Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Pedagogická fakulta / Socialna patologia
socialna_patologia.doc (socialna_patologia.doc)
SOCIÁLNA PATOLÓGIA (SP) *1.10.2007
- súčasť sociológie
- skúma príčiny negatívnych patologických javov v spoločnosti
- sociálna deviácia (SD)- niektorí stotožňujú SD a SP, ale SD je miernejšie porušovanie
spoločenského spolužitia ako je to v prípade SP
(SP= fyzicky násilný čin, SD= chodenie za školu)
- obsah SP: 1) Patológia rodiny
2) Kriminalita
3) Drogová závislosť, tabakizmus, kofeinizmus
4) Nezamestnanosť
5) Chudoba, nedostatok
6) Patologické hráčstvo
7) Prostitúcia
8) Násilie v škole (šikanovanie)
9) Násilie v rodine
10) Samovražda
- patria sem aj rôzne prírodné javy ako povodeň, zemetrasenie, ale aj vojna
1) Patológia rodiny (PR)
- veľká časť patologických javov má korene v rodine
- príčinami PR môže byť: a) nepoznanie partnera → NEVHODNÝ VÝBER
→ rozdiel v pohľade (názore) na výchovu detí
b) rozdiely v spoločne zarobených peniazoch
→ jeden by šetrila a druhý míňal
c) rozdiel vo využívaní voľného času
→ jeden sa viac zabáva je spoločenský a druhý nie
- jednotnosť v názoroch ale nemôže existovať
- PR sa prejavuje nejednotnosťou názorov → konfliktné situácie → stresové situácie →
buď sa manželia dohodnú a dajú si nejaký prísľub, alebo sa dlhodobo ignorujú
a rozhodnú sa pre rozvod
- manželky častejšie podávajú žiadosť o rozvod
- rozvod je v prvom rade otázka detí a nie rodičov
- najčastejšie dôvody žien pre rozvod:
1.Alkoholizmus partnera (na alkohole závislí je ten, ktorý za deň skonzumuje aspoň 2
veľké pivá alebo 2x2dcl vína alebo 0,5dcl destilátu)
2. Zlé zaobchádzanie partnera s partnerkou, alebo s deťmi
3. Nevera
- najčastejšie mužské dôvody pre rozvod:
1.Neschopnosť manželky postarať sa o rodinu
2. Žiarlivosť partnerky (nevera je dokázateľná, ale vernosť je nedokázateľná)
3. Zlé zaobchádzanie partnerky s partnerom (keď ho partnerka podceňuje,...)
- rozvod ale nie je najčastejšia tragédia, rodinný život sa môže ukončiť aj samovraždou
alebo vraždou
- dieťa bude také, aká je jeho výchova do 5 rokov (niektorí hovoria, že do 3 rokov)
2) Kriminalita
= zločinnosť; stará ako ľudstvo samo
- porušovanie právnych noriem možno považovať za:
1, Priestupok (neosvetlený cyklista) → peňažná pokuta, napomenutie
2, Prečin (vážnejší priestupok, viac malých priestupkov) → peňažná
sankcia, nepodmienečná strata slobody
3, Trestný čin (vážne porušenie právnych noriem) → podmienečná strata
slobody ako nepodmienečná strata: 1.
2. – výchovno-nápravná skupina
3.
1.- najmenej prísna
2. dá sa za vzorné správanie prepustiť
3. tu sú tí, ktorí uväznený do konca svojho života
- typológia páchateľov trestnej činnosti
→ podľa veku: a) detská (juvenilná) trestná činnosť – do 14 rokov
b) mladiství- 14 až 18 rokov- „ľudia blízky veku dospelosti“
c) dospelý páchateľ- mladý páchateľ od 18 do 24 rokov- majú vo väzení
iný režim- častejší šport a nemal by byť v cele s tými, čo opakovane
páchali trestnú činnosť
→ podľa príčin páchania a druhu trestov: a) náhodný páchatelia (vidí nezamknuté auto,
otvorené okno,...)
b) príležitostní páchatelia (niekto, kto má
hmotnú zodpovednosť zneužíva svoje
postavenie)
- kriminológia je veda zaoberajúca sa trestnou činnosťou
- kriminalita sa zaoberá príčinami TČ, druhmi TČ, druhmi pachatelov a prevenciou trestných činností
- kriminalistika sa zaoberá vypátraním páchateľa a trestnou činnosťou
- viktimológia sa zaoberá obeťami trestnej činnosti, je najzanedbanejšou časťou- existujú
organizácie, ktoré ochránia obete; obete sú často odškodnené a tie vôbec nepodajú
trestné oznámenie
- penológia- zaoberá sa výkonom trestu
PREVENCIA v oblasti kriminality:
všetci občania štátu by mali byť pred zákonom rovnocenní (ale napr. poslanecká
imunita to neumožňuje)
v policajnom zbore by mali byť takí, ktorí majú na to schopnosti a mali by ty
vykonávať správne
skracovanie výkonu trestu na polovicu je pochybné a taktiež amnestia prezidenta
zabezpečiť majetok jednotlivca tak, aby to nemuseli robiť sami (zoznam ľudí, ktorí
kradli v obchode)
zvýšenie právnej výchovy ľudí
3) Drogová závislosť, tabakizmus, kofeinizmus
„Droga je každá látka, ktorá po vpravení do ľudského organizmu zmení činnosť aspoň
jedného orgánu.“ WTO
- drogy rozdeľujeme podľa legislatívy:
- povolené = legálne (alkohol cigarety)
- zakázané = nelegálne –výroba, predaj a konzumácia sú zakázané
- vzťah človeka k drogám:
-abstinujúci- drogy nekonzumujú
-úzus- konzumácia drogy zo zdravotných dôvodov
-misúzus- konzumácia podľa nálady, na úkor poškodenia orgánu- nie je pod
kontrolou lekára
-upúzus- nadmerná konzumácia, ktorá má vyvolať iné účinky, pre ktoré bola
droga vyrobená
-drogová závoslosť:
1. psychická- túžba človeka siahnuť po droge lebo spôsobuje príjemné
zážitky (zabúdanie na zlé, dodáva odvahu)
2. somatická závislosť- prejavuje sa vo výkonnosti (športovci)
PREDPOKLADY VZNIKU DROGOVEJ ZÁVISLOSTI * 8.10.2007
1.Existencia drogy
- kedysi drogy neboli dostupné, preto ich ľudia teda nebrali
2. Účinok drogy
- pozitívne: tlmenie bolesti, náprava činnosti niektorého orgánu
- negatívne: negatívne zasahujú do činnosti orgánov, znižujú priemerný vek ,
vyvolávajú choroby, narušujú imunitný systém
3. Konzument drogy
- myslí si, že to má pod kontrolou, ale nemá
- tendenciu brať drogy majú: -chorí ľudia
-ambiciózni ľudia (chcú niečo, no nezvládajú to)
-ľudia, ktorí vykonávajú mimoriadne zodpovednú prácu
(lekári)
-športovci
-ľudia, ktorí vyrastajú v prostredí, kde sa konkrétne droga
nadmerne konzumuje (alkoholici, fajčiari)
4. Tolerujúca spoločnosť
- rodičia dospievajúcich detí, ktorí tolerujú alkohol a cigarety u detí s tým, že sú radi, že
neberú nelegálne drogy
- rodičia, ktorí pred deťmi každú návštevu ponúknu alkoholickým nápojom
ALKOHOLIZMUS
- z arabského al- ka- al = jemná látka
a) pivo (7% - 11% liehu)- najmenší obsah čistého 100% -ného liehu; svetlé majú menej
alkoholu ako tmavé pivá
b) vína (16% - 22%)- najušľachtilejšie sú z hrozna; slúžia aj na zvýšenie počtu červených
krviniek
c) destiláty- rôzne druhy, rôzne technológie výroby
-typológia ľudí:
a) abstinent- nikdy nekonzumovali, nepoznajú chuť alkoholu
- ten, kto posledné 3 roky nekonzumoval alkoholický nápoj
