zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / vývinová psychológia Jakabčic

 

Vývinová psychológia - ťaháky 1 (Jakabčic) (vyvinova_psycho1-tahaky.doc)

 

Psychológia

  1. veda, ktorá sa zaoberá psychickou

reguláciou správania, prežívaním a správaním

sa skúma psychické stavy, procesy a vlastností

   osobnosti človeka

  1. prežívanie a správanie sa človeka nie je statické,

ich kvalita a procesy ich regulácie sú rozdielne

aj vo vzťahu k jednotlivým fázam života

  1. štúdium zmien v prežívaní a správaní

v časovom priebehu je predmetom

široko chápanej VP

 

Predmet vývinovej psychológie

  1. zaoberá sa vývinom psychiky u človeka

od začiatku existencie – od počatia až

po ukončenie existencie – po smrť

  1. pre vývin sú charakteristické zmeny

VP – sledovanie, registrácia,

analýza zmien, ktoré sa uskutočňujú

v psychike človeka v jeho jednotlivých

vývinových fázach – či je tento proces

nevyhnutne daný, či má pravidelnosť

alebo je náhodný

  1. predmetom VP je aj skúmanie podmienok,

   ktoré tieto zmeny determinujú

  1. skúmanie priebehu výv.procesu,

   príčinných súvislostí, jeho zákonitostí

  1. cieľom je vytvorenie koncepcie,

všeobecne-platnej teórie ps.vývinu

a systému poznatkov o VP, čo umožní

vysvetliť pozorované vývinové javy,

predvídať priebeh ps.vývinu

  1. popis vývinu nemôže byť nikdy úplným

výpočtom samotných registrovateľných

faktov, ale vždy už predstavuje výber

z nespočetného množstva dejov

 

Časové kritérium – časové okruhy

  1. Ontogenéza psychiky

– vývin psychiky jednotlivca v priebehu

 celého života, hľadisko časových okruhov

 od počatia až po smrť

  1. Fylogenéza psychiky
  1. ako sa človek vyvíjal v histórii

            –        vývin psychiky v intenciách vývinu

                človeka ako druhu

            – skúmame retrospektívne;

               štúdium fylogenézy je založené na

              pozorovaní a porovnávaní                                    

              správania rôznych živočíšnych druhov

           na rozdielnom stupni evolučného radu

             – etymológia = skúma správanie zvierat

              a aplikuje tieto poznatky aj na vývoj VP

            3.        Antropogenéza psychiky

              – štúdium VP dnešného človeka

              (HSS) v rámci jednotlivých

                 historických etáp

               - vývin psychiky človeka vo vzťahu k 

              jednotlivým historickým etapám

              života spoločnosti a rôznym civilizačným okruhom

             4.        Aktuálna genéza

             – ako sa psychika mení formatívnymi

              priebehmi, učením sa, výchovou

              – vývin ps. procesov v kratšom

              – časovo obmedzenom úseku

              života človeka, napr. vnímania,riešenia

              problémov v priebehu učenia, osvojovania

               špeciálnych zručností

 

Aký význam, zmysel má VP pre pedagogickú prax

  1. Poznatky, ktoré prináša VP umožňujú pedagógovi

        lepšie poznať dieťa, ktoré učí a vychováva.

          Žiaduci efekt výchovno-vyučovacej činnosti môžeme

           očakávať len vtedy, ak spôsob realizácie tejto

          činnosti zodpovedá     dosiahnutej vývinovej úrovni

         dieťaťa, ak požiadavky, ktoré na dieťa kladieme sú

          primerané jeho možnostiam, a dieťa je reálne

          schopné ich splniť.

  1. Často môže úroveň vývinu konkrétneho žiaka

  zodpovedať úrovni normy daného veku, ale nemusí

  byť v súlade s jeho reálnymi predpokladmi

   – žiak má na viac ako momentálne dosahuje.

Úlohou učiteľa je snažiť sa poznať potenciál dieťaťa

a napomáhať mu k jeho najplnšiemu rozvinutiu

  1. Nie vždy sa muší vývin dieťaťa uskutočniť v zhode

  s normou, môže dôjsť k odchýlkam vo vývine.

Čím skôr sa podarí nežiaduci jav identifikovať,

prijať opatrenia na nápravu, tým menší dopad

bude mať na ďalší priebeh jeho vývinu

 

Aký je to nomotetický a ideografický prístup

- Ps.vývin každého človeka má jedinečný charakter

a z toho dôvodu môžeme uvažovať o tom, že prístup

nomotetický je potrebné nahradiť skôr ideografickým.

Rôznorodosť, premenlivosť ps. vývinu však nie

je synonymom náhodnosti, či nepredvídateľnosti.

Ide skôr o to, aby sme z pozorovaných faktov vyvodili

zákonitosti, ktoré je možné aplikovať na individuálne

prípady s ich osobnými zvláštnosťami.

Nomotetický prístup

  1. zameranie na všeobecne platné zákonitosti
  2. snaha  o vystihnutie všeobecne platných zákonitostí

Ideografický prístup

  1. zameranie na jednotlivca, individuálne charakteristiky
  2. prístup zameraný na objasnenie jedinečnosti vývinu,

ktorý vyjadruje skôr neopakovateľnú individuálnosť

vývinu každého jednotlivca

 

Metódy výskumu

- VP používa tie metódy, ktorými disponuje

ps. vo všeobecnosti – pozorovanie, experiment,

psychologický test, dotazník, rozhovor, analýza

výtvorov ľudskej činnosti. Vzhľadom na to, že

výskum pracuje s jednotlivcami rôzneho veku,

posudzujeme vhodnosť metódy nielen vo vzťahu

k skúmanému problému, ale aj k veku skúmaných

  1. pozorovanie
  2. experiment
  3. psychologický test
  4. dotazník
  5. rozhovor
  6. analýza

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Typy výskumov; metodologické prístupy

- Keďže jednou z úloh VP je zachytiť a stanoviť

zmeny v čase, musí tieto metódy používať

v rôznych časových úsekoch.  

 Podľa toho, ako sa tento zámer realizuje,

rozoznávame 2 základné metodologické prístupy:

1. longitudinálny – pozdĺžny výskum

- tento spôsob môžeme charakterizovať tak,

že ide o skupinu osôb rovnakého veku, ktorú

sledujeme v dostatočne dlhom období,

napr. od narodenia až po koniec dospievania

- výhody

môžeme zachytiť dynamiku vývinu,

aj fakty, ktoré sme nepredpokladali

- nevýhody

ak niekto z výskumu vypadne,

nemôžeme ho nahradiť iným

výskum je zdĺhavý, drahý, po viacerých

rokoch nemáme koho skúmať

2. prierezový výskum

- pri tomto spôsobe máme zostavené viaceré

výskumné skupiny zložené z jednotlivcov

rôzneho veku

- máme určitý časový výsek, napr. skúmame

skupiny 5-ročných, 10-ročných, 15-ročných detí

- na vývinovo podmienené zmeny usudzujeme

v tomto prípade nepriamo – porovnávame

zistené hodnoty sledovanej premennej

(napr. spôsob riešenia problému) u daných

výskumných skupín a predpokladáme,

že prípadný rozdiel medzi skupinami

rozdielneho veku je vývinovo podmienený

3. semilogitudinálny výskum

- je to zrýchlený longitudinálny výskum

- doba výskumu je podstatne kratšia oproti

longitudinálnemu výskumu, je to zrýchlený

výskum napr. z 15r. na 5r.

- je to kombinácia longitudinálneho a prierezového

výskumu používaná často vo výskumnej praxi

- máme zostavených niekoľko vekovo odlišných

skupín, ktoré sú po určitú dobu sledované

a opakovane vyšetrované

- máme napr. skupinu vo veku od 3-6 rokov

a od 5-9 rokov – vzniká tu prienik veku

4. ipsatívny výskum

- v lit. Sa stretávame aj s pojmov IV

alebo prípadové štúdie

- pri ipsatívnom sledovaní ide o veľmi podrobné

skúmanie jednotlivca, napr. jedno dieťa (N=1)

- problém je potom zovšeobecňovať získané

poznatky a aplikovať ich na iné osoby

- výsledky sú tu skôr platné pre dotyčného

 

Vývinová zmena

  1. za vývinovú zmenu považujeme

takú zmenu, ktorá znamená prechod

od menej dokonalého k dokonalejšiemu,

je relatívne stála – udržuje sa dlhší čas,

kým nie je včlenená do vývinovo vyšších

prejavov, a je v zákonitom vzťahu

k fyzickému veku. (napr. prvé slovo)

  1. zmeny vo vývine nastávajú v presne

stanovenom poradí (napr. dieťa najskôr

zvládne sedenie, potom státie a nakoniec

chôdzu)–je to tak u každého dieťaťa nie inak

 

 

Charakterizuj psychický vývin

  1. Vývin môžeme charakterizovať

ako proces, ktorý prináša celý rad

zmien, ktoré majú progresívny

charakter, ktorý nie je náhodný,

ale naopak zákonitý, ktorý je

výsledkom vzájomného pôsobenia

vnútorných a vonkajších činiteľov

a ktorý je nezvratný

  1. tento proces zmien štruktúry bio.,

 soc. a psychickej nazývame vývin

  1. jednou zo základných charakteristík

vývinu ja jeho smerovanie – od menej

dokonalého k dokonalejšiemu. Vývin

nespočíva v narastaní kvantity, ale

jeho podstatou je zmena kvality

  1. Vývin človeka je výsledkom hybných síl,

ktoré pôsobia z vnútra organizmu či už

bio. alebo psycho. charakteru, a vonkajších,

najmä soc. podm.

