Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / UZ - Metodológia pedagogického výskumu
MPV - poznámky z prednášok (Koldeová) (mpv-poznamky_cele.doc)
ETAPY VÝSKUMNÉHO PROCESU
- Téma
- Info
- Cieľ
- Metódy
- Vzorka
- Hypotézy
- Realizácia
- Vyhodnotenie
1. VYMEDZENIE VÝSKUMNEJ TÉMY
- presné vymedzenie, nie príliš všeobecné, ani príliš úzke
2. PLÁNOVANIE VÝSKUMU
- vytvoríme si prvotnú predstavu toho, čo chceme skúmať
- čítame odbornú literatúru
- môžeme diskutovať s odborníkmi
3. VYMEDZENIE VÝSKUMNÉHO CIEĽA
- buď jeden konkrétny cieľ, alebo niekoľko čiastkových
4. VÝBER VÝSKUMNÝCH METÓD
- dotazník, interview, pozorovanie, experiment, analýza
a) VM kvantitatívne
- vieme ich prerátať číslom
- ide o množstvo
- dotazník, interview, pozorovanie, experiment
b) VM kvalitatívne
- slovo
- doslovný prepis niečej odpovede
- analýza činnosti, kvalitatívne interview, pozorovanie, kazuistika, etnografia
5. VÝBER VÝSKUMNEJ VZORKY
- naši respondenti
6. FORMULOVANIE VÝSKUMNÝCH HYPOTÉZ
- predpoklady
- vždy v oznamovacej vete, nie otázky
- je to základ každého výskumu
7. ZBER VÝSKUMNÝCH ÚDAJOV A SPRACOVANIE
a) pilotáž
- pred výskumom
- najprv na malej vzorke respondentov
- zisťujeme, či sú naše otázky správne formulované
- pre náš výskum použijeme 2 až 3 osoby
b) hlavný výskum
- realizovanie samotného výskumu v teréne
c) vyhodnotenie výsledkov
- spočítavanie
- práca doma
8. PEDAGOGICKÁ ANALÝZA A INTERPRETÁCIA ZISTENÍ
- tabuľky → výsledky treba okomentovať
- vysvetliť, ohodnotiť
- ZÁVER VÝSKUMU A ODPORÚČANIE DO PRAXE
- záver → stručne zhrnúť výsledky
→ potvrdiť alebo vyvrátiť hypotézy
- odporúčania → vlastné návrhy, čo urobiť, aby sa situácia zlepšila
Pojmy k výskumnej práci
- Deskriptory – kľúčové slová
- Rešerš – v knižnici vyhľadajú všetku literatúru k danej téme
- Anotácia – krátky obsah článku
- Recenzia – ohodnotenie
Základné pojmy
- Metóda – z gr. methodos
– cesta, spôsob, postup, ktorý slúžia na dosiahnutie stanoveného cieľa
- Metodika – konkrétne použitie metóda
- Metodológia – veda
– náuka o výskume, metódach, princípoch bádania, skúmania
HYPOTÉZY
→ sú to predpoklady, v ktorom na základe známych faktov vytvárame záver o existencii určitého javu
alebo o príčinách, súvislostiach
→ očakávame, že sa naplnia alebo nenaplnia
→ stanovujeme ich na začiatku výskumu, overujeme na konci
→ na stanovenie potrebujeme tému, vzorku, literatúru
→ musíme zdôvodniť, prečo sa nám hypotéza nepotvrdila ⇒ nová teória
→ heuristická (objaviteľská) hodnota H. spočíva v tom, že v nej spájame známe poznatky s neznámymi
→ Podmienky hypotéz:
- H. je tvrdenie v oznamovacej vete
- H. musí byť objektívna
- H. musí byť experimentálne a prakticky overiteľná
- H. formulujeme na začiatku výskumu
- H. je jadrom nášho výskumu
- H. treba verifikovať – buď sa potvrdí alebo sa vyvráti
→ každá hypotéza vyjadruje vzťahy medzi premennými
→ optimum je 3 až 5 hypotéz
→ Etapy hypotézy:
1. zdôvodňovanie H.
- zhromažďovanie a analýza materiálu
- v tejto fáze nemusia byť len logické prvky ale aj intuitívne
- prebieha v rámci empirického výskumu
2. preverovanie H.
- verifikovanie
- ak sa H. potvrdí, tak sa stáva vedeckou teóriou
- ak sa H. vyvráti, vtedy vzniká nová teória
→ Druhy hypotéz:
a) Prvotná / pracovná H.
- vyjadruje základnú orientáciu a smerovanie výskumu
- pomáha nám zhromažďovať a analyzovať materiál
- má len pomocnú funkciu
- dôležité je sformulovať ju vtedy, ak máme o nejakom jave málo informácií, ak bol málo skúmaný
b) Reálna / vedecká H.
- vzniká na hlbšom teoretickom základe
- má presnú formu výpovede
c) Popisná H.
- používa sa hlavne vtedy, ak už máme o danom jave určité poznatky
- veľmi často sa využíva v didaktike
d) Vysvetľujúca H.
