Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Vysoká škola ekonómie a manažmentu verejnej správy / verejna sprava / medzinárodný obchod
ťahak (tahak.doc)
1.ZAHRANIČNOOBCHODNÁ POLITIKA (ZOP):
-je tú súhrn zásad a prostriedkov, cez kt. štát priamo a centrálne pôsobí na stimuláciu vývojových trendov ZO, je súčasťou celkovej hospod. politiky štátu.
-determinanty pravidiel svetového obchodu: a) zahraničnoobchodná politika štátu, b) záväzky plynúce z účasti štátu v medzin. organiz.,c) pravidlá plynúce z podpísaných biletarál. zmlúv
-vplyv ZOP na ekonomiku štátu závisí od miery zapojenia krajiny do medzinárod. deľby práce, kt. je daná prírodnými podmienkami a ekonomickou vyspelosťou krajiny.
-ZOP je závislá na zahr.-polit. orientácii štátu, napr. štáty NATO, alebo bývalé RVHP a pod. orientujú hospod. spoluprácu na štáty podobné im (ČSSR realizovala až 75% ZO s členskými štátmi RVHP)
CIEĽ ZOP:
-regulácia teritoriálnej a komoditnej štruktúry ZO vzťahov (vývozu - dovozu tovaru a služieb).
NÁSTROJE ZOP:
-nástrojmi ZOP vláda zabezpečuje čiastočne príjem do ŠR, kontroluje saldo obchodnej bilancie a i.
-napr. kvóty, kt. obmedzujú dovozy určitých druhov tovarov, kt. dovoz by mohol poškodiť domácich výrobcov.
ZAHRANIČNO-HOSPODÁRSKA POLITIKA:
-je širší pojem ako ZOP, okrem usmerňovania toku tovarov a služieb koordinuje aj medzinárodný pohyb kapitálu a pracovných síl so zahraničím.
-riadi sa rôznymi zásadami a prostriedkami, ktorých výber a použitie závisí od hospod. cieľov štátu.
2.HISTÓRIA UPLATŇOVANIA ZOP:
-historicky sa vyvinuli 2 základ.koncepcie ZOP:- liberalizmu(voľný obchod), protekcionizmus (ochranárstvo)
-liberalizačné opatrenia sa prijímajú v obdobiach hospodárskej prosperity
-protekcionistické opatrenia sa prijímajú vždy v období krízy
-ZOP každého štátu sa pohybuje medzi dvoma princípmi (protekcionizmus-liberalizmus).
LIBERALIZMUS:
-V.Británia - bola kolískou voľného obchodu, ktorej priemyselné výrobky v období priemysel. revolúcie nemali cenovú konkurenciu v Európe
-liberalizmus (koncepcia voľného obchodu) v praxi ZO V.Británie zvíťazila odstránením obilných ciel (1846)
-Prusko – liberalizmus sa uplatňoval až do konca 70-tych rokov 19.stor. vplyvom lacnej produkcie východopruského poľnohospodárstva
-potom kancelár Bismarck pod vplyvom teórie ochranných ciel (F.List a H.Schiller) prešiel k protekcionistickej politike (1897)
-Rakúsko-Uhorsko – 1878 vydaný nový zoznam protekcionistických colných sadzieb (lebo hrozila lacná konkurencia obilia zo zahraničia)
-Česko-Slovensko zdedilo v r.1918 75% rakúskej priemysel. výroby, preto malo povahu proexportne orientovaného štátu, prevažovalo presadzovanie voľného obchodu.
-niektoré priemysel. odvetvia (hlavne automobilový) však presadzovali protekcionizmus.
PROTEKCIONIZMUS:-jeho baštou boli už klasicky USA
-obrat nastal po r.1934 prijatím zákona o obchod. dohodách uvoľňujúcich export a import tovaru
-po 2.sv.vojne USA iniciovali založenie Všeobecnej dohody o clách a obchode (GATT),čo ovplyvnilo liberalizáciu svetového obchodu.
-poznáme 3 obdobia tzv. náporu protekcionizmu:
1. od 1878 do konca 19.stor. rozmach priemyselnej revolúcie a prvá veľká hospodárska depresia (1873-95), použitie najmä vysokých colných sadzieb, colných kontingentov, dovozných kvót a pod.
2. od veľkej hospod. depresie po koniec 2.sv. vojny (1930-45), opäť zavedené vysoké colné sadzby, utvorenie menových a obchod. blokov, uzatváranie krajín pred zahraničnoobchodnou výmenou, najmä dovozom (autarkia). 3. neoprotekcionizmus – začal ako následok prvého ropného šoku, treťou priemyselnou revolúciou. Po ropných šokoch nastala stagflácia v hospodárstvach krajín, zvýšená nezamestnanosť a nové obmedzenia dovozu tovaru.
-GATT zohralo v liberalizácii svetového obchodu významnú úlohu, Všeobecná dohoda o clách a obchode sa snažila odstraňovať štátmi zavádzané obmedzenia počas protekcionizmu.
3.ZÁSADY ZAHRANIČNOOBCHOD. POLITIKY:
-realizácia ZOP predpokladá aplikáciu 2 základ. metód: 1. diskriminácia (znevýhodňovanie),2. preferencia (zvýhodňovanie), -preferovanie jedného obchod. partnera vždy predpokladá diskrimináciu druhého obch.partnera
-ďalšie metódy:- bilateralita (obchod.dohody 2 štátov), - multilateralita (obch.dohoda viacerých štátov – OSN, Svetová obchodná organizácia /WTO/, Konferencia OSN o obchode a rozvoji /UNCTAD/, Stredoeurópska dohoda o pásme voľného obchode /CEFTA/, EÚ, Severoamerické pásmo voľného obchodu /NAFTA/, Združenie krajín juhovýchodnej Ázia /ASEAN/ a i.)
-v súčasnosti bilaterálne vzťahy medzi krajinami vychádzajú z multilaterálnych dohôd.
3.1.LIBERALIZMUS VO SVET. OBCHODE:
-liberalizmus (free trade) – jeho hlavnou črtou je nezasahovanie štátu do hospodárstva a do zahraničnoobchodných vzťahov,teda minim.kontrola vývozu a dovozu tovaru a služieb zo strany štátu.
-realizuje sa odstránením prekážok voľného pohybu tovarov a služieb.
-liberalizmus vždy presadzujú štáty ekonom. silné, snažia sa rozšíriť odbytové trhy.
-vo svet.obchode sa liberalizmus realizuje na báze multilaterálnych a bilaterálnych zmlúv obsahujúcich opatrenia odstraňujúce protekcionistické opatrenia (kvóty, clá, dovozné prirážky, subvencie a i.)
-rozvoj liberalizmu nastal hlavne v povojnov. období
-realizuje sa v rámci integračných zoskupení (pásma voľného obchodu, colné únie..)
