zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Trnavská univerzita / Pedagogická fakulta / Socialna patologia

 

socialna_patologia.doc (socialna_patologia.doc)

SOCIÁLNA PATOLÓGIA (SP)                                 *1.10.2007

 

- súčasť sociológie

- skúma príčiny negatívnych patologických javov v spoločnosti

- sociálna deviácia (SD)- niektorí stotožňujú SD a SP, ale SD je miernejšie porušovanie

 spoločenského spolužitia ako je to v prípade SP

(SP= fyzicky násilný čin, SD= chodenie za školu)

- obsah SP:         1) Patológia rodiny

        2) Kriminalita

        3) Drogová závislosť, tabakizmus, kofeinizmus

        4) Nezamestnanosť

        5) Chudoba, nedostatok

        6) Patologické hráčstvo

        7) Prostitúcia

        8) Násilie v škole (šikanovanie)

        9) Násilie v rodine

        10) Samovražda

        - patria sem aj rôzne prírodné javy ako povodeň, zemetrasenie, ale aj vojna

 

1) Patológia rodiny (PR)

- veľká časť patologických javov má korene v rodine

- príčinami PR môže byť:        a) nepoznanie partnera → NEVHODNÝ VÝBER

                  → rozdiel v pohľade (názore) na výchovu detí

                b) rozdiely v spoločne zarobených peniazoch

                  → jeden by šetrila a druhý míňal

                c) rozdiel vo využívaní voľného času

                  → jeden sa viac zabáva je spoločenský a druhý nie

- jednotnosť v názoroch ale nemôže existovať

- PR sa prejavuje nejednotnosťou názorov → konfliktné situácie → stresové situácie →

 buď sa manželia dohodnú a dajú si nejaký prísľub, alebo sa dlhodobo ignorujú

 a rozhodnú sa pre rozvod

- manželky častejšie podávajú žiadosť o rozvod

- rozvod je v prvom rade otázka detí a nie rodičov

- najčastejšie dôvody žien pre rozvod:        

1.Alkoholizmus partnera (na alkohole závislí je ten, ktorý za deň skonzumuje aspoň 2  

  veľké pivá alebo 2x2dcl vína alebo 0,5dcl destilátu)

2. Zlé zaobchádzanie partnera s partnerkou, alebo s deťmi

3. Nevera

- najčastejšie mužské dôvody pre rozvod:

1.Neschopnosť manželky postarať sa o rodinu

2. Žiarlivosť partnerky (nevera je dokázateľná, ale vernosť je nedokázateľná)

3. Zlé zaobchádzanie partnerky s partnerom (keď ho partnerka podceňuje,...)

 

- rozvod ale nie je najčastejšia tragédia, rodinný život sa môže ukončiť aj samovraždou

 alebo vraždou

- dieťa bude také, aká je jeho výchova do 5 rokov (niektorí hovoria, že do 3 rokov)

 

2) Kriminalita

= zločinnosť; stará ako ľudstvo samo

- porušovanie právnych noriem možno považovať za:

        1, Priestupok (neosvetlený cyklista) → peňažná pokuta, napomenutie

        2, Prečin (vážnejší priestupok, viac malých priestupkov) → peňažná

           sankcia, nepodmienečná strata slobody  

        3, Trestný čin (vážne porušenie právnych noriem) → podmienečná strata

           slobody ako nepodmienečná strata: 1.

                                 2.     – výchovno-nápravná skupina

                                                          3.          

1.- najmenej  prísna

2. dá sa za vzorné správanie prepustiť

3. tu sú tí, ktorí uväznený do konca svojho života

- typológia páchateľov trestnej činnosti

 → podľa veku: a) detská (juvenilná) trestná činnosť – do 14 rokov

                          b) mladiství- 14 až 18 rokov- „ľudia blízky veku dospelosti“

                          c) dospelý páchateľ- mladý páchateľ od 18 do 24 rokov- majú vo väzení

                              iný režim- častejší šport a nemal by byť v cele s tými, čo opakovane

                              páchali trestnú činnosť  

 → podľa príčin páchania a druhu trestov: a) náhodný páchatelia (vidí nezamknuté auto,

                         otvorené okno,...)

                                               b) príležitostní páchatelia (niekto, kto má

                          hmotnú zodpovednosť zneužíva svoje

                          postavenie)

- kriminológia je veda zaoberajúca sa trestnou činnosťou

- kriminalita sa zaoberá príčinami TČ, druhmi TČ, druhmi pachatelov a prevenciou trestných činností

- kriminalistika sa zaoberá vypátraním páchateľa a trestnou činnosťou

- viktimológia sa zaoberá obeťami trestnej činnosti, je  najzanedbanejšou časťou- existujú

  organizácie, ktoré ochránia obete; obete sú často odškodnené a tie vôbec nepodajú

  trestné oznámenie

- penológia- zaoberá sa výkonom trestu

 

PREVENCIA v oblasti kriminality:

všetci občania štátu by mali byť pred zákonom rovnocenní (ale napr. poslanecká

  imunita to neumožňuje)

v policajnom zbore by mali byť takí, ktorí majú na to schopnosti a mali by ty

  vykonávať správne

skracovanie výkonu trestu na polovicu je pochybné a taktiež amnestia prezidenta

zabezpečiť majetok jednotlivca tak, aby to nemuseli robiť sami (zoznam ľudí, ktorí

   kradli v obchode)

zvýšenie právnej výchovy ľudí

 

3) Drogová závislosť, tabakizmus, kofeinizmus

„Droga je každá látka, ktorá po vpravení do ľudského organizmu zmení činnosť aspoň    

 jedného orgánu.“ WTO

- drogy rozdeľujeme podľa legislatívy:

        - povolené = legálne (alkohol cigarety)

        - zakázané = nelegálne –výroba, predaj a konzumácia sú zakázané

- vzťah človeka k drogám:

        -abstinujúci- drogy nekonzumujú

        -úzus- konzumácia drogy zo zdravotných dôvodov

        -misúzus- konzumácia podľa nálady, na úkor poškodenia orgánu- nie je pod

         kontrolou lekára

        -upúzus- nadmerná konzumácia, ktorá má vyvolať iné účinky, pre ktoré bola

         droga vyrobená

-drogová závoslosť:

        1. psychická- túžba človeka siahnuť po droge lebo spôsobuje príjemné

           zážitky (zabúdanie na zlé, dodáva odvahu)

        2. somatická závislosť- prejavuje sa vo výkonnosti (športovci)

 

PREDPOKLADY VZNIKU DROGOVEJ ZÁVISLOSTI                                 * 8.10.2007

 

1.Existencia drogy

 - kedysi drogy neboli dostupné, preto ich ľudia teda nebrali

2. Účinok drogy

 - pozitívne: tlmenie bolesti, náprava činnosti niektorého orgánu

 - negatívne: negatívne zasahujú do činnosti orgánov, znižujú priemerný vek ,    

    vyvolávajú choroby, narušujú imunitný systém

3. Konzument drogy

 - myslí si, že to má pod kontrolou, ale nemá

 - tendenciu brať drogy majú: -chorí ľudia

                  -ambiciózni ľudia (chcú niečo, no nezvládajú to)

                 -ľudia, ktorí vykonávajú mimoriadne zodpovednú prácu

                  (lekári)

                 -športovci

                 -ľudia, ktorí vyrastajú v prostredí, kde sa konkrétne droga

                  nadmerne konzumuje (alkoholici, fajčiari)

4. Tolerujúca spoločnosť

 - rodičia dospievajúcich detí, ktorí tolerujú alkohol a cigarety u detí s tým, že sú radi, že

   neberú nelegálne drogy

 - rodičia, ktorí pred deťmi každú návštevu ponúknu alkoholickým nápojom

 

ALKOHOLIZMUS

- z arabského al- ka- al = jemná látka

a) pivo (7% - 11% liehu)- najmenší obsah čistého 100% -ného liehu; svetlé majú menej

   alkoholu ako tmavé pivá  

b) vína (16% - 22%)- najušľachtilejšie sú z hrozna; slúžia aj na zvýšenie počtu červených

   krviniek

c) destiláty- rôzne druhy, rôzne technológie výroby

 

