Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Vysoká škola ekonómie a manažmentu verejnej správy / verejna sprava / teoria riadenia organizacie vs
ťahak 2 (trovs-ivtahak.doc)
Ivica J.
1/Vysvetlite pojmy: správa, súkromná a verejná správa:
SPRÁVA = druh činnosti zameraný na zachovanie, rozvíjanie a starostlivosť o určité veci
SUBJEKT správy = FO alebo PO vyvíjajúca aktivity na dosiahnutie cieľa (ciele sú rozdielne)
ZNAKY správy = cieľavedomosť, organizovanosť, uplatňovanie riadiacich metód, usmerňovanie právnymi normami
KRITÉRIÁ rozlíšenia súkromnej (SS) a verejnej (VS) správy:
-charakter spravovaných záležitostí a riadiacich subjektov
-odlišnosť záujmov
-miera viazanosti na právne normy
HRANICE prelínania sa SS a VS:
-spoločné znaky samosprávy a SS
-umocňovanie postavenia samosprávy v dôsledku decentralizácie VS
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
2/Materiálne a formálne vymedzenie VS:
postavenie VS v spoločnosti (Fr. Ch.Montesquieu):
-zákonodarná, výkonná, súdna
Výkonná: 1. druh činnosti (materiálne/funkčné chápanie)
2. sústava inštitúcií(formálne/organizačné chápanie)
-materiálne/funkčné chápanie = súhrn všetkých činností, kt. zabezpečuje VS (pozitívne/relatívne, negatívne/všeobecné, nepresné)
-formálne/organizačné chápanie = sústava všetkých organizačných jednotiek, kt. vykonávajú správu verej. vecí, mnohé funkcie sú delené medzi organizačné jednotky (štátna správa, samospráva, verejnoprávne korporácie)
TYPY funkcií VS:
-riadiace/organizátorské
-regulatívne/mocensko-ochranné
VYMEDZENIE VS administratívne a manažérske:
-public administration = sústava orgánov zabezpečujúcich výkonné funkcie štátu (administratívny typ štátu)
-public management = moderný koncept VS uplatňujúci pri riadení manažérske metódy a postupy súkromného sektora (dôsledok krízy administratív.štátu pri disparite dopytu po verej. službách a ponuky obmedzenej nedostatkom verej.zdrojov).
VS a občianska spoločnosť:
-základ.úlohou štátu je zabezpečovanie verejného blahobytu (v demokracii je to aj úloha občanov)
-štát (občianska spoločnosť/Marshall) má 3 ETAPY vývoja:
1.etapa = premena z nevoľníka na občana
2.etapa = udelenie politického statusu občianstva
3.etapa = sociálny status občianstva
-občianska spoločnosť/štát = sú vytvorené právne, ekonomické a organizačné predpoklady pre uplatňovanie práva občanov podieľať sa na správe vecí verejných (veľké kompetencie samosprávy pri riadení vecí verejných).
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
3/Základné prístupy k skúmaniu správnej vedy:
-teória VS = integrovaná vedná disciplína skúmajúca zákonitosti zabezpečovania výkonnej funkcie štátu.
- teoretické ZDROJE VS: právnické vedy, sociológia, ekonomické vedy, politológia, manažérske vedy.
PRÍSTUPY k štúdiu VS ako k:
-zložitému sociálno-ekonom.systému, kt. možno analyzovať, popísať z pohľadu uvedených vedných disciplín
-sústave pravidiel a techník uplatňovaných pri jej výkone
-popisu jestvujúceho stavu.
PRAMENE správnej vedy:
-čínska filozofia (konfuciáni a legalisti), 3.stor.p.n.l. (správa= vláda zákona, teória byrokracie)
-grécka správna veda (Aristoteles 3.stor.p.n.l. teória polis), najdemokratickejší systém VS v staroveku
-rímska správna veda (mestský demokratický štát s jedným centrom Rímom), charakter ríše sa zmenil 30.r.p.n.l. na formu principiátu (=formálne republikánske zriadenie na čele s hlav.principom v postavení monarchu, vládol úradníkom, vojsku aj cirkvám. Mocenské funkcie boli rozložené medzi principa a senát, neskôr pribúdalo úradníkov
-stredoveká štátoveda/bannus (=panské právo, súbor verej. právomocí na každej úrovni hierarchie), právomoci rozdelené na výlučné (panovník,lenní páni) a ostatné (predstavitelia miest) usporiadané hierarchicky. Významné právomoci patrili veľkým mestským centrám, ako zárodkom mestských štátov.
-novoveká štátoveda:
a) rázcestie VS: demokratická cesta (Švédsko,Holandsko...)
a totalitná cesta (prelom 16.-17.stor. vznik absolutistických
vlád: Nemecko, Taliansko, Rakúsko)
b) vznik administratívn. štátu (16.stor.FR, neskôr celá Európa)
c) správna veda ovplyvňovaná najmä: fr.správnym právom,
policajno-vedným prúdom nemeckej štátovedy, demokratic.
teóriami výstavby štátu, ekonom.vedami (model minimáln.
štátu)
d) alternatívn. zdroje VS:vedecký manažment,teória verej.voľby
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
4/Vznik a charakter.znaky administratívn. štátu:
-kolískou administratívneho štátu je Francúzsko (16.stor.).
-charakteristické ZNAKY: konsolidácia administratívy, centralisticko-byrokratické riadenie, hlavné opory štátu (súdy a polícia), okrajová pozícia demokrat.inštitäcií, paternalizmus a fiškálna politika.
-uplatnenie v Európe: Škandinávia (nie Švédsko), Anglicko, habsburgská monarchia.
-19.stor. dovŕšilo formovanie veľkých národ.štátov v Európe.
-Max Weber (1864-1920) významný teoretik administratívno- byrokratického štátu: vychádzal z analýzy industriálnej spoločnosti 19.stor., upozorňoval na konflikt medzi racionálnym riadením výroby súkrom. sektorom a iracionálnym zasahovaním byrokracie do ekonomiky, dobre organizovaný štát je základom prosperity, štát stotožňoval s byrokraciou, byrokracia je efektívna pri jej dobrej organizácii.
VYMEDZENIE konceptu racionálnej byrokracie – 6 dimenzií:
1) dobre definovaná hierarchia autorít
2) uplatňovanie funkčnej špecializácie
3) vymedzenie pravidiel správania byrokracie
4) uplatňovanie procedurálnej rutiny
5) určenie kritérií spôsobilosti byrokrata
6) neosobný štýl komunikácie.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
5/ Základ.dimenzie a kríza administratív.štátu:
DIMENZIE: mocenská, priestorová, funkčná.
MOCENSKÁ dimenzia: vychádza z primárnej moci štátu a odvodenej moci ostat. článkov správy, štát ako suverénny nositeľ výkonnej aj súdnej moci, snaha o riadenie sociálnych vecí nástrojmi štát.moci, občiansky štát (nie vojenský/kráľovský)
PRIESTOROVÁ dimenzia: suverenita štátu vymedzená územím (princíp národ. suverenity = územná expanzia štátov /v 19. stor. zjednocovanie Nemecka, Talianska/), riadenie zjednotených štátov na základe centralizmu.
FUNKČNÁ dimenzia: získavanie a alokácia finančných zdrojov, definovanie a legalita verejnej moci, koordinácia a kontrola civil. a vojensk. služieb (udržanie verej. poriadku a sociál. blahobytu).
KRÍZA administrat.štátu:
1)kríza národn.štátu (globalizácia sveta, postavenie národností)
2)kríza legitímnosti (demokratizácia, odvodenie moci od štátu)
3)kríza vnútor.závislostí (hierarh.štruktúra=brzda správy v.vecí)
4)kríza výkonnosti (nízka efektívnosť centrál.moci, oslabovanie autority centra).
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
6/ organizačNé modely VS - hierarchický, participačný:
-organizačný systém (organizácia) = vnútorné usporiadanie vzťahov medzi prvkami v systéme VS.
TYPY organizácie:
- univerzálna (jednota usporiadaných, prepojených častí)
- inštitucionálna (inštitúcie ako nositeľky určitých činností)
- štrukturálna (procedurálne pravidlá pre správne činnosti)
- funkčná (vedome usporiadaná činnosť)
TYPY organizač.výstavby VS: inštitucionálna a štrukturálna stránka (inštitúcie/pravidlá).
PRINCÍPY organizač.výstavby VS:
-územný a vecný
-centralizácie a decentralizácie
-koncentrácie a dekoncentrácie
-kolegiálny a monokratický
-volebný a menovací
Organizačné MODELY VS: hierarchický a participačný.
HIERARCHICKÝ model: najrozšírenejší v administratívnom modeli VS, ZNAKY: vysoká špecializácia činností, formalizácia prac.postupov, dôraz na vertikálnu organizačnú a rozhodovaciu štruktúru, koncentrácia rozhodovacej právomoci a pôsobnosti u vyšších orgánov.
-pozitíva: presne regulovaná deľba práce, presné vymedzenie práv a povinnosti organizačných jednotiek, štandardné zabezpečovanie úloh podľa právnych predpisov a iných noriem.
-negatíva: formalizácia rozhodovania, deľba práce obmedzuje koordinovanosť cieľov, hierarchia obmedzuje pôsobenie špecialistov, brzda medziodborovej a medziregionálnej spolupráce, preťaženie vrcholových orgánov.
PARTICIPAČNÝ model: modely popierajúce tradičné hierarchické štruktúry VS, spája dekoncentráciu VS s decentralizáciou VS.
-na správe verej.vecí sa významne podieľajú: územné orgány ŠS a samosprávy (delegované na ne niektoré kompetencie centra), územné orgány samosprávy (delegované pôvodné kompetencie ÚŠS).
MODELY vzťahov medzi štátom a samosprávou:
-základ.subsystémy VS: ŠŠ a samospráva
Štátna správa = usporiadaná hierarchicky, vedúci funkcionári sú menovaní centrom, riadi sa striktne zákonmi, normami a nariadeniami štát.orgánov.
Samospráva = funkcionári sú volení, volené orgány, každá úroveň relatívne autonómna, vlastný rozpočet (používaný v súlade s programom/prioritami/rozhodnutiami zastupiteľstva.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
7/ Základ. koncepčné prístupy k formovaniu VS:
Historicko-organický prístup:
-občan ako originálny nositeľ moci, od jeho potrieb/alokácie sa odvodzuje organizačná štruktúra VS, formovanie VS odspodu (od obce k regiónom a centru = princíp subsidiarity)
Štruktúrny prístup:
-štát a jeho organizačné štruktúry ako nositeľ moci, aj samosprávy (ako delegatúry štátu) konajú v mene a záujme štátu.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
8/ modelové prístupy vlád k formovaniu vzťahov medzi centrálnou, regionálnymi a lokálnymi vládami (R.Young):
-model. prístupy: relatívne autonómny, agentúrny, interaktívny
RELATÍVNE autonómny = vo vnútri štátu nezávislá miestna vláda, sloboda rozhodovania na rôznych úrovniach systému, rozhodujúcim príjmom komunít sú miestne dane, limitovaná centrálna kontrola.
AGENTÚRNY model = miestne zastupiteľstvo ako agentúra centrálnej vlády, detailne vymedzené miestne kompetencie, vysoký stupeň regulácie a kontroly, bezvýznamné daňové miestne právomoci, malá miestna politická kapacita.
