zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / UZ - Telesná a duševná hygiena žiaka

 

Hygiena - poznámky (Janeková) (telesna_a_dusevna_hygiena-poznamky.doc)

TELESNÁ A DUŠEVNÁ HYGIENA ŽIAKA

 

 

Telesná a duševná hygiena žiaka

 

  1. je interdisciplinárna vedecká a študijná disciplína
  2. ako interdisciplinárny odbor je konštituovaná poznatkami hraničných vied

(biologické, lekárske, spoločenské vedy)

  1. skúma rozmanité vývojové vzťahy, životné deje, charakteristiky a reaktivitu žiakov na telesnú a duševnú záťaž výchovno-vzdelávacími činnosťami a to v ich životnom, pracovnom a sociálnom prostredí a podmienkach

 

  1. spolupracuje s týmito odbormi:
  1. lekárska biológia a fyziológia
  2. pediatria
  3. dorastové lekárstvo
  4. hygiena
  5. komunálna hygiena (starostlivosť o zdroje pitnej vody)
  6. hygiena práce
  7. hygiena výživy (veľkokapacitné stravovacie miesta, domácnosť, spracovanie potravín)
  8. hygiena detí a dorastu
  9. sociálne lekárstvo (ľudia odkázaní na pomoc iných)
  10. detská psychiatria (diagnostika, liečba, prevencia pre včasné diagnózy)

 

  1. v hraničných oblastiach sa opiera o poznatky ďalších disciplín a odborov lekárskych vied:
  1. imunológia (prevencia, liečba, imunita, epidémia, ako byť voči nim odolný)
  2. populačná genetika
  3. neonatológia (lekárstvo pre novorodencov, potrebné testy, zisťovanie hladiny jódu)

         (nedostatok jódu spôsobuje mentálne zaostanie)

  1. klinická psychológia (ťažké dôsledky)
  2. liečebná rehabilitácia (poškodený pohybový aparát, kúpele)
  3. telovýchovné lekárstvo (starostlivosť o športovcov, sledovanie záťaže)
  4. ortopédia (skolióza, nosenie ruksakov, zlé držania tela)
  5. endokrinológia
  6. očné lekárstvo
  7. ušno-nosno-krčné lekárstvo
  8. sexuológia
  9. interné lekárstvo (pľúca, srdce, tráviaca sústava)
  10. biologická antropológia
  11. vývojová antropológia (ontogenéza – splynutie 2 P.B. + fylogenéza – 10 tis.)

ZDRAVIE:

 

  1. predstavuje určitý dynamický stav organizmu človeka, ktorý je podmienený biologicky,

psychologicky a spoločensky

  1. ide v podstate o vzťahy dvoch systémov:
  1. vnútorného – organizmus
  2. vonkajšieho – prostredie
  1. tieto dva systémy na seba vzájomne pôsobia a vytvárajú tak nevyhnutnú potrebu

rovnovážneho stavu = jednota organizmu a prostredia

  1. človek vplýva na prostredie rovnako ako prostredie vplýva na neho

 

 

 

  v určitom prostredí

 

biologická podstata

 

psychologická

podstata

 

žije v určitej spoločnosti

 

 

 

  ČLOVEK

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PORUCHY V STAVE ZDRAVIA VZNIKAJÚ:

 

  1. ak pôsobí súbor vonkajších vplyvov z biologického a sociálneho prostredia človeka svojim

rozsahom a charakterom tak, že organizmus už nie je schopný tieto vplyvy zvládať

  1. pri poruchách biologických a fyziologických procesov rôzneho rozsahu, stupňa a vzájomných vzťahov,

pri poškodení až zrútení fyziologickej alebo psychickej samoregulácie

  1. ojedinele z dôvodov, ktoré súčasnými poznatkami vedy ešte nedokážeme vysvetliť

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VYŠŠIA NERVOVÁ ČINNOSŤ

 

 

Vedecké výskumy dokázali, že VNČ podlieha mnohým kvalitatívnym a kvantitatívnym zmenám, ktoré závisia od stavu centrálnej nervovej sústavy

 

 

Centrálna nervová sústava

 

  1. mozog, miecha, nervy, neuróny, príslušné bunky
  2. stav CNS je zrkadlom VNČ

 

 

 

 

 

kvalit.

VNČ                                                        stav CNS

kvantit.