- zameraná na vysvetlenie príčin, vzťahov, súvislostí
❢ HYPOTÉZA VYJADRUJE VZŤAHY, ROZDIELY ALEBO NÁSLEDKY MEDZI PREMENNÝMI ❢
Učitelia, ktorí využívajú aktivizujúce metódy, dosahujú u žiakov lepšie výsledky ako tí, ktorí ich nepoužívajú ⇒ toto je hypotéza
Dobrí učitelia využívajú aktivizujúce metódy ⇒ toto nie je hypotéza, nie je vytvorený vzťah
→ Premenné v hypotézach
- premenná je symbol, ku ktorému sú priraďované čísla alebo hodnoty
- k jednej premennej môžeme priradiť dve alebo viac hodnôt
- ak k premennej priradíme dve hodnoty, ide o dychotomické premenné (väčšinou tu ide o pohlavie)
→ Druhy hypotéz podľa premenných:
① ak A → potom B
nezávislá závislá
premenná premenná
∙ Nezávislá premenná – je predpokladaná príčina zmeny závislej premennej
- vyvoláva zmeny závislej premennej
- s ňou vo výskume manipulujeme
∙ Závislá premenná – dôsledok pôsobenie nezávislej premennej
- premenná, ktorú predvídame
② muž, žena / rôzne metódy
určená aktívna
premenná premenná
∙ Určené premenné - také, ktoré sú dané a nemenné
∙ Aktívne premenné - také, ktoré môžeme meniť, môžeme s nimi manipulovať
③ prospech žiaka / vek národnosť, demografické informácie
merateľná, kvantitatívna kategoriálna
premenná premenná
∙ Merateľné / kvantitatívne premenné – tie, prie ktorých vieme určiť počet, stupeň, mieru
∙ Kategoriálne premenné – tie, ktoré nevieme odmerať, vieme ich len zatriediť do kategórií
DRUHY VÝSKUMNÝCH PROBLÉMOV
1.) Deskriptívne / opisné
- zisťujú a opisujú stav, situáciu a výskyt
- napr. aký je bežný deň žiaka na ZŠ
2.) Relačné / vzťahové
- vyjadrujú nejaké vzťahy, súvislosti medzi javmi alebo činiteľmi
- napr. aká je súvislosť medzi výsledkami prijímacích skúšok a úspešnosťou štúdia na VŠ
3.) Kauzálne / príčinné
- zisťujú príčinu, ktorá viedla k dôsledku
- napr. je direktívny štýl efektívnejší pre vytvorenie postojov žiakov ku škole ako
nedirektívny štýl
KVANTITATÍVNY VÝSKUM
- číslo
- odstup a nestrannosť
- vysvetlenie príčin
- osoby reprezentujúce populáciu
- verifikačný výskum
- tradičné výskumné problémy
- veľké skupiny respondentov
- zovšeobecnenie
- reduktívne skúmanie
- kontrola a manipulácie premenných
KVALITATÍVNY VÝSKUM
- slovo
- vcítenie a zblíženie sa
- pochopenie javov a človeka
- konkrétny prípad
- konštrukčný výskum (vytváranie novej teórie)
- netradičné výskumné problémy
- malé skupiny respondentov
- jedinečnosť
- balistické (komplexné) skúmanie
- skúmanie v prirodzených podmienkach
MERANIE
→ systematické priraďovanie čísiel k určitým javom alebo vlastnostiam
→ klasické meranie fyzikálnych vlastností sa stalo základom aj pre meranie v sociálnych vedách,
do ktorých sa dostáva a ž v 19.sotročí
→ pred samotným meraním si musíme urobiť sémantické určenie pojmu = vymedzenie obsahu pojmov
pomenúvajúcich merateľné vlastnosti
→ Druhy stupníc meraní:
1.) nominálna stupnica
- najčastejšia v sociálnych vedách, pretože mnohé javy a vlastnosti nie sú merateľné = sú to kvalitatívne znaky, kde môžeme len pritriediť počet – napr. všetky demografické položky (pohlavie, vek, národnosť, stav, bydlisko)
2.) poradová stupnica
- určuje vzostupové alebo klesajúce poradia objektov
- je to stupnica známok
- intervaly medzi hodnotami nie sú rovnaké
3.) intervalová stupnica
- pri nej sú intervaly medzi hodnotami rovnaké
- nemá absolútnu nulovú hodnotu
- má buď centrálnu hodnotu alebo dve marginálne hodnoty
- napr. stupnica IQ – centrálna hodnota je 100
4.) podielová stupnica
- najdokonalejšia
- s týmito hodnotami vieme realizovať akékoľvek metamaticko-štatisktické operácie
- napr. meranie športových výkonov, dochádzka žiakov na konci roka, štatistika, úkony na čas
ŠKÁLY
Posudzovacia škála
→ je nástroj, ktorý umožňuje zisťovať mieru vlastností alebo javov
→ škály sa vyskytujú často v dotazníkoch
→ má minimálne 3 stupne a maximálne 9 stupňov
→ väčšinou je počet stupňov nepárny – môže byť 3, 5, 7, 9 stupňov
→ Druhy škál – numerické:
- poradová škála
– napr. zisťujeme obľúbenosť predmetov u žiakov → vymenujem všetky predmety – ktorý je naj
- asymetrická škála
– napr. zisťujeme obľúbenosť predmetov u žiakov → - 1 2 3 4 5 +
- bipolárna škála
– má dva protikladné výrazy, medzi nimi je stupnica → extrovert 1 2 3 N 3 2 1 introvert
- Lickertova škála
– má výrok + možnosti od veľmi súhlasím až po vôbec nesúhlasím
→ Druhy škál – grafické:
a) extrovert introvert
môj naj predmet
b)
1 2 3 4 5
pozorovanie
→ jedna z najstarších najprirodzenejších metóda pedagogického výskumu
→ založené na zmyslovom vnímaní
→ je to určité sledovanie vlastností, predmetov alebo činností, ich registrácia a spracovanie
→ Etapy pozorovania:
1. príprava na pozorovanie
- vymedzenie cieľa, situácie, ktorú ideme pozorovať
- určenie časových hľadísk a spôsobu pozorovania (značenie, poznámky, atď.)
