Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / UZ - Telesná a duševná hygiena žiaka
Hygiena - ťaháky (Janeková) (telesna_a_dusevna_hygiena_ziaka_-_tahaky.doc)
Telesná a duševná hygiena žiaka
je interdisciplinárna vedecká a študijná disciplína
ako interdisciplinárny odbor je konštituovaná poznatkami
hraničných vied (biologické, lekárske, spoločenské vedy)
skúma rozmanité vývojové vzťahy, životné deje, charakteristiky
a reaktivitu žiakov na telesnú a duševnú záťaž VV činnosťami
a to v ich životnom, prac. a soc. prostredí a podmienkach
Spolupracuje s týmito odbormi:
lekárska biológia a fyziológia, pediatria, dorastové lekárstvo
hygiena, komunálna hygiena (starostlivosť o zdroje pitnej vody)
hygiena práce, hygiena výživy, hygiena detí a dorastu
sociálne lekárstvo (ľudia odkázaní na pomoc iných)
detská psychiatria (diagnostika, liečba, prevencia)
V hraničných oblastiach sa opiera o poznatky ďalších
disciplín a odborov lekárskych vied:
imunológia (prevencia, liečba, imunita, epidémia, ako byť voči nim odolný)
populačná genetika
neonatológia (lekárstvo pre novorodencov, testy, zisťovanie hladiny jódu)
klinická psychológia (ťažké dôsledky)
liečebná rehabilitácia (poškodený pohybový aparát, kúpele)
telovýchovné lekárstvo (starostlivosť o športovcov, sledovanie záťaže)
ortopédia (skolióza, nosenie ruksakov, zlé držania tela)
endokrinológia, očné lekárstvo, ušno-nosno-krčné lekárstvo
sexuológia, interné lekárstvo (pľúca, srdce, tráviaca sústava)
biologická antropológia, vývojová antropológia
ZDRAVIE:
predstavuje určitý dynamický stav organizmu človeka,
ktorý je podmienený biolo., psychol.y a spoločensky
ide v podstate o vzťahy dvoch systémov:
vnútorného – organizmus
vonkajšieho – prostredie
tieto dva systémy na seba vzájomne pôsobia
a vytvárajú tak nevyhnutnú potrebu
rovnovážneho stavu = jednota organizmu a prostredia
človek vplýva na prostredie ako prostredie na neho
PORUCHY V STAVE ZDRAVIA VZNIKAJÚ:
- ak pôsobí súbor vonkajších vplyvov z biologického
a sociálneho prostredia človeka svojim rozsahom
a charakterom tak, že organizmus už nie je schopný
tieto vplyvy zvládať
- pri poruchách biologických a fyziologických procesov
rôzneho rozsahu, stupňa a vzájomných vzťahov,
pri poškodení až zrútení fyzi.alebo psych. samoregulácie
- ojedinele z dôvodov, ktoré súčasnými poznatkami vedy
ešte nedokážeme vysvetliť
VYŠŠIA NERVOVÁ ČINNOSŤ
Vedecké výskumy dokázali, že VNČ podlieha mnohým
kvalitatívnym a kvantitatívnym zmenám, ktoré závisia
od stavu centrálnej nervovej sústavy
Centrálna nervová sústava
mozog, miecha, nervy, neuróny, príslušné bunky
stav CNS je zrkadlom VNČ
VNČ – uplatňuje sa tu:
- výživa CNS
- stav celého organizmu
- vplyvy prostredia
- zmeny vyvolané endokrinnými žľazami
alebo ochorením CNS
- vplyvy ochorenia ostatných systémov
- preťaženie a vyčerpanie
- psychické stresy a záťaže
všetky tieto faktory vplývajú na CNS
a odrážajú sa v činnosti VNČ
učenie je tiež produktom VNČ
Výživa CNS je hlavne dôležitá pre to, že aj žiak
pri dobre zvolenej skladbe potravy má zabezpečenú d
obrú hygienu CNS.
