Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / UZ - Špeciálna pedagogika
ŠP - ťaháky (sp-tahaky.doc)
Špeciálnou pedagogikou sa označuje vedná oblasť v sústave ped.vied,
ktorá sa zaoberá teóriou a praxou výchovy, edukácie detí, mládeže
a dospelých vyžadujúcich špeciálnu starostlivosť z dôvodu mentálneho,
senzorického, somatického postihnutia alebo narušených komunikačných
schopností, či psychosociálneho narušenia, alebo z dôvodu iných
špecifických daností, porúch učenia, správania. Môžu sa sem zaradiť
aj jedinci s výnimočným nadaním a talentom či inými špecif.potrebami.
Predmetom špeciálnej pedagogiky je skúmanie podstaty a zákonitostí
edukácie postihnutých, narušených či jedincov s inými špecifickými
potrebami z aspektu etiológie, symptomatológie, korekcie, metód
edukácie, reedukácie, ako aj profylaxie neadekvátneho vyrovnania
sa s postihnutím, narušením či inými špecifickými danosťami.
Cieľom špeciálnej výchovnej starostlivosti je vychovávať, vyučovať
a vzdelávať postihnutých a jedincov s inými špecifickými potrebami
tak, aby sa čo najskôr vnútorne vyrovnali so svojim danosťami, aby
boli spôsobilí žiť relatívne plnohodnotný život v spoločnosti ako
tvorcovia, konzumenti a ochrancovia hodnôt vytvorených
cieľavedomou činnosťou.
Špeciálna pedagogika ako vedný odbor predstavuje relatívne
ucelený, integrovaný a vnútorne diferencovaný, logicky usporiadaný
systém vedeckých poznatkov o špeciálnopedagogických javoch
a procesoch, ako aj o ich vzájomnej interakcii, ktorá sa buduje
na základe výsledkov vedeckovýskumnej činnosti.
Špeciálnopedagogickými javmi sa rozumejú také kategórie a ich
nositelia, ako napr. postihnutie, postihnutý jedinec, narušenie,
narušené dieťa, špecifické potreby, tažkovychovávateľnosť,
ťažkovychovávateľné dieťa.
Špeciálnopedagogickými procesmi sa rozumejú aktivity ako
napr. špeciálna edukácia, výchovná rehabilitácia, korekcia,
stimulácia, reedukácia, kompenzácia.
Špeciálna pedagogika zahŕňa systém poznatkov
o špeciálnopedagogických javoch a procesoch v
rámci edukácie alebo výchovnej rehabilitácie, kt. sú
vzájomne usporiadané na základe viacerých väzieb.
Pomocné vedy – ŠP kooperuje s celým radom
súvzťažných vied, ktorých poznatky využíva pri
formulovaní svojich cieľov a pri opisovaní jedinca,
u ktorého sa majú dosiahnuť určité ciele.
1.) priame pomocné vedy
- normatívne – aký by mal byť vychovávaný
jedinec (etika, logika, estetika, právo)
- deskriptívne – aký je človek (patopsychológia,
patobiológia, sociálna patológia postihnutých)
2.) nepriame pomocné vedy – opisujú postihnutého
jedinca prostredníctvom analógie, nepriamo:
kybernetika, psycholingvistika, semiotika
bionika, informatika
Hraničné vedy – odbory, ktoré v centre svojho záujmu
majú človeka, ale zaoberajú sa ním z iných aspektov.
ŠP z nich tiež čerpá: pedagogika, psychológia,
sociológia, biológia, medicína.
- humánna defektológia – zaoberá sa komplexnou
rehabilitáciou postihnutého
- liečebná pedagogika – intervenuje prostredníctvom
špeciálnych terapeutických metód
Systém špeciálnej pedagogiky vo všeobecnom zameraní:
všeobecné základy ŠP – termíny, pojmy, predmet, systém
historiografia ŠP – odboru, inštitúcií, vzdelávania ŠP
metodológia ŠP – metodológia výskumu, diagnostika
filozofia Š. výchovy – teoretické východiská, interpretácia,
explanácia
teória komunikácie postihnutých – náhradné komunikačné
systémy, informačný kolobeh
výchovná rehabilitácia – zásady, metódy edukácie, metodiky
predmetov
náuka o špeciálnych školách a zariadeniach – systém, riadenie
komparatívna ŠP – komparácia edukačných systémov,
teoretických koncepcií
špeciálna pedeutológia – ďalšie vzdelávania, uplatnenie sa
Systém ŠP podľa druhu a stupňa Š. edukačnej potreby::
pedagogika mentálne postihnutých, zrakovo postihnutých
sluchovo postihnutých, psychosociálne narušených
telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených
pedagogika detí s narušenou komunikačnou schopnosťou
s viacnásobným postihnutím, s poruchami učenia
s poruchami správania, výnimočne nadaných a talentovaných
hlavné fakty
Spôsoby, kedy vznikajú chyby, ktoré spôsobujú abnormality,
sú patogénne faktory, ktoré pôsobia vo všetkých obdobiach
vývinu (prenatálny, perinatálny, postnatálny).