 

 

 

môžeme to dať do priamej úmery

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vyššia nervová činnosť – uplatňuje sa tu:

 

  1. výživa CNS
  2. stav celého organizmu
  3. vplyvy prostredia
  4. zmeny vyvolané endokrinnými žľazami alebo ochorením CNS
  5. vplyvy ochorenia ostatných systémov
  6. preťaženie a vyčerpanie
  7. psychické stresy a záťaže

 

všetky tieto faktory vplývajú na CNS a odrážajú sa v činnosti VNČ

učenie je tiež produktom VNČ

 

 

Glukóza ( C6H12O6 )

  1. patrí pod sacharidy
  2. zložené sacharidy sú polysacharidy → štiepením postupne dochádza na rozloženie na cukry
  3. nachádza sa aj v infúziách → intravenózne podaná do žily čo najrýchlejšie poskytuje energiu
  4. je to najmenšia molekula sacharidov jednoduchý cukor, ktorá v rozpustenej forme poskytuje zdroj energie v krvnom riečisku

 

  1. Výživa CNS je hlavne dôležitá pre to, že aj žiak pri dobre zvolenej skladbe potravy má zabezpečenú dobrú hygienu CNS.

 

  1. Mozgové, nervové bunky sú pre svoju činnosť veľmi závislé od cukru – glukózy

═> CNS je závislá od cukrov

 

  1. Ale jednoduché cukry neposkytujú kvalitnú výživu

Stav celého organizmu

 

  1. sa prejavuje aj na činnosti VNČ a tým aj CNS
  2. keď sme zdravý, všetko funguje

 

Vplyvy prostredia

 

  1. pozitívne aj negatívne podmienky
  2. tvorba podmienok závisí od:         
  1. mikroklímy
  1. makroklímy
  2. teplota miestnosti – vykurovanie
  3. ovzdušie
  4. čistota
  5. priestory
  6. ľudia

 

 

Gastrosústava , dýchacie + ostatné sústavy

 

Fyzické a psychické vyčerpanie = negatívny vplyv na učenie

 

 

 

         existujú samoregulačné mechanizmy

        striedanie fyzickej a psychickej záťaže

                  aby sme boli v pohode

 

 

 

        čo treba zabezpečiť:

 

Hygiena VNČ

 

  1. zabezpečuje dobrý celkový telesný a duševný stav žiaka
  2. ďalej k tomu patrí dostatok pravidelného spánku
  3. ďalej treba zabezpečiť plnohodnotnú výživu

 

Výživa

 

základné zložky výživy

  1. sacharidy, tuky, bielkoviny
  2. voda, minerály, vitamíny, aminokyseliny

 

Vyvážená strava, t.j. primeraný podiel sacharidov, tukov a bielkovín v prospech polysacharidov (celozrnné pečivo), bielkovín rastlinného pôvodu (strukoviny), nízkotučných bielkovín (tvaroh), mliečnych výrobkov s kvasenými baktériami (jogurty) a rastlinných tukov (olivový olej).

 

Pitný režim je rovnako dôležitý, význam vody je nevyhnutný pre život.

Všetky chemické deje bez vody nemôžu existovať.

Vodné prostredie zabezpečuje transport krvi, vyplavovanie toxínov, znižovanie únavy.

 

Ďalej je dôležité

 

  1. pestrý a primeraný telesný pohyb najmä na čerstvom vzduchu
  2. pravidelný rytmus života – práce i odpočinku

 

Splnením všetkých podmienok sa zabezpečia základné podmienky pre harmonický rozvoj organizmu po telesnej i duševnej stránke v primeranom prostredí.

 

Stereotyp

 

 

Dynamický stereotyp

 

  1. opakovanie činností
  2. 24 hodinový cyklus – práca, aktivita, oddych
  3. pozitívom je určitá pohoda, vydávame menej energie
  4. negatívom je, že vplyv akejkoľvek zmeny narušuje rovnováhu – po dlhšej dobe to má vplyv na organizmus
  5. pravidelné opakovanie spôsobuje skvalitnenie výkonu (využitie pri vyučovaní jazykov, matematiky)

 

Chodenie do školy = práca – ide o prácu ako fyzickú, tak aj duševnú.

 

Podľa zaťaženia orgánov a funkčných systémov organizmu človeka rozdeľujeme pracovnú činnosť na:

 

  1. práca prevažne telesná (prenášanie nákladu, práca v záhrade)
  2. práca s prevahou svalovej koordinácie (zručnosť, písanie, hra na hudobnom nástroji)
  3. práce prevažne zmyslová (rozbor diela, čítanie)
  4. práca prevažne duševná (hudobná výchova – prežívanie)
  5. práca prevažne duševne-zmyslová (prežívanie hudby)

 

 

Úspešnosť učenia

 

o úspešnosti učenia rozhoduje najmä:

 

  1. fyziologický, funkčný stav organizmu, najmä CNS
  2. úroveň a kvalita sociálno-pracovnej motivácie
  3. faktory vonkajšieho pracovného a životného prostredia