-typológia ľudí:

a) abstinent- nikdy nekonzumovali, nepoznajú chuť alkoholu

                  - ten, kto posledné 3 roky nekonzumoval alkoholický nápoj

b) konzumenti- ten, kto pije alkoholické nápoje pre ich chuť a vôňu

c) pijan- ten, kto konzumuje alkoholický nápoj pre jeho účinok najmä na nervovú sústavu

             (zabudnutie, dodanie odvahy)

d) alkoholik- potrebuje určitú hladinu alkoholu v krvi k bežnému existovaniu

 

-typológia podľa spôsobu konzumácie:

alkoholizmus α – mierna konzumácia v odôvodnených prípadoch

alkoholizmus ß – pravidelná, takmer denno-denná konzumácia v malom množstve

alkoholizmus γ – jednorázová nadmerná konzumácia

alkoholizmus ε – pravidelná nadmerná konzumácia; organizmus si vyžaduje alkohol

 

-účinok alkoholu na organizmus:

        -pozitívny:- môžu spôsobovať psychickú vyrovnanosť, bezstarostnosť,

                                        zlepšenie činnosti istého orgánu

        -negatívny:- riziko vzniku závislosti, negatívny účinok na ústnu dutinu

                            (stráca sa schopnosť rozoznávať chuť), žalúdočné vredy,

                            dostáva sa do krvi, pôsobí na nervovú sústavu, pôsobí na

                            obličky a pečeň nepriaznivo  

- alkoholické nápoje majú návykový účinok- pravidelná konzumácia je nebezpečná

- PREVENCIA: -legislatíva- zákaz pre mladších ako 18 rokov

        - zvýšiť tresty tým, ktorí toto pravidlo nerešpektujú

        - nepropagovať alkohol (ani skrytou formou- filmy)

        - zamedziť, aby alkoholické značky neboli sponzormi šport. podujatí a

                            nevystavovali tam svoje reklamy

        - sankciovať tých, ktorí nekontrolujú vek

        - alkoholické nápoje by nemali byť dostupné v predpredajniach potravín a istých

           pohostinstvách

        - vysvetliť ľuďom, že niektoré poznatky o alkohole sú bludy, fámy (napr. alkohol

           zahreje)

        - každé pracovisko by malo byť bez alkoholických nápojov

 

TABAKIZMUS

- prvým spôsobom konzumácie bolo žuvanie; kedysi za to bol trest smrti

- typológia :        

a) Aktívne fajčenie:         1) konzumácia formou cigariet-  výhoda→ krátky čas, bez

                    rituálu; pri čakaní na niečo

                2) formou fajky-  to už je rituál                                                                          

                3) cigary- megarituál; v určitej spoločnosti je nevyhnutné

                     konzumovať cigary

b) Pasívne fajčenie: -vdychovanie splodín, ktoré vznikajú pri konzumácii tabakových

                                 výrobkov→ horšie ako aktívne fajčenie→ organizmus na to nie je

                                 pripravený

- pri horení tabakových výrobkov vzniká niekoľko tisíc škodlivín, najmä nikotín (fr.

 Nicot- popísal zlé účinky škodlivých látok)

- mnohé látky ľudia prehĺtajú a organizmus sa bráni kašľom

- účinky na organizmus: -nebezpečenstvo rakoviny pier

                -ústna dutina → nerozlišovanie chuti

                -rozpad pľúcnych lalokov

                -prienik látok do krvi → zníži sa prirodzený tlak krvi v cievach

                -spolu s alkoholom→ nebezpečné pre tráviace ústrojenstvo

PREVENCIA:

        - obliznutie cigarety po dĺžke, aby sa dechtové lepidlo nespaľovalo→ vylúčenie

          škodlivých látok

        - pri zapaľovaní zápalkou počkať, kým oheň preskočí zo síry na drevo

        - nefajčiť cigaretu do úplného konca

        -zákaz pre mladších ako 18 rokov

        -obmedzenie predajných miest; nesmie sa fajčiť na zastávkach, v reštauráciách,

                   školách

 

- keby sa odstránilo fajčenie všetkých ľudí, zlepšil by sa viac zdravotný stav, než ako to

 dokážu lekári liekmi

 

KOFEINIZMUS

- konzumácia kofeínu napr. v čiernej káve

- účinok na organizmus:

a) pozitívne: - krátkodobo zvyšujú činnosť nervovej sústavy

                - konzumácia čiernej kávy je istý rituál, ktorý ľuďom spríjemňuje život

b) negatívne:- zvýšenie krvného tlaku

                - nadmerná konzumácia sa môže prejaviť ako závislosť

                - nepravidelnosť činnosti niektorých orgánov

                -umelé zvyšovanie výkonnosti

Nelegálne drogy:  

- zákonom zakázané vyrábať, predávať a konzumovať

- medzi faktormi vplývajúce na užívanie drog medzi žiakmi patrí výška vreckového

 a úspešnosť v škole

Poradie drog s najčastejším výskytom na Slovensku:                                       *15.10.2007

1. toluén, 2. marihuana, 3. hašiš, 4. heroín, 5. morfín, 6. ópium, 7. kodeín, 8.kokaín

 

- podľa testov WTO je približne 4% obyvateľov zemegule závislých na drogách- najviac- marihuana 165 mil., amfetamíny 25 mil., kokaín 14 mil., opiáty 13,5 mil., heroín 9 mil.

- PREVENCIA:1. legislatíva- dodržiavanie zákona

                 2. ústavy nie sú postačujúce- tí, ktorím to nakáže súd sa nechcú liečiť a tým

                      narúšajú liečbu (aj ostatným)

 

- spôsob užívania: pichavé látky, rozpúšťadlá a vdychovanie

- účinky: eufória (E), halucinácie (H), omámenie (O), uvoľnenie (U), smiech (S)

- riziko závislosti: + mierne, + + veľké, + + + vysoké

- účinky na organizmus: + zvýšenie mozgovej činnosti, - spomalenie mozgovej činnosti

 

 

ÚČINKY NA                                                                  ORGANIZMUS

SPÔSOB UŽÍVANIA

    CENA DÁVKY

RIZIKO

ÚČINKY DROGY

   Marihuana

-

fajčenie, v jedle

30-50,-SK

+

(H), (U), (S)

Hašiš

-

fajčenie

60-100,-Sk

+

(H), (U), (S)

Heroín

-

     injekčne, fajčenie

1g

800-1200,-Sk

+ + +

(E),

pocit šťastia

Morfín

-

injekčne

 

+ +

(E)

Ópium

-

fajčenie

 

+ +

(E)

Kodeín

-

v liekoch

 

+

bezvedomie

Kokaín

+

šnupanie

1g        

2500-3000,-Sk

+ +

(U),

povzbudenie

Crack

+

fajčenie

  lacnejší ako kokaín

+ + +

  (U), povzbudenie

Barbituráty

-

tabletky

na recept

+

(U)

Amfetamín

+

     injekčne, tabletky

 

+ +

  pocit povznesenia

Pervitín

+

    šnupanie, injekčne

80-100,-Sk

+ +

(H), pocit povznesenia

Ecstazy

 

pilulky

200,-Sk

+

(H), (U)

LSD

 

      známky, tabletky

100-300,-Sk

+ +

 (H) výlevy, extáza

 

Tri skupiny stresov:

I. chemické:- mnoho jedla, málo jedla, cukor, kofeín, soľ, nikotín, smog

II. fyzické:- nedostatok pohybu, zranenia, infekcia, priveľa práce, zlé počasie, poruchy

                   spánku, hluk

III. emocionálne:- strach, konflikty, starosti, sklamanie, pocit viny, nuda, strata

 

NELÁTKOVÉ ZÁVISLOSTI

a) závislosť na počítačoch

- deti sa nehýbu, nechodia von, hry majú na nich často zlý vplyv, dieťa preferuje počítač

 pred pohybom        

b) závislosť na práci

- majú výčitky, keď nič nerobia

c) poruchy príjmu potravy

4) Nezamestnanosť (N)

- nezamestnanosť história zaznamenáva 1. prípady pri priemyselnej revolúcii v Anglicku- ľudí nahradili stroje, výrobky prevyšovali, nemal ich kto spotrebovať → nadvýroba

- vznikla lacná pracovná sila

- nadvýroba spôsobuje obmedzenie výroby → prepúšťanie

- nezamestnaný nemá peniaze a dokáže si zadovážiť len to najnutnejšie

- ďalšia vlna nezamestnanosti v 30. rokoch v ČSR najvyššia miera nezamestnanosti →