INTERAKTÍVNY model = nejednoznačné rozdelenie centrál. a miestnej moci, veľká politická a administratívna kapacita na všetkých úrovniach, zmiešané miestne rozpočtové zdroje, kompromis ako hlav. forma spolupráce medzi úrovňami VS.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
9/ symetria a dualita v organizač. výstavbe VS:
-symetria =lokalizácia inštitúcií ŠS aj samosprávy do rovnakých územných jednotiek (totožné administratív. hranice)
-dualita = oddelenie systémov ŠS a samosprávy (legislatívne, organizačné, kompetenčné, finančné).
DUALITA:
-zvýšenie transparentnosti výkonu kompetencií inštitúcií oboch podsystémov
-lepšia kontrolovateľnosť plnenia úloh a využívania finančných prostriedkov (vrátane verejnej kontroly)
-väčšia zodpovednosť subsystémov vo výkone kompetencií
-vytvorenie racionálnych mechanizmov spolupráce všetkých subjektov zúčastnených na rozvoji určitého územia.
SYMETRIA:
-prehľadnosť deľby územných kompetencií
-vytvorenie účinného mechanizmu spolupráce ŠS a samosprávy na báze spoločných územných cieľov
-transparentnosť územných fin.tokov a optimalizácia ich využitia
-eliminácia snáh dominancie v rozhodovaní ŠS al. samosprávy
Organizácia usporiadania VS:
-štátna správa: vláda, ministerstvá, ústredné vládne orgány, územná ŠS, KÚ, OÚ
-samospráva: územná (regionálna, obecná samospráva), záujmová (družstvá, profesijné organizácie, verejno-právne korporácie).
VS je systém inštitúcií integrujúcich ciele a funkcie orgánov ŠS a samosprávy, zjednocujúcim prvkom oboch podsystémov je zabezpečenie kvality života občanov realizované rozdielnymi metódami a nástrojmi.
-postavenie oboch subsystémov vo VS je variabilné (územne aj historicky)
-závisí napr. od:
a) mocenskej formy štátu(parlamentnej,prezident.,kancelárskej)
b) rozdielnej filozofie štátu (konzervatívno-liberalistická,
byrokraticko-paternalistická)
c) uplatňovania právnych systémov a osobitosti historic.vývoja
-spoločná črta: pomer byrokratickej a samosprávnej zložky cez ktorú možno určitú diferenciáciu krajín uskutočniť.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
10/ spojitý model usporiadania VS:
=je charakteristický snahou o vzájomné prepojenie inštitúcií ŠS a samosprávy.
-metodologickým východiskom je štrukturálna teória VS (regionálna samospráva = organická súčasť štátu)
-vznikol za Napoleona/Fr.
-ciele samosprávy sú odvodené od záujmov a cieľov štátu (vlády a parlamentu) = dominancia štátu pri riešení verej. záujmov
-príznač. relatívna sloboda obcí v rozhodovaní o lokál. službách
-uplatňoval sa najmä v štátoch,kde samospráva nemala tradíciu
-bol príznačný aj pre systém NV v ČSFR a ostat. štátoch RVHP
-v súčasnosti sa uplatňuje v Nemecku
Schéma:
Centrálne vláda Ministerstvo vnútra Ministerstvá
Lokál.vláda/Rada (vyš.celky) →prefekt koordinač.právomoc
Lokál.vláda/Rada (obce) → starosta
lokál.služby zákl.služby
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
11/ duálny model usporiadania VS:
=charakteristický organizač.(inštitucionálnym aj funkčným) oddelením územnej ŠS a samosprávy (S).
-vznikol a uplatňuje sa v Anglicku.
-má vlastnú územnú štruktúru (možná koordinácia ŠS a S)
-starosta= štatutár územia, jeho autorita je odvodená od rozhodnutia zastupiteľstva
-zastupiteľstvo= autoritatívny autonómny územný orgán
-metodolog. východisko je historicko-organická koncepcia VS (autorita lokál.vlády je odvodená od vôle a záujmov komunity)
-municipalita chápaná ako geograficky determinovaná územná autentická a autonómna jednotka (uplatňovaná aj pri VÚC)
-reforma VS v SR po r.1990 tiež inšpirovaný dualizmom (oddelenie práv.noriem ŠS a obcí), posilňovanie právomocí S.
Schéma:
Centrálna vláda Ministerstvá
Lokál.vláda/Rada (vyš.celky) →výkonný výbor/úrad
Lokál.vláda/Rada (obce) → výkonný výbor/úrad
lokál.služby zákl.služby
––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
Rozštiepený HIERARCHICKÝ SYSTÉM = kompromis medzi spojitým a duálnym systémom,uplatňovaný najmä v Škandinávii
ZNAKY:
-výrazný vplyv centrál.vlády na regionálnu VS (aj menovanie guvernéra) a autonómnosť obecných zastupiteľstiev, princíp primátu občana a princíp subsidiarity (=všetka správa verej. vecí v kompetencii obcí, len nadobecné patria VÚC)
-výhodou je: operatívnosť a efektívnosť.
-nikde sa tieto modely VS neuplatňujú v čistej podobe, ale v kombinácií (s výnimkou Švajčiarska=kantóny, základom VS samospráva na všetkých stupňoch územného členenia).
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
12/ princípy koncipovania vzťahov medzi ŠS a samosprávou:
-VS možno koncipovať rôzne, jej predpokladom je demokratickosť a všeobecné princípy: primát občana, princíp kooperatívnosti, princíp racionálnosti, zodpovednosť štátu za konštituovanie a fungovanie systému VS
PRIMÁT OBČANA=východiskový princíp modernej VS
-právo účasti občanov na správe vecí verejných (Ústava SR) buď priamo, alebo cez volených zástupcov
-od toho princípu sa konštituuje obecná/regionálna samospráva
-v obci sa realizujú zákl.život.funkcie občanov (bývanie, kultúra, vzdelávanie...)
PRINCÍP KOOPERATÍVNOSTI=buduje na spolupráci ŠS a S v záujme uspokojovania potrieb občanov (nutná efektívna jednoznačná deľba kompetencií).
PRINCÍP RACIONÁLNOSTI=objektívna deľba kompetencií (kompetencie realizuje inštitúcia, kt. to dokáže kvalitne, operatívne a najlacnejšie)
-efektívnosť VS posudzujeme v spoločenskom (vplyv na kvalitu života občanov) a ekonomickom zmysle (porovnanie efektov aktivity a nákladov na jej fungovanie).
ZODPOVEDNOSŤ štátu za konštituovanie a fungovanie VS= VS je atribútom spoločensko-politického zriadenia, ktoré determinuje vzťahy štát-spoločnosť, a za kt. má zodpoved. štát.
-štát má zodpoved. aj za vytvorenie legislatívnych predpokladov
aj vo vzťahu k samospráve.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
13/ postavenie ŠS v systéme VS:
-štátna správa=zákl.pojem správnej vedy, druh štát. riadiacej činnosti (funkcie: vnútorné a vonkajšie), forma uskutočňovania štátnej moci (črty: nariaďovacia a výkonná činnosť):
Výkonná činnosť=realizácia zákl.funkcií ŠS vykonávaním zákonov a práv.aktov štát.moci (parlament)
Nariaďovacia činnosť=metódy správnych orgánov voči FO a PO (normatívne a individuálne správne akty, donucovacie právomoci kompetentných orgánov ŠS realizované v zmysle zákona a primerané)
-ďalšie funkcie, kt. tieto orgány plnia: organizačné, koordinačné a kontrolné.
SUBJEKTOM ŠS je štát ako sústava orgánov ŠS vykonávajúca štát.funkcie, ale aj zákonné osobitné orgány konajúce v mene štátu (za príp.spôsobenú škodu zodpovedá vždy štát,nie orgán)
DRUHY orgánov ŠS z hľadiska:
-právneho základu vzniku orgánu (Ústava, zákony..)
-vecného rozsahu jeho pôsobnosti(všeob.a osobitná pôsobnosť
-územného rozsahu pôsobnosti (celoštátny, územné jednotky)
-spôsobu rozhodovania (monokratické, kolektívne, poradné)
USPORIADANIE ŠS je hierarchické, ŠS sa riadi inštrukciami nadriadených orgánov (interné normatívne inštrukcie).
VNÚTORNÉ funkcie=zabezpečujú fungovanie ŠS
VONKAJŠIE funkcie=vo vzťahu k občanovi, PO.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
14/ postavenie samosprávy v systéme VS:
-samospráva=druhý zákl.subsystém VS, zameraný na vlastné záležitosti, je to výkon úloh štátu zákonom zvereným subjektom
-od ŠS sa odlišuje formami a metódami pôsobenia a prostriedkami, kt. nemajú štátno-mocenský charakter
-samospráva politická= realizácia VS občanmi
-samospráva právna= disponuje určitým rozsahom verej.moci
VÝZNAM územnej samosprávy (Celosvetová deklarácia miestnej samosprávy 1985):
-jej orgány sú najbližšie k občanovi, lepšie rozhodovanie o podmienkach územného života
-vytvára predpoklady pre čl.21 Deklarácie ľud.práv (vôľa ľudu je základom moci)
-vytvára predpoklady aktívnej participácie obyvateľstva na plánoch sociálno-ekonom. územného rozvoja
-zvyšuje účinnosť fungovania štátu (zefektívňuje činnosť vlády)
PREDPOKLADY vzniku územnej samosprávy:
-demokratická vláda, pluralitná spoločnosť.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
15/ poslanie a charakter Európskej charty miestnej samosprávy:
ECHMS (európ.štandardy územ.samosprávy)=legalizácia Výborom ministrov RE (15.10.1985 Štrasburg)
-ECHMS=medzinárodný dohovor vytvárajúci spoločný európsky štandard pre práva miestnych samospráv a zaväzuje členské štáty k aplikovaniu jej základných princípov (zaručenie politickej, správne a finančnej nezávislosti územ.samosprávy)
-niektoré členské štáty EÚ boli proti posilňovaniu samosprávy, iné vyžadovali prijatie jednotného štandardu.
POSLANIE ECHMS: zaväzuje pripojené štáty RE vytvoriť podmienky pre vytvorenie a pôsobenie samosprávy
CIEĽ: zabezpečiť samosprávam potrebnú mieru správnej a finančnej nezávislosti.
-podpísalo ju 41 členských štátov RE a 4 nie (Andora, San Marino, Srbsko a Čierna Hora, Švajčiarsko)
-SR ratifikovalo ECHMS 1.2.2000 (ZMOS a Únia miest SR naliehala).
-štruktúra dokumentu:
PREAMBULA= ECHRS je metódou zjednotenia členov za účelom ochrany demokratického systému spoločnosti:
1./ Ústavné garancie (ústava+potrebné zákony)
2./ Právo na miestnu samosprávu (riešiť veci verejné miestnymi orgánmi)
3./ Rozsah miestnej samosprávy (princíp subsidiarity)
4./ Ochrana hraníc samosprávy (so súhlasom dotknutých obcí)
5./ Organické záruky práva na miestnu samosprávu
6./ Štátny dozor nad miestnou samosprávou (3 právne princípy: delegácia, legalita, proporcionalita)
7./ Finančné záruky, princíp autochtonného financovania (vlastné finančné zdroje a slobodné disponovanie s nimi). Princípy: primeranosti, čiastkovej daňovej autonómie, flexibility, solidarity.