 

  1. organizmus je zdravý
  2. dadakticko-psychická angažovanosť – prejav kvality príprava študenta na hodine

 

  1. dobrý učiteľ            motivácia žiaka

 

sociálna motivácia        ambície žiaka

           jazyky

           talent

           rodinné prostredie

           materiálna zaťaženie

           intelektuálne zázemie

 

vplyv prostredia        aká je škola

        vybavenie koly

        informácie

        angažovanosť učiteľov                         

 

 

Pracovná výkonnosť

 

  1. je schopnosť podávať istý očakávaný , prípadne normovaný výkon určitej pracovnej činnosti
  2. čo môžeme očakávať – rozsah + obsah (vo vzťahu k dieťaťu)

 

 

funkčná zdatnosť

 

  1. ide o nadpriemer, rýchlejší výkon – ale aj o kvalitu
  2. schopnosť človeka reagovať optimálne a primerane hospodárne na rôzne podnety z prostredia
  3. to, čo vie, odkáže žiak najviac

 

ÚNAVA

 

Po práci je nevyhnutné regenerovať CNS – spánok, odpočinok, pohyb na čerstvom vzduchu, aktivita, pravidelný životný rytmus, zdravá životospráva.

 

 

Únava je návratný a prirodzený jav – súvisí to s obnovovaním funkčnej kapacity, zdatnosti.

 

 

Obnovovanie funkčnej kapacity pre učenie je závislé od odpočinku, jeho kvality a doby trvania.

 

Kvalifikovanosť učiteľa spočíva najmä v tom, že dokáže poznatky o pracovnej kapacite žiakov a fyziológii učenia využívať v celej výchovno-vzdelávacej činnosti so žiakmi rôzneho veku a v konkrétnych podmienkach.

 

 

Únava z pracovnej činnosti/učenia je prirodzeným následkom vykonanej práce, je návratné zhoršenie funkčných dejov a stavu v organizme z toho vyplýva potreba zmeny činnosti s cieľom obnoviť zodpovedajúcim odpočinkom dobrý, funkčný stav organizmu – snaha obnoviť homeostázu organizmu

 

 

Prejavy únavy = znižovanie obsahu, kvality

  1. zníži sa rozsah pozornosti
  2. zníži sa kapacita krátkodobej pamäte
  3. klesá rýchlosť vykonávanej práce
  4. znižuje sa objem a množstvo vykonanej práce
  5. zhoršuje sa kvalita práce
  6. zhoršujú a narušujú sa navyknuté a stereotypizované pracovné úkony a činnosti
  7. nastupujú individuálne prejavy psychickej rozladenosti

 

 

Ako sa vysporiadať s únavou – ako mierniť, minimalizovať tieto vplyvy

 

Z mimoškolských rodinných vplyvov prispievajú k predčasnej únave najmä tieto faktory:

 

  1. nedostatočne dlhý spánok (12 – 13 hodín kvalitného spánku na vyrovnanie spánkového deficitu)
  2. skoré ranné vstávanie
  3. nedostatok kľudu a podmienok pre domácu prípravu
  4. nerušenie pracovného rytmu
  5. žiak nevie dobre čítať
  6. nedostatok porozumenia rodičov pre školské povinnosti žiaka
  7. nedostatok citového vzťahu k dieťaťu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BIOLOGICKÉ RYTMY

 

- vyjadrujú opakovateľnosť a rytmus všetkých životných dejov organizmu

 (práca, odpočinok, učenie, zábava, príjem potravy, atď.)

 

- pravidelné oscilácie životných prejavov živočíchov závislé na svetle, predovšetkým v oblasti mierneho a

 polárneho pásma

 

- 24 hodinový rytmus (rotácia planéty)

 

- pracovná výkonnosť je závislá od biologického rytmu a od jeho úseku, v ktorom sa odohráva

 

 

  1. Ranné vtáča         – najväčšiu aktivitu dosahuje v skorých ranných hodinách

        – oproti nočnej sove má o hodinu až dve posunutý spánok

 

  1. Nočná sova – najväčšiu aktivitu dosahuje v neskorších poobedných a večerných/nočných hodinách

 

 

Biologický rytmus pracovného dňa

 

  1. najvyššiu výkonnosť dosahujeme počas 2. a 3. vyučovacej hodiny
  2. smerom k obedným hodinám výkonnosť klesá
  3. popoludní je výkonnosť vzostupná, okolo 15. hodiny kulminuje, ale už nie až do takej miery ako doobeda

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biologický rytmus vyučovacej hodiny – 45 minút

 