Dôsledky pôsobenia patogénnych faktorov sa prejavujú
vo vývinových anomáliách.
Pre potreby ŠP sa ako najvhodnejšie javí zoskupovať
vývinové anomálie do skupín podľa Kábeleho:
ustrnutý vývin, obmedzený vývin, oneskorený vývin
prerušený vývin, pochybený vývin
Postihnutie spôsobené patogénnymi faktormi poznáme:
ireparabilné – celoživotné, relatívne trvalé
reparabilné – dieťa sa dostane vývinom do normy alebo
blízko norme včasným zistením a zásahom
Postihnutie je špeciálnopedagogický jav, ktorého nositeľom
je postihnutý jedinec. Je funkciou súčinnosti ireparabilných
patog.faktorov, kompenzačných mechanizmov a motivácie.
Postihnutie možno chápať ako relatívne trvalý, ireparabilný
stav jedinca v kognitívnej, komunikačnej, motorickej alebo
emocionálno-vôľovej oblasti, ktorý sa manifestuje s
ignifikantnými ťažkosťami v učení a sociálnom správaní sa.
Je to dôsledok anomálneho vývinu, výsledkom ktorého sú
ťažkosti pri transformácii javov a procesov do symbolických
foriem, pri ich spracovaní, uchovaní, vybavení a pri
uskutočňovaní operácií s nimi, ďalej pri riešení situácií
pohybom, v mobilite, sociálnej interakcii a v sebaobsluhe.
Narušenie je funkciou súčinnosti reparabilných patogénnych
faktorov, kompenzačných mechanizmov a motivácie.
Viacnásobné postihnutie je multifaktoriálne, multikazuálne
a multisymptomatologicky podmienený fenomén, ktorý je
dôsledkom súčinnosti participujúcich postihnutí či narušení.
Ich interakciou a vzájomným prekrývaním vzniká tzv.
synergický efekt, t.j. nová kvalita postihnutia odlišná od
jednoduchého súčtu prítomných postihnutí a narušení.
Keď je zasiahnutá CNS, sú to deti, u ktorých je dôsledkom
zníženie mentálnej schopnosti –––- mentálna retardácia.
Deti, ktoré sú nad hranicou normality (IQ nad 120)
sú výnimočne nadané.
Sú aj deti, ktoré sú telesne postihnuté (somatogénne faktory)
alebo choré (v dôsledku dlhodobej hospitalizácie)
– tieto deti je tiež potrebné vzdelávať. Lekári určujú, ako dlho
sa tieto deti môžu denne vzdelávať (2, 3, 4 hodiny).
Sú aj deti zdravotne oslabené, ktoré sú v rôznych liečebniach.
Prostredie pôsobí tiež na deti – emocionálne, vo forme blízkych
vzťahov – zlé prostredie môže viesť až k poruchám správania.
Ohrozením sa rozumie dlhodobé nepriaznivé pôsobenie
rôznych fyzikálnych, biologických, chemických psychických
či sociálnych faktorov.
Deti so sluchovým a zrakovým postihnutím – tu postihnutie
ovplyvňuje vývin reči (centra reči) v mozgu pred narodením.
Vek 5 až 6 rokov je hranica, kedy je možné naučiť reč.
Deti s poruchami reči – dôsledok vývinu porúch pri komunikácii.
história ŠP NA SLOVENSKU
Špeciálne výchovné ústavy začali vznikať na konci
19. a začiatkom 20. storočia. U nás dochádza k pokusom
na utváranie ŠP koncom 20. rokov 20. storočia.
30.roky:
- pedagóg J.Mauer – priekopník odboru
- rozlišoval pojmy pedopatológia a nápravná pedagogika
- pedopatológiu považoval za teoretickú vedu o chybných
deťoch (čo je postihnuté dieťa)
- nápravnú pedagogiku chápal ako praxeologicky vedu
o výchove chybných detí (ako vychovávať)
40. roky:
- slovenský pedagóg Viliam Gaňo – zakladateľ ŠP
- absolvoval VŠ v Budapešti
- pracoval s deťmi s poruchami reči
- označoval ako ŠP ako odbor zaoberajúci sa výchovou
a vzdelávaním postihnutých detí
- liečebná pedagogika vo význame ŠP – u nás sa tento
pojem neudomácnil
Bola to veda o výchove abnormálnych detí.
Vznikla na rozhraní medicíny a pedagogiky.
