Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Konštantína Filozofa / Fakulta sociálnych vied a zdravotníctva / Komunikacia v osetrovatelstve
verbalna komunikacia (verb-zachr..doc)
Verbálna komunikácia
Komunikácia – sociálny proces
-výmena informácií, ale aj pocitov, emócií, postojov
-prejavuje sa v správaní a konaní
-je psychickou potrebou
-najvyšší stupeň dorozumievania
Funkcie: informačná, inštruktážna, persuazívna, vzťahová
Motivácia ku komunikácii: kognitívna, združovacia, sebapotrvdzovacia, adaptačná, prevahová, existenciálna (psychické zdravie)
Typy: verbálna 45 % (38 %paralingvistika, 7 % slová)
neverbálna 55 % - ROZPOR !
Komunikačný proces: odosielateľ, zakódovanie informácie, správa, komunikačný kanál, prijímateľ, dekódovanie spravy, spätná väzba – odpoveď.
Ovplyvňujúce faktory: schopnosti komunikujúceho odosielateľa, vnímavosť prijímateľa, osobný priestor a teritorialita, vzájomný vzťah, čas a súvisiace udalosti, prostredie, postoje a emócie = ich vnímanie a prejavovanie, (EMPATIA a ASERTIVITA), negatívne vplyvy = šumy (fyzické, fyziologické, psychické, sémantické – latinské výrazy).
Verbálna komunikácia: slová (vek, vzdelanie, kultúra, spoločenské postavenie, pohlavie, psychické danosti osobnosti = temperament, situačný kontext)
AUTOkomunikácia, monológ, dialóg - rozhovor – striedanie rolí hovoriaceho a počúvajúceho
Kritéria účinnej profesionálnej komunikácie: jednoduchosť, zreteľnosť, načasovanosť, dôveryhodnosť, prispôsobivosť, obojstrannosť
DEVALVÁCIA a EVALVÁCIA v komunikácii
- prejavy vo verbálnych a neverbálnych signáloch
Komunikačné ZRUČNOSTI zdravotníka:
inšpekcia, palpácia, auskultácia, perkúzia
+ rešpekt, načúvanie, empatia = prejavy porozumenia, záujmu, podpory, úcty
ROZHOVOR - ciele:
- získať, dolpniť, spesniť informácie a anamnestické údaje,
- získať informácie o postojoch, predstavách, názoroch, životnom štýle, vedomostiach, psychických vlastnostiach, sociálnej situácii, vzťahoch chorého,
- uspokojiť bio-psycho-sociálne a spirituálne potreby chorého,
- poučiť chorého, získať k spolupráci
Komunikácia s chorým s hendikepom:
Zásady komunikácie pri telesnom postihnutí:
- nadviazať kontakt, vytvoriť vzťah dôvery a príjemnú atmosféru,
- udržiavať zrakový kontakt, vypočuť si problémy so záujmom,
- prejaviť pochopenie, porozumenie, empatiu, NEĽUTOVAŤ pacienta,
- viesť rozhovor s primeranou dávkou optimizmu, motivovať k dosiahnutiu stanoveného cieľa, viesť k samostatnosti a nezávislosti
Zásady komunikácie pri zmyslovom postihnutí:
Zrakové postihnutie:
- neprejavovať ľútosť, súcit voči pacientovi,
- opakovane sa predstaviť a uviesť pracovné zaradenie,
- pri oslovení chorého prejaviť pozitívnu haptiku (ľahký dotyk ramena),
- nové prostredie opísať, upozorniť na prekážky, upraviť miestnosť pre príchodom chorého, ale potom už NIE!
- odstrániť zdroje šumov, po miestnosti sa nepohybovať potichu, každú činnosť komentovať, informovať o výkone a jeho priebehu, oznámiť aj odchod z miestnosti,
- pri sprevádzaní nevidiaceho ísť krok pred ním, nevidiaci sa pridržiava ramena alebo lakťa, NIKDY NEJDE PRED NAMI, na každú prekážku slovne upozorniť,
- nevidiaceho povzbudzovať, viesť k samostatnosti, byť trpezliví
Sluchové postihnutie:
- stáť „tvárou v tvár“, v osvetlení, aby dobre videl na naše ústa a mohol „odčítavať z pier“, dodržiavať „zrakový vrch - horizont“,
- rešpektovať expresívny štýl komunikácie, nezvyšovať hlas, pôsobí to agresívne,
- hovoriť jasne, jednoducho, pomaly, stručne, primerane artikulovať,
- využívať neverbálnu komunikáciu, sledovať jej signály u pacienta,
- byť trpezliví, pochváliť chorého, získavať spätnú väzbu o vzájomnom porozumení,
- zabezpečiť rodinného príslušníka, príp. tlmočníka znakovej reči
Zásady komunikácie pri mentálnom postihnutí:
- od sprevádzajúcej osoby zistiť mieru postihnutia, úroveň sebaobsluhy a komunikácie,
- v rozhovore používať jednoduché, jednoznačné, hovorové slová, opakovanie, žiadať spätnú väzbu – pochopenie informácie,
- rešpektovať osobnosť pacienta, oslovovať menom, ak je dospelý –vykať, kontrolovať každú vykonanú činnosť,
- hovoriť pokojne, vytvoriť príjemnú atmosféru a vzťah dôvery,
- ak nemôžeme splniť nejakú požiadavku, snažíme sa vhodným spôsobom odviesť pozornosť,
- nekomentovať infantilné prejavy správania
Špecifiká v komunikácii s detským, geriatrickým, neurologickým, psychiatrickým pacientom, onkologickým, chirurgickým pacientom, pacientom v akútnom stave !
Komunikácia pri mimoriadnych udalostiach
- mlčanlivý, skľúčený, depresívny, agresívny chorý, pri plači a smútku, s umierajúcim chorým
Kde sa dotýkate duše, liečite nielen tým, čo viete, ale najmä tým, čím ste.“
Sigmund Freud