zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Vysoká škola ekonómie a manažmentu verejnej správy / verejna sprava / financny manazment

 

tahak 3 (tahak.doc)

 1.Význam trhových cien a ich charak. v podnikaní

Cena je dôl.faktorom určujúcim podiel podniku na trhu. Za akú cenu podnik predáva produkciu alebo služby, závisi od toho aj VHospodárenia –zisk. Cena je vyjadrením hodnoty tovaru alebo služby., Táto hodnota je daná faktickou a psychologickou úžitočnosťou , resp. spoločenským významom  a je určená peniazmi. Cena určuje, čo podnik za svoju činnosť na trhu získa. Je hodnotový nástrov, peňažná suma dohodnutá pri kúpe a predaji tovaru medzi kup.a predávajjúcich, vychádza z kalkulácie a konkurenčnej ceny, formujú ju D a P. Je to jediná časť krg.mixu, ktorá podniku prináša tržby., Pre každého človeka má rôzny význam, vysoká cena znižuje D a naopa. Trhová realita je iná. Podnik má vychádzať z cieľa ktorý chce dosiahnúť, čiže zisk.

Chrakteristika- základom je infrmačná funcia ceny či z pozície nákupcu alebo predajcu, predstavuje zákl.informácie  je zákl.prvkom výpočtu a posudzovania rôznych variantov riešenia, výberu a postupov na trhu. Stimulačná funkcia ceny- motivuje podnik na vyššiu kvalitu výroby a služieb, znižovať N, urýchliť dodávku, zvýšiť kvalitu doplnkových služieb. Alokačná-regulačná fu ceny – je spojená s cenovými pohybmi, ktoré vyjadrujú zmeny v preferenciách jak spotrebiteľov, tak výrobcov. Obmedzujúca funkcia ceny- obmedzuje, trhovú produkciu získavajú tí, ktorí sú schopní a ochotní trhovú cenu zaplatiť.- len niektorí.

Distribučná fu ceny-cena je nástrojom prerozdeľovania dôchodkov pri výmenných trnsakciách.

 

2.Regulované ceny v SR a kompetencií úradov pri ich určovaní

Od 1.4.1996 v SR začal platiť nový Zákon o cenách  - zachovaný priestor pre tvorbu trhových cien, neovplyvnilo to podnikateľov ani trh.ekonomiku na SK.Boli prijaté opatrenia na zamedzenie daňových únikov, v oblasti nájmu a prenájmu nebytových priestorov, lebo tam boli neúmerné nájmy; právny postil podnik.subjektov pri špekuláciach  pri cenách, možnosť  udeliť sankcie pri opakovaných porušeniach cen.predpisov, jednou z podmienok bol aj vznik Sl.republiky, presne vymedziť, kedy je možné uplatniť zákon o cenách,  medzi kontrolné orgány zaradená aj Slo.obchodná inšpekcia, regulácia cien taríf a tarif.podmienok= vznik  prirodz. monopolov

Kompetencia pri reg.cien prešla z MF na rez.ministerná v súvislosti s reformou ver.správy, na iné štátne orgány. V súčasnosti za cenovú reguláciu zodpovedá  Úrad pre reguláciu sieťových odvetví-eneria,plyn,teplo , voda a stočné,

Telekom.úrad za telek.služieb, Poštový úrad za poštovné, MZ za lieky, zdr.výkony, nebyt.priestory v zdrav. zaiad.

Od 1.1.2004 upravy-nesmie sa dohodnúť neprimeraná cena pri predaji alebo nákupe tovaru. Osobitné ustanovaenia sú pri vývoze a spätnom dovoze toho istého tovaru, na ktorý sa poskytnú dotácie zo št.rozpočtu alebo prostr.štátnych fondov.. Tiež zmeny v štátnej a ver.správe, kompetencie v regulácii a kon.cien sa premiestnili na VÚC.  

Úrad pre reguláciu dopravy- v oblasti regulovania cien cestovania na železnici. Na základe novely zákona č. 520/2003 Z.z. sa rozšíril priestor pre trhové ceny, upresnil sa aj obsah ekonomicky oprávnených nákladov. Pri regulácii cien sa ustanovenia o primeranosti zisku nezmenili.