Patria sem: telesne chybní / zmyslovo chybní
rozumovo úchylní a mravne defektní
50. roky:
- pedagóg Gaňo začal označovať tento odbor pojmom
špeciálna pedagogika a rozdelil ho na:
1.) systém defektológie – ortopedická, logopedická
oftalmopedická, psychopedická
2.) systém špeciálnej pedagogiky-
ŠP telesne chybných a chorých,
ŠP hluchých, nahluchlých a chybne hovoriacich
ŠP slepých a slabozrakých
ŠP rozumovo zaostalých a ťažko vychovávateľných
60. roky:
- L.Edelsberger (ČR), A.Pajdlhauser (SR), L.Štejgerle (ČR).
- títo ju nazvali pojmom ŠP defektologická
- prvýkrát sa vyskytujú pédické označenia ŠP:
ŠP psychopedická – patrili sem mentálne postihnutí,
rozumovo zaostalí, ťažko vychovávateľní
ŠP logopedická – poruchy reči a sluchu
ŠP tyflopedická – poruchy zraku
ŠP somatopedická – telesne chybní a chorí
70. roky:
- predstaviteľom bol M. Slovák – prvý profesor ŠP v ČSSR
- venoval sa sluchovej a rečovej chybe
- defektivita = narušenie integrity človeka z dôvodu defektu
a narušenie sociálnych vzťahov
- členil ŠP podľa príčin defektivity:
a) psychopédia – mentálne postihnutí
b) etopédia – ťažko vychovávateľní
c) logopédia – chyby reči a sluchu
d) dyflopédia – zrakové chyby
e) somatopédia – telesne chybní a chorí
80. roky:
- prestavitelia sú L.Edelsberger a F.Kábele
- používali všetky rozdelenia
- vyčlenili ale sluchové chyby – surdopédia
- k somatopédii pribudla kategória zdravotne oslabených
- vznikla pedagogika kombinovane chorých
= viacnásobne postihnutých
90.roky:
- už to nie sú pédie – používa sa pojem pedagogika:
pedagogka mentálne pstihnutých, zrakovo postihnutých
sluchovo postihnutých, telesne postihnutých
jedinci s narušenou komunikačnou schopnosťou
pedagogika jedincov s vývinovými poruchami učenia
pedagogika jedincov s vývinovými poruchami správania
pedagogika viacnásobne postihnutých
pedagogika jedincov výnimočne nadaných a talentovaných
vzdelávanie pedagógov
- 50. roky – nadstavbové formy štúdia, diaľkové štúdium
- neskôr – v diaľkovej forme 5-ročné štúdium defektológie
- 1967 – v ČSR sa začalo s denným štúdiom
– v Prahe a Olomouci na pedagogických fakultách
a v BA na Inštitúte liečebnej a špeciálnej pedagogiky FiF.
- príprava bola monopedická – pre jednotlivé odbory
(poruchy) – 2 roky boli spoločné, od 3.ročníka
sa delili na jednotlivých pédov
- neskôr vznikali problémy s umiestením do zamestnania
- neskôr sa študovali odbory – kombinovalo sa to s matematikou
- v súčasnosti je ŠP mentálne a zrakovo postihnutých a logopédia
vzťahy a postoje
represívne postoje a vzťahy – spočívajú v označovaní ľudí
s postihnutím ako ľudí nežiaducich. Tento jav sa objavil
v 2. WW, kedy sa retardovaní zabíjali. Prejav represie
prechádza do segregácie. Prejav represie je nevšímavosť.
charitatívne postoje a vzťahy – ľudí vnímajú ako úbožiakov,
o ktorých sa treba starať. Je to pozitívny posun oproti prvému
represívnemu postoju. Zriaďované sú rôzne ústavy. Sú aj prvé
pokusy ich vzdelávať – bolo to na prelome 19. a 20. storočia.
humánne postoje a vzťahy – východiskom je prirodzený
princíp dôstojnosti. Človek má právo ako individualita, treba
prijať človeka takého, aký je s jeho pozitívnymi vlasatosťami.
Treba byť s postihnutým v kontakte, zriaďovať poradne.
Po otvorení problematiky postihnutého majú ľudia obavy ako
s postihnutým komunikovať, prejavujú ľútosť. Zmenilo sa to
tým, že vznikajú poradenstvá.
Špeciálnopedagogické poradenstvo je inštitucionalizované
skúmanie, diagnostikovanie a harmonizácia foriem a rozsahu
uspokojovania potrieb dieťaťa zo strany rodiny, školy, sociálneho
prostredia, ale aj seba samého v záujme dosiahnutia rovnováhy
medzi špeciálnymi edukačnými potrebami a ich spoločensky
akceptabilnou saturáciou.
postihnutie z hľadiska individuálneho
a sociálneho vývinu dieťaťa
Každé postihnutie ovplyvňuje individuálny aj sociálny vývin.
Miera vplyvu závisí od stupňa postihnutia, od druhu narušenia
a od sociálnych okolností, v ktorých sa jedinec nachádza.
Každé postihnutie ovplyvňuje v biologickom, psychologickom
a sociálnom vývine.
