Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / Vývinová Biológia
VB - ťaháky (Hlatká) (bio_-_test1-tahaky.doc)
Ontogenetický vývin = individuálny vývin jedinca od počatia po smrť.
Ontogenéza je skrátené a zrýchlené opakovanie fylogenézy.
Ontogenéza alebo vývoj jedinca je individuálny vývoj organizmu
od oplodneného vajíčka po smrť, teda obdobie zahŕňajúce zárodočný vývoj,
dospievanie, rozmnožovanie, starostlivosť o potomstvo a starnutie.
Fylogenetický vývin = historický vývoj biologického druhu po milióny rokov.
Úplne fylogenetické línie poznáme doteraz ale len pri 2druhoch – kôň a slon.
Antropogenéza = historický vývoj špecificky človeka
Tak vznikli dve teórie:a) idealistické / materialistické / b) kreacionistické / evolucionistické
My budeme hovoriť o evolucionistických teóriách. Tie hovoria,
že človek sa vyvinul z neživých organizmov, že z neživých
organizmov sa neskôr vyvinuli živé organizmy.
Ide o predstavu vývoja od neživej hmoty k živej,
od jednoduchších foriem k zložitejším.
ZÁKONY FYLOGENÉZY.
Podľa týchto zákonov sa vyvíja fylogenéza.
Tieto platia pre evolúciu všetkých živých organizmov.
ZÁKON ADAPTÁCIE
evolúcia ako dôsledok prispôsobovania sa organizmov vonkajším podmienkam
zmena vonkajších podmienok determinuje aj zmenu organizmu, inak by postupne vyhynul
akákoľvek funkčná alebo morfologická zmena je výsledok adaptácie na zmenené vonk.podm.
napr. veľryba – je to síce cicavec, ale telom sa podobá rybe, prispôsobil sa vode
ZÁKON MONOFÍLIE
mono = jeden + filus = kmeň
všetky druhy organizmov, súčasné aj vyhynuté, majú spoločného vzdialeného predka
napr. ľudoopy, človek, opice a poloopice mali niekde v minulosti spoločného predka
ZÁKON KORELÁCIE
korelácia = vzťah
v organizme všetky časti spolu súvisia
organizmus je komplex súčastí, ktoré sú vo vzájomnej zhode, fungujú ako celok
ak dôjde k adaptačnej zmene jednej časti, zákonite táto determinuje aj zmeny iných častí
vzájomné prepojenie spôsobuje to, že každá zmena vyvolá reakciu
všetky časti organizmu nemusia byť v rovnakom stupni vývoja
ZÁKON IREVERZIBILITY
ide tu o nezvratnosť
vývoj, evolúcia prebieha iba jedným smerom vždy dopredu, nemôže ísť späť
orgány, ktoré sa v priebehu evolúcie zmenili sa nevrátia k svojmu predchádzajúcemu stavu
napr. keď nejaký orgán zanikne ako nepotrebný, už sa neobjaví – ak áno, ide o patologické
ZÁKON DIFERENCIÁCIE A INTEGRÁCIE
postupne sa z jednoduchých organizmov vyvíjali zložitejšie
dochádza k diferenciácií jednoduchého tela k zložitejším, špecifickým častiam
organizmus sa stáva zložitejším, z toho vyplýva narastajúca potreba integrácie
– zvyšuje sa podriaďovanie častí celku
ide o to, aby všetky časti pracovali ako celok a aby sa organizmus integroval do prostredia
čím zložitejší organizmus, tým väčšia potreba integrácie a koordinácie všetkých častí spolu
ZÁKON REKAPITULÁCIE
tento zákon sformuloval E.Haeckel – Haeckelov biogenetický zákon
ontogenéza je skrátenou fylogenézou
vývoj, evolúcia sa opakuje, rekapituluje v ontogenéze
napr. štádium jednej bunky, blastocysty, žilkový vačok, žiabrové oblúky
– tieto štádiá prebiehajú aj pri embryonálnom vývine
NÁZORY NA EVOLÚCIU
Jednou z hypotéz vysvetľujúcich vznik života na Zemi je
panspermiová teória, ktorá hovorí, že zárodky života boli
prinesené z vesmíru inými vesmírnymi telesami.
Ale otázka, ako vznikol život, týmto spôsobom nie je riešená.
Prvým vedcom, ktorý vyslovil názor evolúcie organizmov bol
Aristoteles. Vypracoval podrobnú teóriu postupného vzniku
a vývoja živočíchov. Po ňom prevládali až do 14. storočia
predstavy kreacionistické, podľa ktorých existuje Stvorenie.
V toto veril aj prírodovedec Carl Linné, autor binomickej
nomenklatúry organizmov, ktorý povedal: „Toľko existuje
druhov, koľko ich stvoril na počiatku stvorila nekonečná bytosť.“
Túto predstavu nahlodali neskôr objavy vyhynutých tvorov.
Carl Linné ako prvý zaradil človeka do vývojového
radu živočíchov (primáty).
Preto vznikla teória katakliziem G.Cuviera – po veľkej
katastrofe vyhynuli všetky tvory a nekonečná bytosť
stvorila znovu nové, lepšie a dokonalejšie druhy.
Za otca evolúcie môže byť považovaný
Jean-Baptiste Lamarck. Ten vyslovil myšlienku stáleho
vývoja a zdokonaľovania organizmov, teória o postupnom
vývoji nižších druhov na vyššie. Prírodovedec
Charles Darwin predstavil evolučnú teóriu ako vývoj
organizmov od jednoduchších k zložitejším. Jeho
najvýznamnejšou prácou je kniha „O vzniku druhu prirodzeným
výberom“ (1859), kde opísal vznik a vývoj druhov.
Za mechanizmy evolúcie považoval prírodný výber – selekciu
tých pre život v daných podmienkach lepšie adaptovaných,
silnejších organizmov. Prírodný výber predpokladá existenciu
väčšieho počtu jednotlivcov, ktorí sa navzájom líšia v niektorých
vlastnostiach. Preto musí existovať variabilita v znakoch,
schopnostiach a vlastnostiach, a preto môže existovať výber.
Prežijú tí životaschopnejší, ktorým sa darí viac, tí sa množia
a tak zaberajú stále viac životného priestoru tým slabším.