 

Diferenciácia & integrácia

  1. jednou zo základných charakteristík

vývinu ja jeho smerovanie – od menej

dokonalého k dokonalejšiemu. Vývin

nespočíva v narastaní kvantity, ale jeho

podstatou je zmena kvality. V tomto pohybe,

smerovaní môžeme vidieť dva procesy

– diferenciáciu a integráciu

diferenciácia a integrácia vedie k čoraz

vyspelejšiemu vnútornému usporiadaniu,

preorganizovaniu štruktúry organizmu,

psychiky, vedie k jej zdokonaleniu

  1. diferenciácia

vznikajú tak nové činnosti u človeka

rozčleňovanie už existujúcich činností,

napr. pohyby ruky sa zjemňujú, zdokonaľuje

sa senzomotorická koordinácia – to isté platí

aj pre psychickú stránku – rozširuje sa paleta

citového prežívania, intelektuálnych výkonov,

záujmová štruktúra a pod.

  1. integrácia

dosahovanie celistvosti, súhry

čím viac častí organizmu sa podieľa na

nejakej činnosti, tým je potrebná ich dokonalejšia

súhra – čím viac má človek potrieb, záujmov,

tým dokonalejšia musí byť integrácia, ktorá

mu umožňuje navzájom ich zlaďovať, prijímať

nevyhnutné kompromisy, zabezpečovať

v živote určitý poriadok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Proces vývinu schopnosti človeka

  1. človek neprichádza na svet s hotovými

vlastnosťami, ale len s určitými predpokladmi,

ktoré sa môžu, ale aj nemusia rozvinúť.

V priebehu jeho života sa objavuje niečo nové

a niečo stráca alebo mení podobu. Človek sa

stáva zložitejším tak vnútorne, ako aj navonok

tento proces zmien štruktúry biologickej,

sociálnej a psychickej nazývame vývin

-         VÝVIN je výsledkom pôsobenia vnútorných

a vonkajších vplyvov

-          vloha-vnútorná podm.+aktivita-vonkajšia

podmienka => vloha sa mení na schopnosť

  1. schopnosti sú relatívne stabilné vlastnosti

osobnosti človeka, ktoré mu umožňujú

úspešné vykonávanie určitých činností

- VLOHA – osobitosť nervovej a neurálnej sústavy

- vnútorná dispozícia, podmienka

- má multidimenzionálny charakter

(vlohy na hudbu => klavirista, ladič klavírov)

 

 

Uveď podmienky psychického vývinu

- vývin človeka, jeho psychiky je výsledkom

zložitej interakcie rôznych podmienok.

Je výsledkom hybných síl, ktoré pôsobia

z vnútra organizmu či už biol. charakteru

(dedičnosť) alebo aj psychologického

charakteru (osobnosť), a vonkajších,

najmä sociálnych podmienok

- ps. vývin je podmienený celým radom

faktorov odlišného charakteru, ktoré však

pôsobia vo vzájomnej, zložitej interakcii.

- môžeme ich rozdeliť do týchto kategórií:

  1. vnútorné činitele vývinu

= biologické (dedičné, získané pri počatí)

+ psychologické (osobnosť)

  1. zdedené genetické informácie

– genetický program človeka obsahuje info.

potrebné pre vznik ľudského         jednotlivca, ktorý

má typické znaky a vlastnosti svojho bio. druhu

  1. psychologické – ps. vývin nie je určovaný

len bio. a soc. To, akí sme, aká je naša

osobnosť, ideály, ako konáme v istých situác,

sa do značnej miery môže podieľať na tom,

akí budeme. Každý človek je teda do určitej

miery tvorcom seba samého

  1. vonkajšie činitele vývinu

= prírodné prostredie

+ sociálne prostredie

+ učenie sa + výchova

  1. faktory prírodného prostredia

– naše životné prostredie, miesta, kde žijeme

a ktoré vyhľadávame, ktoré prirodzene považuj

za optimálne. Ľudia typicky reagujú na úzko

definované životné prostredie.

  1. faktory sociálneho prostredia – pre ps.vývin

človeka sú z vonkajších faktorov dôležitejšie

činitele sociálneho prostredia než činitele

prírodného prostredia. V procese socializácie

sa človek mení z „biologickej jednotky“

na psychologickú, spoločenskú bytosť.

        socializačné činitele majú rôzny charakter:

  1. všeobecné sociokultúrne vplyvy
  2. veľká sociálna skupina, vrstva
  3. malá sociálna skupina

 

 

Podiel vplyvu jednotlivých činiteľov

- na základe existujúcich koncepcií

psychického vývinu môžeme predpokladať:

  1. elementárne, základné funkcie

(napr. zraková ostrosť) sú relatívne väčšmi

determinované geneticky (vnútornými,

biol.i činiteľmi), kým vyššie, komplexnejšie

sú väčšmi determinované vonkajšími (prostredím)

  1. v priebehu vývinu sa relatívne zmenšuje

váha biologickej determinácie a väčší vplyv

nadobúdajú vonkajšie činitele

  1. vlastnosti vykazujúce krajnú mieru prejavu

(vysokú alebo nízku) sú pravdepodobne väčšmi

determinované geneticky. Charakteristiky, ktoré

majú stredné hodnoty (podľa Gaussovej krivky),

sú výraznejšie závislé na vonkajších vplyvoch

prostredia, na výchove.

  1. v procese dosahovania čoraz väčšej autonómie

osobnosti sa ťažisko vekom presúva z biogenetick

a vonkajších formatívnych vplyvov na stále vyšší

podiel psychologických hybných síl, k stále

vyššiemu podielu vlastného „ja“

  1. na najvyššej úrovni rozvoja osobnosti sa stáva

dominujúcim viac alebo menej vyspelý vnútorný

integračný systém východísk duševného

diania osobnosti (múdrosť, charakter, vzdelanosť)

 

 

Druhy zmien vo vývine

  1. môžeme deliť na evolučné a involučné

–časovo sa prekrývajú, výrazne sa prejavujú

najmä v starobe

  1. evolučné zmeny (evolúcia)

        → predstavujú progres, prechod k vyššej kvalite,

predstavujú vzájomne sa podmieňujúci

a neopakovateľný rad zmien zameraných na

určitý cieľ – dosiahnuť takú štruktúru organizmu,

ktorá je charakteristická pre dospelého jedinca.

2. involučné zmeny

        → predstavujú úbytok, úpadok niektorých

schopností či adaptívnych funkcií tak v telesnej,

ako aj duševnej oblasti – telesné orgány slabnú,

strácajú svoju funkčnosť, v duševnej sfére vekom

dochádza k strate záujmov, stráca sa schopnosť

prispôsobovať sa novému prostrediu a pod.

iný spôsob delenia zmien vo vývine

je podľa kvantity a kvality

1.kvalitatívne zmeny

zmeny vo veľkosti                                                        

zmeny  proporciách

2.kvantitatívne zmeny

vznik nových vlastností

zanikanie starých vlastností

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Normatívne a nenormatívne vplyvy

  1. NORMATÍVNE VÝVINOVÉ VPLYVY

→ také, kt. sa vyskytujú a pôsobia približne

rovnako na väčšinu populácie danej vekovej kategórie

  1. vekové – môžu mať biologický charakter

(puberta) alebo sociálny charakter (nástup do školy)

  1. historické – spoločné pre určitú generáciu

alebo kohortu – pre ľudí vyrastajúcich v rovnakom

čase na rovnakom mieste. (vojny,krízy,spoločnosť)

  1. NENORMATÍVNE VÝVINOVÉ VPLYVY

→ také životné udalosti, ktoré sa nevyskytujú

alebo nepôsobia na väčšinu populácie

daného veku, skôr vo vzťahu k jednotlivcom.

Môžu sa vyskytnúť a pôsobiť v rôznom čase.

(smrť rodičov, vážny úraz, narodenie dieťaťa)

 

Zrenie & učenie a ich vzájomný vzťah

  1. zrenie je proces, ktorý je determinovaný

vnútornými faktormi. Je funkciou určitého

programu genotypu, ktorý sa prejavuje

zákonitou postupnosťou vývinových zmien

Z = f (GPČ) zrenie je genetického

programu v čase

  1. učenie je proces, ktorý zabezpečuje

adaptáciu organizmu na podmienky prostredia

tým, že navodzuje relevantné zmeny správania

na základe skúseností

  1. zrenie a učenie sú vo vzájomnom vzťahu

– zrenie je podmienkou dosiahnutia stavu

určitej pripravenosti na učenie. Primeraný efekt

učenia nemôžeme očakávať vtedy, ak a 

uskutočňuje v čase, keď organizmus nie je naň

pripravený, dostatočne zrelý. Zrenie ovplyvňuje

a vytvára len predpoklady k rozvoju rozličných

psychických procesov, ich konkrétna realizácia

je umožnená učením. Zrenie je pre učenie do

určitej miery limitujúcim faktorom, vytvára hranicu,

ktorú nie je možné prekročiť

  1. výsledky učenia nemusia mať trvalý charakter,

na rozdiel od zrenia, ktoré je nezvratné.

 

Kritické alebo senzitívne vývinové fázy

  1. nie všetky psychické funkcie sa začínajú

utvárať v rovnakom čase. V živote existujú

obdobia, kedy je jedinec vnímavejší, citlivejší

k určitým podmienkam, vplyvom, a len vtedy,

keď tieto podmienky nastanú, začne sa

vo vývine odohrávať to, čo sa má

  1. sú to obdobia zvýšenej citlivosti, vnímavosti

na určité na podnety z prostredia, ktorá vyplýva

z pripravenosti organizmu pre nástup niektorej

psychickej funkcie. Ak sa toto obdobie premrhá,

pripravenosť sa nestretne s dostatočným

množstvom podnetov primeranej kvality, môže

sa stať, že sa nedosiahne taká úroveň vývinu,

   na ktorú existujú predpoklady. V mnohých

prípadoch nie je možné túto stratu úplne nahradiť

 

Zákony vývinu

1. VŠEOBECNÉ ZÁKONY

Z. jednoty a boja protikladov

– vyjadruje zdroj, prameň vývinu

Z. premeny kvantity na kvalitu

– určuje mechanizmus procesu

Z. negácie negácie

– vyjadruje smerovane vývinu

2. ŠPECIFICKÉ ZÁKONY

Vývin je proces celistvý

– jednotlivé vývinové fázy sú v tesnom

vzájomnom vzťahu.        

