zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Konštantína Filozofa / Fakulta sociálnych vied a zdravotníctva / OSE prax

 

demencia - delirium skaly (demencia-delirium_-_skaly.doc)

 

Príloha č.1

Diferenciálna diagnóza demencie a delíria

 

Príznak

Demencia

Delírium

Bdelosť

Obvykle normálna

Nízka alebo vysoká

Pozornosť

Obvykle normálna

Porušená, kolísa

Orientácie

Obvykle porušená

Obvykle porušená, hlavne v čase tendencia zamieňať neznáme miesta a osoby za známe

Pamäť

Porušená (krátkodobá a dlhodobá)

Porušená okamžitá a krátkodobá

Myslenie

Zhoršené

Dezorganizované

Percepcia

Obvykle normálna

Časté ilúzie a halucinácie

Reč

Problémy vyjadriť sa

Inkoherentná, rýchla alebo pomalá

Psychomotorické tempo

Spomalené v neskorších fázach choroby

Hyperaktivita

Hypoaktivita

Začiatok

Nenápadný, pomalý

Náhly, často v noci

Priebeh

Stály počas dňa

Kolíše počas dňa, môžu byť lucidné intervaly

Trvanie

Mesiace – roky

Hodiny – týždne

Náhľad

Obvykle chýba

Lucidné intervaly

Spánok

Fragmentovaný

Vždy porušený

EEG

Často normálne

Abnormálne

Akútna choroba

Lieková toxicita

Obvykle chýba

Často obidvoje

 

Zdroj. Prevzaté z : TOPINKOVÁ, E., BARTOŠ, A. 2002. Diferenciální diagnostika kognitívnich poruch vyššího věku v klinické praxi. In Postgradual Med., 2, 2000, č. 6, s. 714.

 

 

 

 

Príloha č. 2

Vysvetlenie a syntéza výsledkov a ukazovateľov

 

 

 

 

Výsledkové         Koncepčná            Vypracovanie          Konečný

 označenie          definícia                 koncepčnej            koncepčný                    Naj-

                                                          definície                   model                 abstraktnejšie

 

 

 

 

Výsledok           Špecifikácia       Vylepšenia

                         ukazovateľov    ukazovateľov

 

 

 

 

 

                                         Vývoj                      Možné           Platné a  

Merania                         operačných                  úpravy          spoľahlivé                  Naj-

                                       definícií                      meraní           merania         konkrétnejšie

 

                                             Čas

 

 

 

Upravené podľa : WALIZER, M.H., WIENER, P.L. /1978/. Výskumné metódy a analýzy: skúmanie vzťahov (s.37). New York: Harper a Row.  Zdroj. Prevzaté z :JOHNSON,M., MAAS, M., MOORHEAD, S. Nursing Outcomes Classification ( NOC), 2. vyd.  Missouri : Mosby, 2000, s. 31).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Príloha č. 3

Škály merania

Škála č.

1

2

3

4

5

1

Úplne (krajne, dokonalé, úplne) vyrovnaný (dohodnutý, urovnaný, zmierený) stav

Podstatne vyrovnaný stav

Stredne vyrovnaný stav

Mierne vyrovnaný stav

Nevyrovnaný stav

2

Extrémna (krajná, úplná)

odchýlka od

daného rozsahu

Podstatná odchýlka od

daného rozsahu

Stredná odchýlka od

daného rozsahu

Mierna odchýlka od

daného rozsahu

Bez odchýlky

od daného

rozsahu

3

Závislý, nespolupracuje

Vyžaduje podpornú osobu a zariadenie (asistenciu)

Vyžaduje podpornú osobu

Nezávislý, s podpornými pomôckami

Úplne, celkove závislý

4

Bez pohybu

Limitovaný pohyb

Stredne pohyblivý

Podstatne (značne) pohyblivý

Plná (úplná)

pohyblivosť

5

Vôbec nie

V miernom

rozsahu

V strednom

rozsahu

Vo veľkom

rozsahu

Vo veľmi

veľkom   rozsahu

6

Neprimerané

Slabo primerané

Stredne primerané

Podstatne primerané

Celkove(úplne) primerané

7

Nad

Slabo

Stredne

Podstatne

Nijako

8

Rozsiahla

Podstatná

Stredné

Limitovaná

Nijaká

9

Nijaké

Limitované

Stredné

Podstatné

Rozsiahle

10

Nijaké

Mierne

Stredné

Podstatné

Celkové (kompletné)

11

Nikdy pozitívne

Zriedka pozitívne

Niekedy pozitívne

Často pozitívne

Trvalo pozitívne

12

Veľmi slabé

Slabé

Stredné

Silné

Veľmi silné

13

Nikdy nepreukazované

Zriedkavo preukazované

Niekedy preukazované

Často preukazované

Trvalo preukazované

14

Krutá (vážna,

namáhavá, prudká)

Silná, výdatná, podstatná

Stredná

Slabá

Nijaká

15

Bez znakov

Limitované (rozsah znakov, príznakov)

Stredné

Podstatné

Rozsiahle

16

Extrémne oneskorenie (od stanoveného rámca)

Podstatné oneskorenie

Stredné oneskorenie

Čiastočné oneskorenie

Bez oneskorenia

17

Slabá

Dostatočná

Priemerná

Dobrá

Výborná

Zdroj. Prevzaté z: KRIŠKOVÁ,A., et al.2001.  Ošetrovateľské techniky. Martin : Osveta, 2001.  s.773-774.

