Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / AN - Anglická literatúra I.
Americký postmodernizmus (an.lit.-americky_postmodernizmus.doc)
Americký postmodernizmus
ako kríza existencie literatúry 20. storočia
(Ján BAJÁNEK)
Postmodernizmus je rozporuplný pojem, ktorý intertextuálnym
spôsobom zahŕňa poznatky zo sociológie, filozofie, antropológie,
literárnej kritiky, ekonómie a ďalších disciplín. Je vedomou
fabrikáciou a transformáciou minulosti a prítomnosti. Negatívnym
dôsledkom býva eklekticizmus a objav masifikácie
a štandardizácie produktov spotrebného a zábavného priemyslu.
Jean-Francois Lyotard vníma indeterminantné prerušenie
kontinuity civilizačnej moderny ako pozitívny prvok.
Vo svojom diele The postmodern condition (1984, Postmoderná
situácia), na jednej strane súhlasí s hlavnými myšlienkami
amerického sociológa Daniela bella o kríze americkej
civilizácie v prelomovom diele The cultural Contraditions of
Capitalism (1976, Civilizačné protirečenia kapitalizmu), a na
strane druhej, spochybňuje ich význam. Lyotardovou ústrednou
civilizačnou témou je strata epických metapríbehov o určujúcich
znakoch buržoáznej spoločnosti. Lyotardove argumenty
korešpondujú s Habermasovými názormi na legitímnosť krízy
poznania v jeho významnom diele The Philosophical Discourse of
Modernity: Twelve lectures (1987, Filozofický diskurz
o modernosti: Dvanásť prednášok). Ide o systémovú abstrakciu
krízy poznania na základe jeho východiskovej a znakovej
postmodernej mnohorakosti.
V literárnom postmodernizme nie je dôvod k skepse
z prevládajúcej tendencie produkčnej a percepčnej
nelegitímnosti. Logickou zostáva otázka, čo možno považovať za
legitímny spôsob literárneho umenia po zániku epických
metapríbehov. Legitímnosť nemožno zredukovať na technologickú
funkčnosť formálnej stránky literatúry pri hľadaní pravdy
a spravodlivosti. Istým východiskom legitímnosti postmoderného
experimentovania môže byť diskusná konsenzuálnosť o jeho
podstate (Habermas, 1987). Možno argumentovať opačným názorom,
že invencia vzniká v opozícii (Lyotard, 1984). Postmoderné
umelecké poznávanie nie je len nástrojom moci argumentov.
Zjemňuje senzibilnosť, prebúdza rozlišovaciu schopnosť
a posilňuje ľudské vlohy pre akceptáciu neporovnateľného.
Postmodernizmus nenachádza opodstatnenie iba v korešpondencii
podstatných názorov teoretických znalcov, ale v javových
nelogickostiach diskurzného umeleckého prejavu invenčných
autorov.
Konzervatívny americký sociológ a politológ Daniel Bell
(1976), francúzsky radikálny filozof a publicista Jean Francois
Lyotard (1997) a umiernený americký literárny historik a kritik
Ihab Hassan (1989) vnímajú civilizačný obsah pojmu
„postmodernizmus“ rozlične. Bell však neuznáva v pravopise
zlúčenie predpony „post“ a podstatného mena „modernizmus“ do
jedného slova „postmodernizmus“ a uprednostňuje medzi oboma
slovami rozdeľovník či spojovník, teda pravopis
„post-modernizmus“. Hassan a Bell spojený pravopis
„postmodernizmus“ uznávajú. Napriek rozdielnemu pravopisu ide
v postmodernizme predovšetkým o evidentnú kontinuitu
indeterminancie spoločenského vývoja modernej a postmodernej
civilizácie.
Z hľadiska skúmania podstaty postmodernizmu ako spoločenského
javu, umeleckého smeru a literárneho trendu považujeme za
produktívne metodicky využiť a aplikovať na charakteristiku
postmodernizmu dva vzájomne protirečivé Hassanove pojmy (1985),
označujúce kontinuitu literárneho vývoja: imanenciu
a indeterminanciu. Zjednodušene povedané, ide o dve protirečivé,
dialektické tendencie literárneho vývoja: diskontinuitnú
imanenciu a kontinuálnu indeterminanciu postmodernizmu. V praxi
dosahujú situačnú, diskrétnokontinuitnú, tranzitívnu syntézu.
Každá z týchto tendencií generuje vlastné protiklady
a inherentne obsahuje prvky druhej tendencie. Ide o vývojovú
komplementárnu, spätnoväzobnú kontinuálnu medziliterárnu
interakciu neurčitého typu, ktorú označujeme ako indeterminancia.
