Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Prešovská univerzita / Fakulta manažmentu / Manažment ľudských zdrojov I.
PERSONÁLNY INFORMAčNÝ SYSTÉM (pm1_personalny_informacny_system.doc)
PERSONÁLNY INFORMAČNÝ SYSTÉM
Zdroje informácií o pracovníkoch, evidencia pracovníkov a jej využitie
(Prednáška, Mgr. Gabriela Kravčáková, PhD.)
Každý rozhodovací proces sa uskutočňuje prostredníctvom informácií. Preto je dôležité informácie mať.
Rozhodovanie v oblasti MĽZ je podmienené využívaním vhodných personálnych informácií. Ide o informácie, ktoré majú byť: pravdivé, presné, aktuálne, relevantné a dostatočne detailné.
Je dôležité, aby bol v podniku vytvorený personálny informačný systém (ďalej len „PIS“) a aby bol neustále rozvíjaný.
Definícia (podľa Koubeka)
PIS predstavuje usporiadaný počítačový systém zisťovania, uchovávania, spracovávania a poskytovania informácií o všetkom, čo sa týka personálnej práce v organizácii. Neoddeliteľnou súčasťou PIS je súbor metód a postupov používaných pri práci s informáciami, vrátane pravidiel týkajúcich sa prístupu k týmto informáciám.
Základná funkcia PIS je v zabezpečení informácií potrebných pre efektívnu realizáciu personálnych funkcií v potrebnom obsahu, rozsahu, kvalite a v čase.
Význam PIS ale nespočíva v informáciách ako takých, ALE v ich využívaní pre efektívny MĽZ.
Z toho vyplýva niekoľko otázok, ktorých zodpovedanie je obsahom prednášky:
- Aké informácie sú pre efektívny MĽZ potrebné – aký má byť ich obsah?
- Pomocou akých nástrojov sú info získavané, resp. zdroje informácií?
- Ktorí pracovníci info získavajú?
- Na akých miestach sú info zhromažďované, evidované a ako prebieha distribúcia?
- Akými prostriedkami je zabezpečovaný uchovávanie a prenos informácií?
- Aký je prínos informácií?
V období personálnej administratívy sa informácie spracovávali ručne. Od začiatku 80-tych rokov išlo už o počítačové spracovanie, no na samostatných pracoviskách. Oddelené PC sa používajú dodnes. O niekoľko rokov neskôr vďaka dynamickému rozvoju informačných technológií sú PC v podniku sieťovo prepojené. Tzn. personálny informačný systém prepojený s internými a externými informačnými systémami.
Pri sieťovom prepojení môže ísť o jednosmernú alebo obojsmernú komunikáciu.
- Jednosmernú komunikáciu zabezpečuje centrálne riadený PIS. Informácie sú uchovávané v ústrednej banke dát. K nižším úrovniam, tzn. na jednotlivé výkonové útvary sa info dostávajú len kanálmi príkazov, odkiaľ prichádzajú späť do centrály. Medzi útvarmi na rovnakej úrovni nie sú vytvorené formálne kanály komunikácie.
- Dvojsmerná komunikácia v PIS stavia na vzájomnej spolupráci všetkých účastníkov napojených na počítačovú sieť. Tzn. že informácie nie sú nedotknuteľne držané na centrálnom mieste, ale sú distribuované cez rôzne PC v sieti podľa aktuálnej potreby oprávneného účastníka. Užívateľ teda môže komunikovať s kýmkoľvek v organizácii, ale môže byť napojený aj na externé informačné systémy – napr. ide o úrady práce, úrady sociálneho a zdravotného poistenia, štatistický úrad.
PIS má poskytovať dostatočne širokú škálu informácií, ktoré sú využívané nielen na spracovanie evidencie (o počte pracovníkov, o PN, o nadčasovej práci, o vyčerpanej dovolenke, o absencii, ďalej evidenciu cudzích štátnych príslušníkov, žien na MD), štatistík a výkazov, ale na základe nich je možné realizovať potrebné analýzy pracovnej sily, pracovných pozícií, efektívnosti práce atď.
