Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Právnická Fakulta / Latinčina
Latinčina seminárka (latincina_seminarka.doc)
Seminárna práca z latinčiny
1.
Z hľadiska koncepcie práv duševného vlastníctva zodpovedá predložený návrh kontinentálnemu chápaniu práva. Právo k výsledkom duševnej činnosti sa priznáva fyzickej osobe a je zaradené do základných ľudských práv. Osobnostnoprávne chápanie práv duševného vlastníctva určuje povahu týchto práv, ktoré sú nescudziteľné a nemožno sa ich vzdať. Na rozdiel do doterajšej úpravy, podľa ktorej osobné (osobnostné) a majetkové práva tvorili nedeliteľný celok aj z hľadiska prechodu týchto práv pre prípad smrti, je základom navrhovanej právnej úpravy koncepcia dualizmu práv osobnostných a práv majetkových. Pri tomto chápaní osobnostné práva zanikajú mortis causa; majetkové práva prechádzajú na dediča. V dôsledku tejto koncepcie sa dielo nemôže stať voľným pred uplynutím trvania práv tak, ako to bolo dosiaľ
Preštylizovaný text:
Z hľadiska koncepcie práv duševného vlastníctva zodpovedá predložený návrh kontinentálnemu chápaniu práva. Právo k výsledkom duševnej činnosti sa priznáva fyzickej osobe a je zaradené do základných ľudských práv. Osobnostnoprávne chápanie práv duševného vlastníctva určuje povahu týchto práv, ktoré sú nescudziteľné a nemožno sa ich vzdať. Na rozdiel do doterajšej úpravy, podľa ktorej osobné (osobnostné) a majetkové práva tvorili nedeliteľný celok aj z hľadiska prechodu týchto práv pre prípad smrti, je základom navrhovanej právnej úpravy koncepcia dualizmu práv osobnostných a práv majetkových. Pri tomto chápaní osobnostné práva zanikajú pre prípad smrti; majetkové práva prechádzajú na dediča. V dôsledku tejto koncepcie sa dielo nemôže stať voľným pred uplynutím trvania práv tak, ako to bolo dosiaľ
http://www.rokovania.sk/appl/material.nsf/0/045E970BC3287D66C1256D9F002C7F62/$FILE/Zdroj.html
2.
Je ešte zavádzajúcejšie považovať hudbu jazzovej oblasti en block za umenie a podľa toho ju aj hodnotiť. V tomto prípade by sme museli väčšiu časť produkcie "jazzového veku" - 20. a 30. rokov vylúčiť z našich úvah.
Preštylizovaný text:
Je ešte zavádzajúcejšie považovať hudbu jazzovej oblasti ako celok za umenie a podľa toho ju aj hodnotiť. V tomto prípade by sme museli väčšiu časť produkcie "jazzového veku" - 20. a 30. rokov vylúčiť z našich úvah.
- http://www.bjd.sk/Recenzie/recenzia75c.html
3.
V starších teóriách zvrchovanú moc predstavoval najmä absolutistický panovník, ktorý svoju subjektívnu vôľu presadzoval ako všeobecne záväzné nariadenie, ako zákon. V novších teóriách zvrchovanú moc reprezentuje najčastejšie ľud alebo jednotlivec ako impérium in imperio, alebo ešte moderný štát, ktorý akoby všetko riadil a kontroloval. Foucault považoval mocenské vzťahy za príliš zložité a neprehľadné, aby mal nejaký subjekt o nich úplnú predstavu, aby ich dokázal úplne pochopiť, kontrolovať, riadiť a nakoniec ovládnuť.
Preštylizovaný text:
V starších teóriách zvrchovanú moc predstavoval najmä absolutistický panovník, ktorý svoju subjektívnu vôľu presadzoval ako všeobecne záväzné nariadenie, ako zákon. V novších teóriách zvrchovanú moc reprezentuje najčastejšie ľud alebo jednotlivec ako impérium v moci (úplnej správe), alebo ešte moderný štát, ktorý akoby všetko riadil a kontroloval. Foucault považoval mocenské vzťahy za príliš zložité a neprehľadné, aby mal nejaký subjekt o nich úplnú predstavu, aby ich dokázal úplne pochopiť, kontrolovať, riadiť a nakoniec ovládnuť.
- http://www.noveslovo.sk/clanok.asp?id=14543
4.