Dôsledky postihnutia sa prejavia na celej osobnosti. Každé
postihnutie spôsobuje krízu celej rodiny (na začiatku).
Na začiatku kontaktu je dôležitá rodina, ktorá je najviac
postihnutá. Dôležité sú poradne, pretože sa musí s tým rodina
vnútorne vyrovnať. Poradne sú limitované do obdobia veku
prípravy na povolanie.
Plné uvedomenie si postihnutia nemusí prísť – napr. hlboká
mentálna retardácia, kombinácia s ťažkým postihnutím.
Problémov s postihnutím v rodine vzniká veľa. Dôležitá je
včasná diagnóza a spôsob tlmočenia rodine.
Zlé je, keď je problém lekármi matke zjemňovaný alebo
zhoršovaný. Pri včasnej diagnóze niekedy nie je možné
nájsť postihnutie – dôležité je pravidlo informovať rodičov,
čo doteraz lekári zistili.
Každá rodina pri vyrovnávaní sa s problémom prechádza
viacerými fázami –nemajú časové ohraničenie:
fáza šoku – strach, zneistenie, ochromené jednanie neochota
uveriť, prevláda iracionálny prístup – závisí to od závažnosti
zisteného postihnutia a od osobnosti rodičov. Dôležité je informovať
rodičov, pozitívne riešenie problémov, ubezpečiť rodičov o pomoci,
spolupráci
fáza reaktívna – prejavujú sa pocity viny, otázky čo bude ďalej,
partneri sa začínajú obviňovať, bez pomoci odborníkov môže
dôjsť k rozpadu manželstva (väčšinou odchádzajú muži)
fáza adaptačná – pokusy o racionálne hodnotenie, rodičia začínajú
hľadať nové informácie o postihnutí, je dôležitá reálna prognóza,
informácie, ktoré rodina dostane, by mali byť pravdivé
fáza reorientácie – rodina začína konať, vyhľadávajú rodiny
s podobným problémom, vymieňajú si informácie, tvoria združenia,
nadácie. Väčšinou je v rodine nutná zmena v ašpiráciách. Pre
súrodencov je to ťažká situácia, ktorú nemusia sami zvládnuť.
Niekedy iný ľudia zakazujú sa hrať so súrodencom postihnutého,
aby to náhodou „nechytili“.
školská integrácia detí so špeciálnymi
výchovno-vzdelávacími potrebami
Možno k nim pristupovať v 2 polohách:
integrované vzdelávanie = vzdelávanie v bežných
školách ZŠ a SŠ (od 80.rokov 100%)
Taliansko, Švédsko, GB, Holandsko
relatívne segregované vzdelávanie
= vytváranie špeciálnych inštitúcií , toto existuje v SR,
vytvárajú sa pre jednotlivé druhy narušenia (podľa závažnosti)
Integrované vzdelávanie nie je hodné pre každého.
Pre 10 – 15% s kombinovaným narušením je lepšie
špeciálne vzdelávanie. V európskych krajinách a krajinách
východného bloku bolo segregované vzdelávanie, ale
nie na 100%. Po roku 1999 došlo k zrovnoprávneniu
oboch foriem. V súčasnosti majú rodičia možnosť výberu.
Vznikali špeciálne pedagogické poradenstvá.
Po roku 1990 bola evidencia postihnutých – lekár mal
povinnosť nahlásiť dieťa. V súčasnosti to nie je.
Školský zákon z roku 1984 určuje, aké majú deti
s postihnutím možnosť výberu vzdelávania. Sú to:
špeciálne školy (podľa druhu)
individuálna forma integrovaného vzdelávania
(dieťa má individuálny plán minimálne z jedného predmetu
– je to v normálnych školách)
vzdelávanie v špeciálnych triedach zriaďovaných v bežnej škole
(spravidla sa to robí pre rovnaký druh postihnutia, je požiadavka,
aby bol učiteľ špeciálny pedagóg)
Individuálny plán vypracováva učiteľ a školský špeciálny
pedagóg v tej škole alebo v poradni. Môže byť aj individuálne
vzdelávanie (najmä u detí oslobodených od dochádzky do školy
dané od riaditeľa školy), zo zdravotných dôvodov – škola musí
pre dieťa minimálne v rozsahu 2 hodín týždenne zabezpečiť
výučbu, keď je oslobodené od dochádzky, pri zdravotných
dôvodoch musí byť vyjadrenie od lekára, toto vyjadrenie musia
všetci akceptovať. Dieťa musí mať právne, sociálne a ekonomické
podmienky, niekedy musí mať učiteľ asistenta, je potrebné zníženie
žiakov v triede od 0 do 3 na postihnutého žiaka – určuje ho
poradenské zariadenie, závisí to od naplnenosti triedy,
materiálno-technického zabezpečenia, úpravy interiéru a exteriéru.