PIS má poskytovať jednak individuálne dáta a tiež hromadné dáta, napr. pre štatistické spracovanie.
PIS poskytuje informácie pre riadiace úrovne jednak aktuálne – tzn. priebežne dopĺňané, ale aj info historické. Zber, uchovávanie, spracovávanie, analyzovanie a distribúciu personálnych info realizujú zvyčajne personálni špecialisti.
Je vhodné, ak PIS obsahuje tieto subsystémy:
- informácie o pracovníkoch,
- informácie o pracovných miestach,
- informácie o personálnych činnostiach,
- informácie o vonkajších podmienkach (prostredí).
Spomenuté jednotlivé subsystémy môžu obsahovať nasledujúce typy údajov:
- info o pracovníkoch – a typy údajov:
- osobné identifikačné údaje,
- údaje o vykonávanej pracovnej funkcii a povahe pracovného pomeru, + o pracovnej dobe a pracovnom režime,
- vzdelanie a kvalifikáciu,
- údaje o doterajšej kariére,
- o realizovaných vzdelávacích aktivitách v organizácii + individuálne,
- o osobitných schopnostiach, resp. limitoch,
- údaje týkajúce sa odmeňovania, daní a odvodov (tzn. na účely sociálneho zabezpečenia),
- priestorové charakteristiky a charakteristiky dochádzky do zamestnania,
- údaje o disciplinárnom pokračovaní, atď.
O pracovníkovi sa vedú nielen údaje na osobnej karte, ktorá môže mať podobu písomnú a elektronickú, ale uchovávajú sa aj materiály a dokumenty jednak v písomnej podobe v jeho osobnom spise a výber z dokumentov možno zaznamenávať i v PIS. Osobný spis pracovníka obsahuje:
- osobnú evidenciu: žiadosť o zamestnanie, životopis, osobný dotazník, identifikačnú kartu, doklady o vzdelaní a praxi, referencie a pracovné posudky,
- pracovno-právnu evidenciu: pracovnú zmluvu, pracovnú náplň, mzdový dekrét a mzdový list, zápočtový list (ak už pracoval), dohodu o hmotnej zodpovednosti, záznamy o hodnotení, plány kariéry (rozvoja), sleduje sa každá mobilita (preradenie na inú pozíciu), uchovávajú sa záznamy o podaných zlepšovacích návrhoch a postupoch, záznamy o pochvalách, výsledky zdravotných prehliadok (ak ich držanie je zdôvodnené) a pod.
Vedenie dokumentov je povinnosťou každého zamestnávateľa.
Zvláštny typ info tvoria tzv. mäkké dáta. Ide o informácie o: pracovných postojoch, hodnotách, o spokojnosti a pod. Sú dôležité pre rozhodovanie manažérov, lebo do značnej miery umožňujú predvídať budúce správanie a konanie pracovníkov.
Problém práce s týmito info spočíva hlavne v ich získavaní, v ťažkej interpretácii, v rýchlom zastarávaní. Bez týchto info sa ale organizácia ťažko zaobíjde.
- info o pracovných miestach a typy údajov:
- kategória pracovného miesta,
- organizačné zaradenie pracovného miesta a postavenie v hierarchii pracovných funkcií,
- miesto vykonávanej práce,
- charakteristiky pracovného miesta: či je obsadené, či ide o trvalé, resp. sezónne, rizikovosť, či sú vyžadované časté pracovné cesty, či sa vyžaduje komunikácia v cudzom jazyku, či je miesto vhodné pre ženy, alebo pre osoby so zmenenou pracovnou schopnosťou (pre mladistvých), či ide o zmenovú prácu atď.
- požiadavky na držiteľa pracovného miesta,
- dátum aktualizácie informácií.
Dokumentom je: popis práce a požiadavky na držiteľa pracovného miesta.