8./ Právo na združovanie
9./ Právo na ochranu miestnej samosprávy.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
16/ význam ECHRS – charakter/štruktúra dokumentu:
ECHRS=pripravil ju Európsky kongres miestnych a regionálnych orgánov v r.1997
PREAMBULA = vychádza z práv občanov zúčastňovať sa na správe verej.vecí aj na regionálnej úrovni.
-regionálna samospráva = právo a schopnosť VÚC vlastnými volenými orgánmi (medzi vládou a samosprávami) spravovať územné verej.veci v súlade s princípom subsidiarity.
-nevzniká na úkor autonómnosti obecnej samosprávy
CIEĽ=obdobný ako ECHMS, garantovať právo na regionálnu samosprávu.
-členské štáty sa rozdelili: časť chcela ECHRS ako medzinárod. záväzný právny dokument ako ECHMS, druhá časť bola proti, aby Charta nenarušovala ich suverénne ústavné poriadky (VB, FR, Česko, Škandinávia okrem Fínska).
-r.2005 bola prijatá LEN! deklarácia ECHRS.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
17/ princíp subsidiarity – záklADNÝ princíp usporiadania vzťahov vo VS:
-základ.IDEA (základ.kompetenčné pravidlo) = štátna moc by mala zasahovať len v prípade neschopnosti ostatných zložiek spoločnosti konať (regióny, obce, rodiny, verejno-právne korporácie)
-princíp subsidiarity= usporiadanie spoločenstva zdola nahor (od občana k rodine, obci, regiónu, centrálnej moci)
-čím sa dokonalejšie dodržuje zásada subsidiarity,tým je väčšia spoločenská autorita a vplyv štátu
-v ECHMS a ECHRS sa pokladá za základ.organizačný princíp výstavby VS.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
18/ hodnotové atribúty územnej samosprávy:
=vlastnosti vo väčšej/menšej miere prítomné vo všetkých formách samosprávy, vyjadrujúce odštátnenie demokratického spôsobu vládnutia (Řehuřek):
-Gidlund,J.: sloboda, bratstvo, rovnosť, blahobyt
-Stewart,J.: lokál. vláda,politická moc,komunálne kompetencie, rozvoj verej.služieb, podnikateľský prístup
-Helender,V.: samospráva, demokracia, efektívnosť
-Hakamäki, Harisalo, Hoikka: uplatňujú historický prístup, spájajú ich s etapami vývoja samosprávy (sloboda, demokracia, decentralizácia, blahobyt).
SLOBODA=rozhodovania, rozvoj subjektov, význam v prvom štádiu vývoja samosprávy.
DEMOKRACIA=rozvinutie jej inštitútov, kvalita zabezpečovania potrieb.
DECENTRALIZÁCIA = presun právomocí zo štátu na samosprávu.
BLAHOBYT = konečný cieľ samosprávy.
-hodnotové atribúty modernej teórie VS: funkčnosť a efektívnosť.
EFEKTÍVNOSŤ posudzujeme v 2 rovinách: celospoločenskej a občianskej.
ÚROVNE územnej samosprávy: lokálna/municipálna a regionálna (jedno al.viacúrovňová).
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
19/ princípy vzťahov medzi úrovňami územnej samosprávy:
a) územná autonómia (garantovaná zákonom)
b) subsidiarita (princíp delenia kompetencií)
c) racionalita (evidovanie nákladovosti kompetencií)
d) flexibilita (organizač. štruktúra rešpektujúca pomery územia)
20/ vśeobecné príćiny reforiem vs:
-koncepcie: historicko-organická a štrukturálna
-reforma VS: objekt záujmu rôznych spoločensko-vedných disciplín (politológie, ekonómie, práva..), je fenoménom súčasného vývoja väčšiny eu.štátov (nielen transformujúcich sa
-3 úrovne príčin: všeobecné, aktuálne, pragmatické
- charakter príčin reformy: nová civilizačná vlna, kríza administratívneho štátu, integračné procesy/jednotný administratívny priestor
-nová civilizačná vlna (Toffler-Tofflerová: spoločnosť prechádza 3 civilizačnými etapami vývoja: 1.etapa-agrárna revolúcia, 2.etapa-priemyselná revolúcia, 3.etapa-informačná revolúcia.
Manažerizmus – nová koncepcia VS, 3 metódy riadenia verej. vecí: 1. ekonomické plánovanie, 2. korporatívne vyjednávanie, 3. štrukturálna diverzifikácia.
-ekonomické plánovanie a projektovanie rozvoja: stanovenie rozvoj.cieľov a priorít, zabezpečenie finanč.zdrojov, hodnotenie prínosov realizovaných projektov.
-korporatívne vyjednávanie: koordinácia aktivít súkromného a verejného sektora, vzájomné konzultácie
-štrukturálna diverzifikácia – inovačná reorganizácia VS, vytváranie nových flexibilnejších štruktúr VS.
Zdôvodnenie intenzity reformy VS:
-požiadavka zvýšenej výkonnosti VS (vytvorenie efektívneho inštitucionálneho systému-nízka nákladovosť, veľká účinnosť a operatívnosť
-potreba zvýšenia ekonom.výkonnosti krajiny a jej nižších územ. celkov (regiónov, obcí), efektívne využívanie zdrojov
-nevyhnutnosť reformy administratív.štátu, rozvoj samosprávnych inštitúcií, rozvoj občianskej spoločnosti
-kritéria vstupu do jednotného ekonom. a bezpečnostného systému Európy (podmienkou členstva je efektívna VS, zmeny v územnom členení/priblížiť územné jednotky štatistickým územ. jednotkách NUTS, sústava inštitúcií VS zodpovedajúca jednotnému administratívnemu priestoru EÚ.)
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
21/ stratégia reformy New Public Management:
-NPM=nová filozofia fungovania VS odvodená z trh.ekonomiky
-základné heslo NPM: šetriť a zároveň zvyšovať úžitky
-ako?: úradníkov premeniť na manažérov a občanov premeniť na zákazníkov.
-NPM je radikálna reforma, kt. vychádza z tézy, že metódy riadenia súkrom.sektora by sa mali používať aj vo VS.
-NPM uplatňujú napr. Nový Zéland, Austrália, V.B.
Charakteristiky NPM:
-od politiky k riadeniu
-od systému pyramídového riadenia na systém zhlukov
-od hierarchie riadenia k dichotómii
-od orientácie na proces k orientácii na výsledok
-od kolektívneho poskytovania služieb k flexibilite
-od míňania peňazí k znižovaniu výdavkov
-od vlastnenia k riadeniu vlastníctva
-teória NPM: kombinácia TVV (ekonom.teória racionality) a neo-taylorizmus (teória riadenia)
Teória verej.voľby (TVV): odmieta klasický model zastupiteľskej demokracie (presadzovanie požiadaviek cez polit.strany, byrokrati v pozícii monopolov), hlása konkurenciu pri poskytovaní verej.služieb, skvalitnenie kontroly VS, zvýšiť informovanosť o konaní VS, zabezpečovať niektoré verej. statky súkrom.sektorom.
Neo-taylorizmus: predpokladá, že nízka výkonnosť VS je spôsobená nedostatočnou osob.zodpovednosťou najmä riadiacich pracovníkov, nedostatkami kariérneho postupu.
-navrhuje systém odmeňovania s hodnotením výsledkov (cukor-bič), určiť náklady na jednotlivé činnosti.
-v SR koncepcia NPM nebola schválená, je vhodnejšia pre rozvinuté ekonomiky, v SR schválená reforma umierneného manažerizmu.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
22/ prírastková stratégia reformy VS:
=postupné kvalitatívne zmeny prvkov klasického modelu VS
-postupne sa: decentralizuje, posilňujú sa kompetencie regiónov a obcí, uplatňuje sa politické zasahovanie do VS, kariérny postup (princíp zásluhovosti, dĺžka služby..), oddelenie súkrom. a verej.manažmentu, snaha o väčšiu demokratizáciu riadenia, zvýšenie efektívnosti a transparentnosti VS
-tradičné črty VS zostávajú nedotknuté
-negatíva: pokladá sa za konzervatívnu stratégiu, nezodpovedajúcu dynamike zmien celého systému VS
-uplatňuje sa v: FR, Španielsko, Taliansko.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
23/ umiernený manažerizmus:
=kombinácia NPM a prírastkovej stratégie
-vytvára predpoklady pre: postupné posilňovanie samosprávy (decentralizácia), redukuje verej.sektor, vytvára konkurenciu v niektorých odvetviach verej.sektora, preferovanie menšej a efektívnejšej VS, uplatňovanie administratívnych metód riadenia v kombinácii s manažerizmom súkrom.sektora
-post socialistické štáty v prvých etapách reformy VS uplatňovali metódu prírastkovú, neskôr stratégiu umierneného manažerizmus.
-uplatňujú ju škandinávske štáty a väčšina transformujúcich sa krajín a i.
Podmienky úspešnosti reformy VS:
-vonkajšie tlaky, vnútorná nespokojnosť, reformná stratégia, mechanizmus riadenia reformy, spätná väzba a evaluácia.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
24/ decentralizácia, dekoncentrácia, delegovanie, devolúcia – vysvetlite pojmy:
DECENTRALIZÁCIA=najfrekvetovanejší pojem reforiem VS, presun kompetencií a zodpovednosti za spravovanie verej.vecí zo ŠS na územnú samosprávu (príp.iné: nezávislé vládne organizácie, súkrom.sektor..), prechod od administratívneho štátu k občianskej spoločnosti
-formy a úrovne decentralizácie: politická, administratívna/kompetenčná, fiškálna/trhová.
DEKONCENTRÁCIA=redistribúcia riadenia a financovania verej.vecí z centra na nižšie stupne hierarchie bez oslabenia centrálnej moci, najslabšia forma decentralizácie.
DELEGOVANIE=presun zodpovednosti na verejno-právne korporácie, rozvojové agentúry vo vládou vymedzených hraniciach.
DEVOLÚCIA=vláda odovzdá funkcie, právomoci a financie autonómnym územným samosprávam, konajúcim vo vlastnom mene (nie v mene štátu), príp. iným verejno-právnym alebo súkrom.subjektom (cez deetetizáciu).
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
25/ politická decentralizácia-cieľ a dôsledky:
-politická decentralizácia=namiesto jedného vládneho centra vytvorenie niekoľkých reprezentatívnych úrovní vládnutia
CIEĽ=rozloženie polit.moci v štáte medzi centrálnu vládu, regionálne a lokálne vlády, zvýšenie podielu občanov na správe verej.vecí (spolu so zastupiteľskou demokraciou).
DôSLEDKY=rozloženie kompetencií, verej.financií a existencia kompetentných územných vládnych centier, rozhodnutia viac zodpovedajúce potrebám občanov.
-pôsobnosť nadobudne až po prerozdelení kompetencií a verej. financií
-vytvorenie viacerých reprezentatívnych úrovní vládnutia namiesto jedného vládneho centra.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
26/administratívna decentralizácia - formy:
CIEĽ=presun zodpovednosti za plánovanie, financovanie a riadenie verej.funkcií z centra na územ.samosprávy, verej. orgány alebo korporácie.
