Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / UZ - Všeobecná didaktika
VD - ťaháky (Mihálechová) (vd-tahaky.doc)
Základné pedagogické kategórie
Vzdelávanie
- základná ped. kategória
- proces zámerného získavania, osvojovania
a rozvoja vedomostí, intelektových schopností
a praktických skúseností
- tento proces je súčasťou výchovy v širšom slova
zmysle a napomáha vytvárať mravné, estetické,
telesné a pracovné schopnosti, záujmy a návyky
- je to dlhodobá a nepretržitá inštitucionalizovaná
vyučovacia činnosť
Vzdelanie
- nadobudnuté vzdelávanie
- výsledok učiaceho sa procesu
- je to výsledok alebo konečný efekt
procesu získavania vedomostí, intelektových
schopností a praktických zručností, rozvoja
rozumovej stránky osobnosti, jej myslenia a pamäti
- je to utváranie celkového postoja k svetu, životu
- obsahom vzdelania sú fakty, výkony,
poznávacie procesy, poučky a hodnoty
Vyučovanie
- cieľavedomý, zámerný, organizovaný
a plánovitý proces, väčšinou profesionalizovaný
a inštitucionalizovaný, v ktorom prichádza
k sprostredkovaniu vedomostí, poznatkov a k
rozvoju schopností a zručností
- predstavuje určitú formu odovzdávania info,
ktorá sa uskutočňuje v špecificky pripravenom
prostredí v rámci vzájomnej interakcie
vyučujúceho a vyučovaných
Vyučovací proces
- dej, činnosť
- poznávací proces
- metodický postup
- organizačná forma
inštitucionalizovaného učenia
- vzdelávací metodický postup
E.Petlák ho chápe ako plánovité, cieľavedomé
a zámerné pôsobenie subjektu vyučovania (U) na
objekt vzdelávania a výchovy (Ž), aby bol systematicky
vzdelávaný a vychovávaný. Objekt vzdelávania a výchovy
je zároveň subjektom vyučovacieho procesu, v ktorom si
okrem osvojovania nových vedomostí, spôsobilostí,
vytvárania zručností a návykov rozvíja aj poznávacie
procesy, formuje svoju osobnosť a súčasne spätne
vplýva na činnosť učiteľa
Podmienky vyučovacieho procesu
vonkajšie
- pôsobia na vyučovanie z vonku
– učebné pomôcky, vybavenie a stav školy a triedy,
organizácia práce
– čím nižší ročník, tým väčšiu pozornosť je potrebné
venovať vonkajším vplyvom
vnútorné
– vyplývajú z psychických dispozícií žiaka
– nie sú navonok pozorovateľné, sú oveľa zložitejšie
– ide o momentálnu pripravenosť žiaka na vyučovanie,
vlohy, schopnosti, kvalita vedomostí
Obsahová stránka
- závisí od rastu vedeckých poznatkov
- obsah učiva je konkretizovaný v uč.plánoch,
osnovách a v učebniciach pre jednotlivé predmety
- obsah vzdelania tvorí všetko, čo sa človek učí,
teda všetky vedomosti, zručnosti, návyky, vlastnosti,
schopnosti, ktoré si edukant osvojuje alebo rozvíja
vo vzdelávacom procese
Metódy
- z gr. methodos
- cesta, spôsob, postup, ktorý slúžia
na dosiahnutie stanoveného cieľa
- metódy vyuč. procesu sa chápu ako
zámerné usporiadanie učiva, činností U a Ž
ktoré sa zameriavajú na dosiahnutie
stanoveného VV cieľov
- vyučovacia metóda je špecifická
didaktická aktivita subjektu a objektu vyučovania,
rozvíjajúca vzdelanostný profil žiaka
Prostriedky
- chápeme ako predmety a javy,
ktoré slúžia na dosiahnutie vytýčených cieľov
- učebné pomôcky ako prostriedky slúžia
k názornosti vyučovania a umožňujú
dokonalejšie osvojenie učiva
- môžu byť hmotné (pomôcky tech.vybavenie)
a nehmotné (obsah, výchovné princípy, F a M)
Formy
- zákl.formou organizácie vyuč.proc.
v škole je vyučovanie, vyuč. hodina
a) podľa množstva účastníkov
– individuálne, skupinové, hromadné
b) podľa periodicity podujatí
– cyklorazové, cyklické
c) podľa prístupu nových členov
– otvorené, uzavreté
d) podľa spätnej väzby
– monologické, dialogické
Didaktika ako teória vyučovania
- z gr. didaskó = učiť, poúčať, vysvetľovať, dokazovať
- pojem D. začal používať v ped. W.Ratke
– chápal ho ako umenie vyučovať
- Komenský – dielo Veľká didaktika
– umenie učiť všetkých všetkému – základy novod. ped.
- D. je veda o obsahu vzdelania, o procese vyučovania
a učenia a zaoberá sa aj otázkami interakcie medzi U a Ž,
skúma organizáciu vyučovacieho procesu a vyuč. koncepcie
- D. ako vedecká disciplína patrí medzi zákl. ped. disc.
a skúma teóriu vzdelania a vyučovania a má za úlohu
odhaliť zákonitosti úspešného vyučovania
- Švec chápe D. ako prevažne praktickú, užitú,
transdisciplinárnu veu o skúmaní a uplatňovaní zákonitostí
plánovania, organizovania a vyhodnocovania ľudského
i subhumánneho učenia, najmä však inštitucionálnej výchovy
akýchkoľvek predmetov vzdelávania, vychovávania
a vycvičovania akýchkoľvek subjektov
- Predmetom didaktiky ako teórie vzdelania a vyučovania
je skúmanie jednotlivých kategórií, ktoré sú základom
vzdelávania a vyučovania
- Základné didaktické pojmy sú vyučovanie, vzdelávanie
- ako proces a vzdelanie ako výsledok tohto procesu
Didaktický materializmus
- teória materiálneho vzdelávania
- predstaviteľ H.Spencer
- zdôrazňovala objektívny obsah vzdelania
- vychádzala v ústrety spoločenským požiadavkám
a konkrétne znalosti reálnych predmetov, jazykov a PV
- sústreďovala sa na učebnú látku ⇒ poskytnutie čo
najväčšieho rozsahu poznatkov
- funkciou bolo podporiť prenikanie nových PV poznatkov
do školského vyučovania
- nedostatkom bolo preťažovanie žiakov informáciami,
prehnané požiadavky na mechanické zapamätávanie
a následné verbálne opakovanie
- najmä v gymnaziálnej praxi sa takéto chápanie zakorenilo
ako bezbrehý encyklopedizmus
Didaktický formalizmus
- teória formálneho vzdelania
- kladie dôraz na rozvoj stránok osobnosti žiaka
(rozumových schopností, pamäti, pozorovania, pozornosti
estetického cítenie, mravných vlastností)
- začal sa rozvíjať na konči 18.storočia
- predstavitelia Rousseau, Pestalozzi, Herbart
- poznačil najmä obsah strednej školy v gymnaziálnom
vzdelávaní, kde sa zdôrazňovalo klasické vzdelávanie
- veľký formatívny význam mali mať najmä na klasické
jazyky, históriu a filozofiu
Didaktický utilitarizmus
- spojený s pragmatickou ped. a did. konca 19. a zač. 20.stor.
- dôraz kladie na činnosť, prax a užitočnosť
- vychádzal z pedocentrizmu a filozofie pragmatizmu,ktoré
sústreďuje pozornosť na dieťa a jeho prípravu pre praktický život
- hlavným ukazovateľom je rozvíjanie aktivity, samostatností
a tvorivosti žiakov v praktických situáciách
Systémovo-tvorný prístup k vzdelávaniu
- Vzdelanie je súčasť nejakého väčšieho systému
- Systém je množina elementov vzájomne závislých
a spojených prvkov. Jestvujú spätnoväzbové vzťahy
a závislosti medzi jednotlivými elementmi, ale i medzi
nimi a celým systémom a medzi celým systémom a jeho okolím.
- Nejestvuje žiadny jav, teda ani vzdelávanie samo osebe,
izolovanie, ale vždy je súčasťou určitého celku, je zapojený do
určitého poriadku, je prvkom danej štruktúry a plní konkrétnu
funkciu v súlade s inými prvkami systému.
- Vzdelávanie je súčasťou vyššieho systému, napr.spoločnosti,
samo však vytvára tiež systém, ktorý tvorí rad prvkov, ktoré majú
rôzne systémotvorné funkcie, vytvárajú väzby s ďalším prvkom,
ale vždy sa vzájomne ovplyvňujú, vytvárajú komplexný celok,
- ktorý nemožno ľubovoľne meniť bez následkov na ďalšom
rozvoji tohto systému.
- Medzi hlavné systémotvorné elementy vzdelávania patria
- funkcie vzdelávania, koncepcia vzdelávania, didaktické
- zákonitosti a zásady, ciele vyučovania, obsah vyučovania,
- vyučovací proces, prostriedky vyučovania a ľudský faktor U a Ž.
Učiteľ
- je jedným zo základných činiteľov VV procesu
(spolu so žiakom a s obsahom V a V)
- človek, ktorý sústavne odborne vzdeláva alebo vychováva
deti alebo dospelých
- človek s určitými osobnostnými vlastnosťami a súčasne
odborník s profesionálnymi vedomosťami, zručnosťami a návykmi
- v procese V a V má sústavne uplatňovať aktivity, ktoré rozvíjajú
osobnostné kvality žiakov, ktoré treba už od detstva rozvíjať a kultivovať
- mal by byť integrovanou osobnosťou, psychicky vyrovnanou,
sociálne integrovanou a s ochotou sa prispôsobovať
- kvality učiteľa podľa Petláka: sebareflexia, sebahodnotenie,
sebavedomie, sebaovládanie, sebaregulácia, sebatvorenie
Cieľ ako determinant obsahu, metód, foriem,
prostriedkov i komunikačných štruktúr vo vyučovaní.