-hlav.nástrojom liberalizácie MO je Svetová obchod. organizácia uplatňujúca medzi štátmi mnohostrannú doložku najvyšších výhod.
-ďalším nástrojom sú dohody o regionálnych integračných zoskupeniach (začali sa rozvíjať v druhej polovici 20.stor.)
-tiež nástrojom je automatická diskriminácia nečlenských štátov
-integračné zoskupenia -rozvíjali sa v 6 vývojových etapách:
1. preferenčné obchod.dohody (charakter bilaterálny, znižujú colné tarify vo vzájomnom obchode, uchovávajú národ. colné tarify, prípravná etapa integračného procesu). 2. pásmo voľného obchodu (odstránenie všetkých obchod.prekážok /clá, dovoz.kvóty, dovoz. prirážky a i./, zachovanie národ. obchod. prekážok voči tretím štátom). 3. colná únia (medzi členmi sú odstránené všetky prekážky voľného pohybu tovarov a služieb, zavedenie spoločného colného sadzobníka a jednotný systém netarifného regulovania obchodu s tretími štátmi, Rada colnej únie to koordinuje), priaznivá alokácia zdrojov v ekonomikách členských štátov, zhoršenie alokácie zdrojov tretích štátov. 4. spoločný trh (voľný pohyb aj výrob. faktorov /prac. sily a kapitálu/, žiadna pohraničná kontrola pohybu tovaru, služieb a výrob. faktorov)
5. hospodárska únia (atribúty colnej únie, spoločného trhu, koordinácia makroekonomickej politiky, legislatívy /rozpočtovej, menovej a sociálnej/, dobrovoľná strata časti národnej suverenity v prospech nadnárodných orgánov. 6. politická únia (aplikácia predchádzajúcich integračných prvkov a odovzdanie väčšiny funkcií vo vzťahu k tretím štátom nadštátnym orgánom únie, de facto medzinárodná konfederácia a strata suverenity národ.štátov-dosiaľ žiadne integračné zoskupenie nedosiahlo tento vývojový stupeň.
-v súčasnosti platí, že integrované krajiny majú tendenciu vnútorného liberalizmu a vonkajšieho protekcionizmu (voči tretím krajinám).
3.2.PROTEKCIONIZMUS VO SVET.OBCHODE:
-súbor opatrení na podporu a ochranu domácich výrobcov (cieľom je znevýhodniť cudzí tovar)
-tieto opatrenia používame len určitú dobu, lebo potom sú brzdou hospod.rozvoja a spôsobujú stratu konkurencieschopnosti na zahraničných trhoch.
-podľa druhu ochraňovaných výrobkov a teritória protekcionizmus delíme na:
- progresívny (ochrana dom.výrobcov na dom.trhu pred zahran.konkurenciou – dovozné clá, dovoz.reštrikcie, zákaz dovozu určitého tovaru.., je to ochrana rozvojových /progresívnych/ odvetví)
- degresívny (ochrana útlmových odvetví kvôli zachovaniu prac.miest /sociálny motív/, napr. poľnohospodárstvo vo FR, Rakúsku.., prostriedkami sú najmä clá a autolimitácie)
- agresívny (podpora štátu rozvíjať určité odvetvia a presadzovať ich výrobky na zahr.trhoch, dôvodom je rozšírenie odbytových trhov, čím sa zabezpečí vyššia efektívnosť domácich výrobcov, zvýši sa zamestnanosť, proexportné prostriedky: štátne podpory, vývozné subvencie, štát.úvery, záruky na úver a i.)
-prostriedky progresívneho a degresívneho protekcionizmu označujeme ako prostriedky antiimportnej politiky.
3.2.1.PRÍČINY využívania PROTEKCIONIST. OPATRENÍ:
-protekcionistická politika nadväzuje na štátny intervencionizmus
-v MO už neplatí, že protekcion.opatrenia využívajú len hospod.slabšie krajiny
-ich dlhodobé využívanie má negatívne účinky na vývoj domácej ekonomiky.
-príčiny uplatňovania protekcionizmu sú hlavne: nevyrovnanosť obchodnej a platobnej bilancie, nielen ekonomická, ale aj sociálna podpora domácich výrobcov (francúzski poľnohospodári, britskí baníci a pod.)
-uplatňovanie protekcionizmu znižuje tempo rastu svet.obchodu, vytvára podmienky pre obchodné vojny a pod.
-súčasný neoprotekcionizmus sa sformoval koncom 40-tych rokov, trval takmer 30 rokov do ropných šokov, je v podstate renesanciou merkantilizmu (snaha riešiť nezamestnanosť, pomalý hospod.rast, upadajúce priemysel. odvetvia obmedzovaním dovozu, subvencovaním výroby a vývozu), využíva netarifné prekážky
-príčinami jeho zavedenia po období liberalizmu boli: 1/ v 70-tych rokoch zrútenie medzinárodného menového systému, vzostup cien ropy a hospodár. recesia, nadmerná fluktuácia menových kurzov, nadhodnotenie amerického dolára, svetová zadlženosť, dlhodobý chronický prebytok ponuky nad dopytom, 2/ rýchly ekonomický vývoj novoindustrializovaných krajín, ktorých ceny výrobkov sú veľmi nízke kvôli lacnej prac. sile.
-ropné šoky vyvolali infláciu, nezamestnanosť, hospod.recesiu
-ochrana dom.výrobcov: autolimitácie, licenčné konania, antidumpingové opatrenia, vyrovnávacie clá, dovozné kontingenty, minimálne dovoz.ceny a i.
-v obchod.politike vidno vplyv silných záujmových skupín (napr. ochrana poľnohospodárov pred lacnými zahraničných potravinami, hutníckych a textilných výrobkov a pod.)
3.2.2.ODVETVOVÝ PROTEKCIONIZMUS:
-protekcionizmus má negatívny vplyv na rozdelenie zdrojov, tempo ekonomického rastu a zamestnanosť
-sektorový (odvetvový) protekcionizmus sa uplatňuje buď pri tradičných odvetviach (textil, hutníctvo a i. ako záchrana prac.miest), alebo v progresívnych odvetviach (náklady na VTR sú veľké,je nutná veľkosériová výroba a veľkoodbyt.trh)
-selektívna ochrana sa stáva prekážkou vytvárania prac.miest v nových progresívnych odvetviach, podporuje neefektívnosť jednotlivých výrobcov, spomaľuje inovačný proces, kvalifikáciu prac.sily a i.
3.2.3.PROTEKCIONIZMUS v PRAXI:
-k najstarším ochranár.opatreniam patrí ochrana poľnohospod. a textil.výrobkov, potom hutníctvo.