Od roku 2003 sú riaditelia viazaní od zabezpečenia týchto podmienok,
musia však dať prerokovať najskôr pedagogickej rade o zvolených úpravách.
spoločenské vzťahy
Kritériom pre určenie stupňa socializácie je kvalita SV.
Úrovne spoločenských vzťahov:
úplná sociálna integrácia – stav úplnej spoločenskej
a osobnej pohody, človek splynie s väčšinou
inhibovaná integrácia – znevýhodnenie, znížené
sebavedomie na základe napr. viditeľného postihnutia, tréma
obmedzená účasť v soc. vzťahoch – aktuálna rezignácia
na nadväzovanie vzťahov, znemožnenie realizácie niektorej
činnosti, ktoré by mohli viesť k zhoršeniu zdravotného stavu
zmenšená účasť v soc. vzťahoch – vzťahy sú obmedzené
na mikroprostredie (rodina, susedia), vyskytuje sa aj u ľudí,
kde by to nemuselo byť – spoločenské postoje, reakcie okolia,
jedinec sa kvôli negatívnej reakcii okolia uzavrie
ochudobnené vzťahy – rezignácia na širšie spoločenské
kontakty (DSS), jedinec potrebuje odbornú pomoc
redukované vzťahy – je to u postihnutých, ktorí majú redukované
kontakty len s niektorými osobami, je to aj u osôb, ktoré sú
vo svojom svete (autizmus)
narušené vzťahy – u ľudí, ktorí nie sú schopní zaväzovať
spoločenské vzťahy, môžu byť vyradení aj zo života v rodine
v dôsledku postihnutia
spoločenská izolácia – schopnosť spoločenských vzťahov
nie je realizovaná, je to napr. u viacnásobne postihnutých
– mentálna retardácia, ťažké postihnutia
V DSS sú aj psychológovia, ktorí postihnutým pomáhajú.
Vzdelávanie viacnásobne postihnutých je dôležité, aby sa
dostal ako človek vyššie (nemusí vedieť čítať a písať).
Ide napr. o hygienické návyky, nadväzovanie vzťahov.
Mentálna retardácia
Keď je zasiahnutá CNS, sú to deti, u ktorých je dôsledkom
zníženie mentálnej schopnosti – toto sa nazýva MR.
MR určuje je školský psychológ. Určuje ju IQ – je to od 70
a menej. Pásmo normality je 90 – 115 – tu jednotlivec už nie
je mentálne retardovaný. V minulosti toto pásmo bolo
považované za mentálnu retardáciu.
Mentálna retardácia sa delí na 4 stupne:
- ľahký stupeň MR – IQ 70 – 50
- stredne ťažký stupeň MR – iQ 35 – 49
- ťažká stupeň MR – IQ 20 – 34
- hlboká MR – IQ 19 a nižšie
Dočasné stupne mentálnej retardácie:
iná mentálna retardácia – keď dieťa vykazuje zníženie
schopností, ale sa nevie, či je to v dôsledku poškodenia
CNS alebo vývinovej poruchy
nešpecifikovaná MR – je poškodenie CNS, ale sa zatiaľ
nevie zaradiť do daných štyroch stupňov
Druhy mentálnej retardácie:
organicky podmienená MR – rozhodujúce je vývinové
obdobie, v ktorom došlo k poškodeniu.
- oligofrénia – poškodenie je od počatia do 2 rokov
(perinatálne, post natálne obdobie) - génové mutácie
- demencia – poškodenie je po 2.roku, do 2 rokov je
vývin v norme – spôsobujú to rôzne úrazy, častejšie
dochádza k regresii (ústupu) vo vývine
- abnormity pôrodu, pôrodných ciest, zápaly mozgových
blán (encefalitída) –pri liečení vývin prebiehať normálne
Vo svete je výskyt MR organicky podmienenej
cca. 3 – 4 % populácie. Ľahkej je 80%, ostatné stupne 20%.
2.) sociálne podmienená MR
– kvalita sociálneho prostredia môže ovplyvniť IQ
až o 20 bodov (pozitívne aj negatívne)
– je dôležité dostať dieťa z prostredia, ktoré naňho vplýva
negatívne, aby sa mohlo normálne vyvíjať.
Typy MR:
- eretický typ – prevláda vzruch nad útlmom, reakcia
nezodpovedá podnetu, hyperaktívne deti, dieťa nevydrží
pracovať 10 – 15 minút, musia byť stanovené pravidlá činnosti
- apatický typ – je problém odstať dieťa do činnosti
a udržať ho v činnosti, je potrebné stanoviť individuálny
plán, ak je v normálnej škole
- zmiešaný typ
V špeciálnej škole sú typy A, B, C.
B variant – sú tu deti stredne ťažko postihnuté,
je 10 rokov školskej dochádzky
– sú to stupne nižší, stredný, vyšší a pracovný
(nižší a stredný 3+3 roky, vyšší a pracovný 2+2 roky)
C variant – individuálne vzdelávanie, sú tu viacnásobne
postihnuté deti, je tu tiež povinná 10 ročná dochádzka.