Cieľ
- kľúčová didaktická kategória v pedagogike, od jej vzniku
- edukačný cieľ predstavuje ideálnu predstavu pedag.
výsledkov, čiže akým by človek mal byť (z výchovného
hľadiska) a čo všetko by mal vedieť (zo vzdelávacieho hľadiska)
- cieľ výchovy v najvšeobecnejšej podobe je ucelená
predstava predpokladaných a žiaducich vlastností človeka,
ktoré možno získať výchovou
- cieľ výučby (vzdelávania) vymedzuje účel, zámer, výstupy
a výsledky výučby
- ciele by mali byť jednoznačné, aby Ž vedel, čo treba zvládnuť
- ciele by mali byť zvládnuteľné, realizovateľné, kontrolovateľné,
krátkodobé
Výchovno-vzdelávacie ciele
- predstavujú ideálnu (súhrnnú) predstavu kvalít človeka,
ktoré chceme dosiahnuť výchovou
A) vyučovacie ciele – účel (čo treba dosiahnuť) + výstup (vysvedčenie)
B) výchovné ciele – sprostredkovanie názorov, postojov, morálky, etiky
Klasifikácia edukačných cieľov
- podľa pomeru spoločenských a individuálnych záujmov
rozoznávame spoločenské a individuálne ciele
- podľa časového hľadiska rozoznávame adaptačné ciele
(zamerané na prispôsobenie jedinca súčasnému stavu spoločnosti),
anticipačné ciele (zamerané na podporu človeka pre budúcnosť)
dlhodobé, etapové a krátkodobé ciele (podľa trvania)
- podľa pomeru všeobecnosti ich členíme na všeobecné ciele
(uznané spoločenskými cieľmi a normami na donom stupni rozvoja
spoločnosti, naznačujú smer) a konkrétne ciele (čiastkové, napĺňajú
daný všeobecný cieľ, sú formulované v učebných osnovách,
učebných plánoch, učebniciach, sylabách, ČT plánoch, vyjadrujú
ciele jednotlivých typov a stupňov škôl)
Rôzne úrovne konkretizácie VV cieľov
Konkretizácia cieľov
- učebné osnovy (plány) → anatómia človeka → kostra
- učebnice
- časovo-tematické plány
- príprava na hodinu
- pri konkretizácii všeobecných cieľov sa vychádza
z obsahu učiva a súčasne aj z rozvoja osobnosti žiaka
- zvyčajne bývajú formulované v oficiálnych dokumentoch
– uč.plánoch, uč.osnovách, učebniciach, kurikulárnych
programoch, ktoré vyjadrujú ciele školy, ich j typov a stupňov
- tie sa potom rozpracúvajú na ciele konkrétnych ročníkov
a učiteľ ich aktualizuje na podmienky školy i smerom k populácii
žiakov v triedach a konkretizuje na vyučovacích hodinách tým,
že si formuluje ciele tematického celku a ciele konkrétnej témy
- v samotnej vyuč.hod. hierarchiu cieľov možno aplikovať takto:
cieľ motivácie – cieľ preverovania vedomostí – cieľ sprostredkovania
nového učiva – cieľ opakovania učiva – cieľ upevňovania učiva
cieľ vyučovacej hodiny
- podrobne formulované konkrétne ciele, ktoré nazývame
výstupy vyučovania, alebo učebné požiadavky, môžu ovplyvniť
pozitívne dosiahnutie naplánovaných cieľov
Požiadavky na konkrétne ciele vyučovacieho procesu
- Konzistentnosť
- Primeranosť
- Vyjadrenie žiackych výkonov v pojmoch
- Jednoznačnosť
- Kontrolovateľnosť, merateľnosť
Vymedzený cieľ by mal obsahovať
- stanovanie požadovaného výkonu Ž
- určiť podmienky výkonu
- kvantitatívne vyjadrenie minimálnej úrovne výkonu
- rešpektovanie taxonómie cieľov vyučovacieho procesu
Vzdelávacie štandardy
- obsahový rámec pre žiaka a učiteľa
- precíznejšie, jednoznačnejšie vymedzenie obsahu učiva
- norma, vytvorená pre meranie kvalit. a kvantit. procesu
- nie je to maximum, ale skôr základ toho, čo by mal žiak ovládať
- učiteľ má možnosť veľkej tvorivosti
- obsahový štandard – vymedzuje učebnú látku príslušného
predmetu a je záväzný pre učiteľov na všetkých školách,
stanovuje faktografické vedomosti a pojmové systémy
- výkonový štandard – je normou pre žiaka, čo si má osvojiť,
čo má prezentovať, napr. pri prechode na vyšší stupeň
Kurikulum
- základný ped.dokument
- učebné osnovy
- učebné plány
- vzdelávacie štandardy
- kariérny rast
- možno charakterizovať otázkami prečo, koho, ako,
kedy, v čom, za akých podmienok a s akým očakávaným
efektom vzdelávať
- Podľa A.Glatthorna K. sú plány určené k riadeniu učenia
v školách, obvykle prezentované v permanentne
obnovovaných dokumentoch, ktoré sú vypracované
na niekoľkých úrovniach všeobecnosti a implementáciou
týchto plánov triede, tieto plány sú realizované v učebnom
prostredí, ktoré tiež ovplyvňuje to, čomu sa žiaci učia
formálne K. (predpísané) – komplexný projekt cieľov,
obsahu, prostriedkov a organizácie vyučovania,
jeho realizácia vo vyučovacom procese a predpísané
spôsoby kontroly a hodnotenia výsledkov
neformálne (mimotriedne, mimoškolské) – aktivity
a skúsenosti žiakov v mimotriednych a mimoškolských
a aktivitách organizovaných školou
skryté (poznatky žiakov o škole mimo vyuč.procesu)
– skúsenosti v reálnom živote školy, ktoré nie sú
vo vzdelávacom programe
– ide o sociálne interakcie, vznikajú skôr náhodne
PROCES
→ 3 sekvencie
→ 5 fáz
Sekvencie:
- prípravná
- realizačná
- diagnostická
- prípravná sekvencia
- zahrňuje obdobie projektovania a plánovania
výučby, prípravu na VV pôsobenie
– príprava časovo-tematického plánu
– rozpis učiva na celý rok – v septembri
– príprava na vyučovaciu hodinu – každú hodinu
- realizačná sekvencia
zahrňuje komplexný priebeh vyučovania
v konkrétnych podmienkach školy
– to, čo sa realizuje na hodine
FÁZY:
1. motivácia
= príprava žiakov na aktívne osvojovanie učiva
2. expozícia
= prvotné zoznamovanie žiakov s novým učivom
3. fixácia
= prvotné opakovanie a utvrdzovanie učiva
4. diagnostika
= preverovanie osvojených vedomostí
5. aplikácia
= aplikovanie osvojených vedomostí
- diagnostická sekvencia
uzatvára VV proces, spätne ovplyvňuje
prípravnú a realizačnú sekvenciu
– vnútorná diagnostika=diagnostika výkonov Ž
– vonkajšia diagnostika= diagnostika výkonov U
- diagnostika učiteľa = hospitácie
- hospitácie môžu byť úvodné, priebežné,
komplexné, záverečné
⇒ komplexný záverečný záznam
- hospitácie môže vykonávať cvičný učiteľ,
zástupca, riaditeľ, inšpektor
CYKLUS
- začneme prípravou, pokračujeme realizáciou
a končíme diagnostikou, ale ak je to potrebné,
ideme odznovu a cyklus opakujeme
- etapy didaktického cyklu sú motivácia,
poznávacia a osvojovacia činnosť a kontrola
a korektúra učebnej činnosti
METÓDY VYUČOVANIA
- patrí k najdôležitejším faktorom vyučovacieho procesu
- dáva odpoveď na otázku čo učiť? a ako učiť?