Jednotlivé výv.fázy sú vo vzájomnej

postupnosti

Každá výv.fáza má svoje typické

osobitosti a prejavov

Vývin sa uskutočňuje rozličným

tempom v jednotlivých častiach organizmu

a tiež v jednotlivých výv.fázach        

Vývin smeruje od všeobecných prejavov

k špecifickým        

Vývin smeruje k štruktúre druhu

Vývin jednotlivých znakov v jednotlivých

oblastiach je vzájomne závislý        

Zmeny v ps.vývine majú neopakovateľný

a individuálny priebeh

 

Charakterizuj vývinovú krízu

- pri VK dochádza k radikálnym zvratom,

vývinovým skokom, k skutočnej alebo

zdanlivej vývinovej diskontinuite.

psychika je zvlášť citlivá, tvárna, zraniteľná.

Tu sa rozhoduje o tom, akým smerom a 

na akú dobu sa bude vývin osobnosti uberať.

Kríza teda znamená riziko vývinu, ale dá sa

chápať aj pozitívne ako hybná sila nášho

napredovania

- kríza nastáva tým, že hybné sily vývinu

– biologické, sociálne a psychologické

– sa dostanú do protirečenia. Je to stav,

kedy už nie je možné zostať takým ako

doteraz a postup dopredu je obtiažny

a zložitý (napr. v puberte) V strede protikladov

sa rodí nové a zároveň niečo zaniká

– vzniká nová kvalita. Platí to však len vtedy,

ak jednotlivec prejde krízou úspešne

 

Poruchy vývinu

1. Biologické faktory:

a) poškodenie CNS

b) poškodenie analyzátorov         

2. Vplyvy prostredia:

- pre ps.vývin dieťaťa sú mimoriadne

dôležité najmä tie vonkajšie vplyvy,

ktoré súvisia so spoločenským životom

a podmienkami človeka.

        

 

Vysvetli poruchy tempa vývinu

 1.retardácia znamená oneskorenie,

spomalenie tempa vývinu,

Zaostávanie sa môže týkať tak telesnej,

ako aj duševnej oblasti. Ak má zaostávanie

v duševnom vývine trvalý charakter,

dochádza k štrukturálnym zmenám v                         

priebehu vývinu a dosiahnutej úrovni,

ide o mentálne postihnutie (retardáciu)

        2.akcelerácia znamená zrýchlenie

tempa vývinu. Vtedy, keď je vývin

zrýchlený pod vplyvom lepších podmienok,

je akcelerácia normálny jav. Ak je však vývin

akcelerovaný vplyvom pôsobenia patologickej

príčiny, potom je poruchou tempa vývinu

        

 

Norma a vývin

  1. v určitej etape vývinu sa môžu

u dieťaťa vyskytnúť príznaky

neprispôsobenosti, výchovné ťažkosti,

poruchy spáravania, ktoré sa však

v ďalšom vývine nemusia nijako

negatívne prejaviť. Naopak zmeny

nepatrnej intenzity, ktoré môžu zostať

nepovšimnuté, môžu v budúcnosti

spôsobiť závažnú vývinovú odchýlku

a problémy

  1. norma môže byť:
  1. štatistická

– z hľadiska štatistickej normy sa

za normálny považuje taký javy,

ktorý spadá do dohovorenej miery                            

rozptylu od strenej hodnoty

  1. funkčná (individuálna)

– v tomto zmysle je jednotlivec

normálny vtedy, ak je taký, aký má

byť zo svojho vlastného hľadiska,

keď sa prejavuje tak, ako je mu to

vlastné, keď nachádza uspokojenie

v tom, čo sám považuje za správne

  1. ideálna – môžeme charakterizovať

ako optimálny spôsob existencie osobnosti.

Normou nie je priemer, ale naopak ideál.

Ide skôr o možnosť jednotlivca približovať

sa k vytýčenému ideálu.

 

 

Posudzovanie vývinu dieťaťa

- zistiť, či sa dieťa vyvíja správne

- pri posudzovaní priebehu ps.vývinu

dieťaťa vychádzame z viacerých kritérií

- za normálne sa vyvíjajúce vo

všeobecnosti môžeme posudzovať

také dieťa, ktoré:

a) je vyvinuté vo všetkých zložkách

organizmu i organizmu ako celku

primerane veku, t.j. že jeho úroveň vývinu                         

celkovo i v jednotlivých zložkách je rovnaká

alebo vyššia v porovnávaní s úrovňou

väčšiny detí rovnakého veku,                         

s prihliadnutím na vývinový stupeň

spoločnosti, ktorej je členom

– čiže v rámci rovnakých kultúrnych                                 

a lingvistických podmienok pre daný vek

b) ktorého vývin postupuje v súhlase s jeho

vlastným vývinovým trendom, smeruje k 

plnému rozvinutiu jeho jednotlivých zložiek,

k ich integrácii, a to napriek rušivým vplyvom

z prostredia i zo strany jeho vlastného organizmu

c) ktorého vývin je v zhode s opodstatnenými

požiadavkami spoločnosti, či ide o súčasné

formy správania alebo jeho perspektívy

 

 

Periodizácia vývinu osobnosti

- Vývinové medzníky, signalizujúce

premenu niektorej zložky vývinu a 

určujúce tak rozhranie dvoch

vývinových období, môž byť:

výrazné vývinové zmeny

a) biologické – dané zrením

(napr. puberta, produkcia hormónov)

b) sociálne – dané spoločnosťou,

ktorej je dieťa člnom (napr. vstup do školy)

c) psychologické – uvedomenie si seba

samého, nástup logických operácií

d) lokačné – motorika, prvé kroky

charakter činností

– dominantné typy činnosti pre danú fázu

– tie, ktoré najlepšie orientujú dieťa vo svete

- Takéto delenie len pomocné, orientačné,

nie všetci musia vstúpiť do danej fázy

v rovnakom veku, preto máme    

 rozmedzia od-do a medzerné

obdobia, kde sa zmena začína

 

 

periodizácia vývinu v našej lit. je:

  1. Prenatálne obdobie

(vnútromaterničný vývin)

– od počatia po narodenie, 10 mesiacov

  1. Novorodenecké obdobie

– približne 1 mesiac od narodenia dieťaťa

  1. Dojčenské obdobie

– od začiatku 2 mesiaca do 1 roka

  1. Obdobie batoľaťa – 1 až 3 roky
  2. Predškolský vek – od 3 do 6 rokov
  3. Mladší školský vek – od 6 do 10/11
  4. Obdobie dospievania

                - predpuberta – v trvaní približne 1 roka

                     (u dievčat nastupuje o 1 rok skôr)

                - puberta – 12/13 rokov až 15/16 rokov

                - adolescencia – 15/16 rokov až 21/22

  1. Obdobie mladej dosp. – 21 až 35
  2. Obdobie strednej dosp.– 35-45

10.Obdobie staršej dospelosti – 45-60

11.Obdobie staroby

           - počiatočnej staroby – od 60 do 75 rokov

           - pokročilej staroby – od 75 rokov

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Periodizácia zahraničná Hurlock

  1. Obdobie plodu

– vnútromaterničný vývin

  1. Novorodenecké obdobie

– od narodenia do 10-14 dní.

Prispôsobovanie sa novým životným

podmienkam

  1. Obdobie nehovoriaceho dieťaťa

– od 2 týždňov približne do konca

druhého roku. Je charakterizované

ako obdobie určitej bezradnosti,

dieťa je úplne závislé od dospelých

  1. Obdobie detstva

– v trvaní od konca druhého roka

do 10-11 roka života. Charakterizuje

ho prudký pokrok v socializácii dieťaťa,

kontrola soc. prostredia. Reč sa stáva

prostriedkom nadobúdania potrebných

skúseností. Vznikajú aktivity v skupinách

rovesníkov, ktoré sa v proces socializácie

stávajú dominantnými.

            - Toto obdobie sa niekedy rozčleňuje:

             a)rané detstvo – do 6 rokov

             b)neskoré detstvo – do 10-11 rokov

  1. Adolescencia (dospievanie)

– od 10-11 rokov do približne 21. roku života.

            - Toto obdobie sa rozčleňuje:

        a)Predadolescencia (predpuberta)

        – v trvaní asi jedného roka

        b)Raná adolescencia – v trvaní do 16-17

        V tomto období je v podstate telesný

        a rozumový vývin ukončený

        c)Neskorá adolescencia – približne do 21.

        Prispôsobovanie sa dospelým formám

        života. Nezávislosť od dospelých. Plánovanie

        svojho života v zhode s vlastnými záujmami.         

 

 

Štádiá kognitívneho vývinu Piaget

1. senzomotorické štádium (do 2 rokov)

2. predoperačné štádium (približne do 6-7 rokov)

3. štádium konkrétnych operácií (v trvaní do 10 roka)

4. štádium formálnych operácií (od 10-11 rokov)

1. senzomotorické štádium (do 2 rokov)

- myšlienkové operácie dieťaťa sú veľmi úzko

viazané na skutočné vykonávanie činnosti,

na bezprostredné vnímanie a na motorické akty.

Dieťa si osvojuje rôzne druhy senzomotorických

štruktúr zručností vo  vzťahu k vonkajším podnetom.

Postupne dieťa poznáva, že veci a javy skutočne exitujú,

aj keď ich práve nevníma, začína si ich symbolizovať.