 

3.Funkcie cien v podnikaní základom je infrmačná funcia ceny či z pozície nákupcu alebo predajcu, predstavuje zákl.informácie  je zákl.prvkom výpočtu a posudzovania rôznych variantov riešenia, výberu a postupov na trhu. Stimulačná funkcia ceny- motivuje podnik na vyššiu kvalitu výroby a služieb, znižovať N, urýchliť dodávku, zvýšiť kvalitu doplnkových služieb., stále na vyššej úrovni uspokojovať potreby zákazníko a tým aj vlastnú stabilitu a rozvoj podniku, vtedy podnik dosahuje aj primeraný dôchodok  Alokačná-regulačná fu ceny – je spojená s cenovými pohybmi, ktoré vyjadrujú zmeny v preferenciách jak spotrebiteľov, tak výrobcov.  Prevaha ponuky signalizuje cenový pokles, cenové zmeny si vysžadujú nové hodnotenia, na základe ktorých sa trhové subjekty z trhu vylučujú alebo naopak na trh lákajú Obmedzujúca funkcia ceny- obmedzuje, trhovú produkciu získavajú tí, ktorí sú schopní a ochotní trhovú cenu zaplatiť.- len niektorí.

Distribučná fu ceny-cena je nástrojom prerozdeľovania dôchodkov pri výmenných trnsakciách.  Má aj ekonomický význam

 

4.Miesto a úloha cien v mark.mixe

Cena je dôležitá zložka mrk mixu, ktorá produkuje príjmy, ostatné zložky produkujú len N. Je aj najpružnejšia zložka, možno ju rýchlo meniť – závisi na vlastnostiach výrobku a jeho úžitočnosti. Philip Kotler-predstaviteľ mrk , jeho teoria je založená na :cieľovej skupine zákaníkov, pozícii podniku na trhu, skupiny zákazníkov. Mrk mix je základom moderného marketingu, zložený zo 4 skupín-produkt, cena, miesto, propagácia . Tieto skupiny má podnik rešpektovať aby sa dosiahla max.spokojnosť zákazníka. Pri výrobe  - kvalita, rozmery, štýl, značka, obal, servis a zár.doba, Pri stanovení ceny- firemná cenová polita, cenová stratégia tvorby ceny, zrážky, prirážky,  formy úhrady, zľavy a termíny splatnosti.  Tiež obchodné reťazce, doprava, formy predaja a voľba prostredia.

Mark.výskum, vývoj produktu, distribúcia, tvorba cien, komunikácia, podpora predaja, reklama.

Mikroprostr.podniku – nekontrolovateľné faktory vo vnútri dodávateľmi, konkurenciou, sprostredkovateľmi, zákazníkmi a verejnosť. Makropr.podniku tvoria sily, ktoré vytvárajú príležitosti a zároveň aj nebez.pre podnik, a to: demografické, ekonomické, prírodné,, technologické, politické a kultúrne faktory.

 

5.D a P ako zákl.východisko tvorby trh.cien  D je charakterizovaný množstvom tovaru a služieb za čo kupujúci sú ochotní zaplatiť určitú cenu. Súhrn  všetkých nákupov= agragátny D, D jednotl.kupujúcich = individuálny D. D po určitom výrobku= čiastkový D. Krivka d ukazuje, za akú cenu sú kupujúci ochotní kúpiť určité množstvo produktu po ktorom je D. To závisí od veľa faktorom, dôležitým je cena  Podľa toho ak cena vzrastie, d klesne, ak sa cena znižuje, D rastie. Tento predpoklad sa označuje ako ceteris paribus= skúma závislosť d po určitom tovare len od ceny, ale takýto stav v trhovom hospodárstve neexistuje. Dopytovú krivku ovplybňuje aj –ponuka-časť trhu, kde sa nachádzajú výrobcovia,predávajúci a to individuálna-jeden výrobok, druh služby, čiastková-jeden tovar od viacerých výrobcov a agregátna(celkov)-všetky tovary a služby; náklady výroby, ceny susbstitútov, organizácia trhu a zmeny výr.podmienok, techn. pokrok,

 

6.Elasticita D  pružný d na zmeny cien. Ak sa D pri malej zmene ceny výrazne nezmení- je nepružný., ak sa zmení je pružný-elastický D. Pružnosť D určuje: neexistuje žiadny substitút alebo konkuren, existuje len niekoľko; - zákazník si zvyšenie ceny nevšimne, -

- zákazník len pomaly mení zvyk a vyhľadáva nižie ceny

-zákazník si myslí že vyššia cena aj zlepšenie kvality. Cenová elasticita odráža vplyv zmeny ceny na D.