- chápanie metódy ako cesty, sp. a postupu, kt. U dosahuje VV cieľ
- širokým ponímaním je chápanie VM ako spôsobu, ako U umožňuje
pôsobiť vyučovacím prostriedkom na povahu človeka tak, aby dosiahol
požadovaný výsledok
- VM je pedagogická – špecificky didaktický aktivita S a O vyuč.,
rozvíjajúca vzdelanostný profil žiaka, súčasne pôsobiaca výchovne,
a to v zmysle vzdelávacích a taktiež výchovných cieľov a v súlade
s vyučovacími a výchovnými princípmi. Spočíva v úprave obsahu,
v usmernení aktivity objektu a subjektu, v úprave zdrojov poznania,
postupov a techník, v zabezpečení fixácie alebo kontroly vedomostí
a spôsobilostí, poznávacích procesov, záujmov a postojov
Vlastnosti didakticky účinných VM:
je didakticky ekonomická
je primeraná obsahu vyučovania
je adekvátna žiakom
je adekvátna učiteľovi
je formatívne účinná
je výchovná
je prirodzená
rešpektuje systém vedy a poznania
je hygienická
Výber VM závisí od poznania základných kritérií:
ciele a úlohy vyučovania
zákonitosti VV procesu a z nich vyplývajúce vyuč. zásady
obsah a metódy príslušnej vedy a predmetu
učebné metódy žiakov a ich predpoklady
osobitosti vonkajších podmienok (geografické, pracovné)
predpoklady učiteľov
Klasifikácia vyučovacích metód
Členenie VM z hľadiska prameňa poznávanie
– didaktický aspekt
A – Slovné metódy
monologické (vysvetľovanie, výklady, prednášky)
dialogické (rozhovor, dialóg, diskusia)
metódy písomných prác (písomné cvičenia, kompozície)
metódy práce s učebnicami, knihami a textovým materiálom
B – Demonštračné metódy
pozorovanie predmetov a javov
demonštrácia predmetov, modelov, činností a pokusov
demonštrácia statických obrazov, schém
projekcia statická a dynamická
C – Praktické metódy
nácvik pohybových zručností
nácvik pracovných zručností
laboratórne činnosti
grafické a výtvarné činnosti
nácvik hudobných zručností
Členenie VM z hľadiska aktivity a samostatnosti žiakov
– psychologický aspekt
metódy odovzdávania poznatkov (transmisívne, sprostredkujúce)
metódy samostatnej práce žiakov
metódy problémové, bádateľské a výskumné
Členenie VM z hľadiska myšlienkových operácií
– logický aspekt
postup porovnávací
postup induktívny
postup deduktívny
postup analyticko-syntetický
Členenie VM z hľadiska aktivizujúcich metód
– interaktívny aspekt
diskusné
kooperatívne
prípadové (vrátane situačnej metódy)
hranie rolí (dramatizácia, inscenačné metódy)
simulačné
projektové
metódy objavovania a riadeného objavovania
výskumné
didaktické hry
Členenie VM z hľadiska fáz vo vyučovacom procese
– procesuálny aspekt
motivačné
expozičné
fixačné
diagnostické
aplikačné
① Motivačné metódy
vstupné
motivačné
rozprávanie
rozhovor
motivačná demonštrácia
priebežné
motivačné výzvy
aktualizácia obsahu učiva
pochvala, povzbudenie, kritika
③ Fixačné metódy
– metódy upevňovania a prehlbovania učiva
(opakovanie, upevňovanie, precvičovanie)
- prvotné opakovanie
- opakovanie väčších celkov učiva
- súhrnné alebo záverečné opakovanie
- ústne opakovanie učiva žiakom
- metóda otázok a odpovedí
- písomné opakovanie
- praktické opakovanie
- opakovací rozhovor
- opakovanie s využitím učebnice a uč. textu
- D.Ú., intelektuálny tréning, motorický tréning
② Expozičné metódy
A) Metódy priameho prenosu poznatkov
monologické, slovné metódy
vysvetľovanie
prednáška
referát (koreferáty, konspekty, anotácie, tézy)
rozprávanie
opis
dialogické metódy
rozhovor
- Sokratovský – opiera sa o vedomosti žiakov,
ktoré sa v dialógu rozširujú o nové súvislosti
obsahujúce ďalšie info
- Heuristický – prináša nové info, od žiakov
očakáva vlastnú iniciatívu a tvorivosť, ktoré
učiteľ usmerňuje k objavovaniu nových poznatkov
beseda
diskusia
- reťazová
- komentujúca
- riadená
- pódiová
- panelová
- skupinová=Philipsova=6x6
- burzová=Brainstorming
- dramatizácia
B) Metódy sprostredkovaného prenosu poznatkov
názorno-demonštračné metódy
pozorovanie a demonštrácia
praktické metódy
nácvik pracovných a pohybových zručností
pokusy (overovacie, výskumné, precvičujúce)
laboratórne práce
metódy práce s materiálom
metódy hry
C) Metódy problémové
(problém, problémová úloha, problémová situácia)
D) Metódy samostatnej práce,
autodidaktické metódy
(ústna, písomná, praktická, kombinovaná)
práca s knihou
pozorovanie javov alebo procesov
laborovanie, experimentovanie, vedenie protokolov
plnenie pracovných úloh
samostatné štúdium s vyžívaním techniky
tvorivé činnosti
E) Metódy mimovoľného učenia
④ Diagnostické a klasifikačné metódy
–preverovania a hodnotenie vedomostí a zručností
– majú tieto funkcie:
- motivačnú
- didaktickú funkciu diagnostiky
- výchovnú
- spoločenskú a profesijnú
- kontrolnú
- prognostickú
A) Diagnostické metódy
metódy ústnych skúšok
ústne orientačné skúšanie – neklasifikované
ústne kvalifikované skúšanie
metódy písomných skúšok
písomné didaktické testy
orientačné a štandardizované
B) Klasifikačné metódy
klasifikácia – hodnotenie známkovaním, bodmi.
slovné hodnotenie
Aktivizujúce vyučovacie metódy
- aby bol U naozaj riadiacim a usmerňujúcim
subjektom a Ž zasa subjektom, ktorý si aktívne
osvojuje učivo, ide tu o interaktívny aspekt
- Diskusia
pravidlá diskusie
- vždy hovorí len jeden
- príspevok treba prihlásiť u vedúceho diskusie
- každý bude mať možnosť hovoriť
- príspevkom nadviazať na predchádzajúci
- uvažovať nad každým príspevkom
- po častiach robiť záver a zhrnúť výsledky
brainstorming (A.F.Osborn, 1938 – cca.12 minút
– 5-12 osôb – spontánne nápady)
- princíp úplne voľnosti nápadov
- princíp produkcie kvantity nad kvalitou
- princíp straty autorského práva nápadu
- princíp zákazu kritizovať
- Situačné metódy
navodenie situácie, ktorá pripomína realitu z praxe
- prípadová metóda (navodenie situácie,
ktorá sa stala alebo sa môže stať)
- riešenie problémových prípadov
(Ž = výskumníka, hľadá odpoveď na otázku prečo?)
- Projektové metódy
Ž si pod vedením U al. individuálne vypracujú projekt,
ktorý postupne riešia a tým sa učia
- Inscenačné metódy
sú to v podstate hry, Ž sú postení do roly, ktorej
sa majú riešením zhostiť a tým získať vedomosti
- Didaktické hry
Ž je pri nich aktívny, pretože hra už svojou podstatou
rozvíja aktivitu, samostatnosť, tvorivosť
- Metóda Philips 66
6 učiacich sa diskutuje 6 minút o probléme na
danú tému (rýchle rozhodovanie, tvorivosť, vzťahy)
vedúci zverejňujú riešenia
- HOBO metóda
podobná ako Philipsova 66, ale obohatená o
samoštúdium, nasleduje diskusia v skupine a v pléne
zverejňujú sa závery, ale aj pochybnosti a ťažkosti
- Synektika W.J.J. Gordona ako metóda
tvorivého riešenia problémov
zameraná na rozvíjanie asociácií a na rozvoj
analogického myslenia
analógie sú : personálna, hľadanie bezprostredných,
symbolických a fantastických analógií
MATERIÁLNE DIDAKTICKÉ PROSTRIEDKY
Didaktické pomôcky sú také učebné pomôcky
či didaktické techniky, materiálno-technické vymedzenia
a zariadenia, ktoré slúžia k názornosti vyučovania
a umožňujú dokonalejšie, rýchlejšie a komplexnejšie
osvojenie učiva.
Didaktické prostriedky ako kategória didaktiky zahŕňajú
všetky materiálna predmety, ktoré zaisťujú,
podmieňujú a zefektívňujú priebeh vyučovacieho procesu
Význam používania učebných pomôcok a didaktickej
techniky možno ilustrovať na výskume zapamätávania.
