Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / fonetika, fonologia, lexikologia
uvod (01_uvod.doc)
Fonetika, fonológia, lexikológia
Lingvistika – veda o jazyku
- predmetom lingvistiky je jazyk, jeho štruktúra, vzťah jazyka k mysleniu, vzťah jazyka a spoločnosti
- lingvistika je internacionálny termín, slovenským termínom je jazykoveda, ktorý je kalkom (doslovný preklad) z nemeckého termínu Sprachwissenschaft
- pri výskume jazyka sa využiva synchrónny a diachrónny prístup
- synchrónny prístup: predstavuje výskum jazyka v jeho súčasnej podobe, prípadne stav jazyka v niektorom z jeho vývinových období, napr. stav jazyka v 13. storočí = synchrónna lingvistika
- prierez vývinom jazyka je predmetom diachrónnej lingvistiky (včímame si napr. jeden jav na pozadí 13.,14.,..stor.)
- historicko – porovnávacia jazykoveda – indoeuropeistika
- zaoberá sa pôvodom, vývinom jazykov a príbuzenskými vzťahmi medzi nimi
- jej zakladateľmi sú: Franz Bopp (Nemec), Razmus Rask (Dán), Jakob Grimm (Nemec) – pôsobili na začiatku 19. stor., v ktorom vzniká aj všeobecná jazykoveda, ktorá skúma vývin a stavbu jazyka, hl. predstaviteľom bol Nemec Wilhelm von Humbaldt
- koncom 19. stor. sa kreuje (vytvára) mladogramatická škola, ktorej bol hlavným predstaviteľom Karl Brugmann
- sústredili sa na fonetické otázky, najmä na hláskové zmeny
- v cisárskom Rusku sa v 19. stor. formujú dve školy:
- Moskovská (predst. Fortunatov)
- Kazanská (predst. Badouin de Courtney) – rozdelil fonetiku a fyziofonetiku (dnesšná fonetika) a psychofonetiku (dnešná fonológia)
- synchrónny výskum jazyka spustil švajčiarsky jazykovedec Ferdinand de Saussure, ktorý bol predstaviteľom štrukturalizmu, konkrétne išlo o Ženevskú školu
- v Prahe vzniká lingvistický krúžok (Vilém Mathesius, Bohuslav Havránek, Trubeckoj – prišiel z Ruska, Roman Jacobson, Ľudovít Novák)
- pod vplyvom PLK vzniká v Bratislave BLK (Jozef Ružička, Ján Horecký, Eugen Paulini, Štefan Peciar)
- v Dánsku: Kodaňská škola (Hjemslev L.)
- v Amerike sa nezávisle os európskeho štrukturalizmu vytvára deskriptívna lingvistika – americký dekriptivizmus – vytláča ju v 60-tych rokoch generatívna a transformačná gramatika Noama Chomského – vytvoril významnú teóriu
- zásluhou Ferdinanda de Saussura sa začal v jazykovede rozlišovať jazyk – langue, reč – parole, rečová činnosť – langage
- jazyk: abstraktný systém jednotiek, respektíve lexikálnycha gramatických znakov. Existuje vo vedomí spoločnosti a slúži ako prostriedok na dorozumievanie a myslenie
- reč: konkrétna realizácia abstraktného systému v konkrétnom rečovom prejave, jej výsledkom je konkrétny text, hovorený alebo písaný
- rečová činnosť: schopnosť človeka dorozumievať sa pomocou jazyka; zahŕňa činnosť rečových orgánov, činnosť CNS ako aj fyzikálne vlastnosti hlások
- (abstraktý systém – pravidlá nášho jazyka máme už niekde zakotvené)
Jazyk je zložitý systém pozostávajúci z jednotiek bilaterálnej povahy (majú obsah a formu), ktorý slúži spoločnosti na dorozumievanie, myslenie a ukladanie poznatkov
- štruktúra je sieť vzťahov medzi prvkami
Dejiny fonetiky a fonológie
- počiatky fonetického bádabia siahajú do starovekej Indie, Grécka a Ríma
- v 19. stor. sa začína rozvíjať experimentálna fonetika, za jej zakladateľa pvažujeme Pierra Rousselota, ktorý založil experimentálne fonetické pracovisko v Paríži
- zásluhou Josefa Chlumského sa šíri experimentálna fonetika na Karlovej univerzite v Prahe
- predstaviteľmi českej fonetiky sú: Antonín Frinta a Bohuslav Hála