Elastický D- keď pri 1% poklese(raste) ceny množstvo požadovaného statku vzrastie (poklesne)viac než 1 %.

Neelastický D-pri 1%poklese (raste) ceny  vedie k rastu(poklesu) D menej (viaac) ako 1%.

Nulová elasticita- vtedy, keď na zmenu ceny D nezareaguje., hovoríme mu dokonale nepružný.

Nekonečná elasticita-D je pri danej cene dokonale pružný, za danú cenu sa predá akékoľvek množstvo. D je ovplyvnený cenou aj inými faktormi.

Krížová(nepriama) elasticita D – zmena D po určitom statku je vyvolaná zmenou ceny nejakého iného statku alebo všetkých ostatných statkov

Dôchodková elasticita- vyjadruje vplyv zmeny dôchodku na D.

Na elasticitu d pôsobia tieto činitele- úloha a význam daného tovaru pri uspokojovaní potrieb spotrebiteľa; - je možné tovať nahradiť substitútmi, - podiel výdavkov na nákup v rozpočte spotrebiteľa,- dlhšie obdobie používania daného tovaru.

 

7.Elasticita P vyjadruje reakciu predávajúcich,teda výrobcov na zmenu cien. Ide o vzťah medzi zmenou ceny, ktorá vyvolala zmenu v objeme P. Ak výrobcovia reagujú na zmeny cien vo väčšom rozsahu a významnejšie zvyšujú alebo znižujú výrobu, tak vtedy je P elastická. Na elasticitu ponuky vplýva- vytvorenie podmienok a možnosti skladovania, trvanlivosť výrobkov. Náročné a nákladné skladovanie =elasticita ponuky menšia.

Ďalej technológia výr.procesu- ak existujú substitúty, alebo technol.zariadenia ktoré vyrobia iný tovar. Elasticita P rastie aj s predlžovaním čas.obdobia – v krátkom období je ponuka neelastická, podnik nemôže tak rýchlo zvýšiť výrobu. V dlhšom čas.období je to možné – zvýšiť objem výroby, smennosť, nakúpiť potrebné materiály a pod.

 

8.Analýza možných kritériií pri urč.tr.cien

Pyradíma-kniha str.40

1.Štandardná kvalita = štandardná cena-vyskytuje sa najčastejšie a najviac užívateľov ju akceptuje

2.Obchodná politika-vyššia kvalita, viac služieb,  aj vyššia cena- napr.montáž nábytku, hotel s doplnkovými službami

3.Výrobky s vysokým stupňom inovácie –vysoké náklady boli na inovácie, aj vysoké ceny, kvalita úžitkových vlastnosti prod.

4.Výrobky a služby luxusného charakteru-hity a smotánkové ceny. Oslovujú najbohatšiu vrstvu obyvateľstva, neodolateľnosť, predpokladá sa že klientovi na cene nezáleží

5.Politika ktorú uplatňujú veľké podniky-nákladoví vodcovia-veľkoseriová výroba, nižšie N a môže byť aj nižšia cena. Kvalita je štandard.

6.Podniky, ktoré uplatňujú dobré prepracovanú politiku cenových zliav –množstevné cen.zľavy a diskonty, kvalita štandard.

7.Znižovanie ceny možné zredukovaním služieb, znížením N na personál –kvalita štandard, pre menej náročného zákazníka

8.Znížená kvalita produktu-lacnejšie materiály,kratšia zár.doba=nízka cena. Určené pre zákazníkov ktorým na kvalite nezáleží ale na cene- bazárový tovar.