3 FORMY AD:
DEKONCENTRÁCIA= redistribúcia riadenia a financovania verej.vecí z centra na nižšie stupne hierarchie bez oslabenia centrálnej moci, najslabšia forma decentralizácie.
DELEGOVANIE= presun zodpovednosti na verejno-právne korporácie, rozvojové agentúry vo vládou vymedzených hraniciach.
DEVOLÚCIA= vláda odovzdá funkcie, právomoci a financie autonómnym územným samosprávam, konajúcim vo vlastnom mene (nie v mene štátu), príp. iným verejno-právnym alebo súkrom.subjektom (cez deetetizáciu).
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
27/ fiškálna decentralizácia – základné formy:
=základný predpoklad úspechu decentralizácie, finančná autonómnosť obcí a VÚC
-uskutočnila sa až k 1.1.2005
CIEĽ=dosiahnuť miestnu previazanosť medzi tvorbou a využívaním zdrojov
-zodpovednosť územ.samospráv za spravovanie vecí verej. musí byť podložené presunom časti štátnych príjmov zo ŠR do rozpočtov samospráv, kt. disponujú právomocou s nimi nakladať podľa vlastných rozhodnutí
FORMY FD:
-vyčlenenie celkového objemu fin.prostriedkov pre samosprávy (formou globálnych dotácií, presun niektorých daň.právomocí zo štátu, právo stanoviť výšku miestnych daní/rast príjmov S)
-legislatívne prostredie určujúce spôsob rozdelenia finančných prostriedkov (4 právne normy: zákony NR SR č.582, 564, 583, 668/2004 Z.z.)
PREDMET FD=len originálne kompetencie, prenesené kompetencie sú financované z rozpočtov.kapitol ministerstiev.
TRHOVÁ DECENTRALIZÁCIA=presunutie zodpovednosti za niektore verej.služby na iné subjekty
FORMY: privatizácia a deregulácia
-privatizácia=presun právomocí na súkrom.sektor
-deregulácia=obmedzenie vlád.monopolu, vytvorenie konkurenčného prostredia
PROBLÉMY FD (súčasné):
-nekomplexný a neorganický projekt realizovanej reformy
-nedostatočná kvalita a nekomplexnosť legislatívy
-nedostatky organizačného zabezpečenia reformy
-netransparentná deľba kompetencií
-absencia súladu medzi rozsahom kompetencií a sídelnou štruktúrou Slovenska
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
28/ silné a slabé stránky decentralizácie:
-centralizácia=preťaženosť centra rozhodovaním o veľkom komplexe neustále sa meniacich vecí
-aj pri decentralizácii si národ.vláda ponecháva niektoré koncepčné a kontrolné funkcie.
SILNÉ stránky decentralizácie:
-neprehlbovanie krízy vzťahov medzi centrom a občanmi
-posilnenie štátu rozložením právomocí pri rešpektovaní princípu subsidiarity
-posilnenie fungovania demokrat.inštitútov v zmysle európskych dohovorov
-posilnenie menšinových práv
-zvýšenie efektívnosti a transparentnosti výkonu VS/klienteliz.
-zvýšenie efektívnosti malého pohraničného styku
-zvýšenie ekonom.výkonnosti štátu (hlavne regiónov) a zastavenie nerovnováž.rozvoja regiónov a obcí
-flexibilnejšie a efektívnejšie zabezpečovanie miestnych potrieb
-koordinácia riešenia problémov inštitúciami verejného, súkrom. a mimovládneho sektora.
SLABÉ stránky decentralizácie:
-možná nižšia efektívnosť štandard.služieb (školstvo,zdravot.)
-možný presun fiškál.nerovnováhy z centra na samosprávy
-možná strata kontroly nad nedostatoč.využív.fin.zdrojov v S
-nižšia kvalita verej.služieb z dôvodu nedostatoč.miestn.kapacít
-neprimerané finančné krytie miestnych činnosti z centra (zanedbanie celospoločenských záujmov)
-možné obmedzenie koordinácie cieľov medzi centrom, regiónom a lokálom
-hrozí riziko politického zasahovania na miestnej úrovni.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
29/ konsolidácia sídelnej štruktúry- pojem a ciele:
-konsolidácia= úprava sídelnej štruktúry realizujúca obecné funkcie zo zákona, al. špeciálne potreby občanov inými subjektmi nezabezpečované
-aktuálny fenomén súvisiaci s decentralizáciou VS, kt. má rozmer: občiansky, politický, ekonomický.
-konsolidovať= aj aké veľké má byť optimálne sídlo determinované 4 dimenziami:
1/ekonom.efektívnosť (súvis veľkosti obce s poskytnutím čo najviac služieb pri čo najnižších nákladoch)
2/demokracia (súvis veľkosti obce s občian.kontrolou samospr.
3/distribúcia (aké štruktúry poskytujú najrovnomernejšie rozloženie služieb a daňového zaťaženia)
4/rozvoj (aké veľkostné štruktúry sú najvybavenejšie pre podporovanie ekonom. rozvoja)
-v odbor. literatúre je mnoho názorov pre/proti veľkým/malým obciam (municipalizácia vs. fragmentácia) - Swianiewicz.
-rozsah poskytovaných obecných služieb je úmerný veľkosti obce (A.Bours).
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
30/ vzťah medzi decentralizáciou VS a sídelnou štruktúrou:
-v odbor. liter. je mnoho argumentov, kt. preferujú sídelnú štruktúru s väčšími obcami, ale aj opačných v prospech rozdrobenej sídelnej štruktúry (Swianiewicz)
Argumenty pre municipalizáciu:
-v miestnych službách platí teória ekonómie z rozsahu (marginálne náklady sú nižšie pri väčšom množstve služieb)
-pri rozdrobenosti osídlenia trpia väčšie mestá problémom „čierneho pasažiera“
-veľké samosprávy umožňujú väčšiu diferenciáciu mestských funkcií, čo vytvára väčší záujem občanov o miestnu politiku
-veľké mesto= silnejšia občianska spoločnosť, priestor pre realizáciu záujmových skupín
-veľké mesto= väčší ekonomický potenciál, možnosť podpory rozvoja
Argumenty pre fragmentáciu:
-malé obce= užšie kontakty medzi poslancami a občanmi
-rozdrobenosť znižuje náklady migrácie
-malé komunity sú homogénnejšie,ľahšie určujú rozvoj.priority
-malé obce= silnejšia miestna identifikácia, väčšia motivácia pre účasť na riadení, menej byrokracie
-podpora experimentovania a inovácií
-úspory z rozsahu sú irelevantné.
-–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
31/základné dimenzie optimálnej veľkosti obce:
-optimálna veľkosť obce je determinovaná 4 dimenziami (M.Keating):
1/ekonom.efektívnosť (súvis veľkosti obce s poskytnutím čo najviac služieb pri čo najnižších nákladoch)
2/demokracia (súvis veľkosti obce s občian.kontrolou samospr.
3/distribúcia (aké štruktúry poskytujú najrovnomernejšie rozloženie služieb a daňového zaťaženia)
4/rozvoj (aké veľkostné štruktúry sú najvybavenejšie pre podporovanie ekonom. rozvoja)
-v odbor. literatúre je mnoho názorov pre/proti veľkým/malým obciam (municipalizácia vs. fragmentácia) - Swianiewicz.
-rozsah poskytovaných obecných služieb je úmerný veľkosti obce (A.Bours)
-štáty Európy delíme podľa rozsahu poskyt.služieb do 4 skup.:
A/ veľká obec= veľký rozsah obecných funkcií (Škandinávia, Holandsko, V.B.)
B/ priemerne veľké obce= priemerný rozsah obec. funkcií (Fínsko, Nemecko, Belgicko)
C/ malé obce s priemerných rozsahom funkcií (FR, Španielsko, Švajčiarsko, Rakúsko)
D/ malé obce s malým rozsahom funkcií (Taliansko, Grécko, Portugalsko).
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
32/ porovnanie sídelnej štruktúry SR s ostatnými krajinami Európy:
-z porovnania s ostatnými eu štátmi patrí Slovensko ku krajinám s výrazne fragmentovanou sídelnou štruktúrou.
-SR má 2883 obcí, z toho 136 miest (=68 obcí <1000 obyvat., ČR 80 obcí, Maďari 54 obcí, veľa záp.štátov nemá vôbec také malé obce)
-eu štáty podľa rozsahu poskytovaných služieb je možné rozdeliť do 4 skupín:
A/ veľká obec: veľký rozsah obec.funkcií (Škandinávia,
Holandsko, V.B.)
B/ priemerne veľké obce: priemerný rozsah funkcií (Fínsko,
Nemecko, Belgicko)
C/ malé obce: priemerný rozsah funkcií (FR, Španielsko,
Švajčiarsko, Rakúsko)
D/ malé obce: malý rozsah funkcií (Taliansko, Portugalsko,
Grécko).
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
33/ Amalgamizácia, municipalizácia, atomizácia sídelnej štruktúry – vysvetlite pojmy:
-amalgamizácia= zlučovanie, spájanie (plošné zlučovanie obcí buď: zánikom pôvodných obcí (Švédsko, Dánsko), alebo bez zániku pôvod.obcí (Poľsko)
-municipalizácia= prevod právomocí na miestnu samosprávu
(3 modely: administratívny, dobrovoľný, zmiešaný)
-atomizácia= rozdrobovanie, trieštenie (obcí)
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
34/ možné formy konsolidácie sídelnej štruktúry:
FORMY konsolidácie (Swianiewicz):
-rešpektovať jestvujúci stav a ponechanie väčšiny funkcií štátu
-malým obciam ponechať len nevyhnutný rozsah funkcií a väčšiu časť delegovať na blízke mesto
-zmluvné poskytovanie služieb – vytvoriť podmienky
-decentralizáciou diferencovať veľkostný rozsah obec. funkcií
-vytvorenie legislatívnych a fiškálnych podmienok pre dobrovoľnú spoluprácu obcí
-uskutočniť amalgamizáciu/municipalizáciu obcí.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
35/ modely municipalizácie:
FORMY: so/bez zániku pôvodných obcí.
3 MODELY:
a)administratívny (vláda predpokladá návrh modelu parlamentu a po schválení jeho realizácie môže prebehnúť počas jedného volebného obdobia)
b)dobrovoľný (parlament určí hlavné kritériá zlučovania a miestna samospráva rozhodne o ich naplnení
c)zmiešaný (parlament schváli kritériá zlučovania, stanoví časové limity, ale administratívne rozhodne, len ak obce nevyhovejú dobrovoľ. zlúčeniu v stanovenom čas. limite).
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
36/ aká je úloha VS v procese zjednocovania Európy?
-neexistuje jednotná smernica v rámci EÚ, len národné smernice člen.štátov, je potrebné vytvoriť kompatibilný systém VS v rámci EÚ.
ÚLOHA VS je rozhodujúca:
-prepája inštitucionálne riadiace mechanizmy
-vytvára podmienky pre praktickú, technickú a estetickú konvergenciu administratívnych kultúr
-kľúčová podmienka prevzatia záväzkov plnopráv.členstva EÚ.
KRITÉRIÁ a podmienky členstva v EÚ určil Kodanský summit v r.1993:
-stabilita inštitúcií garantujúcich ľudské práva
-rešpektovanie a ochrana menšín
-existencia fungujúceho trh. hospodárstva
-schopnosť vyrovnať sa s konkurenč. tlakom a trh.silami v EÚ
-schopnosť stotožniť sa s politickou,hospodár.a menovou úniou
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
37/ aká je súvislosť medzi eu integráciou a reformami VS?