  ľudí odchod do zahraničia

- po 1989 (zmena spoloč. zriadenia) sa opäť N objavuje

- v 1990- všetky továrne na výrobu zbraní zavreté→ najväčšie otrasy, ľudia nezvyknutí

 na N reagovali prehnane –samovraždy (nezamestnaných považovali za príživníkov

 a preto sa dostali až do situácie samovraždy)

 

Teórie vysvetľujúce príčiny N:

1. vysvetľuje N ako výsledok technického pokroku- zavedenie stroja do výroby

2. teória transformácie- v postkomunistických štátoch dochádza k predaju štátneho

   majetku

3. neschopnosť človeka presadiť sa na trhu práce: a) je pohodlný → kvôli vlastnostiam

                                                b) nevzdelanci

-typológie (druhy) N:

1) podľa dĺžky trvania                      krátkodobá (max. 6 mesiacov)

                                                         strednodobá (6-12 mesiacov)

                                                         dlhodobá (nad 12 mesiacov)

-dlhodobá N je veľmi nebezpečná pre spoločnosť, treba rýchlo ľudí podporovať

-nezamestnaný majú prebytok voľného času a vykrádajú byty, domy- rastie trestná

 činnosť, rozmáha sa patologické hráčstvo. Znižuje životnú úroveň, mení denný režim,

 stráca sa odbornosť dlhodobo nezamestnaného človeka

-Psychologické prežívanie N:

človek dostane informáciu, že ho prepustia; ak je sám, je to horšie ako keď prepustia

   celý kolektív

prepustený jednotlivci majú potrebu sa pomstiť tým, ktorí ich prepustili

eufória = radosť, že človek získal čas na vykonávanie záľub, koníčkov

intenzívne hľadanie práce; ak prácu nenájde, nastáva situácia, že rezignuje, z podpory

   čo dostáva si odkladá na horšie časy = živorenie

 

2) sezónna (stavebné profesie + veľký príliv prac. Síl počas prázdnin)

   skrytá (nikto nemá presnú evidenciu; skrytý nezamestnaný je ten, kto keď stratí

                  prácu, nežiada ani o podporu, nikde sa neeviduje, žije z úspor, alebo človek

                  prijíma podporu a pracuje (napr. robotníci))

PREVENCIA:

        - úrady práce by mali mať prehľad o voľných prac. miestach a mali by

          rekvalifikovať, nie len evidovať nezamestnaných

        - tzv. burzy práce- nie cez úrady, ale aj osobne

        - ľudia by sa mali pripravovať na také profesie, ktoré by im mali priniesť prácu

- N je sociálny jav, ktorý znižuje životnú úroveň ľudí v štáte, bez ohľadu na to či sú, alebo nie sú

 nezamestnaní (zamestnaní robia na nezamestnaných)

- ekonómovia považujú N. za morálny jav ; menej ako 5% N pre rozvoj ekonomiky je nevyhnutný,

 že si zamestnávatelia môžu vyberať spomedzi viacerých

- sociológovia považujú N. za nezdravý jav spoločnosti, lebo nie je využitý ľudský potenciál

- z hľadiska morálneho je N. zlá

 

N. v rodine sa negatívne prejavuje:

1) vznikajú konflikty medzi rodičmi→ 2) tieto sa potom prenášajú na deti → 3) rodičia nemajú čas

  na výchovu svojich detí

- N. negatívne ovplyvňuje zdravotný stav nezamestnaných a ich rodiny

- tri skupiny ľudí – spôsob hľadania práce môžu realizovať:

a) aktívny jednotlivci – všemožne sa snažia nájsť si prácu, zapájajú rod. príslušníkov

                     - často chodia na úrady práce

b) pasívny hľadatelia – očakávajú, že spol. je povinná nájsť im prácu

c) nezamestnaný využíva zdroje informácii, zúčastňuje  sa na burzách práce, beheventne

   nepresadzuje len seba

- ľahšie N prežívajú: ľudia na vidieku, majú záhrady a tak si môžu sami niečo vypestovať; ľudia,

  ktorí majú viac záujmov; ľudia, ktorých podporuje rodinné prostredie

 

 

5) Chudoba, nedostatok                                              22.10.2007

- sociálny jav, ktorý char. nedostatok financií, mzda a bieda postihnutých ľudí

- chudobný: majú nedostatok financií na jedlo, obuv, oblečenie, kultúrne a športové

  podujatia; keď nemôžu zabezpečiť deťom základné pomôcky do školy

 

Kde hľadať príčiny chudoby?

92% ľudí, ktorí sa rozdeľujú o polovicu bohatstva sveta

87% ľudí, ktorí vlastnia takmer polovicu bohatstva sveta

- skutočne pracovití

- vznikla nerovnomerným rozdelením hmotných statkov v spoločnosti

- teória vysvetľuje chudobu → neschopnosť človeka presadiť sa v konkurenčnom prostredí

- chudoba ktorá je výsledkom transformácii- rozpredaj štátneho majetku

- zvyšovanie blahobytu jednej vrstvy, spôsobuje chudobu inej vrstvy v štáte

Niekoľko druhov pohľadov na chudobu:

1) absolútna chudoba-  stav, kedy človek alebo rodina nedosahuje životný štandard –

   v oblasti stravovania

- absolútny pojem chudoby - nevyjadriteľný

2)  relatívna chudoba – nie len momentálny stav ale aj úspechy z minulosti        

3) subjektívny pocit chudoby – momentálne vnútorné presvedčenie človeka o tom, že

   patrí medzi chudobných ľudí

4) politický pojem chudoby – vyjadruje sa pojmom životné minimum: každý kto

   nedosahuje hranicu životného minima (4000,-Sk na osobu) sa považuje za chudobného

- neberie do úvahy skutočný majetok človeka, možnosť človeka a jeho rodiny prenajímať

 rozličné objekty a neberie do úvahy ani bohatstvo v ktorom žije, možnosti ľudí pestovať

 rastliny alebo chovať živočíchy

- chudobu prežívajú aj ľudia, ktorí: nepoznajú zákony, že majú nárok na sociálne dávky; ktorí sú priveľmi hrdí na to, aby prijali podporu od štátu; postupným rozpredajom svojho majetku sa stávajú nemajetnými- tento druh sa volá skrytá chudoba (niekto kto prijatie chudoby prežíva ako svoju neschopnosť)

Chudobu možno vysvetliť teóriami:

- sociologickým- vysvetľujú chudobu ako výsledok urbanizácie- sťahovanie ľudí za prácou

- funkcionalistickými – vysvetľuje chudobu ako výsledok priemyselnej výroby, že ľudskú prac. silu nahradili stroje

- kresťanskými – predstavitelia týchto názorov argumentujú morálkou, že chudobný človek je čestný a že odmena ho čaká po smrti

 

PREVENCIA:

- legislatíva

- aby tí, ktorí majú v štáte zabezpečovať rešpektovanie zákona boli čestní a dostatočne ohodnotení (aby nemuseli brať úplatky)

- solidárna činnosť jednotlivcov, vytváranie organizácii, ktoré by sa starali o chudobných

- konkrétny región, kde sa nachádzajú takýto ľudia by mal poskytnúť určitú časť financií aj tým najodkázanejším na každú pomoc

Chudoba je odrazom solidarity všetkých občanov

 

 

6) Patologické hráčstvo                                        29.10.2007

- hra ako činnosť- spája ľudstvo už od prvých období vývoja ľudstva

- hra je vo všeobecnosti veľmi užitočná činnosť, ktorá deti pripravuje do kolektívu, učitelia využívajú didaktické hry, dospelí prostredníctvom hier trénujú svoju myseľ

- spoločenské hry sa môžu zmeniť na patologické napr. karty →ak sú len pre zábavu je to v poriadku, ale ak ide už o finančnú výhru hra sa mení na sociálno- patologickú činnosť, na kt. doplácajú aj členovia rodiny

- patologické hráčstvo možno považovať za poruchu správania, ktorá sa prejavuje nutkavou poruchou hrať !!!

