zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Pedagogická fakulta / Všeobecná biológia

 

Testy B (1) (test_vb_(b)_1.doc)

1.machy – nepohl. rozmnožovanie – čo to predstavuje? (98)

Metagenézu- striedanie pohlavného a nepohlavného rozmnožovania

 

2.nadmolekulove komplexy (56-61)

Supramolekulove komplexy, ktorých štruktúra a funkčný prejav sú zložitejšie ako pri jednoduchých molekulách. Vznikajú následkom nekonvalentnej agregácie makromolekulových subjednotiek.

Organizovaný stavebnicový princíp miko a mokromolekúl so zložitými prejavmi.

- multienzýmové, proteínové (myofibrily,mikrotubuly, mikrofilam.), nukloproteínové. (virusy bakteriofagy,ribozomy,chromatin,chromozom,jadierko), lipidoprotínové komplexy

- možu vznikať: autoorganizáciou(postačí infor makromolekúl), sprostredkovanou organizáciou (makromolekuly, ktoré sa nestanú stavebnými prvkami), usmernenou organizáciou(potrebná organizujúca štruktúra)

 

3.ontogenéza rastlín (123-127)

-etapa embryonálna= fáza zygoty; fáza embrya(štádium globulárne a srdcovite)

- etapa postembryonálna= fáza odpočinku semien, fáza klíčenia semien(klíčenie epigeicke a hypogeicke), fáza rastu diferencovaných organov a celého rastlin.org.

-etapa prechodu R z fázy vegetačnej do fázy rozmnožovacej= diferenciácia generatívnych organov, kvitnutím a reprodukciou

-etapa zrelosti= tvorba generatívnych organov

R podľa životného cyklu(monokarpicke-1x rodiace, polykarpicke- viacročné formy R)

 

4.sposoby nepohlavného rozmnožovania (94)

-delenie =rovnaké, nerovnaké delenie(pučanie)

- rozpad= výtrusmi, oddeľovaním špecializ. častí, oddel. nešpecializovaných. mnohobunkovych časti, regeneraciou (reparativna, reproduktívna, r.procesom neorganizovaného rastu),štepenie(očkovanie, vrúbľovanie) ,polyembryónia.

Pri rodozmene rozlišujeme: heterogoniu(striedanie pohlav.rozmnoz.s partenogenezou),metagenezu(strid.pohlav.a nepohlav.rozmnozovania)

 

5.čo je dýchanie + formy? (81)

Dýchanie – súbor disimilačný proces, pomocou ktorého živočíšne a rast bunky získavajú  a uvoľňujú oxid uhličitý a vodu, pritom dochádza k transformácií energie. Formy: vnútorné(vo vnútri buniek) a vonkajšie (žiabre, vzdušnice, pľúca)

 

6.obr. Druh mitózy + aká forma? (91 + v MBB 77, 79, 83)  

interfáza, profáza, prometafáza, metafáza, anafáza, telofáza, cytokinéza – cytodieréza.

+ NAKRESLI

 

7.makroevolucia formy (162)

fyletická evolúcia, divergencia, konvergencia, paralelizmus (synchronný, asynchronný)

 

8.makroevolucia smery alebo pravidla (162)

Pravidlá=nevratnosti znakov získaných v evolúcií, progresívnej špecializácie, o pôvode z nešpecializovaných predkov, adaptačnej radiácie, striedanie hlavných smerov evolúcie, upevneneia itegrácie biologických systémov

Smery=alogenéza (vývoj skupv rámci jedinej adaptačnej zóny prebiehajúci na zákl rovnakej stavby a funkc org.); arogenéza – vývoj skupiny s náhlym prechodom z 1 adapt zóny do 2

 

9.druhoustovce (178)

(kmene) štetinoústovky; vnútrožiabrovce; pogonofóry; ostnatokožce; chordáty = (podkmene )plášťovce, kopijovce, stavovce= (triedy)kruhoústovce, drsnokožce, ryby, obojživelníky, plazy, vtáky, cicavce

 

10.dokazy vývoja organizmov

 

11.univerzalny fylogenetickt strom + autor (173)

Autor: Wose; ARCHAEA- crenarchaeota, euryarchaeotaBAETERIA(flavobaktérie, sinice, proteobakt, zelené nesírne bakt)  EUKARYA (slizovky, živočíchy, huby, rastl, bičíkovce) WOESE

 

12.prirodny vyber – formy (158)

Stabilizujúci výber, hybná forma výberu, disruptíny výber, pohlavný výber, individuálny a skupinový výber, umelý výber

 

13.kenozoikum – delenie – éry, periódy, epochy (155)

- treťohory = paleogén(staršia period)= paleocén, eocén, oligocén (epochy)

neogén(mladšia epoch) = miocén, pliocén

- štvrtohory = pliestocén(staršie)

holocén(mladšie)

 

14.ako sa delí biológia podľa vlastnosti živých sústav? (6,7)

štrukturálna, funkčná, enviromenálna, vývojová

 

15.predstavy o vývoji živej prírody (135)