-súvislosť je nepriama, v práv. eu systéme nie je žiadna právna úprava vzťahov v oblasti VS (suverenita krajín pri tvorbe ústav a organizácií VS)
-členské štáty musia byť schopné implementácie EÚ politiky a legislatívy v rámci svojich krajín
-výkon rozhodnutí EÚ je na členských štátoch (EÚ nedisponuje na úrovni člen. štátov vlastnou administratívou)
-vzájomná závislosť medzi člen.štátmi EÚ pri zavádzaní pravidiel EÚ (kvalifikačné predpoklady, zdravotné štandardy..)
-kľúčovou otázkou členstva je reforma VS, kt. musí vychádzať z vnútra národných .štátov
-nutnosť rovnováhy medzi horizontálnym a vertikálnym prístupom k reforme VS
-pri realizácii reforiem člen.štáty musia rešpektovať: občiansku spoločnosť, subsidiaritu, transparentnosť, efektívnosť, flexibilitu, solidaritu.
-nedostatky transformujúcich sa štátov: nízka úroveň legislatívy, personál.vybavenia a etiky verej.služby, nedostatočný boj proti korupcii a zločinu, nedostatoč.koordinácia medzirezortnej práce
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
38/ ktoré všeobecne platné princípy sa uplatňujú pri konštituovaní VS?
PRINCÍPY konštituovania VS všeobecne platné:
-efektívnosť, flexibilita, subsidiarita, solidarita, transparentnosť, občianska spoločnosť:
EFEKTÍVNOSŤ=je spojená s racionalizáciou výdavkov spojených s výkonom VS na všetkých jej úrovniach
FLEXIBILITA= riešenie diferencovaných potrieb a záujmov občanov a iných regionálnych subjektov
SUBSIDIARITA= správu vecí verej. zabezpečuje inštitúcia, kt. má najbližšie k občanovi
SOLIDARITA= zodpovednosť silnejších regiónov a obcí vo vzťahu k slabším za účelom dosiahnutia vyváženosti
TRANSPARENTNOSŤ= prehľadný inštitucionálny systém VS s jasne vymedzenými právami a povinnosťami jeho článkov
OBČIANSKA spoločnosť= väčšia participácia občanov na spravovaní vecí verejných.
Predpokladom vstupu do EÚ je naplnenie týchto princípov.
PODMIENKY uplatnenia princípov:
-fungujúci administratívny rámec
-kompatibilná legislatíva
-harmonizácia národných legislatív so štandardami EÚ
-manažment finančnej asistencie
-kapacity pre koordináciu politík (algoritmus krokov)
-špecifické problémy transform.krajín v oblasti VS a ich riešenie
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
39/ charakteristika a význam indikatívneho zoznamu kľúčových faktorov pre vstup do EÚ:
INDIKATÍVNY zoznam= kľúčové faktory vychádzajúce zo systémov VS pôvodných štátov EÚ ako metodický návod pre reformy VS transform.štátov do jednotného administratívneho priestoru EÚ (asistencia EÚ pri reformách VS transofrm.štátov)
-zoznam má byť rešpektovaný pri koncipovaní reforiem VS, pri vytváraní legislatívy a následnej implementácii.
-má 3 oblasti: usporiadanie a rozhodovanie na centrál. úrovni, územná správa a vzťahy s občanmi a ekonomickými aktérmi, prostriedky realizácie kontroly.
-usporiadanie a rozhodovanie na centrálnej úrovni: ústava, usporiadanie vlády, procedúry zabezpečujúce proces koordinácie tvorby a výkonu politiky, usporiadanie ministerstiev, verejný sektor.
-územná správa a vzťahy s občanmi a ekonom.aktérmi:
decentralizácia, interakcia medzi dekoncentrovanou ŠS a miestnymi samosprávami, kódex upravujúci vzťahy medzi občanmi a vládou, kódex priebežnej komunikácie medzi vládou a občianskou spoločnosťou.
-prostriedky realizácie kontroly: profesionálna štátna služba, kódex pravidiel a etických noriem štát.zamestnancov/inštitúcií,
rozpočtové a daňové orgány, interné/externé inštitúcie na monitorovanie administratívneho rozhodovania, ľahký prístup občanov k súdnemu systému a vytvorenie kapacít na riešenie ekonomických/administratívnych a i. problémov.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
40/vznik a vývoj VS na území Slovenska do r.1945:
-Slovensko posledných 11 storočí (s výnimkou Sloven.štátu) bolo súčasťou väčších štát.celkov (nemohli sme výraznou mierou zasahovať do výstavby VS) – L.Sokolovský.
-5.-6.stor. =vytvárali sa sídelné centrá (hradné španstvá – kráľ Štefan I.): BA, NR, TN, Starý Tekov, Hont, Novohrad, ZV, Gemer, Spiš, Šariš, Zemplín a i.
-14.-15.stor.=španstvá nahradené 19.šľachtickými stolicami členenými na slúžnovské okresy, v samospráve len šľachta, na čele stolice kráľom menovaný župan, okresu podžupan.
-1785-90 reformy Jozefa II., stolice zachoval (ale zrušil im samosprávu), Uhorsko rozdelil na dištrikty, vo vedení štátna byrokracia (záujem centralizácie moci), po ňom návrat k pôvod.
-1848-49 revolúcia obnovila územnú samosprávu, sprístupnila ju aj nešľachticom (intelektuálom, richtárom, notárom..).
-1860 tzv.Októbrový diplom (Fr.Jozef) obnova samospráv.stolíc
-1867 rakúsko-uhorské vyrovnanie reforma VS na základe tzv. municipálnych zákonov (municípií: župy 18, okresy 16 spišsk. miest, 18 slobod.kráľov.miest), municipálny výbor(1/2 veľkí daň. poplatníci, 1/2 volení zástupcovia).
-I.sv.vojna=ovládol municipál. samosprávu štát/vládni komisári
-vznik I.ČSR sa na celom území malo zaviesť župné zriadenie (21 žúp, z toho 6 na Slovensku), ale v Česku nemalo tradíciu, nastalo poštátňovanie VS.
-1928 zavedené krajinské zriadenie (4 krajinské celky)
-1939-45 Slov.štát, ďalšie poštátňovan. VS, župné usporiadanie
-do r.1990 50.rokov pôsobila sústava národných výborov (NV).
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
41/vznik, vývoj sústavy NV a ich charakteristika:
-trvanie NV od 1944-1989
-k prvému pokusu o NV prišlo v r.1918 pod vplyvom revolúcie v Rusku, ale polit.situácia tomu nepriala.
-druhý pokus v r.1944 v období SNP (na povstaleckom území SNR členená na plénum, predsedníctvo a zbor povereníkov a územnú VS spravovala sústava revolučných NV (okresy a obce), na župnom stupni Okr.úrady a Miestne úrady.
-v 1945 sa obnovovala čs.územná správa, o legalizácii štruktúry NV nariadenie Predsedníctva SNR 26/1946 Zb. (NV povýšené na miestne orgány štátnej moci a správy a definitívne zrušené obecné a obvodné notárske úrady, obecné a župné úrady
-skonštituovala sa 3-stupňová VS: krajská, okresná obecná/miestna zákonom 280/1948 Zb.o krajskom zriadení
-členenie SR po 1949-kraje: BA, NR, BB, ZA, KE, PO.
-členenie SR po 1949-okresy: 97 okresov
-definícia NV: orgány zastupiteľského charakteru s výkonnými právomocami vo všetkých oblastiach VS (v reále bola VS riadená ŠS – MV SR)
-1960 zásadnejšia reforma VS (zmena ich pôsobnosti), integrácia administratív.územ.jednotiek do väčších celkov (zo 6 krajov vznikli 3 a počet okresov klesol na 33)
-štruktúra NV bola: plenárne zasadanie, rada NV a komisie (výkonný orgán Rada, administratívnym odbory)
-1969 (č-s federácia) zrušené kraje a KNV (opäť obnov.1971)
-do 1990 bola štruktúra NV: 3 KNV→36 ONV→123 MNV, 127 MsNV stredisk.obcí, 2288 MsNV, NV KE→5 ObNV,
NV BA→5 ObNV→10 MsNV častí BA (z toho: NV BA mal postavenie kraja, NV KE + ObNV BA postavenie okresu a ObNV KE a MsNV BA ako obce).
-NV boli orgánmi štátnej moci, štátnej správy a hospod.riadenia
-ako orgány štát.moci boli silne závislé od centra (vláda, ministerstvá) a hierarchicky nadriadených NV, neboli vlastníkmi, len správcami štát.majetku (slabé postavenie)
-ako orgány štát.správy členené na sústavu odborov a komisií (odvetvových al. medziodvetvových)
-ako orgány hospodár.riadenia zakladali štátne podniky a drobné prevádzky, ale nemohli sa správať podnikateľsky
-nedostatky sústavy NV: formálna účasť občanov na správe územia, dominancia administratívy, obmedzená ekonomická samostatnosť, nedemokratickosť riadenia, dominancia politic. kritérií, centrálne riadenie.
Zhrnutie: dejinný vývoj VS na Slovensku je v zásade zhodný s vývojom ostat.eu štátov, kontinuita vývoja VS zhodná s územ. členením (malé výkyvy), samosprávny princíp riadenia uplatňovaný od 14.stor. (spočiatku len vybrané vrstvy občanov), vystriedali sa 4 systémy VÚC (hradné španstvá/stolice/župy, veľžupy/kraje, dištrikty/veľké kraje, krajiny.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
42/ príčiny zrušenia sústavy NV v r.1990:
-príčiny:
-nástup transformačného procesu (prechod na trh.ekonomiku a demokratizácia spoločenského života)
-prechod od vlády 1 strany k pluralizmu
-odklon od centralisticko-byrokratic.modelu riadenia spoločnosti
Rozloženie reformy VS bolo koncipované do niekoľkých etáp, v kt. sa postupne vytvárali systémové kroky formujúce jej optimálnu podobu
-problémy: chýbajúca koncepcia reformy (prax a teória nepripravená na transformáciu spoločenského systému) a krátky čas na zásadné zmeny celého systému VS (hrozilo jej územné znefunkčnenie).
Reforma VS po 1989 – 4 etapy: 1990 (decentralizácia, legislatíva), 1996 (konštituovanie), 2001 (prenos kompetencií, fiškál.decentraliz.), 2003 (európsky kontext).
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
43/ charakterizácia I.etapy reformy VS po r.1989, ciele, výsledky:
-1990-91 nástup transformačného procesu (prechod na trhovú ekonomiku, demokratizácia spoločen. života, polit. zmena )
-zrušenie systému NV a konštituovanie nových orgánov (štát. správa: OÚ a ObÚ, samospráva: zastupiteľstvá, starostovia a primátori miest a obcí)= duálny model (oddelenie ŠS a samosprávy)
-základný stupeň VS (reálna samospráva) – vytvorenie (zákon SNR 369/90 Zb. o obecnom zriadení)
-zmena územného členenia (zákon SNR 472 o organizácii miestnej štát. správy: zrušenie krajov, vytvorenie 121 územných obvodov, ponechanie 38 okresov)
CIEĽ= snaha o vytvorenie fungujúceho duálneho modelu VS, prijatie príslušnej legislatívy, položenie rámcového základu pre budovanie optimálnej štruktúry VS v európskom kontexte.