-USA si už v 50-tych r. presadili porušenie medzinárodných zásad v poľnohospodárstve(GATT)
-obmedzujú dovoz poľnohospod.produktov dovoznými poplatkami a kontingentmi
-EÚ má najprepracovanejší systém ochrany trhu s poľnohospodárskymi výrobkami,
-obchod s textilom a odevami je regulovaný od r.1973 (Multifibre agreement) cca 80% produkcie
-hutnícke výrobky 80% objemu regulovaných dovoznými clami a autolimitáciami, USA regulujú cez minimálne dovozné ceny, autolimitácie a antidumpingové opatrenia.
-v poslednom období sa protekcionizmus čoraz viac dotýka aj spotrebnej elektroniky, automobilov, obrábacích strojov (väčšinou z Japonska a Ázie) – autolimitačnými dohodami, stratou komparatívnych výhod.
-selektívna ochrana sa vzťahuje aj na špičkové technológie (high-tech), vyžadujú veľké investície do vývoja a výskumu, preto sú efektívne len pri veľkosériovej výrobe
-EÚ a USA najviac uplatňujú protekcionizmus, Japonsko len na poľnohospodárske produkty
-hospodársky menej rozvinuté krajiny používajú najmä tarifné a netarifné prekážky
-je zložité zvrátiť súčasný trend k protekcionizmu, prospelo by to však k zníženiu zadlženosti rozvoj. krajín, k zreálneniu kurzu amer.dolára, zníženiu deficitu amer.rozpočtu, vytvoreniu dodatočných prac. miest v ostatných odvetviach a i.
-protekcionizmus významne ovplyvňuje tok tovarov a služieb, celkový hospod.rast a svetový blahobyt.
3.2.4.VPLYV PROTEKCIONIZMU na NÁRODNÚ EKONOMIKU:
-protekcionizmus sa v hospod.praxi objavuje najmä v obdobiach hospod.krízy, buď všeobecnej, alebo odvetvovej
-ak sa ochranár.opatrenia používajú príliš dlho,vedú k stagnácii odvetvia, strate konkurencieschopnosti
-v minulosti boli príkladom štáty stred. a východnej Európy, kt. sa vzdialili vytvorením bezkonkurenč. prostredia svet.úrovni efektívnosti-kvality produkcie
-protekcionizmus má na hospod.vývoj priaznivý vplyv len z krátkodobého hľadiska, z dlhodobého vedie k negatívnym účinkom na rozdelenie zdrojov (finančných, výrobných a kvalifikačných), nevyužitiu komparatívnych výhod krajiny vo svet.obchode, čo vedie k nižšiemu hospod.rastu ekonomiky, podpore neefektív.výroby,kt. nevyrába s najnižšími nákladmi.
3.3.DISKRIMINÁCIA vo SVETOVOM OBCHODE:
-protekcionistické opatrenia automaticky vytvárajú diskrimináciu iných výrobcov
-diskriminácia = nerovnaké zaobchádzanie z obchodno-politického a devízového hľadiska, znevýhodnenie určitého pôvodu alebo druhu tovaru., -aj diskriminácia negatívne ovplyvňuje svet.obchod
-v MO má diskriminácia hlavne teritoriálny rozmer, -v súčasnosti vídame skôr politickú diskrimináciu
-môže byť inšpirovaná ekonom.motívmi (ochrana dom.výrobcov automaticky diskriminuje zahraničn. výrobcov)
-diskrimináciou jedného štátu strácajú aj jeho obchodní partneri
-zásada nediskriminácie = jedna z najvýznamnejších zásad Všeobecnej dohody o clách a obchode (GATT)
-diskriminač.opatrenia postihujú teritoriálnu štruktúru obchodu, vedú k reexportom, klamnému označeniu tovarov.
-diskriminácia posilňuje merkantilistické ponímanie obchodu ako nástroja k dosiahnutiu jednostranných výhod a prospechu cez reguláciu a kontrolu.
3.4.PREFERENCIE vo SVETOVOM OBCHODE:
-preferencie = výhody poskytované v hospod. vzťahoch jednou krajinou inej krajine, alebo skupiny krajín navzájom. Je to zvýhodňovanie jedných krajín pred inými.
-colné preferencie boli signifikantné pre hospod. vzťahy medzi kolonizátormi a kolóniami (najmä Britské spoločenstvo národov)
-v súčasnosti si preferenčné režimy navzájom poskytujú krajiny zoskupené v integračných zoskupeniach, hospod.vyspelé štáty ich uplatňujú voči rozvojovým krajinám
-účelom preferencií v období kolonializmu bolo zabezp. kolonizátorovi ovládnutie trhov v kolóniách.
-preferenčné clá aj dnes poskytuje FR a iné štáty svojim bývalým kolóniám.
3.4.1.VŠEOBECNÝ SYSTÉM COLNÝCH PREFERENCIÍ (GSP):
-GSP = súhrn colných výhod poskytovaných vyspelými štátmi menej vyspelým krajinám (napr. znížené colné sadzby, bezcolné dovozy)
-colné výhody v rámci GSP sú nerecipročné a môžu sa poskytnúť buď ako celok, alebo na niektoré preferované tovar.položky (napr. hotové výrobky)
-beneficientov GSP delíme do 2 skupín: 1. ekonom.najslabšie rozvoj.krajiny úplne oslobodené od dovozného cla (Etiópia, Somálsko, Guinea a i.) 2. bohatšie rozvoj.krajiny, kt. import je zaťažovaný 25% pôvodnej colnej sadzby (Argentína, Mexiko, India a i.)
-zoznam krajín používajúcich colné preferencie sa pravidelne prehodnocuje podľa ekonom.vyspelosti a môžu byť vyčlenené zo zoznamu beneficientov GSP (napr. Kórejská republika, Tchajwan, Singapur a Hongkong)
4.SUBJEKTY ZOP:
-sú to najmä: štát, štát.sektor, hospod.zväzy, odbory politické strany,
-prostriedky štátu, cez ktoré pôsobí na hospod. rozvoj: právne normy (pre hospod.činnosť), fiškálna politika (usmerňovanie výdavkov rozpočtu na krytie potrieb), peňažná a úverová politika (opatrenia ovplyvňujúce rozsah a podmienky poskytovania úverov), menová a devízová politika (základné otázky meny a kurzov), priama regulácia cien, miezd, príjmov ZO, devízového hospodárstva, investícií, kvality výrobkov a pod.
4.1.ÚLOHA ŠTÁTU v ZO OBLASTI:
-ideálna forma trhovej ekonomiky (podľa predstáv klasických ekonómov) predpokladá pasívnu úlohu štátu, rovnováhu dopytu a ponuky, pôsobenie trhových síl s minimálnou intervenciou štátu (=samoregulácia trhovej ekonomiky)
-najviac sa k tejto definícii približuje ekonomika Hongkongu (ostatné sú zmiešané typy: súkromné podniky a vplyvné vlády)
-v zmiešanej ekonomike je vláda významnou ekonomickou jednotkou, vyberá dane, platí výdavky za služby štátu (bezpečnosť,školstvo, infraštruktúra, doprava, telekomunikácie, verej.sektor)
-štát riadi ekonomiku cez regulácie a direktívy
-globalizácia ekonom.aktivít vytvára tlak na posun transformácií smerom k liberalizmu trhov
-pri určitom stupni rozvoja ekonomiky je nevyhnutné obmedziť intervencie štátu a pustiť liberalizmus
-v súčasnosti štát intervenuje vo väčšine ekonomík najmä v infraštruktúre (doprava, energetika, zdravotníctvo, školstvo – náklady spojené s rekvalifikáciou, veda, výskum, ekológia a i.)