Význam materiálnych didaktických prostriedkov
vo vyučovacom procese
v motivačnej fáze pôsobia na racionálnu, ale aj
emocionálnu stránku žiakov, dokážu vzbudiť skutočný
záujem o samostatné aktívne vniknutie do problematiky
v expozičnej fáze svojou názornosťou pomôžu zaradiť
predkladané informácie do logického systému a pochopiť
podstatu sprostredkovaných objektov, javov a pojmov
vo fixačnej fáze umožňujú žiakom opakovanie a
precvičovanie vedomostí získaných v expozičnej fáze
a súčasne vytvárajú podmienky pre schopnosť žiakov
aplikovať nadobudnuté poznatky
v diagnostickej fáze môže učiteľ ich prostredníctvom
overiť u žiakov úroveň dosiahnutých vedomostí
a súčasne môžu slúžiť žiakom k sebakontrole
Požiadavky na tvorbu, výber a používanie UP a DT
vo vyučovacom procese
didaktické, ergonomické, estetické
technické, ekonomické
Funkcie materiálnych didaktických pomôcok
motivačná – U môže vzbudiť záujem o učivo a učenie
informatívna – umožňujú mu pochopiť podstatu, súvislosti
formatívna (výchovná, rozvíjajúca) – rozvoj tvorivého
myslenia, kognitívnych a komunikačných schopností,
cibrenie zmyslového vnímania, utváranie postojov
a vzťahu k vyučovanému predmetu
názorná – pôsobenie na zmysly a tým možné
konkrétnejšie a ucelenejšie predstavy
inštrumentálna – nástroj, pomocou ktorého Ž získava
nové vedomosti, zručnosti a spôsobilosti
systematizujúca – zaraďovanie vedomostí do
istého celku poznatkov v mysli Ž
racionalizačná a ekonomická – oslobodenie U
od rutinných prác v príprave aj vo vyučovaní
uľahčujúca prechod od teórie k praxi – nie len počúvanie,
ale aktívne vnímanie zmyslami
podporujúca samoštúdium – podnet aj v mimoškolskom čase
UČEBNÉ POMôCKY
→ sú také prostriedky výučby, ktoré sú nositeľmi
informácií či v zjavnej alebo zakódovanej podobe
→ sú také prostriedky, ktoré slúžia k názornosti
vyučovania a umožňujú dokonalejšie, rýchlejšie
a komplexnejšie osvojenie učiva
→ funkcie: informačná, transformačná,
aktivizačná, regulačná
KLASIFIKÁCIA
Skutočné predmety
prírodniny (nerasty, rastliny, živočíchy)
upravené prírodniny (kvapalinové alebo suché preparáty)
výrobky (v pôvodnom stave)
predmety multiplikatívneho charakteru (upravené výrobky)
Modely (podľa funkčnosti)
verne zobrazujúce predmet
zobrazujúce princíp
symbolické modely
Modely (podľa technického princípu)
statické
dynamické
Zobrazenia (statické)
kresba na tabuli, v zošite, obraz, ilustrácia
odtlačok, fotogram
symbolické zobrazenie (schéma, diagram, graf, mapa)
fotografie
pomôcky na premietanie statického obrazu (diapozitív)
Zobrazenia (dynamické)
zobrazenia postupne vytvárané pred očami divákov
pomôcky na premietanie dynamických obrazov – film
pomôcky na zobrazenie TV obrazu a zvuku
Literárne pomôcky (textové)
učebnice a učebné texty
pracovné materiály (cvičebnice, pracovné zošity)
metodické príručky pre učiteľov
odborná literatúra
odborné časopisy
doplnková a pomocná literatúra (slovníky, atlasy)
Kybernetické pomôcky
audiovizuálne programy pre učiace stroje
programy (software) pre PC
Multimediálne a hypermediálne pomôcky
hypertextové a hypermediálne (interaktívne)
programy na CD a DVD s multimediálnym PC
Auditívne pomôcky (zvukové)
s mechanickým záznamom zvuku (gramofónová platňa)
s digitálnym záznamom zvuku (CD)
s magnetickým záznamom zvuku (magnetofónová páska)
Audiovizuálne pomôcky
zvukový film s optickým záznamom obrazu a zvuku
TV program s anal. a digit. záznamom obrazu a zvuku
videozáznam s magnetickým záznamom obrazu a zvuku
CD a DVD s digitálnym záznamom obrazu a zvuku
Špeciálne pomôcky špecifikujúce charakter
jednotlivých vyučovacích hodín
prípravky na praktické pokusy a laboratórne práce
experimentálne súpravy
náradie
DIDAKTICKÁ TECHNIKA
→ využívanie rôznych strojov, prístrojov a tech. zariadení,
film, zvukové prístroje, výpočtová techniku,
a pod., ktoré rovnako ako učebné pomôcky
sprostredkúvajú žiakom informácie a pôsobia na ich zmysly
→ didaktická technika (hardware) sa stáva kvalitným
vyuč.prost. pri aplikácii vhodnej pomôcky (software)
→ plní tieto funkcie: riadiacu, diagnostickú, motivačnú,
informačnú, výchovnú, rozvíjajúcu, racionalizačnú
KLASIFIKÁCIA
Zobrazovacie plochy
tabule (klasická, drevené, magnetická, flipchart, elektronické)
premietacie plochy (reflexné, rozptýlené, smerové, , priesvitné)
Prístroje na záznam obrazu
fotoaparát
filmová a televízna kamera
prístroje na záznam TV obrazu
Vizuálna projekčná technika (projektory)
epiprojektor, diaprojektor, spätný projektor
mikroprojektor, filmový projektor
Auditívna zvuková technika (reprodukčné prístroje)
gramofóny, magnetofóny, CD prehrávače
rozhlasové prijímače, slúchadlové súpravy
jazykové labo., reproduktory, mikrofóny, zosilňovače
Audiovizuálna didaktická technika
zariadenia pre statickú audiovizuálnu projekciu
zariadenia pre dynamickú audiovizuálnu projekciu
televízna technika
Vyučovacie a testovacie stroje
informátory, examinátory, repetítory
trenažéry, simulátory
Výpočotvá technika
PC všetkých typov a ich prídavné zariadenia
multimediálne počítač a ich prídavné zariadenia
PC učebňa v LAN sieti
multimediálne jazykové laboratórium
Prístrojová technika
demonštračné prístroje a zariadenia
prístroje na meranie a počítanie
prístroje na pozorovanie
laboratórne prístroje a nástroje
UČEBNICE
- je druhom školských kníh
- obsahuje konkrétne obsahy pre daný predmet
- obsahuje didaktické spracovanie obsahu učiva
vymedzené učebnými osnovami a je základným
didaktickým prostriedkom pri realizácii VV procesu
- sú spracované podľa didaktických zásad
- je normou pre žiaka, učiteľ by mal ovládať viac
- je to tlačená, didaktická učebná pomôcka
- v školskej praxi sa učebnice uplatňujú vo väzbe
s ďalšími didaktickými prostriedkami
KLASIFIKÁCIA
vlastné učebnice - obsahujú výklad učiva,
poučiek, pravidiel, námetov na samostatnú prácu
Cvičebnice - obsahujú najmä sústavu úloh a cvičení
Čítanky - v nižších ročníkoch funkcia učebnice čítania,
vo vyšších dopĺňajú obsah učebníc
Osobitné školské knihy - cudzojazyčné a náučné
slovníky, atlasy, tabuľky, zbierky príkladov, biografie
Metodické príručky - vydávajú sa k učebným osnovám,
učebniciam a školským knihám, sú určené pre učiteľa
Metódy hodnotenia kvality učebníc:
psychologické metódy – metóda na zisťovanie
zrozumiteľnosti učebného textu (na základe skupiny ľudí)
štatistické metódy – miera náročnosti didaktických textov
= Nestlerovej-Průcha metóda (parametre učiva)
Požiadavky na učebnice:
- požiadavka vedeckosti
- zhody s učebnými osnovami
- tematická usporiadanosť
- možnosti individuálneho učenia
- opakovania a upevňovania učiva
- rozvíjania kognitívnych schopností
- využívanie medzipredmetových vzťahov
Funkcie učebníc:
informačná, transformačná, systematizačná
upevnenia a sebakontroly, sebavzdelávacia
koordinujúca, rozvíjajúco-výchovná, motivačná
ORGANIZAČNÉ FORMY VYUČOVANIA
- ide o organizačné usporiadanie podmienok
priebehu vyučovacieho procesu na realizáciu obsahu
vyučovania a dosiahnutie cieľa pri uplatňovaní jednej
alebo viac metód, vhodných vyučovacích
prostriedkov a pri rešpektovaní didaktických princípov
- vyjadrujú usporiadanie podmienok z hľadiska
organizačného rámca priestor a času vyučovania, ako
aj z hľadiska organizačného charakteru práce učiteľa
a počtu súčasne vyučovaných žiakov
Druhy
školské organizačné formy vzdelávania
mimoškolské organizačné formy vzdelávania
Formy skupinového vyučovania
hodina v malotriedke
hodina s využitím princípov vnútornej diferenciácie
hodina skupinového vyučovania
Formy individuálneho vyučovania
D.Ú.
individuálna výučba
hodina samostatnej práce s literatúrou
hodina samoučenia pomocou techniky
hodina programového vyučovania
Formy mimoškolského vzdelávania
hromadné (prednášky, besedy, filmy)
skupinové (združenia, turistika, spolky)
individuálne (učenie sa cudziemu jazyku,
cvičenie na hudobný nástroj)
KLASIFIKÁCIA ORGANIZAČNÝCH FORIEM
podľa pomeru učiteľovej činnosti k činnostiam Ž
individuálne formy vyučovania (1 Ž - 1U)
zmiešané formy vyučovania
(skupinové, skupinovo-problémové, kabínkové)
hromadné (v triede, výlety, exkurzie, vychádzky,
práce v laboratóriu, iné formy – napr. teamové)
podľa ťažiska práca Ž v triede alebo mimo triedy
základné – v triede alebo odbornej učebni
druhoradé – práce mimo triedy, mimoškolské formy
vyučovania, doučovanie, krúžky
Zmiešané hodiny
- rozdelenie podľa fáz:
motivačná, fixačná, diagnostická, aplikačná
Hromadné hodiny
D.Ú. – treba diferencovať, nedávať rovnaké D.Ú.,
jednoznačnosť, konkrétnosť, aj základné učivo
úlohy – dlhodobé a krátkodobé
vychádzky – v malom časovom úsek, veľa informácií (
exkurzie – reálna ukážka, ukážka objektu v realite
– úvodné, priebežné, záverečné
- monotematické, komplexné, komplexné s medzipredmet.
Vyučovacia hodina
v triede sa chápe ako taká organizačná forma
vyučovania, pri ktorej učiteľ so stálou skupinou
žiakov (triedou) pracuje v presne ohraničenom
časovom úseku (45 minút) v priestore (učebni),
ktorý je pre túto triedu vyhradený, a v čase,
ktorý vymedzuje školský rozvrh hodín so zreteľom
k individuálnym zvláštnostiam, k cieľu a prostriedkom
s tým, aby žiakov všestranne rozvíjal a vzdelával
- základná vyučovacia jednotka
- je prevládajúcou organizačnou formou vyučovania
- má svoje časové dimenzie
- má svoje priestorové dimenzie
- vedie k dosiahnutiu cieľov
DELENIE
podľa metodického postupu
- základná
- zvláštne typy hodín
- hodiny filmovej projekcie, besied, práce s knihou
- exkurzia, vychádzka
- hodina v laboratóriu
- hodina na školskom pozemku
podľa funkcie v systéme vyučovania
- úvodná
- preberanie nového učiva
- aplikačné
- zhrňujúce
- záverečné
- výlety
podľa obsahu vyučovania
– všetky hodiny podľa predmetov v uč. plánoch
(hodiny MAT, AN vyučovania, hudobnej výchovy)
ŠTRUKTÚRA – SEKVENCIE ŠTANDARDNEJ VH
- Aktualizácia osvojených štruktúr učiva
– kontrola D.Ú, diagnostika doterajšej činnosti, motivácia
- Orientácia na nové prvky obsahu výučby
– výklad, vysvetľovanie U a inštruktáž pre nové aktivity Ž
- Spätnoväzbová reflexia
– systematizujúce, zovšeobecňujúce,
aplikačno-sumarizujúce aktivity nového
- Zadanie novej D.Ú.