- podľa súčasných štatistík: ¾ 16 ročných chlapcov a ½ 16 ročných dievčat má skúsenosti s hazardnými hrami

- človek ktorý prepadol hráčskej vášni stráca kontrolu nad svojím časom, peniazmi a nad sebou samým; hra mu nahrádza aktívny odpočinok a prináša citové vzrušenie → pôsobí veľmi negatívne na mládaž

DRUHY:

1) Automaty→ výherné automaty  (zábavné automaty sú „predohrou“ pre výherné automaty; zábavný automat sa zvyčajne nachádza v objekte, v ktorom sa nachádza aj výherný automat, pričom nemožno vytýčiť, že mladistvý je ovplyvnený výhrou)

a) Zábavné → hráč určí aký bude výsledok

b) Výherné→ je nastavený tak, že hlavným výhercom je majiteľ výherného automatu →90%

- automat možno charakterizovať ako technické zariadenie, ktoré umožňuje hráčovi po zaplatení vkladu primeranú dobu hrať a vyhrávať alebo prehrávať svoje vložené finančné prostriedky

- z hľadiska hry:

        Mincové → hráč vhadzuje mince prípadne žetóny, na konci hry mu automat vydáva

        Kreditné → finančné vklady inkasuje obsluha automatu na základe hry → vypláca

                        výhry

        Elektronické → bez obsluhy riadia celú hru

        Elektromechanické → komunikáciu medzi hráčom a automatom zabezpečuje

                                             elektromechanické zariadenie

- automaty sa inštalujú v miestach, kde je predpoklad návštevnosti, kde sa zákazníci

 stávajú potencionálnymi hráčmi

napr: reštaurácie, bary, ulice blízko SAD, 6S zastávok, cukrárne, vestibul v ŽS (v minulosti)

- na Slovensku je to najbežnejší spôsob hazardnej hry; sú všade dostupné (mestá i dediny), priebeh hry je krátky, kt. umožňuje opakovanie

 

2) Športové stávky → na Slovensku je veľké množstvo stávkových organizácii, kt. používajú domáce či zahraničné zápasy; čím viac je hráčov, tým viac je vyplatených výhier

 

3) Hry a karty → sa hrajú takmer každý víkend v miestnych baroch, vždy ide o finančnú výhru, či už o malé alebo veľké finančné obnosy; prevádzkovateľ zvyčajne diskrétne ponúkne prehrávajúcim pôžičku → samozrejme že nie s malým úrokom; alebo sa hrá o vecné „ceny“ , od najmenších vecí až po dom, chatu či auto..., zvyčajne sa výherca stáva obeťou prehrávajúcich

- kartová hra je spravidla sprevádzaná pitím alkoholu, potom aj správanie hráčov je nevypočitateľné; v istých časoch sa považovali za tak nebezpečné, že neboli povolené v luxusných hoteloch

 

4) Hry v kasínach → hry pre horných 10000,-Sk; v kasínach sa realizujú hry, kt. majú charakter rulety, hry s kockami prípadne iné druhy hier, kt. sa realizujú s veľkým finančným obnosom; kasína majú svoje špecifické pravidlá: napr. dostatočné množstvo peňazí, známi návštevníci majú opäť možnosť diskrétnej pôžičky s veľkými úrokmi

→ najväčší výherca je majiteľ

 

5) Pyramídové hry → na vlastnú adresu dostávajú ponuky a stačí 1 pozitívna odpoveď a stávajú sa potencionálnym hráčom; najbežnejším typom sú stieracie losy, pri kt. ľudia síce môžu získať výhru ihneď, ale ak je nezískajú tak skúšajú ďalej, ďalej,...

 

- štáty síce nepriamo bojujú, ale na druhej strane ich podporujú prijímaním takých zákonov, kt.

  naopak umožňujú prietok a prísun hazardných hier do štátu, mesta či dediny

- výherné hracie automaty možno považovať za výnosné hospodárske odvetvie; na Slovenku je asi

 25 000 výherných automatov, kt. pripravujú hráčov o 4 miliardy ročne pričom z tohto zisku idú 2

 miliardy na dane v štáte; najväčším výhercom v tomto prípade je štát, alebo manipulátor štátneho

 majetku

- na Slovensku je teda relatívne veľká koncentrácia počtu automatov na obyvateľa a najviac sa darí

 majiteľom automatov v tých častiach, kde je najväčšia nezamestnanosť

- herniam sa darí v oblastiach s vysokou nezamestnanosťou  

- patol. hráč verí, že raz vyhrá toľko, že pokryje všetko, čo stratil

 

Gamblér- hráč

1) miluje riziko, hazard

2) jednotlivec, ktorému hra pohltí záujmy a fantáziu

3) človek, kt. raz vyhrá nie je schopný prestať

4) jedotlivec, kt. je schopný riskovať veľké financie

5) človek, kt. medzi vložením a výhrou (prehrou) prežíva veľké napätie, kt. si inak nevie

   spôsobiť

6) hráč, kt. je nepoučiteľný optimista

- súčasnú dobu možno char. ako čas, kedy narastá intenzita, počet hráčov, počet prostriedkov...

- nový hráči hrajú izolovane, na hru sa dlhodobo tešia a vnútorne si svoju činnosť ospravedlňujú tým, že to robia v prospech rodiny

nap. Drogovo závislý nemôže očakávať, že po droge mu niekto vráti peniaze

        Hráč stále verí, že po toľkých prehrách musí prísť výhra → „existuje predsa  

       spravodlivosť“                  

 

 

Predpoklady vzniku patologického hráčstva

a) existencia herní, hracích automatov

b) účinok hry- prežívanie stavov akými je vzrušenie, riziko; chcú získať naspäť peniaze

c) človek sa rozhoduje ako bude tráviť svoj voľný čas

d) tolerujúca spoločnosť; nepodporuje to, ale toleruje

 

Etapy fázy, priebeh patologického hráčstva:

  1. Etapa vyhrávania – človek pociťuje úspech, ak sa mu podarí vyhrať to, čo vložil
  2. Fáza prehrávania – (častejšie prehráva ako vyhráva) stráca finančné prostriedky→

         začína si požičiavať→ nemá to z čoho splácať → stráca dôveryhodnosť ľudí

  1. Strata kontroly – (nie len nad hrou, ale aj nad sebou) sníva o hre napr. aj v práci;

        prostriedky na hru získava aj nelegálne → predáva aj rodinný majetok, často zadĺži

        aj pokolenie ešte nenarodených detí → rodina aj blízky ho začínajú nenávidieť →

        pravdepodobnosť spáchania samovraždy u patol. Hráčov je 10- násobne väčšia ako

        u normálnej populácie

Teórie vysvetľujúce správanie sa ľudí závislých na patol. hráčstve:

  1. Biologické teórie: Ľudia s nedostatkom endorfínu si neuvedomujú, ako to môže dopadnúť
  2. Psychologické teórie: Porucha hodnotovej orientácie- vzrušenie človek povýšil nad všetky

                                                 ostatné hodnoty

  1. Sociologické teórie: Snaha čo najrýchlejšie získať bohatstvo alebo zbaviť sa chudoby

PREVENCIA: -legislatíva- zákaz pre mladších ako 18 rokov

                         -obmedzenie počtu herní zákonmi

                -sekundárna prevencia- ponúknutie iných aktivít voľného času pre ľudí

                         -dostatočne intenzívna reakcia členov rodiny na správanie daného človeka

                  =odmietnutie poskytnutia finančných prostriedkov, kontrola človeka, všímať si

                od útleho veku deti patol. hráčov, či nemajú sklony k tomu tiež; urobiť všetko

                pre to, aby život patol. hráča neskončil samovraždou (zmeniť prácu, bydlisko,

                    oddeliť ho od „spoluhráčov“)

                -zistenie príčiny, prečo to človeka láka

                -liečenie v liečebni

- pre rodinu to môže byť väčšia tragédia ako užívanie drog

 

 

7) Prostitúcia                                                           5.11.2007

(predaj vlastného tela)

- poskytovanie sexuálnych služieb za fin. alebo vecnú odmenu alebo postup v zamestnaní

- môže byť detská, ženská, mužská

- v súčasnosti sa bežný druh prostitúcie niekedy mení na sadizmus alebo masochizmus

- prostitúcia je sociálny jav, ktorý zasahuje do všetkých vrstiev spoločnosti- podľa toho je

 typológia prostitúcie:

1. Verejná: verejné domy alebo popri cestách

2. Príležitostná: keď si chce niekto vylepšiť finančnú situáciu; keď chce niekto využiť náklonnosť

   nadriadeného (šéfa, učiteľa)

