Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Fakulta verejnej správy / štátne právo
2.,3.prednaska (statoveda_2._a_3._predn..doc)
(2. prednáška)
Politická fcia ústavy:
Ústava určuje kritéria fungovania politickej moci t.j. jej získanie, uskutočnovanie ako aj možnú zmenu.
- ústava zakotvuje rovnakú pozíciu všetkých politických strán,ústava nefavorizuje žiadnu polit.stranu
- ústava chráni politickú menšinu aj keď ju politicky nedefinuje (inštitút 1/5 poslancov a jeho možnosi)
- každá ústava ak chce byť demokratickou musí byť politická
Kultúrna funkcia:
-je koncentrovane vyjadrená v preambule našej ústavy
Má dvojaký rozmer: 1. ústava a občan ( obsahom by malo byť, aby ústavu občan poznal, vážil si ju a rešpektoval)
2. ústava a inštitúcie – vyslovne polit.strany ( polit.strany by mali ústavu poznať a podľa nej sa správať)
PRINCÍPY SLOVENSKÉHO KONŠTITUCIONALIZMU
Konštitualizmus =od konštitucia-ústava
- Princíp demokracie – v č.1 Slovenská republika je demokratický štát. Demokracia je vždy o človeku a teda ústava vníma občana v dvojakom zmysle: a)Zdroj moci (preambula a v čl.2 ods.1 v prvej časti) b) vykonávateľa moci ( čl.2.ods.1 druhá časť). O demokracii sa hovorí ešte aj v čl. 93-100 (o referende,najznámejšia forma priamej demokracie) a čl. 30 ods.1
- zásadnou formou demokracie SR je zastupiteľská demokracia, ktorá stojí na dvoch princípoch:
1. voľby ako jediný prípustný spôsob legitimácie zákonodárneho zboru (NRSR)
- reprezentatívny(volený) mandát (čl.73 ods.2 ústavy v spojení s čl. 75) – (imperatívny mandát – zvolený poslanec občan môže kontrolovať, odvolať) volený-ja ako poslanec reprezentujem nie len tých, ktorý ma zvolili ale všetkých (občan nemôže poslanca odvolať ani kontrolovať, čl.75 poslanecký sľub kde poslanec sľubuje vernosť a dodržiavanie ústavy a zákonov).
Súčasťou princípu demokracie sú aj ustanovenia ústavy o politických právach (navrhovanie kandidáta na prezidenta formou petície, možnosť odvolať prezidenta ľudovým hlasovaním)
- Princíp pluralizmu-(pluralizmus-že v spoločnosti existujú rôzne názory, stanoviská, ktoré majú rôzny charakter odvodený napr. od veku, náboženstva, pohlavia, majetku),v demokracii existuje pluralita názorov a musí existovať NIEKTO kto tieto názory zjednocuje a je to práve ŠTÁT - pluralizmus je vyjadrený v čl.1 (štát sa neviaže na žiadnu ideológiu)a v čl. 31(všetky politické práva sa musia uskutočnovať tak aby ...) Sloboda prejavu sa nedá vynucovať silou. Všetky tieto práva musia zabezpečiť súťaž. Existenciu pluralizmu potvrdzujú ustanovenia o politických právach. Pluralizmus potvrdzuje koalícia a opozícia v NRSR, ochrana politickej menšiny a aj tzv. vláda na čas (čl.30 ods.2). Prejavom pluralizmu je aj hlasovanie v parlamente tzv. 3/5 vačšinou, ktorá tak chráni politickú menšinu.
- Princíp zabezpečenia a ochrany základných práv a slobôd
Základné práva a slobody sú zakotvené v druhej hlave. Na prvom mieste je idea prirodzených práv(dedičské právo, právo na majetok)
Druhý znak- pozitívno právne poňatie práv a slobôd- občan ako jednotlivec sa môže domáhať tých práv od štátu, ktoré sú v ústave zakotvené
Tretí znak-zákl.práva a slobody sú doménou jednotlivca t. j. štát môže do nich zasahovať len v medziach zákona(ak v ústave je zakotvená sloboda obydlia to znamená že don môže vstúpiť len ak dáme nato súhlas)
- z hľadiska realizácie základných práv je dôležite materiálne poňatie právneho štátu(že je dôležité aby sa práva v právnom systéme objavyli a aby každý občan mohol svoje práva v praxi využívať)...