Nie je teda slobodomurárstvo ako forma združovania individualít vo sfére duchovna smerovaním k elitárskosti? Nie je zoskupením ľudí istých kvalít, ktorí už a priori majú v sebe tieto predpoklady? Nebolo by zmysluplnejšie, v záujme dosiahnutia dobra v spoločnosti, orientovať sa na ľudí, ktorí toto v sebe a priori nemajú ?
Preštylizovaný text:
Nie je teda slobodomurárstvo ako forma združovania individualít vo sfére duchovna smerovaním k elitárskosti? Nie je zoskupením ľudí istých kvalít, ktorí už vopred majú v sebe tieto predpoklady? Nebolo by zmysluplnejšie, v záujme dosiahnutia dobra v spoločnosti, orientovať sa na ľudí, ktorí toto v sebe a priori nemajú ?
- http://www.humanizmus.sk/mysterium.html
5.
Nedá sa nič robiť, do tohto almanachu som sa autorsky nedostal, zaradím Pavla Traubnera do svojho vlastného, povedal som si. Ale ako začať po toľkých laudáciách a byť aspoň trochu originálny? Natrápim sa tým. Traubner je tu pre všetkých a každými očami môže byť vnímaný osobitne. Začnem ab initio. Slovensko privítalo Pavla Traubnera 2. mája 1941, iba štyri dni skôr ako mňa. Sme teda autentickí vrstovníci, narodení v tom istom znamení býka. Napriek tomu som ho spoznal iba pred pätnástimi rokmi. Čo robil dovtedy, vylíčim aspoň v skratke.
Preštylizovaný text:
Nedá sa nič robiť, do tohto almanachu som sa autorsky nedostal, zaradím Pavla Traubnera do svojho vlastného, povedal som si. Ale ako začať po toľkých laudáciách a byť aspoň trochu originálny? Natrápim sa tým. Traubner je tu pre všetkých a každými očami môže byť vnímaný osobitne. Začnem od začiatku. Slovensko privítalo Pavla Traubnera 2. mája 1941, iba štyri dni skôr ako mňa. Sme teda autentickí vrstovníci, narodení v tom istom znamení býka. Napriek tomu som ho spoznal iba pred pätnástimi rokmi. Čo robil dovtedy, vylíčim aspoň v skratke.
- http://spravy.sav.sk/index.php?issue_id=26&article_id=120&
6.
Keď som hľadala slovo, ako stručne charakterizovať súčasný stav slovenskej spoločnosti, pomohla som si termínom ,,unavená spoločnosť“. Tento pojem patrí do výbavy veľkého sociológa minulého storočia Paula Felixa Lazarsfelda. Aj v súčasnej slovenskej komunite prevláda pesimizmus, únava, apatia, odovzdanosť osudu. Prejavuje sa to silne vo všetkých sociologických výskumoch. To, že verejnosť bez protestu prijíma rozličné opatrenia, ktoré v konečnom dôsledku výrazne negatívne ovplyvňujú život veľkej časti populácie. Čakáme, stále sa spoliehame na bližšie nevysvetliteľné deus ex machina (boh stroja), ktorý príde, urobí zázrak a konečne nám bude všetkým dobre.
Preštylizovaný text:
Keď som hľadala slovo, ako stručne charakterizovať súčasný stav slovenskej spoločnosti, pomohla som si termínom ,,unavená spoločnosť“. Tento pojem patrí do výbavy veľkého sociológa minulého storočia Paula Felixa Lazarsfelda. Aj v súčasnej slovenskej komunite prevláda pesimizmus, únava, apatia, odovzdanosť osudu. Prejavuje sa to silne vo všetkých sociologických výskumoch. To, že verejnosť bez protestu prijíma rozličné opatrenia, ktoré v konečnom dôsledku výrazne negatívne ovplyvňujú život veľkej časti populácie. Čakáme, stále sa spoliehame na bližšie nevysvetliteľný zásah z vonku (boh stroja), ktorý príde, urobí zázrak a konečne nám bude všetkým dobre.
- http://www.noveslovo.sk/clanok.asp?id=9671&cislo=9/2004&ex=
7.