VÝSLEDKY= dekoncentrácia ŠS, fungujúca samospráva (reálna obecná samospráva), konštituovanie sústavy orgánov novej VS, kt. nahradili sústavu NV, obec ako samostatný právny subjekt hospodáriaci s vlastným majetkom.
-nedostatky- nedoriešené: funkčné prepojenie ŠS a samosprávy (chýbal mechanizmus koordinácie ich cieľov), vytvorenie regionál. článku územ. samosprávy, racionálne územ. členenie krajiny v nadväznosti na historické aspekty vývoja – to všetko brzdilo decentralizáciu VS a presun kompetencií zo štátu na samosprávu.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
44/ciele a výsledky II.etapy reformy VS v SR po r.1995:
CIEĽ= odstrániť roztrieštenosť územnej ŠS, upevniť samosprávnosť obcí, vytvoriť regionálne články územnej samosprávy, uskutočniť nové územno-správne členenie SR (uskutočnili sa len 2 ciele: horizontálna integrácia ŠS a zmena územného členenia a organizačnej štruktúry ŠS).
-organizačné usporiadanie zahŕňalo 3 modely:
a) stabilizačný model (stabilita okresnej úrovne, návrat k pôvodným krajom, asymetria VS na vyšších celkoch, vytvorenie miestnych správnych jednotiek)
b) integračný model (stabilita územných obvodov, návrat k pôvodným krajom, symetria VS vyšších celkoch, miestne správne jednotky)
c) reštitučný model (nová štruktúra okresov-strediskové sídla, návrat k pôvodným krajom, návrat k župnému členeniu, asymetria vyšších celkov, miestne správne jednotky.
-pozitívum: snaha o systémové usporiadanie organizačnej štruktúry VS na základe 3 typov kritérií: pre územnú ŠS, pre systém regiónov, integrované kritériá pre celú štruktúru VS.
-legislatíva: zákon NRSR 221/1996 Z.z. o územ. a správnom usporiadaní SR a 222/1996 o organizácii miestnej ŠS
VÝSLEDOK=organizačné usporiadanie územ. VS má charakter duál. modelu s rozvinutým podsystémom ŠS a nekomplexným podsystémom samosprávy, konštituované úrady všeobec. ŠS,
zrušenie obvodov a ObÚ, na základ. stupni vykonávalo ŠS 79 okres.úradov (presun kompetencií), vznik 8 KÚ ako 2.stupeň sústavy ŠS, OÚ a KÚ sa stali integrovanými územ.orgánmi ŠS)
-kraje: BA, TT, TN, NR, ZA, BB, PO, KE (historická kontinuita)
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
45/ stratégia a koncepcia III.etapy reformy VS v SR:
STRATÉGIA reformy VS (18.8.1999 Vláda SR schválila Uznesenie 695):
-oddelený model VS
-rámcový zoznam originálnych kompetencií územ. samosprávy -decentralizácia a modernizácia VS ako národný program dlhodobého charakteru
-časový postup ďalších prác.
KONCEPCIA= Uznesenie vlády 230/2000 (Koncepcia decentralizácie a modernizácie VS):
-je chápaná komplexne a systémovo ako súbor navzájom previazaných reformných procesov.
-VS budú zabezpečovať 2 nezávislé koordinujúce zložky VS (ŠS a samospráva)
-ŠS (ministerstvá a iné orgány ŠS a územ. ŠS) bude zabezpečovať najmä výlučné kompetencie štátu (obrana, bezpečnosť, zahraničná politika) a celoštátne kompetencie (medzinárodné komunikácie, národné kultúrne, zdravotnícke a školské zariadenia.
-zriaďovateľské, hospodársko-riadiace/plánovacie/koordinačné úlohy a metodické činnosti decentralizovať na regióny a obce.
-legislatíva na posilnenie právomocí územnej samosprávy
-zriadenie VÚC (1.1.2002)
-poverené inštitúcie pripraviť koncepciu fiškálnej decentralizácie
-decentralizácia prinesie občanovi prospech len ak sa uskutoční vo všetkých oblastiach súčasne (hospodárskej, právnej, sociálnej a verejných financiách), inak bude neefektívna.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
46/ systémový prístup uplatňovaný v III.etape reformy VS:
Dôsledky nesystémovosti zmien po 1990 si vyžiadali systémový prístup v III.etape 1999:
--je chápaná komplexne a systémovo ako súbor navzájom previazaných reformných procesov
-reforma sa musí uskutočňovať vo všetkých oblastiach súčasne, inak bude neefektívna (oblasť hospodárska, právna, sociálna, verejné financie).
-nutné vytvorenie legislatívneho prostredia kompatibilného s právnymi normami EÚ
-vytvorenie nových kontrolných mechanizmov
-vytvorenie nových riadiacich metód vo VS
-vzdelávanie a informatizácia VS.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
47/ legislatívne prostredie III.etapy reformy VS z r. 2001:
Prijatie komplexu zákonov sa vytvoril základný legislatívny rámec reformy VS - zákony:
-302/2001 o samospráve VÚC
-303/2001 o voľbách do orgánov samosprávnych krajov
-416/2001 o prechode niektorých kompetencií z centra na VÚC
-575/2001 o organizácii ústrednej ŠS
-446/2001 o majetku VÚC
-445/2001 o o rozpočtových pravidlách
-135/2001 novelizácia niektorých článkov Ústavy SR
-453/2001 novela zákona 369/1990 o obecnom zriadení
-447/2001 mení zákon 138/1991 o majetku obcí
-313/2001 o verejnej službe
-503/2001 o podpore regionálneho rozvoja
-ďalšie novely zákonov: o kontrole, verejnom obstarávaní, štátnej pomoci, slobodnom prístupe k informáciám...
-novelizované aj zákony pôsobností obcí a VÚC: pozemné komunikácie, dráhy, cestná doprava, vodné hospodárstvo, civilná obrana obyvateľ., matriky, stavebný poriadok, ochrana prírody, územné plánovanie, kultúra, školstvo, zdravotníctvo...
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
48/ charakteristika prenosu kompetencií (originálne + prenesené kompetencie):
-decentralizácia má 3 rozmery: kompetenčný, politický, fiškálny
KOMPETENČNÝ rozmer= odovzdávanie podstatnej časti štát. kompetencií územnej samospráve, štát si ponecháva výlučné kompetencie (=obrana, bezpečnosť, zahraničná politika
a celoštátne kompetencie= medzinárodné komunikácie, národné kultúrne, zdravotnícke a školské zariadenia).
-neznamená to však abdikáciu zodpovednosti
-pri zmiešaných statkoch hovoríme o delených kompetenciách
-optimál.deľba kompetencií musí byť v súlade s eu štandardami
POLITICKÝ rozmer= apolitická decentralizácia je trojstupňová: národná vláda, regionálne vlády (VÚC) a lokálne vlády (obce)
-všetky tri vlády vládnu v súlade so zákonne vymedzenými kompetenciami (bližšie k občanovi)
FIŠKÁLNY rozmer= zabezpečuje kvalitu decentralizácie
-cieľom je územná previazanosť medzi tvorbou a využívaním finančných zdrojov a zníženie finančnej závislosti od centra
-posilnenie samosprávnych rozpočtov buď cez: miestne dane, alebo zmenou prerozdeľovacieho systému podielových daní a dotácií..
KRITÉRIÁ deľby kompetencií samosprávy:
-výlučnosť nositeľa, garancia ústavných práv, subsidiarita, prospešnosť pre občana, efektívnosť financovania, udržanie úrovne kvality a dostupnosti verej.statkov, eu štandard, priestorová určenosť, zníženie nákladov na výkon VS, funkčná štruktúra inštitúcií územ.samosprávy.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
49/ prenos kompetencií a sídelná štruktúra v SR, vznik SOÚ (spoločné obecné úrady):
-koncipienti reformy (vláda+legislatívci) si osvojili funkčné chápanie regiónu
-pri vymedzení funkcií samosprávy sa uplatnil princíp subsidiarity (zdola)
-regiónu boli pridelené kompetencie, kt. nevedia racionálne zabezpečiť obce
-časový harmonogram konštituovania VÚC: 2001 prvé voľby poslancov a predsedov VÚC, 1.1.2002 vznikli úrady samosprávnych krajov a začal sa presun prvých pôsobností zo štátu na VÚC (regionálny rozvoj, civilná ochrana, cestovný ruch a dráhy, cestná doprava, divadlá, múzeá a galérie, knižnice, osvetová činnosť, školstvo, telesná kultúra, humánna farmácia, 2003 sociálna pomoc, územné plánovanie, stavebný poriadok, zdravotníctvo, 2004 úsek údržby a správy ciest I. a II. triedy).
-presun kompetencií bol veľmi zložitý proces uskutočňovaný postupne
-cieľom reformy VS v komunálnej rovine bolo hlavne racionálne posilnenie jej pôsobnosti.
-2001 prijatie zákona o obecnom zriadení a zriadené Spoločné obecné úrady (369/1990, 445/2001, 416/2001)
-SOÚ obce zriaďujú na dobrovoľnej báze a rovnocennom postavení bez ohľadu na veľkosť obce
-SOÚ vzniká na základe zmluvy, nie je právnickou osobou, neobmedzuje práva obcí (Metodický pokyn MV SR 04/2002)
-vytvorenie SOÚ vyriešilo problém malých obcí (do 1000 obyv.), kt. nemajú kapacity na zabezpečenie prenesených kompetencií
-SOÚ neriešia problém atomizovanej sídelnej štruktúry, preto ich bude treba nahradiť stabilnejšou a efektívnejšou formou.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
50/ charakterizujte proces vzniku samosprávnych VÚC:
VÚC= územná jednotka vymedzená zákonom, disponujúca právnou subjektivitou, relatívnou ekonom. samostatnosťou a zodpovednosťou, schopnosťou spravovať verej. záujmy, volenými orgánmi.
-samosprávny kraj pri výkone samosprávy sa stará o všestranný rozvoj svojho územia a potrieb obyvateľov.
-potreba vzniku VÚC zodpovedajúcich za správu nadobecných verej. vecí vyplynula z nutnosti demokratizácie riadenia a zvýšenia výkonnosti ekonomiky
-Maastrichtská dohoda chápe regióny ako nástroj ochrany územnej identity proti rastúcej homogenizácii sveta.
-pri vymedzení VÚC sú kritériá: homogennosť, nodalita, ekonomická a sociálna integrita územia, rozvinutosť a vzájomná prepojenosť infraštruktúrnych systémov, urbanistická integrita, funkčnosť, historická a kultúrno-etnická identita a i. (Európska charta regionálnej samosprávy I.časť)
-VÚC: BA, TT, TN, NR, ZA, Liptovsko-oravsko-turčiansky, ZV, Gemersko-novohradský, SNV, Šarišský, Zemplínsky, KE.
-základ.funkcie: verejno-správne a programové (od nich bola odvodená aj veľkosť VÚC)
-vytvorenie 12 regiónov bolo v súlade s NUTS (=nomenklatúrne jednotky územnej štatistiky v EÚ).