– záverečná sekvencia s rozličným charakterom
TYPY VYUČOVAÍCH HODÍN
- motivačné
- hodiny osvojovania nových vedomostí – expozičné
- opakovacie a precvičovacie hodiny – fixačné
- hodiny praktických činností – aplikačné
- hodiny zovšeobecňovania vedomostí – diagnostické
- hodiny skúšania a hodnotenia – klasifikačné
- zmiešané hodiny (kombinované)
POŽIADAVKY - CHARAKTERISTIKY NA VH
- jasné vymedzenie obsahu vyučovacej hodiny
- jednota vzdelávacej a výchovnej stránky
- vzájomná spojitosť jednotlivých vyučovacích hodín
- zabezpečenie aktivity žiakov
- organizačne premyslená
- účelné využitie času na dosiahnutie cieľa
- zabezpečovanie vyučovacích prostriedkov
- zaujímavé spracovanie hodiny, témy
- správna technika
TYPY VÝUČBY
- informatívna – prevaha učiteľovej aktivity
- heuristická – riadená učiteľom,
ale zameraná na výskumnú činnosť žiakov
- produkčná – orientovaná na praktické aktivity
žiakov, na ich myšlienkovú a motorickú činnosť
- regulatívna – charakterizovaná algoritmizáciou v
yučovania prostredníctvom programov, využívaním PC
POSTUPNOSŤ VYUČOVACIEHO PROCESU
– DIDAKTICKÝ CYKLUS
- sformulovanie cieľov
- aktualizácia už osvojeného učiva
- osvojovanie nového učiva
- upevnenie a prehĺbenie nového učiva
- kontrola výsledkov vyučovacieho procesu
- zabezpečenie domácej prípravy žiakov
ZÁKLADNÉ ČLÁNKY VYUČOVACEJ HODINY
- začiatok (otvorenie) hodiny – zápis do tr.knihy
- upevňovanie prebratého učiva – skúšanie
- výklad nového učiva
- upevňovanie nových vedomostí
- ukladanie a vysvetlenie novej D.Ú.
- záver vyučovacej hodiny
Skupinové vyučovanie
- vyučovanie v skupine
- skupiny homogénne a heterogénne
- skupiny môžu vzniknúť
spontánne alebo regulovanie
- W.H.Killpatrick, C.Washbourne,
P.Petersen, R.Cousinet
- princípy organizácie – voľné
zoskupenia a voľná tvorba práce
- je to spôsob práce školskej triedy,
ktorý v rámci školského kolektívu zamestnáva
jednotlivé skupiny žiakov (stolové skupiny)
ako skutočných nositeľov vzdelávacej práce
vo vyučovaní.
DRUHY
jednotná skupinová práca
diferencovaná skupinová práca
VÝHODY
- umožňuje diferencovať obsah a metódy práce
- socializácia detského správania v skupine
- škola do života a pracovného procesu,
ktorý vyžaduje výmenu myšlienok – spolupráca
správne návyky a usmerňovanie žiakov
v technike spoločnej práce
- vzbudenie nadšenia, aktivity, tvorivosti
NEVÝHODY
- náročnosť na učiteľovu prípravu
- náročnosť na materiálne vybavenie školy
- náročnosť na riadenie vyučovacieho procesu
- deti v stave nervového napätia, ktoré im škodí
- žiak ochudobnený o zážitky osobného úspechu
- slabá práca a neúspechy jednotlivcov do anonymity
- bystrejší žiaci v popredí a vedúci skupín diktátormi
ZÁKLADNÉ TYPY V SKUPINE
iniciátori
organizátori
vykonávatelia
spolubežníci
KRITÉRIÁ NA ZOSKUPOVANIE DO SKUPÍN
kritérium kompenzácie
kritérium rovnakej mentálnej úrovne
kritérium rovnakých špeciálnych vlastností
kritérium funkcionálnej homogénnosti
kritérium diferencovanej kooperácie
FÁZY
úvodná fáza
fáza práce v skupinách
záverečná fáza
ĽUDKSÝ ČINITEĽ (UČITEĽ A ŽIAK)
- U a Ž sú pri príprave i realizácii vyučovania j
eho aktívne, subjektové elementy
- až začlenením ľudského faktora do systému
vyučovania nadobúda toto životnosť a stáva sa
systémom v pravom slova zmysle
- každý pedagóg sa musí usilovať o to, aby
svojím podielom prispel k transformácii školstva,
aby sa škola stala skutočne školou radosti
a najmä rozvoja tvorivosti žiakov
- U musí sa musí zaoberať otázkami motivácie Ž
a ich aktivitou vo vyučovacom procese
- musí byť venovaná pozornosť samostatnosti
a kreativite Ž vo vyučovaní a humanizácii vzdelávania
- musí byť úsilie pretvoriť školu zo školy nezáživnej,
dogmatickej, prinucujúcej k učeniu, preferujúcej
encyklopedizmus na školu tvorivú, radostnú, ktorá
dokáže plnohodnotne rozvíjať každého Ž so zreteľom
na jeho individuálne možnosti a schopnosti
- vyvstáva požiadavka permanentného sebavzdelávania U
- Ž musí byť chápaný ako významný subjekt vo VV procese
Vyučovanie je 2stranný proces, skladá sa z 2 etáp: 1. z vyučovania (odovzdávanie informácií) – učiteľ 2. učenia (prijímania vedomostí) – žiakNajcharakteristickejšie črty súčasného vyučovania:
- aktivita žiakov, učiteľ nepodáva hotové poznatky vtedy,
ak sú žiaci pod jeho vedením schopní samostatne
prísť k daným poznatkom
- intenzifikácia myslenia žiakov v procese vyučovania,
ktorá vyžaduje znalosti základov teoretického poznania
a racionálneho myslenia v oblasti matematiky.
UČITEĽ
- je jedným zo základných činiteľov VV procesu
(spolu so žiakom a s obsahom V a V)
- človek, ktorý sústavne odborne vzdeláva alebo
vychováva deti alebo dospelých
- človek s určitými osobnostnými vlastnosťami
a súčasne odborník s profesionálnymi vedomosťami,
zručnosťami a návykmi
- v procese V a V má sústavne uplatňovať aktivity,
ktoré rozvíjajú osobnostné kvality žiakov, ktoré treba
už od detstva rozvíjať a kultivovať
- mal by byť integrovanou osobnosťou, psychicky
vyrovnanou, sociálne integrovanou a s ochotou
sa prispôsobovať
- jeho činnosť je orientovaná na odovzdávanie
vedomostí žiakom
- kvality učiteľa podľa Petláka: sebareflexia, sebahodnotenie,
sebavedomie, sebaovládanie, sebaregulácia, sebatvorenie
- musí viesť deti k učeniu, rozvíjať záujme žiakov
o učenie, formovať ich návyky, samostatnú prácu,
motiváciu, aktivitu, socializáciu a komunikáciu
- v nových podmienkach sa presúva ťažisko jeho
činnosti z odovzdávania poznatkov do činnosti
poradcu, organizátora poznávania, motivačného činiteľa
Kvality učiteľa podľa Petláka:
sebareflexia, sebahodnotenie, sebavedomie
sebaovládanie, sebaregulácia, sebatvorenie
Požiadavky na učiteľa:
- na pedagogicko-psychologické aspekty jeho osobnosti
- na jeho intelektuálny potenciál
- na odbornosť v predmetoch aprobácie
- na jeho hodnotný systém
- na psychohygienickú vyváženosť
- na emocionálny potenciál
- na jeho teoreticko-pedagogické myslenie
- na spôsobilosti nevyhnutné pre úspešnú učiteľskú činnosť
Potrebné úlohy na rehabilitáciu učiteľa:
- identita a individualita učiteľa proti anonymite a priemernosti
- samostatnosť proti dirigovaniu zvrchu
- ľudská univerzálnosť proti zúženej špecializácii
- autenticita a originalita proti konformite a poslušnosti moci
- profesionalita proti laickosti
- dôveru a mravnú zodpovednosť proti nedôvere
- vnútornú motiváciu proti vonkajšej a proti donucovaniu
- skutočnú vedu proti apologetickej
- tvorivosť proti stereotypu a rutine
ŽIAK
- prislúcha mu učebná aktivita, pretože iba
vlastným úsilím si môže osvojiť pevné vedomosti
a zručnosti
- pri formovaní žiaka je potrebné uplatňovať
v jednote determinovanosť psychickú, bio. i sociálnu
Ich nevyváženosť podmienila v histórii viaceré
vzdelávania deformácie:
- V totalitnom režime, v období direktívnej pedagogiky,
pedagogiky bez žiaka, sa prejavovalo nedoceňovanie
psychickej a biologickej determinovanosti formovania
osobnosti žiaka a sociálna determinovanosť
sa uplatňovala úzko, triedne, stranícky.
- Podľa spoločenských potrieb a záujmov sa proklamoval
všestranne rozvinutý človek, ale pritom sa preceňovala
materiálna stránka – poznatková na úkor formovania
celej osobnosti žiaka, to znamená i citovej a vôľovej stránky.
- Prejavovali sa tendencie preceňovať vzdelávaciu funkciu Ž
nad výchovnou a rozvíjajúcou. To viedlo k preťažovaniu žiakov,
čo u niektorých vyvolávalo negatívne neuropsych. a fyzické stavy.
- Komplexný rozvoj osobnosti Ž negatívne ovplyvňovalo strohé
chápanie jednotnosti všeobecného vzdelávania, vymedzenie
nedostatočného priestoru pre fakultatívne, nepovinné a záujmové
aktivity na jednej strane, na druhej strane zasa tendencie
predčasne diferencovať, rozvetvovať a profesionalizovať školu.