- silnie tendencia aby sa ustanovenia o základných právach a slobodách považovali za bezprostredne platné právo (narastá počet práv, ktoré sú realizovateľné priamo z ústavy)
5. Princíp právneho štátu – v ústave je tento princíp zakotvený v čl.1 a čl.2 ods.2(každý občan môže všetko čo mu nie je zakázané) a 3(orgány čo im je dovolené), ale ústava zároveň má desiatky ustanovení, ktoré potvrdzujú že SR je právny štát. Právny štát sa musí realizovať v dvoch rovinách- v rovine TVORBY práva a v rovine jeho DODRŽIAVANIA. Ideu právneho štátu potvrdzuje fakt, že moc zákonodárna je viazaná ústavou a moc výkonna a súdna je viazaná ústavou a zákonmi
6. Princíp deľby moci a republikánskeho parlamentarizmu- princíp deľby moci nie je v ústave jednoznačne stanovený možno ho však odvodiť od názvu hlavy piatej, šiestej a siedmej (zákonodárna, výkonna a súdna moc). Pre princíp deľby moci je však dôležité aby medzi jednotlivými mocami existovali vzájomné brzdy a protiváhy (napr. prezident menuje sudcov všeobecných súdov aj ústavného súdu, prezident má právo veta voči zákonom, ktoré prijíma NRSR, NR prijíma zákony, ktorými reguluje výkonnu i súdnu moc, ústavný súd rozhoduje o ústavnosti právnych predpisov, ktoré prijíma NR i výkonná moc). SR je parlamentnou republikou: potvrdzuje to najmä
- tvorba vlády sa odvádza od výsledkov volieb do NRSR
- vláda je zodpovedná NR, ktorá jej môže vysloviť nedôveru
- postavenie prezidenta ako hlavy štátu je ústavne slabé, t.j.prezident je skôr symbolom než držiteľom moci
- vláda a NR spolupracujú pri tvorbe zákonov
(3.prednáška)
Princíp unitárneho štátu:
Slovensko je štát unitárny – jednotný. Ústavná podoba tohto princípu je vyjadrená v čl. 3 ods. 1. Znaky:
- Slovenská Republika sa delí na jednotky územnosprávne (obec, obvod, okres, kraj) a územnosamosprávne (obec a VÚC)
- na Slovensku existuje jediná sústava najvyšších štátnych orgánov
- ústredné štátne orgány majú všeobecnú a výlučnú kompetenciu, t.j. ich rozhodnutia zaväzujú všetky subjekty na území SR (v oblasti územnej samosprávy platí niekedy výhrada zákona)
- máme jedno štátne občianstvo a jedinú sústavu štátnych symbolov
- na Slovensku je jeden právny poriadok, na ktorý nadväzuje jedna sústava súdov a jeden ústavný súd
- iba SR môže byť subjektom medzinárodného práva – iba SR môže uzatvárať medzinárodné zmluvy
Princíp územnej samosprávy - pozri hlavu štvrtej ústavy
ŠTÁTNE OBČIANSTVO SLOVENSKEJ REPUBLIKY
Štátne občianstvo je príslušnosť FO k určitému štátu. zákon 40 z roku 1993 o štátnom občianstve v znení neskorších zmien
Spôsoby nadobúdania štátneho občianstva
Hromadné spôsoby:
- nadobúdanie štátneho občianstva určením – určením nadobudli štátne občianstvo všetci, ktorí ku dňu 31. 12. 1992 boli občanmi ČSFR a mali štátne občianstvo SR
- voľbou (opcia) – takto nadobudli štátne občianstvo tí, ktorí ku dňu 31. 12. 1992 boli občanmi ČSFR ale nemali slovenské občianstvo – títo mali ročnú lehotu na to aby si slovenské štátne občianstvo zvolili - táto lehota bola prekluzívna
Nie hromadné:
3. Nadobúdanie štátneho občianstva maloletými deťmi – deti sledujú štátne občianstvo svojich rodičov:
(a)ak sa rodičia nevedia dohodnúť na štátnom občianstve dieťaťa rozhodne na návrh jedného z nich súd
b)ak rodičia sa rozviedli vtedy maloleté dieťa sleduje štátne občianstvo toho rodiča, ktorému bolo zverené do výchovy
4. narodením:
a) dieťa, ktorého aspoň jeden z rodičov je občanom SR – princíp pokrvný
b) dieťa, ktoré sa narodilo na území SR a jeho rodičia sú bez štátnej príslušnosti
c) dieťa, ktoré sa narodilo na území SR jeho rodičia majú štátne občianstvo ale dieťa nenadobúda občianstvo ani po jednom z nich
Štátne občianstvo SR nadobúda aj dieťa nájdené na území SR pokiaľ sa nepreukáže jeho iné štátne občianstvo - občianstvo nálezom.