- v 50-tych rokoch 20. stor. vzniká na filozofickej fakulte UK v BA kabinet fonetiky, ktorý viedli Ján Stanislav, Eugen Pauliny, Ábel Kráľ (stále žije)
- významné diela týkajúce sa slovenskej fonetiky sú:
- J. Dvončová, G. Jenča, Ábel Kráľ – Atlas slovenských hlások (1969)
- Ábel Kráľ – Pravidlá slovenskej výslovnosti (1984 – 1. vydanie, najnovšie 2005)
- Ábel Kráľ, Ján Sabol – Fonetika a fonológia (1989)
- fonológia:
- začala sa osamostatňovať v 20-tych rokoch 20.storočia
- za jej zakladateľa sa pokladá poľský lingvista Ján Badouin de Courtenay (predstaviteľom kazanskej školy)
- v bývalom ZSSR sa sformovali dve školy: moskovská a leningradská škola, ktoré ovplyvnili pražský lingvistický krúžok, najmä N.S.Trubeckého (ruský lingvista, ale predstaviteľ pražského lingvistického krúžku - PLK) – jeho zásluhou vzniká významné fonologické dielo – Základy fonológie (1939)
- významnú úlohu zohrávajú aj ďalší predstavitelia PLK: R.Jakobson, Sergej Karcevskij, Bohuslav Havránek, Bohuslav Trnka a ďalší
- slovenská fonológia sa opierala o princípy pražskej školy
- zakladateľom slovenskej fonológie je Ľudovít Novák, ktorý predstavuje túto disciplínu v štúdii Fonológia a štúdium slovenčiny (1933-34)
- otázkami fonológie sa zaoberali: JánRužička, Štefan Peciar, Ján Horecký, Eugen Pauliny
- súčasní: Ábel Kráľ a Ján Sabol
Predmet fonetiky a fonológie
- fonetika je jazykovedná disciplína, ktorá skúma zvuková rovinu reči
- zaoberá sa tvorením a artikulovaním hlások
- zahŕňa pohyby rečových orgánov, procesy odstredivých a dostredivých nervových dráhach, ako aj fyzikálne vlastnosti – akustické vlastnosti zvukov
- rozlišujeme niekoľko typov fonetiky:
- základným je delenie na fyziologickú (artikulačnú a percepčnú) a akustickú
- predmetom fyziologickej fonetiky je:
- v rámci artikulačnej fonetiky artikulácia sa deje v dostredivých a odstredivých nervových dráhach
- percepčná fonetika si všíma percepciu – zmyslové vnímanie, zahŕňa procesy v uchu a v mozgu (rečový signál v podobe zvukovej vlny prechádza cez vonkajšie ucho – zvukovod, naráža na bubienok, ktorý rozkmitáva a pomocou kostičiek: kladivko, nákovka, strmienok v strednom uchu sa šíria do vnútorného ucha, kde ich slimák rozkladá na nervové impulzy a vďaka nervovým bunkám v Cortiho ústrojí sa tieto impulzy dostávajú do mozgu)
- akustická fonetika si všíma fzickú podstatu rečového signálu v momente jeho šírenia medzi expedientom – odosielateľom a percipientom – prijímateľom. Zvuky reči chápe ako kmitanie, rozlišuje tóny, šumy a pulzy. Zvuky graficky zobrazuje pomocou grafov
- starším je delenie fonetiky na sluchovú a experimentálnu
- sluchová skúma hlásky vlastným pozorovaním – pomocou sluchu
- experimentálna (inštrumentálna) – využíva technické zariadenia a prístroje
- všeobecná fonetika si všíma ľudskú reč vo všeobecnosti
- špeciálna fonetika sa zameriava na nejaký konkrétny jazyk
- teoretická fonetika získava poznatky a materiál, ktorý poskytuje napr. logopédii, foniatrii
- praktická fonetika využíva pozantky teoretickej fonetiky
- fonológia:
- jazykovedná disciplína, ktorá skúma zvukovú rovinu jazyka vzhľadom na dištinktívnu – rozlišovaciu funkciu jednotiek tohto systému
- základnou jednotkou zvukovej roviny jazyka je fonéma – skúma ju fonológia – je to abstraktná jednotka, ktorá má dištinktívnu, teda rozlišovaciu funkciu – je to schopnosť zmeniť význam slova
- hláska je základná jednotka zvukovej roviny reči, skúma ju fonetika
- je to artikulačno-akustická jednotka
- je to konkrétna realizácia fonémy
- alofóny – varianty foném
- rozlišujeme:
- závislé – závisia od zvukového okolia
- nezávislé – nezávisia od zvukového okolia
3