – referendum ako forma výkonu štátnej moci – celoštátne referendum

 

Čl. 2 ods. 1: štátna moc pochádza od občanov, ktorí ju vykonávajú prostredníctvom svojich volených zástupcov alebo priamo

 

Čl. 30 ods. 1: právo občanov zúčastňovať sa na správe vecí verejných priamo alebo slobodnou voľbou svojich zástupcov

 

2 – referendum ako forma uskutočňovania územnej samosprávy – miestne referendum

 

Čl. 67: Územná samospráva sa uskutočňuje na zhromaždeniach obyvateľov obce, miestnym referendom alebo prostredníctvom orgánov obce

 

3 – priama demokracia v otázkach personálnych – ľudové hlasovanie o odvolaní prezidenta (recall)

 

Čl. 106: odvolať z funkcie prezidenta republiky pred skončením volebného obdobia možno iba ľudovým hlasovaním

  1. Špecifická forma priamej demokracie
  2. Podľa Ú, prezidenta možno odvolať z funkcie pred ukončením volebného obdobia ľudovým hlasovaním
  3. Vyhlasuje ho predseda NR na základe uznesenia NR / nemôže byť iniciované občanmi petíciou / a musí byť prijaté najmenej 3/5 väčšinou všetkých poslancov /
  4. Predseda NR SR vyhlási ľudové hlasovanie do 30 dní od prijatia uzensenia tak, aby sa vykonalo do 60 dní od jeho vyhlásenia – uverejnené v Z.z.

 

Prezident je odvolaný ak:

  1. za jeho dovolanie hlasovala nadpolovičná väčšina všetkých oprávnených voličov
  2. výsledok zistí a vyhlási ústredná komisia, zápisnicu doručí predsedovi NR.

 

Ak bol prezident odvolaný predseda NR vyhlási voľbu prezidenta do 7 dní tak, aby sa 1. kolo uskutočnilo najneskôr do 60 dní osdo dňa vyhlásenia volieb.

Ak nebol prezident odvolaný rozpustí do 30 dní od vyhlásenia výsledkov volieb NR.

Predseda NR vyhlási voľby do NR do 7 dní od jej rozpustenia

Prezidentovi začína nové volebné obodbie

O úastavnosti hlasovania o odvolaní prezidenta rozhoduje na základe sťažnosti proti výsledku ľudového hlasovania ÚS / musí byť podaná do 10 dní od uverejnenia výsledku hlasovania o dovolaní prezidenta.  / . návrh na konanie môže podať najmenej 15 poslancov NR , vláda SR – o sťžanosti rozhoduje plénum ÚS do 10 nálezom, v ktorom vysloví, že výsledok hlasovania je neplatný a nález uverejní v Z.z.

 

 

 

 

REFERENDUM – ústava a komentár:

 

Čl. 93 ods. 1: Referendom sa potvrdí ústavný zákon o vstupe do štátneho zväzku s inými štátmi alebo o vystúpení z tohto zväzku

 

  1. ide o ratifikačné referendum v spojení s článkom 7 ústavy., napríklad keby sme chceli vstúpiť do federácie, bolo by potrebné ratifikačné ref.

 

Ratifikačné refendum alebo referendum post legem sa používa vtedy, aj zákon prijatý parlamentom ešte nie je právoplatný a účinný sa stane až po jeho prijatí v referende.

 

Čl. 93 ods. 2: Referendom sa môže rozhodnúť aj o iných dôležitých otázkach verejného záujmu.

 

  1. fakultatívne referendum (fakultatívne referendum sa môže, ale nemusí, uskutočniť z iniciatívy spravidla v ústave vymenovaných subjektov)

 

  1. pojmové vymedzenie verejného záujmu je problém, nie je definícia (ani v európskych orgánoch)

 

  1. z toho plynú najväčšie problémy – čo je vo verejnom záujme? Napríklad predčasné voľby – je to verejný záujem? – garantom splnenia tejto podmienky je prezident – jeho rozhodnutie je platné a nemenné.

 

Čl- 93 ods. 3: Predmetom referenda nemôžu byť základné práva a slobody, dane, odvody a štátny rozpočet.

 

  1. negatívne vymedzený predmet referenda
  2. problém 1 – majú byť aj odvody?
  3. Problém 2 – netreba rozšíriť okruh? – napríklad referendom nemožno skrátiť volebné obdobie NR SR

 

Čl. 94: Každý občan SR, ktorý má právo voliť do NR SR, má právo zúčastniť sa na referende.