Nadobudnutie štátneho občianstva udelením:
Udeliť štátne občianstvo možno žiadateľovi, ktorý nie je občanom SR a spĺňa hlavne tieto podmienky:
- má nepretržitý pobyt na území SR aspoň 8 rokov
- je bezúhonný – za bezúhonného sa môže považovať osoba, ktorá napr. za posledných 5 rokov nebola právoplatne odsúdená za úmyselný trestný čin
- nebol mu uložený trest vyhostenia
- nie je proti nemu vedené trestné stíhanie
- preukázal ovládanie slovenského jazyka slovom aj písmom a všeobecné znalosti o SR – túto požiadavku posudzuje trojčlenná komisia a posudzuje sa v troch rovinách:
- pohovor o žiadateľovi, jeho blízkych a o SR
- prečítanie textu v slovenskom jazyku, ktorý obsahuje najmenej 500 slov
- napísanie obsahu prečítaného textu (30 min.)
- plní si povinnosti, ktoré cudzincovi ukladá právny poriadok SR (poplatky, poistné....)
Štátne občianstvo možno udeliť žiadateľovi, ktorý má na území SR povolený pobyt aj keď nespĺňa požiadavku osemročného pobytu napr. v týchto prípadoch (12):
- uzavrel manželstvo so štátnym občanom SR, ktoré trvá a žije s ním v spoločnej domácnosti najmenej 5 rokov
- významne sa zaslúžil o prínos pre SR v oblasti ekonomickej, vedeckej, športovej či inej
- aspoň 4 roky je žiadateľ azylantom
- ak je žiadateľ bez štátnej príslušnosti a žije na našom území aspoň 3 roky
Žiadosť o udelenie štátneho občianstva sa podáva osobne na:
- obvodnom úrade v sídle kraja
- na diplomatickej misii (veľvyslanectvo)
- na konzulárnom úrade
Štátne občianstvo prideľuje ministerstvo vnútra SR a musí o tej žiadosti rozhodnúť do 24 mesiacov od doručenia na ministerstvo.
Štátne občianstvo sa nadobúda prevzatím listiny o udelení štátneho občianstva. Túto listinu odovzdáva buď obvodný úrad, diplomatická misia, alebo konzulárny úrad.
Odovzdaniu listiny predchádza zloženie sľubu. Tento sľub nemusia skladať 3 kategórie uchádzačov:
- maloleté deti do 14 rokov
- osoby, pozbavené spôsobilosti na právne úkony
- osoby, ktorým to nedovoľuje zdravotný stav
Nadobúdanie štátneho občianstva osvojením (nezrušiteľné osvojenie – adopcia).
Strata štátneho občianstva – len prepustením zo štátneho zväzku na vlastnú žiadosť.
Prepustiť možno len osobu, ktorá má iné štátne občianstvo alebo prísľub jeho udelenia.
Nemožno prepustiť osobu: - proti ktorej sa vedie trestné stíhanie, je vo výkone trestu alebo nemá vykonaný trest
- ktorá má nedoplatky na daniach alebo verejných dávkach
Žiadosť sa podáva osobne na tých istých úradoch ako žiadosť o udelenie občianstva. Manželia musia podať žiadosť oddelene, ani za dieťa ktoré má viac ako 14 rokov. O žiadosti rozhoduje obvodný úrad v sídle kraja do šiestich mesiacov od doručenia žiadosti. Štátne občianstvo sa stráca dňom prevzatia listiny o prepustení zo štátneho zväzku SR. Listinu treba prevziať osobne na obvodnom úrade v sídle kraja, na diplomatickej misii alebo na konzulárnom úrade.