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
51/ postavenie obce v systéme VS:
-od 1990 územnú samosprávu u nás reprezentujú obce
-369/1990 Zb. o obecnom zriadení: obec je samostatným samosprávnym orgánom, samostatne hospodári s vlastným majetkom a príjmami, má volené orgány (obecné zastupiteľstvá 9-60 poslancov a starostov obcí) na 4 roky
-obec podlieha kontrole ŠS a spolupracuje s ňou
-obecné zastupiteľstvo podľa potreby zriaďuje ďalšie orgány: obecnú radu, odborné komisie, obecnú políciu, požiarny zbor, príp. výkonné a kontrolné orgány.
-obecné zastupiteľstvo rozhoduje o základ. otázkach života obce (určuje zásady hospodárenia s majetkom obce, schvaľuje rozpočet, územný plán, náležitosti miestnych daní a poplatkov, zvoláva verej. zhromaždenia občanov, schvaľuje platy pracovníkov obec. úradu, zakladá a kontroluje obecné podniky.
-obecná rada je zložená z poslancov zastupiteľstva, starosta ju riadi,je výkon.aj kontrol. orgánom a poradným orgánom starostu
-starosta obce= najvyšší výkonný orgán obce, štatutár obce.
-obecný úrad= výkonný orgán obce, riadený starostom (vo väčších obciach prednostom)
-obecný kontrolór je pracovník obce, kontroluje nakladanie s rozpočtom obce a hospodárenie s obec. majetkom, volí ho zastupiteľstvo.
Obec vs. výkon samosprávy:
-financovanie a správa obec. majetku
-správa miestnych daní a poplatkov (ich využitie)
-výstavba a údržba miestnych komunikácií, verej. priestranstiev, kultúrnych a športových zariadení a i.
-ochrana život. prostredia
-zásobovanie obce
-schvaľovanie územného plánu
-zriaďovanie a rušenie obec. rozpočt. a príspevkov. organizácií
-investičná činnosť
-zabezpečovanie verej. poriadku
Obce sa združujú do stálych alebo dočasných združení (v SR 55 regionál. združení), reprezentantom záujmov obcí v SR je ZMOS (Združenie miest a obcí Slovenska)
ZMOS spolupracuje s orgánmi vlády SR (Rada vlády pre VS, Legislatívna rada vlády+ministerstvá+NR SR).
Únia miest SR reprezentuje špecifické záujmy miest, jej postavenie obdobné ako u ZMOS-u.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
52/ postavenie VÚC v systéme VS:
-veľkosť a štruktúra VÚC boli odvodené od územného členenia a základných funkcií, kt. by mali plniť: verejno-správne a programové funkcie.
-VÚC= územná jednotka vymedzená zákonom s právnou subjektivitou, relatívnou ekonom. samostatnosťou, schopnou spravovať vlastnými volenými orgánmi na vlastnú zodpovednosť a v prospech občanov podstatnú časť verejných záujmov, vrátane hospodár. a sociálneho rozvoja.
-zákon 135/2001 ustanovil, že základom územ. samosprávy je obec a tvorí ju obec a VÚC (vymedzil postavenie územ. samosprávy v systéme VS, práva, povinnosti a orgány VÚC a obcí)
-pri vymedzení funkcií samosprávneho regiónu sa uplatnil princíp subsidiarity, zverili sa do pôsobnosti VÚC kompetencie nadobecného charakteru.
-legislatíva: postavenie VÚC v systéme VS vymedzuje zákon 302/2001 Z.z. , 303/2001 Z.z.o voľbách do orgánov samospráv. Krajov, 416/2001 o prechode niektorých pôsobností z orgánov ŠS na obce a VÚC, 575/2001 o organizácii ústred. ŠS a jej vzťahov k samosprávam, 446/2001 Z.z. o majetku VÚC (povinnosť zachovať pôvodný účel majetku), 445/2001 o rozpočtových pravidlách,503/2001 o podpore regionál.rozvoja
-pre voľby do zastupiteľstiev VÚC sa tvoria v rámci kraja jedno a viacmandátové voleb. obvody (poslanci sa volia pomerom k počtu obyvateľov)
-vo vzťahu k rozpočtu VÚC štát vyčlenil samostatnú rozpočtovú kapitolu štát. rozpočtu, v kt. vymedzuje príjmy rozpočtov obcí a VÚC, zavádza inštitút vertikálneho fin. vyrovnánania formou decentralizačnej dotácie zo štát. rozpočtu.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
53/ postavenie a funkcie ústrednej ŠS v systéme VS v SR:
-ŠS= zákl. pojem správnej vedy, osobitý druh štát. činnosti spojený s riadením spoločnosti.
-realizáciou ŠS sa zabezpečuje plnenie vnútorných a vonkajších funkcií, je to jedna z foriem uskutočňovania štát. moci (nariaďovacia a výkonná činnosť)
-výkonná činnosť= vzťah k zastupiteľskému orgánu (parlament), vykonávanie zákonov a ostat. práv. aktov štát. moci, cez ktoré sa realizujú základné funkcie ŠS.
-nariaďovacia činnosť= uplatňovaná metóda voči FO a PO, správne orgány sú oprávnené vydávať: normatívne a individuálne správne akty, používať donútenia (zákonné).
-ŠS je upravená zákonmi, kt. určujú jej zameranie aj prostriedky na dosiahnutie cieľa.
SUBJEKTOM ŠS= samotný štát, predstavovaný sústavou orgánov konajúcich v mene štátu
-za prípadne spôsobenú škodu nezodpovedá orgán ŠS, ale štát
-orgány ŠS sú hierarchicky usporiadané
-nedostatky ŠS: veľká finančná a personálna náročnosť KÚ, náročnosť súčinnosti ústred.orgánov ŠS a KÚ pri realizácii rozpočtového procesu...
-výkon úloh štátu korporatívneho charakteru zabezpečuje samospráva= druhý základ. subsystém VS zameraný na vlastné záležitosti.
-–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
54/ miestna ŠS, príčiny, charakteristika, legislatíva zmien v r.2004:
-ukončila sa pôsobnosť orgánov všeob. územnej ŠS
-KÚ pôsobia ďalej ako úrady špecializov. ŠS, riadené MV SR
-bola zrušená sieť OÚ ako 1.stupňa a nahradili ich ObÚ ako špecializovaná sieť MV SR na prvom stupni (ale okresy ako územné jednotky sa nezmenili)
-vznikla asymetrická sieť ďalších úradov špecializovanej ŠS, riadená jednotlivými ministerstvami
-vedúcich ObÚ navrhujú príslušní ministri a menuje vláda (politické nominácie).
Legislatíva r.2004:
-zákon NR SR 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a poplatkoch za komunálny a drobný stavebný odpad
-zákon NR SR 564/2004 Z.z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve
-zákon NR SR 583/2004 Z.z. o rozpočt. pravidlách územnej samosprávy
-nariadenie Vlády SR 668/2004 Z.z. o poukazovaní a rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územ. samospráve
Schválením FD sa začal riešiť problém finanč. autonómnosti obcí a VÚC.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
55/ charakterizujte vzťahy medzi miestnou ŠS a samosprávou:
-VS= sústava inštitúcií zabezpečujúcich jej výkon (ŠS a samospráva)
-inštitúcie ŠS sú orientované na realizáciu záujmov a potrieb štátu (dodržiavanie práv.noriem, polit. a administratívne ciele, sociálne a ekonomické ciele)
-inštitúcie samosprávy reprezentujú občanmi volení poslanci územ.obvodov, realizujú ciele a záujmy týchto obvodov, majú autonómne postavenie (Ústava SR)
-symetrické usporiadanie VS= v rovnakých územ.obvodoch pôsobia popri sebe inštitúcie ŠS aj samosprávy
-pozitíva symetrie: prehľadnosť deľby územných kompetencií, účinná spolupráca ŠS a S na spoločných cieľoch, transparentnosť finanč.tokov a ich optimálne využitie.
-duálne usporiadanie VS= ŠS a S sú funkčne, inštitucionálne a finančne oddelené, zákonom sú upravené ich vzájomné vzťahy a postavenie
-pozitíva duality: zvyšuje transparentnosť výkonu kompetencií oboch podsystémov, lepšia kontrolovateľnosť plnenia úloh a využívania finanč.zdrojov (vrátane verej.kontroly), zvýšenie zodpovednosti subsystémov pri výkone kompetencií.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
56/ charakterizujte proces a legislatívne prostredie fiškálnej decentralizácie v SR:
-fiškálna decentralizácia je dôležitou zložkou reformy VS, pretože od nej závisí kvalita decentralizácie VS
-FD sa uskutočnila až k 1.1.2005 a jej predmetom sú len originálne kompetencie (prenesené kompetencie sú financované z rozpočt. kapitol jednotlivých ministerstiev
-nedoriešená FD brzdila reformný proces VS, pretože prenesené kompetencie bez financií nebolo možné dôsledne realizovať (problémom boli najmä VÚC)
-pri FD dôležité rešpektovanie princípov subsidiarity, stimulácie a solidarity
-FD riešila 2 problémy: vyčlenenie celkového objemu finanč. prostriedkov a určenie spôsobu ich rozdelenia samosprávam
Legislatíva:
-zákon NR SR 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a poplatkoch za komunálny a drobný stavebný odpad
-zákon NR SR 564/2004 Z.z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve
-zákon NR SR 583/2004 Z.z. o rozpočt. pravidlách územnej samosprávy
-nariadenie Vlády SR 668/2004 Z.z. o poukazovaní a rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územ. samospráve
-príjmami miestnych rozpočtov sú: daň z nehnuteľností, daň z motorových vozidiel, daň z príjmov FO, miestne dane.
Schválením FD sa začal riešiť problém finanč. autonómnosti obcí a VÚC.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
57/ ekonom.funkcie a majetkové postavenie obcí:
-obec=autonómna ekonomická, právna a sídelná jednotka so špecifickou sociálno-ekonomickou štruktúrou a tiež územná samosprávna jednotka
-ekonomika obcí svojou odvetvovou, sektorovou, veľkostnou, vlastníckou a organizačnou skladbou subjektov určuje postavenie a význam obce v štáte (závisí od nej aj dynamika rozvoja obce
-odvetvová a veľkostná skladba má diverzifikovanú štruktúru stredných a malých ekonom. jednotiek
-vlastnícka štruktúra definuje podiely jednotlivých právnických subjektov (štát, miestna samospráva, súkromní podnikatelia, občania)
-komunálna ekonomika je súčasťou ekonomiky obce, tvorí ju obecný majetok a podnikanie a finančno-rozpočt. hospodárenie
-na fungovanie obecnej ekonomiky má rozhodujúci význam legislatíva
-zmena spoločenského systému po 1989 priniesla znovukonštituovanie miestnych samospráv ako súčasť VS
-významné je obecné vlastníctvo (vychádza z obec. majetku – zákon SNR 369/1990 Zb. § 8 o obecnom zriadení ) a je viazané na územné osídlenie (=vlastníctvo daného územ. spoločenstva, nie kolektívne vlastníctvo)
-majetok obce z vecného hľadiska: nehnuteľnosti, inventár, stroje, zariadenia, majetkové práva a iné aktivity hmotný, nehmotný a finančný)
-realizácia vlastníckeho práva k obec. majetku je v kompetencii obec. zastupiteľstva, správu majetku môžu realizovať obcou zriadené organizácie
-obec je samostatný subjekt vlastníckeho práva, vo vzťahu k právu je právnickou osobou s vlastnou majet.zodpovednosťou
-právom obce ako vlastníka je majetok užívať a požívať výhody plynúce z vlastníctva, vyžívať ho na zákonom dovolené činnosti (aj na dosiahnutie zisku,podmienkou je prospech obce)
-prechod vlastníctva upravoval zákon SNR 518/1990 Zb. (tvorba majetku sa uskutočnila na územnom princípe, ovplyvnená privatizáciou a reštitúciami)
-majetok obce je dôležitým predpokladom: vlastných príjmov obce, rozvoja verejno-prospešných služieb, občianskej vybavenosti, rozvoj podnikateľ. činnosti, možnosť získania úveru, vlastný priamy výkon samosprávy (dôležité sú pravidlá hospodárenia s obecným majetkom)
-obecný majetok delíme: slúžiaci na verejné účely, na podnikateľskú činnosť, na výkon samosprávy:
VEREJNÉ ÚČELY= miestne komunikácie a priestranstva, možno za ne vyberať poplatky, kt. sa použíjú na ich údržbu..