 

9.Konkuriencia a jej vplyv na tvorbu trh.cien konkurencia je proces, kde sa stretávajú rôzne záujmy subjektov trhu za účelom dosiahnúť max.hmotnú východu-konkurencia na strane D a konk.na strane P.

Z hľadiska podmienok výrobcov:

Dokonalá konkurenia – existuje veľký počet predávajúcich a kupujúcich, ale žiadny nemá taký veľký podiel aby ovplyvnil cenu na trhu. V hospod.praxi ani neexistuje

Nedokonalá- zahŕňa ostatné možné situácie a to Monopolistická – je na trhu veľký počet výrobcov, vyrábajú diferencované produkty, preto sú schopní ovplyvniť trhovú cenu; Oligopol – na trhu je niekoľko veľkých a silných výrobcov a vedia zabrániť ďalším vstupovať na trh, umelo robia D vyšší ako je P;Úplný monopol –jeden výrobca určitého tovaru ovláda celý trh, má absolútnu moc nad spotrebiteľom, vysoké ceny, vysoké zisky. Je v ekonomike nezdravý jav a štát tu prijíma rozličné protimonopolné opatrenia, aby na trhu zabezpečil konkurenciu.

Cenová konkurenia-  dobrovoľné zníženie cien zo strany výrobcu

Necenová konkurenica – snaha získať zákazníka inými než cenovými metódami- napr. lepšou kvality, tech. Parametrami, poskytovanie zliav, servis.  

Možné kritéria pre stanovenie trhových  cien – štandardná kvalita=štandardná cena, obchodná politika= vyššia kvalita, viac služieb, výrobky s vysokým stupňom inovácie, výrobky a služby luxusného charakteru, veľké podniky uplatňujú politiku-nákladoví vodcovia, podniky ktoré uplatňujú dobré prepracovanú politiku cenových zliav. Znížovanie ceny je možné len zredukovaním služieb, znížením N na personál a pod., znížená kvalita produktu.

 

10.Trh.rovnovha a rovnovážna cena podniku  Trhové sily – spojenie P a D. Pri určovaní ceny však jedná strana trhu nemôže ignorovať druhú stranu.

Rovnováha nastáva pri takej takej cene a množstve, keď je množstvo ktoré sú kupujúci ochotní kúpiť zhodné s množstvom ktoré sú predávajúci ochotní predať.V tomto prípade priesečník krivky P a d určuje cen, bod sa volá rovnovážny bod E-exuilibriu.

Pri inej cene ako je rovnovážna vzniká prebytok alebo nedostatok ponúkaného množstva v porovnaní s D. Rovnováha = stav pokoja, nevzniká tendencia k zmene, kupujúci aj predávajúci sú spokojní. Pri nerovnováhe začínajú pôsobiť trhové sily, ktoré menia ceny, P a D. Ak je nedostatok tovaru-cena ide hore, a opačne.

Trhové sily sústavne vedú k utváraniu rovnovážnych cien výrobkov podniku

G r a f y str.22-23

Zmeny v dopyte-

Zmeny v ponuke-

Trhový mechanizmus je zložitý a na jeho rovnováhu pôsobí celá rada faktorov – jedným z najdôležitejších je cena výrobku.

 

11.Trh a miesto cien v trh.mechaniz

Trh.hospodárstvo rieči: čo vyrábať, ako  a pre koho vyrábať- čo-určuje to každodenná voľba zákazníka, platí sa peniazmi, prostredníctvom trhu sa vkladajú do výroby tovarov, po ktorých je vysoký dopyt a môže sa dosiahnuť vysoký zisk; ako – za čo najmenšie N hľadať najefektívnejšie spôsoby výroby a úspešne čeliť konkurencií; pre koho- závisi od D a P na trhu výr.faktorov, čiže práce, pôdy a kapitálu. Rozhodujúcim faktorom, ktorý ovplyvňuje dopyt sú príjmy domácnosti.

Trh-dochádza k výmene tovarov a služieb za trhové ceny medzi jednotl. subjektami= priestorovo-ako miesto kde sa stretáva kup.a predávajúci a funkčne –spojenie D a P v urč.oblasti ako trh práce, peňažný

.D=aký je dopyt po tovare a P množstvo tovaru ktoré chcú za určitú cenu  predávajúci predať.