3. Realizovaná pomocou „hostesiek, spoločníčok“: Zväčša je to pre bohatých zákazníkov; je

   latentná (utajená, skrytá); človek ktorý ju realizuje je „vážený“, lebo je bohatý

 

- prostitúcia je stará ako ľudstvo samo- v praveku bola úplne bežná, žilo sa v tlupách

- svet prostitúcie je diferencovaný- od zlých podmienok až po luxusné (matky aby zabezpečili

 svoje deti vs. spoločníčky bohatých)

- z činnosti prostitútok profitujú rôzne nelegálne profesie- „ochrancovia“ = pasáci, majitelia

 verejných domov, tí, čo ukecajú baby, aby išli s nimi do zahraničia

TEÓRIE:

1. Biologické: rôzne somatické poruchy; rôzna výkonnosť partnerov

2. Psychologické: sexuálna prelietavosť, potreba zmeniť partnera, výsledok povahových vlastností,

   pohodlnosť, lenivosť, obľuba v luxuse, zameranie na peniaze

3. Sociologické: ako výsledok zlých sociálnych podmienok- chudoby; ako výsledok morálneho

   rozvratu rodiny (ak deti vidia, že to tak funguje, tak nemusia mať zábrany)

Prístup štátnych orgánov k prostitúcii:

a) Abolistický: prostitúcia sa toleruje, trestajú sa následky (šírenie pohlavných chorôb, kriminalita- predaj ľudí či zneužívanie ľudí na takýto účel)

b) Reglementačný: U nás za socializmu; prostitúcia je zakázaná a trestaná, verejné domy neexistujú (ale jasné že sa našlo...)  

PREVENCIA:

- v legislatíve- pohlavný styk s mladším ako 15 rokov neprístupný; nesmie sa ani pred takýmito deťmi rozprávať o sex. skúsenostiach

- by sa mala týkať všeobecnej kultúrnej vyspelosti- vzájomné správanie sa ľudí medzi sebou

- zákaz nejakých propagovaní ochranných prostriedkov na školách

- informovanosť aby nedochádzalo k nechcenému tehotenstvu, potratom alebo k vraždám novorodencov

- bolo by potrebné urobiť z tejto činnosti profesiu, kde by boli poskytovatelia pravidelne lekársky kontrolovaný

 

8) Násilie v škole (šikanovanie)                                                  12.11. a 19.11.2007

ŠIKANOVANIE

- uskutočňuje sa v rámci rovesníckych skupín

- je to násilné správanie sa jednotlivca alebo skupiny namierené proti jednotlivcom

Predpoklady vzniku šikanovania: - existencia šikanovania; osoba šikanovaného;

                                          tolerujúce prostredie

- je to trestná činnosť, ale veľká časť šikanovania zostáva utajená

1) Častejšie je šikanovanie skupinové ako jednotlivcom → skupina si vyhliadne nejakú obeť, kt.

  nemá prílišnú podporu zo strany rodičov (napr. kvôli zamestnaniu, obeť vyniká v škole...); je

  častejšie aj preto, lebo v skupine sa aj slabší cítia silní a pretože zabezpečuje anonymitu iniciátora

2) Individuálne šikanovanie → spôsobené tým, že šikanovateľ pochádza z rodiny, kde je násilie

   bežné, alebo sa násilie uskutočňuje na deťoch alebo medzi rodičmi

3) šikanovanie sa môže realizovať aj vďaka tolerancii prostredia:

         školské- veľmi ťažké odhaliť, ak učiteľ zaobstaráva len vyučovanie, nezaujíma sa

   o problémy žiakov. Základnou prekážkou úspešnej prevencie šikanovanie v škole je to, že

   pedagógovia so žiakmi nekomunikujú, strážia si svoje hierarchické postavenie a nevychovávajú

   žiakov. Škola nemôže úspešne realizovať prevenciu, lebo učitelia nie sú pripravený na odhalenie

   šikanovaných žiakov, a ak ho aj náhodou objavia→ napomenutie, nedáva sa to na políciu (v

   prípade trestného činu)

         rodina- zlý príklad v rodine, niekedy sú deti k násiliu dokonca vedené. Násilní rodičia = násilné deti; ustráchaný rodičia = ustráchané deti; nekompletná rodina tiež môže vieš k násiliu v škole

         rovesnícka skupina- orientovaná na protispoločenskú činnosť- bandy, skupiny, ktoré z nudy skúšajú odolnosť spolužiakov a po zlomení odporu, stávajú sa predmetom šikanovania

         správanie politikov, novinárov, redaktorov – propagujú násilie ako spôsob presadzovania záujmov, v spoločnosti nie sú chránení slabí, bojazliví a neúspešní

 

Najčastejšie príčiny šikanovania:        - snaha získať moc, snaha získať bohatstvo, vynútiť si rozličné služby, získať výhody, negatívne povahové vlastnosti ľudí, ktoré túžia ubližovať iným, neschopnosť vyplniť voľný čas užitočnejšími aktivitami

 

Charakteristika agresorov:        - človek, ktorý má vrodené predpoklady pre správanie (cholerik); ktorého výchovu rodičia zanedbali; ktorý vyrastal v konfliktnom prostredí (rodičia ho bili); ktorý vyrastal v rodinnom prostredí kde bolo násilie podporované; ktorý nemôže v rodinnom prostredí presadiť svoj názor, žiť podľa svojich predstáv kvôli obavám z rodičov (násilne sa správa a kompenzuje si toto na obeti); ktorý chce zabávať svoje okolie; telesne zdatný jednotlivec, ktorý svoju silu využíva na fyzické násilie; násilníci sú ľudia s vysokým stupňom sebavedomia, ktorí určitú dobu vo svojom živote trpia pocitom menejcennosti (napr. od rodičov), alebo závidia spolužiakom ich rodinné prostredie

 

Typológia agresorov:        - primitívny, tupý, vulgárny, ktorý šikanuje fyzickou silou

                        - slušný, kultivovaný, so sadistickým zameraním- bolesť iných

                          mu spôsobuje potešenie

                        - dobrodruh, človek, kt. šikanuje pre zneváženie druhého

 

Šikanovaný žiak:         - obeťami sú  ustráchané deti, kt. sa s týmito vlastnosťami narodili

- pomalé, ťažkopádne; fyzicky nedostatočne vyvinuté

- deti so zníženým intelektom, s oneskoreným duševným

  vývojom, telesne postihnuté

- deti, tk. nemajú dostatočnú podporu rodičov

- deti inej národnosti a farby pleti

- precitlivelé, sa stávajú ľahkou zábavou

- deti, kt. neboli doma vedené k samostatnosti

- deti, kt. učiteľ venuje väčšiu pozornosť

 

Spôsoby šikanovania: - fyzické násilie (bitky)

  1. verbálne (ohováranie, vyhrážanie,..)
  2. šikanovanie spôsobom brania si predmetov nepatriacich agresorovi
  3. pokazenie práce a činností od agresora

 

 

Šikanovanie môže byť:- krátkodobé- pomsta

  1. dlhodobejšie – dovtedy, dokiaľ sú podmienky
  2. rodina môže byť šikanovaná od školy až po robotu v určitom regióne

Najhoršie následky: - fyzická bolesť; pocit trvalej bezmocnosti; pocit otrockej závislosti na agresorovi; pocit strachu z ďalšieho šikanovania; prejavy na zdravotnom stave → poruchy spánku, zvracanie..., vytváranie depresií → vplyv na úspešnosť v škole

 

Šikanovanie v škole:

1) úloha pedagóga a školy: - pedagóg si musí všímať násilníkov aj tých, kt. môžu byť obeťou šikanovania. Pedagóg pri odhaľovaní šikanovania nesmie zverejniť osobu šikanovaného, musí spolupracovať s rodičmi, vytvoriť autoritu, aby bol dôveryhodný v prípade trestných činov spolupráci s políciou. Pri odhalení vinníka nekompromisne potrestať, nezľahčovať šikanovanie.