- Úzke chápanie sociálnej determinovanosti spočívalo
i v uzatvorenosti školy, jej izolovanosti od vonkajšieho života,
čomu napomáhal dôraz na učebnicové poznatky, prehnané
uplatňovanie jednotnosti učebných osnov a učebníc.
- Popri postulovaní žiaka ako samostatného, aktívneho subjektu
výchovy a vzdelávania, málo sa rešpektovala jeho autentickosť,
jeho potreby a málo sa uplatňovala tolerancia k neštandardným Ž.
Požiadavky na prácu so žiakmi:
- orientovať učiteľov na žiaka ako osobnosť a individuálny subjekt
- formovať U ako poradcu, organizátora poznávania a spolurozhodovania
- pri formovaní Ž akcentovať tvorivosť, využívať aktivizačné metódy
a metódy riešenia projektov
pri práci so žiakmi uplatňovať integráciu poznatkovej, činnostnej
a osobnostno-hodnotovej orientácie
VYBRANÉ KONCEPCIE VYUČOVANIA
- pod pojmom KV sa rozumie zladenie procesuálnej
a formálnej stránky vyučovania
- pri ich uplatňovaní rozhodujúcu úlohu zohráva
učiteľ a štýl jeho práce so žiakmi
Najnovšie koncepcie vyučovania
- doteraz žiak pracuje, ale učiteľ plánuje hodinu a vedie nové
- nové koncepcie vedú k tvorivosti
- žiak má sám tvoriť a riešiť ⇒ získava tak vedomosti
a schopnosť samostatne pracovať, byť asertívny,empatický
Koncepcia problémového vyučovania
- je to taký spôsob riadeného učebného procesu, v ktorom
žiaci za pomoci učiteľa na základe faktických vedomostí
a individuálnych zručností formulujú konkrétny problém
a navrhujú rámcové riešenia
- uplatňuje sa myšlienková aktivita žiakov – analýza, syntéza,
indukcia, dedukcia, zovšeobecňovanie, abstrakcia
- učiteľ neposkytuje žiakom vedomosti v hotovej podobe,
ale prostredníctvom problémov ich vedie k aktívnej
samostatnému získavaniu nových vedomostí
Etapy problémového vyučovania:
- motivácia
- formulácia problému U alebo Ž na základe danej úlohy
- návrh riešenia
- delenie na skupiny → vyberie sa najlepšie riešenie
- zhrnutie → čo riešili, čo bolo cieľom, či bol cieľ splnený
- pri plánovaní definujeme hypotézu
→ ak sa hypotéza nepotvrdí, musíme sa vrátiť na začiatok
Základné pojmy
Problém
– ťažkosť, prekážka, pri ktorej žiak pozná cieľ,
ale nepozná cestu a spôsob ako ho dosiahnuť
– učiteľ vychádza z toho, že žiak má už vedomosti na to,
aby spôsob riešenia našiel
– môže to byť otázka, úloha, zadanie, cvičenie
– musí to byť zábavné, musí vychádzať zo záujmu žiakov
Problémová úloha
– žiak pozná cieľ a spôsob jeho dosiahnutia
– kladená zámerne nad mieru schopností žiakov,
závisí od ich veku, vedomostí
Problémová situácia
– Ž pozná cieľ, ale na vyriešenie potrebuje nie tradičné postupy
– Ž nepozná spôsob ako prekonať prekážku
① Problém
- didaktický problém je praktická alebo teoretická
ťažkosť, ktorú žiak samostatne rieši vlastným
aktívnym skúšaním
- každý problém obsahuje problémovú situáciu,
ale nie každá PS sa mení na problém
Aktivizujúce vlastnosti problémov:
- mali by byť životné
- mali by reprezentovať vopred vybraté životné situácie
- mali by pútať pozornosť detí, apelovať na ich záujmy
- mali by obsahovať riešiteľné prekážky
- mali by byť dynamické
③ Problémová situácia
- je prekážka, ktorú si subjekt jasne či neurčite
uvedomuje a na prekonanie ktorej potrebuje
tvorivé vyhľadávanie nových poznatkov,
nových spôsobov činností
- subjekt musí mať východiskové údaje na
vyhľadávanie postupov na prekonanie prekážky
Metódy problémového vyučovania:
a) Problémový výklad
– prezentovanie vývoja problému a logiky jeho riešenia)
b) Heuristická beseda
– navzájom súvisiace na seba nadväzujúce otázky a odp.
c) Situačno-prípadová metóda
– konfrontácia názorov na riešenie konkrétneho prípadu
d) Induktívna metóda
– postup od jednotlivého k všeobecnému ,
od faktov k všeobecnejším názorom
② Problémová úloha
Postupnosť pri riešení problémovej úlohy:
- formulácia problému
– stanovenie hypotézy, t.j. predpokladaného riešenia
- fáza stretnutia s problémom
– objavenie alebo predloženie problému
- fáza riešenia problému
– motivácia, prípravné činnosti, tvorenie hypotéz,
- fáza prekonania neúspechu
– prekonanie ťažkostí, objavenie riešenia
- fáza kontroly
– zdokonalenie riešenia, korekcia, preskúmanie správnosti
Povinnosti učiteľa:
- organizovanie problémových situácii
- formulovanie problémov
- poskytovanie pomoci žiakom pri riešení
- systematizácia a upevňovanie získaných poznatkov
Povinnosti žiaka:
- nachádzanie problémov
- formulovanie problémov
- riešenie problémových situácií
- overovanie výsledkov riešenia
Delenie:
A) jednočlánkové – jedna ťažkosť
– jej vyriešenie znamená vyriešenie problému
B) mnohočlánkové (reťazové)
– postupné prekonávanie ťažkostí po krôčikoch
– učiteľ žiakov cestou koriguje
Sústava pedagogických disciplín, členenie
→ existuje 7 základných pedagogických disciplín
1. všeobecná pedagogiky
2. teória výchovy
3. didaktika
4. metodiky, didaktiky
5. organizácia a riadenie školy
6. dejiny pedagogiky
7. špeciálna pedagogika
→ členenie pedagogických disciplín
A) horizontálne
– prihliada k špecifickému obsahu ped.disc.
- všeobecné základy pedagogiky
- metodológia pedagogiky
- teória výchovy
- teória vyučovania a vzdelávania
- teória vyučovania jednotlivých učebných predmetov
- teória organizácie a riadenia školy
- pedagogika voľného času
- špeciálna pedagogika
- dejiny pedagogiky
- porovnávacia pedagogika
- andragogika
- technológia vzdelávania
B) vertikálne
– rešpektuje mentálny vek objektu výchovy
- predškolská pedagogika
- školská pedagogika
(primárna, pedagogika ZŠ, SŠ a VŠ pedagogika)
- andragogika, gerontopedagogika
Základné, hraničné a aplikované ped.disc.
→ Metódy
- základné (didaktika – základná ped. disc.)
- hraničné (hranica 2 vied, jedna z nich je ped.)
- aplikované
Základné pedagogické vedy:
- všeob. ped.
- dejiny ped.
- porovnávacia ped.
- metodológia ped.
- všeob. didaktika
- teória výchovy
- technológia vzdelávania
- andragogika
Hraničné pedagogické vedy
- soc.ped.
- kybernetická ped.
- psychologická veda
- filozofia výchovy
- ekonomika výchovy a vzdelávania
Aplikované pedagogické vedy
- školská ped, predškolská ped, ped.ZŠ, SŠ ped.,
VŠ ped. špeciálna ped., predmetové didaktiky
- mimoškolská ped., ped. dospelých,
ped.soc.zariadení, vojenská ped.,
ped. rodinnej výchovy, inžinierska ped.,
ped. voľného času
Vývin didaktickej teórie a porovnanie prístupov
→ Súčasný didaktici – Turek, Obdržálek, Petlák,
Fulková, Kožuchová, Maňák, Obst, Petersen, Kaiser,
Kaiserová, Pasch, Peti, Švec
→ Vývin
- 1600 - 1900
- D. ako umenie učiť – Ratke, Komenský
- D. ako veda o vyučovaní – Herbart, Pestalozzi,
Diesterweg, Ušinskij
- D. ako veda o vzdelávaní – Willmann
- D. ako program – reformní pedagógovia
– koniec 19., začiatok 20. storočia
- D. na Slovenku a v Čechách –18. až 20.stor.
Lehocký, Lindner, Čečetka, Chlup,
Brťka, Tešedík,
- 1900 - 2000
- duchovedná D. – Dilthey, Nohl, Weniger
– D. myslenie nerozlučne späté s myslením
o teórii vzdelávania
- teoreticko-vzdelávacia D. – Klafki
– podstatou je orientácia na obsah vzdelávania
- teoreticko-učebná D. – Hermann, Schultz
– teória D. zameraná na D. učenia
- informačno-teoreticko-kybernetická D.
– F.von Cube 1970-90
– teória D. zameraná na IK prístup k vyuč.
- cieľovo orientovaná D. – Meyer, Winkel 70.roky
– teória D. zameraná na učebný cieľ
- kriticko-komunikatívna D.
– Schaller, Schäfer, Popp 80.roky
– proti bežnej didaktickej teórii
– intenzívnejšia orientácia na žiaka
- teoreticko-učebná emancipačná D.
– Mollenhauer, Blankertz
– oslobodenie žiaka z nátlaku školy
- kriticko-konštruktívna D. – Klafki 1985
– zbližuje sa D. vzdelávania a D. učenia
– hlavný pojem je didaktická analýza
- konštruktivistická D. – Piaget
– pokus o prevrat v názoroch na učenie
– základ v psychológii
Členenie didaktiky
→ podľa obsahového hľadiska
- Všeobecná
- Sférová
- Odborová
- Odvetvová
- Špecializačná
- Subšpecializačná
→ podľa Fulkovej
- Všeobecná
- Aplikovaná
- Odborová
- Predmetová
→ podľa Petláka
- Všeobecná D.