2. vlastné pozorovanie
- prebieha konkrétne v teréne
- registrácia pozorovaných javov
3. záver pozorovania
- spracujeme, analyzujeme a vyhodnotíme získané údaje (doma)
→ Druhy pozorovania:
- priame a nepriame
sme priamo nahrávka na diktafón, kameru
s účastníkom
- krátkodobé a dlhodobé
1 deň, týždne, mesiace od jedného roka vyššie
do jedného roka
- introspekcia a extrospekcia
pozorovanie seba pozorovanie iných
samého ľudí
- štrukturované a neštrukturované
Štrukturované - pri kvantitatívnom výskume
- máme pozorovací nástroj (napr. hárky)
- pri vyučovacom procese
- pri dobre kontrolovateľnom prostredí
Neštrukturované - používame pri kvalitatívnom výskume
- pozorujeme menej osôb alebo javov
- dlhšie časové rozpätie
- môže sa použiť ako exploratívny nástroj
- vtedy, ak skúmame novú problematiku alebo jav z iného uhla pohľadu
- uplatnenie pri nerutinných udalostiach (rituály v školskej triede, hry)
- značíme si doslovné výroky
- nemáme pozorovací nástroj
REGISTRÁCIA
registrácia trvania registrácia výskytu
javov javov
všímame si čas všímame si výskyt
máme kódovanie (metóda s čiarkami)
intervalové prirodzené
po určitých odstupoch kódujeme podľa
zapisujeme, čo sme prirodzených
zaregistrovali kategórií
3s, 5s, 10s, 30s, 1min
1.s – stalo sa toto žiak odpovedá
3.s – stalo sa toto
30.s – stalo sa toto kontrola úloh
→ Druhy javov:
① Javy s nízkym stupňom vyvodzovania
- identifikujú sa ľahšie, pretože môžeme vychádzať len z vonkajšej stránky
- napr. žiak nedáva pozor
② Javy s vysokým stupňom vyvodzovania
- vyvodzujú sa ťažšie, pretože ich identifikácia si vyžaduje hlbšiu analýzu
- napr. či žiak dáva pozor
Výhody zvukovej nahrávky oproti priamemu pozorovaniu
- možnosť opakovaného vypočutia
- väčšia prístupnosť
Nevýhody zvukovej nahrávky oproti priamemu pozorovaniu
- zdĺhavé – vyhotovujeme písomný protokol – z 1-hodinovej nahrávky vyhotovujeme prepis 5-10 hodín
- nevidíme reakcie tela, očí, mimiku, gestikuláciu
- nezaregistrujeme okolnosti
- môže byť nekvalitná nahrávka
Flandersov pozorovací systém
- Flandersov systém na pozorovanie komunikácie v triede
- je to nástroj, dá sa zohnať, kúpiť
- je jednoduchý
- má 10 kategórií
- autor hovorí, že pre prácou by sme si mali 10 hodín nacvičiť dopredu
REČ TELA | 1. | akceptuje žiakove city |
| 2. | chváli a povzbudzuje |
| 3. | akceptuje myšlienky žiaka, rozvíja ich |
| 4. | kladie otázky |
| 5. | vysvetľuje |
| 6. | dáva pokyny alebo príkazy |
| 7. | kritizuje alebo presadzuje vlastnú autoritu |
REČ ŽIAKA | 8. | odpovedá |
| 9. | hovorí spontánne |
| 10. | ticho, pauzy, zmätok |
|
| nezrozumiteľná komunikácia |
DOTAZNÍK
→ je to výskumný nástroj zameraný na hromadné a pomerne rýchle zisťovanie informácií
o názoroch a postojoch ľudí na skutočnú a reálnu situáciu
→ realizuje sa prostredníctvom písomného dopytovania sa a metodicky je podobný interview
→ v dotazníkoch sú tzv. dotazníkové položky (otázky+odpoveď):
→ Dotazník ma 2 časti:
- podnetová časť – otázka alebo oznamovacia veta
- odpoveďová časť – odpovede alebo voľné riadky
→ Výhody dotazníka:
- obšírnejšie
- hospodárna metóda
- rýchlejšie vyhodnotenie
→ Nevýhody dotazníka:
- chýba priamy kontakt
- nevidíme mimiku
- nevidíme aktuálny stav, situáciu
→ dotazník má v porovnaní s anketou väčší počet otázok, výber respondentov pri ankete je náhodný
→ vypĺňanie dotazníka by nemalo trvať viac ako 30 minút (15-20 pri otvorených otázkach)
→ Štruktúra dotazníka:
- hlavička
- úvod - inštrukcie ako vypĺňať dotazník
- čoho sa dotazník týka
- cieľ
- predstavenie sa
- prosíme o pravdivé a úprimné odpovede
- že je zaručená anonymita
- poďakovanie
- demografické položky - vek, pohlavie, veľkosť sídla
- výber podľa témy dotazníka
- konkrétne položky (otázky) - odporúča sa, aby prvá položka bola kontaktná (napr. ako sa cítite?)
- veľmi intímne otázky až nakoniec
→ Edukometrika / psychometrika / sociometrika – zaoberá sa konštrukciou dotazníkov
→ Dôležitú úlohu zohráva aj dizajn - prehľadné, jasné, rôzne typy písma
- všetky možnosti na odpoveď pri jednej otázke na jednej strane, nerozdeľovať na konci strany
→ Dotazník má mať logické usporiadanie sekvencií
→ Návratnosť dotazníka by mala byť cca. 75%
→ Čo môže ovplyvniť validitu dotazníka:
- Neúprimnosť respondenta
- môžeme zabrániť vložením veľmi jasnej otázky (napr. ukradli ste už niečo?)
- tú istú otázku, len inak formulovanú, položíme na začiatku aj na konci – tzv. L-otázky (lži otázky)
- Respondent sa vykreslí lepší ako je – tzv. sociálna žiadanosť odpovedí
- Respondent sa nechá ovplyvniť odpoveďou iného respondenta
- Respondent neporozumie otázke
- Respondent nepozná odpoveď
→ Druhy dotazníkových / podnetových otázok:
odporúča sa kombinovať všetky druhy otázok
- zatvorené – ľahká vyhodnotiteľnosť
- polootvorené / polouzavreté – optimálne
- otvorené – ťažká vyhodnotiteľnosť
- priame – (napr. aký máš vzťah k rodičom?)
