Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Komenského / Pedagogická fakulta / fonetika, fonologia, lexikologia
lexikologia (06_lexikologia.doc)
LEXIKOLÓGIA
- je to jazykovedná disciplína, ktorá skúma lexiku (slovnú zásobu jazyka) v súčasnom stave – synchrónna lexikológia a v historickom vývine – diachrónna lexikológia
- opisuje a vysvetľuje lexikálne jednotky (LJ) – prvky na lexikálnej rovine, ako sú: slová, slovné spojenia, frazémy
- LJ: stôl
stará mama (slovné spojenie)
komu sa nelení, tomu sa zelení (frazeologizmus - frazéma)
- všíma si: formu, význam a používanie lexikálnych jednotiek
- predmetom lexikológie je teda lexikálna rovina
- delenie lexikológie:
- semaziológia (lexikálna sémantika)
- zaoberá sa významom lexikálnej jednotky
- postupuje od formy k obsahu
- onomaziológia
- časť lexikológie
- výsledkom je forma
- postupuje od významu k forme
- derivatológia (tvorenie slov)
- náuka o tvorení slov
- súvisí s onomaziológiou
- pridávame prípony, predpony, skladáme slová,...
- terminológia
- náuka o tvorbe, vlastnostiach a používaní termínov
- termín – slovo, ktoré má presný, exaktný význam
- frazeológia
- náuka o frazeologických jednotkách – frazémach
- lexikografia
- náuka, ktorá sa zaoberá tvorením a opisovaním slovníkov
Slovo a jeho charakteristika
- základná jednotka lexikálnej roviny
- z hľadiska zvukovej roviny je to ustálený vo vete premiestniteľný rad foném, na ktorý sa viaže slovný (vecný, lexikálny) význam
- z hľadiska morfologickej roviny je slovo súbor tvarov, ktoré členíme na morfémy
- napr.:
- N: lavic – a
- G: lavic – e
- D: lavic – i
- A: lavic – u
- L: lavic – i
- I: lavic – ou
- seméma je významová stránka slova
- je to súhrn (súbor) sém
- séma – je to sémantický príznak
- má rozsah (extenzia) a obsah (intenzia)
- rozsah semémy obsahuje súhrn predmetov, ktoré sa označujú daným slovom (strom – čerešňa, jabloň, listnaté, ihličnaté,...)
- obsah semémy je súhrn všetkých podstatných znakov, vlastností, ktoré sú charakteristické pre semému, ktorá označuje slovo (tekutina, farba,...)
- rozsaha obsah slova sa podieľajú na zmene významu
- čím je rozsah väčší, tým je obsah menší – rozširovanie významu
- čím je rozsah menší, tým je obsah väčší – zužovanie významu
- napr.:
- malinovka – pôvodne ovocná šťava z malín
- teraz: akékoľvek sladené nápoje
- rozširovanie významu
- sémantické príznaky – typické vlastnosti objektávnej skutočnosti
- napr.: mlieko – pivo
- tekutina + +
- biela farba + -
- alkohol (obsah.) - +
- CO2 - +/-
- vitamíny + +
- lexéma: formálna stránka slova a tvoria ju všetky tvary jedného slova
Významová štruktúra slova
- na slovo sa môže viazať jeden alebo viac významov
- jednovýznamové slovo: ak sa na jednu formu viaže jeden obsah, forma
- viacvýznamové slovo (polysémické): ak sa na jednu formu viaže viac obsahov, foriem
- medzi významami je vnútorná súvislosť: 1. význam je základný a ostatné sú odvodené
Derivatológia
- náuka o tvorení slov
- jej podstatou je tzv. slovotvorná motivácia – formálno – významový vzťah medzi najmenej dvoma lexikálnymi jednotkami
múr - murár
motivujúca (východisková) motivovaná (odvodená)
- motivant - motivát
motivant – môže byť jednotka motivovaná alebo nemotivovaná
múr – murár – murársky (tiež motivované)
Funkcie slovotvornej motivácie
- rozlišujeme štyri funkcie:
- 1.systemizačná funkcia – prejavuje sa zoskupovaním slov do skupín, typov, kategórií a slovotvorného systému
- 2.integračná funkcia – súvisí so systemizačnou; každé novo utvorené a novo prevzaté slovo sa zaraďuje do slovnej zásoby na základe motivačných vzťahov
- 3.kondenzačná funkcia – sa uplatňuje pri tvorbe viacslovných lexikálnych jednotiek (napr. kryštálový cukor) a najzreteľnejšie sa prejavuje pri univerbizácii (minerálna voda – minerálka)
- 4.adaptačná funkcia – sa uplatňuje pri internacionalizmoch (medzinárodných slovách)
- adaptácia morfologickú – IKEA – ženský rod – idem do IKEY
- adaptácia derivačná – dirigovať – dirig/ent
Základné jednotky slovotvorného systému
- slovotvorné prostriedky
- predstavujú materiálnu časť slovotvorného systému
- ide o slovotv. základy a slovotv. formanty
- slovotv. základ je koreň slova, môžu ním byť substantíva – škola, škol/ák; slovesá – strieľať, streľ/ba; adjektívum – dlhý, dĺž/ka (aj citoslovce, číslovka)
- slovotv. formant – je to tá časť odvodeného slova, ktorá sa pripája k slovotv. základu, predstavujú ho predpony – prefixy, prípony – sufixy (prefixy a sufixy – afixy)
- odskočiť (od – slovotv. formant prefix, skočiť – slovotv. základ)
- slovotvorné postupy a spôsoby
- je to proces utvorenia motivovaného slova pomocou jedného slovotv. základu a slovotv. formantu (môže ním byť aj noiekoľko predpôn a prípon, alebo obe) pri derivácii a viacerých slovotv. základov pri kompozícii
- slovotv. postupy sú derivačné – jeden slovotv. základ a formant (), kompozičné – slovotv. základ a slovotv. základ (vodovod), kompozično derivačné postupy – dva slovotv. základy a formant (horolezec)
- slovotvorné spôsoby – je to proces, ktorého výsledkom je slovotvorne motivované slovo
- odvodzovanie – derivácia (učiteľ, školák, čakáreň,...)
- skladanie – kompozícia (vodovod, juhozápad,...)
- slovotvorné útvary
12