2) úloha rodičov: - rodičia agresora nesmú zľahčovať správanie svojho dieťaťa. Rodičia agresora aj šikanovaného by mali citlivo reagovať na náznaky šikany. Rodičia by mali mať dôveru detí, aby sa o šikanovaní dozvedeli

 

PREVENCIA:

- vytvoriť v spol. podmienky, aby násilie nebolo propagované a tolerované

- vytvoriť v štáte toľko policajných miest, aby mala ľudí na zabezpečenia prevencie

  násilia

- vytvoriť nápravné zariadenia, kt. nebude možné hocikedy opustiť

- pripraviť pedagógov na tento druh násilia a dať im právomoci na potrestanie agresorov

- vytvoriť v školách také prac. podmienky, aby sa učiteľstvo stalo atraktívne aj pre mužov

- vytváranie záujmových centier pre žiakov

- znížiť počty žiakov v triede

 

Druhy šikanovania: medzi žiakmi navzájom, učitelia- žiaci, žiaci- učitelia, riaditeľ- žiaci, riaditeľ- učitelia, žiaci- riaditeľ, učitelia- riaditeľ, rodičia- riaditeľ, učiteľ- učiteľ

 

Násilie môže mať aj iný char. ako šikanovanie → neobjektívne hodnotenie vedomostí žiakov ako výsledok rozdielneho sociálneho postavenia žiakov, netolerantnosť pedagógov voči ostatným žiakom a ich znevažovanie pred žiakmi, nedostatočne rozpracované formy spolupráce učiteľov s rodičmi, príčinou je až reakcia žiakov na prílišné dodržiavanie škol. poriadku učiteľmi, výsledkom protestu, bezperspektívnosti v budovaní života a zamestnanosti mládeže.

 

PREVENCIA šikanovania v podmienkach školy:

Je potrebné, aby bol pedagóg dostatočne citlivý, vnímavý na potreby žiaka- môže mu

   vysielať skryté volanie o pomoc (pohyb v blízkosti kabinetov, zhoršenie známok,

   väčšia uzavretosť,...), v snahe vyhnúť sa zlému okoliu, že bude znevažovaný. Chodí

   posledný na hodinu, žiak trávi čas individuálne, jednotlivci = smutný, žiak keď je

   vyvolaný, tak naň pokrikujú.

 

Aby pedagóg zistil a posúdil priebeh šikanovania, postavenia žiakov voči

   šikanovanému, v 2 etapách (stupňoch):

        a) v začiatkoch- sú ochotný svedčiť, agresori ešte nemajú takú podporu a ani sa ich

            zvyšok triedy neobáva

        b) keď už dlhšie trvá- šikanovaný nevyhľadáva učiteľov, stotožnil sa s tým, že

           nedostane podporu. Smútok zdôvodňuje klamstvami, podobne sa správajú

           spolužiaci, zakrývajú šikanovanie, obeť je izolovaná, obviňovaná, že si sama

           spôsobila tento stav. Atmosféra je napätá, plná strachu- tu je už vyšetrovanie

           zložité

posúdiť stupeň násilia, ktorý sa v triede uskutočňuje

        - násilie: charakter násilnej činnosti; nezámerné; miernejšie; brutálnejšie prejavy

        -posúdiť či je to násilie jednotlivca voči jednotlivcovi alebo skupiny

Posúdiť dĺžku, za ktorú to šikanovanie prebieha – ak je to dlhšie tak účastníci

   a svedkovia agresie akceptujú násilie šikanovateľa

Posúdiť počet priamych účastníkov, počet svedkov (abzvlášť nebezpečné ak je 5 a viac

   agresorov /obetí)

 

Uvedených 5 krokov možno považovať za veľmi dôležitých pre odhalenie a posudzovanie úrovne šikanovania v triede. Keď je evidentné, že násilie existuje tak začne prebiehať vyšetrovanie, ktoré je dvojaké:

  1. buď sa vyšetrujú len účastníci→ agresor a obeť
  2. zapojí sa celá trieda → individuálne vyšetruje obete, svedkov, agresorov

Ako vyšetrovaciu metódu by mal použiť rozhovor presne pripravený. V rozhovore nesmie bagatelizovať náznaky obete, musí ju presviedčať o možnostiach ochrany.  Potom sa pristupuje k tretiemu kroku čo je náprava vzniknutého stavu- dvoma metódami:

  1. metódou vonkajšieho nátlaku- učiteľ použije svoju právomoc
  2. metóda zmierenia sa násilníka a obete- predpokladá zmenu vzájomných vzťahov na základe    

          vysvetlenia si dôvodov šikanovania

 

 

 

9) Násilie v rodine

Spôsoby násilia:        1) Týranie

                2) Zneužívanie

                3) Zanedbávanie

1) Týranie

- môže mať charakter:        -telesného týrania- surové, hrubé telesné zaobchádzanie

 s dieťaťom, ktorému spôsobuje duševné útrapy a telesné utrpenie; realizuje sa bitkou či

 odmietaním stravy

                        -citové týranie - koncentrovaný útok dospelého na dieťa

 ktorému poškodzuje sebahodnotenie a negatívne pôsobí na vývoj dieťaťa

                        -systémové týranie – spôsobené napr. bolestivým liečením-

 rodičia sa snažia takto dieťa zastrašiť; formou neprimeranej práce, sexuálne turistické

 aktivity; neprimerané násilné správanie jednotlivca voči jednotlivcovi

 

2) Zneužívanie

- zneužívanie detí, aby rodičia získali prídavky – slúžia na alkohol,...

- realizované neprimeranou prácou, na zárobkovú činnosť- žobranie

- zneužívanie detí v rámci rodiny- pre sexuálne účely

 

3) Zanedbávanie

- nedostatok v zdravotnom, sociálnom, telesnom, emocionálnom prejave rodičov voči

 deťom

zdravotné zanedbávanie- v neprimeraných podmienkach – stravovanie, veľkosť bytu, nedostatočné poskytovanie ošetrovania, podcenenie rodičov choroby dieťaťa

sociálne zanedbávanie- nedostatočný záujem rodičov vychovávať a vzdelávať deti, nedostatočná kontrola dochádzky žiakov do školy, nedostatočná spolupráca sa školou, negatívne výchovné pôsobenie rodičov

telesné zanedbávanie- nedostatky v oblečení, obutí, hygiene či stravovaní

emocionálne zanedbávanie- zanedbanie prejavov lásky, náklonnosti rodičov voči deťom, bezcitní či vypočítaví

 

Príčiny týrania, zneužívania a zanedbávania:

- niektorým rodičom sa narodia deti postihnuté- izolujú ich od prostredia, nechajú ich

 výchovu niekomu inému

- vrodená agresivita rodičov- spôsobujú týranie detí

- alkoholizmus jedného alebo oboch rodičov či iná (drogová) závislosť

- výsledok príslušnosti rodičov k nejakej sekte- obeť, aby boli akceptovaný v sekte

- spôsoby správania rodičov, ktorí sú v neustálom strese, preťažený prácou; obavy zo

 straty zamestnania

 

NÁSILIE, AGRESIVITA, HOSTILITA V SPOLOČNOSTI

- násilie je uplatňovanie sily niekomu alebo niečomu čo nám stojí v ceste pri realizácii

 našich túžob

- násilie chápeme ako: 1) odporujúce a odmietajúce právo

                       2) činnosť s oslobodzujúcim účinkom- reakcia na predchádzajúce násilie

- v 20. stor. bolo úmyselne zabitých toľko ľu+dí, koľko nebolo za predchádzajúcom 19. stor. → STOROČIE NÁSILIA, AGRESIVITY  

Agresivitu môžeme chápať ako tendenciu k ničeniu alebo poškodzovaniu nejakého objektu so snahou ublížiť človeku alebo poškodiť mu majetok. Je spájaná s afektom hnevu, môže mať pôvod v dedičných vlastnostiach človeka alebo môže byť naučenou činnosťou, ktorou človek zastrašuje alebo vydiera okolie

Hostilita- všeobecne nepriateľský postoj k ľuďom alebo voči spoločnosti ako celku. Môže sa prejavovať ohováraním, nepriateľstvom, závisťou, zámerným spôsobovaním problémov iným ľuďom

 

-agresívne správanie majú ako vrodenú         vlastnosť aj zvieratá- je to súčasť ich inštinktívnej

 výbavy, ktorou sa snažia zastrašiť alebo získať výhody pre seba

- agresivita vzniká vtedy, keď nemôžeme dosiahnuť určitý cieľ, pretože sa nám do cesty

 postaví prekážka, vznikne frustračná situácia, ktorá prerastá do napätia a ďalším

 stupňovaním sa prejaví buď ako agresia alebo ako regresia – ústup požiadaviek

- agresia môže byť aj výsledkom nedostatku lásky, môže byť aj výsledkom zneužívania