- nepriame (napr. rád tráviš s rodičmi svoj voľný čas?)
- nešpecifické – všeobecné
– faktografické otázky
– napr. čo je to humanistická koncepcia ?
- špecifické – merané na vlastný názor respondenta
– napr. čo si myslíte o heuristickej koncepcii ?
- otázky - zisťovacie
- rozhodovacie
- hodnotiace
- podnetové tvrdenia - škály
→ Druhy dotazníkových odpovedí:
- špecifické odpovede – pri uzavretých položkách – respondent si vyberie jednu možnosť
- nešpecifické odpovede – pri otvorených položkách – respondent vyjadruje svoj názor
- doplňované odpovede – dopĺňame do textu jedno slovo, výraz
- tabelárne odpovede – dopĺňame výraz do tabuľky
- škálové odpovede – dopĺňame na škále
- poradové odpovede – pri možnostiach – zvoliť najviac 3 podľa poradia dôležitosti
INTERVIEW
→ Je najstaršou a najpoužívanejšou výskumnou metódou
→ Je založené na priamej sociálnej interakcii výskumníka a respondenta
→ Názov pochádza z anglického slova interview – inter=vnútorný + view=pohľad
→ Pri interview môžeme zachytiť nielen fakty, ale môžeme aj hlbšie preniknúť do motívov a postojov
→ Môžeme sledovať vonkajšie reakcie respondenta a môžeme reagovať na danú situáciu
→ Výhody:
- autenticita
- otázky môžeme preformulovať
- osobnejšie
- zisťujeme aj iné informácie
- zrakový vnem
→ Nevýhody:
- tréma
- časová náročnosť
Interview | Bežný rozhovor |
cielené | voľnejší |
štruktúrované | nezapisujeme |
okruhy otázok | neanalyzujeme |
analyzujeme | nemusíme byť odborníkom |
→ Znaky vedeckého interview
- má jasné odborné zacielenie
- obsahuje vopred pripravené témy alebo otázky
- odpovede sa zaznamenávajú – buď na diktafón alebo sa zapisujú
- odpovede sa kvantitatívne alebo kvalitatívne vyhodnocujú a interpretujú
- interview realizuje vyškolený odborník
→ Fázy interview
- ÚVOD – RAPORT – navodenie priateľskej, pozitívnej atmosféry
– predstavíme sa, povieme cieľ, upozorníme, že je to anonymné,
že má čas na odpoveď
- STREDNÁ ČASŤ – kladenie otázok a zaznamenávanie odpovedí
- ZÁVER – poďakovanie za ochotu, čas, vnútorná sumarizácia o získaných údajoch
- DOMA – analýzy, vyhodnotenie
→ Druhy interview
- štandardizované – má presne určené otázky aj poradie
neštandardizované – má len okruhy otázok, ostatné v priebehu interview
pološtandardizované – časť otázok vopred pripravená, časť sa voľne tvorí pri rozhovore
- individuálne
skupinové
- priame
telefonické
→ Typy otázok pri interview
- zatvorené – ľahká vyhodnotiteľnosť
- polootvorené / polouzavreté – optimálne
- otvorené – ťažká vyhodnotiteľnosť
- priame (napr. aký máš vzťah k rodičom?)
- nepriame (napr. rád tráviš s rodičmi svoj voľný čas?)
1. nešpecifické – všeobecné
– faktografické otázky
– napr. čo je to humanistická koncepcia ?
2. špecifické – merané na vlastný názor respondenta
– napr. čo si myslíte o heuristickej koncepcii ?
A) otázky - zisťovacie
- rozhodovacie
- hodnotiace
B) podnetové tvrdenia - škály
→ Chyby pri otázkach
- viac otázok naraz
- príliš osobné otázky
- nedostatok času na odpovede
- nevhodnosť otázok
- sugestívnosť (navádzanie na odpoveď)
- otázka príliš náročná alebo zjednodušená
- otázky dvojznačná
→ Požiadavky na dobre sformulovanú otázku
- zrozumiteľnosť
- vecnosť
- jasná formulácia
- otázky primeraná veku a schopnostiam
- jednoznačnosť
- využitie sondážnych otázok
SONDÁŽNE OTÁZKY – položíme široko formulovanú otázku a pomôže sformulovať hypotézy
– postupne sa zužuje a špecifikuje - LIEVIK
→ Nácvik zručnosti pri interview
- používanie krátkych výrazov, ktorými dávame najavo záujem a porozumenie (aha, áno, rozumiem)
- prikyvovanie
- udržiavanie zrakového kontaktu
- neprerušujeme respondenta a neskáčeme mu do reči
- dáme čas na premyslenie odpovede
- žiadosti o ďalšie informácie ladíme neutrálne (Ako to myslíte? Rada by som vedela.....)
- ECHO – opakovanie respondentových slov
- zhrnutie respondentových výrazov (Myslíte tým, .....?)