Mozgové, nervové bunky sú pre svoju činnosť veľmi
závislé od cukru – glukózy ═> CNS je závislá od cukrov
Ale jednoduché cukry neposkytujú kvalitnú výživu
Stav celého organizmu
sa prejavuje aj na činnosti VNČ a tým aj CNS
keď sme zdravý, všetko funguje
Vplyvy prostredia
pozitívne aj negatívne podmienky
tvorba podmienok závisí od:
mikroklímy, makroklímy
teplota miestnosti – vykurovanie
ovzdušie, čistota, priestory , ľudia
Fyzické a psychické vyčerpanie
= negatívny vplyv na učenie
existujú samoregulačné mechanizmy
striedanie fyzickej a psychickej záťaže
aby sme boli v pohode
čo treba zabezpečiť:
Hygiena VNČ
zabezpečuje dobrý celkový TaD stav žiaka
sem patrí dostatok pravidelného spánku
ďalej treba zabezpečiť plnohodnotnú výživu
Výživa
sacharidy, tuky, bielkoviny
voda, minerály, vitamíny, aminokyseliny
Vyvážená strava, t.j. primeraný podiel sacharidov,
tukov a bielkovín v prospech polysacharidov (celozrnné
pečivo), bielkovín rastlinného pôvodu (strukoviny),
nízkotučných bielkovín (tvaroh), mliečnych výrobkov
s kvasenými baktériami (jogurty) a rastlinných tukov
(olivový olej).
Pitný režim je rovnako dôležitý, význam vody je
nevyhnutný pre život. Všetky chemické deje bez vody
nemôžu existovať. Vodné prostredie zabezpečuje
transport krvi, vyplavovanie toxínov, znižovanie únavy.
Ďalej je dôležité
pestrý a primeraný telesný pohyb na čerstvom vzduchu
pravidelný rytmus života – práce i odpočinku
Splnením všetkých podmienok sa zabezpečia zákl.
podm.y pre harmonický rozvoj organizmu po telesnej
i duševnej stránke v primeranom prostredí.
Stereotyp
Dynamický stereotyp
opakovanie činností
24 hodinový cyklus – práca, aktivita, oddych
pozitívom je určitá pohoda, vydávame menej energie
negatívom je, že vplyv akejkoľvek zmeny narušuje
rovnováhu – po dlhšej dobe to má vplyv na organizmus
pravidelné opakovanie spôsobuje skvalitnenie výkonu
(využitie pri vyučovaní jazykov, matematiky)
Chodenie do školy = práca – fyzickú aj duševnú.
Podľa zaťaženia orgánov a funkčných systémov
organizmu človeka rozdeľujeme pracovnú činnosť na:
práca prevažne telesná (práca v záhrade)
práca s prevahou svalovej koordinácie (písanie, hudba)
práce prevažne zmyslová (rozbor diela, čítanie)
práca prevažne duševná (hudobná výchova – prežívanie)
práca prevažne duševne-zmyslová (prežívanie hudby)
Úspešnosť učenia
o úspešnosti učenia rozhoduje najmä:
- fyziologický, funkčný stav organizmu, najmä CNS
- úroveň a kvalita sociálno-pracovnej motivácie
- faktory vonkajšieho pracovného a životného prostredia
a) organizmus je zdravý
b) didakticko-psychická angažovanosť
– prejav kvality príprava študenta na hodine
c) dobrý učiteľ - motivácia žiaka
sociálna motivácia - ambície žiaka, jazyky, talent
rodinné prost., materiálna zaťaženie, intelektuálne záz.
vplyv prostredia - aká je škola, vybavenie koly,
informácie, angažovanosť učiteľov
Pracovná výkonnosť
- je schopnosť podávať istý očakávaný , prípadne
normovaný výkon určitej pracovnej činnosti
- čo môžeme očakávať – rozsah + obsah (vo vzťahu k dieťaťu)
funkčná zdatnosť
- ide o nadpriemer, rýchlejší výkon – ale aj o kvalitu
- schopnosť človeka reagovať optimálne a primerane
hospodárne na rôzne podnety z prostredia
- to, čo vie, odkáže žiak najviac
ÚNAVA
Po práci je nevyhnutné regenerovať CNS
– spánok, odpočinok, pohyb na čerstvom vzduchu, aktivita,
pravidelný životný rytmus, zdravá životospráva.