5.PROSTRIEDKY ZOP:
-štát cez prostriedky ZOP dosahuje vytýčené ciele v hospod.politike v oblasti ZO
-prostriedky ZOP členíme na:
- autonómne (jednostranné opatrenia štátu regulujúce ZO výmenu tovarov), delíme ich na:
- aktívne (proexportné prostriedky, podporujú rozvoj ZO výmeny, vývoz)
- pasívne (antiimportné prostriedky, obmedzujú ZO výmenu, cieľom je ochrana vnútor. trhu, vyrovnaná platobná bilancia)
- zmluvné (obchod. zmluvy, obchod. dohody, platob. dohody, úverové dohody, dohody o pásme voľného obchodu, vytvorení colnej a hospod. únie)
-voláme ich aj prostriedky zahraničnohospodárskej politiky (upravujú nielen ZO výmenu tovaru, ale aj ZO ekonom.spoluprácu: dohody o V-T spolupráci, poskytovaní technickej pomoci, zamedzenie dvojitého zdanenia, ochranu zahranič.investícii a i.)
-prostriedky ZOP z historick. hľadiska členíme:
- klasické (clá, obch.zmluvy, obch.dohody, platob.dohody, úverové dohody)
- novodobé (autolimitácie, dovozné kontingenty, integračné dohody).
-hospod.rast krajiny môže byť vyvolaný exportom, kt. zvyšuje objem domácej výroby a tým aj národ. dôchodok, teda aktívna obchod.bilancia zvyšuje objem vytvoreného národ.dôchodku o spotrebu v zahraničí a naopak, pasívna obchod.bilancia znižuje objem národ.dôchodku.
-všetky krajiny by sa mali snažiť o vyrovnanú obchod.bilanciu používaním širokého arzenálu proexportnej a antiimportnej politiky.
5.1.PASÍVNE AUTONÓMNE PROSTRIEDKY ZOP:
-ich úlohou je chrániť ekonomiku krajiny pred zahran. konkurenciou (clá, colný sadzobník, colné konanie, licenčné konanie, kvantitatívne reštrikcie, autolimitácie a devízové reštrikcie)
-cez tieto prostriedky štát realizuje antiimportnú politiku
-delíme ich na: TARIFNÉ:
-CLO = dávky vyberané pri prechode tovaru cez colné hranice štátu, je to klasický autonómny prostriedok obchod.politiky.
-pôvod cla je fiškálny.
-história ciel: v minulosti slúžilo ako príjem pre kráľovskú (štátnu) pokladnicu
-vyvinuli sa z rôznych obchodných a dopravných dávok (za používanie ciest, mostov, prístavov, trhovísk), stali sa brzdou rozvoja obchodu.
-zavedenie jednotných ciel (dávky vyberané štátom) bolo dlhodobým procesom.
-súčasnosť: clá v dnešnom ponímaní sa vyvinuli vo V.Británii v polovici 17.stor., v ostatných krajinách od druhej polovice 18.stor. do polovice 19.stor. (vo FR po revolúcii 1790, Nemecko 1818-1834, USA 1789)
-dnes je ich úlohou slúžiť záujmom štrukturálnej a obchodnej politiky štátu.
-časom fiškálna funkcia cla ustúpila a zosilnil sa význam cla ako obchodno-politického prostriedku.
-clá sú teda jedným z hlavných nástrojov obchod. politiky a tvoria významnú príjmovú zložku štát. rozpočtu.
-v polovici 19.stor (klasickí ekonómovia Smith, Ricardo) boli tendencie k odbúravaniu ciel v zmysle minimalizácie zásahov štátu do ekonomiky (liberalizmus-podpora blahobytu).
-aj protiliberalistickí ekonómovia (List,Schiller) považovali clá za dočasný protekcionistický prostriedok
-dominantné postavenie mala V.Británia, preto sa presadil liberalizmus vo svet.obchode (Cobdenova obchod.zmluva 1860 – všetky clá medzi FR a VB boli zrušené s výnimkou čisto fiškálnych ciel).
-po 2.sv.vojne sa zmenila úloha a charakter ciel, nastupujú neoliberalistické tendencie, snaha znižovať colné sadzby (GATT), v integračných zoskupeniach úplné odstránenie ciel (EÚ, EZVO, NAFTA)
-clá sa znižujú hlavne u surovín, menej u priemysel. výrobkov, pri poľnohospodárskych výrobkoch clo naďalej ako silný protekcionistický prostriedok
-celkovo úloha cla od 70-tych r. 20.stor. klesá, zvyšuje sa úloha netarifných prekážok.
-cenotvorná funkcia cla súvisí s jeho fiškálnou a obchodno-politickou úlohou.
ČLENENIE CIEL:
1/ podľa smeru dopravy:
Vývozné clá = význam finančný a protekcionistický (znemožnenie-obmedzenie určitého exportu)
-pozitíva: prinútiť výrobcov finalizovať vyvážaný výrobok a tým udržať prac.miesta
-negatíva: zdraženie vyvážaného tovaru, zníženie jeho konkurencieschopnosti v zahraničí, zníženie spotreby tovaru.
Dovozné clá = v súčasnosti majú absolútnu prevahu, slúžia na ochranu domácej výroby. Pri tovare, ktorý sa v krajine nevyrába je clo daňou spotrebiteľov, pri tovare, ktorý sa vyrába v malom množstve sa zvyšuje zisk dom.výrobcov.
Tranzitné clá = dnes už len historický význam, pôvodne sa vyberali za prevoz tovaru cez územie štátu (zrušené 1921 v Barcelone – Medzinárodná obchodná konferencia).
-zrušili sa, lebo tranzit tovarov sa stal zdrojom devízových príjmov štátov.
2/ podľa spôsobu výpočtu:
Valorické clá = stanovené percentuálnou sadzbou zo skutočne hodnoty tovaru (ad valorem), nemá zahŕňať vnútornú daň krajiny pôvodu tovaru.
Špecifické clá = vypočítajú sa z jednotky množstva tovaru (váha, ks..), sú najstaršie a najjednoduchšie. Základom výpočtu je hrubá alebo čistá váha, al. zákonná váha (tovar vrátane vnútorných obalov, vonkajšie obaly sa nepočítajú). Najdlhšie ich používalo v Európe Česko-Slovensko a Švajčiarsko.
