zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická univerzita vo Zvolene / Fakulta enviromentálnej a výrobnej techniky / logistika

 

logistika v skladovani (logistika_12,13.doc)

Distribučná logistika

  1. spojovací článok medzi výrobou a odberateľom, zahŕňa všetky manipulačné, skladovacie a dopravné pohyby tovaru smerom k zákazníkovi a s nimi spojené informačné, riadiace a kontrolné činnosti.
  2. zaoberá sa činnosťami, ktoré súvisia s materiálovým tokom, so skladovaním hotových výrobkov až po odbyt, vrátane skúmania týchto činností a s nimi súvisiacich informácií.

Cieľ DL:

Dodať zákazníkovi správny tovar v správnom čase, v správnom množstve, v správnej kvalite, na správne miesto

Funkčné prvky DL:

  1. plánovanie odbytu (na základe objednávky a dopytu)
  2. dispozičné a administratívne úkony
  3. balenie, príprava zásielok
  4. komisionálna činnosť (rozdelenie zásielok na jednotlivé distribučné miesta)
  5. expedícia

 

Distribučný systém

  1. je otvorený logistický systém, ktorého úloha spočíva vo vyrovnávacích funkciách medzi výrobou a trhom.

 

Úlohou funkcií je:

  1. priestorová rovnováha,
  2. časová rovnováha,
  3. rovnováha množstva,
  4. sortimentná rovnováha.

 

Distribučný reťazec

U distribučných reťazcoch hovoríme o ich:

  1. dĺžke, ktorou rozumieme počet distribučných stupňov medzi výrobcom a zákazníkom a
  2. rozsahu, ktorý sa meria počtom účastníkov, ktorí sa na distribúcii na danom stupni podieľajú.

 

Rozdelenie distribúcie

Podľa počtu distribučných stupňov hovoríme o:

  1. priamej distribúcii, kedy sa využíva jediný distribučný stupeň, napr. výrobca dodáva tovar priamo konečným zákazníkom, alebo o
  2. nepriamej (postupnej) distribúcii, kedy sa tovar ku konečnému zákazníkovi dostáva cez niekoľko stupňov.

Podľa rozsahu distribúcie rozoznávame:

  1. extenzívnu distribúciu, kedy je snahou, aby výrobky boli predávané vo všetkých predajniach, alebo všetkých predajniach niekoľkých typov, alebo všetkých predajniach jedného typu, alebo všetkých predajniach v danej lokalite,
  2. výberovú distribúciu, kedy je výrobok k dispozícii zákazníkom len vo vybraných predajniach a
  3. exkluzívnu distribúciu, kedy možno výrobok dostať len na jednom alebo niekoľkých miestach.

 

Funkcie distribúcie

Distribučný reťazec predlžuje cestu výrobku ku konečnému zákazníkovi a realizácia činností spojených s distribúciou vyžaduje vynakladanie prostriedkov.

Distribuční reťazec plní nasledujúce funkcie:

  1. kompletizačná, ktorá znamená vytvorenie miesta v distribučnom reťazci, kde sa sústreďujú objednávky viacerých zákazníkov, tie sú sumarizovane predávané dodávateľom, ktorí ich vo veľkých objemoch dodávajú objednávateľovi, ktorý ich potom kompletizuje a dopravuje zákazníkom.

Kompletizačná funkcia je založená na troch princípoch:

1. Princíp minimalizácie počtu operácií a sprostredkovateľov.

2. Princíp optimálneho počtu skladovacích miest.

3. Princíp priblíženia sa k zákazníkovi.

  1. skladovacia - v distribúcii sú vytvárané zásoby pre krytie sezónnych výkyvov.
  2. prepravná,
  3. komunikačná.

 

Výber distribučnej stratégie

Výber distribučnej stratégie ovplyvňuje:

  1. druh výrobku,
  2. druh trhu, zákazníkov,
  3. nároky na služby,
  4. vzdialenosť dodávateľa od zákazníka,
  5. frekvencia nákupu alebo predaja:
  1. výrobky každodennej, jednorázovej potreby
  2. výrobky nakupované občas, výrobky s dlhodobým použitím
  3. výrobky nezastupiteľné, výnimočné

 

 

Informačné systémy

  1. Logistické procesy je nutné pružne a presne riadiť a to je možné vďaka rozmachu informačných technológií.
  2. Je možné zabezpečiť nákup, výrobu a distribúciu s minimom nákladov a optimálnej globálnej kvality. Investície vynaložené na informačné systémy v oblasti logistiky majú vysokú návratnosť, pretože logistika zahrňuje širokú oblasť.

 

Cieľ logistického informačného systému:

  1. poskytnúť správne informácie v správnej dobe a požadovanom množstve a kvalite na správne miesto.

 

  1. Na komunikáciu s dodávateľmi možno využiť napr. systém elektronickej výmeny dát EDI (elektronická výmena dát), prostredníctvom ktorého je možné získavať informácie o expedícii, časových údajoch, množstve a napr. faktúry.
  2. Pri sledovaní predaja sa používajú snímače čiarových kódov. Údaje z čiarových kódov sa zaznamenávajú v elektronických pokladniach a potom sa automaticky posielajú dodávateľom, ktorí tieto dáta použijú k tomu, aby sami riadili svoje dodávky (rýchla spätná väzba).

Integráciou informačných a komunikačných technológií možno dosiahnuť:

  1. zníženie logistických nákladov,
  2. zlepšenie dodávateľských schopností,
  3. minimalizáciu zásob, a pod.

 

Počítačová podpora v rámci podniku - CIM

  1. počítačová podpora konštruovania - CAD (Computer Aided Design),
  2. počítačová podpora plánovania výroby - CAPP (Computer Aided Process Planning),
  3. plánovanie a riadenie výroby – PPS (Production Planning Systems),
  4. počítačová podpora technológie výroby – CAM (Computer Aided Manufacturing),
  5. počítačová podpora riadenia kvality – CAQ (Computer Aided Quality),
  6. synchronizácia výroby a zásobovania - JIT (Just in Time)

 

CAL (Computer Aided Logistics)

Prvky CAL tvoria informačné systémy:

  1. zriaďovacie,
  2. výrobné,
  3. distribučné,
  4. ekologistky, atď.

 

Prenos informácií v týchto systémoch sa realizuje prostredníctvom zlučovania počítačov a periférií do sietí. Podľa rozsahu možno tieto siete rozdeliť na:

  1. lokálne LAN (Local Area Network) a
  2. rozsiahle -WAN (Wide Area Network).

 

Prvky CAL tvoria informačné systémy:

  1. zriaďovacie,
  2. výrobné,
  3. distribučné,
  4. ekologistky, atď.

 

Prenos informácií v týchto systémoch sa realizuje prostredníctvom zlučovania počítačov a periférií do sietí. Podľa rozsahu možno tieto siete rozdeliť na:

  1. lokálne LAN (Local Area Network) a
  2. rozsiahle -WAN (Wide Area Network).