Základné princípy fylogenézy
Musí existovať nadprodukcia potomstva a dôležité je,
koľko potomkov sa dožije reprodukčného veku.
Variabilita je ďalšia vlastnosť, nevyhnutná k výberu.
Variabilitu vyvolávajú nové kombinácie génov,
vznik mutácií a vplyvy prostredia.
Boj o život je ďalším mechanizmom evolúcie – boj,
konkurencia živočíchov toho istého druhu o potravu,
o vodu, ochranu pred nepriateľom. Rovnako existuje
aj istá podpora medzi príslušníkmi jedného druhu.
Prírodný výber preferuje jednotlivcov s vhodnými
vlastnosťami pre dané podmienky prostredia.
Ďalším mechanizmom evolúcie je pohlavný výber
– boj o samicu, možnosť oplodniť čo najviac samíc
tým najzdatnejším samcom s najlepším gen.základom.
V súčasnosti existuje aj umelý výber človekom
– kríženie. Môže však narušiť zákonitosti prírody.
Rovnako dochádza k procesom konvergencie
– zbiehania a divergencie – rozbiehania.
Konvergencia je prispôsobovanie sa rôznych biolog.
druhov na prostredie tak, že sa začnú podobať.
Divergencia je adaptovanie sa rovnakého alebo
príbuzného biologického druhu na životné prostredie
po svojom, svojmu prostrediu tak, že vznikajú rozmanité
tvary a rozličné znaky pri jednotlivých druhoch.
VZNIK A VÝVOJ ČLOVEKA
Antropogenéza = vznik druhu Homo sapiens z jeho
živočíšnych predkov a cesty tohto fylogenetického vývoja
uplatňujú sa tu všetky princípy evolúcie ako u iných druhov
dnes je rozšírená syntetická evolučná teória – spája
poznatky Darwinovej evolučnej teórie a najnovšie gen.poznatky
všetky živé organizmy sú si navzájom príbuzné a majú
nejakého spoločného predka na tom ktorom stupni vývoja
a evolúcia sa uskutočňuje zmenami genofondu populácie
prostredníctvom mutácií, adaptívnej radiácie a selekcie
Genofond, genotyp = súbor všetkých génov organizmu
Mutácie = zmeny
Adaptívna radiácia = prežívanie životaschopných
a zaberanie stále väčšieho prostredia tým slabším
Selekcia = prirodzený výber
Antropogenéza = vznik druhu Homo sapiens z jeho živočíšnych
predkov a cesty tohto fylogenetického vývoja proces, ktorý
pojednáva o vytvorení a priebehu vývoja človeka
Celý proces antropogenézy trvá od 2. polovice Treťohôr
cez najstaršie obdobie Štvrtohôr až po súčasnosť
– je to cca. od 20-25 mil. rokov až dodnes
my žijeme vo fáze Holocénu – od 10 tis. rokov dozadu
až po súčasnosť – sme stále vo Štvrtohorách
Priame a nepriame dôkazy antropogenézy
PRIAME
- paleontológovia, archeológovia určujú podľa vrstvy,
kde sa predmet našiel jeho vek
- nájdené pozostatky živočíšnych druhov, ktoré dokumentujú,
že v minulosti žili ešte nie ľudia, ale už nie opice
- kostry, šľapaje, zuby, kosti a ich úlomky, odliatky tela, častí
- produkty materiálnej výroby – šperky, zbrane, obydlia, nástroje
- vytvára sa celá rekonštrukcia kontextu o prostredí
a spôsobe života študovaného jedinca
NEPRIAME
- dôkazy o príbuznosti medzi človekom a inými živočíchmi,
ktoré poskytujú porovnávacie vedy
- skúma sa podobnosť človeka s ostatnými živočíchmi
a na základe podobností sa nepriamo určuje príbuznosť
- čím väčšia je podobnosť, tým väčšia je príbuznosť
- rudimenty, sedimenty, atavizmy
Rudimenty
– niečo zakrpatené, nejaký zvyšok
– ide o orgány a ich časti, ktoré sa u človeka vyskytujú,
ale stratili voju funkciu – funkčné boli u predkov človeka
– napr. slepé črevo, zub múdrosti, výbežok chrbtice
– zbytky chrbátovej struny v medzistavcových platničkách
– Darwinov hrbolček na ušnici na vonkajšom okraji
– napr. zachovávajú sa zredukované kostrčové stavce
Sedimenty– nánosy
Atavizmy
– časti tela vytvorené a funkčné u nižších organizmov,
nie u človeka – niekedy sa môže objaviť ako reminiscencia
na doby minulé aj u človeka
– mali sme spoločného predka s nejakým cicavcom
– u bežného človeka sa nevyskytujú, ide o vzácnosť, raritu
LANÚGO – aj po narodení trvajúce nadmerné ochlpenie tela.
POLYMASTIA – zmnoženie prsných žliaz
POLYTÉLIA – viacero párov prsných bradaviek
CHVOST - dieťa sa napr. môže narodiť s chvostíkom
Výsledky porovnávacích vied
Porovnávacia morfológia
skúma a porovnáva tvar tela, utváranie tela
čím väčšia podobnosť, tým väčšia polygenetická podobnosť
Porovnávacia fyziológia
porovnáva sa príbuznosť bielkovín
Porovnávacia molekulová genetika
skúma a porovnáva zloženie bielkovín z aminokyselín
porovnáva, či toto poradie aminokyselín je zhodné u šimpanzov a u ľudí
v minulosti sa robilo porovnávanie ľudského hemoglobínu a hemoglobínu šimpanza
porovnávanie molekúl DNA – aká je podobnosť a odlišnosť ľudí a iných živočíchov
človek a šimpanz sa odlišuje len v 1% - je to náš najbližší príbuzný
u človeka a gorily je o niečo väčší rozdiel
Porovnávaním molekúl DNA sa zistilo, že človek, šimpanz a gorila
sú si bližší ako orangutan a človek, orangutan a šimpanz a orangutan a gorila.
Toto sa dá vysvetliť tým, že vonkajšie znaky podliehajú vonkajším podmienkam.
Pôsobením vonkajších podmienok sa skôr objaví zmena v tvare organizmu.