Niektorí postihnutí nemusia chodiť do školy, ale lekár určí
čas, kedy nemá byť zaťažený školou. Vtedy riaditeľ vydáva
dokument, že dieťa nebude chodiť do školy, ale musí
zabezpečiť jeho vzdelávanie tam, kde sa nachádza
(najmenej 2 hodiny týždenne)
Tréning fonematického sluchu – v PrŠ sú prvky Hv.
Tréning grafomotoriky – v PrŠ sú prvky Vv.
Ide tu o technické požiadavky – uchopenie písacieho
nástroja, koordinácia oko – ruka, orientácia v priestore.
A variant – bežná príprava na učenie písmeniek je
1 mesiac, v špeciálnej škole sú to 3 mesiace
– bežne dieťa ovláda po 1. ročníku všetky písmenká,
v špeciálnej škole po 3. ročníku
B variant – výrazne redukovaný obsah vzdelávania
– vzdelávanie nie v klasických podmienkach – nie je
rozložené na ročníky – ide o 10-ročné vzdelávanie
– nie sú používané špeciálne učebnice – buď tie pre
A variant alebo vlastné materiály učiteľa
C variant – individuálne vzdelávanie
– v bežnej, ani v integrovanej triede prakticky nemožné
Cca. pre 10 – 15 % detí je efektívnejšie realizovať edukáciu
v špeciálnych vzdelávacích inštitúciách a prípadný neskorší
prechod do iného zaradenia.
Sluchové postihnutie
Surdopédia = pedagogika sluchovo postihnutých.
- cca. 1% ťažké sluchové postihnutie=hluchota a cca. 3 – 4%
nedoslýchavých z populácie detí
V minulosti neboli jednoznačné názory ako vzdelávať nepočujúcich.
Už v prvých náznakoch vzdelávania – jeden z prvých ústavov bol
parížsky ústav 1770, zakladateľom bol Abbé de l´Eppé
– sa rozhodlo ísť metódou prirodzeného komunikačného
prostriedku, t.j. použitie posunkového jazyka (FR.metóda)
V tomto prípade sa celý edukačný proces realizuje s posunkov.
Neskôr sa objavili názory, že by bolo dobré aj deti takto postihnuté
vzdelávať orálne, aby dokázali komunikovať aj s počujúcimi.
Kempelen sa chodil pozerať do tohto prvého parížskeho ústavu,
chcel týmto deťom pomôcť. Zostrojil hovoriaci stroj a napísal
traktát „Mechanizmus ľudskej reči“.
Druhý vzdelávací ústav pre nepočujúce deti bol v Lipsku,
Nemecko 1778, zakladateľom bol Samuel Heinicke.
Tu sa uplatňovala hlásková metóda – deti sa učili
orálne ústnu reč a odzeranie z pier.
Toto prinieslo diskusie a polemiky, čo je lepšie.
Rakúsky cisár Jozef II. navštevoval oba tieto ústavy a rozhodol
sa zriadiť tretí ústav pre nepočujúce deti vo Viedni 1779.
Tu začali najskôr využívať francúzsku metódu, neskôr potom
nemeckú metódu. Nakoniec používali kombinovanú metódu.
Milánsky zraz 1783 – tu sa mali dohodnúť, ako sa budú tieto
deti vzdelávať. Bola tu silná nemecká loby a tak nemeckí
odborníci odporučili používať hláskovú metódu,
čo tieto polemiky iba prehĺbilo jediná metóda nie je možná.
Posledné, takmer už 100 ročné trendy ukazujú, že
východiskovým, prirodzeným komunikačným prostriedkom
je posunkový jazyk. Neskôr s postupnou snahou osvojiť
si aj orálnu reč. Ale základom je posunková reč.
Každý národný posunkový jazyk má svoje špecifiká.
Základná škola pre sluchovo postihnutých má totožné dokumenty
ako bežná škola, ale to prevažne len na papieri. Dôležité je,
ako si tieto deti vedia osvojiť tieto poznatky.
Integrované vzdelávanie môže veľmi pomôcť osvojiť si obsah
vzdelávania, ale to predpokladá komunikáciu v prostredí, v
ktorom sa deti nachádzajú.Tendencia je vytvárať podmienky
aby boli vzdelávané v prirodzenom prostredí.
Samotné sluchové postihnutie býva prevažne dôsledkom
patologického orgánového postihnutia.
Môže ísť o: vrodené alebo získané sluchové postihnutie
Významné je obdobie, v ktorom došlo k poškodeniu sluchového
analyzátora – či k tomu došlo pred alebo po ukončení vývinu reči,
teda obvykle pred vstupom do školy (5. – 6.rok)
Ak dôjde k poškodeniu DO ukončenia vývinu reči,
ide o prelinguálne poruchy sluchu.