b) konzumenti- ten, kto pije alkoholické nápoje pre ich chuť a vôňu
c) pijan- ten, kto konzumuje alkoholický nápoj pre jeho účinok najmä na nervovú sústavu
(zabudnutie, dodanie odvahy)
d) alkoholik- potrebuje určitú hladinu alkoholu v krvi k bežnému existovaniu
-typológia podľa spôsobu konzumácie:
alkoholizmus α – mierna konzumácia v odôvodnených prípadoch
alkoholizmus ß – pravidelná, takmer denno-denná konzumácia v malom množstve
alkoholizmus γ – jednorázová nadmerná konzumácia
alkoholizmus ε – pravidelná nadmerná konzumácia; organizmus si vyžaduje alkohol
-účinok alkoholu na organizmus:
-pozitívny:- môžu spôsobovať psychickú vyrovnanosť, bezstarostnosť,
zlepšenie činnosti istého orgánu
-negatívny:- riziko vzniku závislosti, negatívny účinok na ústnu dutinu
(stráca sa schopnosť rozoznávať chuť), žalúdočné vredy,
dostáva sa do krvi, pôsobí na nervovú sústavu, pôsobí na
obličky a pečeň nepriaznivo
- alkoholické nápoje majú návykový účinok- pravidelná konzumácia je nebezpečná
- PREVENCIA: -legislatíva- zákaz pre mladších ako 18 rokov
- zvýšiť tresty tým, ktorí toto pravidlo nerešpektujú
- nepropagovať alkohol (ani skrytou formou- filmy)
- zamedziť, aby alkoholické značky neboli sponzormi šport. podujatí a
nevystavovali tam svoje reklamy
- sankciovať tých, ktorí nekontrolujú vek
- alkoholické nápoje by nemali byť dostupné v predpredajniach potravín a istých
pohostinstvách
- vysvetliť ľuďom, že niektoré poznatky o alkohole sú bludy, fámy (napr. alkohol
zahreje)
- každé pracovisko by malo byť bez alkoholických nápojov
TABAKIZMUS
- prvým spôsobom konzumácie bolo žuvanie; kedysi za to bol trest smrti
- typológia :
a) Aktívne fajčenie: 1) konzumácia formou cigariet- výhoda→ krátky čas, bez
rituálu; pri čakaní na niečo
2) formou fajky- to už je rituál
3) cigary- megarituál; v určitej spoločnosti je nevyhnutné
konzumovať cigary
b) Pasívne fajčenie: -vdychovanie splodín, ktoré vznikajú pri konzumácii tabakových
výrobkov→ horšie ako aktívne fajčenie→ organizmus na to nie je
pripravený
- pri horení tabakových výrobkov vzniká niekoľko tisíc škodlivín, najmä nikotín (fr.
Nicot- popísal zlé účinky škodlivých látok)
- mnohé látky ľudia prehĺtajú a organizmus sa bráni kašľom
- účinky na organizmus: -nebezpečenstvo rakoviny pier
-ústna dutina → nerozlišovanie chuti
-rozpad pľúcnych lalokov
-prienik látok do krvi → zníži sa prirodzený tlak krvi v cievach
-spolu s alkoholom→ nebezpečné pre tráviace ústrojenstvo
PREVENCIA:
- obliznutie cigarety po dĺžke, aby sa dechtové lepidlo nespaľovalo→ vylúčenie
škodlivých látok
- pri zapaľovaní zápalkou počkať, kým oheň preskočí zo síry na drevo
- nefajčiť cigaretu do úplného konca
-zákaz pre mladších ako 18 rokov
-obmedzenie predajných miest; nesmie sa fajčiť na zastávkach, v reštauráciách,
školách
- keby sa odstránilo fajčenie všetkých ľudí, zlepšil by sa viac zdravotný stav, než ako to
dokážu lekári liekmi
KOFEINIZMUS
- konzumácia kofeínu napr. v čiernej káve
- účinok na organizmus:
a) pozitívne: - krátkodobo zvyšujú činnosť nervovej sústavy
- konzumácia čiernej kávy je istý rituál, ktorý ľuďom spríjemňuje život
b) negatívne:- zvýšenie krvného tlaku
- nadmerná konzumácia sa môže prejaviť ako závislosť
- nepravidelnosť činnosti niektorých orgánov
-umelé zvyšovanie výkonnosti
Nelegálne drogy:
- zákonom zakázané vyrábať, predávať a konzumovať
- medzi faktormi vplývajúce na užívanie drog medzi žiakmi patrí výška vreckového
a úspešnosť v škole
Poradie drog s najčastejším výskytom na Slovensku: *15.10.2007
1. toluén, 2. marihuana, 3. hašiš, 4. heroín, 5. morfín, 6. ópium, 7. kodeín, 8.kokaín
- podľa testov WTO je približne 4% obyvateľov zemegule závislých na drogách- najviac- marihuana 165 mil., amfetamíny 25 mil., kokaín 14 mil., opiáty 13,5 mil., heroín 9 mil.
- PREVENCIA:1. legislatíva- dodržiavanie zákona
2. ústavy nie sú postačujúce- tí, ktorím to nakáže súd sa nechcú liečiť a tým
narúšajú liečbu (aj ostatným)
- spôsob užívania: pichavé látky, rozpúšťadlá a vdychovanie
- účinky: eufória (E), halucinácie (H), omámenie (O), uvoľnenie (U), smiech (S)
- riziko závislosti: + mierne, + + veľké, + + + vysoké
- účinky na organizmus: + zvýšenie mozgovej činnosti, - spomalenie mozgovej činnosti
| ÚČINKY NA ORGANIZMUS | SPÔSOB UŽÍVANIA | CENA DÁVKY | RIZIKO | ÚČINKY DROGY |
Marihuana | - | fajčenie, v jedle | 30-50,-SK | + | (H), (U), (S) |
Hašiš | - | fajčenie | 60-100,-Sk | + | (H), (U), (S) |
Heroín | - | injekčne, fajčenie | 1g 800-1200,-Sk | + + + | (E), pocit šťastia |
Morfín | - | injekčne |
| + + | (E) |
Ópium | - | fajčenie |
| + + | (E) |
Kodeín | - | v liekoch |
| + | bezvedomie |
Kokaín | + | šnupanie | 1g 2500-3000,-Sk | + + | (U), povzbudenie |
Crack | + | fajčenie | lacnejší ako kokaín | + + + | (U), povzbudenie |
Barbituráty | - | tabletky | na recept | + | (U) |
Amfetamín | + | injekčne, tabletky |
| + + | pocit povznesenia |
Pervitín | + | šnupanie, injekčne | 80-100,-Sk | + + | (H), pocit povznesenia |
Ecstazy |
| pilulky | 200,-Sk | + | (H), (U) |
LSD |
| známky, tabletky | 100-300,-Sk | + + | (H) výlevy, extáza |
Tri skupiny stresov:
I. chemické:- mnoho jedla, málo jedla, cukor, kofeín, soľ, nikotín, smog
II. fyzické:- nedostatok pohybu, zranenia, infekcia, priveľa práce, zlé počasie, poruchy
spánku, hluk
III. emocionálne:- strach, konflikty, starosti, sklamanie, pocit viny, nuda, strata
NELÁTKOVÉ ZÁVISLOSTI
a) závislosť na počítačoch
- deti sa nehýbu, nechodia von, hry majú na nich často zlý vplyv, dieťa preferuje počítač
pred pohybom
b) závislosť na práci
- majú výčitky, keď nič nerobia
c) poruchy príjmu potravy
4) Nezamestnanosť (N)
- nezamestnanosť história zaznamenáva 1. prípady pri priemyselnej revolúcii v Anglicku- ľudí nahradili stroje, výrobky prevyšovali, nemal ich kto spotrebovať → nadvýroba
- vznikla lacná pracovná sila
- nadvýroba spôsobuje obmedzenie výroby → prepúšťanie
- nezamestnaný nemá peniaze a dokáže si zadovážiť len to najnutnejšie
- ďalšia vlna nezamestnanosti v 30. rokoch v ČSR najvyššia miera nezamestnanosti →
ľudí odchod do zahraničia
- po 1989 (zmena spoloč. zriadenia) sa opäť N objavuje
- v 1990- všetky továrne na výrobu zbraní zavreté→ najväčšie otrasy, ľudia nezvyknutí