VÝBER VÝSKUMNEJ VZORKY
- predmetom výskumu sú zväčša osoby, ktoré nazývame subjekty výskumu
- všetci ľudia, o ktorých chce výskum získať informácie, tvoria základný súbor – populáciu
- skúmateľ určuje základný súbor tak, aby zodpovedal uplatneniu jeho výsledkov
- zistenia na jednom základnom súbore nemožno prenášať na iné základné súbory, pretože jeho vlastnosti môžu byť úplne iné
- skúmateľ musí zo základného súboru vybrať istú časť subjektov – výberový súbor – s týmito subjektmi bude potom vo výskume pracovať
- najlepší výberový súbor je taký, ktorý je akoby zmenšeninou základného súboru, táto obsahuje všetky náležitosti originálu, len jej rozmer je menší
- výberový súbor by mal dobre reprezentovať základný súbor – je dôležitý vhodný výber ľudí
- každý zo základného súboru musí mať rovnakú šancu dostať sa do výberového súboru
→ Druhy výberu:
- Náhodný výber
- najlepší spôsob určenia výberového súboru
- „náhodný“ v zmysle teórie pravdepodobnosti
- každý človek v rámci zvoleného základného súboru má rovnakú šancu byť vybraný ako iný človek
- náhodnosť je jediný faktor, ktorý tu hrá úlohu
- je z hľadiska teórie pravdepodobnosti najlepším výberom
- jeho osoby dobre reprezentujú základný súbor, preto ho označujeme za reprezentatívny súbor
- Stratifikovaný výber
- používa sa vtedy, keď nie je vhodné alebo možné zostaviť náhodný výber zo základného súboru, a preto sa základný súbor rozloží podľa niektorého podstatného znaku
- napr. pri veľkosti sídla – najprv sa rozdelí základný súbor sídel v SR podľa kategórií (veľkomestá, mestá, obce) – z každej z týchto kategórií sa potom vyberú náhodným spôsobom osoby
- Mechanický výber
- tu sa skúma každá n-tá osoba (napr. každý desiaty učiteľ)
- vychádza sa z presne určeného základného súboru
- Zámerný výber
- uskutočňuje sa na základe určenia typických znakov základného súboru
- skúmateľ sa opiera o svoje skúsenosti, vedomosti, úsudok a o prípady, ktoré dobre pozná
- skúmateľ výber neuskutočňuje sám, ale s pomocou skupiny expertov
- ide o kvalifikovaný výber
- Dostupný výber
- spôsobom „čo je poruke, to beriem“
- vzniká, keď skúmateľ napr. volí školu, ktorá je hneď v susedstve – ušetrí to čas a námahu
- nevýhodou je silné skreslenie – závery z tohto výskumu platia len pre danú školu a nemožno ich bezpečne zovšeobecňovať
OBJEKTIVITA, VALIDITA A RELIABILITA VÝSKUMU
OBJEKTIVITA
- je predpokladom nepredpojatého skúmania, je opakom subjektivity
- pri zbere údajov a ich analýze to znamená, že každý údaj sa môže chápať a interpretovať len jediným spôsobom – ľudia ho budú vždy chápať presne tak ako skúmateľ
- objektivita sa týka kvality údajov
- je dôležitá pri vymedzení vlastností skúmaných javov a pri zbere interpretácii údajov
VALIDITA
- validita je po objektivite najdôležitejšia vlastnosť výskumu
- vysvetľuje sa vo vzťahu k výskumnému nástroju – či zisťuje to, čo zisťovať má (či je v súlade so zámerom skúmateľa)
- je to miera, do akej daný VN skutočne meria ten znak, ktorý má merať
- zistená hodnota validity je stupeň, nie absolútne určenie – stanovuje sa to, do akej miery je VN validný
- validita VN závisí od kontkrétnych podmienok a situácií – je kontextovo viazaná
- VN, ktorý je dostatočne validný pre jednu situáciu, môže byť malo validný pre inú
→ Druhy validity:
- Obsahová validita
- vyjadruje, do akej miery sa obsah VN kryje s obsahom danej oblasti, ktorú nástroj meria
- je najdôležitejším druhom validity
- napr. obsahovú validitu didaktického testu určuje skupina odborníkov tak, že posúdi jednotlivé položky testu i test ako celok a udá mieru zhody s kritériom (učebnicou)
- Kritériová validita
- miera zhody medzi výsledkami VN a výsledkami iného merania urobeného podľa známeho a overeného kritéria
- existujú dve základné miery:
- súbežná validita – vyjadruje sa mierou zhody výsledkov podľa jedného VN s výsledkami iného VN, ktorý sa zadal tým istým subjektom v tom istom čase a ktorý sa považuje za validný
– stupeň zhody sa obyčajne udáva korelačným koeficientom
– vysoký korelačný koeficient (0,80 a vyšší) je dôkazom, že VN meria niečo podobné a je teda dosť validný
- predikačná validita – ide o predpoveď budúceho výkonu v kritériu
– porovnanie s výsledkom druhého VN sa uskutočňuje s časovým odstupom
- Konštruktová validita
- konštrukt je abstraktný pedagogický, resp. psychologický pojem, je to napr. vedomosť, schopnosť, tvorivosť, iniciatívnosť a pod.