Genetika, vnútorné znaky sa mena oveľa pomalšie a tým aj dlhšie.
Chromozómy sú štruktúry uložené v jadre buniek. Ich počet, tvar a veľkosť sú
pre každý druh typické a stále, pri ich narušení dochádza k odlišnostiam vo vývine.
Orangutany a šimpanzy majú 48 chromozómov.
U človeka je počet chromozómov vo všetkých somatických bunkách 46.
Vysvetľuje sa to tým, že pravdepodobne 2 chromozómy splynuli v jeden.
Kvôli tomuto rozdielnemu počtu chromozómov sa vytvorila reprodukčná bariéra,
nebolo množné kríženie a tým sa odčlenila nová vývojová línia.
Zaradenie človeka do živočíšneho systému
človek patrí do živočíšnej ríše do kmeňa Chordátov
– tieto majú vytvorenú Chordu dorsalis – u človeka zostáva
už len zvyšok chordy vo forme medzistavcových platničiek
patríme do podkmeňa stavovcov
– oporu tela tvorí chrbtica pozostávajúca zo stavcov
človek patrí do triedy cicavcov – matka živí mláďatá mliekom
patríme do radu primátov – poloopice, opice, ľudoopy, človek
– v češtine sa nazývajú aj Nechtovce
– majú aspoň na niektorých prstoch vytvorené ploché nechty
V rámci rady primátov patríme do nadčeľade Hominoidea
= človeku podobné. Sem zaraďujeme všetky ľudoopy
– aj súčasné, aj vyhynuté – a aj človeka.
Spoločné znaky primátov
- nechty aspoň na niektorých prstoch
-oči sa posunuli dopredu hlavy skríženie zorných polí
zlepšenie priestorovej orientácie
- skracovanie čeľustí, - chýbanie rypáku
- absolútne aj relatívne zväčšovanie mozgu a mozgovej časti lebky
- zväčšovanie mozgovej kôry, - relatívne veľký a zložitý mozog
- veľká pohyblivosť končatín v kĺboch
- pohyblivé prsty na rukách a nohách
- predlžovanie období životného cyklu – aj vnútromaternicového vývinu
- redukcia počtu potomkov a s tým súvisiaca redukcia prsných žliaz
Podobné znaky človeka a ľudoopa
(šimpanz, gorila, orang utan)
- chýbanie chvosta
- zlepšenie priestorového videnia + schopnosť farebného videnia
- približne rovnaká dĺžka gravidity
- menštruačný cyklus samička je plodná počas celého roka
- môžeme ochorieť na rovnaké choroby – napr. infekčné
- napádajú nás rovnaké parazity
- rovnaké krvné séra a krvné skupiny
- postihujú nás rovnaké psychické choroby (napr.hystéria)
- dobrý odhad vzdialenosti
- snaha zaujať vzpriamený postoj
Čím sa vyčleňujeme ako špecifický druh
- artikulovaná reč, - abstraktné myslenie – vytvárame si pojmy
- vzpriamená chôdza (ale toto nie len pre človeka charak. znak)
- schopnosť predvídania a plánovania aj do ďalekej budúcnosti
- práca – výroba nástrojov a zariadení opakovanie, podľa vzoru
- spoločenská deľba práce – človek je bio-sociálna bytosť
ANTROPOGENÉZA
ide o proces vývoja človeka
dochádza k veľkým mentálnym a fyziologickým zmenám
ide o zložité procesy hominizačné a sapientačné
Hominizácia = poľudštovanie
Sapientácia = zmúdrievanie
- tieto dva procesy nie je možné oddeliť
- nemožno oddeliť zmeny duševné a telesné
Hominizácia
ide o proces, ktorým sa vyvinul človek
komplex fyzických zmien, ktorými sa živočíšny predchodca
menil až do dnešnej podoby
ide o vysoko-špecializovaný proces, ktorý prebiehal od 2.pol.
Treťohôr, čo bolo obdobie prudkého rozvoja primátov a došlo
tu k nahromadeniu takých nových a odlišných kvalít, že sa
zákonite odčlenila nová línia, nová vetva vysoko psychicky
vyvinutých HOMINIDOV
medzi Hominidov sa zaraďujeme len my a Australopitekus
tieto hominizačné, fyziologické zmeny môžeme označiť za
dôsledok adaptácie na zmeny vonk. životného prostredia
ZMENY PROSTREDIA
dovtedy prevládali lesy, kde žili primáty adaptované na listové podm.