V 2. roku sa dieťa vznikom reči dostáva na novú

kvalitatívnu úroveň predpojmového myslenia

 

2. predoperačné štádium (približne do 6-7 rokov)

- doteraz bolo myslenie dieťaťa viazané na činnosti

bezprostredne uskutočňované s reálnymi predmetmi.

V tomto štádiu činnosť so skutočnými predmetmi

môže prejsť do činnosti uskutočňovanej v predstave,

myslení, a tak dieťa prekračuje rámec blízkeho

časopriestoru.

- v tejto fáze symbolického myslenia (2-4 roky) dieťa

používa slová skôr ako predpojmy. Dieťa je ešte

v polovici cesty medzi konkrétnymi prvkami

a všeobecnou triedou. Usudzovanie je založené

na analógiách. Je zaťažené fanátiou, stroskotáva

na skutočných logických problémoch.

V druhej fáze tohto obdobia (4-6 rokov) sa dieťa

dostáva z úrovne predpojmového myslenia na úroveň

názorného myslenia. Začína uvažovať v pojmoch,

ktoré vznikli na základe vystihnutia podstatných znakov.

Dieťa je však stále viazané na názor.

Poznávanie má ešte vždy intuitívny charakter,

čo je dôsledkom nedostatku skúseností.

 

3. štádium konkrétnych operácií (v trvaní do 10 roka)

- až okolo siedmich rokov je dieťa podľa Piageta schopné

skutočných logických operácií, je schopné vytvárať úsudky

v pravom slova zmysle, bez predchádzajúcej závislosti

na videnej podobe. Aj v tejto fáze sa však logický úsudok

týka predovšetkým konkrétnych vecí a javov, ktoré si dieťa

vie názorne predstaviť. Podstata nového vývinu myslenia

je v tom, že dieťa je v myšlienkach schopné uskutočniť

rôzne transformácie súčasne – môže chápať identitu,

reverzibilitu  a vzájomné spojenie rôznych myšlienkových

procesov do jednej sekvencie. Dieťa je schopné pochopiť

zvratnosť, decentráciu a konvergáciu. Do značnej miery

je tu ešte prepojenosť na názorný vzťah. Mladší školák

ku koncu obdobia je už schopný modifikovať a kombinovať

pravidlá podľa požiadaviek, aktuálnej situácie. To, že

dokáže riešiť problémy v rámci jednotného systému

myšlienkových krokov, znamená viditeľný pokrok v jeho

poznávaní. Je už schopné pochopiť zhrnutie jednotlivých

prvkov do tried, rozlišuje prvok a triedu. Podstatne na

vyššej úrovni chápe príčinné vzťahy, nezamieňa už

následnosť za príčinnú súvislosť

 

4. štádium formálnych operácií (od 10-11 rokov)

- medzi hlavné pokroky kognitívneho vývinu patrí to,

že dospievajúci je už schopný operovať s pojmami,

ktoré sú vzdialené od bezprostrednej zmyslovej

skutočnosti, s pojmami, ktoré sú všeobecnejšie a

abstraktnejšie. Tvorenie pojmov sa odpútava od

závislosti na názorných predlohách a prebieha

v rovine symbolického uvažovania. Dospievajúci

ďaleko presnejšie definuje pojem, nielen účelom

ako predtým, ale uvedením podstatných

a všeobecných vlastností.

- v tomto štádiu sa dospievajúci neuspokojí len

s jedným riešením problému, ale uvažuje aj o 

možných alternatívach. Je schopný tvoriť hypotézy

a overovať ich, aj keď spočiatku nie dôsledne.

Tiež je schopný vytvárať tézy, ktoré nie sú prísne

opreté o reálnu skutočnosť, ale existujú len ako

možnosť. Logické operácie, ich aplikácia už

nemusia byť podporené obsahom súdov. Rozvíja

sa hypoteticko-deduktívne usudzovanie, založené

na logike možných kombinácií a overované

kontrolnými kritériami.

- táto nová úroveň myslenia sa nevyvinie odrazu,

dospievajúci môže v určitých problémových

situáciách postupovať v zmysle formálnych

operácií, v iných riešeniach môže byť stále

viazaný na konkrétne obsahy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Základné formy myslenia

1. pojem

- FM, ktorá odráža najpodstatnejšie

a najvšeobecnejšie podstaty

predmetov a javov

2. súd

- FM, ktorou dávame do vzťahu

minimálne dva pojmy

(napr. Marka + pekná)

- pomocou súdu môžem niečo tvrdiť

(Marka je pekná) alebo aj popierať

(Marka nie je pekná)

- súdy nemusí byť pravdivý - subjektívny názor

- sú to vlastne premisy

3.úsudok

- FM, ktorá vyjadruje vzťah medzi

dvoma alebo viacerými súdmi,

ktorý vyústi do nejakého záveru

- z dvoch súdov vyvodím tretí

- úsudok môže byť: deduktívny,

induktívny a analogický

(vychádza z už poznaného)

 

 

 

Vývinové úlohy  R.J.Havighurst:

1. RANĚ DETSVO (DO 6 rokov)

- osvojenie chôdze,

seba obslužných zručností a návykov

- osvojenie reči

- vytvorenie citových väzieb v rodine

a prvých zárodkov morálneho myslenia

- základná orientácia v sociálnych javoch

2. NESKORÉ DESTVO (6 – 12 rokov)

- osvojenie čítania, písania, počítania

- rozvoj základných predstáv a pojmov

potrebných pre bežnú orientáciu

- osvojovanie rolí a morálnych noriem

- utváranie postojov k sebe, sociálnym

skupinám, spoločenským inštitúciám

- schopnosť spolužitia s vrstovníkmi

- vedomie sexuálnej role

- získavanie určitej osobnej autonómie

- zmena difúznej bezcieľnosti na

cieľavedomý zámer

3. DOSPIEVANIE (12 – 18 rokov)

- prijatie vlastnej fyzickej štruktúry

a role svojho pohlavia

- vytvorenie nových vzťahov k 

vrstovníkom

- získanie emocionálnej nezávislosti

na rodičoch a ostatných dospelých

- získavanie istoty a ekonomickej

nezávislosti od rodiny v budúcnosti

- výber a príprava na povolanie

- dosiahnutie sociálne zodpovedného

správania

- vývin intelektových schopností

potrebných pre nadobudnutie

občianskej kompetencie

- vytvorenie hierarchie hodnôt

v súlade so svetonázorom

- príprava na manželstvo a rodinný život

 

 

 

 

①K. vychádzajúce z určujúceho

vplyvu vnútorných  podmienok

– endogenistické

  1. Vychádzajú z predpokladu,

že vnútorné – vrodené podmienky

vytvárajú základné vlastnosti nášho vývinu

  1. Môžeme ich označiť ako rastové
  2. Vychádzajú z názoru, že základné pojmy,

predstavy, pravdy a zásady má človek

vrodené, buď hotové alebo ich má aspoň

ako dispozície – vlohy

  1. Jeden zo zakladateľov bol Gessel,

ktorý o ps. vývine hovorí ako o raste, ktorý

vedie k zmenám formy a funkcie podľa

etáp v zákonitom, vopred určenom slede.

Táto zákonitá sekvencia rastu je daná

maturáciou (zrením) a vonkajšie prostredie

ju určovať nemôže. Vonkajšie prostredie

môže rast do určitej miery len modifikovať,

podporovať ho alebo byť jeho prekážkou.

  1. Vychovávateľnosť jednotlivca je teda

závislá na vrodených rastových schopnostiach

  1. Vnútorný rast za nijakých okolností

nemôže byť prekročený vplyvom akéhokoľvek

výchovného činiteľa

  1. Do tejto kategórie teórií môžeme zaradiť

aj psychoanalytickú teóriu S. Freuda

  1. Podľa neho je ps.vývin determinovaný

vrodenými pudmi a inštinktami a jeho priebeh

je určovaný ich premenami v styku so

sociálnym prostredím  

životný pud – libido – Id – Ego - Superego

  1. K teoretickému výkladu ontogenézy

na biologickom podklade prispieva vo

významnej miere etológia, ktorá študuje

správanie rôznych živočíšnych druhov

za prirodzených podmienok. Z výsledkov

porovnávacích štúdií sa vyvodzujú závery

o determinácii ľudského správania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

②K. vychádzajúce z dominantného

vplyvu vonkajších podmienok

– najmä sociálnych – exogenetické

  1. Vychádza z postulátu, že jedinec

je výlučne určovaný vonkajšími činiteľmi

– výchovou, ktorá je rozhodujúcim

formatívnym činiteľom vývinu

  1. Vychádzajú z predpokladu, že

rozhodujúci význam vo vývine zohráva

skúsenosť, učenie prebiehajúce pod

určujúcim vplyvom prostredia,

najmä sociálneho

  1. Zvýrazňuje sa skoro neobmedzená

schopnosť človeka utvárať sa učením

  1. Jednotlivec je chápaný skôr v pasívnej
  2. Vo výraznej miere bol tento názor

prezentovaný zakladateľom behaviorálnej

psychológie Watsonom

  1. Do behaviorálneho prístupu patria aj

teórie sociálneho učenia. Deti sa neučia

len prostredníctvom operačného,

či klasického podmieňovania, ale aj

pozorovaním a napodobňovaním

správania sa iných

  1. V procese sociálneho učenia

– napodobňovania sa uplatňujú aj kognitívne

faktory, minulá skúsenosť, vlastná osobnosť,

vzťah a postoj dieťaťa k modelu správania,

situácie v ktorých sa vyskytujú.

