Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Konštantína Filozofa / Fakulta sociálnych vied a zdravotníctva / OSE prax
demencia - delirium skaly (demencia-delirium_-_skaly.doc)
Príloha č.1
Diferenciálna diagnóza demencie a delíria
Príznak | Demencia | Delírium |
Bdelosť | Obvykle normálna | Nízka alebo vysoká |
Pozornosť | Obvykle normálna | Porušená, kolísa |
Orientácie | Obvykle porušená | Obvykle porušená, hlavne v čase tendencia zamieňať neznáme miesta a osoby za známe |
Pamäť | Porušená (krátkodobá a dlhodobá) | Porušená okamžitá a krátkodobá |
Myslenie | Zhoršené | Dezorganizované |
Percepcia | Obvykle normálna | Časté ilúzie a halucinácie |
Reč | Problémy vyjadriť sa | Inkoherentná, rýchla alebo pomalá |
Psychomotorické tempo | Spomalené v neskorších fázach choroby | Hyperaktivita Hypoaktivita |
Začiatok | Nenápadný, pomalý | Náhly, často v noci |
Priebeh | Stály počas dňa | Kolíše počas dňa, môžu byť lucidné intervaly |
Trvanie | Mesiace – roky | Hodiny – týždne |
Náhľad | Obvykle chýba | Lucidné intervaly |
Spánok | Fragmentovaný | Vždy porušený |
EEG | Často normálne | Abnormálne |
Akútna choroba Lieková toxicita | Obvykle chýba | Často obidvoje |
Zdroj. Prevzaté z : TOPINKOVÁ, E., BARTOŠ, A. 2002. Diferenciální diagnostika kognitívnich poruch vyššího věku v klinické praxi. In Postgradual Med., 2, 2000, č. 6, s. 714.
Príloha č. 2
Vysvetlenie a syntéza výsledkov a ukazovateľov
Výsledkové Koncepčná Vypracovanie Konečný
označenie definícia koncepčnej koncepčný Naj-
definície model abstraktnejšie
Výsledok Špecifikácia Vylepšenia
ukazovateľov ukazovateľov
Vývoj Možné Platné a
Merania operačných úpravy spoľahlivé Naj-
definícií meraní merania konkrétnejšie
Čas
Upravené podľa : WALIZER, M.H., WIENER, P.L. /1978/. Výskumné metódy a analýzy: skúmanie vzťahov (s.37). New York: Harper a Row. Zdroj. Prevzaté z :JOHNSON,M., MAAS, M., MOORHEAD, S. Nursing Outcomes Classification ( NOC), 2. vyd. Missouri : Mosby, 2000, s. 31).
Príloha č. 3
Škály merania
Škála č. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Úplne (krajne, dokonalé, úplne) vyrovnaný (dohodnutý, urovnaný, zmierený) stav | Podstatne vyrovnaný stav | Stredne vyrovnaný stav | Mierne vyrovnaný stav | Nevyrovnaný stav |
2 | Extrémna (krajná, úplná) odchýlka od daného rozsahu | Podstatná odchýlka od daného rozsahu | Stredná odchýlka od daného rozsahu | Mierna odchýlka od daného rozsahu | Bez odchýlky od daného rozsahu |
3 | Závislý, nespolupracuje | Vyžaduje podpornú osobu a zariadenie (asistenciu) | Vyžaduje podpornú osobu | Nezávislý, s podpornými pomôckami | Úplne, celkove závislý |
4 | Bez pohybu | Limitovaný pohyb | Stredne pohyblivý | Podstatne (značne) pohyblivý | Plná (úplná) pohyblivosť |
5 | Vôbec nie | V miernom rozsahu | V strednom rozsahu | Vo veľkom rozsahu | Vo veľmi veľkom rozsahu |
6 | Neprimerané | Slabo primerané | Stredne primerané | Podstatne primerané | Celkove(úplne) primerané |
7 | Nad | Slabo | Stredne | Podstatne | Nijako |
8 | Rozsiahla | Podstatná | Stredné | Limitovaná | Nijaká |
9 | Nijaké | Limitované | Stredné | Podstatné | Rozsiahle |
10 | Nijaké | Mierne | Stredné | Podstatné | Celkové (kompletné) |
11 | Nikdy pozitívne | Zriedka pozitívne | Niekedy pozitívne | Často pozitívne | Trvalo pozitívne |
12 | Veľmi slabé | Slabé | Stredné | Silné | Veľmi silné |
13 | Nikdy nepreukazované | Zriedkavo preukazované | Niekedy preukazované | Často preukazované | Trvalo preukazované |
14 | Krutá (vážna, namáhavá, prudká) | Silná, výdatná, podstatná | Stredná | Slabá | Nijaká |
15 | Bez znakov | Limitované (rozsah znakov, príznakov) | Stredné | Podstatné | Rozsiahle |
16 | Extrémne oneskorenie (od stanoveného rámca) | Podstatné oneskorenie | Stredné oneskorenie | Čiastočné oneskorenie | Bez oneskorenia |
17 | Slabá | Dostatočná | Priemerná | Dobrá | Výborná |
Zdroj. Prevzaté z: KRIŠKOVÁ,A., et al.2001. Ošetrovateľské techniky. Martin : Osveta, 2001. s.773-774.