nastalo ubúdanie pralesov a tým sa zmenšovalo životné prostredie s dostatkom potravy
tieto tvory museli prejsť do iného prostredia – do nezalesnených saván
tu sa museli prispôsobiť novej potrave, začali sa objavovať prvé pokusy o lov zvierat
tvory prešli na všežravý spôsob života
nový prísun živočíšnych bielkovín podmienil prudký rozvoj mozgu
spôsob lovu si tiež vyžadoval spoluprácu, organizovanie
– z toho vyplynulo zdokonaľovanie psychických zručností
rovnako aj vzpriamovanie je pravdepodobne dôsledok života v nezalesnenej oblasti
ZMENY
zmeny, ktoré nastali vo vývine tohto druhu zahŕňame,
začleňujeme do hominizačných komplexov
– do komplexov fyziologických zmien
1. KOMPLEX H. KONČATINY A PLETENCA H. KONČATINY
týka sa zmien v oblasti ramien a ruky
ide o zmeny súvisiace s prechodom zo 4 chôdze na vzpriamenú
predné končatiny už nemajú lokomočný účel
zvyšuje sa pohyblivosť v ramennom, lakťovom a zápästnom kĺbe
hrudník sa rovnako mení – pri 4chôdzi je hrudník stlačený,
vzpriamenou chôdzou sa splošťuje a rozširuje
s takýmito zmenami sa stretneme ešte pred oddelením línie
ľudoopa a človeka – teda ešte u spoločného predka
2. KOMPLEX DOLNEJ KONĆATINY, PAVNY A CHRBTICE
- tieto zmeny tiež súvisia zo vzpriamovaním sa postavy
zaoblená chrbtica sa dostáva do zakrivenia do tvaru S, čo
pôsobí ako pružina a tlmí tak nárazy pri chôdzi na pevnom povrchu
- upevnenie hlavy je už iné ako u ľudoopov – u tých nasadá lebka
na chrbticu šikmo zozadu, u človeka kolmo zhora
- panva sa rozširuje vzpriamovaním, panvové listy sa stávajú
plochšie, otvárajú sa do strán
- ukotvenie stehennej kosti je iné
- na chodidle sa vytvára pozdĺžna a priečna klenba, čo je tiež
adaptácia na chôdzu na dvoch končatinách – pomáha tak tlmiť
nárazy pri chôdzi na tvrdej podložke
- zmena kostry zákonite viedla aj k zmene svalstva
- vzpriamenou chôdzou sa museli vytvoriť mohutné sedacie
svaly, ktoré držia vzpriamenú postavu
- tu ide o komplex zmien charakteristických už pre vývojovú
líniu hominiidnú (ľudskú) – nenájdeme ich u ľudoopov
3. KOMPLEX LEBKY
- ide o zmeny na lebke
- u človeka nápadné rozšírenie a zväčšenie mozgovej časti kôry
- nápadne sa zväčšujú čelové kosti – čelo sa stáva vyklenutým
- zmena zubného oblúku a vyklenutie tvrdého podnebia
- zmena pomeru mozgovej a tvárovej časti lebky v prospech mozgovej časti na úkor tvárovej
- redukcia zubov ľudská tvár sa stáva plochou
- tieto zmeny sú typické iba pre človeka
CELÝ HOMINIZAČNÝ PROCES MOŽNO ROZDELIŤ
PODĽA HABERERA NA 3 ETAPY:
1.) SUBHUMÁNNA ÚSEK
- nastávali postupné fyziologické zmeny, ktoré viedli k vzniku
tvorov, ktoré sú podobné človeku, ale ešte stále sú to
iba zvieratá (Ramapithecus punjabicus)
- nastáva vzpriamovanie postavy a uvoľňovanie rúk
- môžeme predpokladať používanie nástrojov, nie ich výrobu
2.) PRECHODNÝ ÚSEK
- zástupcovia tohto druhu sa už fyzicky podobajú ľuďom
a po psychickej stránke urobili prvý krok k človeku
- zmeny v tvare hlavy, mohutný rozvoj mozgu
- Australopitekus má už vzpriamenú chôdzu, začína používať
opakovane predmety, ktoré mu príroda poskytuje ako nástroje
3.) humánnA FáZA
- reprezentovaná rodom HOMO
- zmeny charakteristické pre človeka
- po fyzickej aj psychickej stránke už dosiahol ľudskú inteligenciu
- tu už ide o zámernú výrobu nástrojov podľa nejakého vzoru
VÝVOJOVÁ LÍNIA
ZÁSTUPCOVIA HOMINIIDNEJ, ĽUDSKEJ LÍNIE
AUSTRALOPITEKUS
- názov „Južná opica“ podľa náleziska v Južnej Afrike
- ešte nenesie označenie HOMO
- žil si pred 3 – 5 miliónmi rokov
- ešte nevyrábal vlastné nástroje
- kapacita mozgu 420 – 550 cm3
ĽUDOOP – OSTEODONTOKERATICKÁ KULTÚRA
- začína ako prvý zámerne používať nástroje
- kapacita mozgu cca. 500 cm3
- používanie kostí, úlomkov
- zuby ako nástroj
- keratín – rohy, parohy
HOMO HABILIS – OLDOVANSKÁ KULTÚRA
- človek zručný
- už nesie označenie HOMO
- inteligencia je už ľudská - výroba nástrojov
- kapacita mozgu 680 – 800 cm3
- relatívne veľké zväčšenie mozgu
HOMO ERECTUS
- človek vzpriamený – stavba tela hominídna
- kapacita lebky 800 – 1050 cm3
- žil pred 1700 000 rokmi až pred 300 000 rokmi
- vyrábal nástroje
- používal už aj oheň – náleziská veľkých ohnísk
- bol to kanibal – nálezy kostí okola ohňa
- udržiavanie ohňa - možno prvú deľbu práce
HOMO NEANDERTALIS
- tvoril slepú vývojovú líniu
- žil súbežne určitú dobu s HOMO SAPIENSS
asi pred 300 000 až 35 000 rokmi
- u tohto druhu je nový rozvoj abstraktného myslenia
– objavujú sa pohrebné rituály, mŕtvi sa upravujú
- kapacita lebky 1400 cm3 a viac
- žil v dobe poslednej medziľadovej a ľadovej
– t.j. mal ťažké životné podmienky, z toho vyplynula
potreba väčšieho, mohutného tela a to mohlo mať
za následok aj väčší mozog
HOMO SAPIENS FOSILIS
- Kromaňonec podľa náleziska v Cro Magnon
- kameň a kosť boli už jemne opracované,
nástroje mali už účelovú špecializáciu
- objavuje sa uňho symbolické stvárnenie reality
- využíva maľby, kresby, sošky
- Věstonická Venuša, Altamíra
HOMO SAPIENS RESENS
- dnešný človek
ONTOGENÉZA
= zmena organizmu od koncepcie až po smrť
ide o procesy, ktoré prebiehajú počas celého
života jedinca = VÝVINOVÉ PROCESY – R&V
RAST
- procesy súvisiace so zväčšovaním tela a jeho častí
- sú podmienené zväčšovaním počtu buniek
zväčšovaním obsahu buniek a medzibunkovej hmoty
- ide o zmeny kvantitatívne – dajú sa vyjadriť číselne
zmerať -(výška, dĺžka končatín, hmotnosť pečene, atď.)
VÝVIN
- procesy charakterizované objavením sa novej funkcie
alebo zdokonalením existujúcej funkcie
- proces zväčšovania komplexnosti funkcií
- mení sa kvalita = kvalitatívne zmeny
V rámci Ontogenézy sa tieto zmeny nedajú oddeliť
– prebiehajú súčasne.
RAST je zmena evolučná – prebieha pomalšie.
VÝVIN je zmena revolučná – prebieha nárazovejšie.
Rastom sa pripravuje organizmus na vývin.