na N reagovali prehnane –samovraždy (nezamestnaných považovali za príživníkov
a preto sa dostali až do situácie samovraždy)
Teórie vysvetľujúce príčiny N:
1. vysvetľuje N ako výsledok technického pokroku- zavedenie stroja do výroby
2. teória transformácie- v postkomunistických štátoch dochádza k predaju štátneho
majetku
3. neschopnosť človeka presadiť sa na trhu práce: a) je pohodlný → kvôli vlastnostiam
b) nevzdelanci
-typológie (druhy) N:
1) podľa dĺžky trvania krátkodobá (max. 6 mesiacov)
strednodobá (6-12 mesiacov)
dlhodobá (nad 12 mesiacov)
-dlhodobá N je veľmi nebezpečná pre spoločnosť, treba rýchlo ľudí podporovať
-nezamestnaný majú prebytok voľného času a vykrádajú byty, domy- rastie trestná
činnosť, rozmáha sa patologické hráčstvo. Znižuje životnú úroveň, mení denný režim,
stráca sa odbornosť dlhodobo nezamestnaného človeka
-Psychologické prežívanie N:
človek dostane informáciu, že ho prepustia; ak je sám, je to horšie ako keď prepustia
celý kolektív
prepustený jednotlivci majú potrebu sa pomstiť tým, ktorí ich prepustili
eufória = radosť, že človek získal čas na vykonávanie záľub, koníčkov
intenzívne hľadanie práce; ak prácu nenájde, nastáva situácia, že rezignuje, z podpory
čo dostáva si odkladá na horšie časy = živorenie
2) sezónna (stavebné profesie + veľký príliv prac. Síl počas prázdnin)
skrytá (nikto nemá presnú evidenciu; skrytý nezamestnaný je ten, kto keď stratí
prácu, nežiada ani o podporu, nikde sa neeviduje, žije z úspor, alebo človek
prijíma podporu a pracuje (napr. robotníci))
PREVENCIA:
- úrady práce by mali mať prehľad o voľných prac. miestach a mali by
rekvalifikovať, nie len evidovať nezamestnaných
- tzv. burzy práce- nie cez úrady, ale aj osobne
- ľudia by sa mali pripravovať na také profesie, ktoré by im mali priniesť prácu
- N je sociálny jav, ktorý znižuje životnú úroveň ľudí v štáte, bez ohľadu na to či sú, alebo nie sú
nezamestnaní (zamestnaní robia na nezamestnaných)
- ekonómovia považujú N. za morálny jav ; menej ako 5% N pre rozvoj ekonomiky je nevyhnutný,
že si zamestnávatelia môžu vyberať spomedzi viacerých
- sociológovia považujú N. za nezdravý jav spoločnosti, lebo nie je využitý ľudský potenciál
- z hľadiska morálneho je N. zlá
N. v rodine sa negatívne prejavuje:
1) vznikajú konflikty medzi rodičmi→ 2) tieto sa potom prenášajú na deti → 3) rodičia nemajú čas
na výchovu svojich detí
- N. negatívne ovplyvňuje zdravotný stav nezamestnaných a ich rodiny
- tri skupiny ľudí – spôsob hľadania práce môžu realizovať:
a) aktívny jednotlivci – všemožne sa snažia nájsť si prácu, zapájajú rod. príslušníkov
- často chodia na úrady práce
b) pasívny hľadatelia – očakávajú, že spol. je povinná nájsť im prácu
c) nezamestnaný využíva zdroje informácii, zúčastňuje sa na burzách práce, beheventne
nepresadzuje len seba
- ľahšie N prežívajú: ľudia na vidieku, majú záhrady a tak si môžu sami niečo vypestovať; ľudia,
ktorí majú viac záujmov; ľudia, ktorých podporuje rodinné prostredie
5) Chudoba, nedostatok 22.10.2007
- sociálny jav, ktorý char. nedostatok financií, mzda a bieda postihnutých ľudí
- chudobný: majú nedostatok financií na jedlo, obuv, oblečenie, kultúrne a športové
podujatia; keď nemôžu zabezpečiť deťom základné pomôcky do školy
Kde hľadať príčiny chudoby?
92% ľudí, ktorí sa rozdeľujú o polovicu bohatstva sveta
87% ľudí, ktorí vlastnia takmer polovicu bohatstva sveta
- skutočne pracovití
- vznikla nerovnomerným rozdelením hmotných statkov v spoločnosti
- teória vysvetľuje chudobu → neschopnosť človeka presadiť sa v konkurenčnom prostredí
- chudoba ktorá je výsledkom transformácii- rozpredaj štátneho majetku
- zvyšovanie blahobytu jednej vrstvy, spôsobuje chudobu inej vrstvy v štáte
Niekoľko druhov pohľadov na chudobu:
1) absolútna chudoba- stav, kedy človek alebo rodina nedosahuje životný štandard –
v oblasti stravovania
- absolútny pojem chudoby - nevyjadriteľný
2) relatívna chudoba – nie len momentálny stav ale aj úspechy z minulosti
3) subjektívny pocit chudoby – momentálne vnútorné presvedčenie človeka o tom, že
patrí medzi chudobných ľudí
4) politický pojem chudoby – vyjadruje sa pojmom životné minimum: každý kto
nedosahuje hranicu životného minima (4000,-Sk na osobu) sa považuje za chudobného
- neberie do úvahy skutočný majetok človeka, možnosť človeka a jeho rodiny prenajímať
rozličné objekty a neberie do úvahy ani bohatstvo v ktorom žije, možnosti ľudí pestovať
rastliny alebo chovať živočíchy
- chudobu prežívajú aj ľudia, ktorí: nepoznajú zákony, že majú nárok na sociálne dávky; ktorí sú priveľmi hrdí na to, aby prijali podporu od štátu; postupným rozpredajom svojho majetku sa stávajú nemajetnými- tento druh sa volá skrytá chudoba (niekto kto prijatie chudoby prežíva ako svoju neschopnosť)
Chudobu možno vysvetliť teóriami:
- sociologickým- vysvetľujú chudobu ako výsledok urbanizácie- sťahovanie ľudí za prácou
- funkcionalistickými – vysvetľuje chudobu ako výsledok priemyselnej výroby, že ľudskú prac. silu nahradili stroje
- kresťanskými – predstavitelia týchto názorov argumentujú morálkou, že chudobný človek je čestný a že odmena ho čaká po smrti
PREVENCIA:
- legislatíva
- aby tí, ktorí majú v štáte zabezpečovať rešpektovanie zákona boli čestní a dostatočne ohodnotení (aby nemuseli brať úplatky)
- solidárna činnosť jednotlivcov, vytváranie organizácii, ktoré by sa starali o chudobných
- konkrétny región, kde sa nachádzajú takýto ľudia by mal poskytnúť určitú časť financií aj tým najodkázanejším na každú pomoc
Chudoba je odrazom solidarity všetkých občanov
6) Patologické hráčstvo 29.10.2007
- hra ako činnosť- spája ľudstvo už od prvých období vývoja ľudstva
- hra je vo všeobecnosti veľmi užitočná činnosť, ktorá deti pripravuje do kolektívu, učitelia využívajú didaktické hry, dospelí prostredníctvom hier trénujú svoju myseľ
- spoločenské hry sa môžu zmeniť na patologické napr. karty →ak sú len pre zábavu je to v poriadku, ale ak ide už o finančnú výhru hra sa mení na sociálno- patologickú činnosť, na kt. doplácajú aj členovia rodiny
- patologické hráčstvo možno považovať za poruchu správania, ktorá sa prejavuje nutkavou poruchou hrať !!!