- pri stanovení konštruktovej validity je potrebné čo najpresnejšie určiť, ktorý konštrukt sa vlastne zisťuje (napr. či VN meria skôr vedomosti ako zručnosti)
- Interná validita
- ide o validitu nielen VN, ale aj celkovej výskumnej situácie
- je to vlastnosť VN a postupov pri výskume (vrátane spracovania výsledkov a výberu subjektov výskumu)
- je to primárna validita, je podmienkou externej validity
- Externá validita
- týka sa toho, do akej miery možno výsledky výskumu uskutočneného v jednej situácii (čase, podmienkach, prostredí) zovšeobecniť na iné situácie
- spôsoby, ktoré znižujú externú validitu výskumu:
- Hawthornský efekt – týka sa experimentálnej skupiny
– je to zlepšenie výkonu subjektov vplyvom toho, že vedia, že sú účastníkmi výskumu
– názov odvodený od mesta Hawthorn
(vo fabrike experiment so svetlom – zamestnanci o tom vedeli)
– osvedčuje sa subjektom nezdôrazňovať, že sú účastníkmi výskumu
alebo im oznámiť len časť toho, čo sa bude skúmať
- Efekt Johna Henryho – týka sa kontrolnej skupiny
– dochádza k nemu, keď pri experimentálnom výskume kontrolná skupina dosahuje lepšie výsledky, ako sa predpokladalo vplyvom toho, že subjekty vedia o tom, že sú účastníkmi výskumu, a to ich motivuje
RELIABILITA
- je to skôr pojem technický – je to presnosť a konzistentnosť zisťovania
- je tým vyššia, čím viac sa dá minimalizovať náhodnosť a nevhodné vplyvy
- je viazaná už s pôvodným, fyzikálnym, meraním
- pri každom meraní je dôležitá presnosť – závisí od kvalitného meracieho nástroja
a optimálneho priebehu merania
→ Druhy reliability
- Reliabilita výskumného nástroja
- skúškou reliability VN je opakovanie jeho použitia s tými istými subjektmi aspoň 2x – miera zhody je potom ukazovateľom reliability VN
- štatistickými postupmi sa zisťuje, či výsledky dvoch meraní sú blízke, ale musia sa merať naozaj tie isté subjekty
- obyčajne sú podmienky pri druhom meraní predsa len trošku iné, preto sa neočakávajú absolútne zhody vo výsledkoch viacnásobného merania – korelácie okolo r=0,80
- kvantitatívne spôsoby merania reliability VN sú veľmi presné
- VN majú vždy manuál, ktorý obsahuje aj údaje o ich validite a reliabilite
- Reliabilita procesu merania
- optimálnosť procedúry merania sa zabezpečuje precíznym dodržaním osvedčených zásad a pravidiel
- niektoré pravidlá a zásady bývajú vymenované v manuáli VN, iné patria k dlhodobým tradíciám empirického výskumu (napr. nevyrušovať testované osoby, neovplyvňovať ich postoj, nevyrušovať ich pri práci, nesmú sa upravovať výsledky skúšky, kritériá hodnotenia sa stanovujú vopred)
VALIDITA A RELIABILITA PRI KVALITATÍVNOM VÝSKUME
→ Validita
- validita pri kvalitatívnom výskume sa zabezpečuje dlhodobosťou výskumu, priamym kontaktom s realitou a rozsiahlym a veľmi konkrétnym a presným opisom, často s použitím autentických citátov výrokov skúmaných osôb
- dôležitým prostriedkom na podporu validity je triangulácia (priamky vedúce cez tri body sa pretínajú, tvoria trojuholník a slúžia na určenie štvrtého bodu) – dôležité v kvalitatívnom výskume je toto pretínanie
- spôsoby triangulácie:
- použitie viacerých metód zberu údajov – tá istá situácia ⇒ viac výskumných metód s inými prostriedkami ⇒ porovnajú sa zistené údaje
- triangulácia skúmateľov – situáciu sledujú viacerí ľudia ⇒ výsledky skúmania sa skonfrontujú
- použitie viacerých teoretických prístupov – na zistené údaje sa pozerá z viacerých hľadísk
- použitie viacerých metodológii – porovnávajú sa údaje v rámci jednej metodológie aj naprieč rôznymi metodológiami
→ Reliabilita
- základná podmienka reliability o zhodnosti alebo podobnosti výsledkov pri opakovanom zisťovaní sa tu nedá dodržať
- pri kvalitatívnom výskume sa skúmajú skôr špecifické než typické situácie, preto nie je možná replikovateľnosť výskumu
- situácie, ktoré sa skúmajú, sa neustále menia, preto replikovanie kvalitatívneho výskumu nemusí priniesť nijaký dôkaz o reliabilite
VALIDITA A RELIABILITA POZOROVANIA
→ Validita
- skúmatelia sa často uspokojujú so zjavnou validitou (face validity) = odhadnutá validita, nie validita vyjadrená štatistickými údajmi
- face validity predpokladá, že jednotlivé pozorované javy sú jasne a jednoznačne definované a že pozorovateľ im bude rozumieť – ak to tak nie je ⇒ validita pozorovania klesá
- odporúča sa, aby sa vymedzenie jednotlivých kategórií pozorovania overilo u nezainteresovaných osôb
→ Reliabilita
- reliabilita pozorovania sa obyčajne zisťuje mierou zhody medzi dvomi skúsenými a zacvičenými pozorovateľmi
- obyčajne sa pozorovanie považuje za reliabilné, keď pozorovatelia zhodne kódovali aspoň 80% javov
- činitele, ktoré ovplyvňujú reliabilitu pozorovania:
- charakter pozorovacieho nástroja –druh, kvalita, typy kategórií, spôsob kódovania, druh záznamu
- objekt pozorovania – čo sa pozoruje: triedy, učitelia, vyučovacie hodiny, učivo, vyučovacie metódy
KAZUISTIKA
KAZUISTIKA
- tento termín sa označuje aj ako štúdium prípadu alebo monografická metóda
- je to opis a rozbor jednotlivého prípadu na základe kompletnej písomnej dokumentácie, iných sprostredkovaných informácií a vlastného skúmania
- sú to posudky o práci s konkrétnym jednotlivcom, ide tu vždy o to špecifické, jedinečné, individuálne
- uplatňuje sa v diagnostickej, poradenskej a výchovno-vzdelávacej praxi, ako aj v pedagogickej teórii najmä ako východiskový podklad na tvorbu vedeckých hypotéz; z vied o výchove sa kauzistická metóda najväčšmi uplatňovala v odboroch špeciálnej pedagogiky a liečebnej pedagogiky