PODNIKATEĽ.ČINNOSŤ= prevádzkovanie výroby/obchodu/
služieb/prác (napr. obecné podniky), príjmy z nich sú obecné.
VÝKON SAMOSPRÁVY= majetok na uspokojovanie potrieb obce (budova obec. zastupiteľ., cintoríny, športoviská...)
-rozhodnutia o hospodárení s obec. majetkom uskutočňuje obec. zastupiteľstvo (politická pluralita)
-§ 9 ods.2 zákona o majetku obcí taxatívne určuje právne úkony nakladania s obec. majetkom podliehajúce rozhodnutiam obec. zastupiteľstva
-dôležitá je kontrola hospodárenia s obec. majetkom, kt. je: vnútorná (obec. kontrolór + obec. nariadenia) a vonkajšia (štát. orgány- daň. úrady, prokuratúra a i.)
FORMY hospodárenia:
-prenájom majetku
-vklad majetku ako podiel do obchod.spoločnosti (513/1991 o zakladaní obecných podnikov)
-majetok ako záruka (napr. bank. úver)
-odpredaj majetku (riešené zákonom)
FORMY podnikania obce:
-podnikať vlastným menom
-zakladať obchodné spoločnosti (kapitálové a osobné)
-zriaďovať rozpočtové a príspevkové organizácie
-zriaďovať iné neziskové organizácie
Obce môžu podnikať buď priamo, alebo vytvárajú podmienky na podnikateľskú činnosť iným subjektom (budovanie infraštruktúry, úprava pozemkov....)
-obecné vlastníctvo je zdrojom vlastných príjmov obce.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-
58/ ekonomické funkcie a majetkové postavenie VÚC:
-majetok VÚC je tvorený obdobne,ako majetok obcí(otázka 57)
-legislatíva: 302/2001 Z.z. o samospráve VÚC, 446/2001 Z.z. o majetku VÚC, 445/2001 Z.z. o rozpočtových pravidlách, 441/2000 Z.z. o hospodárení s prostriedkami EÚ
-dôležité je hľadisko územnej pôsobnosti VÚC
-VÚC prevzali kompetencie v oblastiach, kt. boli dlhodobo finančne poddimenzované (školstvo, zdravotníctvo, kultúra, sociálna oblasť), veľké investície treba do údržby a opráv prevzatého hnuteľného majetku
-pri uskutočňovaní fiškálnej decentralizácie bolo nutné rešpektovať princípy subsidiarity, stimulácie a solidarity, aby sa zabezpečila a realizovala: konzistencia a stabilita finančného systému VÚC a administratívna nenáročnosť prerozdeľovania.
-financovanie VÚC musí byť v intenciách a analógii s obcami.
-rozpočet VÚC –vymedzuje zákon ako vlastné a ostatné príjmy, nový aspekt sú tzv.finančné operácie (prevody z mimorozpočt. peňažných fondov, návratné zdroje financovania= úvery, pôžičky, dlhopisy..., možno ich použiť len na krytie kapitálových výdavkov, pri úveroch nad 75 mil.Sk treba súhlas MF SR)
-členenie rozpočtu VÚC: bežný (vyrovnaný/prebytkový) a kapitálový rozpočet (môže byť aj schodkový)
-regulácia zadlženosti územ. samospráv je zákonom upravené.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
59/ princípy efektívnej deľby politickej zodpovednosti medzi orgány VS:
-hierarchická štruktúra orgánov VS zabezpečuje kontinuitu výkonu polit.moci na všetkých stupňoch.
PRINCÍPY efektívneho rozdelenia polit.zodpovednosti:
-princíp politickej ekvivalencie (autonómnosť úrovní vlád)
-princíp fiškálnej ekvivalencie (rozhodnutia o verej.výdavkoch by mala robiť vláda, kt. za úlohu zodpovedá)
-princíp subsidiarity (podstatná časť kompetencií v obciach)
-princíp nedelenej zodpovednosti (nedeliť úlohy medzi štát a samosprávu)
-princíp kompenzácie externalít (medzi správnymi jednotkami).
-ŠS kopíruje vládne polit.zoskupenia, vedúci pracovníci sú menovaní príslušnými ministerstvami, čím sa zabezpečuje dôslednejšie uplatňovanie vládnej politiky na nižších stupňoch riadenia ŠS vo všetkých oblastiach spoločenského a hospodárskeho života spoločnosti
-samospráva nie je verným obrazom centrálnej vlády, politické zoskupenia na miestnych úrovniach sú iné, ako vládne, voľby do samospráv sú skôr o ľuďoch ako o politike, komunálna politika rieši špecifikovanejšie a konkrétnejšie problémy ľudí (v zákonom vymedzených hraniciach), pretože sú bližšie k občanom
-zákonom vymedzenému postaveniu týchto dvoch podsystémov VS zodpovedá aj štruktúra ich orgánov, kt. nesú zodpovednosť za svoje rozhodnutia každý na svojej úrovni pôsobenia (obce riešia miestne/obecné problémy, VÚC riešia kompetencie nadobecného charakteru, kt. by obce nevedeli účinne realizovať, ministerstvá a vláda riešia celospoločenské problémy,utvárajú základ.celospoločen. rámec pôsobenia VS).
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
60/ otvorené otázky reformy VS v SR:
Predpoklady úspešnosti reformy VS:
-reforma ako vládna priorita dlhodobého charakteru
-komplexné a systémové chápanie reformy VS
-určenie optimálneho tempa a priorít
-získanie verejnej podpory pre reformu
-zaangažovanie predstaviteľov ústrednej ŠS do reformy
-docielenie konsenzu v chápaní koncepcie a spôsobe jej realizácie medzi vládnucimi polit.silami a polit.opozíciou
-prijatie opatrení pre garanciu kontinuálnej realizácie reformného procesu v súlade s EÚ.
HODNOTENIE priebehu reformy VS:
-vysoký podiel delených kompetencií
-prenesené kompetencie a samosprávna pôsobnosť obcí
-nedoriešené financovanie samosprávy
-nedoriešená organizačná štruktúra VS
-neuplatňovanie princípu efektívn. delenia polit.zodpovednosti
-nedostatky kontroly.
OTÁZKY - OBSAH:
1/ Vysvetlite pojmy: správa, súkromná a VS
2/ Materiálne a formálne vymedzenie verejnej správy
3/ Základné prístupy k skúmaniu správnej vedy
4/ Vznik a charakteristické znaky administratívneho štátu
5/ Základné dimenzie a kríza administratívneho štátu
6/ Organizačné modely VS: hierarchický a participačný
7/ Základ.koncepč.prístupy k formovaniu VS:histor.organický,štruktúrny
8/ Modelové prístupy k formov.vzťahov centrál./ regionál./lokál. vládami
9/ Symetria a dualita v organizačnej výstavbe VS
10/ Spojitý model usporiadania VS
11/ Duálny model usporiadania VS
12/ Princípy koncipovania vzťahov medzi ŠS a samosprávou
13/ Postavenie ŠS v systéme VS
14/ Postavenie samosprávy v systéme VS
15/ Poslanie a charakter Európskej charty miestnej samosprávy
16/ Význam Európskej charty regionálnej samosprávy
17/ Podstata a význam princípu subsidiarity
18/ Hodnotové atribúty územnej samosprávy
19/ Princípy vzťahov medzi úrovňami územnej samosprávy
20/ Všeobecné príčiny reforiem VS
21/ Stratégia reformy New Public Management (NPM)
22/ Prírastková stratégia reformy
23/ Stratégia umierneného manažerizmu
24/Vysvetl.pojmy:decentralizácia,dekoncentrácia,delegovanie,devolúcia
25/ Politická decentralizácia, cieľ a dôsledky
26/ Administratívna decentralizácia, základné formy
27/ Fiškálna decentralizácia, základné formy
28/ Silné a slabé stránky decentralizácie
29/ Konsolidácia sídelnej štruktúry, pojem a ciele
30/ Vzťah medzi decentralizáciou VS a sídelnou štruktúrou
31/ Základné dimenzie optimálnej veľkosti obce
32/ Porovnanie sídelnej štruktúry SR s ostatnými európ. krajinami
33/Vysvetl.pojmy:amalgamizácia,municipalizácia,atomizácia sídel.štrukt
34/ Možné formy konsolidácie sídelnej štruktúry
35/ Modely municipalizácie
36/ Aká je úloha VS v procese zjednocovania Európy
37/ Aká je súvislosť medzi európskou integráciou a reformami VS
38/ Ktoré všeobecne platné princípy sa uplatňujú pri konštituovaní VS
39/ Charakterist.-význam indikatív.zoznamu kľúč.faktorov vstupu do EÚ
40/ Vznik a vývoj VS na území Slovenska do r.1945
41/ Vznik a vývoj sústavy NV, ich charakteristika
42/ Príčiny zrušenia sústavy NV v r.1990
43/ Charakteriz. I.etapu reformy VS po r.1989,ciele,dosiahnuté výsledky
44/ Ciele-výsledky II.etapy reformy VS v SR po r.1995
45/ Stratégia a koncepcia III.etapy reformy VS v SR
46/ Systémový prístup uplatňovaný v III.etape reformy VS v SR
47/ Legislatívne prostredie III.etapy reformy VS, vytvorené v r.2001
48/ Charakteristika prenosu kompetencií - originálne/prenesené
49/ Prenos kompetencií a sídelná štruktúra v SR, vznik SOÚ
50/ Charakterizujte proces vzniku samosprávnych VÚC v SR
51/ Postavenie obce v systéme VS
52/ Postavenie VÚC v systéme VS
53/ Postavenie a funkcie ústrednej ŠS v systéme VS v SR
54/ Miestna ŠS, príčiny, charakteristika, legislatíva zmien v r.2004
55/ Charakterizujte vzťahy medzi miestnou ŠS a samosprávou
56/ Charakterizujte proces a legislatívu fiškálnej decentralizácie v SR
57/ Ekonomické funkcie a majetkové postavenie obcí
58/ Ekonomické funkcie a majetkové postavenie VÚC
59/ Princípy efektívnej deľby politic. zodpovednosti medzi orgány VS
60/ Otvorené otázky reformy VS v SR
12