Diferencované clá = odstupňované colné sadzby podľa výšky ceny tovaru:
-špecifické (stanovujú sadzbu za jednotku miery, váhy al. ks, odstupňované podľa ceny tovaru)
-valorické (stanovujú sadzby v percentách, odstupňované podľa cien tovarov)
Zmiešané (kombinované) clá = kombinácia valorických a špecifických ciel – je to valorické zaťaženie príslušnej položky colného sadzobníka a súčasne stanovená pevná čiastka za jednotku. Ich cieľom je stanoviť minimálne clo a zabezpečiť ochranu proti dovozu lacného tovaru.
Kĺzavé (pohyblivé) clá = sa používajú pri tovaroch, u ktorých sú výkyvy cien na domácom trhu. Zabraňujú výhodnejšej realizácii zahran. tovarov oproti domácim. Pri surovinách a potravinách sa stanovuje podľa úrovne svetových cien (napr. pri neúrode sa zvýši cena, ale klesne clo).
Diferenčné clá = je to niekoľko colných sadzieb na rovnaký tovar (závisí napr. od dopravného smeru a doprav. prostriedku), aplikujú sa pri záujme štátu preferovať niektoré druhy dopravy, dopravných prostriedkov, doprav. smerov (najčastejšie námorná preprava, v súčasnosti len výnimočne, v minulosti napr. Cromwellov Navigačný zákon 1651).
3/ podľa účelu:
Fiškálne clá = zdroj finančných príjmov pre štátny rozpočet, ich význam je okrajový, dnes väčší význam len v rozvojových krajinách, vyberajú sa pri dovoze tovaru.
Ochranné clá = klasický prostriedok protekcionizmu, zdražením importu zvýhodňujú domácu produkciu:
-výchovné clá (infant industry duty) = zvyšujú ceny dovážaného tovaru, na určitú dobu zvýhodnia vybranú domácu produkciu v počiatočných štádiách rozvoja (skleníkový efekt), sú krátkodobé.
-negociačné clá = nie sú stanovované pre skutočné potreby štátu, ale aby sa pri negociácii (rokovaní) so zahraničnými subjektami dosiahli čo najvýhodnejšie vzájomné colné ústupky.
-vyrovnávacie clá = pri dovoze tovarov, ktoré sú vo vlastnej krajine subvencované štátom.
-antidumpingové clá = použitie pri cenovom dumpingu dovážaného tovaru.
-kompenzačné clá (dovozná daň) = odstrániť nevýhody domácej produkcie, ak je zdanená vyššou sadzbou ako dovážaný tovar.
-preferenčné clá = používajú sa medzi bývalými kolonizátormi a ich kolóniami na upevnenie hospod. spojenia a tiež v integrač. zoskupeniach (CEFTA, MERCOSUR, NAFTA, ASEAN a pod.)
-odvetné (retorzné) = sú odvetou za zvýšenie col. sadzieb niektorého štátu, môžu viesť až k obchod. vojne medzi štátmi.
-colno-kontingentné = krajina dovozu určuje tarifné kvóty (kontingenty) progresívne zaťažené colnou sadzbou, sú stanovené v obchod. dohodách.
-prohibitívne clá = na úplné zamedzenie určitého dovozu, vysoká colná sadzba cenovo znevýhodní dovážaný tovar, ktorý stratí konkurencieschopnosť na trhu dovozcu.
4/ podľa rozsahu platnosti:
Autonómne (všeobecné) clá = sa vyhlasujú jednostranne s platnosťou všeobecne voči všetkých štátom, obsahujú vysokú colnú sadzbu, ktorá robí dovážaný tovar nepredajným (len voči štátom, s kt. nie je uzavretá doložka najvyšších výhod).
Zmluvné clá = použitie so štátmi, s kt. sú uzatvorené bilate al. multilaterálne obch.dohody (GATT), kt. zaväzujú použiť doložku najvyšších výhod, v praxi sa použije nižšia zmluv.colná sadzba ako je všeobecná.
COLNÝ PROTEKCIONIZMUS:
-zavedením dovozného cla nastanú v ekonomike tieto základné ekonomické účinky:
Protekcionistický účinok = závisí od pružnosti krivky ponuky (čím vyššia, tým výraznejší účinok), dovozné clá zvýšia ceny dovážaného tovaru, domáci výrobcovia budú dosahovať vyššie zisky.
Účinok na spotrebu = zdraženie dovozu presunie domáci dopyt na domáci tovar, zvýši príjmy výrobcov, zvýši ceny na dom.trhu, čím zníži jeho spotrebu na dom. trhu, zníži konkurencieschopnosť vývozu daného dom.tovaru.
-meriame ho tzv.spotrebiteľským prebytkom (rozdiel medzi celkovým úžitkom a celkovými výdavkami spotrebiteľov na daný tovar).
Účinok na štátny rozpočet = v minulosti bol veľký (v USA až 95%),v súčasnosti podstatne menší (5%)
Účinok na znovurozdelenie národ.dôchodku = je závislý na ziskoch domácich výrobkov, clá znovurozdeľujú dôchodok v prospech vzácnych výrob.faktorov a v neprospech hojných výr.faktorov.
Paul Samuelson poukázal na vyrovnávanie cien výrob. faktorov vplyvom medzinárodného obchodu. Priemysel.výroba využívajúca hojný výrob.faktor – kapitál sa orientuje na export a výroba náročná na prácu si vyžaduje ochranu.
Účinok na obchodnú bilanciu =clo z krátkodobého hľadiska zlepšuje obchod.bilanciu. Pri neexistencii odvetných opatrení znižuje dovoz a nedotýka sa vývozu a znižuje deficit obchod.bilancie. V prípade odvetných opatrení môže naopak narušiť obchodnú bilanciu. Dovozné clá ovplyvňujú saldo obchodnej bilancie krajiny (pri znížení colných sadzieb sa zvýši dovoz a obch.bilancia sa zhorší).
Účinok na výrobcov = meriame ho ekonom.rentou (prebytok tržby výrobcov daného tovaru nad ich celkovými výrobnými nákladmi). Použitie metódy merania ekonomickou rentou sa zakladá na 2 predpokladoch:
1.že uvalenie cla neovplyvní svet.cenu (nezmení výmenné relácie)
2.že zníženie dovozu neovplyvní cenu vývozného tovaru danej krajiny.
-ak je krivka ponuky pružná, tak protekcionistický účinok bude veľký a opačne.
Účinok na zamestnanosť = spotrebitelia zvýšia nákup dom.tovarov, čím sa zvýši dom.výroba a následne aj zamestnanosť.
COLNÝ SADZOBNÍK:
-je systematické usporiadanie výrobkov, podliehajúcich clu a colných sadzieb (poplatkov)
-vydáva ho príslušný colný orgán krajiny (v SR Ústredná colná správa)
-platnosť podlieha schváleniu zákonodar. orgánu
-výška colných sadzieb vychádza z celkovej hospodárskej, politickej a obchodno-politickej situácie krajiny.