Výmenná hodnota vyjadrená v peniazoch je cenou tovaru. Základom ceny je hodnota tovaru.

Subjekty trhu-domácnosti,podniky, štát. Domácnosti- ako kupujúci, na trhu výr.faktorov ako predávajúci-práca,pôda a kapitál. Predávajú a za získané dôchodky(mzda,renta,úrok) nakupujúvýrobky a služby na uspokoj. Svojich potrieb.Podniky–predávajú, cieľom je dosiahnúť čo najv.zisk. ako kupujúci keď kupujú výr.faktory. Štát špecifický subjekt, ovplyvňuje trh,, št.zákazky,vytvára podmienky pre fungovanie, regorma daní

 

12.Tvorba trh.cien a N podniku

Pri stanovení ceny podnik musí vychádzať z toho, že o jej výške v kon.dôsledku rozhodne trh.  Pri tvorbe trh.ceny na jednej strane je výrobca a na druhej spotrebiteľ. Každý má svoje má sv.kritéria, výro ca Āo, koľko vyrobiť aby predal aké N, zisk,maržu, spotrebiteľ porovnáva ceny,hodnotu, prínosy a N,svoje potreby, čo získa kúpou daného výrobku. Väčšinou výrobca predáva klasikou a to N+zisk, občas ide fi pod cenu, vtedy stráca potenciálny zisk.

VzťahyV a N- vplyv tvorbycien na rovnovážny stav v podniku= Pri výrobe prvého výrobku musí podnik investovať do výr.zariadenia, výr. priestorov, ossvetlenia, strojov= FN

Ďalej materiál a prácu. Ak sa predá viac kusov, dochádza k vyrovnanie výnosu s cel.nákladmi., ďalšie zvyšovanie výroby=zvyšovanie zisku. Ak sa cena zvýši,zníži je to inak, preto podnik by mal-účtovať čo najviac, pokiaľ mu trh dovolí, čo najväčší zisk pri najmenšom mn.vyrobených ks tovaru; - dôležité je aby objem výroby a výnosy boli dostatočné, aby sa dosiahol rovnovážny stav, vtedy sú N spolu s cenou pevne zviazané.

 

13.Ceny a živ.cyklus výrobku

Uvedenie, rast, zrelosť,úpadok= živ cyklus výrobku; uvedenie-treba upozorniť trh, presvedčiť-stratégia nízka cena (získať zákazníka) alebo vysoká cena(aby sa vrátili N);rast- verejnosť o výrobku vie, vysoký predaj, rastie zisk, treba aj viac modifikácii výrobku ponúkať; zrelosť výrobok sa dobré predáva , je aj najväčší zisk, aj najsilnejšia konkurencia. Nastáva potom úpadok, znižuje sa D, klesá predaj, zákazníci nekupujú ten výrobok ,pretože už sú nižšie výr.náklady znižuje sa cena, chcú získať zákazníkov citlivých na cenu . Tu sa doporučuje uvažovať o zastavení výroby daného výrobku.

 

14.Cenová politika štátu a podniku ako východisko pre tvorbu cen. stratégii  -cenová politika= súbor opatrení štátu alebo podniku v oblasti cien, je súčasťou hos.politiky štátu alebo podnikovej obchodnej politky.

Zákl.opatrenia: - zásady pre uplatnenie cenov.sústavy, - ovplyvňovanie úrovne cien a cenových relácií, - usmerňovanie dynamiky vývoja cien, - vdyužívanie nízkych a vys.cien pre realizáciu zámeru hos.pol.štátu a obch.politky podniku,- štátna cenová politiky pokračuje prostredníctvom kompetentných organizácií v deregulácii cien, - št.organizácie zabezpečujú transparentnosť cien,- štát sa usiluje o udržanie, postupné znižovanie miery inflácie, - cen.pol. štátu je spojená s reformami DPH a spotreb.daňami,- zreálnenie cien nehnuteľnosti- základ dane z nehnuteľnosti, - súčasťou cen.politiky je aj regulácia cien a cenová kontrola

Cen.politika podniku má vychádzať z ekon.cieľov podniku a to vnútorných a vonkajších. Vnútorné – odbyt prispôsobiť výr.podmienkam, plné využitie výr.kapacít, plná zamestnanosť, optimálna nákladovosť.