Postmodernistická dvojznačnosť, nerozhodnosť, diseminácia
a dekon štrukcia sa stali súčasťou postmoderného života,
poznania, vzdelávania a literatúry. Na jednej strane podobná
dvojznačnosť oslobodzuje. Uschopňuje vnímať mnohorakosť tvorenia
a zvyšuje každý druh tolerancie. Na druhej strane musí podobná
dvojznačnosť implikovať blízky kontext hodnoty a moci, t. j.
autority, ktorá rovnako obmedzuje ako aj umožňuje pohyblivú
slobodu poznania. Ide o autoritu, ktorá zároveň oslobodzuje
a predchádza anarchii. Otázka referenčnej autority zohráva
kardinálnu úlohu pri postmoderných spoločenských, umeleckých
a gnozeologických rozpravách. Autorita je referenčnou konštantou
hodnotenia javov a vzťahov. V kontexte hodnotenia postmodernej
literatúry je autoritou referenčný rámec existencie postmodernej
literatúry ako autentického poznávacieho a etického umeleckého
diela.
Za postmodernizmus označujeme obdobie v americkej civilizácii,
kultúre a literatúre približne v rozpätí rokov 1945 až 1990.
Pojem postmodernizmus sa stal pomenovaním pre nové kultúrne
tendencie v divadle, tanci, hudbe, umení, architektúre
a literatúre. V literatúre, filozofii, psychoanalýze,
historiografii, informačných technológiach a prírodných vedách
sa začali vytvárať nové aliancie s humanistickými myšlienkovými
prúdmi. Po počiatočných desaťročiach terminologickej neistoty sa
pojem „postmoderna“ posunul významovo z neurčitého neologizmu aj
na sprofanované klišé, ktoré nezískalo dôstojnosť ustáleného
pojmu.
Diskontinuitná imanencia a kontinuálna indeterminancia,
prechodná trvalosť a stála neurčitosť foriem literárneho vývoja,
sú základnými atribútmi literárnej existencie postmodernizmu.
Korešpondujú s trvalou prechodnosťou a stálou neurčitosťou
vývoja spoločenského bytia a vedomia. „Postmodernizmus“ evokuje
súčasné prekročenie a potlačenie modernizmu. Označuje časovú
lineárnosť a oneskorenosť, dokonca dekadenciu. Trpí nedostatkom
sémantickej stability. Existuje mnoho jeho definícií
a interpretácií. Niektorí ho považujú za avantgardu alebo
neoavantgardu, iní za modernizmus, resp. jeho pokačovanie.
Malcolm Bradbury (1992) zdôrazňuje relativizačné,
destabilizačné a dekonštrukčné konotácie postmodernistického
zobrazovania skutočnosti, pričom upozorňuje na extrémny
postmodernizmus vo forme kritického dekonštrukcionizmu, ako
agresívny subjektívny impresionizmus, ktorý kladie do centra li-
terárneho významu postmodernistického dekonštrukčného textu
čitateľa (Bradbury, 1992:425). Mark Currie (1998) charakterizuje
inverzné možnosti časopriestorových metanaratívnych techník
postmodernizmu. Brian McHale (1992) poukazuje v diele
Constructing Postmodernism (1992, Stavba postmodernizmu) na
korelačné vzťahy verbálneho virtuálneho metasveta postmodernizmu
a elektronického virtuálneho metasveta cyberpunku televízie,
filmu a multimédií. Murray Roston (2001) považuje za etickú
príčinu vzniku modernizmu a postmodernizmu stratu totožnosti
moderného človeka. Martin Halliwell (2001) vidí príčinu pôvodu
euroamerického postmodernizmu v strate etického rozmeru
literárnej tvorby.
Kennedy (2002), v epochálnom jednozväzkovom a vyčerpávajúcom
diele Literature: An Introduction to Fiction, Poetry and Drama
(2002, Literatúra: Úvod do prózy, poézie a drámy; celkom 2218
strán), explicitne nedefinuje tvorivý alebo kritický
postmodernizmus, ale exaktne charakterizuje
dekonštrukcionistickú literárnu kritiku, ktorá vychádza
z odmietnutia jazyka ako nástroja presného vyjadrenia reality
a preto nepovažuje ani možnosti literatúry pri poznávaní
skutočnosti pomocou jazyka za reálne; a z tohto dôvodu sa
kritický dekonštrukcionizmus nezameriava na tematický obsah, ale
formálnu štruktúru diela a spôsob používania jazyka v texte
(Kennedy, 2002:2207).