-krajiny používajú minim. 2 – 3 kolónkové colné sadzobníky (i viac)
-každý colný sadzobník obsahuje kolónku autonómnych al. všeobecných zmluvných sadzieb
-všeobecné (autonómne) clá v prvej kolónke majú všeobecnú platnosť (v praxi použitie obmedzené)
-zmluvná tarifa sa používa vo vzťahu k štátom, s kt. sú uzatvorené obchod.dohody dvoj a viacstranné s doložkou najvyšších výhod.
-sadzby používané v rámci Všeobecného systému colných preferencií sa nemusia uvádzať v colnom sadzobníku (sú publikované inde)
-poznáme aj dočasné colné sadzby medzi členmi integračných zoskupení na prechodné obdobia (napr. pásmo voľného obchodu)
COLNÉ KONANIE:
-podstatou je fyzická kontrola tovaru a sprievodných dokladov na základe colnej deklarácie
-v jeho priebehu sa vymeriava clo, dovozná daň, paratarifné poplatky.
-po jeho ukončení sa tovar prepustí do voľného obehu v krajine dovozu.
-má v každej krajine svoje osobitosti.
-dovozený tovar je buď prepustený do voľného obehu krajiny, alebo dočasne ponechaný na colný záznam (výstavy, veľtrhy)
-osobitné col. konanie sa aplikuje v tzv. slobodných col.územiach (prístavoch), ktoré majú osobitný colný režim (Macao, Hongkong, Panamský prieplav, Ohňová zem v Argentíne, Panenské ostrovy v USA, Hamburg, Terst, Singapur a i.) a zvýhodňuje niektoré výrobky (investície) majúce mimoriad. význam pre ekonom.rozvoj danej krajiny.
-dováža sa za zvýhodnených colných podmienok (colné reštitúcie, colné refundácie).
ARGUMENTY PROTI CLÁM:
- clá spomaľujú ekonomický rast (znižujú objem svet.obchodu, znižujú ekonom.blahobyt štátu)
- jednostranné zavedenie col.sadzieb vedie k obchod. vojnám (riziko retorzných sankcií, akcia-reakcia, narúšanie stability MO a svet.hospodár.)
- clá vedú k zvýšeniu daňového zaťaženia spotrebiteľov (zvyšujú ceny importu, celkové zvýšenie cenovej úrovne a zvýšenie život.nákladov)
- dovozné clá nepriamo znižujú vývoz (zhoršenie platobnej bilancie, zníženie konkurencieschopnosti, zníženie dopytu po exporte)
- dovoz vedie k zvýšeniu nezamestnanosti (vplýva na zamestnanosť v exportných odvetviach).
NETARIFNÉ:-ich spoločnou črtou je priame (netrhové) pôsobenie na obchod.
-delíme ich na:
Obchodno-politické:
-tieto opatrenia sú najrozšírenejšie a najtvrdšie, dovážaný tovar pripúšťajú na vnútorný trh iba v rigorózne stanovených množstvách a povoleniach.
-vo vyspelých štátoch sa používajú na ochranu menej efektívnych odvetví, kt. nie sú schopné konkurencie (napr. poľnohospodárske produkty, hutníctvo, ťažobný a automobilový priemysel...)
Kvantitatívne reštrikcie = reguluje Svetová obchod. organizácia (WTO), sú na krátku dobu a nemajú mať teritoriálne diskriminačný charakter.
Colné kontingenty (tarifné kvóty) = podstata je v možnosti bezcolného (al.znížená colná sadzba) dovozu určitého objemu tovaru (aktívne to využívajú členské štáty EÚ).
Licencie na dovoz = ich vydávanie je samostatný nástroj netarifného protekcionizmu. Môžu byť: automatické a neautomatické.
-automatické = vydávajú sa každému žiadateľovi po splnení formálnych podmienok (vyplnenie formulárov, úhrada poplatku a i.)
-neautomatické = kontrolujú dovozné množstevné kvóty, dovozné ceny, autolimitácie a pod.
Autolimitácia (dobrovoľné obmedzenie vývozu) = je vzájomná dohoda medzi dovozcom a vývozcom tovaru o objeme importu a exportu určitého tovaru na vzájomné trhy. Je na určitú dobu, slúži ako ochrana proti dodávateľom lacného tovaru, znižuje hrozbu obch.vojny (prvýkrát sa objavili v r.1935)
-uplatňujú sa najmä v tradičných odvetviach, vynucujú si ich vyspelé štáty v styku so štátmi vyrábajúcimi lacnejšie, čím ohrozujú ich nerentabilnú domácu výrobu (aj časť exportu SR do EÚ a USA je autolimitovaná).
Subvencie (negatívna daň)= zvyšujú objem domácej produkcie a znižujú cenu na dom.trhu, umožňujú neschopným konkurencie vyrábať.
Embargo (zákaz) = je najtvrdšie opatrenie, zakazuje dovoz alebo vývoz. Môže mať politický dôvod, alebo obchodno-politický dôvod.
Obchodná vojna = najkrajnejšie opatrenie v MO, dochádza k výraznému obmedzeniu, alebo úplnému prerušeniu obchod. stykov.
Devízové reštrikcie (obmedzenia) = regulácia všetkých al.niektorých platob.vzťahov so zahraničím
-ich účelom je udržať stabilitu menového kurzu v stave deficitu platob. bilancie, môžu sa používať diferencované kurzy vo vzťahu k vývozu a dovozu (systém devízových kurzov v platob. styku vo voľnevymeniteľných menách a cez clearing)
-devízoví rezidenti môžu byť zákonom zaviazaní predávať bankách devízy získané zo ZO za úradný kurz a uhrádzať svoje obchodné záväzky v ZO v úradnom kurze.
-devízovou reštrikciou môže byť aj poskytovanie exportných úverov pre vývozy
-tiež držba zlata a zahran. cenných papierov môže byť týmito opatreniami regulovaná (cieľom vyrovnanie platob. bilancie)
-patrí tu aj ohlasovacia povinnosť zahran.investícií (ak chce subjekt SR investovať v zahraničí, musí mať povolenie NBS)
-v niektorých krajinách tu môže patriť aj limitovanie vývozu a dovozu valút.
Paratarifné prekážky:
-historicky sa vyvinuli z dovozných poplatkov za preclievanie tovaru
-poznáme:
Dávky na colné prerokovávanie = ich sadzbu stanovujeme buď percentuálnou sadzbou z hodnoty dovážaného tovaru al. pevnou sadzbou za úkon.