 (ekonom., prac.), môže byť aj výsledkom frustrácie (napr. počas skúškového)

 

Klasifikácia agresie:

Agresia = krátkodobá odpoveď na konfliktnú situáciu, ktorá je spojená s vonkajším efektom (môže byť búrlivá a nespravodlivá)

POTLÁČANÁ agresia- človek sa ovláda, je vychovaný, neprejavuje ju navonok

SLOVNÁ agresia – môže mať formu hrubého vyjadrovania alebo písania

     neopodstatnených sťažností

Agresia proti veciam, zvieratám – predstupeň k tomu, že sa začne prejavovať k ľuďom

Agresia voči ľuďom – najprv voči deťom, potom k tým, ktorý sa môžu brániť; ujma na

    zdraví

Bilančná agresia – niekto sa snaží zlikvidovať svedkov trestných činov- vražda

Autoagresia – agresívne správanie voči sebe samému, má dve podoby:

        a) sebapoškodzovanie

         b) pokus/ zrealizovanie samovraždy – môže to byť duševne chorý človek, alebo

            samovražda ako výsledok bilancie v spoločnosti – človek si uvedomí, že je

             v nejakej situácii, v ktorej nechce byť, ale je nemenná

Psychické týranie na pracovisku

- systematický cieľavedomý a opakovaný útok na 1 osobu

- môže ho realizovať riadiaci pracovník, spolupracovníci alebo jednotlivec

- môže sa vyskytnúť aj v domácnosti

- realizuje sa degeadizujúcimi prístupmi, nadmernou kritikou, zosmiešňovaním, izoláciou

 spravidla bez svedkov→ činnosť ťažko dokázateľná

- psychológovia ho vysvetľujú neschopnosťou komunikovať alebo snahou získať výhody

 na úkor iného človeka

realizácia psychického týrania na pracovisku:

útok prostredníctvom organizačných postupov- preradenie na inú, horšiu prácu

 (pracovisko) alebo v zadávaní nevhodných, ponižujúcich úloh

sociálna izolácia- určitá skupina sa nebude baviť s jednotlivcom (8 hod. sa nemá s kým

 baviť) – krutý spôsob ignorácie jednotlivca  

útok na súkromie konkrétneho človeka- útok na deti jednotlivca (slovné poníženie),

 zosmiešňovanie konkrétnych hendikepov, ktoré má ten človek

fyzicky útok vo forme insulacie

útok proti politickým, náboženským alebo iným presvedčeniam človeka- podceňovanie

 na základe týchto vecí

krik, nadávky, používanie ponižujúcich prezývok, hanlivých nápisov, veršov

ohováranie- znevažovanie konkrétnej osoby alebo jej rodinných príslušníkov

 

- násilie štátnych úradníkov voči väčšine obyvateľov štátu – prijímajú zákony, ktoré

 nevyhovujú väčšine občanov

- z hľadiska organizovaného násilia môžu vznikať sériové vraždy ako nepriateľské

 postoje skupín k vládnucej moci

 

VPLYV MASMÉDII NA NÁSILIE

- TV prijíma násilie buď v skrytej podobe (ukážky počas televíznych novín) alebo vo

 otvorenej podobe (rôzne rozprávky, kde sú osoby prezentované ako násilníci a zlo sa

 akceptuje ako primeraná riešenie vzniknutej situácie )

- v súčasnosti sú niektoré aj príliš násilné programy prezentované po 22.hodine

-internet- dôležitý zdroj, rýchle získavanie informácii

-časopisy- niektoré sa určitej vekovej kategórii predávať nesmú

 

PREVENCIA::

-rešpektovanie právnych noriem, ktoré vymedzujú násilie

-spoločnosť by mala byť reprezentovaná kultúrnymi ľuďmi, ktorí majú toľko vnútornej

 sily, ktorí sa na verejnosti agresívne nesprávajú→ nepodnecujú ostatných

-nesprávať sa podľa hesla „čo nie je zakázané, všetko je povolené“

-existencia inštitúcii, ktoré sa snažia znepriatelené strany zmieriť (ešte pred súdom)

 

Teórie agresivity:

1. Biologická t. - agresivitu vysvetľuje ako impulzívne správanie spôsobené syndrómom hyperaktivity, alebo násilie môže byť spôsobené nedostatkom serotínu- emoc. Reakciami sa prejavuje jej nedostatok

2. Psychické vlastnosti jednotlivcov – v prípade introvertov to môže byť nahromadená zlosť, ktorá prerastie v nekoordinované správanie. Extroverti zväčša násilie použijú v sebaobrane, majú kritické nazeranie na iných. Znížený stupeň kontroly = cholerický temperament; porucha intelektu človeka, správanie človeka v depresívnych stavoch, psychopat , ktorý všetko rieši hlučným napádaním iných ľudí

3. Sociálne t. – sú dané životným štýlom jednotlivca. Existujú ľudia, ktorý neuznávajú rodinné hodnoty ani medziľudské vzťahy. Vplyv spoločenskej skupiny alebo kríza generačných vzťahov

 

Typológia páchateľov:

dezorganizovaný – podpriemerná inteligencia; málo kontaktov s ľuďmi

organizovaný – s priemernou až nadpriemernou inteligenciou, s vysokým sociálnym

  statusom, agresívne sa správa pod vplyvom situačného stresu a zriedkavo býva

  podozrievaný z trestnej činnosti

deviantný – osvojí si agresívne správanie skupiny, ktorej je členom

mentálne retardovaný – človek so zníženou rozumovou schopnosťou, ktorý si  

  neuvedomuje následky svojho správania

 

Násielie je realizované na ženách

týranie žien resp. znevýhodnenie dievčat – sú inak vychovávané ako chlapci- ak niečo

  urobí chlapec, je to dobré. Na dievčatá sú kladené iné podmienky – tradícia → potom

  sa mnoho žien chce emancipovať

násilie sa môže realizovať ako skrytý druh domáceho násilia v malom veku- zo strany

  manžela detí

násilie na pracoviskách – charakter obťažovania, znevýhodnenia (menšie platy, nemôže

   postúpiť na lepšie miesto)

sexuálne zneužívanie- aj v rodine

prostitúcia- veľká časť prostitútok nechce vykonávať túto činnosť

Zo všetkých druhov násilia je najlatentnejšie domáce násilie a mnoho žien je ochotné kvôli zabezpečeniu rodiny toto násilie trpieť.

 

 

 

10) Samovražda                                                               3.12.2007

Samovražednosť/ suicidium

- samovražedné správanie je výnimočné, lebo je to trestný čin a zároveň páchaný na sebe

  samom

- z hľadiska pohlavia najčastejšie príčiny:

u žien: zlé medziľudské vzťahy, u mladých sklamanie v láske, u starších rozpad rodiny

u mužov: konflikt na pracovisku, chudoba v rodine, ktorí by mali byť živiteľmi, zlé medziľudské vzťahy medzi manželmi

- z hľadiska povolaní: najčastejšie lekári – ich omyl znamená smrť = výčitky svedomia

- percentuálne najčastejšie páchajú samovraždu obyvatelia veľkých miest → faktory,

  ktoré pozitívne vplývajú na spáchanie samovraždy: život na vidieku- čo tomu povedia

  ľudia; náboženské založenie; život v manželstve- členovia si pomáhajú

Štatisticky samovražda je 3. najčastejšou príčinou úmrtia ľudí vo veku 15- 45 rokov. Na svete sa odhaduje, že približne toľko ľudí spácha samovraždu, koľko je úmrtí v automobilových nehodách = 500 za rok.