Príloha č. 4

Protokol delíria

 

 

Potvrdenie diagnózy delírium          

  1. ostražitosť, nespavosť „A“ > 2                           nie – nie je prípad delíria
  2. CAM – pozitívny
  3. MMSE < základ                                                  áno – NEECHAM < 25

 

Vyšetrenia:

- moča lakmusovým papierikom,

- ultrazvukové močového mechúra                         nie                áno    CAC-A

 

 

  biochemický panel &hematológia ( CBC )           nie je prípad                      delírium                                                                                                                                                

                                                                                      delíria

 


dni sledovania


0                                             14                                                    30                                                                          

 

Zdroj. Prevzaté z : CULP, K. 2001. Delírium. Bratislava : SPAM, 2001, s. 24.

(nepublikovaný materiál).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Príloha č. 8

 

Manažment delíria 6440 NIC (2000) s. 245

Definícia: Poskytnutie bezpečného a terapeutického prostredia pre pacienta, ktorý je v akútnom zmätenom stave.

Doména: Bezpečnosť(4.)

Trieda: Manažment rizík (V)

Činnosti sestry:

  1. Identifikujte etiologické faktory vyvolávajúce delírium.
  2. Zostavte (uveďte) terapie na zníženie alebo na odstránenie faktorov zapríčiňujúcich delírium.
  3. Sledujte neurologický stav počas (v priebehu) ochorenia.
  4. Poskytujte bezpodmienečne kladný vzťah.
  5. Ústne priznajte pacientove obavy a pocity.
  6. Opätovne dodávajte optimistickú ale realistickú sebadôveru.
  7. Dovoľte pacientovi zachovávať si také zvyky, ktoré obmedzujú úzkosť.
  8. Dajte pacientovi informácie o tom, čo sa deje, a čo sa môže stať v budúcnosti.
  9. Vyhýbajte sa skrátenému mysleniu, ak pacient vie porozumieť iba zdĺhavejším termínom (zdĺhavejšie, zhustenejšie vysvetľovanie).
  10. Obmedzujte  potrebu vlastného rozhodovania sa, ak to pacienta rozrušuje, alebo

      privádza do rozpakov.

  1. Riaďte podávanie („PRN“) liekov proti úzkosti a znepokojovaniu.
  2. Ak sa to hodí, podporte (povzbuďte) návštevnosť medzi sebou, aby sa navzájom   spoznávali.
  3. Rozlišujte a akceptujte pacientovo vnímanie a vysvetľovanie skutočnosti (halucinácie a ilúzie).
  4. Podávajte svoje postrehy miernym spôsobom, bez zbytočných argumentov.
  5. Reagujte na tému, ale vnímajte viac tón, než obsah halucinácie alebo dezilúzie.
  6. Ak je to možné, zbavte sa stimulov (rozptyľujúcich vecí), ktoré rozrušujú (rozptyľujú) pacienta (napr. TV alebo obrazy na stenách).
  7. Udržujte vyhovujúce prostredie okolo seba, ktoré redukuje ostré kontrasty a tiene.
  8. Pomáhajte pri základných životných potrebách, spojených so správnou výživou, vylučovaním, pitným režimom a osobnou hygienou.

Pokračovanie prílohy č. 8

 

  1. Udržujte bezrizikové prostredie.
  2. Dajte pacientovi identifikačný náramok.
  3. Poskytnite primeraný stupeň kontroly (dozoru), sledujte pacienta, a ak je to potrebné, realizujte potrebnú činnosť.
  4. Ak je to potrebné, zavrite pacienta (do izolačnej miestnosti).
  5. Neprivádzajte pacienta do rozpakov kladením otázok, na  ktoré sa nedá odpovedať.
  6. Informujte pacienta o osobe, mieste a čase, ak to potrebuje vedieť.
  7. Udržujte stále fyzické prostredie a stály denný režim.
  8. Poskytnite pacientovi opatrovníkov, ktorí sú mu dobre známi.
  9. Používajte okolité znaky (znaky, obrázky, hodiny, kalendáre a farebné šifry prostredia) na podporovanie pamäte, preorientovanie a napomáhanie primeranému správaniu.
  10. Nemeňte (alebo ak, tak pomaly) príliš prostredie pre pacientov, pretože to zvyšuje ich dezorientáciu.
  11. Podporte používanie pomôcok, ktoré dopomáhajú k pozornejšiemu vnímaniu (dioptrické okuliare, sluchové naslúchadlá, protézy).
  12. Pristupujte k pacientovi pomaly a spredu.
  13. Oslovte pacienta menom, keď s ním začínate hovoriť.
  14. Orientujte pacienta, aby mal všetky kontakty na odbornú zdravotnú pomoc.
  15. Všetko mu oznamujte jednoducho, otvorene a opisne.
  16. Pripravte pacienta na niektoré prichádzajúce zmeny (z obvyklej činnosti) a pripravte pacientovo prostredie ešte pred príhodou (výskytom).
  17. Poskytujte nové informácie pomaly a v malých dávkach, v častejších intervaloch.
  18. Základom pre pacienta sú plnohodnotné rodinné a interpersonálne vzťahy.

Odporúčaná literatúra

 

 

 

Zdroj. Prevzaté z : McCLOSKEY, J. C., BULUCHEK, G. M. 2000. Nursing Interventions Classification (NOC) 3. vyd., Missouri : Mosby, 2000. s. 245.