Ak dôjde k poškodeniu PO ukončení vývinu reči
ide o postlinguálne poruchy sluchu.
Keď už má dieťa osvojenú orálnu reč, už s tým môžeme rátať
pri ďalšom vzdelávaní.
Klasifikácia sluchového analyzátora závisí od toho, či sa jedná
o poškodenie periférnej časti sluchu alebo či je poškodená
centrálna, nervová časť.
Typológia sluchového postihnutia – odvíja sa od lokalizácie
sluchového analyzátora:
- kondukčný typ sluchového postihnutia
– poškodenie prívodného a prevodného ústrojenstva
– zníženie počutia len v oblasti hlbokých tónov
- vnímací, percepčný typ sluchového postihnutia
– poškodenie vnímacieho, percepčného ústrojenstva
– zníženie počutia v oblasti vysokých tónov
- kombinovaný typ sluchového postihnutia
– poškodenie vnímacieho, percepčného aj prívodného
a prevodného ústrojenstva
– zníženie počutia v oblasti hlbokých aj vysokých tónov
- centrálny typ sluchového postihnutia
– poškodenie centrálnej časti sluchového ústrojenstva
– problém s počutím v rámci celého spektra sluchu
– ide o najťažšie postihnutie
Stupne sluchového postihnutia – škála, v ktorej je výpadok,
v ktorej dieťa nepočuje:
- ľahký stupeň SP – 21-40 dB (mierne poškodenie)
- stredný stupeň SP – 41-55 dB (nedoslýchavosť)
- stredne ťažké SP – 55-70 dB
- ťažké SP – 71-90 dB
- veľmi ťažké SP – strata viac ako 90 dB (hluchota)
Pomôcky pri sluchovom postihnutí: – škála, v ktorej je výpadok, v ktorej dieťa nepočuje:
podporné kompenzačné prostriedky (prístroje)
odzeranie z pier, daktylovanie (prstová abeceda)
písaná reč, orálna reč
Posunok = slovo, pojem (celé ruky, telo)
Daktylný znak = hláska, písmeno (prsty)
V SR je zrovnoprávnený posunkový jazyk ako úradný jazyk
nepočujúcich od roku 1995. Verejné inštitúcie musia
zabezpečiť tlmočníka do posunkovej reči.
Zrakové postihnutie = TYFLOPÉDIA
80% venom okolia tvorí zrakový analyzátor.
Zrakové ústrojenstvo je anatomicky vyvinuté už pri narodení.
Fyziologicky sa zrakové ústrojenstvo vyvíja postupne:
- do 6.roku sa vyvíjajú základné zrakové funkcie
- v 6.rokoch už je plnohodnotné - binokulárne videnie
fixačné reflexy, fungujú obe oči spolu, AS zraková práca
diferenciačná schopnosť
- v 9. až 12. roku sú kompletne rozvinuté všetky funkcie
Oftalmologické kritériá určujú stupeň a mieru invalidity,
majú vplyv na výber vzdelávacej inštitúcie.
Sem patria kritériá zrakovej schopnosti.
Podľa stupňa postihnutia rozdeľujeme:
a) osoby s binokulárnymi chybami
- tupozrakosť + škuľavosť
b) slabozrakosť
c) čiastočne vidiaci (praktická slepota)
d) nevidiaci
Pedagogicko-psychologické kritéria
adaptabilita, sociabilita, čas vzniku postihnutia
etiologické hľadisko - orgánové alebo funkčné poškodenie
- časové hľadisko (pred 9.-12. rokom alebo neskôr)
CHYBY LOMIVOSTI = REFRAKČNÉ CHYBY ZRAKU
poruchy optickej sústavy oka, je porušený správny pomer
medzi dĺžkou oka a lomivosťou svetelných lúčov, najčastejšou
príčinou týchto chýb je zmena dĺžky oka alebo to, že časti oka
zodpovedajúce za lom svetelných lúčov (rohovka a šošovka)
lomia lúče viac alebo menej. V skoršom veku je prispôsobovania
schopnosť oka oveľa vyššia, môže sa prejaviť až po nástupe
do školy, keď je zaťaženie oka väčšie
krátkozrakosť – myopia
– oko je príliš dlhé alebo lomivosť optickej sústavy oka je väčšia
– svetelné lúče prichádzajúce do oka sa preto zbiehajú pred
miestom najostrejšieho videnia a nie na sietnici, čím vznikne
rozmazaný obraz na sietnici
ďalekozrakosť – hypermetropia
– oko je naopak príliš krátke alebo lomivosť optickej sústavy
je nedostatočná, svetelné lúče sa preto zbiehajú za sietnicou,
na sietnici vzniká rozmazaný, zahmlený obraz
astigmatizmus
– zakrivenie rohovky alebo šošovky je nepravidelné, vzniká
anomálny lom svetelných lúčov, v dôsledku čoho vzniká
nedostatočne ostrý obraz – nie body, ale čiakry
Astigmatizmus je nerovnomerné zakrivenie predovšetkým
rohovky, pri ktorom rohovka nemá pravidelný pologuľovitý tvar,
ale je v niektorých smeroch sploštená alebo naopak viac
zakrivená. Časť svetelných lúčov sa preto zbieha mimo miesta
najostrejšieho videnia a na sietnici vzniká neostrý obraz.