Určovanie literárneho obdobia, periodizáciu, môžeme vnímať ako
proces určovania kontinuity a nekontinuity literárneho vývinu či
jeho disjunkčnej kontinuity, pričom oba pojmy považujeme
procesuálne za čiastkové a komplementárne. Tento metodologický
prístup umožňuje sledovať dvojitú perspektívu javov: podobnosti
a rozdiely, celistvosti a narušenia, koncentráciu
a odstredivosť. Pri hodnotení literárnych javov berieme do úvahy
všetky komplementárne prvky, zohľadňujeme históriu a zmenu
chápeme ako priestorový, mentálny, časový a fyzikálny
aplikačný proces modelu čiastkovej korekcie a prelomov na
literárnu udalosť.
Definícia postmodernizmu si vyžaduje štvornásobnú víziu
vzájomne komplementárnych prvkov: kontinuity a diskontinuity,
synchrónie a diachrónie. Definícia pojmu si vyžaduje aj víziu
dialektickú; charakteristické črty postmodernizmu sú vzájomne
protirečivé. Nedá sa jednoducho definitívne skonštatovať, že
postmodernizmus je jednoducho antiformalistický, anarchický
dekreatívny. Predsa prejavuje autentické identifikačné znaky
jednotiacej senzibilnosti: nepokoj hľadania neznámeho
a opätovného návratu, imanentnú komunikáciu, percepčnú
spontánnosť a bezprostrednosť myslenia.
Postmodernizmus priniesol popri periodizačnej pojmovej
a terminologickej nejednoznačnosti aj iné otvorené otázky.
Pomáhajú pochopiť historickú aktuálnosť pomocou intelektuálnej
imaginácie v poznávacích konštrukciách, ktoré historicky
odhaľujú samotného človeka. Transatlantická literatúra sa
vyvíjala za posledných viac než sto rokov tromi etapami
historickej zmeny: avantgardou, modernizmom a postmodernizmom.
Spoluvytvárajú tradíciu ltierárnej obnovy, ktorá súvisí so
širším spoločenským pohybom.
Základnými nástrojmi poetiky postmodernej prózy sú alegória,
paródia a irónia. Základnou metaforou prózy amerických
postmoderných autorov je paródia a satira, ktorá umožňuje
osobitnú, karikujúcu reakciu na etablované formy sofistikovaného
modernizmu. Charakteristickou štýlovou črtou sa stáva slovná
ekvilibristika a virtuozita.
Metafora prozaickej satiry a paródie pretrváva aj v neskorom
postmodernom románe Normana Mailera (nar. 1923) The Gospel
According to the Son (1997, Evanjelium podľa Syna), Kurta
Vonneguta (nar. 1922) Timequake (1998, Zemetrasenie času) a Toma
Wolfa (nar. 1939) A Man in Full (1998, Naozajstný chlap).
Dialektická nadväznosť modernizmu a postmodernizmu vychádza
z estetickej autonómnosti a individuálnosti umeleckej formy
modernizmu a zo sémantických aspektov estetického priestoru
ironického kozmopolitizmu postmodernizmu. Ide o výraz
interaktívnych vzťahov medzi spoločenským pluralizmom
a multisémantizáciou postmodernej prózy. Postmodernizmus
vyjadruje nekonečné a nekontrolovateľné obsahové a formálne
možnosti inverzného zobrazenia skutočnosti, na rozhraní vlastnej
existencie ako autentického literárneho umenia.
Metaprozaický experimentálny postmodernizmus sa pohybuje
v neurčitosti témy, formy, obsahu, kompozície, tvorby postáv
a štýlu. Zmazáva hranice osobného a verejného, subjektívneho
a objektívneho. Charakteristickou črtou amerických postmoderných
experimentálnych prozaikov Thomasa Pynchona (nar. 1937), napr.
v diele Gravity’s Rainbow (1973, Dúha príťažlivosti), Johna
Bartha (nar. 1930), napr. v románe Giles-Goat Boy or the New
Revised Syllabus (1966, Giles, pastier kôz) a Donalda
Barthelmeho (1931–1989), napr. v zbierke próz City Life (1970,
Život v meste) je tematická aktuálnosť a heterogénna skladba
textov, vyúsťujúca v strate štýlovej a žánrovej identity, čo je
charakteristické pre literárnu postmodernu vo všeobecnosti.
Predpokladáme, že experimentálny postmodernizmus vyvrcholil
v novožurnalistickej umeleckej realisticko-kritickej próze,
s parodicko-satirickými prvkami, v románe Toma Wolfa (nar. 1931)
The Bonfire of the Vanities (1987, Ohňostroj márnosti), ktorý sa rovnako pohybuje na hraniciach žánrovej a umeleckej autenticity.
1