Kedysi veľmi veľmi dávno žil v ďalekej Frýgii istý satyr menom Marsyas. Ako vieme, satyrovia mali ľudskú postavu, ale konské uši i kopytá; boli to lesní démonikovia , roztopašníci, ktorí robievali spoločnosť bohu vína Dionýzovi. Nuž a tento Marsyas bol satyr ako všetci jeho kolegovia, a nebol by vošiel do histórie, nebyť trstinovej píšťalky. To bolo tak: prechádzal sa Marsyas po lese, bohvie o čom hútal, a tu naraz vidí - na zemi leží píšťalka. Chudák satyr nevedel, že píšťalku odhodila bohyňa Aténa, a nevedel ani to, že súčasne prekliala každého, kto píšťalku zodvihne. Satyr Marsyas teda píšťalku zdvihol, nič zlého netušiac. Právnici by povedali, že ju zdvihol bona fide. A, pravdaže, začal na nej hrať, veď píšťalka je na to. Trénoval skúšal, učil sa, učil, až sa naučil hrať tak dobre, že chýr o ňom letel do šíreho sveta, do celej Helady. Ako to už vo svete chodí, koho obdivujú, ľahko spyšnie. Spyšnel veru i Marsyas a raz v opojení vyzval na umelecký súboj samotného boha hudby Apollóna. Na súboj prišiel Apollón ako sa patrí na boha, v prekrásnej chlamýde, s vavrínovým vencom na hlave a s pozlátenou citarou v ruke. Trstina a zlaté struny, satyr a boh umenia...
Preštylizovaný text:
Kedysi veľmi veľmi dávno žil v ďalekej Frýgii istý satyr menom Marsyas. Ako vieme, satyrovia mali ľudskú postavu, ale konské uši i kopytá; boli to lesní démonikovia , roztopašníci, ktorí robievali spoločnosť bohu vína Dionýzovi. Nuž a tento Marsyas bol satyr ako všetci jeho kolegovia, a nebol by vošiel do histórie, nebyť trstinovej píšťalky. To bolo tak: prechádzal sa Marsyas po lese, bohvie o čom hútal, a tu naraz vidí - na zemi leží píšťalka. Chudák satyr nevedel, že píšťalku odhodila bohyňa Aténa, a nevedel ani to, že súčasne prekliala každého, kto píšťalku zodvihne. Satyr Marsyas teda píšťalku zdvihol, nič zlého netušiac. Právnici by povedali, že ju zdvihol s dobrým úmyslom. A, pravdaže, začal na nej hrať, veď píšťalka je na to. Trénoval skúšal, učil sa, učil, až sa naučil hrať tak dobre, že chýr o ňom letel do šíreho sveta, do celej Helady. Ako to už vo svete chodí, koho obdivujú, ľahko spyšnie. Spyšnel veru i Marsyas a raz v opojení vyzval na umelecký súboj samotného boha hudby Apollóna. Na súboj prišiel Apollón ako sa patrí na boha, v prekrásnej chlamýde, s vavrínovým vencom na hlave a s pozlátenou citarou v ruke. Trstina a zlaté struny, satyr a boh umenia...
- http://www.teleplus.sk/modules.php?name=News&file=article&sid=1693
8.
Zákonník neziskového práva výslovne ustanoví osobnú povahu členstva a zásadu neprevoditeľnosti členstva a vylúčenie jeho prechodu v rámci právneho nástupníctva. K vzniku členstva dôjde ex lege u zakladajúcich členov spolku. U ostatných osôb vznikne členstvo podaním a prijatím členskej prihlášky. K zániku členstva bude môcť dôjsť buď dobrovoľným vystúpením alebo vylúčením člena zo spolku alebo pre nezaplatenie členských príspevkov.
Preštylizovaný text:
Zákonník neziskového práva výslovne ustanoví osobnú povahu členstva a zásadu neprevoditeľnosti členstva a vylúčenie jeho prechodu v rámci právneho nástupníctva. K vzniku členstva dôjde zo zákona u zakladajúcich členov spolku. U ostatných osôb vznikne členstvo podaním a prijatím členskej prihlášky. K zániku členstva bude môcť dôjsť buď dobrovoľným vystúpením alebo vylúčením člena zo spolku alebo pre nezaplatenie členských príspevkov.
- http://www.mvoservis.sk/index_body.php?Page=kodex_zamer.php
9.