Vonkajšie- max.odbyt, snaha získať rozhodujúce postasvenie na trhu , vytlačenie konkurenta z trhu.

Akčné pole cen.politiky- veľkosť voľnosti, možnosti rokovania;Dátové pole cen.politky= 1.eg.faktory- zákon o cenách , ochrana hos.súťaže, právne normy, ktoré regulujú trh; 2.inštritucionálne normy-tradície, zvyky- pri upustení by mohlo okolie reagovať; 3.ekon.faktory – vnútorné a vonkajšie.

 

 

 

 

 

 

15.Cenová stratégia, jej podstata, funkcie a orientovanie pri možnom praktickom uplatnení.

Je súhrn opatrení, pokynov, postupov a pravidiel zásahov v oblasti cien, zameraných na dosiahnutie dlhodobých strategických cieľov podniku . Je to tiež súhrn znalosti  potrebných pre rozhodovanie o cenách. Sem patrí:

Využívanie nových metód tvorby cien zapojením špičkových pracovníkov fi, najvernejších zákazníkov, zisťovanie názorov rôznych skupín na nový tovar;

-ústup od určovania cien na základe dosiahnutia predpokladaného zisku na investovaný kapitál, - vypracovať perspektívny program činnosti na trhu, - upustiť od sledovania úrovne cien konkurencie.

Východisková funkcia- poznávacia, informačná, hodnotiaca,

Taktická funkcia- stanovenie alternatív a kritérií.

Podstatou je rozsiahly, kvalitný materiál, analýza výsledkov overených v praxi.

Cenová stratégia-ziskovo orientovaná, odbytovo orientovaná  a status quo-podľa skutočnosti orientovaná.

Cenové adaptačné stratégie-prieniková, prémiová, podporná , odčerpávajúca, stratégia cenovej diferenciácie, stratégia cenovo- politického vyrovnania.

 

16.Implementácia cen.stratégie do možných spôsobov v podn .činnosti (cenové adaptačné stratégie)

Prieniková cen.stratégia- rozšíriť odbyt a tým sa znížia výr.náklady.  Predáva za nízke ceny, získa čo najviac zákazníkov a neskôr ide s cenou hore. Vhodná pre fi- aj nie sú zákazníci ochotní platiť vysokú cenu, ak je vysoká pružnosť D na trhu výrobku,, zisk je vyšší ak sú znížené N.

Prémiová –vysoká kvalita, unikátne vlastnosti, vysoká cená – odlišnoť- v akosti, dodacích lehotách , predajný a popredajný servis, zaškolenie ako používať výrobok

Podporná-nízke N aj cena, bežná priemerná kvalita,masový predaj a spotreba, fi sa chce držať v konkurencii

Odčerpávajúca-len pre nové výroby, vysoko prestížna cena aby sa čo najskôr uhradili N na vývoj. Vhodná-ak je dostatok spotrebiteľov na prestížnom trhu, výrobok má kratšiu životnosť, neexistuje porovnávacie meradlo pre hodnotu a úžitok tovaru.

Stratégia cenovej diferenciácie-diskriminácie- rovnaký tovar rôznym spotrebiteľom za rôzne ceny- daný trh je nedokonalý, kupujúci sú odlišní, existuje dostatočne veľká trhová moc,

-difernciácia pri prirodzenom rozdelení trhu- dopytová krivka a pri umelom rozdelení trhu;

Kritéria segmentácie- osobné, vecné, priestorové

Náhodná kúpa, likvidácia ležiakov, podpora nových zákazníkov, zníženie ceny, platí sa značka

Stratégia cenovo-politického vyrovnania úzko spojená cenová a sortimentná politika. Straty spôsobené predajom jedného druhu sa uhradia z predaja iného ziskového výrobku

 

17.Metódy tvorby trhových cien

V praxi poznáme: 1.Tvorba cien pomocou cenovej prirážky-najjednoduchšia, N+prirážka(marža)tá sa mení podľa sezónn.tovaru, môže byť vyššia, nižšia, ak metódu používa viac fi, ceny tovarov sa môžu zhodovať, cenová konkurencia sa vylučuje;

