zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Manažment a organizačné správanie

 

Organizacne spravanie ako vedna disciplina (p_uvod-do-os.doc)

ORGANIZAČNÉ SPRÁVANIE AKO VEDNÁ DISCIPLÍNA

Mgr. Gabriela Kravčáková, PhD. – prednáška

 

 

 

Organizačné správanie je interdisciplinárna vedná disciplína, ktorá sa zaoberá fungovaním organizácií a správaním sa ľudí v organizácii a v pracovnom procese.

 

Organizácia je umelo vytvorený útvar, živý organizmus, ktorý umožňuje koordinovať činnosť určitého počtu ľudí k dosiahnutiu cieľa.

Cieľom organizácie je efektívne fungovanie organizácie prostredníctvom kontinuálneho zdokonaľovania činností ľudí.

 

Predmetom organizačného správania (ďalej „OS“) je:

  1. štúdium a manažment správania sa jednotlivcov
  2. štúdium a manažment správania sa skupiny
  3. štúdium a manažment organizačných procesov
  4. štúdium a manažment organizačnej dynamiky

 

Organizačné správanie:

  1. OS je aplikovaná behaviorálna veda, ktorá vznikla v USA koncom 70-tych rokov z praktických dôvodov (reaguje na nové hospodárske procesy). OS sa vyznačuje špecifickými znakmi.

 

  1. OS je multidisciplinárna veda. Integruje poznatky psychológie (mikro úroveň OS), sociológie (mezo úroveň OS), manažmentu a etiky.

        Psychológia sa zaoberá charakteristikami jednotlivca a jeho správaním, interdisciplinárnymi vzťahmi, pracovnou motiváciou a spokojnosťou.

        Sociológia sa zaoberá skupinovou sociálnou interakciou (profesia, demografia, statusy, moc, kultúra).

        Manažment – sa zaoberá koordináciou ľudí v organizácii za účelom efektívneho dosahovania cieľov.

        Etika – morálny zmysel organizačných aktov a ich dôsledkov pre jednotlivca, organizáciu, spoločnosť.

 

  1. Charakteristickým znakom OS je aplikované zameranie (prepojenie s praxou).
  1. Ambíciou OS je hľadať odpovede na konkrétne problémy organizačného života a ponúka alternatívne spôsoby praktického riešenia problémov v podobe intervencie.
  2. Vo výučbe využíva konkrétne praktické situácie (prípadové štúdie, podnikové príbehy) a aktívne sociálne učenie (riešenie problémov, hranie rolí, modelové situácie).  

 

  1. Pre OS je charakteristická kontingenčná orientácia (neexistuje ideálny, univerzálne platný, najlepší prístup k ľuďom v organizácii).