Únava je návratný a prirodzený jav – súvisí to s obnovovaním
funkčnej kapacity, zdatnosti.
Obnovovanie funkčnej kapacity pre učenie je závislé
od odpočinku, jeho kvality a doby trvania.
Kvalifikovanosť učiteľa spočíva najmä v tom, že dokáže poznatky
o pracovnej kapacite žiakov a fyziológii učenia využívať v celej
VV činnosti so žiakmi rôzneho veku a v konkrétnych podmienkach.
Únava z pracovnej činnosti/učenia je prirodzeným následkom
vykonanej práce, je návratné zhoršenie funkčných dejov a stavu
v organizme z toho vyplýva potreba zmeny činnosti s cieľom
obnoviť zodpovedajúcim odpočinkom dobrý, funkčný stav
organizmu – snaha obnoviť homeostázu organizmu
Prejavy únavy = znižovanie obsahu, kvality
- zníži sa rozsah pozornosti
- zníži sa kapacita krátkodobej pamäte
- klesá rýchlosť vykonávanej práce
- znižuje sa objem a množstvo vykonanej práce
- zhoršuje sa kvalita práce
- zhoršujú a narušujú sa navyknuté a stereotypizované
pracovné úkony a činnosti
- nastupujú individuálne prejavy psychickej rozladenosti
Ako sa vysporiadať s únavou – ako mierniť tieto vplyvy:
Z mimoškolských rodinných vplyvov prispievajú k predčasnej
únave najmä tieto faktory:
- nedostatočne dlhý spánok (12 – 13 na vyrovnanie deficitu)
- skoré ranné vstávanie
- nedostatok kľudu a podmienok pre domácu prípravu
- nerušenie pracovného rytmu
- žiak nevie dobre čítať
- nedostatok porozumenia rodičov pre školské povinnosti žiaka
- nedostatok citového vzťahu k dieťaťu
BIOLOGICKÉ RYTMY
- vyjadrujú opakovateľnosť a rytmus všetkých životných dejov organizmu
(práca, odpočinok, učenie, zábava, príjem potravy, atď.)
- pravidelné oscilácie životných prejavov živočíchov závislé na svetle,
predovšetkým v oblasti mierneho a polárneho pásma
- 24 hodinový rytmus (rotácia planéty)
- pracovná výkonnosť je závislá od biologického rytmu a od jeho úseku,
v ktorom sa odohráva
Ranné vtáča – najväčšiu aktivitu dosahuje v skorých ranných hodinách
– oproti nočnej sove má o hodinu až dve posunutý spánok
Nočná sova – najväčšiu aktivitu dosahuje v neskorších poobedných
a večerných/nočných hodinách
Biologický rytmus pracovného dňa
najvyššiu výkonnosť dosahujeme počas 2. a 3. vyučovacej hodiny
smerom k obedným hodinám výkonnosť klesá
popoludní je výkonnosť vzostupná, okolo 15. hodiny kulminuje,
ale už nie až do takej miery ako doobeda
Biologický rytmus vyučovacej hodiny – 45 minút
prvá časť hodiny je vnímavosť najjednoduchšia
U by mal využiť pozornosť Ž a na začiatku vysvetľovať,potom skúšať
vyučovacia hodina má krivku výkonnosti podobnú ako je krivka dňa
Biologický rytmus týždňa – 7 dní
utorok je najvýkonnejší deň vhodný na veľké písomky
streda si vyžaduje zmenu činnosti, oddych
štvrtok pozornosť opäť trochu stúpa
ku koncu týždňa sa organizmus pripravuje na víkend, na oddych