2.Pomocou cieľovej návratnosti-vychádza z N aby sa zaručila návratnosť + očakávaný predaj, je dobré odhadnúť predaj, len vtedy sa môžu vrátiť N 3. Pomocou vnímanej hodnoty- za rozhodujúce sa považuje hodnota výrobku ktorú vníma zákazník a nie cel.N na výrobok, 4. Pomocou bežných cien- fi vychádza z bežných konkurčnčných cien , nevenuje až takú pozornosť N. Menšie fi sa zvyknú prispôsobiť ceny rozhodujúcej firmy.

5.Pomocou cenových ponúk – nemôže ponúknuť nižšiu cenu ako sú jej N, určuje sa cena podľa očakávanej ponuky konkurencie, predpokladaný zisk= zisk x pravdepodobnosť získania kontraktu pri uvažovanej ponuke

6.Hodnotová tvorba cien- nízka cena za kvalitnú ponuku, vyžaduje si nižšie výdavky, je to metoda „trvalo nízkych cien“, 7.Tvorba cien a psychologické faktory,faktory mark.mixu, vplyv ceny na ďalších účastníkov, cenové zvýhodnenia a zľavy, propagácia tvorby cien

 

18.Tvorba cien v obchodnom podnikaní, jej špecifiká a strategické ciele lákania spotrebiteľov

Psychologický faktor pri tvorbe ceny by sa mal brať do úvahy preto, lebo celý rad zákazníkov považuje cenu predovšetkým za indikátor kvality. Ak nemáme informácie o kvalite výrobku, jediným kritériom je cena výrobku, ktorá je významným ukazovateľom kvality výrobku.

- poukazujem na vysoké ceny konkurencie,  - určenie konečnej ceny nepárnym číslom, napr. baťovské ceny 299,-

Ostatné prvky tvorby cien:

- analýza predaja, analýza podielu na trhu, pomeru výdavkov a tržieb, finančná analýza, analýza mienky zákazník na trhu, ziskovosť výrobkov, efektívnosť reklamy a inzercie.

- cieľavedome postupujú tie firmy, ktoré majú zariadené cenové oddelenia, ktorým je zverená starosť o cenovú politiku a prípravu cenových rozhodnutí.

Rešpektovanie reakcie zúčastnených strán

- treba zvažovať reakcie na navrhované ceny distributérmi a dealermi

- či obchodní zástupcovia firmy budú ochotní predávať výrobok za navrhovanú cenu alebo bude pre nich vysoká.

Ako upravovať základné ceny

- tak aby zákazníka v určitých situáciách odmenili /napr. včasné platby, hromadné nákupy a pod./

- zľavy vo firmách sa môžu účelne využiť hotovostné zľavy, množstevné, sezónne, funkčné zľavy.

- môžu sa využiť aj odpočty, ktorým sa znižujú ceny oproti podnikovému cenníku.

 

19.Dohadovanie trh.ceny pri uzatváraní obchodu

Trhové ceny sa dohodujú medzi predávajúcim a kupujúcim, kde je treba dodržiavať par.3ods.1 až 3 zák.NR o cenách- sú tam uvedené ustanovenie o dohodovaní cien a štruktúre ceny, platnú legislatívu. Dohoda vzniká aj vtedy, ak kupujúci zaplatí požadovanú cenu predávajúcemu. Pri dohodovaní musí byť- názov tovaru, čís.kód colného sadzobníka alebo čís.kód osobitného predpisu v súlade s klasifikáciou, číselníkom a registrom v oblasti štátnej štatistiky, jednotka množstva, dodacie podmienky a iné uvedené v dohode. Môžu tam byť aj N na obstaranie, spracovanie, obeh tovaru a zisk, a musí sa do predajnej ceny zap. a DPH. Formy dohody o cene je aj zaplatenie požadovanej ceny, predchádza tomu slob.úvaha a rozhodnutie kúpiť;, ústna dohoda; písomná dohoda- samostatná dohoda o cene ako tlačivo objednávky alebo ako súčasť nejakej zmluvy-kúpnej, zmluvy o dielo

Obsah dohody o cene- možno dohodnúť: - absolútnu cenu=celková cena zákazuky bez členenia na jed.ceny výkonov, výrobkov, operácií, - jednotkové ceny-jednotl.výrobkov, tovaru, operácii, Spôsob ako sa následne stanoví cena, Obvyklú cenu-firemnú-obvykle predáva podnikateľ sv.výrobky alebo služby, regionálnu obvyklú cenu- v danom regione, všeobecná obvyklá cena-vypočítaná na základe štat.cenových indexov.