- podľa súčasných štatistík: ¾ 16 ročných chlapcov a ½ 16 ročných dievčat má skúsenosti s hazardnými hrami
- človek ktorý prepadol hráčskej vášni stráca kontrolu nad svojím časom, peniazmi a nad sebou samým; hra mu nahrádza aktívny odpočinok a prináša citové vzrušenie → pôsobí veľmi negatívne na mládaž
DRUHY:
1) Automaty→ výherné automaty (zábavné automaty sú „predohrou“ pre výherné automaty; zábavný automat sa zvyčajne nachádza v objekte, v ktorom sa nachádza aj výherný automat, pričom nemožno vytýčiť, že mladistvý je ovplyvnený výhrou)
a) Zábavné → hráč určí aký bude výsledok
b) Výherné→ je nastavený tak, že hlavným výhercom je majiteľ výherného automatu →90%
- automat možno charakterizovať ako technické zariadenie, ktoré umožňuje hráčovi po zaplatení vkladu primeranú dobu hrať a vyhrávať alebo prehrávať svoje vložené finančné prostriedky
- z hľadiska hry:
Mincové → hráč vhadzuje mince prípadne žetóny, na konci hry mu automat vydáva
Kreditné → finančné vklady inkasuje obsluha automatu na základe hry → vypláca
výhry
Elektronické → bez obsluhy riadia celú hru
Elektromechanické → komunikáciu medzi hráčom a automatom zabezpečuje
elektromechanické zariadenie
- automaty sa inštalujú v miestach, kde je predpoklad návštevnosti, kde sa zákazníci
stávajú potencionálnymi hráčmi
napr: reštaurácie, bary, ulice blízko SAD, 6S zastávok, cukrárne, vestibul v ŽS (v minulosti)
- na Slovensku je to najbežnejší spôsob hazardnej hry; sú všade dostupné (mestá i dediny), priebeh hry je krátky, kt. umožňuje opakovanie
2) Športové stávky → na Slovensku je veľké množstvo stávkových organizácii, kt. používajú domáce či zahraničné zápasy; čím viac je hráčov, tým viac je vyplatených výhier
3) Hry a karty → sa hrajú takmer každý víkend v miestnych baroch, vždy ide o finančnú výhru, či už o malé alebo veľké finančné obnosy; prevádzkovateľ zvyčajne diskrétne ponúkne prehrávajúcim pôžičku → samozrejme že nie s malým úrokom; alebo sa hrá o vecné „ceny“ , od najmenších vecí až po dom, chatu či auto..., zvyčajne sa výherca stáva obeťou prehrávajúcich
- kartová hra je spravidla sprevádzaná pitím alkoholu, potom aj správanie hráčov je nevypočitateľné; v istých časoch sa považovali za tak nebezpečné, že neboli povolené v luxusných hoteloch
4) Hry v kasínach → hry pre horných 10000,-Sk; v kasínach sa realizujú hry, kt. majú charakter rulety, hry s kockami prípadne iné druhy hier, kt. sa realizujú s veľkým finančným obnosom; kasína majú svoje špecifické pravidlá: napr. dostatočné množstvo peňazí, známi návštevníci majú opäť možnosť diskrétnej pôžičky s veľkými úrokmi
→ najväčší výherca je majiteľ
5) Pyramídové hry → na vlastnú adresu dostávajú ponuky a stačí 1 pozitívna odpoveď a stávajú sa potencionálnym hráčom; najbežnejším typom sú stieracie losy, pri kt. ľudia síce môžu získať výhru ihneď, ale ak je nezískajú tak skúšajú ďalej, ďalej,...
- štáty síce nepriamo bojujú, ale na druhej strane ich podporujú prijímaním takých zákonov, kt.
naopak umožňujú prietok a prísun hazardných hier do štátu, mesta či dediny
- výherné hracie automaty možno považovať za výnosné hospodárske odvetvie; na Slovenku je asi
25 000 výherných automatov, kt. pripravujú hráčov o 4 miliardy ročne pričom z tohto zisku idú 2
miliardy na dane v štáte; najväčším výhercom v tomto prípade je štát, alebo manipulátor štátneho
majetku
- na Slovensku je teda relatívne veľká koncentrácia počtu automatov na obyvateľa a najviac sa darí
majiteľom automatov v tých častiach, kde je najväčšia nezamestnanosť
- herniam sa darí v oblastiach s vysokou nezamestnanosťou
- patol. hráč verí, že raz vyhrá toľko, že pokryje všetko, čo stratil
Gamblér- hráč
1) miluje riziko, hazard
2) jednotlivec, ktorému hra pohltí záujmy a fantáziu
3) človek, kt. raz vyhrá nie je schopný prestať
4) jedotlivec, kt. je schopný riskovať veľké financie
5) človek, kt. medzi vložením a výhrou (prehrou) prežíva veľké napätie, kt. si inak nevie
spôsobiť
6) hráč, kt. je nepoučiteľný optimista
- súčasnú dobu možno char. ako čas, kedy narastá intenzita, počet hráčov, počet prostriedkov...
- nový hráči hrajú izolovane, na hru sa dlhodobo tešia a vnútorne si svoju činnosť ospravedlňujú tým, že to robia v prospech rodiny
nap. Drogovo závislý nemôže očakávať, že po droge mu niekto vráti peniaze
Hráč stále verí, že po toľkých prehrách musí prísť výhra → „existuje predsa
spravodlivosť“
Predpoklady vzniku patologického hráčstva
a) existencia herní, hracích automatov
b) účinok hry- prežívanie stavov akými je vzrušenie, riziko; chcú získať naspäť peniaze
c) človek sa rozhoduje ako bude tráviť svoj voľný čas
d) tolerujúca spoločnosť; nepodporuje to, ale toleruje
Etapy fázy, priebeh patologického hráčstva:
- Etapa vyhrávania – človek pociťuje úspech, ak sa mu podarí vyhrať to, čo vložil
- Fáza prehrávania – (častejšie prehráva ako vyhráva) stráca finančné prostriedky→
začína si požičiavať→ nemá to z čoho splácať → stráca dôveryhodnosť ľudí
- Strata kontroly – (nie len nad hrou, ale aj nad sebou) sníva o hre napr. aj v práci;
prostriedky na hru získava aj nelegálne → predáva aj rodinný majetok, často zadĺži
aj pokolenie ešte nenarodených detí → rodina aj blízky ho začínajú nenávidieť →
pravdepodobnosť spáchania samovraždy u patol. Hráčov je 10- násobne väčšia ako
u normálnej populácie
Teórie vysvetľujúce správanie sa ľudí závislých na patol. hráčstve:
- Biologické teórie: Ľudia s nedostatkom endorfínu si neuvedomujú, ako to môže dopadnúť
- Psychologické teórie: Porucha hodnotovej orientácie- vzrušenie človek povýšil nad všetky
ostatné hodnoty
- Sociologické teórie: Snaha čo najrýchlejšie získať bohatstvo alebo zbaviť sa chudoby
PREVENCIA: -legislatíva- zákaz pre mladších ako 18 rokov
-obmedzenie počtu herní zákonmi
-sekundárna prevencia- ponúknutie iných aktivít voľného času pre ľudí
-dostatočne intenzívna reakcia členov rodiny na správanie daného človeka
=odmietnutie poskytnutia finančných prostriedkov, kontrola človeka, všímať si
od útleho veku deti patol. hráčov, či nemajú sklony k tomu tiež; urobiť všetko
pre to, aby život patol. hráča neskončil samovraždou (zmeniť prácu, bydlisko,
oddeliť ho od „spoluhráčov“)
-zistenie príčiny, prečo to človeka láka
-liečenie v liečebni
- pre rodinu to môže byť väčšia tragédia ako užívanie drog
7) Prostitúcia 5.11.2007
(predaj vlastného tela)
- poskytovanie sexuálnych služieb za fin. alebo vecnú odmenu alebo postup v zamestnaní
- môže byť detská, ženská, mužská
- v súčasnosti sa bežný druh prostitúcie niekedy mení na sadizmus alebo masochizmus
- prostitúcia je sociálny jav, ktorý zasahuje do všetkých vrstiev spoločnosti- podľa toho je
typológia prostitúcie:
1. Verejná: verejné domy alebo popri cestách
2. Príležitostná: keď si chce niekto vylepšiť finančnú situáciu; keď chce niekto využiť náklonnosť
nadriadeného (šéfa, učiteľa)
3. Realizovaná pomocou „hostesiek, spoločníčok“: Zväčša je to pre bohatých zákazníkov; je
latentná (utajená, skrytá); človek ktorý ju realizuje je „vážený“, lebo je bohatý
- prostitúcia je stará ako ľudstvo samo- v praveku bola úplne bežná, žilo sa v tlupách
- svet prostitúcie je diferencovaný- od zlých podmienok až po luxusné (matky aby zabezpečili
svoje deti vs. spoločníčky bohatých)
- z činnosti prostitútok profitujú rôzne nelegálne profesie- „ochrancovia“ = pasáci, majitelia
verejných domov, tí, čo ukecajú baby, aby išli s nimi do zahraničia
TEÓRIE:
1. Biologické: rôzne somatické poruchy; rôzna výkonnosť partnerov
2. Psychologické: sexuálna prelietavosť, potreba zmeniť partnera, výsledok povahových vlastností,
pohodlnosť, lenivosť, obľuba v luxuse, zameranie na peniaze
3. Sociologické: ako výsledok zlých sociálnych podmienok- chudoby; ako výsledok morálneho
rozvratu rodiny (ak deti vidia, že to tak funguje, tak nemusia mať zábrany)
Prístup štátnych orgánov k prostitúcii:
a) Abolistický: prostitúcia sa toleruje, trestajú sa následky (šírenie pohlavných chorôb, kriminalita- predaj ľudí či zneužívanie ľudí na takýto účel)
b) Reglementačný: U nás za socializmu; prostitúcia je zakázaná a trestaná, verejné domy neexistujú (ale jasné že sa našlo...)