Fiškálne dane = štandardné, najrozšírenejšie, vyberajú sa popri clách, týkajú sa buď niektorých druhov tovarov, al. chránia národný priemysel
Štatistické dávky = nie sú pravidlom, ich výška dosahuje cca 1% z ceny, hradia náklady na registráciu a colnú štatistiku
Poplatky za pečiatkovanie = za pečiatkovanie dokumentácie pri prechode tovaru cez hranicu
Daň z dovozného obchodu = v niektorých krajinách poplatky nielen za dovezený tovar, ale aj za dovozný obchod (Island – dovozná licencia)
Dopravné a prístavné dávky = výber z ceny za dopravu a spracovanie tovaru v prístavoch
Daň na rozvoj ZO = napr. v Rakúsku 0,03% z CIF
Obmedzenie pri prechode tovaru cez colné hranice = konzulárne formality (konzulárne faktúry od obchodných komôr, obchod. dokumentácia, spôsob preclievania, metodika colného ohodnotenia tovaru, rozdiely v colnej nomenklatúre).
Ostatné netarifné prekážky:
-vyrovnávacie dovozné dávky (rozdiel medzi domácimi /prahovými/ a dovoznými cenami)
-minimálne dovozné ceny (obmedzenie konkurencieschopnosti importu zvyčajne na úrovni domácich VOC, EÚ ich dáva napr. na niektoré druhy zeleniny dovážanej z Afriky)
-maximálne dovozné ceny (napr. lieky, suroviny – protekcionistické opatrenie proti zvyšovaniu cien)
-daňové prekážky(metodika daňového ohodnotenia, štruktúra daní, daň.výhody pre domácich výrobcov a spotrebiteľov)
-administratívno-technické prekážky (požiadavky na balenie, označovanie, normy a i.)
-hospodárska činnosť štátu (štátne nákupy, štátny dovozný monopol a i. ako prekážka dovozu)
-dovozná prirážka (má antiimportný /protekcionistický/ a fiškálny charakter, stanovuje sa plošne na všetok import percentuálnou sadzbou z fakturovanej hodnoty dovážaného tovaru, používa sa dočasne pri pasívnom salde obchod. bilancie)
-dovozné depozitum (povinnosť dovozcov deponovať na určitú dobu určité percento z hodnoty dovozu vo vládou určenej bankovej inštitúcii)
-colná zábezpeka (čiastka zložená dovozcom v hotovosti na účet colnice)
-hygienické, fytosanitárne a veterinárne certifikáty (dočasné embargo a antiimportný prostriedok na dovoz určitého druhu tovaru, vzťahujúce sa na tovar živočíš. al. rastlin. pôvodu)
-technické a ekologické normy (napr. stanovenie obsahu síry, tech. parametre a i. pri dovez. tovare).
5.1.2.AKTÍVNE AUTONÓMNE PROSTRIEDKY ZOP:
-sú nástrojom agresívneho protekcionizmu.
-používajú ich vyspelé krajiny, pretože sú finančne náročné.
PROEXPORTNÁ POLITIKA:
-je významnou súčasťou hospod. politiky, jej realizácia záleží od hospod. situácie štátu.
-napomáha zvýšeniu zamestnanosti, ekonom. rast a stabilizuje polit. situáciu.
-používanie proexportných nástrojov je súčasťou štátneho intervencionizmu
-jej opatrenia realizujú štáty dosahujúce prebytky dom.produkcie (Japonsko, FR, Taiwan, Juž.Kórea)
-existenčne závislé na zvyšovaní exportu sú aj štáty, kt. dosahujú relatívne nízky stupeň ekonom. rozvoja (monokultúrne ekonomiky, uspokojovanie domácej spotreby je závislé na dovoze)
-v súčasnosti sa vo svet. obchode hojne používajú proexportné prostriedky
-napriek snahe Svetovej obchodnej organizácie o liberalizmus je svet. obchod silne protekcionistický, lebo vyspelé štáty majú chronickú krízu z nadvýroby a menej vyspelé štáty chránia domácu neefektívnu výrobu.
-snahy o zvyšovanie exportu sú v praxi svet. obchodu motivované 2 faktormi:
1. hospod. vyspelé štáty, kt. disponujú voľne vymeniteľnými menami sa snažia o maxim. využitie výrob. kapacít s cieľom vyššieho prírastku HDP, zvýšenie zamestnanosti, zvýšenie spotreby, potreba vyrovnanosti obch.bilancie a men.stabilita.
2. krajiny, kt. nedisponujú voľne vymeniteľnými menami majú za cieľ rozšírenie odbytu, vyrovnanosť obch.a platob.bilancie, nutnosť aktívnej obch. bilancie (možnosť splácania zahr. úverov), čo je existenčnou otázkou ich hospod. vývoja a postavenia v MO.
-pri čerpaní zahr. úverov je nutné regulovať ich produktívne využitie, použiť ich najmä na nákup výrob. zariadení v zahr.(GATT povoľuje aj výnimky).
-ak vládna politika nevenuje dostatočnú pozornosť produkčnému využitiu zahr. úverov môže dôjsť k situácii, že sa neprodukujú devízové prebytky a zadlžený štát nie je schopný splácať úvery ani úroky a je nútený vyhlásiť štátny bankrot (80-te roky Mexiko, Poľsko a Kuba).
-niektorými opatreniami proexportnej politiky sa však deformujú komparatívne výhody, preto je nutné ich využívať len dočasne.
-využívanie prostriedkov antiimportnej politiky za účelom zvýšenia exportu vedú k zmene štruktúry pomeru výrob.faktorov determinujúcich komparatív. výhody (napr.od lacnej prac.sily po prevahu kapitálu –Japonsko,Juž.Kórea,Taiwan,Singapour,Hongkong)
-za hlavnú komparatívnu výhodu SR je v súčasnosti považovaná kvalifikovaná lacná prac. sila, je však nutné do budúcnosti zmeniť hospod. politiku na kapitálovo náročnú sofistikovanú výrobu konkurencieschopnú v MO.
Prostriedky proexportnej politiky:
-klasifikácia podľa spôsobu ich použitia:
Autonómne prostriedky proexportnej politiky = aktívne možnosti štátneho intervencionizmu do ZO:
Colné konanie = čím ja jednoduchšie, tým je účinnejšie, ich cieľom je zvýhodnenie niektorých výrobkov pre progresívne odvetvia, industrializácia krajiny, aj v SR by bolo vhodné tento prostriedok využiť na zvýšenie zamestnanosti v menej rozvinutých regiónoch.
Vývozné al. výrobné subvencie (exportné subsídie) = cieľom je podporovať konkurencieschopnosť dom. výrobkov v ZO:
-priame subvencie = sú limitované pravidlami WTO/GATT, je to odmena štátu exportérovi.
-nepriame subvencie = skrytá podpora exportérov vo forme refundácií daní a dávok.
-vnútorné subvencie = najskrytejšia finančná forma obchod. politiky a diskriminácie dovozu.
Subvencia = negatívna daň vyplácaná zo ŠR.