→ Druhy kazuistík
- Z hľadiska prípadu jednotlivca:
- Opis histórie prípadu − týka sa osobných údajov o vývine a živote vychovávaného jednotlivca
− má to byť zmysluplný, súvislý a ucelený obraz o danom prípade človek
- Štúdium a rozbor prípadu − je to vlastná analýza, vedecké spracovanie histórie prípadu
− sú tu relevantné determinačné vzťahy a kauzálne závislosti, diagnostické, korekčné alebo terapeutické hypotézy či závery
- Komplexná kazuistika − obsahuje aj opis histórie prípadu, aj štúdium a rozbor prípadu
- Z hľadiska kompletnosti informácií:
- Čiastková kazuistika − týka sa iba niektorých znakov a stránok osobnosti žiaka
− podáva fragmentárny výsek celého obrazu a nestačí na úplné poznanie
- Celková kazuistika − obsahuje jeho všestranný a čo najúplnejší opis
− opiera sa o podstatne väčší, širší inventár údajov
- Z hľadiska spracovania:
- Voľná kazuistika − nemá vopred určený plán
− uvádza znaky a osobitosti jednotlivca, ktoré tvorca kazuistiky pokladá za dôležité
- Kazuistika spracovaná podľa plánu − vypracovaná v súlade s prijatou dispozíciou, podľa schém
- Podľa účelu:
- Klinická kazuistika − ide o relatívne voľnú prezentáciu a konfrontáciu výsledkov
− účel je tu čisto praktický, zameraný na pomoc konkrétnemu žiakovi, bez akejkoľvek tendencie zovšeobecňovať
- Učebnicová kazuistika − určená odborníkom alebo študentom odboru
− jej cieľom je ilustrovať teoretický text o diagnóze, syndróme či symptóme
− je precíznym a diferencovaným opisom jednotlivého prípadu
- Časopisecká kazuistika − prináša výnimočné prípady, teda nie bežné klinické ani učebnicové
→ Pramene informácií ku kazuistike
- pre pedagóga je dobré všetko, čo vedie k lepšiemu, detailnejšiemu a všestrannejšiemu poznaniu žiaka
- informácie o žiakovi pre kauzistické potreby sa získavajú metódami výskumu a diagnostiky
- sú to exploračné metódy, pozorovanie, diagnostické testovanie, štúdium výsledkov činnosti žiaka, testovanie, experiment a štúdium dokumentácie o žiakovi
- ďalšie informácie s nachádzajú v bežnej dokumentácii triedneho učiteľa (triedna kniha, výkaz, záznamy)
→ Kazuistická metóda v edukačnom výskumu
- kazuistická metóda je jednou z ciest ako predmet a metódu pedagogiky dostať na kvalitatívnej vyššiu úroveň humanizácie
- z typov kazuistík je pedagogickej a andragogickej vede najbližšie štúdium a rozbor prípadu
- prínosy kauzistickej metódy pre vedecký výskum môžu byť:
- môže ísť o overovanie súvzťažných metód a prostriedkov a o správnosť metodiky získavania a vyhodnocovanie získaných informácií
- môže sa uplatniť pri novej problematiky, pri získavaní prvých informácií o novom, neobvyklom syndróme či symptómoch
- môže sa získať odpovede na užší praktický problém, čo môže objasniť optimálnosť prostriedkov a metód výchovy, príp. korekcie terapie
→ Metódy kazuistiky triedy a školy
- Účastnícke pozorovanie
- Rozhovor
- Pasportizácia
- Analýza textových dokumentov
ANAMNÉZA
- z gr. anamnézis = rozpomenutie
- ide o získanie a spracovanie všetkých relevantných informácií, ktoré súviasia s postihnutím, narušením alebo viedli k postihnutiu či narušeniu alebo sú ich dôsledkom
- môže byť osobná alebo rodinná
KATAMNÉZA
- z gr. katamimnésko = spomínam si
- sledovanie priebehu postihnutia či narušenia od skončenia nápravy, pedagogického pôsobenia, prakticky až do konca života postihnutého
DIAGNOSTIKOVANIE
- súbor odborných poznávacích a rozpoznávacích činností odborníka, ktorej výsledkom má byť diagnóza
- ide o cieľavedomú činnosť, zameranú na poznanie podmienok, priebehu a výsledkov výchovy a vyučovania
DIAGNÓZA
- rozpoznanie výsledkov vzdelávania a výchovy žiaka a súvzťažných prejavov, vlastností, úrovne rozvoja morálneho, pracovného, estetického, telesného rozvoja osobnosti a pod.
PROGNOSTIKOVANIE
- profesionálna činnosť odborníka, výsledkom ktorej má byť prognóza
- východiskom je diagnostická analýza doterajšieho vývinu a súčasného stavu a tendencií rozvoja v určitom smere
PROGNÓZA
- z gr. pro=pred + gnosia=poznávanie
- odborná predpoveď ďalšieho vývinu prejavov a výsledkov výchovy a vzdelávania žiaka, rozvoja jeho osobnosti, príp. očakávaného vývinu postihnutia alebo jeho budúcich dôsledkov
DIAGNOSTICKÁ DOKUMENTÁCIA
- súbor dokladov, informácií, správ a výsledkov rozličných vyšetrení, záznamov o školskej dochádzke, prospechu a správaní, o významnejších zmenách vo vývine a o aktuálnom stave rozvoja osobnosti žiaka
SOCIOMETRIA
→ z lat. socius=druh, priateľ + z gr.metron=meranie
→ ide o vzťahy v skupine – je to metóda zameraná na analýzu štruktúry skupiny
→ zisťujú sa ňou vzájomné vzťahy, väzby, pozície vodcu, okrajových členov a tak isto podskupín
→ Dôležité podmienky
- skupina by mala byť relatívne malá (max.1 trieda)
- členovia sa musia navzájom poznať
→ Dejiny sociometrie
- zakladateľom je Moreno, pôvodne lekár v 1. WW – používal sociometrické dotazníky s vojakmi
- 1905 – 1925 – začiatky sociometrie (Moreno)
1925 – 1941 – vnútorný rozvoj sociometrie – pobyt Morena v USA
1941 – súčasnosť – sociometria sa rozšírila do Európy
→ Princíp sociometrie
- spočíva vo voľbe členov, pričom táto voľba môže byť:
- pozitívna (s kým by si chcel tráviť voľný čas?)
- negatívna (s kým by si nechcel pracovať?)
- situácia môže byť reálna alebo hypotetická (s kým by si chcel stroskotať na opustenom ostrove?)
