Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / Manažment a organizačné správanie
Zameranie organizacneho spravania (p_os-vyskum-zameranie.doc)
TEORETICKÉ, DIAGNOSTICKÉ, VÝSKUMNÉ, INTERVENČNÉ ZAMERANIE ORGANIZAČNÉHO SPRÁVANIA
Mgr. Gabriela Kravčáková, PhD. – prednáška
Zameranie organizačného správania (ďalej len „OS“) je:
- poznávacie
- teoretické
- diagnostické
- výskumné
- intervenčné
Teoretické zameranie – súbor názorov, vedeckých poznatkov vysvetľujúcich javy v oblasti organizačného správania.
Diagnostické zameranie – spôsoby zisťovania stavu situácie, charakteristických znakov najmä individuálnych a skupinových.
Pri diagnostickom zameraní ide o:
- diagnostiku pracovného miesta (profesiografia),
- diagnostiku pracovníka,
- diagnostiku interpersonálnych vzťahov (napr. agresivita, egontrizmus, tímovosť),
- diagnostiku skupín (sociometria, sociálna atmosféra, klíma),
- diagnostiku organizačnej kultúry,
- analýzu (postup od čiastkového, t. j. individuálneho ku komplexnému, t. j. skupinovému zisťovaniu – kariérových typov, motivačného profilu, spokojnosti a fluktuačných tendencií, pracovnej záťaže, štýlov vedenia ľudí, komunikácie, rozvojových potrieb jednotlivcov a skupín),
- sociálny audit – analýza, expertíza, výskum, audit
Diagnostika pracovného miesta (profesiografia). Ide o diagnostiku produktov analýzy práce (úloha manažmentu ľudských zdrojov), a to popisu práce a špecifikácie požiadaviek na držiteľa pracovného miesta. OS sa zaoberá modelovými charakteristikami profesie. Cieľom je racionalizácia pracovnej činnosti. Výsledky možno využiť pri výbere pracovníkov (vymedzenie prediktorov charakterizujúcich jedinca) a pri porovnávaní pracovných miest navzájom (porovnávacie znaky: mzda, zložitosť, náročnosť, prestíž, spravodlivosť).
Diagnostika pracovníka je realizovaná pri výbere pracovníka a priebežne.
Diagnostika pracovníka pri výbere na obsadenie pracovnej pozície. Ide o posudzovanie vhodnosti jeho pracovného potenciálu.
„Čo“ – posudzovanie pracovnej spôsobilosti (kompetentnosť zdravotná, fyzická, psychická, odborná, sociálna, morálna a občianska) a pracovného potenciálu.
„Ako“ – metodické postupy: psychologické testovanie
„Zásady“:
- Je potrebné zvážiť, čo všetko je potrebné zistiť. Napr. psychologické testovanie je módne – no je to to, čo je potebné zistiť pre obsadenie danej pracovnej pozície?
- Spolupracovať je nutné s profesionálnym psychológom, nemá ísť o pseudoodborné posudzovanie.
- Je vhodné kombinovať viac metód.
- Jedinec má byť informoavaný taktne.
- Je nutné zachovať dôvernosť informácií (profesionálna etika).
Diagnostika pracovníka priebežná (hodnotenie pracovníka). Ide o posúdenie priebehu a výsledkov pracovnej činnosti. Súvisí s hodnotením pracovníka.
„Čo“ – kvalita a kvantita práce, stabilita výkonu, spoľahlivosť, špecifické charakteristiky (tvorivosť, nasadenie, počet nových klientov ...).
„Ako“ – pozorovanie a rozhovory, časové a pohybové štúdie, špeicifické (analýza kritických udalostí).
„Zásady“:
- Je nutné stanoviť kritériá hodnotenia.
- Spravodlivosť a objektívnosť.
- Pravidelnosť.
Výskumné zameranie – analýza, expertíza, audit. OS sa nezameriava iba na jednotlivca, ale tiež na správanie skupiny a organizácie, resp. sociálno-psychologické aspekty života v organizácii.
Intervenčné zameranie. Ide o určitý zásah zameraný na dosiahnutie pozitívnej zmeny. Je to praktická činnosť, akcia.
Model intervenčnej stratégie: diagnostika (analýza) plánovanie akcie akcia (intervencia) hodnotenie.
Intervenčné stratégie čiastkové:
- adaptačný plán a program
- kariérové plány a plány osobného rozvoja
- motivačný program
- team building – efektívne tímy
- efektívny komunikačný systém
- manažment konfliktov
- stratégie rozvoja jednotlivca, skupiny, organizácie
Intervenčné stratégie komplexné:
- celková stratégia organizácie / procesu
- manažment zmeny organizačnej štruktúry / organizačnej kultúry
- personálne zmeny
- technické zmeny
SOCIÁLNY AUDIT
V súčasnej dobe do povedomia preniká pojem sociálny audit. Hlavnou úlohou auditu je poznať a vyhodnotiť sociálne a sociálno-psychologické aspekty fungovania organizácie. Jednotlivo ide o:
- posúdenie stavu a odhalenie kritických miest
- návrh na riešenie nedostatkov
- návrh rozvojového programu.