PREVENCIA:
- v legislatíve- pohlavný styk s mladším ako 15 rokov neprístupný; nesmie sa ani pred takýmito deťmi rozprávať o sex. skúsenostiach
- by sa mala týkať všeobecnej kultúrnej vyspelosti- vzájomné správanie sa ľudí medzi sebou
- zákaz nejakých propagovaní ochranných prostriedkov na školách
- informovanosť aby nedochádzalo k nechcenému tehotenstvu, potratom alebo k vraždám novorodencov
- bolo by potrebné urobiť z tejto činnosti profesiu, kde by boli poskytovatelia pravidelne lekársky kontrolovaný
8) Násilie v škole (šikanovanie) 12.11. a 19.11.2007
ŠIKANOVANIE
- uskutočňuje sa v rámci rovesníckych skupín
- je to násilné správanie sa jednotlivca alebo skupiny namierené proti jednotlivcom
Predpoklady vzniku šikanovania: - existencia šikanovania; osoba šikanovaného;
tolerujúce prostredie
- je to trestná činnosť, ale veľká časť šikanovania zostáva utajená
1) Častejšie je šikanovanie skupinové ako jednotlivcom → skupina si vyhliadne nejakú obeť, kt.
nemá prílišnú podporu zo strany rodičov (napr. kvôli zamestnaniu, obeť vyniká v škole...); je
častejšie aj preto, lebo v skupine sa aj slabší cítia silní a pretože zabezpečuje anonymitu iniciátora
2) Individuálne šikanovanie → spôsobené tým, že šikanovateľ pochádza z rodiny, kde je násilie
bežné, alebo sa násilie uskutočňuje na deťoch alebo medzi rodičmi
3) šikanovanie sa môže realizovať aj vďaka tolerancii prostredia:
školské- veľmi ťažké odhaliť, ak učiteľ zaobstaráva len vyučovanie, nezaujíma sa
o problémy žiakov. Základnou prekážkou úspešnej prevencie šikanovanie v škole je to, že
pedagógovia so žiakmi nekomunikujú, strážia si svoje hierarchické postavenie a nevychovávajú
žiakov. Škola nemôže úspešne realizovať prevenciu, lebo učitelia nie sú pripravený na odhalenie
šikanovaných žiakov, a ak ho aj náhodou objavia→ napomenutie, nedáva sa to na políciu (v
prípade trestného činu)
rodina- zlý príklad v rodine, niekedy sú deti k násiliu dokonca vedené. Násilní rodičia = násilné deti; ustráchaný rodičia = ustráchané deti; nekompletná rodina tiež môže vieš k násiliu v škole
rovesnícka skupina- orientovaná na protispoločenskú činnosť- bandy, skupiny, ktoré z nudy skúšajú odolnosť spolužiakov a po zlomení odporu, stávajú sa predmetom šikanovania
správanie politikov, novinárov, redaktorov – propagujú násilie ako spôsob presadzovania záujmov, v spoločnosti nie sú chránení slabí, bojazliví a neúspešní
Najčastejšie príčiny šikanovania: - snaha získať moc, snaha získať bohatstvo, vynútiť si rozličné služby, získať výhody, negatívne povahové vlastnosti ľudí, ktoré túžia ubližovať iným, neschopnosť vyplniť voľný čas užitočnejšími aktivitami
Charakteristika agresorov: - človek, ktorý má vrodené predpoklady pre správanie (cholerik); ktorého výchovu rodičia zanedbali; ktorý vyrastal v konfliktnom prostredí (rodičia ho bili); ktorý vyrastal v rodinnom prostredí kde bolo násilie podporované; ktorý nemôže v rodinnom prostredí presadiť svoj názor, žiť podľa svojich predstáv kvôli obavám z rodičov (násilne sa správa a kompenzuje si toto na obeti); ktorý chce zabávať svoje okolie; telesne zdatný jednotlivec, ktorý svoju silu využíva na fyzické násilie; násilníci sú ľudia s vysokým stupňom sebavedomia, ktorí určitú dobu vo svojom živote trpia pocitom menejcennosti (napr. od rodičov), alebo závidia spolužiakom ich rodinné prostredie
Typológia agresorov: - primitívny, tupý, vulgárny, ktorý šikanuje fyzickou silou
- slušný, kultivovaný, so sadistickým zameraním- bolesť iných
mu spôsobuje potešenie
- dobrodruh, človek, kt. šikanuje pre zneváženie druhého
Šikanovaný žiak: - obeťami sú ustráchané deti, kt. sa s týmito vlastnosťami narodili
- pomalé, ťažkopádne; fyzicky nedostatočne vyvinuté
- deti so zníženým intelektom, s oneskoreným duševným
vývojom, telesne postihnuté
- deti, tk. nemajú dostatočnú podporu rodičov
- deti inej národnosti a farby pleti
- precitlivelé, sa stávajú ľahkou zábavou
- deti, kt. neboli doma vedené k samostatnosti
- deti, kt. učiteľ venuje väčšiu pozornosť
Spôsoby šikanovania: - fyzické násilie (bitky)
- verbálne (ohováranie, vyhrážanie,..)
- šikanovanie spôsobom brania si predmetov nepatriacich agresorovi
- pokazenie práce a činností od agresora
Šikanovanie môže byť:- krátkodobé- pomsta
- dlhodobejšie – dovtedy, dokiaľ sú podmienky
- rodina môže byť šikanovaná od školy až po robotu v určitom regióne
Najhoršie následky: - fyzická bolesť; pocit trvalej bezmocnosti; pocit otrockej závislosti na agresorovi; pocit strachu z ďalšieho šikanovania; prejavy na zdravotnom stave → poruchy spánku, zvracanie..., vytváranie depresií → vplyv na úspešnosť v škole
Šikanovanie v škole:
1) úloha pedagóga a školy: - pedagóg si musí všímať násilníkov aj tých, kt. môžu byť obeťou šikanovania. Pedagóg pri odhaľovaní šikanovania nesmie zverejniť osobu šikanovaného, musí spolupracovať s rodičmi, vytvoriť autoritu, aby bol dôveryhodný v prípade trestných činov spolupráci s políciou. Pri odhalení vinníka nekompromisne potrestať, nezľahčovať šikanovanie.
