Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická univerzita vo Zvolene / Fakulta enviromentálnej a výrobnej techniky / logistika
logistika v skladovani (logistika_12,13.doc)
Distribučná logistika
- spojovací článok medzi výrobou a odberateľom, zahŕňa všetky manipulačné, skladovacie a dopravné pohyby tovaru smerom k zákazníkovi a s nimi spojené informačné, riadiace a kontrolné činnosti.
- zaoberá sa činnosťami, ktoré súvisia s materiálovým tokom, so skladovaním hotových výrobkov až po odbyt, vrátane skúmania týchto činností a s nimi súvisiacich informácií.
Cieľ DL:
Dodať zákazníkovi správny tovar v správnom čase, v správnom množstve, v správnej kvalite, na správne miesto
Funkčné prvky DL:
- plánovanie odbytu (na základe objednávky a dopytu)
- dispozičné a administratívne úkony
- balenie, príprava zásielok
- komisionálna činnosť (rozdelenie zásielok na jednotlivé distribučné miesta)
- expedícia
Distribučný systém
- je otvorený logistický systém, ktorého úloha spočíva vo vyrovnávacích funkciách medzi výrobou a trhom.
Úlohou funkcií je:
- priestorová rovnováha,
- časová rovnováha,
- rovnováha množstva,
- sortimentná rovnováha.
Distribučný reťazec
U distribučných reťazcoch hovoríme o ich:
- dĺžke, ktorou rozumieme počet distribučných stupňov medzi výrobcom a zákazníkom a
- rozsahu, ktorý sa meria počtom účastníkov, ktorí sa na distribúcii na danom stupni podieľajú.
Rozdelenie distribúcie
Podľa počtu distribučných stupňov hovoríme o:
- priamej distribúcii, kedy sa využíva jediný distribučný stupeň, napr. výrobca dodáva tovar priamo konečným zákazníkom, alebo o
- nepriamej (postupnej) distribúcii, kedy sa tovar ku konečnému zákazníkovi dostáva cez niekoľko stupňov.
Podľa rozsahu distribúcie rozoznávame:
- extenzívnu distribúciu, kedy je snahou, aby výrobky boli predávané vo všetkých predajniach, alebo všetkých predajniach niekoľkých typov, alebo všetkých predajniach jedného typu, alebo všetkých predajniach v danej lokalite,
- výberovú distribúciu, kedy je výrobok k dispozícii zákazníkom len vo vybraných predajniach a
- exkluzívnu distribúciu, kedy možno výrobok dostať len na jednom alebo niekoľkých miestach.
Funkcie distribúcie
Distribučný reťazec predlžuje cestu výrobku ku konečnému zákazníkovi a realizácia činností spojených s distribúciou vyžaduje vynakladanie prostriedkov.
Distribuční reťazec plní nasledujúce funkcie:
- kompletizačná, ktorá znamená vytvorenie miesta v distribučnom reťazci, kde sa sústreďujú objednávky viacerých zákazníkov, tie sú sumarizovane predávané dodávateľom, ktorí ich vo veľkých objemoch dodávajú objednávateľovi, ktorý ich potom kompletizuje a dopravuje zákazníkom.
Kompletizačná funkcia je založená na troch princípoch:
1. Princíp minimalizácie počtu operácií a sprostredkovateľov.
2. Princíp optimálneho počtu skladovacích miest.
3. Princíp priblíženia sa k zákazníkovi.
- skladovacia - v distribúcii sú vytvárané zásoby pre krytie sezónnych výkyvov.
- prepravná,
- komunikačná.
Výber distribučnej stratégie
Výber distribučnej stratégie ovplyvňuje:
- druh výrobku,
- druh trhu, zákazníkov,
- nároky na služby,
- vzdialenosť dodávateľa od zákazníka,
- frekvencia nákupu alebo predaja:
- výrobky každodennej, jednorázovej potreby
- výrobky nakupované občas, výrobky s dlhodobým použitím
- výrobky nezastupiteľné, výnimočné
Informačné systémy
- Logistické procesy je nutné pružne a presne riadiť a to je možné vďaka rozmachu informačných technológií.
- Je možné zabezpečiť nákup, výrobu a distribúciu s minimom nákladov a optimálnej globálnej kvality. Investície vynaložené na informačné systémy v oblasti logistiky majú vysokú návratnosť, pretože logistika zahrňuje širokú oblasť.
Cieľ logistického informačného systému:
- poskytnúť správne informácie v správnej dobe a požadovanom množstve a kvalite na správne miesto.
- Na komunikáciu s dodávateľmi možno využiť napr. systém elektronickej výmeny dát EDI (elektronická výmena dát), prostredníctvom ktorého je možné získavať informácie o expedícii, časových údajoch, množstve a napr. faktúry.
- Pri sledovaní predaja sa používajú snímače čiarových kódov. Údaje z čiarových kódov sa zaznamenávajú v elektronických pokladniach a potom sa automaticky posielajú dodávateľom, ktorí tieto dáta použijú k tomu, aby sami riadili svoje dodávky (rýchla spätná väzba).
Integráciou informačných a komunikačných technológií možno dosiahnuť:
- zníženie logistických nákladov,
- zlepšenie dodávateľských schopností,
- minimalizáciu zásob, a pod.
Počítačová podpora v rámci podniku - CIM
- počítačová podpora konštruovania - CAD (Computer Aided Design),
- počítačová podpora plánovania výroby - CAPP (Computer Aided Process Planning),
- plánovanie a riadenie výroby – PPS (Production Planning Systems),
- počítačová podpora technológie výroby – CAM (Computer Aided Manufacturing),
- počítačová podpora riadenia kvality – CAQ (Computer Aided Quality),
- synchronizácia výroby a zásobovania - JIT (Just in Time)
CAL (Computer Aided Logistics)
Prvky CAL tvoria informačné systémy:
- zriaďovacie,
- výrobné,
- distribučné,
- ekologistky, atď.
Prenos informácií v týchto systémoch sa realizuje prostredníctvom zlučovania počítačov a periférií do sietí. Podľa rozsahu možno tieto siete rozdeliť na:
- lokálne LAN (Local Area Network) a
- rozsiahle -WAN (Wide Area Network).
Prvky CAL tvoria informačné systémy:
- zriaďovacie,
- výrobné,
- distribučné,
- ekologistky, atď.
Prenos informácií v týchto systémoch sa realizuje prostredníctvom zlučovania počítačov a periférií do sietí. Podľa rozsahu možno tieto siete rozdeliť na:
- lokálne LAN (Local Area Network) a
- rozsiahle -WAN (Wide Area Network).