        Odmena / trest / opakovanie ovplyvňujú

        naše učenie

  1. Nedostatkom takýchto pohľadov na vývin

človeka je podceňovanie biologických faktorov

ako aj psychologických hybných síl vývinu,

podceňovanie vlastnej iniciatívy človeka

 

 

Interakčné koncepcie

  1. Vychádzajú z predpokladu, že

vývin je výslednicou vzájomného

pôsobenia tak vnútorných ako aj

vonkajších podmienok

  1. Označujú sa aj ako syntetické
  2. Jednou takou teóriou je

Sternova konvergenčná

– dvofaktorová teória. Stern upozornil

na to, že vlohy nie sú nič hotové,

sú to len predpoklady, možnosti,

ktoré potrebujú na svoje rozvinutie

nevyhnutné doplnenie. Vloha je

vnútorným predpokladom, z ktorého

sa môže, ale aj nemusí vyvinúť vlastnosť

osobnosti – schopnosť. K tomu je

nevyhnutná aj vlastná aktivita jednotlivca

v danom smere

  1. Čiastočným nedostatkom tejto teórie

je, že nie je bližšie vysvetlená povaha

súčinnosti obidvoch faktorov vývinu,

skôr ide o určitú možnosť percentuálneho

vyjadrenia podielu každého činiteľa

  1. O konvergencií (zhode) biologickej

a kultúrnej línie ps. vývinu hovorí aj

Vygotskij vo svojej kultúrno-historickej

koncepcii. Dôrazne poukazuje na význam

aktivity vyvíjajúceho sa dieťaťa, ktorého

vývin nie je výslednicou mechanického

vplyvu (X) dedičných prvkov a (Y) prvkov

prostredia. Na dieťa musíme pozerať

ako na činorodý organizmus v rámci soc.

diania. Podľa neho nijaká z psychických

funkcií sa nevyvíja izolovane, ale

v závislosti na vývine všetkých ostatných.

Každá vývinová fáza nadväzuje na

predchádzajúce a určitým spôsobom

ovplyvňuje nasledujúce. Zmeny

interfunkčných vzťahov potom vymedzujú

kvalitatívne rozdielne periódy vo vývine jedinca

  1. Konvergenciu kultúrnej a bio. línie môžeme

voľne interpretovať aj tak, že výchovné vzory

predkladané dieťaťu musia byť v zhode sa jeho

reálnymi predpokladmi, musí im byť schopné

porozumieť a akceptovať ich. Let tak  budú

stimulátorom jeho ďalšieho vývinu

teória stropu – nemôžeme prekročiť svoj

vlastný tieň, naopak to ide

  1. K interakčným teóriám môžeme pridružiť
  2. aj koncepciu Jeana Piageta – teória
  3. kongnitívneho štrukturalizmu. Piaget tiež
  4. vychádza z predpokladu, že vývin sa
  5. uskutočňuje v interakcii činnosti dieťaťa
  6. a vnímaných javov prostredia. Na základe
  7. toho si dieťa vytvára myšlienkové obrazy
  8. týchto činností a dejov, ktoré Piaget
  9. označuje ako schémy. Tieto predstavujú
  10. kognitívne štruktúry, pomocou ktorých je
  11. možné vzájomne organizovať skúsenosti
  12. v mysli. Spočiatku sú jednoduché,
  13. neskôr na zložitejšej úrovni.
  14. Mechanizmy, ktoré tento proces vyššej
  15. adaptácie na prostredie zabezpečujú sú:
  1. asimilácia – včlenenie vonkajších

podnetov do určitých daných vnútorných štruktúr

  1. akomodácia – prispôsobovanie daných

štruktúr vonkajšiemu prostrediu, čo prebieha

ako progresívne vyrovnávanie sa organizmu

so životným prostredím

  1. Piaget vyčlenil tri vzájomne závislé princípy

ako funkčné varianty operujúce vo všetkých

štádiách kognitívneho vývinu: organizácia,

adaptácia, ekvilibrácia

  1. Ďalej existujú tiež teórie rodinnej interakcie.

Vychádzajú z toho, že rodina je podstatne viac

ako jednoduchý súčet jednotlivcov, že rodina

je celok, ktorý je vymedzený určitým

charakteristickým vzorcom vzájomného

pôsobenia všetkých jej členov

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konvergencia biologickej a kultúrnej línie

  1. o tejto konvergencii hovorí aj Vygotskij

vo svojej kultúrno-historickej koncepcii vývinu

  1. ide o zbiehanie alebo lepšie povedané zhodu
  2. biologická línia reprezentuje predpoklady,
  3. s ktorými sme prišli na svet
  4. kultúrna línia reprezentuje vonkajšiu,
  5. socializačnú líniu, spôsob výchovy
  6. konvergencia je potom zhoda medzi
  7. spôsobom výchovy a našimi možnosťami,
  8. predpokladmi
  9. Vygotskij dôrazne poukazuje na význam
  10. aktivity vyvíjajúceho sa dieťaťa, ktorého
  11. vývin nie je výslednicou mechanického
  12. vplyvu (X) dedičných prvkov a (Y) prvkov
  13. prostredia. Na dieťa musíme pozerať ako
  14. na činorodý organizmus v rámci soc. diania.
  15. Podľa neho nijaká z psychických funkcií sa
  16. nevyvíja izolovane, ale v závislosti na vývine
  17. všetkých ostatných. Každá vývinová fáza

nadväzuje na predchádzajúce a určitým spôsobom

ovplyvňuje nasledujúce. Zmeny interfunkčných

vzťahov potom vymedzujú kvalitatívne rozdielne

periódy vo vývine jedinca

  1. Konvergenciu kultúrnej a bio. Línie môžeme
  2. voľne interpretovať aj tak, že výchovné vzory
  3. predkladané dieťaťu musia byť v zhode sa
  4. jeho reálnymi predpokladmi, musí im byť
  5. schopné porozumieť a akceptovať ich.
  6. Let tak  budú stimulátorom jeho ďalšieho vývinu

 

 

Je výchova potrebná?

Áno, je. Slúži k tomu, aby vytvorila

hodnotnejší priestor, aby to, čo je

nám dané ako vlohy, sa mohlo

kvalitnejšie prejaviť. Výchova je

rovnocenným činiteľom vývinu.

Vzťah medzi vývinom a výchovou

- výchova je rovnocenným činiteľom vývinu

- v každej fáze nášho vývinu sme schopní

naučiť sa niečo iné, vychovávať treba to,

na čom sme už v tej fáze zrelý  

 a v tom čase, keď sme na to už pripravený

 

 

Humanistický model

  1. Základným východiskom HK je

zdôrazňovanie pohľadu na človeka

ako celok, odmietaná je redukcia

aspektov vývinu len na podmieňovanie

(učenie), biologický rast alebo len na

udržovanie rovnovážnosti

uspokojovaním pudov

  1. Vyzdvihuje sa aktivita človek

s poukázaním n jeho vordené

dispozície k osobnostnému rastu

  1. Humanistická psychológia kladie

dôraz na dosahovanie toho najvyššieho,

čoho je jednotlivec schopný a na

tejto ceste ho podporuje

  1. Humanistický smer vyzdvihuje

sebautváranie človeka, ktorý si sám

stanovuje ciele svojho konania

-Predstavitelia Rogers,Maslow,Bühlerová

 

 

Podmienky utvárania zručností

- príslušná úroveň zrelosti pre danú

motorickú činnosť + učenie sa (tréning)

Význam motorického vývinu

- význam MV je evidentný v tom,

že keď je znížený motorický MV

je znížený aj kognitívny vývin

Zmeny vývinu dieťaťa

  1. cefalokandálny

– postupuje od hlavy ku končatinám

(prvé, čo dokáže dieťa aktívne ovládať

je hlavička)

  1. proximodistálny – postupuje od
  2. osi tela smerom k periférii

(teda od stredu tela ku krajným častiam)

  1. ulmovadiálny – dlaňový

– postupuje od stredu ruky ku

končekom prstov

(jemná motorika sa vyvinie neskôr

ako schopnosť uchopenie celou dlaňou)

 

 

Hra a jej miesto v psychickom vývine

HRA        

-        je aj pre dospelých, neviaže sa na

konkrétnu skupinu, aj keď u detí je

využívaná častejšie

- spôsobuje potešenie,

vyvoláva pozitívnu náladu

- môžeme ňou zistiť niečo nové,

pomocou nej sa môžeme učiť

- pomocou nej sa dajú vytvárať nové vzťahy

- neexistuje taká činnosť človeka, ktorá

by sa dala považovať čisto len za hru

alebo len za prácu, preto nemôžeme

presne vymedziť, čo je napr. pre

niekoho hra a pre niekoho iného práca

 

Všeobecné znaky hrania        

-hra je činnosť, ktorá je sprevádzaná

kladnými emóciami

- hra napomáha učeniu

- hra nemá charakter výsledného konania,

nemusí prinášať nijaký dôležitý, spoločensky                 

užitočný produkt

-výsledok hry môže byť akýkoľvek

Znaky hrania u detí        

- spontánnosť

(dieťa sa hrá kedy chce a kde chce)

- symboličnosť

(dieťa dá akémukoľvek predmetu

akýkoľvek význam)

-samoúčelnosť

(cieľ hry je skrytý v hre samotnej

– dieťaťu to proste spôsobuje radosť)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teórie hier

Grossova teória        

-predpokladá, že sa ako deti hráme

preto, že tým nadobúdame nové

zručnosti, schopnosti, vedomosti,

ktoré budú pre nás v budúcnosti,

nevyhnutne potrebné

- formou hry sa učíme ľahšie,

je to menej namáhavé,

ako keď sme nútení sa učiť

Rekapitulačná teória        

-predpokladá, že v hrovej činnosti

sa rekapituluje činnosť, ktorá bola

vo fylogenéze potrebná na

zachovanie života (napr. hra na lovca)