Tieto rastové a vývinové zmeny sú od koncepcie až po
dospelosť zmeny progresívne – vedú k zlepšovaniu,
ku skvalitňovaniu funkcií, ale iba do dosiahnutia dosp.
V dospelosti ide o zmeny regresívne – zhoršovanie
funkcií až po ich vyhasnutie a smrť.
Ale stále ide o zmeny vývinové.
Všetky progresívne a vývinové procesy od oplodnenia až
do dospelosti prebiehajú nie náhodne, chaoticky, ale
podľa určitých zákonitostí – spoločné, všeobecné
zákonitosti rastu a vývinu.
ZÁKONITOSŤ SÚSTAVNOSTI A NÁSLEDNOSTI R&A
- sústavnosť rastu a vývinu
ak vznikne impulz pre rast a vývin (impulzom je koncepcia)
rastové procesy prebiehajú neprerušene až do dospelosti
- následnosť rastu a vývinu
pokiaľ dôjde k impulzu – oplodneniu, tak sa spustí celý
program tak, že jednotlivé kroky bez výnimky na seba
nasledujú – žiadne štádium sa nemôže preskočiť
ZÁKONITOSŤ NEROVNOMERNOSTI R&V
nie všetky časti organizmu rastú a vyvíjajú sa synchrónne
v určitom okamihu ontogenézy nie sú všetky orgány
a orgánové sústavy na jednom stupni vývoja
napr. srdcovo-cievna sústava je komplet vyvinutá už pri
narodení – pohlavná sa vyvíja vekom
každý jedinec má špecifické kombinácie génov
u každého má rast a vývin spoločné znaky,
ale napriek tomu je každý individuálny – pomalší, rýchlejší
každý dosahuje dospelosť individuálnym spôsobom
v rovnakom veku nemusia na rovnakom stupni vývoja
ZÁKONITOSŤ SPOMAĽOVANIA RÝCHLOSTI R&V VEKOM
čím je jedinec starší, tým sa rast a vývin viac spomaľujú
kritické obdobia sú nástup do školy a pubertálne obdobie
–prebieha akcelerácia (nárazové zrýchlenie)
akcelerovanie je charakteristické LEN pre človek
– pravdepodobne kvôli dlhému času vývinu mozgu
– preto hrozia aj častejšie poškodenia mozgu
ZÁKONITOSŤ ZÁVISLOSTI R&V NA VEKU
rastové a vývinové procesy sú funkciou veku
určitému veku zodpovedá určitý stupeň biologickej zrelosti
napriek nerovnomernosti jedinci určitého veku majú vykazovať
istý stupeň rastu a vývinu - aj napriek určitej variabilite to
približne musí zodpovedať daným vlastnostiam
ZÁKONITOSŤ PERIODICITY RASTU A VÝVINU
rast a vývin vykazujú periodicitu – striedajú sa
periodicita časová – periodické opakovanie sa rovnomerného
a akcelerovaného (zvýšeného) rastu
periodicita miestna – strieda sa obdobie, keď sa časti organizmu
predlžujú (longitudálny vývin) s obdobím, keď sa zväčšujú
do šírky (šírkové rozmery)
periodicita klimatická – v zime a na jar sú zmeny menšie
a ide hlavne o lognitudálny vývin, v lete a na jeseň sú zmeny
väčšie a ide hlavne o šírkový vývin
ZÁKONITOSŤ EXTRÉMNEHO PREDĹŽENIA OBODBIA
DO DOSIAHNUTIA DOSPELOSTI
u človeka ide o extrémne dlhé dospievanie
je to spôsobené dlhou maturáciou, dozrievaním mozgu
ZÁKONITOSŤ PODMIENENOSTI R&V DEDIČNOSŤOU
každý sme zdedili nejaký genetický program, ktorý sa môže,
ale aj nemusí zrealizovať v plnej miere
ide tu len o dispozície - závisí aj o prostredia
každý znak je determinovaný geneticky aj prostredím
– ide o spoluúčinnosť
napr. krvná skupina je dedičná – na jej tvorbe majú väčšinová
podiel gény, ale napr. infekčné choroby sú znakom
s prostredia – ale imunita je podmienená geneticky
DEDIČNOSŤ
- dedíme vlohy, nie znaky zrealizované vlohy sú znaky
- ide o schopnosť genetického materiálu utvárať znaky
a vlastnosti, schopnosť prenášať ich z rodičov na potomkov
a schopnosť náhle sa meniť – mutovať
- genetický materiál, kde je zapísaná informácia je molekula
DNA schopnosť molekuly DNA prenášať sa z rodičov na
potomkov, prenášať znaky a vlastnosti a meniť sa alebo mutovať
premenlivosť, variabilita – napriek zdedenému určitému
genetickému materiálu od rodičov sa od nich odlišujeme
(aj medzi sebou sa líšime) – existuje rozmanitosť podmienená
dedičnosťou a prostredím
Genóm – súbor všetkých génov vo všetkých bunkách,
ktoré má jeden organizmus
Fenotyp – súbor vonkajších znakov organizmu
Chromozóm
štruktúra, ktorú obsahuje molekula DNA
viditeľné len v bunkách, ktoré sa delia
každý biologický druh má svoj špecifický počet CH v jadre bunky
v jadre somatických buniek tela človeka je 46 chromozómov
označenie : 46 = 2n ––diploidný, dvojnásobný počet
pohlavné bunky (vajíčko + spermia) obsahujú 23 chromozómov
označenie : 23 = n ––haploidný počet
Gén je vloha, dispozícia - časť molekuly DNA riadiaca určitú
biochemickú funkciu a ovplyvňujúca určitú vlastnosť alebo
znak organizmu.
Štruktúrna a funkčná jednotka genetickej informácie.
Súbor génov sa nazýva genóm bunky.
úsek molekuly DNA, ktorý nesie informáciu pre utvorenie
jedného znaku – polypeptid
gén je nadradeným pojmov, lebo v skutočnosti máme
konkrétnu formu génu
Gény uložené v chromozómoch môžeme popárovať.
gén môže mať viacero variantov – konkrétnych foriem
– určitú špecifickú formu znaku
tieto viaceré varianty sú ALELY – alela pre modrú farbu očí
Alela je konkrétna forma, variant génu - Variantov, alel môže
byť v géne aj viac, ale každý jedinec môže mať iba 2 alely.