Príloha č. 4
Protokol delíria
Potvrdenie diagnózy delírium
- ostražitosť, nespavosť „A“ > 2 nie – nie je prípad delíria
- CAM – pozitívny
- MMSE < základ áno – NEECHAM < 25
Vyšetrenia:
- moča lakmusovým papierikom,
- ultrazvukové močového mechúra nie áno CAC-A
biochemický panel &hematológia ( CBC ) nie je prípad delírium
delíria
dni sledovania
0 14 30
Zdroj. Prevzaté z : CULP, K. 2001. Delírium. Bratislava : SPAM, 2001, s. 24.
(nepublikovaný materiál).
Príloha č. 8
Manažment delíria 6440 NIC (2000) s. 245
Definícia: Poskytnutie bezpečného a terapeutického prostredia pre pacienta, ktorý je v akútnom zmätenom stave.
Doména: Bezpečnosť(4.)
Trieda: Manažment rizík (V)
Činnosti sestry:
- Identifikujte etiologické faktory vyvolávajúce delírium.
- Zostavte (uveďte) terapie na zníženie alebo na odstránenie faktorov zapríčiňujúcich delírium.
- Sledujte neurologický stav počas (v priebehu) ochorenia.
- Poskytujte bezpodmienečne kladný vzťah.
- Ústne priznajte pacientove obavy a pocity.
- Opätovne dodávajte optimistickú ale realistickú sebadôveru.
- Dovoľte pacientovi zachovávať si také zvyky, ktoré obmedzujú úzkosť.
- Dajte pacientovi informácie o tom, čo sa deje, a čo sa môže stať v budúcnosti.
- Vyhýbajte sa skrátenému mysleniu, ak pacient vie porozumieť iba zdĺhavejším termínom (zdĺhavejšie, zhustenejšie vysvetľovanie).
- Obmedzujte potrebu vlastného rozhodovania sa, ak to pacienta rozrušuje, alebo
privádza do rozpakov.
- Riaďte podávanie („PRN“) liekov proti úzkosti a znepokojovaniu.
- Ak sa to hodí, podporte (povzbuďte) návštevnosť medzi sebou, aby sa navzájom spoznávali.
- Rozlišujte a akceptujte pacientovo vnímanie a vysvetľovanie skutočnosti (halucinácie a ilúzie).
- Podávajte svoje postrehy miernym spôsobom, bez zbytočných argumentov.
- Reagujte na tému, ale vnímajte viac tón, než obsah halucinácie alebo dezilúzie.
- Ak je to možné, zbavte sa stimulov (rozptyľujúcich vecí), ktoré rozrušujú (rozptyľujú) pacienta (napr. TV alebo obrazy na stenách).
- Udržujte vyhovujúce prostredie okolo seba, ktoré redukuje ostré kontrasty a tiene.
- Pomáhajte pri základných životných potrebách, spojených so správnou výživou, vylučovaním, pitným režimom a osobnou hygienou.
Pokračovanie prílohy č. 8
- Udržujte bezrizikové prostredie.
- Dajte pacientovi identifikačný náramok.
- Poskytnite primeraný stupeň kontroly (dozoru), sledujte pacienta, a ak je to potrebné, realizujte potrebnú činnosť.
- Ak je to potrebné, zavrite pacienta (do izolačnej miestnosti).
- Neprivádzajte pacienta do rozpakov kladením otázok, na ktoré sa nedá odpovedať.
- Informujte pacienta o osobe, mieste a čase, ak to potrebuje vedieť.
- Udržujte stále fyzické prostredie a stály denný režim.
- Poskytnite pacientovi opatrovníkov, ktorí sú mu dobre známi.
- Používajte okolité znaky (znaky, obrázky, hodiny, kalendáre a farebné šifry prostredia) na podporovanie pamäte, preorientovanie a napomáhanie primeranému správaniu.
- Nemeňte (alebo ak, tak pomaly) príliš prostredie pre pacientov, pretože to zvyšuje ich dezorientáciu.
- Podporte používanie pomôcok, ktoré dopomáhajú k pozornejšiemu vnímaniu (dioptrické okuliare, sluchové naslúchadlá, protézy).
- Pristupujte k pacientovi pomaly a spredu.
- Oslovte pacienta menom, keď s ním začínate hovoriť.
- Orientujte pacienta, aby mal všetky kontakty na odbornú zdravotnú pomoc.
- Všetko mu oznamujte jednoducho, otvorene a opisne.
- Pripravte pacienta na niektoré prichádzajúce zmeny (z obvyklej činnosti) a pripravte pacientovo prostredie ešte pred príhodou (výskytom).
- Poskytujte nové informácie pomaly a v malých dávkach, v častejších intervaloch.
- Základom pre pacienta sú plnohodnotné rodinné a interpersonálne vzťahy.
Odporúčaná literatúra
Zdroj. Prevzaté z : McCLOSKEY, J. C., BULUCHEK, G. M. 2000. Nursing Interventions Classification (NOC) 3. vyd., Missouri : Mosby, 2000. s. 245.