Spencerova teória        

-predpokladá, že sa hráme preto,

že v hre sa najlepšie odráža skutočnosť

Freudova teória        

-predpokladá, že podstata hry je v tom,

že si v nej dávame ciele sexuálne,

ktoré inak nemôžu byť realizované,

ktoré v skutočnosti nemôžu byť využité

-predpokladá, že hra chráni pred

komplexom menejcennosti, pretože

v hre vieme splniť aj tie ciele, ktoré

v reálnom živote splniť nevieme        

Psychologická teória        

-predpokladá spojenie vývinu a reči

-reč na určitej úrovni

-reč na vyššej úrovni pomôže

dieťaťu zobrazovať a pomenovať

skutočnosť (aj inak, ako je)        

 

Druhy hier

Delenie podľa Bílerovej:

  1. funkcionálne hry

– dominantné v prvých dvoch

rokoch života dieťaťa, dieťa sa

hrá s časťami svojho tela

  1. fikcionálne hry

– tu je skutočnosť

prezentovaná v inej

podobe, po tomto období

nastupujú vymyslené hry

  1. konštruktívne hry

– dominantné od tretieho

roku dieťaťa, niečo tvorí

z ničoho iného (LEGO)

Delenie podľa Václava Příhodu:

  1. napodobňovacie hry
  2. účelové hry
  3. konštruktívne hry

 

 

→ Vývin hier z hľadiska spolupráce detí

  1. individuálna hra

(dieťa sa hrá samé, samo pre seba)

  1. paralelná hra

(deti sa dokážu hrať vedľa sebe bez toho,

aby si napr. brali hračky alebo sa inak

obmedzovali)

  1. asociačná hra (jedno dieťa začne

napodobovať činnosť druhého dieťaťa)

  1. kooperatívna hra

(jasné prvky spolupráce detí pri hre)

→ Aspekty hrania v čase

  1. čím sme starší, tým sa znižuje čas,

ktorý trávime pri hre

  1. čím sme starší, tým sa zmenšuje

podiel hrania v živote

  1. čím sme starší, tým sa zväčšuje čas,

ktorý sme schopní venovať jednej hre

 

 

 

 

Periodizácia vývinu v koncepcií Piageta

Koncepcia  vývinu Piageta

– teória kognitívneho štrukturalizmu.

  1. vychádza z predpokladu, že vývinu sa

uskutočňuje v interakcií činnosti dieťaťa

a vnímaných javov prostredia.

  1. na základe vlastnej činnosti a vnímaných

dejov si dieťa vytvára myšlienkové obrazy

týchto činností a dejov, ktoré Piaget

označuje ako schémy

  1. schémy predstavujú kognitívne štruktúry,

pomocou ktorých je možné vzájomne

organizovať skúsenosti v mysli. Spočiatku

sú jednoduché a nediferencované, úzko

viazané na uskutočňovanú činnosť a na

konkrétne javy. Postupne sa diferencujú

a umožňujú vytvárať chápanie javov na

zložitejšej úrovni, ich vzájomnú spojitosť.

Mechanizmy, ktoré tento proces vyššej

adaptácie jednotlivca na prost. zabez. sú:

ASIMILÁCIA – včlenenie vonkajších

podnetov do určitých daných vnútorných

štruktúr – zaraďovanie nových informácií

do existujúcich schém

AKOMODÁCIA – prispôsobovanie daných

štruktúr vonkajšiemu prostrediu, čo v rámci

činnosti prebieha ako progresívne

vyrovnávanie sa organizmu so životným

prostredím – modifikácie schém tak, aby

bolo možné zasadiť do nich nové javy,

ktoré do jednoduchších schém nezapadali

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gaľperinova teória

vypracoval princíp etapovitosti a interiorizácie

myšlienkových procesov, princíp postupnej

premeny vonkajších činností na abstraktné

myšlienkové operácie.

Etapy podľa Gaľperina:

E.motivácie – motivácia je nevyhnutná

pre akúkoľvek ľudskú činnosť, predstavuje

pohnútku k učeniu

E.formovania orientačného základu činnosti

osvojovanie si oporných bodov,uľahčujú činnosť

E.materiálnej alebo materializovanej činnosti

materiálna činnosť ako bezprostredná manipulácia

s konkrétnymi predmetmi, je sprevádzaná

vonkajšou, hlasitou rečou- materializovaná činnosť

ako manipulácia s obrazmi týchto predmetov

E.prechodu od materiálnej (materializovanej)

k činnosti v podobe vonkajšej, hlasitej reči

činnosť sa uskutočňuje bez konkrétnych predmetov

a ich obrazov len slovne hovorenou alebo písanou

rečou- vonkajšia reč sa skracuje a zovšeobecňuje

E.odstraňovania zvukovej stránky vonkajšej

reči pre seba – reč mínus zvuk- stále sa operuje

so slovami, ale artikulácia je skrytá

E.zvnútornenie – činnosť nadobúda charakter

vnútorne reči-vnútorná reč sa skracuje, vyznačuje

sa fragmentárnosťou a automatizuje sa-činnosť sa

uskutočňuje v duchu, ide o rozumovú činnosť

POROVNANIE GAĽPERINA A PIAGETA  

SPOLOČNÉ → vonkajšie sa mení na vnútorné

 

 

 

Štádiá vývinu vnímania  

štádium predmetov

– napr. jednoduché vymenovanie

jednotlivých predmetov na obrázku

štádium činností – popis

čiastkových vzťahov v izolovaných

zložkách celkového deja

(uvedenie jednotlivých relácií)

štádium vzťahov – pochopenie

celého výjavu, jeho pointy

a logický zmysel udalostí

Prvé dve fázy sú uplatňované

najmä u predškolákov, tretie

štádium je uplatňované najmä

v mladšom školskom veku  

 

 

 

 

 

Myslenie v mladšom školskom veku

logika

decentrácia

konzervácia

zvratnosť

operačná povaha myslenia

Dochádza k radikálnej zmene v kognitívnom

vývine – dieťa objaví logiku.

Dieťa j schopné uskutočňovať logické operácie

bez predchádzajúcej závislosti na videnom,

logické úsudky sa však stále týkajú konkrétnych

javov a obsahov, ktoré si možno názorne predstaviť.

Tento nový spôsob riešenia problému, či poznávania

je daný základnými zmenami, ktoré spočívajú v:

1.schopnosti decentrácie pri myslení

  1. odpútať sa od viazanosti na jednu veličinu
  2. aktuálny stav poznávacej skutočnosti
  3. úsudok vychádza zo sledovania a rešpektovania

viacerých kritérií (výška, farba, počet)

  1. ide najmä o tieto operácie:

A) klasifikácia a triedenie – rozčlenenie príslušnosti

jednotlivých objektov do kat. podľa viacerých hľadísk

B) inklúzia – priradenie jednotlivých prvkov do tried

a na vyššej úrovni do 2 tried do nadradenejšej kate.

C) radenie prvkov podľa pravidla, v ktorom je

obsiahnutých viac kritérií

2.schopnosti konzervácie

  1. vedomosť toho, že istá skutočnosť môže mať

rôzne podoby

  1. premenlivosť dieťa začína chápať ako určitú

vlastnosť reality, čo tiež znamená, že lepšie chápe

aj jej stabilitu a kontinuitu

  1. stabilitu určitej vlastnosti objektu dieťa vysvetľuje

reverzibilitou, identitou a kompenzáciou

3.chápaní zvratnosti operácií

  1. zmena nie je chápaná ako definitívna, opačná

zmena by znamenala návrat do pôvodného stavu

  1. inverzia - dva rôzne pohľady na tú istú vec

Nástup logických operácií vytvára priestor pre

efektívny rozvoj chápania miery objemu, hmotnosti,

času, pojmu čísla a osvojovanie si účinných

stratégií riešenia problému. Stále pretrváva p

referovanie rozvoja konvergentného myslenia

– hľadanie jedného správneho spôsobu riešenia

problému, jednej odpovede – na úkor divergentného

myslenia – hľadanie viacerých spôsobov riešenia.

ANTRÁCIA VNÍMANIA        

vedieť vnímať aj časti, detaily obrazu

mladší školský vek

 

 

 

 

 

Čím sa vyznačuje myslenie predškoláka

1.kognitívny egocentrizmus

  1. dieťa ešte nedokonalo chápe, že druhí

môžu mať vlastné hľadisko, odlišné od jeho

  1. predpokladá, že iný vie všetko, čo vie ono

2.magičnosť

dovoľuje meniť fakty podľa vlastného priania,

ktoré vychádza z presvedčenia, že vlastnou

predstavou, slovom je možné zmeniť skutočnosť

3.artificializmus – všetko sa „robí“

4.antropomorfizmus – prisudzovanie ľudských

vlastností neživým veciam, zvieratám

Kognitívny vývin vstupuje do fázy názorného

(intuitívneho) myslenia, posudzovanie pojmu

je ešte viazané na názor, na videné, myslenie

dieťaťa je skôr prelogické, nerešpektuje všetky

podstatné znaky reality, je do značnej miery

subjektívne skreslené

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Myslenie dospievajúceho

Kognitívny vývin prechádza do

posledného štádiu formálnych operácií.