BINOKULÁRNE CHYBY
- najpočetnejšia skupina až 7% výskyt u detí
- ide o poruchu funkčnej rovnováhy medzi očami
- je narušená fyziologická spolupráca medzi Ľ a P okom
Príčiny:
rozdiel v zrakovej ostrosti medzi Ľ a P okom
znížený rozsah zorného poľa Ľ a P oka
– 120 vertikálne/120 horizontálne, trubicové videnie
odchýlka od rovnovážneho postavenia očí
- Sem zaraďujeme aj MONOKULOV – osoby s jedným
okom (anoftalmia), jedným vidiacim okom
- Takto postihnuté deti sú vzdelávané prevažne v bežných
školách, deti absolvujú len krátky výcvik v špecializovaných
klinikách 6-8 týždňov. Len malé množstvo takýchto detí je
vzdelávaných v školách pre nevidiacich
a) tupozrakosť = amblyopia
- prevažne funkčná, reparabilná porucha, spôsobená rozdielom
v zrakovej schopnosti Ľ a P oka. Tieto rozdiely spôsobujú, že
dieťa povedome preferuje obrázok zo silnejšieho oka
a potláča slabšie oko
b) škuľavosť = strabizmus
- porucha rovnovážneho postavenia očí - pri pohľade do diaľky
oči zvierajú rôzny uhol, nie sú na jednej osi videnia. Nedochádza
k fúzii obrazu, ale dochádza k zdvojeniu obrazu DYPLOPIA
negatívne to vplýva na celý zrakový vnem
dieťa sa snaží podvedome jeden obrázok potlačiť
osi videnia sa môžu: rozbiehať – divergentný strabizmus
alebo zbiehať – konvergentný strabizmus
Môže ísť o vertikálne alebo o horizontálne posunutie
Môže ísť o konštantný strabizmus (stály), periodický strabizmus
(vyskytujúci sa len v určitých situáciách) alebo o alternujúci
strabizmus (každé oko pozerá iným smerom)
Keď je porušené vnímanie priestoru a priestorových vzťahov,
nedochádza k vnímaniu trojdimenzionálneho obrazu – hĺbka.
Tatko postihnutí jedinci nesprávne odhadujú vzdialenosti,
umiestnenie v priestore, smer a pohyb, zle vnímajú
aj svoj vlastný pohyb. Nesprávne vnímanie priestoru vyvoláva
aj zúženie zrakového poľa, až do trubicového videnia.
SLABOZRAKOSŤ
zníženie zrakovej ostrosti oboch očí
nižší výskyt 0,02 – 0,04% detskej populácie
v tomto prípade ide o heterogénnu skupinu-problém
navonok sa môže prejavovať ako tupozrakosť
rozdiely medzi slabozrakosťou a tupozrakosťou:
S – orgánová porucha, T - funkčná porucha
S – relatívne ireparabilný stav, T – reparabilný stav
klasifikácia slabozrakosti nie je jednotná, hlavným kritériom
je vízum do diaľky:
horná hranica S je vízus do diaľky 5/20 = 25%
dolná hranica S je vízus do diaľky 3/50 – 1/50 = 6-2%
pri slabozrakosti je často nutné obmedziť prudké pohyby
je tu dôležité osvetlenie – bežne vyhovujúca intenzita je
250 luxov, slabozrakým vyhovuje 500 luxov, naopak
napr. pri albinizme treba osvetlenie tlmiť, využíva sa
kazetové alebo lokálne osvetlenie
dôležitá je aj veľkosť písma – vyhovuje stredne veľké
písmo (cca. ako v šlabikároch pre deti)
je potrebné ostrejšie okontúrovanie
pracuje sa s učebnicami pre bežné školy – väčšina
má už veľmi dobré technické vybavenie
„Slabozrakosť ako pedagogický problém“ O. Németh
ČIASTOČNE VIDIACI
ide o osoby so zvyškami zraku
tu sú umiestnené deti už väčšinou v triedach pre
slabozrakých, ale častejšie pre nevidiacich
dieťa vie rozoznať prsty na ruke len teste pred očami,
na natiahnutej ruky už nie
NEVIDIACI
na Slovensku je určené, že ide o takú osobu, ktorá má
centrálnu zrakovú ostrosť na lepšom oku po korekcii
6/60 = 10% normy a menej
zmena písma a tlače 1825 Louise Braille Braillovo
písmo – princíp spočíva v šesťbodí 1004, 2005, 3006