Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Fakulta telesnej výchovy a športu / Športový manažment
Športový manažment (sportovy_manazment.doc)
Znaky športu, pravidlá, inštitucionalizácia, súťaže, diváctvo,POHYBOVÁ ČINNOSŤ Predpoklady existencie športového manažmentu existencia športu,existencia profesionálneho športu
Administratívne a manažérske riadenie v športe
Znaky:
1. Umiestnenie v sektore.A - zvyčajne štátny sektorM - neštátny, súkromný sektor
2. Tok financií.A - z centrálneho (napríklad štátneho) rozpočtu alebo z grantov M - závislý na predaji tovarov a služieb
3. Monitorovanie zdrojov.A - vzhľadom k rozpočtu M - aktíva a pasíva v rovnováhe
4. Vzťah k zákazníkovi.A - neexistuje, alebo nie je dominantný M - ignorácia zákazníka nie je možná
5. Marketing. A - neexistuje, alebo nie je rozhodujúci M - prioritné zameranie
6. Ciele riadenia. A - udržanie status quo, diverzifikácia osobných a firemných cieľov M - návrat investícií a rast, osobná identifikácia s riadeným subjektom
Východiská športového manažmentu marketingová orientácia globalizácia trhu v športe Perspektívy športového manažmentu strategický športový marketing megatrend informačnej spoločnosti
Chápanie športového manažmentu šp. manažment = sponzorstvo šp. manažment = marketing šp. marketing = sponzorstvo
Dimenzie športového manažmentu
1. Šp. manažment ako činnosť. N – športoví manažéri (dobrovoľní a profesionálni), tréneri 2. Šp. manažment ako profesia. N – profesionálni športoví manažéri
3. Šp. manažment ako vedecká disciplína. N – vedeckí pracovníci v športe a manažmente
4. Šp. manažment ako študijný odbor. N – učitelia a študenti šp. Manažmentu
Aspekty športového manažmentu . Vedecký. 2. Vzdelávací. 3. Praktický
Komponenty hrubého domáceho športového produktu: rekreačný a masový šport - asi 1 tretinašportový tovar - asi 1 tretina reklama, sponzorstvo - približne 10 - 12 % vstupné - asi 8 % suveníry - 4% televízne a rozhlasové práva - 3 % iné - menej ako 2%
Prínos športu profesionálne uplatnenie priestor pre marketingovú komunikáciu podiel na HDP socializácia a komunikácia zdravotný stave, emocionálne vyžitie
Riadiace pozície v športe športový manažér športový administrátor tvorca globálnych koncepcií podnikateľ v športe
Športový manažér manažér generalista manažér špecialista manažér športovej prípravy a/alebo súťaže marketingový manažér Športový marketing
Využitie športu a športových motívov v marketingu iných produktov. 2. Marketing športových produktov. 3. Marketing športu ako produktu.
4 P mix Produkt (Product) Predajná cena (Price) Priestor distribúcie (Place) Podporovanie odbytu (Promotion
4 C mix Consumer wants and needs Cost to satisfy consumer wants and needs Convenience to buy Communication
Marketingová komunikácia 1. Nadlinkové aktivity 2. Podlinkové aktivity 1. Nadlinkové aktivity elektronické médiá - printové médiá – billboardy kinoreklama . Podlinkové aktivity sales promotion - direct marketing - public relations – sponzorstvo Sponzorstvo –otázky Ako bude sponzorovanie viditeľné? Ako zabezpečíme, aby si sponzorovanie niekto všimol? Ako sa zmení vnímanie značky? Ako sa zmení predaj? Bude sa sponzorovanie opakovať? Sponzorstvo – konkurencia Vnútroodvetvová Medziodvetvová Komunikačná Pozn: „zákaz“ konkurencie v portfóliu sponzorov.
Different roles in purchase Information gatherer Influencer Decision maker Purchaser Consumer Hodnota expozície Počet recipientov Trvanie zobrazenia Počet opakovaní Frekvencia opakovaní CENA