 

SKUPINOVÉ SAMOVRAŽDY

Spôsobené spravidla ako presvedčenie ľudí, že prinášajú nejakú obeť alebo je reakcia na splnenie požiadaviek vodcu, ktorý túto obeť vyžaduje

 

TYPOLÓGIA SAMOVRÁŽD

1) altruistického charakteru – niekto obetuje život za záujmy iných ľudí, skupín, národa

2) demonštratívne správanie – niekto nesúhlasí sa zmenou spoločenského správania

3) výsledok nátlakového správania – keď ho už nemôže vydržať zaoberá sa touto myšlienkou – sú inak riešiteľné

4) bilančná samovražda – človek zbilancoval svoj život a prišiel na to, že perspektíva je nulová a kvôli tomu sa zabije

 

POKUS O SAMOVRAŽDU = „volanie o pomoc, posledné naznačenie okoliu, že ak sa stav nezmení, uskutoční sa“

- u žien oveľa častejšie hovoríme o pokusoch

- ale ak sa u mužov nepodarí samovražda, z pocitu hanby to skúsia znovu chcú to „dotiahnuť do konca“

 

- samovražednosť je vedomé a úmyselné ukončenie vlastného života

- pol milióna ľudí ročne na zemi spácha samovraždu, je tak stará ako samo ľudstvo

- v súčasnosti sa vyskytuje aj vo vyspelých aj v málo rozvinutých štátoch

 

VPLYVY PÔSOBIACE NA SAMOVRAŽEDNÉ KONANIE ĽUDÍ:

1) sociodemografické – týkajú sa veku, pohlavia a početnosti ľudí (koľko je členov

   rodiny)

2) psychiatrické onemocnenia – človek si neuvedomuje následky konania ani sa mu nezdá, nepredvída, že by sa to tak mohlo skončiť

3) psychosociálne vplyvy – strata rodičov po autonehode, pohlavné zneužívanie,

4) dedičné vplyvy – jednovaječné dvojčatá

5) samovražda ako nespokojnosť človeka v starobe, zlé manželské vzťahy, a zlý zdravotný stav

 

Najčastejšie príčiny suicidného konania podľa veku:

deti predškolského veku – neuvedomelé správanie rodičov (matky sa deťom vyhrážajú: si zlý, neposlúchaš ma, hodím sa pod vlak = vydieranie, pocit krivdy v rozdielnej výchove súrodencov)

školopovinný žiaci – žiaci I. stupňa (najčastejšie pre zlý prospech, nechcú sklamať rodičov, chcú sa vyhnúť sankciám za zlé vysvedčenie)

školopovinné deti – žiaci II. stupňa od 10 -15 rokov (prvé skúsenosti s láskou a jej odmietnutie povýšia na samovraždu; deti ktoré sú neprimerane trestané; deti, ktoré sú rovesníckymi skupinami odmietané)

15- 18 ročný ľudia – najčastejšie páchajú samovraždu či už pokusmi alebo zrealizovaním (ich dôvody: odvrhnutá láska, u dievčat je to sklamanie v priateľke; u chlapcov je to snaha upútať pozornosť aj takýmto spôsobom)

od 18- 60 rokov – zamestnaný (príčiny: prepustenie z práce, dlhodobá chudoba, živiteľ rodiny z pocitu hrdosti vyrieši problém siahnutím si na život); ľudia v dôchodkovom veku (pocit samoty, reakcia na presun do domova dôchodcov, vážna zdravotné problémy spojené s bolesťami = myšlienka eutanázie)

 

ŠTATISTIKY:

- v Európe z 1000 zomrelých najviac tvoria obyvatelia Fínska

- na druhom mieste sú Rakúšania

-  najmenšia samovražednosť je v Taliansku (majú bezstarostné nazeranie na život)

 

SPÔSOBY REALIZOVANIA

1, u detí obesením (na povale, v lese, na kľučke)

2, skok z mosta, či z vysokého poschodia budovy

3, u žien najčastejšie otravou liekmi na spanie

4, u mužov skôr skokom pod vlak či zastrelením

 

TEÓRIE VYSVETĽUJÚCE SUICIDNÉ SPRÁVANIE

1, teória agresívneho správania (človek ktorý častejšie rieši problémy agresívne, má tendenciu aj sebe ublížiť)

2, ľudia ktorí prežívajú často úzkosť majú tendenciu siahnuť si na život

3, teória zlého rodinného zázemia v čase, keď bol človek dieťaťom, mohlo ho tak poznamenať, že v dospelosti môže spáchať samovraždu

4, samovražda ako reakcia na záťažovú situáciu (napr. bezvýchodiskový stav, do ktorého sa on alebo rodina dostala- nezamestnanosť)

5, samovražednosť ako duševná porucha (napr. schizofrénia)

6, samovražednosť je výsledkom poruchy pudu sebazáchovy, ktorý má človek od narodenia

 

PREVENCIA

- prirodzená starostlivosť okolia o ľudí úzkostlivých alebo agresívnych

- nevystavovať organizmus neprimeranej záťaži v rodine alebo zamestnaní

- zabezpečiť, aby každý človek mal určité životné istoty (primerané mzdy, nárok na prácu)

- aby ľudia neodkladali riešenie konfliktných situácii v rodine alebo na pracovisku

 

Patoologické správanie mládeže                                10.12.2007

- skupina ľudí čo nie sú už deti, ale ešte nie ani dospelí

- všetkými možnými spôsobmi dávajú najavo, že už nie sú deti, napodobňujú dospelých (konzumáciou omamných látok, či trestnou činnosťou)

- úteky z domu, aj keď nevedia kam- je to určitý prostriedok sebaobrany proti neprimeraným požiadavkám rodičov, alebo pri rozvode...

- 2. skupinou prejavov sa môže vyjadrovať vulgárnymi prejavmi a agresívnym správaním

- realizácia vo väčších- menších skupinách, ďalej napr. rasistické správanie (podceňovanie, neuznávanie iných rás = Rómovia vs. bieli, čierny vs. bieli)

- u nás: pankáči (rôzne anarchistické akcie)

           skinheadi (organizované skupiny zamerané na presadzovanie nacionalizmu, rasizmu)

- ďalšie skupiny: gangy – skupiny menej organizované, ak dosiahnu ekonomické ciele, tak sa rozpadajú

                      sekty – rôzne druhy, niekedy vyžadujú patologické správanie k svojim členom (na majetku, na zdraví, či rôzne obete)           

Mládež sa tak správa, lebo chce vyniknúť, alebo má rodinné problémy; napodobňovanie filmov. Liberálne prostredie môže byť príčinou tiež. Rovesnícke skupiny tiež zohrávajú úlohu. Ďalšou príčinou je chudoba, nezamestnanosť, pomsta – snažia sa dať pocítiť svoju silu, nastrašiť jednotlivcov, ktorý majú vplyv

- na mládež možno vplývať: profylaxiou = neutralizáciou vplyvov- preventívne vyraďovanie nevhodných programov

                           kompenzáciou = úprava prostredia, v ktorom jedinec vyrastá

OBJEKTÍVNE DÔVODY PATOL: SPR8VANIA MLÁDEŽE

Spriemyselňovanie vo vyspelých štátoch – sústredenie ľudí do zoskupení, ktoré majú aj viac ako 10 mil. obyvateľov; jednotlivé štvrte medzi sebou bojujú (napr. Paríž)

Urbanizácia – sťahovanie ľudí do miest (v meste strácajú zmysel života títo ľudia)

Sťahovanie ľudí do vyspelejších štátov – okrádanie týchto ľudí za prevádzačské služby

Najviac nezamestnaných vo vyspelých krajinách tvorí mládež do 30 rokov – výsledkom postavenia mládeže v spoločnosti je, že 54% recidivistov je v kategórii 15 – 30 rokov  

 

PREVENCIA

- ponúkanie dobrých, správnych vzorov

- propagovanie optimizmu a radosti zo života

- neprehliadanie malých priestupkov

- zamedzenie vysadzovania ľudí zo spoločnosti, aby museli život prežiť ako samotári

 

Charakteristika Slovenska v oblasti soc. patológie v rámci EÚ

SR má k dispozícii asi 20 000 policajtov a 3000tajných policajtov (robia v civie, majú právomoci). Najčastejšia kriminalita mládeže je odcudzovanie automobilov (8000 ročne), pašovanie potravy, alkoholu, zvierat (koní), cigariet. Česi zo SR pašujú potraviny, pretože sú lacnejšie.

Prevádzačstvo – každý rok sem nelegálne prídu Číňania, Rusi, Ukrajinci,, ktorí tu buď podnikajú alebo idú ďalej na západ (stojí to od 500 – 1000 dolárov)

Prostitúcia – v Bratislave (800-1000,- Sk), Košice a kúpeľné mestá. Na SR sa tým živý asi 3000ľudí. Obchod so ženami v Berlíne (350 báb zo SR)

Drogy – približne 6000 pravidelne konzumujúcich nelegálne drogy. Njaviac je to marihuana, pervitín, heroín, extáza. V bohatších štátoch je obľúbený drahý kokaín, je to droga pre náročných konzumentov (už aj na SR).  

 

 

 

 

8