Úverovanie vývozu = zo štát. prostriedkov, pri vývoze investič. celkov veľmi podstatné.
Štátne záruky úveru = vojnové a iné riziká zvyšujú možnosť strát exportérov, preto štát poskytuje možnosť štát. proexport. úverov a preberá záruky.
Menový dumping = využíva rozdiel medzi devíz. kurzom meny a jej kúpnou silou, realizuje sa buď devalváciou meny al. naopak umelým udržiavaním podhodnoteného kurzu (napr. Japonsko dlhodobo udržiavalo podhodnotený japonský jen a následkom toho expandovalo na svet. trhoch, v súčasnosti sú z toho obviňované ázijské tigre), jeho nevýhody sú dopady na dom. cen. hladinu a následnú infláciu. Je možná aj revalvácia meny, kt. zlacňuje export.
Sociálny dumping = obviňované sú z neho hlavne rozvoj. krajiny, je to legislatívna možnosť práce detí, nimi vyrobené výrobky sú lacnejšie, pretože sú najlacnejšou prac. silou.
Daňové zvýhodnenia = najvýznamnejší vnútorný proexportný prostriedok, kritériom pri jeho určovaní je buď podiel exportu na celkovom objeme výroby, alebo zvyšovanie objemu exportu v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Je to jedna z foriem dumpingu, v EÚ zakázaná.
Štátne intervencie v oblasti prepravy = klasický proexportný rôznorodý prostriedok (napr. financov. infraštruktúry, vozňový a lodný park a i.), prepravné tarify sú teritoriálne diferencované.
Znižovanie poistných taríf = tiež klasický proexport. prostriedok, exportéri majú nižšie poistné sadzby a rozdiel sa poisťovniam hradí zo ŠR, príp. opačne, že sa zvýhodňujú poisťovne.
Špeciálne ekonomické zóny = sú často vybavené exteritorialitou (osobitným daň. a legislat. režimom), ich úlohou je zabezpečiť čo najpriaznivejšie podnikateľ. prostredie pre dom. a zahr. investorov:
-vedecko-výrobné parky (technologické parky, agroparky, technopolisy)
-priemyselné parky, -slobodné colné zóny,-exportno-výrobné zóny
Štátna podpora VTR a výskumu = je významná spoluúčasť štátu na financovaní výskumu a vývoja, vyspelé štáty vypracovali spoločné medzinárodné programy v oblasti základného aj aplikovaného výskumu (EURECA, Brite, Airbus, a i.).
Podpora modernizácie progresívnych odvetví = môže mať podobu progresív. odpisových sadzieb technologických zariadení.
Kontrola akosti exportných výrobkov = osvedčenia o kvalite renomovaných inštitúcií výrazne zvyšujú konkurencieschopnosť na zahr. trhoch.
Informačná služba = dotovaná štátom,
vyspelé štáty zriaďujú inštitúcie poskytujúce podnikateľom komplexné informácie o svet. produkcii, zahr. trhoch a i.
Propagácia = štátom hradené prieskumné, propagačné a i. náklady súvisiace s podporou exportu.
Financovanie výchovy pracovníkov pre ZO = štipendiá pre pracovníkov firiem pre ich ďalšie vzdelávanie potrebné pre rozvoj firmy.
Autonómne prostriedky -sú výsledkom aspoň 2 štátov, obsahujú dohodu vzájomnej spolupráce v určitej oblasti (obchodné zmluvy, obch. dohody, platob. dohody, dohody o zamedzení dvojitého zdanenia, ochrane investícií, námornej plavbe a i.):
Dvojstranné zmluv.prostr.ZOP:
1/obchod.zmluvy (rámcové medzi 2 štátmi, majú všeob. charakter, upravujú hospod. vzťahy, dávajú práv. rámec vzájomným vzťahom, riešia otázky colné, daňové, postavenie PO a FO a i., sú dlhodobé, s možnosťou prolongácie uzatvárané na najvyššej úrovni)
2/obchodné dohody (zákl. pravidlá výmeny tovarov medzi 2 zmluv. stranami, zjednodušujú al. preferujú výmenu tovarov(zásada najvyšších výhod - reciprocita), sú strednodobé al. dlhodobé.
3/platobné dohody (štáty, kt. používajú medzi sebou clearing, presne vymedzuje spôsob zúčtovania, menovú jednotku a i.)
4/dohoda o pásme voľného obchodu (odstránenie ciel, dovozných kvót, kvantitatívnych reštrikcií a i.)
5/dohoda o colnej únii (analogické odstránenie prekážok voľ. obchodu, spoločné používanie colných taríf voči tretím krajinám, napr. colná únia medzi SR a ČR).
Doložky používané v MO = zásady reciprocity:
a)recipročná doložka (navzájom poskytnuté výhody v rovnakých al. rôznych veciach): faktická a formálna (ak niektorá zo zúčastnených strán nemôže mať z nej prospech, napr. lebo nemá more)
b)doložka paritná (doložka národ.režimu) – zaväzuje zúčastnených zaobchádzať s tovarom, osobami ako so svojím národ. majetkom)
c)doložka najvyšších výhod /DNV/ (poskytnutie všetkých výhod, vylučuje právne vzájomnú diskrimináciu zmluv. strán, je najvýznamnejšou doložkou v MO, významne ovplyvnila liberalizáciu MO, možno ju formulovať: pozitívne a negatívne (bez kvalitatívneho rozdielu), býva časovo neobmedzená, problémom býva jej obsahové vymedzenie (syntetické al. analytické).
-ak sa poskytované výhody podriaďujú reciprocite hovoríme o nepravej (americkej) DNV, pri nepodmienečnej DNV sa výhody poskytujú automaticky bez nároku na reciprocitu.
-v súčasnosti sa stáva, že aplikácia DNV je podmieňovaná politickými zmenami
-v praxi MO sa používa nepodmienečná, nerecipročná DNV
-v rámci WTO/GATT hovoríme o mnohostrannej DNV (WTO=Svetová obchodná organizácia, GATT = Všeobecná dohoda o clách a obchode)
-použitie DNV na tretie krajiny sa nevzťahuje, pokiaľ im boli poskytnuté iné výhody: colné preferencie medzi bývalými kolonizátormi a ich kolóniami, zóny voľného obchodu, colné únie, malý pohraničný styk (pohraničná doložka), colné preferencie pri kabotážnej plavbe (pohraničná doložka morských hraníc), GPS (Všeob.systém colných preferencií).
Mnohostranné zmluvné prostriedky ZOP:
1/mnohostranné dohody o pásmach voľného obchodu (Európske združenie voľného obchodu, Severoamerické pásmo voľného obchodu NAFTA, Stredoeurópske pásmo voľného obchodu CEFTA, Združenie krajín juhovýchodnej Ázie ASEAN a i.).
2/mnohostranné dohody o colných úniách (Európske hospodár. spoločenstvo 1968).