- info o personálnych činnostiach a typy údajov:
- oblasť analýzy práce – používané metódy tvorby a analýzy pracovných miest,
- oblasť plánovania – používané metódy pri plánovaní počtu pracovníkov, pri plánovaní zdrojov na pokrytie počtu,
- oblasť získavania a výberu – použité metódy (aj info o efektivite), dotazníky, obsah a proces adaptácie pracovníkov + vyhľadávanie uchádzačov a automatizované činnosti spojené s výberom,
- oblasť hodnotenia pracovníkov – metódy, dotazníky, efektívnosť, + sledovanie výkonnosti a automatizované činnosti spojené s hodnotením,
- oblasť vzdelávania – metódy vzdelávania a ich účinnosť, plány pracovnej kariéry, plány nástupníctva
- oblasť odmeňovania a mzdovej agendy – systém odmeňovania, dáta potrebné pre spracovanie miezd a sociálnych dávok a pre analýzu mzdových nákladov, metódy hodnotenia práce, evidencia neprítomnosti v práci, evidencia pracovnej doby, nadčasy, pracovná pohotovosť, nočná práca, dovolenky,
- oblasť starostlivosti o pracovníkov – starostlivosť v členení na povinnú a nepovinnú, možnosti, poskytovanie zamestnaneckých výhod (kafeteria systém), + automatizované činnosti spojené s identifikáciou nárokov na sociálne výhody a evidenciu ich čerpania, informácie o čerpaní sociálneho fondu,
- pracovné normy – pracovný poriadok, disciplinárny poriadok, kolektívnu zmluvu + vzory dokumentov, ktoré sa používajú v personálnej práci.
- info o externých podmienkach a typy údajov:
- údaje o trhu práce, tzv. štrukturálne charakteristiky – hlavne o spádovom území, a to: napr. stav a vývoj obyvateľstva, školské a zdravotnícke štatistiky, mzdové šetrenia, sledovanie konkurenčných ponúk (iné pracovné príležitosti), sociologické šetrenia,
- pracovno-právna legislatíva – napr. zákonník práce atď.
Jednoznačný, vyčerpávajúci a všeobecne platný súbor info nie je možné uviesť, lebo:
- nároky na obsah info sú odlišné v rôznych podnikoch v závislosti od predmetu činnosti, od veľkosti firmy atď.,
- štruktúru a rozsah info určujú jednak povinnosti podniku voči inštitúciám, napr. poisťovne, štatistický úrad. Okrem toho badať snahy o obmedzovanie rozsahu info, ktoré má podnik právo získavať, uchovávať a využívať.
Preto v štruktúre informácií o pracovníkoch dochádza k častým zmenám.
PIS umožňuje užívateľovi – čo sú vlastne jeho výhody – hlavne (Kleibl, Koubek):
- zautomatizovať personálnu administratívu a znížiť náklady na výkon rutinných činností,
- rýchlo zabezpečiť personálne služby pre líniových manažérov, čím PIS v podstate prispieva k posilneniu ich právomocí v oblasti MĽZ,
- rýchlo získať info pre vyhotovenie analýz v oblasti práce, vrátane vypracovania podkladov pre strategické rozhodovanie o ĽZ,
- uľahčuje aktualizáciu údajov + uchovávanie a vyhľadávanie historických údajov, ktoré sú potrebné pre analýzu vývojových trendov.
Efektívne fungovanie PIS predpokladá aj stanovenie spôsobu a formy ochrany personálnych informácií pred možnosťou ich zneužitia. Tzn. musí byť vytvorený systém ochrany informácií (zákon o ochrane osobných údajov).
Ochranný systém predpokladá:
- že osobné údaje spracováva ich správca, t.j. zamestnávateľ, ktorý na to môže poveriť iný subjekt – tzv. spracovateľa (napr. dodávateľ, ktorý spracováva mzdy). Tieto osoby (interné alebo externé) majú povinnosť mlčanlivosti, a to aj po skončení zamestnania,
- že sú zhromažďované a spracovávané len potrebné údaje v zodpovedajúcom rozsahu,
- zvláštny režim má byť zavedený pre tzv. citlivé osobné údaje – údaje o národnosti, rase, o etnickom pôvode, o politických postojoch, o náboženstve, o tresnej činnosti, o zdravotnom stave a sexuálnej orientácii,
- uplatnenie špeciálnych kódov (hesiel), bez ktorých prístup k databanke nie je možný,
- platí, že osobné údaje je možné spracovávať len so súhlasom zamestnanca (okrem údajov, na ktoré povolenie nie je nutné – mzdové údaje).