Kto má na tom istom mieste 2 rovnaké alely
taký jedinec sa volá HOMOZYGOT.
Kto má na tom istom mieste 2 rôzne alely
taký jedinec sa volá HETEROZYGOT.
Genotyp – kombinácia alel, génov na príslušnom locuse
nesúca informáciu pre určitý znak
VZŤAHY MEDZI ALELAMI – MEDZI 2 VARIANTAMI
vzťah kodominancie
- ak sa stretnú 2 rôzne varianty (napr. modrá + hnedá),
taký človek je HETEROZYGOTOM pre farbu očí, obidve tieto
alely sa rovnako presadia, sú rovnako dominantné, rovnako
sa prejavia aj vo fenotype – vonkajší prejav
= farba očí – bude hnedo-modrá škvrnitá
vzťah intermediárny
- hnedá a modrá sa zmiešajú – vznikne nová farba zelenkavá
– výsledkom bude kompromis
vzťah dominancie a recesivity
- hnedá je dominantná – presadí sa aj vo farbe očí
AKO SA DEDÍ POHLAVIE
46 - diploidná sada = 23 párov chromozómov
nie všetky chromozómy sú rovnaké
tu je 44 CH. tzv. AUTOZÓMY = telové CH.
+ zvyšné 2 tzv. GONOZÓMY = pohlavné CH.
každá bunka nášho tela obsahuje 44 autozómov
a 2 genozómy-kombinácia gonozómov určuje pohlavie
Ženské pohlavie má 44 autozómov
a 2 pohlavné chromozómy – genozómy XX
Mužské pohlavie má 44 autozómov
a 2 pohlavné chromozómy – genozómy XY
Pohlavné bunky majú iba 23 chromozómov
= haploidná sada jednoduchá.
T.j. pohlavné bunky majú 22 autozómov a 1 genozóm.
Žena vytvára pohlavné bunky vytvárajúce X chromozóm.
Muž vytvára 2 typy pohlavných buniek
– jeden X, jeden Y, cca. v pomere 1:1
Pohlavie teda závisí od toho, akou spermiou
bude vajíčko oplodnené.
DEDIČNOSŤ
Dedičnosť znakov a vlastností môžeme rozdeliť do 2 skupín:
- dedičnosť monogénna (jeden možný typ dedičnosti)
- dedičnosť polygénna (druhý možný typ dedičnosti)
Monogénna dedičnosť
- ak existuje v populácii variabilita
- to, že sa líšime a ak táto rozmanitosť je spôsobená nejakou
kombináciou alel na určitom locuse, na jednom mieste
- farba očí
Polygénnna dedičnosť
- telesná výška
- to, že sa tak veľmi líšime je tým, spoluúčinkuje tu veľa génov
- až 10 locusov s 2 alelami vytvára 20 rôznych alel a ich kombinácií
- je to odlišné u každého z nás
Spôsob prenosu génov, vlôh z rodičov na deti sa uskutočňuje
na základe zákonitostí,
ktoré objavil MENDEL – robil pokusy s krížením rastlín.
Podľa týchto zákonitostí sa dedia znaky len pri monogénnej
dedičnosti. Monogénne sa dedí menej znakov, častejšie sa s ňou
stretávame pri patologických stavoch. Polygénne sa dedí oveľa viac
znakov, táto dedičnosť je oveľa zložitejšia, komplikovanejšia.
MENDELOVE ZÁKONY
1.) Zákon uniformity a reciprocity
ak sa krížia dvaja homozygoti opačného typu,
ich potomstvo bude uniformné – heterozygotné
2.) Zákon štiepenia
ak sa krížia dvaja heterozygoti, ich potomstvo
sa štiepi v určitých zákonitých pomeroch
AUTOZOMÁLNA A GONOZOMÁLNA DEDIČNOSŤ
1.) Autozomálna dedičnosť – môže byt dominantná a recesívna
2.) Gonozomálna dedičnosť
– vyskytujú sa faktory súvisiace s jedným pohlavím
– rovnako môže byť dominantná a recesívna
Gonozomálna dominantná dedičnosť
dedičnosť viazaná na pohlavie
podmienená takou alelou, ktorá je uložená na pohlavnom CH
x°F F = dominantný gén na x chromozóme
Ak sa nejaká choroba vyskytuje častejšie u ženského pohlavia,
je to znak, že ide o gonozomálnu dominantnú dedičnosť.
Gonozomálna recesívna dedičnosť
napr. choroba hemofília (porucha zrážanlivosti krvi)
je vyvolaná recesívnou alelou uloženou na pohlavnom CH X
XHXH vs. XhY (zdravá žena vs. postihnutý muž)
Pri gonozomálnej recesívnej dedičnosti sa postihnutie
vyskytuje takmer výlučne v mužskej časti populácie,
len veľmi zriedkavo u žien.
odchýlky pohlavných chromozómov
XXX
– trizomia s pohlavným chromozómom znásobeným
– žena – odchýlky v pohlavnom vývine, neplodnosť
X0
– žena – Tunerov syndróm
– postihnuté najmä pohlavné funkcie, neplodnosť,
oneskorený nástup sekundárnych pohlavných znakov,
nefunkčné vaječníky
XXY
– Klinefelterov syndróm
– ak je prítomný aj Y chromozóm, vždy je to muž
- muž bude mať feminizujúce znaky
(ženské ochlpenie, zdurená prsná žľaza)
– bude poznačený vývin pohlavných funkcií
ako môže vzniknúť patologický gén
MUTÁCIA
zmena
náhla dedičná zmena genetickej informácie
vzniká pôsobením tzv. mutagénov
tieto zmeny sa môžu vyskytnúť v rámci jedného génu
= génová (bodová) mutácia
mutácie môžu postihnúť aj rozsiahlejší úsek DNA,
ide o rozsiahlejšie poškodenie = chromozómová aberácia
a) odchýlka = CH.A. štruktúry
b) odchýlka = CH.A. v počte chromozómov
Pri CH.A. štruktúry to znamená, že sa odlomí kúsok CH
a nastáva strata časti chromozómu.