- D. predmetov
- Špeciálne D.
→ podľa Šveca
- podľa etáp vzdeláv.stupňa
– predškolská D., D.1.st.ZŠ,
D.2.st.ZŠ, SŠ D., VŠ D.
- podľa periód ľudského života
– pedoD., androD., geroD.
- podľa inštitucionálno
-organizačných subjektov
– školská D., osvetová D.,
zamestnávateľskoorganizačná D.,
spoločenskoorganizačná D.
Vzájomný vzťah učiteľa a žiakov
- pôvodné ped. koncepcie
– vychádzali zo soc. aspektov a zdôrazňovali
vonkajšie prvky pôsobenia na žiaka
(učivo, jeho obsah, úloha učiteľa)
– bola výrazná úloha dospelých
- od začiatku 20.storočia
– koncepcie sústredené na prioritné postavenie žiakov
- hnutie pedocentrizmu
– stavalo do centra vyučovania žiakov
– aby sa proces prispôsoboval žiakom
- hnutie nových škôl – podobné tendencie
- progresívna pedagogika – J.Dewey
– sústreďuje sa v prvom rade na žiaka
– berie ohľad na záujmy a možnosti žiakov,
chápe detstvo ako dôležitú etapu
- bielefeldské školské pokusy – H.von Hentig
– žiadal úctu a pochopenie sveta žiakov
– osobná zodpovednosť žiaka za dosiahnutie cieľov
- emancipačná D. – Blankertz, Mollenhauer, Klafki
– žiaka považuje za subjekt, nie objekt ped. procesu
- hnutie antipedagogiky
– H.von Schönebeck, E.von Braunmühl
– extrémne koncepcie
– odpor voči akémukoľvek donucovaniu dieťaťa
– presadzovanie dobrovoľnosti
HUMANISTICKÉ PRÍSTUPY
→ slovo humanizmus z lat. –ľudskosť, ľudomilnosť
– ide o také vyučovanie, v ktorom sa uplatňujú
a prevládajú ľudské vzťahy medzi U. a Ž.
a medzi žiakmi navzájom
→ predstavitelia Komenský, Rousseau,
Pestalozzi, Montessoriová
→ Komenský ponímal humanistický prístup
ako myšlienku, aby škola bola dielňou ľudskosti
→ predstaviteľmi Did. Hum. prístupov sú
Combs, Maslow, Rogers, ktorí svoje teoretické
závery opierajú o humanistickú psychológiu
→ na našich ZŠ a SŠ prevláda autoritatívne
a direktívne riadenie vyučovania, uprednostňovanie
vedomostnej stránky Ž, malý zreteľ na osobnosť Ž
→ Humanizácia je v mnohom závislá od osobnosti učiteľa
→ Humanizácia zasahuje prakticky všetky východiská
a ciele školy, obsah vzdelania, metódy a formy práce,
vzťahy medzi učiteľom a žiakmi, otárzky prístupu
k hodnoteniu a aj zmenu profilu žiaka
Charakteristické znaky humanistických prístupov
→ Hum.orientované vyučovanie je zamerané na:
- podporovanie žiackej sebadôvery
- rešpektovanie jedinečnosti žiakov
- zmysluplná pozitívna motivácia
- rozvíjanie osobnosti žiaka
- stimulovanie tvorivosti, cieľavedomosti a samostatnosti
- tolerovanie iných
- kultivovanie soc. vzťahov
- spolupracovanie medzi učiteľom a žiakmi
- emocionalizovanie
DIDAKTICKÉ ZÁKONITOSTI
Zákon – je stabilný, trvalý, overený
Zákonitosť – je to predpoklad, pravdepodobnosť
- medzi zákonitosti patria aj didaktické princípy
Zásady
- všeobecne platné normy alebo pravidlá,
ktoré vyplývajú zo zákonitostí VV procesu
- klasické vyučovacie zásady : aktivita, trvácnosť,
systematickosť, primeranosť, názornosť,
uvedomelosť, výchovnosť, individuálny prístup
Didaktické zásady
- najvšeobecnejšie požiadavky, ktoré treba
rešpektovať, aby sa naplnili ciele
- učiteľ sa nimi riadi vo vyučovacom procese
- zásada primeranosti
– primeranosť vekovým, bio. a ps. schop. Ž
- zásada názornosti
– učíme sa najprv zmyslovým vnímaním
– názornosť nemá byť cieľ, ale iba prostreidok
- zásada postupnosti
– od jednoduchšieho k zložitejšiemu
– od konkrétneho k abstraktnému
– od všeobecného k detailnému
- zásada uvedomelosti
– učenie sa a uvedomenie si nutnosti sa učiť
zásada aktivity
– žiak vie čo sa učí, prečo sa učí a učí sa rád
F – fantázia
O – ocenenie
C – cieľ motivácia
U – úspech
S – smysl
- zásada trvácnosti
– osvojenie si učiva trvale,
trvalé zapamätanie látky, opakovanie
- zásada systematickosti
– musí byť vypracovaný systém
- zásada vedeckosti
– učivo má zodpovedať súčasnému stavu poznania
- zásada sústavnosti
– učivo má mať súsatvu
- zásada spojenia teórie a praxe
– zdôrazňuje význam motivácie pri učení sa
– žiaci sa efektívnejšie naučia teoretické poznatky,
ak poznajú ich zmysel v praktickom uplatnení
- zásada komplexnosti rozvíjania žiaka
– aby sa súbežne rozvíjali všetky stránky osobnosti Ž
- zásada kontextuálnosti
– zdôrazňuje sa najmä v súvislosti s posudzovaním Ž
– učivo sa zapamätá lepšie ako súčasť širšieho
súboru príčin a dôsledkov
Výber a taxonómia cieľov
→ kognitívna oblasť = BLOOMOVA TAXONÓMIA
(vzdelávacie ciele)
- zapamätanie vedomostí, znalostí
– žiak na konci hodiny bude vedieť naspamäť VS po M
- porozumenie
– žiak bude chápať, prečo sa to tak píše
- aplikácia
– žiak bude vedieť použiť, čo si zapamätal
- analýza
– žiak to vie rozobrať na prvky a časti, špecifikovať
- syntéza
– žiak vie poskladať prvky a časti do nového celku, zovšeobecniť
- hodnotiace posúdenie
– vyjadriť hodnotiace posúdenie, porovnať, vedieť argumentovať +-
→ učivo nemusí mať všetky úrovne, väčšinou sú to prvé tri
→ treba vždy konkrétne písať prípravy, aby sa to dalo presne zistiť
→ kognitívna oblasť = NIEMIERKOVA TAXONÓMIA
(vzdelávacie ciele)
- Zapamätanie informácií
– reprodukovanie termínov, faktov, zákonov
- Porozumenie informácií
– predloženie vlastnými slovami, vysvetlenie
- Aplikácia informácií v typických situáciách
– špecifický transfer podľa vzoru
- Aplikácia informácií v problémových situáciách
– nešpecifický transfer – riešenie nových úloh
→ afektívna oblasť = KRATHWOHLOVA TAXONÓMIA
(výchovné ciele, presvedčenie, názory)
- vnímanie, prijímanie
– uvedomovanie si, ochota prijímať javy, objekty,
usmernená výberová činnosť
- reagovanie
– aktívna pozornosť, súhlas k reagovaniu, ochota reagovať,
uspokojenie z reagovania
- ocenenie
– vytvorenie kladného postoja k hodnote, vnútorná motivácia
- začlenenie
– konceptualizácia hodnoty a integrovanie hodnôt do systému
- integrovanie hodnoty
– do charakterovej štruktúry osobnosti, generalizovaná
zameranosť, charakterová vyhranenosť
→ psychomotorická oblasť = SIMPSONOVA TAXONÓMIA
(zručnosti)
- vnímanie činnosti
– použitie zmyslových orgánov na získanie alebo vybavenie predstavy
- príprava
– psychická, fyzická a emocionálna
- prvotný nácvik
– napodobovanie činnosti, riadená činnosť
- druhotný nácvik
– mechanická činnosť, zručnosť vykonávaná spoľahlivo a bezpečne
- automatická činnosť
– vykonávaná rýchlo, bezchybne, presne, ľahko, automaticky
- prispôsobovanie
– adaptácia činnosti, prispôsobovanie zmeneným podmienkam
- tvorivá činnosť
– vytvorenie nových spôsobov a použitie osvojených v nových situáciách
→ nie všetko musí vždy byť, zvyčajne po 6.bod
→ štvorstupňová taxonómia pre všetky oblasti cieľov
DE BLOCKOVA TAXONÓMIA
- Znalosť
- Porozumenie
- Aplikácia
- Integrácia
VZDELÁVANIE
- základná pedagogická kategória
- proces zámerného získavania,
osvojovania a rozvoja poznatkov a vedomostí,
intelektových schopností a praktických
skúseností a zručností
- tento proces je súčasťou výchovy v širšom slova
zmysle a napomáha vytvárať mravné, estetické,
telesné a pracovné schopnosti, záujmy a návyky
- podporuje neustály rast a rozvoj slobodnej
a uvedomelej osobnosti
- je to proces všestrannej humanizácie a kultivácie
- je to dlhodobá a nepretržitá inštitucionalizovaná
vyučovacia činnosť
- funkcie – spoločenské hľadisko
– socializačná, kulturačná, kvalifikačná,
diferenciačná a selektívna,
humanizačná, profesijná
- funkcie – pedagogické hľadisko
– inštrumentálna, informatívna, formatívna, výchovná
- osobitným druhom je samovzdelávanie
- školské vzdelávanie (predpísané školou)
- vzdelávanie (celoživotný proces)
- didaktický formalizmus (Pestalozzi)
- cieľom 1.stupňa základného vzdelávania
je vytváranie predpokladov na celoživotné učenie sa
- cieľom 2.stupňa základného vzdelávania
je poskytnúť čo najkvalitnejší základ všeob.