 

  1. účasť na referende sa týmto viaže len na občanov, nie na ľudí
  2. nedošlo teda k rozšíreniu subjektu

 

VYHLASENIE REFERANDA:

 

čl. 95 ods. 1: Referendum vyhlasuje prezident SR, ak o to petíciou požiada aspoň 350 000 občanov, alebo ak sa na tom uznesie NR SR, a to do 30 dní od prijatia petície občanov alebo uznesenia NR SR

 

referendum inniciované petíciou občanov prezident vyhlási len, al táto petícia má ústavou a zákonom dovolený obsah a zákonom predpísané náležitosti:

písomná forma, označenie petičných hárkov, údaje o petičnom výbore a signátoroch.

 

  1. z hľadiska subjektu môže byť referendum ľudové alebo vládne
  2. problém – nie je to veľké kvórum – 350 000?., sú štáty s oveľa nižším kvórom

 

čl. 95 ods. 2: Prezident SR môže pred vyhlásením referenda podať na Ústavný súd SR návrh na rozhodnutie, či predmet referenda, ktoré sa má vyhlásiť na základe petície občanov alebo uznesenia NR SR, je v súlade s ústavou alebo s ústavným zákonom. Ak prezident SR podá na ÚS SR návrh na rozhodnutie, či predmet referenda, ktoré sa má vyhlásiť na základe petície občanov alebo uznesenia NR SR, je v súlade s ústavou alebo s ústavným zákonom, od podania návrhu prezidenta SR do nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia ÚS SR lehota podľa ods. 1 neplynie (teda 30 dní)

 

  1. ide o 1 z dvoch prípadov tzv. preventívnej kontroly ústavnosti., teda keď ÚS sa vyjadruje skôr, než je rozhodnutie platné a účinné
  2. procesnú legitimáciu má v tomto smere iba prezident
  3. ak bude ÚS vo veci konať, plynutie lehôt spočíva (30 dní) , čaká sa na verdikt súdu
  4. otázka znie, či má mať prezident toto právo... Je to európsky unikát
  5. ÚS rozhoduje o sťažnostiach proti výsledku referenda z porušenia ústavnosti
  6. Sťažnosť musí byť podaná do 30 dní od zvrejnenia výsledkov referenda. Rozhoduje plénum do 10 dní + nález sa uvrejňuje bez odôvodnenia v Z.z.

 

čl. 96 ods. 1: Návrh na prijatie uznesenia NR SR o vyhlásení referenda môžu podávať poslanci NR SR  alebo vláda SR.

 

  1. poslanec môže na schôdzi NR SR povedať – dajme o tom hlasovať v referende a stačí na takéto rozhodnutie nadpolovičná väčšina prítomných – teda 39 poslancov môže rozhodnúť o vyhlásení referenda

 

čl. 96 ods. 2: Referendum sa vykoná do 90 dní od jeho vyhlásenia prezidentom SR.

 

  1. lehota, ktorá sa musí rešpektovať
  2. vyhlásené referendum sa nedá zastaviť

 

čl. 97 odst. 1: referendum sa nemôže konať v období kratšom ako 90 dní pred voľbami do NR SR.

 

  1. aby sa nezneužilo v predvolebnom boji ako destabilizačný prvok

 

čl. 97 odst. 2: Referendum sa môže konať v deň volieb do NR SR

 

  1. zvýrazňuje úsporné dôvody., občan ušetrí čas, štát financie., aj keď predseda Štatistického úradu tvrdí, že to stojí viac

 

čl. 98 ods. 1: Výsledky referenda sú platné, ak sa na ňom zúčastnila nadpolovičná väčšina oprávnených voličov a ak bolo rozhodnutie prijaté nadpolovičnou väčšinou účastníkov referenda.

 

.- predpoklad – ak je oprávnených 1 000 000 voličov, musí sa zúčastniť aspoň 500 001 a za prijatie musí hlasovať aspoň 250 001, aby bolo rozhodnutie prijaté

 

  1. kvórum je veľké, stačilo by 30 %- potom by sa politické strany asi začali správať normálnejšie

 

čl. 98 ods. 2: Návrhy prijaté v referende vyhlási NR SR rovnako ako zákon.

 

  1. referendum má silu zákona, vyhlasuje sa v zbierke zákonov rovnako ako zákon
  2. problémom je záväznosť referenda

 

čl. 99 ods. 1: Výsledok referenda môže NR SR zmeniť alebo zrušiť svojím ústavným zákonom po uplynutí troch rokov od jeho účinnosti.

 

  1. referendum má silu ústavného zákona
  2. toto ustanovenie nemá logiku  v porovnaní s článkom 98 ods. 2, podľa ktorého má referendum silu zákona, ale z hľadiska jeho zmeny má zrazu silu ústavného zákona

 

čl. 99 ods. 2: Referendum v tej istej veci možno opakovať najskôr po uplynutí troch rokov od jeho vykonania.

 

  1. chráni stabilitu právneho poriadku
  2. chráni štátny rozpočet

 

čl. 100: Spôsob vykonania referenda ustanoví zákon.

 

ZÁVER – naše referendum je formulované zle!