Pri CH.A. v počte chromozómov chýba 45. chromozóm
– tu ide už o ťažšiu chybu, závažnejšie poškodenia
– monozómie – často nezlučiteľné so životom.
MUTAGÉNY
faktory prostredia, spôsobujúce mutácie
rôzne druhy žiarení (röntgenové, rádioaktívne,
kozmické, elektromagnetické)
- fyzikálne mutagény
- chemické mutagény (DDT, alkohol, hormonálne lieky)
- biologické mutagény (vírusy, baktérie)
DERATOGÉNY
faktory, ktoré nepoškodzujú molekulu DNA, ale poškodzujú
tkanivá plodu, zárodku - spôsobujú zmeny v raste, vytváraní
orgánov – poškodenie orgánov ==> vrodené chyby
Sprostredkovateľom medzi genetickou informáciou
(vnútorným programom) a prostredím sú
REGULAČNÉ SÚSTAVY
hormonálna + nervová
Obe sústavy spolupracujú pri regulácii organizmu,
zabezpečujú neustálu adaptáciu na zmeny vonkajšieho
prostredia tak, aby sa nenarušila stálosť vnútorného
prostredia – homeostázy.
NERVOVÁ SÚSTAVY
zachytáva zmeny vo vonkajšom prostredí
informácia organizmu o zmenách
organizmus sa adaptuje
ak by bola zmena trvalejšia – adaptácia sa prejaví
v genetickom materiály
regulácia je rýchlejšia – ide o elektrický impulz 120m/s
– umožňuje okamžitú adaptáciu na zmenu vonk.prost.
hormonálna sústava / endokrínna sústava
sústava žliaz s vnútorným vylučovaním
- je fylogeneticky staršia, jej regulácia je pomalšia, lebo
regulovanie je zabezpečené chemickými látkami – hormónmi,
ktoré sú transportované krvou na miesto účinku
- účinkovanie hormónov je dlhšie, menej dokonalé
- hormóny sú vylučované dnu – do krvi
HORMÓNY sú chemické látky rôznej povahy s veľmi vysokou
účinnosťou, so špecifickou účinnosťou, pôsobia len na určité
špecifické bunky alebo tkanivá, dostávajú sa k tkanivám,
s receptormi, na ktoré sa môže hormón naviazať
– ide o účinok na cielené tkanivo
Žľazy s vnútorným vylučovaním
hormóny majú schopnosť aktivizovať alebo inhibovať
(utlmovať) činnosť buniek
Hypofunkcia – žľaza produkuje málo hormónov
Hyperfunkcia – žľaza produkuje príliš veľa hormónov
Od hlavy k päte:
- Hypofýza
- Štítna žľaza
- Prištítne telieska
- Langerhausove ostrovčeky (časť pankreasu)
- Nadobličky
- Pohlavné žľazy
Thymus (detská žľaza) + Šištička (epifýza)
– žľazy s neistou funkciou, nepoznáme fungovanie
Hypofýza je prepojená s nervovou sústavou s hypotalamom.
Hypotalamus je časť medzimozgu, kde sa vytvárajú
nervové hormóny – chemické látky, ktoré sa krvou dostávajú
do hypo. a spúšťajú alebo utlmujú vylučovanie hormónov hypo.
Hormóny z hypofýzy ovplyvňujú funkciu ostatných žliaz
pohlavnej sústavy – toto platí aj naopak – existuje spätná väzba.
HYPOFÝZA
– má vedúce postavenie
– je tvorená 2 lalokmi – predný a zadný lalok
Predný lalok produkuje rastový hormón(samotrop)
ktorý stimuluje tvorbu bielkovín a zabezpečuje tak
intenzívne rozmnožovanie buniek a tým rast tela.
Ak by produkoval málo rastového hormónu,
išlo by o menší vzrast (hypofyzárny nanizmus).
Ak ide o nadprodukciu hormónu (pri rakovine),
išlo by o nadmerný rast (gigantizmus - nad 200cm)
Rastový hormón je produkovaný cyklicky – v noci
GLANDULOTROPNÉ HORMÓNY
hormóny ovplyvňujúce činnosť ostatných žliaz s VV
- tyreotropný – pôsobí na štítnu žľazu, aktivizuje
- adrenokortikotropný– ovplyvňuje nadprodukciu nadO
- gonárotropný– ovplyvňuje činnosť pohlavných žliaz
GONÁROTROPNÉ HORMÓNY
- folikulostimulačný hormón – obal vajíčka
- lutinizačný hormób – žlté teliesko
- prolaktín – stimuluje tvorbu mlieka v prsných žľazách
Zadný lalok = neurohypofýza neovplyvňuje rast
a vývin priamo, ale sprostredkovane.
- oxytocín – pôsobí na hladkú svalovinu maternice
(prsnej žľazy), podmieňuje kontrakcie pri pôrode
- antidiuretický – zabraňuje prílišnému odvodneniu
pri prvom moči
štítna žľaza
- T3 – podporuje metabolizmus, podmieňuje maturáciu
nervového tkaniva, umožňuje rast tela, zabezpečuje
osifikáciu kostí
- T4 – tyroxín – jód
- kalcitonín – spolupodieľa sa na metabolizme vápnika
udržiavanie optimálnej hladiny v krvi
prištítne telieska
2 páry na zadnej stene štítnej žľazy
parathormón – spolu s kalcitonínom sa spolupodieľa
na udržiavaní optimálnej hladiny vápnika v krvi
signálne sústavy
Ľudia sú vybavení 2 signálnymi sústavami:
1. SS – také mechanizmy, prostredníctvom ktorých
reagujeme na konkrétne podmety vonk.prost. (signály)
napr. zmena teploty, svetla, tlaku – tieto signály vyvolajú
vzruch a následne sa analýzou vytvorí reakcia
2. SS – také mechanizmy, prost.kt. dokážeme reagovať
na signály signálov napr. slovo je signál signálov, ide o
zovšeobecnenie vlastností – teda vzukové vlastnosti
majúce všeobecný obsah
nerová sústava
pozostáva z centrálnej nervovej sústavy (CNS)
a periférnej nervovej sústavy (PNS)
CNS – nachádzajú sa tu centrá, v ktorých náš organizmus
čosi analyzuje a syntetizuje odpoveď – ide o centrá, ktoré
majú AS schopnosť– mozog, miecha
PNS – časť NS, ktorá nemá AS schopnosť – t.j. nervy
ide o nervové vlákna, ktorými prechádzajú nervové vzruchy
cesty, ktorými sú transportované signály / spája periférie tela
s centrom – nervy spájajú všetko s mozgom a miechou
V rámci PNS existuje autonómna / vegetatívna NS.