2) úloha rodičov: - rodičia agresora nesmú zľahčovať správanie svojho dieťaťa. Rodičia agresora aj šikanovaného by mali citlivo reagovať na náznaky šikany. Rodičia by mali mať dôveru detí, aby sa o šikanovaní dozvedeli
PREVENCIA:
- vytvoriť v spol. podmienky, aby násilie nebolo propagované a tolerované
- vytvoriť v štáte toľko policajných miest, aby mala ľudí na zabezpečenia prevencie
násilia
- vytvoriť nápravné zariadenia, kt. nebude možné hocikedy opustiť
- pripraviť pedagógov na tento druh násilia a dať im právomoci na potrestanie agresorov
- vytvoriť v školách také prac. podmienky, aby sa učiteľstvo stalo atraktívne aj pre mužov
- vytváranie záujmových centier pre žiakov
- znížiť počty žiakov v triede
Druhy šikanovania: medzi žiakmi navzájom, učitelia- žiaci, žiaci- učitelia, riaditeľ- žiaci, riaditeľ- učitelia, žiaci- riaditeľ, učitelia- riaditeľ, rodičia- riaditeľ, učiteľ- učiteľ
Násilie môže mať aj iný char. ako šikanovanie → neobjektívne hodnotenie vedomostí žiakov ako výsledok rozdielneho sociálneho postavenia žiakov, netolerantnosť pedagógov voči ostatným žiakom a ich znevažovanie pred žiakmi, nedostatočne rozpracované formy spolupráce učiteľov s rodičmi, príčinou je až reakcia žiakov na prílišné dodržiavanie škol. poriadku učiteľmi, výsledkom protestu, bezperspektívnosti v budovaní života a zamestnanosti mládeže.
PREVENCIA šikanovania v podmienkach školy:
Je potrebné, aby bol pedagóg dostatočne citlivý, vnímavý na potreby žiaka- môže mu
vysielať skryté volanie o pomoc (pohyb v blízkosti kabinetov, zhoršenie známok,
väčšia uzavretosť,...), v snahe vyhnúť sa zlému okoliu, že bude znevažovaný. Chodí
posledný na hodinu, žiak trávi čas individuálne, jednotlivci = smutný, žiak keď je
vyvolaný, tak naň pokrikujú.
Aby pedagóg zistil a posúdil priebeh šikanovania, postavenia žiakov voči
šikanovanému, v 2 etapách (stupňoch):
a) v začiatkoch- sú ochotný svedčiť, agresori ešte nemajú takú podporu a ani sa ich
zvyšok triedy neobáva
b) keď už dlhšie trvá- šikanovaný nevyhľadáva učiteľov, stotožnil sa s tým, že
nedostane podporu. Smútok zdôvodňuje klamstvami, podobne sa správajú
spolužiaci, zakrývajú šikanovanie, obeť je izolovaná, obviňovaná, že si sama
spôsobila tento stav. Atmosféra je napätá, plná strachu- tu je už vyšetrovanie
zložité
posúdiť stupeň násilia, ktorý sa v triede uskutočňuje
- násilie: charakter násilnej činnosti; nezámerné; miernejšie; brutálnejšie prejavy
-posúdiť či je to násilie jednotlivca voči jednotlivcovi alebo skupiny
Posúdiť dĺžku, za ktorú to šikanovanie prebieha – ak je to dlhšie tak účastníci
a svedkovia agresie akceptujú násilie šikanovateľa
Posúdiť počet priamych účastníkov, počet svedkov (abzvlášť nebezpečné ak je 5 a viac
agresorov /obetí)
Uvedených 5 krokov možno považovať za veľmi dôležitých pre odhalenie a posudzovanie úrovne šikanovania v triede. Keď je evidentné, že násilie existuje tak začne prebiehať vyšetrovanie, ktoré je dvojaké:
- buď sa vyšetrujú len účastníci→ agresor a obeť
- zapojí sa celá trieda → individuálne vyšetruje obete, svedkov, agresorov
Ako vyšetrovaciu metódu by mal použiť rozhovor presne pripravený. V rozhovore nesmie bagatelizovať náznaky obete, musí ju presviedčať o možnostiach ochrany. Potom sa pristupuje k tretiemu kroku čo je náprava vzniknutého stavu- dvoma metódami:
- metódou vonkajšieho nátlaku- učiteľ použije svoju právomoc
- metóda zmierenia sa násilníka a obete- predpokladá zmenu vzájomných vzťahov na základe
vysvetlenia si dôvodov šikanovania
9) Násilie v rodine
Spôsoby násilia: 1) Týranie
2) Zneužívanie
3) Zanedbávanie
1) Týranie
- môže mať charakter: -telesného týrania- surové, hrubé telesné zaobchádzanie
s dieťaťom, ktorému spôsobuje duševné útrapy a telesné utrpenie; realizuje sa bitkou či
odmietaním stravy
-citové týranie - koncentrovaný útok dospelého na dieťa
ktorému poškodzuje sebahodnotenie a negatívne pôsobí na vývoj dieťaťa
-systémové týranie – spôsobené napr. bolestivým liečením-
rodičia sa snažia takto dieťa zastrašiť; formou neprimeranej práce, sexuálne turistické
aktivity; neprimerané násilné správanie jednotlivca voči jednotlivcovi
2) Zneužívanie
- zneužívanie detí, aby rodičia získali prídavky – slúžia na alkohol,...
- realizované neprimeranou prácou, na zárobkovú činnosť- žobranie
- zneužívanie detí v rámci rodiny- pre sexuálne účely
3) Zanedbávanie
- nedostatok v zdravotnom, sociálnom, telesnom, emocionálnom prejave rodičov voči
deťom
zdravotné zanedbávanie- v neprimeraných podmienkach – stravovanie, veľkosť bytu, nedostatočné poskytovanie ošetrovania, podcenenie rodičov choroby dieťaťa
sociálne zanedbávanie- nedostatočný záujem rodičov vychovávať a vzdelávať deti, nedostatočná kontrola dochádzky žiakov do školy, nedostatočná spolupráca sa školou, negatívne výchovné pôsobenie rodičov
telesné zanedbávanie- nedostatky v oblečení, obutí, hygiene či stravovaní
emocionálne zanedbávanie- zanedbanie prejavov lásky, náklonnosti rodičov voči deťom, bezcitní či vypočítaví
Príčiny týrania, zneužívania a zanedbávania:
- niektorým rodičom sa narodia deti postihnuté- izolujú ich od prostredia, nechajú ich
výchovu niekomu inému
- vrodená agresivita rodičov- spôsobujú týranie detí
- alkoholizmus jedného alebo oboch rodičov či iná (drogová) závislosť
- výsledok príslušnosti rodičov k nejakej sekte- obeť, aby boli akceptovaný v sekte
- spôsoby správania rodičov, ktorí sú v neustálom strese, preťažený prácou; obavy zo
straty zamestnania
NÁSILIE, AGRESIVITA, HOSTILITA V SPOLOČNOSTI
- násilie je uplatňovanie sily niekomu alebo niečomu čo nám stojí v ceste pri realizácii
našich túžob
- násilie chápeme ako: 1) odporujúce a odmietajúce právo
2) činnosť s oslobodzujúcim účinkom- reakcia na predchádzajúce násilie
- v 20. stor. bolo úmyselne zabitých toľko ľu+dí, koľko nebolo za predchádzajúcom 19. stor. → STOROČIE NÁSILIA, AGRESIVITY
Agresivitu môžeme chápať ako tendenciu k ničeniu alebo poškodzovaniu nejakého objektu so snahou ublížiť človeku alebo poškodiť mu majetok. Je spájaná s afektom hnevu, môže mať pôvod v dedičných vlastnostiach človeka alebo môže byť naučenou činnosťou, ktorou človek zastrašuje alebo vydiera okolie
Hostilita- všeobecne nepriateľský postoj k ľuďom alebo voči spoločnosti ako celku. Môže sa prejavovať ohováraním, nepriateľstvom, závisťou, zámerným spôsobovaním problémov iným ľuďom
-agresívne správanie majú ako vrodenú vlastnosť aj zvieratá- je to súčasť ich inštinktívnej
výbavy, ktorou sa snažia zastrašiť alebo získať výhody pre seba