vzdelávania, tu je významná vnútorná diferenciácia
povinnej a nepovinnej časti, ako je prelínanie života
školy a mimo školy
- ciele stredného vzdelávania:
- zabezp. pripravenosť mladých ľudí na celoživotného
učenie sa
- podporovať zamestnateľnosť mladých v priebehu
celého života
- rozvíjať široký všeobecno-odborný základ vzdelania
- v odbornom klásť dôraz na aplikované zvládnutie
obsahu
- uplatňovať kľúčové kompetencie
OBSAH VZDELÁVANIA
→ Konkretizácia obsahu vzdelávania:
- učebné plány
- učebné osnovy
- kurikulum
- učebnice
Učebné plány
- tu sú uvedené povinné, nepovinné a voliteľné
- základný pedagogický dokument
- zoznam a poradie predmetov na danom type školy,
ročníka a na danom odbore
- vymedzuje zoznam a poradie predmetov,
ich zaradenie do ročníka a obsahuje týždennú
a celkovú hodinovú dotáciu a rozdelenie predmetov
na povinné, nepovinné a voliteľné
- schvaľuje MŠ na návrh odbornej komisie
Učebné osnovy
- schvaľuje MŠ SR
- základný pedagogický dokument, ktorý má určovať
ciele, obsah, rozsah a procesuálnu stránku
(či je to hodina, cvičenie, seminár) pre jednotlivé ročníky
- určuje rozsah a má vzťah ku konkrétnym predmetom
- záväzné pre učiteľov, pre školy do 70 %, učiteľ môže
meniť obsah do 30 % - môže aktualizovať učivo,
ale nemôže nič vyhodiť
- sú záväzné, to znamená, že v každej dedinke
sa bude učiť to isté ako napr. v Bratislave
- skladá sa z kmeňového učiva (záväzného)
a rozširujúceho učiva
→ Výber učiva musí mať na zreteli:
- rozsah učiva
– primeranosť obsahu a rozsahu učiva vo vzťahu
k žiakom, ale aj k požiadavkám spoločnosti
- integráciu – spätosť a prepojenie učiva
aby žiak získal komplexnejší pohľad
- postupnosť – nadväznosť učiva, čo umožňuje ľahšie učenie
- nepretržitosť, špirálovitosť
– učivo sa opakuje, vracia sa k nemu, obohacuje sa
- jasnosť, zrozumiteľnosť
– aby učivo nespôsobovalo problémy pri jeho osvojovaní,
- aby sa dopĺňalo, prelínalo
aby učivo na jednom predmete bolo v súlade
s učivom iných predmetov
- rovnováha – požiadavky učiva majú byť v rovnováhe
vo vzťahu učivo a spoločnosť, učivo a žiak
→ Druhy osnovania
- lineárne, postupné
– k odučenému učivu sa nemusíme vracať,
ďalšie učivo naň nadväzuje
- cyklické
– učivo je rozvrhnuté do viacerých cyklov, každý
nasledujúci cyklus prehlbuje a rozširuje vedomosti
- špirálovité
– k preberanému učivu sa vraciame, vychádzame z neho,
rozširujeme a obohacujeme ho
Príprava na vyučovaciu hodinu
- základné údaje – názov predmetu, ročník, školský rok,
týždenný počet hodín, poradie vyučovacej hodiny, dátum
- téma – musí sa zhodovať s plánom a ten s osnovami
- didaktická analýza učiva – rozložíme učivo na časti:
- pojmová analýza – z nového učiva vyberieme nové pojmy
- vzťahová analýza – nové učivo dáme do vzťahu s predchádz.
- operačná analýza – totožná s cieľom, čo má žiak vedieť
( žiak bude vedieť použiť..., žiak bude vedieť definovať...)
- ciele – kognitívne, afektívne, psychomotorické
- realizácia – ETAPY VYUČOVACEJ HODINY
- motivácia (chuť počúvať, učiť sa)
– na začiatku hodiny, ale aj počas hodiny – max. 5 min.
- expozícia (učiteľ odovzdáva nové vedomosti)
– slovná, demonštračná – max. 20 min.
- fixácia (nové učivo fixujeme + spätná väzba)
– max. 5 min.
- diagnostika (zisťovanie, či žiaci pochopili učivo)
– rozhovor, brainstorming – max. 10 min.
- aplikácia (aplikovanie na také isté alebo podobné podm.)
– max. 5 min.
Vzdelanie
- nadobudnuté vzdelávanie
- súhrn vedomostí
- výsledok učiaceho sa procesu
- je to výsledok alebo konečný efekt procesu
získavania vedomostí, intelektových schopností
a praktických zručností, rozvoja rozumovej stránky
osobnosti, jej myslenia a pamäti
- je to utváranie celkového postoja k svetu, životu
- obsahom vzdelania sú fakty, výkony, poznávacie
procesy, poučky a hodnoty
- vedomosti sú osvojené, zapamätané a pochopené
vzťahy medzi nimi, v ktorých sa odráža poznanie
objektívnej skutočnosti vo vedomí študentov
- zručnosti sú nadobudnuté pohotovosti, správne,
čo najrýchlejšie a s čo najmenšou námahou vykonať
istú činnosť na základne osvojených vedomostí
a predchádzajúcej praktickej skúsenosti
- návyk je zautomatizované vykonávanie niektorých
zložiek činnosti, ktoré sa dosiahlo mnohonásobným
opakovaním príslušných úkonov
- stránky vzdelania sú – formálna, materiálna,
teoretická, praktická, subjektívna
OBSAH VZDELANIA
→ Členenie horizontálne
- všeobecné vzdelanie
(ZŠ, výber potrebného obsahu učiva)
- polytechnické vzdelanie
(osvojenie základných pracovných
a tech.zručností, ale aj vedomosti
z jednotlivých výrobných odvetví)
- odborné vzdelanie – neúplné, úplné, vyššie
(vedomosti, kt. sa úzko viažu na vybrané
predmetné obsahy určitého odboru)
→ Členenie vertikálne
- ZŠ
- SŠ – neúplné (výučný list), úplné (maturita)
vyššie odborné (diplom, maturitné vysvedčenie)
- VŠ – neúplné (Bc.), úplné (Mgr.)
Mgr. = pregraduálne štúdium
Po Mgr. = postgraduálne štúdium – platí sa za každú skúšku
1.) malý doktorát
- Dr. pred menom
- nahrádza 1. kvalifikačnú skúšku
- vykonáva sa na absolvovanej katedre – téma + konzultant
- rigorózna práca – min. 120 strán
- rigorózne skúšky – po roku skúšky z troch predmetov
- vyhovel / nevyhovel
2.) doktorandské štúdium
- PhD. – veľký doktorát za menom – bývalé CSc.
- na absolvovanej katedre
- prijímačky – písomná časť + cudzí jazyk
- obhajoba projektu pred komisiou
- interní doktorandi – 3 roky
- neplatí sa
- podliehajú docentovi (dievča pre všetko)
- štvorhodinový pracovný úväzok týždenne
- cca. 12000 Sk plat
- treba od troch rokov ukončiť
- v polovica (1,5 roka) - minimová škúška
- musí byť časť výskumu spracovaná
- 5 predmetov na skúške
- aj jazyková skúška – časť práce inojazyčná
- obhajoba pred veľkou vedeckou radou
- 2 oponenti + jeden zahraničný oponent
- externí doktorandi – 5 rokov – platené štúdium
3.) odborný asistent
- ak bol ako doktorand vynikajúci
- 5 rokov učí na katedre
4.) docent
- po 5 rokoch učenia
- habilitačná skúška, habilitačná prednáška
- vedecká monografia
- musí mať 10 – 15 odborných citácií
- obhajoba vedeckej monografie
5.) univerzitný profesor
- udeľuje prezident SR na hrade pri ceremónii
- po 10 rokoch učenia
- musí byť uvedených viac našich aj zahraničných citácií
- musí byť viac vedeckých monografií
- inauguračná prednáška = obhajoba
CYSKLUS A FÁZY VYUČOVACIEHO PROCESU
→ Vyučovací proces
- dej, činnosť
- poznávací proces
- metodický postup
- organizačná forma inštitucionalizovaného učenia
- vzdelávací metodický postup
- cieľavedomé, zámerné, plánovité pôsobenie
subjektu vyučovania (U) na objekt vzdelávania
a výchova (Ž), aby bol systematicky vzdelávaný
a vychovávaný. Žiak je zároveň subjektom
vyučovacieho procesu, v ktorom si okrem
osvojovania nových vedomostí, spôsobilostí,
vytvárania zručností a návykov rozvíja
a poznávacie procesy, formuje osobnosť,
ale súčasne spätne vplýva na učiteľa.
→ Vyučovací proces plní tieto funkcie:
a) vzdelávaciu-informatívnu
b) formatívnu
c) výchovnú
d) preopedeutickú
e) rozvíjajúcu
→ Predmet vyučovania – ped. kategórie
Žiak
Učiteľ
Vedomosti
Zručnosti
Návyky
Obsah učiva
Metódy a formy práce
Didaktické zásady
+ intencie, obsah a zložky vyučovania,
vyučovacie metódy, médiá,
antropopsychologické predpoklady,
spoločensko-kultúrne predpoklady
→ príprava časovo-tematického plánu
– funkcia vzdelávacia, výchovná
- činnosť učiteľa
- činnosť žiaka
- obsah učiva
- spojenie teórie s praxou
- psychologické základy
(rešpektovanie psychickej osobitosti)