Hlavné znaky:

  1. dospievajúci je schopný abstraktného

myslenia, operuje s pojmami , ktoré sú

vzdialené od videného, sú všeobecné

a abstraktné, operácie prechádzajú do

roviny operácií so vzťahmi bez väzby na

názorné, logicky myslí nielen o veciach,

ale aj myšlienkach

  1. dospievajúci, ktorý je schopný myslieť

abstraktne, je schopný oddeľovať

skutočné od možného, zameriava sa

na rôzne možnosti existencie skutočnosti,

jeho myslenie je hypotetické

  1. dospievajúci hľadá viac možností

riešenia problému, je schopný tvoriť

hypotézy a systematicky ich overovať

  1. dospievajúci je schopný kombinovať

a integrovať rôzne myšlienky,

rozširuje sa obsah myslenia

  1. dospievajúci si osvojuje schopnosť

reflektívneho myslenia, je schopný

myslieť o myslení (metakognícia)

a hodnotiť svoj vlastný poznávací

proces a zefektívňovať ho

 

Teória reči

Vývin reči môžeme rozdeliť do 2 fáz:

  1. predrečová alebo prípravná fáza (1-2 rok)
  1. viaže sa na dojčenské obdobie
  2. dojča požíva tieto spôsoby komunikácie:

krik, džavot a gestikuláciu

  1. ku koncu dojčenského obdobia porozumenie

slovám predchádza ich vysloveniu

  1. obdobie vlastného vývinu reči
  1. slovná zásoba – tvorenie slovníka

→ aké slovné druhy, aké slová, koľko slov

  1. spájanie slov do viet – tvorenie viet
  2. naučenie výslovnosti
  3. poradie slovných druhov: 1. podstatné mená

/ 2. slovesá / 3. prídavné mená /nakoniec číslovky

  1. špeciálny slovník – slovník času, slovník peňazí

AKÝ MÁ DIEŤA MOTÍV UČIŤ SA HOVORIŤ

  1. dieťa zistí, že hovorením kvalitnejšie

vyjadruje svoje myšlienky

  1. môže komunikovať
  2. môže rozkázať (chuť rozkazovať)

Vývin reči podľa Luriju:

1. dieťa nie je schopné regulovať svoje správanie

prostredníctvom reči (1,5 – 3 rok)

2. dieťa reguluje svoje správanie prostredníctvom

verbálnej inštrukcie, ak je fonetická a sémantická

stránka v zhode(3-4r)

3. dieťa reguluje správanie aj pri odlišnom znení

a obsahu verbálnej inštrukcie (4 – 5 rok)

4. dieťa je schopné regulovať správanie

aj prostredníctvom vnútornej reči ( od 6 roku)

 

 

Vývinové aspekty procesu socializácie

Rozširovanie, diferenciácia schopností

vstupovať do soc. kontaktu s inými ľuďmi

Keď sme boli malí, boli sme schopní vstúpiť

do kontaktu len s jednou osobou

– mama → otec → vrstovníci

Socializačný proces obsahuje tri VA:

  1. vývin sociálnej reaktivity

- diferenciácia sociálnych a emočných

vzťahov k ľuďom bližšieho, ale aj

vzdialenejšieho sociálneho okolia

  1. vývin sociálnych kontrol a hodnôt  

- vytváranie a osvojovanie si noriem

správania na základe príkazov, zákazov

dospelých, ktoré individuálne správanie

usmerňujú do hraníc stanovených spoločnosťou

  1. vývin sociálnych rolí

- nadobudnutie takých vzorcov správania

a postojov, ktoré sú od jednotlivca očakávané

ostatnými členmi spoločnosti  vzhľadom na vek,

pohlavie, spoločenské postavenie  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prehľad sociálneho vývinu cez vývin. fázy

  1. obdobie novorodenca

predovšetkým sociálna interakcia

s matkou, treba dostatok kvalitných podnetov

  1. obdobie dojčaťa – proces socializácie j

e v závislosti na interakcii dieťaťa a matky

alebo osoby starajúcej sa o dieťa, od 6.mes

dieťa začína odlišovať matku od iných osôb

  1. obdobie batoľaťa – dieťa ešte značne

závislé od matky alebo inej dospelej osoby

– reakcia dieťaťa na odlúčenie od matky ma

tieto fázy: fáza protestu, zúfalstva, odpútania

od matky – batoľa intenzívne vstupuje do

interakčných vzťahov aj k ostatným členom

rodiny, najmä otcovi a súrodencom – dieťa

prejavuje záujem aj o iné deti, vzťahy k 

rovesníkom sú však málo diferencované

  1. predškolské obdobie -  rodina zostáva

najvýznamnejším činiteľom socializácie dieťaťa,

formujúca sa detská identita má zdroj hlavne

v postojoch a správaní sa rodičov, tiež je

dotváraná osobným teritóriom a vecami, ktoré

patria len jemu – dôležitú úlohu v soc. vývine

má nadobúdanie rôznych rolí, ktoré sa stávajú

sú časťou identity dieťaťa, k špecifikácii rolí

dochádza najmä vo vrstovníckej skupine.

Najvýznamnejší pokrok v osvojovaní rolí je

diferenciácia mužskej a ženskej role, už

štvorročné deti vedia, že pohlavie je trvalý znak

– sebahodnotenie dieťaťa je určované hlavne

hodnotením inými osobami, je nestabilné

a neobjektívne – dieťa čoraz viac vyhľadáva

vrstovníkov, s ktorými sa môže porovnávať,

spolupracovať a správať sa na rovnakej úrovni,

výber je ešte ovplyvňovaný napr. vlastníctvom

zaujímavého predmetu, zovňajškom, pohlavím

  1. mladší školský vek – k rodine ako dominantnej

sociálne skupine, ktorá sa podieľa na socializácii

dieťaťa pristupuje škola, ktorá má svoje typické

socializačné požiadavky – rozvoj špecifických čŕt

osobnosti, identity dieťaťa závisí však v konečnom

dôsledku skôr od rodiny a vrstovníckych skupín

– vrstovnícka skupina má významné postavenie,

dieťa sa učí spôsobom sociálnej interakcie,

spolupráci, komunikácii – dieťa najmä po 8 rokoch

cíti silnú potrebu patriť do skupiny vrstovníkov

– vznik detskej banky

  1. obdobie dospievania – odpútavanie sa z detskej

citovej závislosti na rodine a nadobúdanie nových

vrstovníckych vzťahov – osamostatňovanie

– vo vzťahu k dospelým prevláda kritický postoj

– nárast dôležitosti vplyvu vrstovníckych skupín

– vrstovníci sa stávajú modelom aj vo vzťahu k vlastnej

pozícií v rodine – rola v skupine má veľký význam v 

procese nadobúdania vlastnej identity  

 

 

Malá sociálna skupina

- trieda, rodina

- malú sociálnu skupinu tvorí toľko členov,

aby vedeli komunikovať tvárou v tvár

Sociálna štruktúra skupiny

  1. nadobúda typické členenie

skupina má vodcu, jadro skupiny, radových

členov, členovia na okraji skupiny sú ostatní

Vek detskej bandy

deti majú silné cítenie patriť do skupiny,

byť členom vrstovníkov

  1. mladší školský vek 8-9 rokov

členovia skupín na vyjadrenie silnej

spolupatričnosti používajú rôzne prostriedky:

názov skupiny, rituálj prijímania členov,

symboly skupiny, miesto stretávania

 

Etapy vytvárania vrstovníckych skupín

v období dospievania

  1. skupinová izosexuálna fáza
  1. soc. skupiny, ktoré sa vytvárali na báze

pohlavia, to druhé pohlavie bolo ignorované

  1. vrstovnícke skupiny na začiatku obdobia

dospievania sú tvorené členmi rovnakého

pohlavia, druhé pohlavie je striktne odmietané

  1. individuálna izosexuálna fáza
  1. v druhej etape vzniká u dospievajúceho

potreba nájsť si intímneho priateľa, ktorému

sa môže zdôveriť so svojím cítením, želaniami

s ktorým si môže vymieňať skúsenosti

  1. je to priateľ rovnakého pohlavia
  2. vznikajú priateľstvá na celý život
  1. prechodná etapa
  1. začína sa búrať bariéra pohlavia
  2. záujem o druhé pohlavie, aj keď často

na diaľku a neohrabane

  1. jednotlivci, ktorí prví prekonajú skupinové

tabu orientácie na druhé pohlavie - posmešky

  1. heterosexuálna fáza polygamná
  1. na rozhraní puberty a adolescencie sa

objavujú skutočné heterosexuálne vzťahy

  1. na začiatku nestále, niekedy prežívané

veľmi silne ako prvé platonické lásky

  1. zamilovanosť
  1. vzťahy k jednotlivcom druhého pohlavia

sa ustaľujú

  1. môžu vyústiť do hlbšieho porozumenia

založeného na rešpektovaní osobnostných vlastností

 

Hlavný zdroj budovania identity

- u batoľaťa – matka, otec, potom ďalší dospelí

- až predškolský vek – ostatné deti

- školský vek – spolužiaci

- u dieťaťa s identita formovala skôr pod vplyvom

pôsobenia iných, od ktorých bolo dieťa závislé

- v období dospievania je výrazný aj vplyv

nadobudnutej schopnosti abstraktného myslenia

- dospievajúci rozmýšľa nielen o svojej minulosti,

ale najmä o svojej budúcnosti

- dospievajúci si vytvára predstavy o svojom

životnom štýle, povolaní, ktoré sa časom menia

na pomerne stabilný pohľad na seba samého                    

Identita

- fáza dospievania – hlavná úloha je hľadanie

vlastnej identity v rovine sociálnej a súkromnej

- úlohou dospievajúceho je nájsť svoju vlastnú

identitu, nájsť odpovede na otázky kto som,

kam smerujem, čo zo mňa raz bude, aký je zmysel

môjho života (osobná identita), kam patrím,

kto sú moji priatelia (sociálna identita),

čo patrí ku mne a čo patrí len mne

- v období dospievania je ešte častá odpoveď:

neviem, kto som, som zmätený

- v detstve sa identita stavia na: šaty, hračky,

farby, súkromný majetok, neskôr osobný priestor

- vyriešením tejto vývinovej úlohy vzniká identita

relatívne stabilná, integrujúca sa do konzistentného

a jedinečného celku

- vývinová kríza vyriešená – dosiahnutie vlastnej identity

Vývinové moratórium (Erickson)