V niektorých krajinách (Nemecko, Francúzsko) je tento druh auditu povinný, najmä pokiaľ ide o veľké firmy (nad 500 zamestnancov) a výsledky sú zverejnené. V SR nie je sociálny audit povinný.
„Prečo?“ – ak chcem mať o organizácii komplexný obraz + ak chcem organizáciu riadiť strategicky + ak chcem efektívne riadiť ľudské zdroje.
„Kedy?“
- Ukazujú sa určité nedostatky, niečo nefunguje, nastal problém (napr. vysoká fluktuácia, nízka stabilita, časté konflikty, pokles výkonu, nespokojnosť, úrazovosť, absentérstvo ...).
- Priebežne ako prevencia nežiaducich javov (napr. zisťovanie spokojnosti, miery identifikácie). Toto zisťovanie je vhodnejšie ako zisťovanie až v čase vzniknutých problémov.
- V situácii pred uskutočnením nejakej významnej zmeny. Ide o vytvorenie podmienok na zmenu, o prípravu na zmenu (napr. zmena výrobného programu, technická a technologická zmena, zmena organizačnej štruktúry).
Zameranie sociálneho auditu:
- Na čiastkové aspekty organizačného života, najmä oblasti:
- diagnostika, projektovanie, utváranie podnikovej kultúry
- riadenie a vedenie ľudí (analýza pracovníkov, analýza manažmetu)
- analýza vzťahov v pracovných skupinách a tímoch (štruktúra – sociometria, dynamika – procesy)
- v oblasti motivácie a stimulácie (súčasný stimulačný systém, analýza motivačného profilu pracovníkov, analýza spokojnosti)
- Na komplexný, celkový obraz stavu organizácie – sociálna mapa
Realizuje sa najmä v súvislosti so zavádzaním zmien v organizácii. Zisťujú sa disproporcie medzi súčasným stavom a stavom žiaducim.
Pri realizácii sociálneho auditu nestačí empirická skúsenosť – senzitívnosť – postreh – intuícia. Možno to stačí v malých firmách.
Na realizáciu auditu je potrebný čas + chuť + vedomosti + prostriedky.
Realizácia sociálneho auditu (postup):
- Vymedzenie problémovej oblasti a kontaktovanie zadávateľa. Objednávateľ môže osloviť exeternú firmu, resp. audit môže byť realizovaný interne.
- Štúdium a analýza aktuálnych poznatkov (projekt).
- Vlastný výskum. Diagnóza – silné a slabé stránky (SWOT) prostredníctvom metód (kvantitatívne – štatistika, dotazníky, postoje ... a kvalitatívne – rozhovory, pozorovanie, záznamy, obsahová analýza dokumentov ...). Identifikácia rozdielov: reálny stav oproti žiaducemu stavu.
- Plánovanie a implementácia.
- Hodnotenie (spätná väzba) – posledná a prvá fáza zároveň.
Sociálny audit pracuje so sociálnymi informáciami, t. j. s údajmi, ktoré sa týkajú pracovného (i mimopracovného) života pracovníkov, ich vzťahov, potrieb, záujmov atď. Zdroje sociálnych informácií (ďalej len „SI“) sú objektívne a subjektívne.
Objektívne zdroje SI:
- osobná evidencia pracovníkov (demografické info – vek, pohlavie, stav, deti, vzdelanie, bývanie, dochádzka)
- výsledky hodnotenia pracovníkov, ich pracovnej aktivity
- SI z kolektívnej zmluvy, z BOZP, rozbory chorobnosti, úrazovosti, ergonomické rozbory pracovných podmienok, dôvody výpovedí
- SI o organizácii a jej pôsobení navonok – v regióne (napr. ekológia)
- SI – smernice týkajúce sa personálnej práce (napr. systém získavania a výberu pracovníkov, systém odmeňovania).
Subjektívne zdroje SI: zisťovanie názorov a postojov pracovníkov
- spokojnosť, hodnotová orientácia, vzťah k organizácii (identifikácia, lojalita), vzťah k práci a jej rôznorodým aspektom, pripravenosť na zmeny.
Riziká – bariéry. Otázky, ktoré by si mala organizácia klásť pred začatím sociálneho auditu.
- Chcem naozaj vedieť pravdu?
- Je možné (účelné) robiť oddelene od iných oblastí len sociálny audit?
- Bude audit realizovaný profesionálne?
- Bude ochota následne naozaj niečo v praxi zmeniť?