- odpovede sú len mená zo skupiny – buď jedno meno alebo tri mená
- sociometria aj SO-RA-D sa realizujú písomnou formou
→ Vyhodnotenie sociometrie
- sociogram
- neusporiadaný – pavúk
- usporiadaný – jednoduchý – tu sú aj pozitívne aj negatívne voľby
- kruhový – v terči – v strede je vodca
- hierarchický – v tabuľke – vodca je hore
- sociometrické matice
- matice vyznačené + pozitívne - negatívne
- na konci sú uvedené voľby
- sociometrický index
- číselné vyjadrenie vzájomných volieb pomocou vzorcov
- SO-RA-D ⇒ socimetricko-ratinogvý dotazník
⇒ štandardizovaná metóda, určený pre žiakov od 6. ročníka ZŠ až po SŠ
⇒vytvoril ho Hrabal
⇒ základné znaky SO-RA-Du
- Je štandardizovaný a má normy
- Vzájomne sa hodnotia všetci členovia skupiny
- Hodnotenie je zdôvodňované
- Hodnotíme 5-bodovými škálami Lichertovho typu (výrok → súhlasím / nesúhlasím)
- Výrazne zameraný na osobnostnú diagnostiku
- Hodnotíme buď osobnosť jednotlivca alebo skupinu ako celok
- u jednotlivca si všímame:
- index vplyvu – akú má pozíciu žiak v triede
- index obľuby – miera akceptácie žiaka spolužiakmi
- index náklonnosti – či žiak preferuje pozitívne alebo negatívne väzby
- u skupiny si všímame:
- triedny index – vyjadruje súdržnosť skupiny
- index vplyvu – aký má trieda ako celok vplyv navonok
- index obľuby – ako je trieda emocionálne obľúbená ako celok
→ Použitie sociometrie a SO-RA-Du
- pri zisťovaní charakteristík osobností alebo skupiny
- pri diagnostikovaní podskupín
- pri tvorbe zasadacieho poriadku
- pri riešení rôznych výchovných problémov
- na výskumné účely
→ Varianty sociometrie v školskej praxi
- vzťahová analýza
- metóda, kde ide o subjektívne vnímanie sovjej pozície v skupine
- respondent odpovedá na otázku „O kom si myslíš, že si vyberie práve teba?“
- preferenčný záznam
- všetci členovia sú bipoláanre ohodnotení
- zoznam + bipolárne škály
- odhad času
- zoznam žiakov
- respondenti odpovedajú, s kým by chceli stráviť koľko času
- voľba konaním
- alternatívna pre menšie deti
- napr. nech rozdajú svoje obľúbené hračky svojim kamarátom
- metóda „hádaj, kto...?“
- obsahuje charakteristiky všetkých členov skupiny
- respondent priraďuje charakteristiky ku konkrétnym žiakom
EXPERIMENT
→ je to metóda zisťovania kauzálnych vzťahov medzi premennými
→ Každý experiment by mal spĺňať tri podmienky
- príčina musí časovo predchádzať následku (napr. najskôr pozeranie filmu, potom agresivita z neho)
- príčina a následok musia spolu kovariovať = spoločná menlivosť
- treba vylúčiť vplyv všetkých nežiaducich premenných (napr. čo môže pred filmom zvýšiť agresivitu)
→ Typológie nežiaducich premenných v experimente
- Zrenie a prirodzený vývoj – človek sa mení, dozrieva
– merania treba robiť čo najskôr po sebe, bez dlhého predelu
- Neekvivalentnosť skupín – v experimente máme vždy 2 skupiny – kontrolnú a experimentálnu
– je dôležité, aby tieto dve skupiny boli rovnocenné
- Efekt merania – naučené činnosti
– opakujeme podobné veci
- Chyba merného nástroja – technická chyba v nástroji ⇒ neplatné údaje
– validita otázok ⇒ nekvalitné otázky
- Experimentálna mortalita – odchod ľudí z experimentu
– na konci experimentu je menej ľudí ako na začiatku
- Reaktivita pokusných osôb – placebo efekt
– vsugerovanie
→ Kontrola nežiaducich premenných v experimente
- Eliminácia
- hluk, teplota, osvetlenie sa dá eliminovať
- skúsenosti, vek, vedomosti sa nedajú eliminovať
- Stabilizácia
- čo neviem odstrániť, to sa snažím udržať na rovnakej úrovni počas trvania experimentu
- Vyrovnávanie skupín
- pomocou predtestu pred experimentom (napr. IQ testy, rôzne úlohy)
- podľa výsledku predtestu rozdeliť do skupín tých s rovnakými predpokladmi
- Transformácia nežiaducej premennej na nezávislú
- použijeme výraznú odchýlku ako bežnú premennú
- napr. udávame, že aj pochvala aj inteligencia vplýva na výkon
→ Plán experimentu
- Jednoduchý
- jedna nezávislá premenná (pochvala) vplýva na jednu závislú premennú (výkon)
- má dve formy:
- vnútrosubjektový – všetkých pochválim a sledujem výkon a potom všetkých nepochválim a sledujem výkon
- medzisubjektový – časť pochválim, časť nepochválim a sledujem výkon
- Multivariačný
- viac nezávislých premenných (motivácia, IQ, atmosféra) vplýva na jednu závislú premennú (výkon)
→ V experimente sa môžeme stretnúť aj s negatívnym faktorom ⇒ Hawthornský efekt
- týka sa experimentálnej skupiny
- je to zlepšenie výkonu subjektov vplyvom toho, že vedia, že sú účastníkmi výskumu
- názov odvodený od mesta Hawthorn (vo fabrike experiment so svetlom – zamestnanci o tom vedeli)
- osvedčuje sa subjektom nezdôrazňovať, že sú účastníkmi výskumu alebo im oznámiť len časť toho, čo sa bude skúmať
28