– zákaz, niečo sa nesmie robiť

– ide o zastavenie budovania vlastnej identity

– nazbieranie síl na ďalšiu vývinovú úlohu

– ak trvá krátku dobu, je to v poriadku

– ak trvá dlhšiu dobu,  môže byť prekážkou vývinu

– môže mať rôznu podobu – prehnaná usilovnosť,

vášnivé zaujatie športom – všetky ostatné úlohy ustupujú

– ak sa nám nedarí s jednou úlohou, nahradíme ju inou

 

 

 

 

Súperenie, rivalita, žiarlivosť

- sú to formy sociálneho správania sa

- objavujú sa koncom 3. roku života

- súperenie v rannom veku na báze majetku

„čo mám“, „čo vlastním“

- v neskoršom veku na báze schopností

„čo dokážem, čoho som schopný“

- medzi spolužiakmi sa vytvára forma soc.

správania sa = súperenie, rivalita

- vyskytuje sa žiarlivosť a prvky spolupráce

najmä pri hre

Agresia

- dieťa to nemyslí zle, nechce ublížiť

- ovláda len túto primitívnu formu správania sa

- využívanie na získanie pozornosti alebo veci

- agresia voči iným deťom alebo ich výtvorom

- táto forma sociálneho správania sa objavuje

koncom 3.roku života

Negativizmus

  1. typická forma sociálneho správania sa
  2. objavuje sa v 3. roku života
  3. pramení z egocentrického zamerania rodiacej

sa autonómie a vlastnej vôle v strete s hanblivosťou

a s autoritou dospelého

  1. môže mať telesnú a verbálnu podobu
  2. ide o prirodzený vývinový jav, nesmie však

nadobudnúť extrémne formy alebo pretrvávať dlho

Pretrhnutie dieťaťa od matky

- tzv. psychologické narodenie dieťaťa

- vytvára sa cez vzťah k matke, pochopenie jej

trvalosti, samostatnej existencie a tým aj seba samého

- rozdelenie „my“ na jednoduché, ale jasné

„ja“ a „ty“ na konci vývinovej fázy obdobia dojčaťa

- toto ešte nie je úplné chápanie vlastného ja

– to nastáva až v 3.roku života

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Detská kresba

  1. dvojročné dieťa dokáže napodobňovať

dospelého v kreslení priamky, kruhu,

spontánne uskutočňuje prvé pokusy o kresbu

v podobe čmárania

  1. v predškolskom období od 3-6 rokov neurčité
  2. čmáranice (ktoré dieťa neskôr pomenuje), ustúpia
  3. kresba nadobúda konkrétne kontúry po formálnej

aj obsahovej stránke

  1. na začiatku 4.roku dieťa kreslí ľudskú postavu

v podobe hlavonožca s naznačením jednotlivých

častí (ústa, oči)

  1. postupne pribúda naznačenia rúk, trupu v podobe

jednoduchých čiar

  1. ku koncu 4.roku má kresba už základnú podobu

zvoleného objektu so schematickým znázornením

hlavných znakov

  1. päťročné dieťa sa snaží nakresliť aj príbeh, dej
  2. deti nekreslia to, čo vidia, ale to, čo poznajú,

k čomu majú emocionálny vzťah

  1. v mladšom školskom veku medzi 6-11 rokom

života sa zlepšenie kvality vnímania, jemnej motoriky

a spôsobu spracovania získaných informácií prejavuje

aj v kresbe dieťaťa

  1. v kresbe ľudskej postavy pribúdajú jej jednotlivé časti,

ich vzájomné prepojenie, zlepšuje sa proporcionalita

a detailnosť postavy, objavuje sa odev a jeho časti

  1. neskôr sa objavuje aj kresba z profilu, je keď spočiatku

zmiešaná s kresbou „en face“

  1. v druhej polovici tohto obdobia je znázorňovaný pohyb

a snaha vyjadriť aj perspektívu a plastičnosť tieňovaním

 

 

 

 

Freudova periodizácia vývinu osobnosti

  1. Orálne štádium – 1.rok – zóna slasti

sú ústa, ich stimulácia pri saní, neskôr hryzení

– dieťa je egocentrické

  1. Análne štádium – 2-3 rok – zóna max

slasti sa presúva na konečník – dieťa sa učí

chodiť na toaletu

  1. Falické štádium – 4-6 rok – kritické obdobie

– intenzívny záujem o svoje a cudzie pohlavné

orgány – Oidipov komplex u chlapcov

– Elektin komplex u dievčat

  1. Latentné štádium – 6 rok až do začiatku

dospievania – emocionálne a sexuálne túžby

ustupujú do pozadia, stávajú sa latentné

– dieťa nie je rozptyľované túžbami a citmi

– priestor na zvládnutie množstva úloh

  1. Genitálne štádium – od začiatku dospievania

– reaktivácia sexuálnych pudov – dominantná

oblasť slasti sú genitálie– sexuálne priania

zamerané na opačné pohlavie – hetero.vzťahy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eriksonove štádiá vývinu osobnosti

Erikson vychádza z predpokladu, že jedine

na každom vývinovom stupni musí vyriešiť

psychosociálny konflikt, až potom môže

postúpiť ďalej.

  1. V prvom štádiu (do 1,5 roka) dominujú

zážitky základná istota (dôvera) vs. nedôvera.

Vypracovanie dôvery je základom celoživotných

citových vzťahov k ľuďom, je podstatne

determinované kvalitou vzťahu matky a dieťaťa

  1. Druhé štádium (1,5-3 roky) charakterizuje

polarita dominujúcich zážitkov autonómia

vs. pochybnosť. Dieťa musí zvládnuť rozpor

rodiacej sa autonómie a pochybnosti, ktorý

vyplýva so závislosti na ľuďoch a ich požiadavkám

  1. Tretie štádium (predškolský vek) je

charakteristické polaritou zážitkov iniciatíva

vs. pocit viny. Dieťa sa učí prenikať do priestoru

činov, objavuje nový spôsob samoregulácie

– schopnosť cítiť vinu

  1. Štvrté štádium (6-12 rokov) charakterizované

na jednej strane vlastnou usilovnosťou

(vzťah k pracovnej činnosti), na druhej strane

je cit menejcennosti (reakcia na neúspech)

  1. Piate štádium (12-20 rokov) je štádiom

hľadenia vlastnej identity v polarite s nejasnosťou

v dvoch podobách – sociálna a osobná identita.

Teraz sa dospievajúci výrazne odpútava od rodiny,

nebezpečím je strata miesta v skupine rovesníkov

a návrat do závislosti na rodine

– tu je charakteristické vývinové moratórium

  1. V šiestom období (mladá dospelosť) je

dominujúcou úlohou tvorba dôverných vzťahov

k druhej dospelej osobe. Na druhej strane

družnosti je izolácia, sklon vyhýbať sa všetkým

dôverným väzbám

  1. Siedme štádium (stredná dospelosť) je

charakterizované vytváraním a uplatňovaním citu

generativity (plodnosť, produktívnosť), oproti ktorej

stojí pocit stagnácie a osobného ochudobnenia

  1. V poslednom ôsmom štádiu je úlohou

dosiahnuť takú osobnú integritu, v ktorej sa odráža

prijatie vlastnej životnej cesty, a tá musela byť aká bola.

Nedostatky prijatia predchádzajúceho života sú

vyjadrené znechutením a zúfalstvom, ktoré vyjadruje

poznanie, že čas je už krátky na pokus začať nový život

 

 

 

Morálny vývin

determinujú ho dve základné skupiny podm.

  1. Vnútorné činitele súvisiace

s hereditárnymi dispozíciami.

Vnútorné štruktúry, ktoré vznikli vplyvom

pôsobenia špecifických vonkajších podmienok

a stali sa relatívne trvalými črtami osobnosti

  1. Sociálne činitele – najmä vplyvy výchovné.

Delenie výchovného vplyvu:

  1. citové, nežné postoje rodičov+atmosféra
  2. spôsob vymáhania požiadaviek
  3. metóda indukcie
  4. metóda modelovania
  5. zverovanie úloh dieťaťu

Štádiá morálneho vývinu podľa Piageta

1. Štádium heteronómnej morálky (do 7r.)

- morálne pravidlá sú nealternatívne, podmienené

autoritou

- morálne konanie je vo vzťahu k existencii

vonkajšej morálnej normy, dieťa o nej nepochybuje

- morálne hodnotenie dieťaťa je úplne závislé

od autority dospelých

- heteronómia má predoperačnú povahu

2. Hetero-autonómne štádium (7-11r.)

- založené na postupujúcej kognitívnej decentrácii

- prechod medzi heteronómiou a autonómiou

- spočiatku je to značne rigidná morálka

– stanovené pravidlá platia bez ohľadu na okolnosti

3. Štádium autonómnej morálky (od 12r.)

- pravidlá správania považované za vec dohody,

sú meniteľné

- dospievajúci preniká hlbšie do podstaty

morálneho konania, prihliada k motívom

správania, na situáciu, na podmienky

 

Štádiá morálneho vývinu Kohlberga

  1. Predkonvenčné štádium – konkrétne

následky, odmena / trest sú východiskom

hodnotenia morálneho konania

TYP 1 – Heteronómia

TYP 2 – Naivný inštrumentálny hedonizmus

  1. Štádium konvenčnej morálky

– dôležité ja najmä splnenie sociálneho

očakávania

TYP 3 – Morálka dobrého dieťaťa

TYP 4 – Morálka autority a svedomia

  1. Postkonvenčné štádium – posudzovanie

správnosti založené na princípoch vedome

prijatých jednotlivcom za svoje a zároveň

predpoklad, že sa na nich môžu všetci dohodnúť

TYP 5 – Morálka ako forma spoločenskej zmluvy

a individuálnych práv

TYP 6 – Morálka vyplývajúca z univerzálnych

etických princípov

 

 

 

14