  1. prvá časť hodiny je vnímavosť najjednoduchšia
  2. učiteľ by mal využiť pozornosť žiakov a na začiatku vysvetľovať, až potom skúšať
  3. vyučovacia hodina má krivku výkonnosti podobnú ako je krivka dňa

 

 

Biologický rytmus týždňa – 7 dní

 

  1. utorok je najvýkonnejší deň vhodný na veľké písomky
  2. streda si vyžaduje zmenu činnosti, oddych
  3. štvrtok pozornosť opäť trochu stúpa
  4. ku koncu týždňa sa organizmus pripravuje na víkend, na oddych

 

 

Biologický rytmus roku – 12 mesiacov

 

  1. Na Nový rok – o slepačí krok, na tri krále – o krok dále, na Hromnice o hodinu více = pôsobenie svetla
  2. svetlo stimuluje výkonnosť
  3. máj – jar čas písomiek
  4. jún, júl august – leto zmena prostredia, činnosti + teploty prekračujú mieru komfortu
  5. november – jeseň, zima najhorší mesiac – tmavé dni, ešte nie je atmosféra Vianoc

 

 

 

 

AKTÍVNA POZORNOSŤ

  1. 4. až 5. ročník – zlepšenie vnímavosti, deti dokážu dlhšie udržať pozornosť

 

 

PRESTÁVKA

  1. veľká prestávka – regenerácia síl – 20-30 minút
  2. malá prestávka – aspoň 10 minút
  3. je nevyhnutné, aby dieťa malo čas na desiatu a obed

 

 

PITNÝ REŽIM

  1. toxikácia organizmu nečistotami urýchľuje nástup únavy
  2. je potrebné zabezpečiť v škole pitný režim, dieťa by malo mať možnosť piť aj cez hodinu
  3. v triede alebo na chodbe by mal byť zdroj pitnej vody

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chronológia  – zaoberá sa štúdiom prirodzených biorytmov

 

 

Experiment:

  1. ženu zavreli do modulu – bez slnka, hodín, médií – 131 dní v hĺbke 10 m pri teplote 20°C
  2. zmenil sa jej biorytmus – 20 hodín spávala, 30 hodín bola aktívna
  3. nakoniec schudla 10 kg, lebo menej jedla
  4. prestala menštruovať
  5. keď vyšla – bol 20.máj – ona si myslela, že je polovica marca

 

 

Veľa dopravných a pracovných nehôd je spôsobených ľuďmi, ktorí nerešpektovali svoje biorytmy

Aj liečba by mala byť prispôsobená biorytmom.

 

 

 

časová a klimatická aklimatizácia

 

Jet lag        - syndróm, ktorý sa týka práve aklimatizácie – pri cestovaní lietadlom do iného časového pásma

        - desynchronizácia, dezorientácia biorytmov

        - príznaky pretrvávajú aj niekoľko dní – depresie, poruchy spánku a trávenia, bolesť hlavy, vyslabnutie

        - cesta na západ – predĺženie dňa

        - cesta na východ – skrátenia dňa

        - vylučovanie adrenalínu – organizmus sa prispôsobí 1 hodina za 1 deň – teda cca. 8 dní adaptácie

 

Cestovanie severojužným smerom         - problém tepelnej zmeny

                 - treba vstať o 6. - 7. hodine  

 

Raňajky         - základ životosprávy

        - posila do dňa

        - treba raňajkovať okolo 7. – 8. hodiny

        

 

Deň        - 8. – 9. hodina – znížená citlivosť na bolesť – ideálny čas na lekárske vyšetrenie

        - 9. – 10. hodina – 1. útlmová fáza – vhodná na mechanickú prácu, alkohol je teraz 2x silnejší,                              

                                       kofeín je účinný, no prinesie silnejšiu únavu

        - 10. – 12. hodina – najproduktívnejšia časť dňa – myslenie

        - 12. – 14. hodina – 2. útlmová fáza – spracúvanie jedla, treba si zdriemnuť, posedieť,

                                        poprechádzať sa na vzduchu (slnko)

        - 14. – 15. hodina – lepšie znášanie bolesti, vhodné napr. na návštevu zubára

        - 15. – 16. hodina – tvorivá časť dňa – dobre sa učí naspamäť

        - 16. – 17. hodina – telesná aktivita – optimálny čas pre naše telo

        - 18. – 19. hodina – fáza uvoľnenia – oddych – časté chyby z nepozornosti

        - 19. – 21. hodina – chuť na komunikáciu – stretnutie s priateľmi, chuť variť a jesť

        - 22. – 23. hodina – 3. útlmová fáza

        - 24. – 6. hodina – spánok

        

 

 

9