- agresivita vzniká vtedy, keď nemôžeme dosiahnuť určitý cieľ, pretože sa nám do cesty
postaví prekážka, vznikne frustračná situácia, ktorá prerastá do napätia a ďalším
stupňovaním sa prejaví buď ako agresia alebo ako regresia – ústup požiadaviek
- agresia môže byť aj výsledkom nedostatku lásky, môže byť aj výsledkom zneužívania
(ekonom., prac.), môže byť aj výsledkom frustrácie (napr. počas skúškového)
Klasifikácia agresie:
Agresia = krátkodobá odpoveď na konfliktnú situáciu, ktorá je spojená s vonkajším efektom (môže byť búrlivá a nespravodlivá)
POTLÁČANÁ agresia- človek sa ovláda, je vychovaný, neprejavuje ju navonok
SLOVNÁ agresia – môže mať formu hrubého vyjadrovania alebo písania
neopodstatnených sťažností
Agresia proti veciam, zvieratám – predstupeň k tomu, že sa začne prejavovať k ľuďom
Agresia voči ľuďom – najprv voči deťom, potom k tým, ktorý sa môžu brániť; ujma na
zdraví
Bilančná agresia – niekto sa snaží zlikvidovať svedkov trestných činov- vražda
Autoagresia – agresívne správanie voči sebe samému, má dve podoby:
a) sebapoškodzovanie
b) pokus/ zrealizovanie samovraždy – môže to byť duševne chorý človek, alebo
samovražda ako výsledok bilancie v spoločnosti – človek si uvedomí, že je
v nejakej situácii, v ktorej nechce byť, ale je nemenná
Psychické týranie na pracovisku
- systematický cieľavedomý a opakovaný útok na 1 osobu
- môže ho realizovať riadiaci pracovník, spolupracovníci alebo jednotlivec
- môže sa vyskytnúť aj v domácnosti
- realizuje sa degeadizujúcimi prístupmi, nadmernou kritikou, zosmiešňovaním, izoláciou
spravidla bez svedkov→ činnosť ťažko dokázateľná
- psychológovia ho vysvetľujú neschopnosťou komunikovať alebo snahou získať výhody
na úkor iného človeka
realizácia psychického týrania na pracovisku:
• útok prostredníctvom organizačných postupov- preradenie na inú, horšiu prácu
(pracovisko) alebo v zadávaní nevhodných, ponižujúcich úloh
• sociálna izolácia- určitá skupina sa nebude baviť s jednotlivcom (8 hod. sa nemá s kým
baviť) – krutý spôsob ignorácie jednotlivca
• útok na súkromie konkrétneho človeka- útok na deti jednotlivca (slovné poníženie),
zosmiešňovanie konkrétnych hendikepov, ktoré má ten človek
• fyzicky útok vo forme insulacie
• útok proti politickým, náboženským alebo iným presvedčeniam človeka- podceňovanie
na základe týchto vecí
• krik, nadávky, používanie ponižujúcich prezývok, hanlivých nápisov, veršov
• ohováranie- znevažovanie konkrétnej osoby alebo jej rodinných príslušníkov
- násilie štátnych úradníkov voči väčšine obyvateľov štátu – prijímajú zákony, ktoré
nevyhovujú väčšine občanov
- z hľadiska organizovaného násilia môžu vznikať sériové vraždy ako nepriateľské
postoje skupín k vládnucej moci
VPLYV MASMÉDII NA NÁSILIE
- TV prijíma násilie buď v skrytej podobe (ukážky počas televíznych novín) alebo vo
otvorenej podobe (rôzne rozprávky, kde sú osoby prezentované ako násilníci a zlo sa
akceptuje ako primeraná riešenie vzniknutej situácie )
- v súčasnosti sú niektoré aj príliš násilné programy prezentované po 22.hodine
-internet- dôležitý zdroj, rýchle získavanie informácii
-časopisy- niektoré sa určitej vekovej kategórii predávať nesmú
PREVENCIA::
-rešpektovanie právnych noriem, ktoré vymedzujú násilie
-spoločnosť by mala byť reprezentovaná kultúrnymi ľuďmi, ktorí majú toľko vnútornej
sily, ktorí sa na verejnosti agresívne nesprávajú→ nepodnecujú ostatných
-nesprávať sa podľa hesla „čo nie je zakázané, všetko je povolené“
-existencia inštitúcii, ktoré sa snažia znepriatelené strany zmieriť (ešte pred súdom)
Teórie agresivity:
1. Biologická t. - agresivitu vysvetľuje ako impulzívne správanie spôsobené syndrómom hyperaktivity, alebo násilie môže byť spôsobené nedostatkom serotínu- emoc. Reakciami sa prejavuje jej nedostatok
2. Psychické vlastnosti jednotlivcov – v prípade introvertov to môže byť nahromadená zlosť, ktorá prerastie v nekoordinované správanie. Extroverti zväčša násilie použijú v sebaobrane, majú kritické nazeranie na iných. Znížený stupeň kontroly = cholerický temperament; porucha intelektu človeka, správanie človeka v depresívnych stavoch, psychopat , ktorý všetko rieši hlučným napádaním iných ľudí
3. Sociálne t. – sú dané životným štýlom jednotlivca. Existujú ľudia, ktorý neuznávajú rodinné hodnoty ani medziľudské vzťahy. Vplyv spoločenskej skupiny alebo kríza generačných vzťahov
Typológia páchateľov:
♦ dezorganizovaný – podpriemerná inteligencia; málo kontaktov s ľuďmi
♦ organizovaný – s priemernou až nadpriemernou inteligenciou, s vysokým sociálnym
statusom, agresívne sa správa pod vplyvom situačného stresu a zriedkavo býva
podozrievaný z trestnej činnosti
♦ deviantný – osvojí si agresívne správanie skupiny, ktorej je členom
♦ mentálne retardovaný – človek so zníženou rozumovou schopnosťou, ktorý si
neuvedomuje následky svojho správania
Násielie je realizované na ženách
■ týranie žien resp. znevýhodnenie dievčat – sú inak vychovávané ako chlapci- ak niečo
urobí chlapec, je to dobré. Na dievčatá sú kladené iné podmienky – tradícia → potom
sa mnoho žien chce emancipovať
■ násilie sa môže realizovať ako skrytý druh domáceho násilia v malom veku- zo strany
manžela detí
■ násilie na pracoviskách – charakter obťažovania, znevýhodnenia (menšie platy, nemôže
postúpiť na lepšie miesto)
■ sexuálne zneužívanie- aj v rodine
■ prostitúcia- veľká časť prostitútok nechce vykonávať túto činnosť
Zo všetkých druhov násilia je najlatentnejšie domáce násilie a mnoho žien je ochotné kvôli zabezpečeniu rodiny toto násilie trpieť.
10) Samovražda 3.12.2007
Samovražednosť/ suicidium
- samovražedné správanie je výnimočné, lebo je to trestný čin a zároveň páchaný na sebe
samom
- z hľadiska pohlavia najčastejšie príčiny:
u žien: zlé medziľudské vzťahy, u mladých sklamanie v láske, u starších rozpad rodiny
u mužov: konflikt na pracovisku, chudoba v rodine, ktorí by mali byť živiteľmi, zlé medziľudské vzťahy medzi manželmi
- z hľadiska povolaní: najčastejšie lekári – ich omyl znamená smrť = výčitky svedomia
- percentuálne najčastejšie páchajú samovraždu obyvatelia veľkých miest → faktory,
ktoré pozitívne vplývajú na spáchanie samovraždy: život na vidieku- čo tomu povedia
ľudia; náboženské založenie; život v manželstve- členovia si pomáhajú
Štatisticky samovražda je 3. najčastejšou príčinou úmrtia ľudí vo veku 15- 45 rokov. Na svete sa odhaduje, že približne toľko ľudí spácha samovraždu, koľko je úmrtí v automobilových nehodách = 500 za rok.