Biologický rytmus roku – 12 mesiacov
Na Nový rok – o slepačí krok, na tri krále – o krok dále,
na Hromnice o hodinu více = pôsobenie svetla
svetlo stimuluje výkonnosť
máj – jar čas písomiek
jún, júl august – leto zmena prostredia, činnosti
+ teploty prekračujú mieru komfortu
november – jeseň, zima najhorší mesiac
– tmavé dni, ešte nie je atmosféra Vianoc
AKTÍVNA POZORNOSŤ
4. až 5. ročník – zlepšenie vnímavosti,
deti dokážu dlhšie udržať pozornosť
PRESTÁVKA
veľká prestávka – regenerácia síl – 20-30 minút
malá prestávka – aspoň 10 minút
je nevyhnutné, aby dieťa malo čas na desiatu a obed
PITNÝ REŽIM
toxikácia organizmu nečistotami urýchľuje nástup únavy
je potrebné zabezpečiť v škole pitný režim, dieťa by malo
mať možnosť piť aj cez hodinu
v triede alebo na chodbe by mal byť zdroj pitnej vody
Chronológia – zaoberá sa štúdiom prirodzených biorytmov
Experiment:
ženu zavreli do modulu – bez slnka, hodín, médií
– 131 dní v hĺbke 10 m pri teplote 20°C
zmenil sa jej biorytmus – 20 hodín spávala, 30 hodín aktívna
nakoniec schudla 10 kg, lebo menej jedla
prestala menštruovať
keď vyšla – bol 20.máj –si myslela, že je polovica marca
Veľa dopravných a pracovných nehôd je spôsobených ľuďmi,
ktorí nerešpektovali svoje biorytmy
Aj liečba by mala byť prispôsobená biorytmom.
časová a klimatická aklimatizácia
Jet lag
- syndróm, ktorý sa týka práve aklimatizácie
– pri cestovaní lietadlom do iného časového pásma
- desynchronizácia, dezorientácia biorytmov
- príznaky pretrvávajú aj niekoľko dní – depresie, poruchy
spánku a trávenia, bolesť hlavy, vyslabnutie
- cesta na západ – predĺženie dňa
- cesta na východ – skrátenia dňa
- vylučovanie adrenalínu – organizmus sa prispôsobí
1 hodina za 1 deň – teda cca. 8 dní adaptácie
Cestovanie severojužným smerom
- problém tepelnej zmeny
- treba vstať o 6. - 7. hodine
Raňajky
- základ životosprávy
- posila do dňa
- treba raňajkovať okolo 7. – 8. hodiny
Deň
- 8. – 9. hodina – znížená citlivosť na bolesť – ideálny čas na lekárske vyšetrenie
- 9. – 10. hodina – 1. útlmová fáza – vhodná na mechanickú prácu,
alkohol je teraz 2x silnejší, kofeín je účinný, no prinesie silnejšiu únavu
- 10. – 12. hodina – najproduktívnejšia časť dňa – myslenie
- 12. – 14. hodina – 2. útlmová fáza – spracúvanie jedla, treba si zdriemnuť,
posedieť, poprechádzať sa na vzduchu (slnko)
- 14. – 15. hodina – lepšie znášanie bolesti, vhodné napr. na návštevu zubára
- 15. – 16. hodina – tvorivá časť dňa – dobre sa učí naspamäť
- 16. – 17. hodina – telesná aktivita – optimálny čas pre naše telo
- 18. – 19. hodina – fáza uvoľnenia – oddych – časté chyby z nepozornosti
- 19. – 21. hodina – chuť na komunikáciu – stretnutie s priateľmi, chuť variť a jesť
- 22. – 23. hodina – 3. útlmová fáza
- 24. – 6. hodina – spánok