- Kreacionizmus= každý druh bol stvorený tak ako ho vidíme dnes, popiera evolúciu

- Lamarkizmus= vznik nových znakov v evo, analogickým spô sa vyvinuli špec prispôsobenia

- Darvinizmus= druh sa rozmnožuje geometrickým radom, dochádza k prírodnému výberu

- Nedarvinizmus= syntéza darvinizmu s objavmi gentiky

- evolúcia biogeocenóz a biosféry ako celku

 

16.rozdelenie ziv. podľa druhu prijm. Potravy (65)

- organizmy autotrofné = živia anorganickými látkami

- organizmy heterotrofné = primajú organické látky: saprofitizmus(z mŕtvych organizmov), parazitizmus(zo živých organizmov), symbiźa(spolunažívanie)

Podľa druhu príjemnej potravy:

herbivora(bylinožravce), omnivora (všežravce), carnivora(mäsožravce), cicajúce, detritofágy, filtrátory, dekompozitóry

 

17.katab. Rozklad sacharidov (75)

- kvasenie = (mliečne, masové, octové, citrónové)

- glykolýza = súbor reakcií za anaróbnych podmienok

- citrátový cyklus = sled reakcií ktorými sú metabolidy

- glyoxalátový a dikaboxilový cyklus = tvorba medziproduktov

- fosfopentózový cyklus = rozkladá glukózu vzniká fosfogulkonát a z neho pentózy

 

 

 

 

18.molekuly s energetickým charakterom + príklady (46)

Sacharidy:MONOSACHARIDY (triózy, tetrózy, pentózy, hexózy, heptózy) OLIGOSACHARIDY (sacharóza, invertný cukro, laktźa, maltóza, celobióza, rafinóza) POLYSACHARIDY stavebné (celulóza, hemicelulózy, pektínové látky, chitín, murcín) Zásobné (škrob-amylóza,amylopektín, hydrolíza škrob – dextríny,,,, glykogén) So špeciálnymi funciami (Glykozamínoglykany –aminocukry a urónové kyseliny, kyselina gyulurónová, glukurónová, chondriotínsírová,,,,heparín, protoglykany)

Lipidy: S OBSAHOM GLYCEROLU acylglyceroly (glyceridy, kys stearová, palmitová,olejová,linolová, arašídová) Glycerofosfatidy (lecitíny, kefalýmy, seringofosfatídy) LIPIDY BEZ GLYC (vosky, sfingolipidy, ceramidy, cerebrozidy, gangliozidy) IZOPRENOIDNÉ LIPIDY (steroidy a terpenoidy, cholesterol, žlčové kyseliny, ergosterol, saponíny, digitalozidy a steroidné alkaloidy, vit rozpust v tukoch, kartenoidy – biol pigmenty)

 

19.kategorie celostnosti + charakt. Org. Celok (25)

- celok = zložitý systém vzťahov medzi jednotlivými prvkami

- prvok = aktívna časť celku, ktorá naň pôsobí a podmieňuje jeho integrujúce vlastnosti

- organický celok = zjednotenie realizuje samo vývin postupnými etapami vzrastania zložitosti

- štruktúra = trvalá spojitosť prvkov celku

- funkcia = vzťah prvkov k celku

- organizácia = súvisí zo štruktúrou a funkciou

- entropia = pravdepodobnosť stavu určitého systému

 

20.formativny smer + čo tam patri (22)

Jeho úlohou je vytvorenie zovšeobecňujúcich axiomatických princípov, ktorými sa interpretujú všeobecné biologické zákony.

- axiomatizácia(logické špeciálne), modelovanie(matematické, kybernetické, systémové)

Modely(prirodz/umele; mater/myšlien; heruistické/slúžiace)

 

21.biolog. zákony o zovšeobecnení… (19)

Opis a klasifikácia; Indukcia; Dedukcia; Indukčno-dedukčné metódy (analógia, vzťahová, kauzálna, klasifikačná analýza metóda štatistickej indukcie.

 

22.metody v biológii (12)

Pomocou metódy sa získavajú východiskové vedecké fakty. Pozorovanie 1. jednoduché (bezprostredné, sprostredkované, priame, nepriame)2. zložité /// Pokus experiment (poznávací-heuristický, overovací, in vitro, in vivo, klasický, m-faktorový)

 

23.vyvoj biológie (9)

 

24.delenie biológie – podľa organizačnej úrovne (7)

- ved disc – mol úroveň (molek bio) - ved disc – bunk úroveň (cytol) - organizovaná úroveň (mikrobio, mykol, bot, antrop) - popul úroveň organizácie (popul bio, biocenológie, biogeografie)

 

25.faktory evolúcie (156)

ktoré genetickú premenlivosť tvoria – mutačný proces a migrácia.

-ktoré zosilňujú – rekombinačný proces, izolácia a populačné vlny (kolísanie veľkosti populácie),

-ktorý realizuje proces vlastnej evolúcie – prírodný výber (selekcia)

26.nakreslit životný cyklus bunky (v MBB 75)