Vyčleňujeme sú ako špecifickú súčasť PNS. Ide o také nervy,
ktoré spájajú mozog a miechu s vnútornými orgánmi – ktoré
vedú vzruchy umožňujúce činnosť týchto vnútorných orgánov
bez nášho vedomia, teda autonómne. Je relatívne nezávislá
na našom vedomí. Vedome ovládame len kostru a svaly
a nej pripnuté.
Rozlišujeme ešte šedú a bielu hmotu.
Ide o nervové tkanivá pozostávajúce z nervových buniek.
Šedá hmota - telá nervových buniek a ich krátke výbežky
(dendrity) – má schopnosť analýzy a syntézy
– nachádza sa iba v CNS – v mozgu
Biela hmota – tvorená dlhými výbežkami nervových buniek
(neurity) – neurity majú schopnosť viesť vzruch, ale nie
uskutočňovať AaS – nachádza sa iba v PNS –naše nervy
časti nervovej sústavy
CNS - MIECHA
- uložená v chrbticovom kanáli zo stavcov, dobre chránená
pred poškodením, obalená miechovými obalmi – tie
zabezpečujú prívod krvi, kyslíka a živín pre nervové tkanivo
- stredom prechádza centrálny kanáli – nachádza sa tu
mozgo-miechový mok
- pozostáva aj zo šedej aj z bielej hmoty - šedá je uložená
okolo kanálika v tvare motýlika, okolo šedej je uložená biela
Dráhy, ktoré sú súčasťou bielej hmoty:
vzostupné – nervové vlákna, ktoré vedú vzruchy z miechy
až do mozgu – privádzajú vzruchy z povrchu tela, zo svalov
do miechy a potom sa posúvajú až do príslušných centier
v mozgu – = senzitívne dráhy – vďaka nim máme pocity
spino-talamická dráha – teplo, chlad, bolesť
zostupné – z mozgu dolu do miechy– vedú vzruchy, na zákl.
kt. môžeme vykonávať vedomé pohyby – = motorické dráhy
pyramídová dráha – vystupuje z buniek pyramídového tvaru
– do kríža ochrnutie – hlavná motorická dráha
– dráha práce – dráha reči – riadenie artikulačných svalov
extrapyramídové dráhy – vychádzajú z nižších oddielov mozgu,
nie z mozgovej kôry – inervujú kostrové svalstvo – pomocou nich
vykonávame naučené zložité podvedomé pohyby-mimovoľné
krátke – spájajú bližšie, vzdialenejšie úseky miechy medzi sebou
V šedej hmote máme uložené regulačné centrá:
- napínacie reflexy – udržiavajú automaticky napätie
- centrá pre vylučovanie potu
- centrá pre defekáciu – pre vylučovanie moču
Tieto všetky nie sú nevyhnutné pre život,
až v mozgu sú uložené životne dôležité centrá
Existujú senzitívne a motorické vlákna:
- senzitívne = dostredivé vlákna – vedú do miechy
- motorické = odstredivé vlákna – vedú z miechy
Existuje až 31 párov miechových nervov
napr. krčné, hrudné, krížové, driekové.
Z úseku miechy, z ktorého vystupuje len 1 pár
miechových nervov voláme miechový segment
(je ich 31) Miechové nervy zabezpečujú vedenie
vzruchových Ďalšie nervy patriace k PNS budú
vstupovať do predĺženej miechy – ide o
hlavové / mozgové nervy - je ich 12 párov
– inervujú oblasť hlavy (koža, svalstvo),
budú vystupovať zo senzorických orgánov.
Popis mozgu: - Časti mozgu sú:
1.) pokračovaním miechy je predĺžená miecha
2.) Varlov most 3.) mozoček 4.) stredný mozog
5.) medzimozog 6.) predný / koncový mozog
Mozog je obalený aj mozgovými obalmi
= mozgové pleny (z povrchu dovnútra):
tvrdá plena / pavúčnica / mäkká plena
Vo vnútri mozgu nachádzame dutiny
= mozgové komory (z dola hore):
4. štvrtá komora – v predĺženej mieche
3. tretia komora – v medzimozgu
2. druhá komora – v prednom mozgu
1. prvá komora – v prednom mozgu
Všetky medzi sebou komunikujú, sú vyplnené
mozgo-miechovým mokom
Predĺžená miecha je pokračovaním miechy v lebke.
Je to rozšírená trubica, nachádzame tu Š aj B hmotu.
Na spodine je šedá hmota – vytvára zhluky = jadrá, z kt.
vystupujú a zároveň do nich vstupujú hlavové nervy (6 p).
Retikulárna formácia – sieť Š hmoty, je až v medzimozgu
- umožňuje prestup vzruchov do mozgovej kôry, udržiava
ju v stave bdelosti, aktivity, uplatňuje sa pri našom zaspávaní
a zobúdzaní – zabezpečuje koordinačnú činnosť
antagonických vzťahov - pracujúce proti sebe, opačne
zabezpečuje činnosť synergetických svalov – spoluprac.
Dýchacie centrum - riadi a reguluje krvného obehu
+ činnosť srdca
Potravinové reflexy - sací reflex, prehĺtací reflex
vylučovanie tráviacich štiav, vylučovanie slín
Obranné reflexy - kašľanie, kýchanie, vracanie
VARLOV MOST- priečny val tvorený bielou hmotou
- odtiaľ vystupuje pár hlavových nervov - trojklanný nerv
MOZOČEK- pripomína koncový mozog
- tvorený mozočkovými neuriférami
- Š, mozočková kôra – pohyby - biela hmota vo vnútri
- reguluje svalové napätie, udržiavanie rovnováhy, u
držiavanie vzpriamenej postavy a stability tela,
koordinuje motoriku, koordinuje svaly pri pohybe