 

20.Legislat. predpoklady pre uplatnenie trhových a reg.cien v SR

S transformáciou ekonomiky sa uskutočnila j liberalizácia cien, začala v r.1990, a naplno 1.1.1991. Vytvorili sa leg.normy, chválil Zákon o cenách ešte za ČSFR. Zákl.princíp- v prevažnej väčšine tovar.a služieb je voľna tvorba cien, vytvoril sa aj prístup na reg.cien zo strany štátu. Odstránili sa prekážky ktoré bránili tvorbie cien na základe pohybu efektívnej P a D. Začali sa uplatňovať voľné ceny-na zákl.dohody medzi dod.a odber. Tým sme sa otvorili ekonomickému svetu.

Od 1.4.1996 v SR začal platiť nový Zákon o cenách  - zachovaný priestor pre tvorbu trhových cien, neovplyvnilo to podnikateľov ani trh.ekonomiku na SK.Boli prijaté opatrenia na zamedzenie daňových únikov, v oblasti nájmu a prenájmu nebytových priestorov, lebo tam boli neúmerné nájmy; právny postil podnik.subjektov pri špekuláciach  pri cenách, možnosť  udeliť sankcie pri opakovaných porušeniach cen.predpisov, jednou z podmienok bol aj vznik Sl.republiky, presne vymedziť, kedy je možné uplatniť zákon o cenách,  medzi kontrolné orgány zaradená aj Slo.obchodná inšpekcia, regulácia cien taríf a tarif.podmienok= vznik  prirodz. Monopolov

Kompetencia pri reg.cien prešla z MF na rez.ministerná v súvislosti s reformou ver.správy, na iné štátne orgány. V súčasnosti za cenovú reguláciu zodpovedá  Úrad pre reguláciu sieťových odvetví-eneria,plyn,teplo , voda a stočné,

Telekom.úrad za telek.služieb, Poštový úrad za poštovné, MZ za lieky, zdr.výkony, nebyt.priestory v zdrav. zaiad.

Od 1.1.2004 upravy-nesmie sa dohodnúť neprimeraná cena pri predaji alebo nákupe tovaru. Osobitné ustanovaenia sú pri vývoze a spätnom dovoze toho istého tovaru, na ktorý sa

 

 

 

1.Význam trhových cien a ich charak. v podnikaní

2.Regulované ceny v SR a kompetencií úradov prri ich určovaní

3.Funkcie cien v podnikaní

4.Miesto a úloha cien v mark.mixe

5.D a P ako zákl.východisko tvorby trh.cien

6.Elasticita D

7.Elasticita P

8.Analýza možných kritériií pri urč.tr.cien

9.Konkuriencia a jej vplyv na tvorbu trh.cien

10.Trh.rovnovha a rovnovážna cena podniku

11.Trh a miesto cien v trh.mechanizme

12.Tvorba trh.cien a N podniku

13.Ceny a živ.cyklus výrobku

14.Cen.politika štátu a podniku ako východisko pre tvorbu cenných stratégii

15.Cenová stratégia, jej podstata, funkcie a orientovanie pri možnom praktickom uplatnení.

16.Implementácia cen.stratégie do možných spôsobov v podn. Činnosti (cenové adaptačné stratégie)

17.Metódy tvorby trhových cien

18.Tvorba cien v obch.podnikaní, jej špecifiká a strat.ciele lákania spotrebiteľov

19.Dohadovanie trh.ceny pri uzatváraní obchodu

20.Legislat. predpoklady pre uplatnenie trhových a reg.cien v SR