SKUPINOVÉ SAMOVRAŽDY
Spôsobené spravidla ako presvedčenie ľudí, že prinášajú nejakú obeť alebo je reakcia na splnenie požiadaviek vodcu, ktorý túto obeť vyžaduje
TYPOLÓGIA SAMOVRÁŽD
1) altruistického charakteru – niekto obetuje život za záujmy iných ľudí, skupín, národa
2) demonštratívne správanie – niekto nesúhlasí sa zmenou spoločenského správania
3) výsledok nátlakového správania – keď ho už nemôže vydržať zaoberá sa touto myšlienkou – sú inak riešiteľné
4) bilančná samovražda – človek zbilancoval svoj život a prišiel na to, že perspektíva je nulová a kvôli tomu sa zabije
POKUS O SAMOVRAŽDU = „volanie o pomoc, posledné naznačenie okoliu, že ak sa stav nezmení, uskutoční sa“
- u žien oveľa častejšie hovoríme o pokusoch
- ale ak sa u mužov nepodarí samovražda, z pocitu hanby to skúsia znovu chcú to „dotiahnuť do konca“
- samovražednosť je vedomé a úmyselné ukončenie vlastného života
- pol milióna ľudí ročne na zemi spácha samovraždu, je tak stará ako samo ľudstvo
- v súčasnosti sa vyskytuje aj vo vyspelých aj v málo rozvinutých štátoch
VPLYVY PÔSOBIACE NA SAMOVRAŽEDNÉ KONANIE ĽUDÍ:
1) sociodemografické – týkajú sa veku, pohlavia a početnosti ľudí (koľko je členov
rodiny)
2) psychiatrické onemocnenia – človek si neuvedomuje následky konania ani sa mu nezdá, nepredvída, že by sa to tak mohlo skončiť
3) psychosociálne vplyvy – strata rodičov po autonehode, pohlavné zneužívanie,
4) dedičné vplyvy – jednovaječné dvojčatá
5) samovražda ako nespokojnosť človeka v starobe, zlé manželské vzťahy, a zlý zdravotný stav
Najčastejšie príčiny suicidného konania podľa veku:
◘ deti predškolského veku – neuvedomelé správanie rodičov (matky sa deťom vyhrážajú: si zlý, neposlúchaš ma, hodím sa pod vlak = vydieranie, pocit krivdy v rozdielnej výchove súrodencov)
◘ školopovinný žiaci – žiaci I. stupňa (najčastejšie pre zlý prospech, nechcú sklamať rodičov, chcú sa vyhnúť sankciám za zlé vysvedčenie)
◘ školopovinné deti – žiaci II. stupňa od 10 -15 rokov (prvé skúsenosti s láskou a jej odmietnutie povýšia na samovraždu; deti ktoré sú neprimerane trestané; deti, ktoré sú rovesníckymi skupinami odmietané)
◘ 15- 18 ročný ľudia – najčastejšie páchajú samovraždu či už pokusmi alebo zrealizovaním (ich dôvody: odvrhnutá láska, u dievčat je to sklamanie v priateľke; u chlapcov je to snaha upútať pozornosť aj takýmto spôsobom)
◘ od 18- 60 rokov – zamestnaný (príčiny: prepustenie z práce, dlhodobá chudoba, živiteľ rodiny z pocitu hrdosti vyrieši problém siahnutím si na život); ľudia v dôchodkovom veku (pocit samoty, reakcia na presun do domova dôchodcov, vážna zdravotné problémy spojené s bolesťami = myšlienka eutanázie)
ŠTATISTIKY:
- v Európe z 1000 zomrelých najviac tvoria obyvatelia Fínska
- na druhom mieste sú Rakúšania
- najmenšia samovražednosť je v Taliansku (majú bezstarostné nazeranie na život)
SPÔSOBY REALIZOVANIA
1, u detí obesením (na povale, v lese, na kľučke)
2, skok z mosta, či z vysokého poschodia budovy
3, u žien najčastejšie otravou liekmi na spanie
4, u mužov skôr skokom pod vlak či zastrelením
TEÓRIE VYSVETĽUJÚCE SUICIDNÉ SPRÁVANIE
1, teória agresívneho správania (človek ktorý častejšie rieši problémy agresívne, má tendenciu aj sebe ublížiť)
2, ľudia ktorí prežívajú často úzkosť majú tendenciu siahnuť si na život
3, teória zlého rodinného zázemia v čase, keď bol človek dieťaťom, mohlo ho tak poznamenať, že v dospelosti môže spáchať samovraždu
4, samovražda ako reakcia na záťažovú situáciu (napr. bezvýchodiskový stav, do ktorého sa on alebo rodina dostala- nezamestnanosť)
5, samovražednosť ako duševná porucha (napr. schizofrénia)
6, samovražednosť je výsledkom poruchy pudu sebazáchovy, ktorý má človek od narodenia
PREVENCIA
- prirodzená starostlivosť okolia o ľudí úzkostlivých alebo agresívnych
- nevystavovať organizmus neprimeranej záťaži v rodine alebo zamestnaní
- zabezpečiť, aby každý človek mal určité životné istoty (primerané mzdy, nárok na prácu)
- aby ľudia neodkladali riešenie konfliktných situácii v rodine alebo na pracovisku
Patoologické správanie mládeže 10.12.2007
- skupina ľudí čo nie sú už deti, ale ešte nie ani dospelí
- všetkými možnými spôsobmi dávajú najavo, že už nie sú deti, napodobňujú dospelých (konzumáciou omamných látok, či trestnou činnosťou)
- úteky z domu, aj keď nevedia kam- je to určitý prostriedok sebaobrany proti neprimeraným požiadavkám rodičov, alebo pri rozvode...
- 2. skupinou prejavov sa môže vyjadrovať vulgárnymi prejavmi a agresívnym správaním
- realizácia vo väčších- menších skupinách, ďalej napr. rasistické správanie (podceňovanie, neuznávanie iných rás = Rómovia vs. bieli, čierny vs. bieli)
- u nás: pankáči (rôzne anarchistické akcie)
skinheadi (organizované skupiny zamerané na presadzovanie nacionalizmu, rasizmu)
- ďalšie skupiny: gangy – skupiny menej organizované, ak dosiahnu ekonomické ciele, tak sa rozpadajú
sekty – rôzne druhy, niekedy vyžadujú patologické správanie k svojim členom (na majetku, na zdraví, či rôzne obete)
Mládež sa tak správa, lebo chce vyniknúť, alebo má rodinné problémy; napodobňovanie filmov. Liberálne prostredie môže byť príčinou tiež. Rovesnícke skupiny tiež zohrávajú úlohu. Ďalšou príčinou je chudoba, nezamestnanosť, pomsta – snažia sa dať pocítiť svoju silu, nastrašiť jednotlivcov, ktorý majú vplyv
- na mládež možno vplývať: profylaxiou = neutralizáciou vplyvov- preventívne vyraďovanie nevhodných programov
kompenzáciou = úprava prostredia, v ktorom jedinec vyrastá
OBJEKTÍVNE DÔVODY PATOL: SPR8VANIA MLÁDEŽE
Spriemyselňovanie vo vyspelých štátoch – sústredenie ľudí do zoskupení, ktoré majú aj viac ako 10 mil. obyvateľov; jednotlivé štvrte medzi sebou bojujú (napr. Paríž)
Urbanizácia – sťahovanie ľudí do miest (v meste strácajú zmysel života títo ľudia)
Sťahovanie ľudí do vyspelejších štátov – okrádanie týchto ľudí za prevádzačské služby
Najviac nezamestnaných vo vyspelých krajinách tvorí mládež do 30 rokov – výsledkom postavenia mládeže v spoločnosti je, že 54% recidivistov je v kategórii 15 – 30 rokov
PREVENCIA
- ponúkanie dobrých, správnych vzorov
- propagovanie optimizmu a radosti zo života
- neprehliadanie malých priestupkov
- zamedzenie vysadzovania ľudí zo spoločnosti, aby museli život prežiť ako samotári
Charakteristika Slovenska v oblasti soc. patológie v rámci EÚ
SR má k dispozícii asi 20 000 policajtov a 3000tajných policajtov (robia v civie, majú právomoci). Najčastejšia kriminalita mládeže je odcudzovanie automobilov (8000 ročne), pašovanie potravy, alkoholu, zvierat (koní), cigariet. Česi zo SR pašujú potraviny, pretože sú lacnejšie.
Prevádzačstvo – každý rok sem nelegálne prídu Číňania, Rusi, Ukrajinci,, ktorí tu buď podnikajú alebo idú ďalej na západ (stojí to od 500 – 1000 dolárov)
Prostitúcia – v Bratislave (800-1000,- Sk), Košice a kúpeľné mestá. Na SR sa tým živý asi 3000ľudí. Obchod so ženami v Berlíne (350 báb zo SR)
Drogy – približne 6000 pravidelne konzumujúcich nelegálne drogy. Njaviac je to marihuana, pervitín, heroín, extáza. V bohatších štátoch je obľúbený drahý kokaín, je to droga pre náročných konzumentov (už aj na SR).
8