Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Manažment a organizačné správanie
Organizacne spravanie ako vedna disciplina (p_uvod-do-os.doc)
ORGANIZAČNÉ SPRÁVANIE AKO VEDNÁ DISCIPLÍNA
Mgr. Gabriela Kravčáková, PhD. – prednáška
Organizačné správanie je interdisciplinárna vedná disciplína, ktorá sa zaoberá fungovaním organizácií a správaním sa ľudí v organizácii a v pracovnom procese.
Organizácia je umelo vytvorený útvar, živý organizmus, ktorý umožňuje koordinovať činnosť určitého počtu ľudí k dosiahnutiu cieľa.
Cieľom organizácie je efektívne fungovanie organizácie prostredníctvom kontinuálneho zdokonaľovania činností ľudí.
Predmetom organizačného správania (ďalej „OS“) je:
- štúdium a manažment správania sa jednotlivcov
- štúdium a manažment správania sa skupiny
- štúdium a manažment organizačných procesov
- štúdium a manažment organizačnej dynamiky
Organizačné správanie:
- OS je aplikovaná behaviorálna veda, ktorá vznikla v USA koncom 70-tych rokov z praktických dôvodov (reaguje na nové hospodárske procesy). OS sa vyznačuje špecifickými znakmi.
- OS je multidisciplinárna veda. Integruje poznatky psychológie (mikro úroveň OS), sociológie (mezo úroveň OS), manažmentu a etiky.
Psychológia sa zaoberá charakteristikami jednotlivca a jeho správaním, interdisciplinárnymi vzťahmi, pracovnou motiváciou a spokojnosťou.
Sociológia sa zaoberá skupinovou sociálnou interakciou (profesia, demografia, statusy, moc, kultúra).
Manažment – sa zaoberá koordináciou ľudí v organizácii za účelom efektívneho dosahovania cieľov.
Etika – morálny zmysel organizačných aktov a ich dôsledkov pre jednotlivca, organizáciu, spoločnosť.
- Charakteristickým znakom OS je aplikované zameranie (prepojenie s praxou).
- Ambíciou OS je hľadať odpovede na konkrétne problémy organizačného života a ponúka alternatívne spôsoby praktického riešenia problémov v podobe intervencie.
- Vo výučbe využíva konkrétne praktické situácie (prípadové štúdie, podnikové príbehy) a aktívne sociálne učenie (riešenie problémov, hranie rolí, modelové situácie).
- Pre OS je charakteristická kontingenčná orientácia (neexistuje ideálny, univerzálne platný, najlepší prístup k ľuďom v organizácii).