Pozn. na spracovanie väčšiny údajov, ktoré zamestnávateľ zhromažďuje nie je súhlas potrebný. Napriek tomu je vhodné, ak napr. v pracovnej zmluve je tento súhlas vyjadrený.
PRÍNOSY PIS, resp.
MOŽNOSTI PROJEKTOV E-PERSONALISTIKY v praxi podnikov, ak PIS nie je poňatý len ako technologická záležitosť.
E-personalistika je aplikáciou internetových technológií, ktorá umožňuje, aby sa k informáciám o ľuďoch dostalo čo najviac konzumentov – v súlade so zákonom o ochrane osobných údajov.
Znamená to, že k info sa okrem Útvaru MĽZ dostávajú aj manažéri a tiež zamestnanci. Týmto sú dostupné info, ktoré o nich uchováva zamestnávateľ. Vybrané údaje môžu sami aktualizovať.
Elektronické výkazníctvo (e-reporting)
Časy, kedy sa k manažérom dostávali už spracované zostavy, resp. štatistické výkazy a nepožadovala sa spätná väzba, sú preč.
Info sú užívateľom dostupné kdekoľvek a kedykoľvek. Internet umožňuje, aby sa odbúrala závislosť na pracovnej dobe Útvaru MĽZ a závislosť na časových možnostiach jeho pracovníkov. Tento spôsob umožňuje, aby si každý, kto má právo na určité informácie, aby si ich mohol aj nejakým individuálnym spôsobom spracovať.
Elektronická dochádzka (e-attendance)
Dopyt po e-dochádzke stúpa. Nárast je zaznamenaný z dôvodu náročnosti legislatívy a tiež kvôli silnejúcemu tlaku na efektívne využívanie pracovnej doby a ľudského potenciálu.
E-dochádzka sa využíva nielen na zaznamenanie prítomnosti a neprítomnosti pracovníkov. ALE zamestnanci si e-dochádzku prezerajú, ale môžu jej obsah tiež dopĺňať o údaje, ktorými vykazujú prácu.
E-dochádzka je týmto nástrojom riadenia výkonu.
Elektronický nábor (e-recruitment)
Ide o umiestnenie ponuky voľných pracovných miest na internet. Začiatočné nevýhody (zúžená oblasť uchádzačov na odborníkov info technológií) odbúral čas.
Tento spôsob získavania pracovníkov racionalizuje administratívu + líniovým manažérom dáva možnosť aktívnej spolupráce a monitoringu celého procesu, čím v podstate zvyšuje ich spoluzodpovednosť za výsledok získavania.
Elektronické vzdelávanie (e-learning)
Ide o vyhľadávanú metódu vzdelávania napriek:
- rôznym technologickým a implementačným ťažkostiam,
- nesplneným očakávaniam realizátorov, ktorí očakávali, že sa o túto formu bude zaujímať viac ľudí.
Elektronické zamestnanecké výhody (e-benefits)
Zatiaľ nejde o príliš rozšírenú aplikáciu, pretože ešte mnoho zamestnávateľov ponúka výhody plošne. Úspešne sa ale presadzuje tzv. kafeteria systém. E-personalistika v tomto zmysle znižuje administratívnu náročnosť.
Každý zamestnanec – bez zbytočných prieťahov – chce vidieť svoju bilanciu výhod a rozhodnúť sa o ich ďalšom čerpaní vo chvíli, keď je to pre zamestnanca aktuálne. Chce si teda objednávať výhody po celý rok – práve toto umožňuje táto aplikácia.
Elektronické hodnotenie (e-assessment)
Táto aplikácia je najcitlivejšou a najobtiažnejšou. Problémom je akceptácia e-hodnotenia líniovými manažérmi a zamestnancami.
Výhodou je, že bohatý informačný kapitál získaný o pracovníkovi počas niekoľkých rokov možno bez problémov spracovať na PC, ale s veľkými problémami (až nemožné) ručne. Tzn. skvalitnené riadenie a znížená administratívna náročnosť.