V čom vlastne spočíva ten „eskalujúci extrémizmus“, o ktorom sa s takou intenzitou posledný mesiac hovorí? Ak sa na „eskalujúci extrémizmus“ pozrieme de iure, ostáva nám len hanlivý šovinistický prejav maďarských priaznivcov futbalu (transparent „SLOVÁCI, NAVŽDY ZOSTANETE NAŠIMI OTROKMI!) a ako reakcia naň zo strany slovenských chuligánov extrémistický transparent („SMRŤ MAĎAROM!“).
Preštylizovaný text:
V čom vlastne spočíva ten „eskalujúci extrémizmus“, o ktorom sa s takou intenzitou posledný mesiac hovorí? Ak sa na „eskalujúci extrémizmus“ pozrieme podľa zákona, ostáva nám len hanlivý šovinistický prejav maďarských priaznivcov futbalu (transparent „SLOVÁCI, NAVŽDY ZOSTANETE NAŠIMI OTROKMI!) a ako reakcia naň zo strany slovenských chuligánov extrémistický transparent („SMRŤ MAĎAROM!“).
- http://www.pozorovatel.sk/archiv/Tak_sme_sa_dockali.html
10.
,,Pre dobrú chrámovú hudbu sú potrební speváci a hráči. V tomto meste spevákov poskytuje Alumneum sv. Tomáša...,...nedostatok hráčov sa doteraz riešil angažovaním univerzitných študentov... Na takúto výpomoc boli odkázaní aj moji predchodcovia Schelle, Kuhnau. Lenže teraz, keď sa situácia v hudbe veľmi zmenila – umenie pokročilo, vkus je iný, mali by sa vyberať takí interpreti, ktorí spĺňajú dnešné požiadavky, sú ochotní hrať novú hudbu a svojím umením zároveň uspokojiť aj predstavy skladateľov, teraz im boli zrušené aj tie malé odmeny, ktoré dostávajú. Hoci by sa mala odmena skôr zvýšiť, v každom prípade je udivujúce, že sa od nemeckých hudobníkov očakáva, aby hrali ex tempore akýkoľvek druh hudby, či už taliansku, francúzsku, anglickú či poľskú tak ako niektorí virtuózi, ktorí ju študovali dlho predtým... Na túto skutočnosť sa zabúda a naši hudobníci sa musia starať sami o seba – zarobiť si na živobytie, a tak mnohí strácajú nádej dosiahnuť profesionálnu úroveň. Nemám možnosť zvýšiť kvalitu hudby.
...ponechávam na ďaľšie uváženie či je za takýchto okolností možné zabezpečiť inštrumentálnu a vokálnu hudbu na primeranej úrovni, alebo sa nám treba obávať úpadku.“ J.S. Bach
Preštylizovaný text:
,,Pre dobrú chrámovú hudbu sú potrební speváci a hráči. V tomto meste spevákov poskytuje Alumneum sv. Tomáša...,...nedostatok hráčov sa doteraz riešil angažovaním univerzitných študentov... Na takúto výpomoc boli odkázaní aj moji predchodcovia Schelle, Kuhnau. Lenže teraz, keď sa situácia v hudbe veľmi zmenila – umenie pokročilo, vkus je iný, mali by sa vyberať takí interpreti, ktorí spĺňajú dnešné požiadavky, sú ochotní hrať novú hudbu a svojím umením zároveň uspokojiť aj predstavy skladateľov, teraz im boli zrušené aj tie malé odmeny, ktoré dostávajú. Hoci by sa mala odmena skôr zvýšiť, v každom prípade je udivujúce, že sa od nemeckých hudobníkov očakáva, aby hrali podľa potreby akýkoľvek druh hudby, či už taliansku, francúzsku, anglickú či poľskú tak ako niektorí virtuózi, ktorí ju študovali dlho predtým... Na túto skutočnosť sa zabúda a naši hudobníci sa musia starať sami o seba – zarobiť si na živobytie, a tak mnohí strácajú nádej dosiahnuť profesionálnu úroveň. Nemám možnosť zvýšiť kvalitu hudby.
...ponechávam na ďaľšie uváženie či je za takýchto okolností možné zabezpečiť inštrumentálnu a vokálnu hudbu na primeranej úrovni, alebo sa nám treba obávať úpadku.“ J.S. Bach
- http://fpv.utc.sk/music/texty/ref_faklova.html