zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Letecká fakulta / Spravne pravo

 

samosprava (302-2001_samosprava.doc)

302-2001_samosprava-1283695450.doc

302-2001 o samospráve vyšších územných celkov

(zákon o samosprávnych krajoch)

 

Základné ustanovenia

Vyšší územný celok je samosprávny kraj.

Samosprávny kraj

  1. je samostatný územný samosprávny a správny celok Slovenskej republiky.
  2. Samosprávny kraj je právnická osoba, ktorá za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodári s vlastným majetkom a s vlastnými príjmami, zabezpečuje a chráni práva a záujmy svojich obyvateľov.
  3. Samosprávny kraj má svoje symboly, ktoré môže používať pri výkone samosprávy. Symboly samosprávneho kraja sú erb, vlajka a pečať.
  4. Samosprávnemu kraju možno vo veciach územnej samosprávy ukladať povinnosti a obmedzenia len zákonom a na základe medzinárodnej zmluvy.

 

 

Obyvateľ samosprávneho kraja

  1. osoba, ktorá má trvalý pobyt v obci na jeho území.
  2. Zúčastňuje sa na samospráve. Je oprávnený najmä
  1.  voliť zastupiteľstvo, predsedu a byť volený do zastupiteľstva a ako predseda
  2.  hlasovať v referende
  1. Aj ten, kto má
  1. Na území nehnuteľný majetok, prechodný pobyt, povolený dlhodobý pobyt
  1.  zúčastniť sa na zasadnutiach zastupiteľstva
  2.  Prosby, sťažnosti na predsedu, zastupiteľstvo a orgány ním zriadené

 

Orgány samosprávneho kraja sú

a) zastupiteľstvo

b) predseda

 

Pôsobnosť samosprávneho kraja:

  1. pri výkone samosprávy sa stará o všestranný rozvoj svojho územia a o potreby svojich obyvateľov:
  1.  zabezpečuje tvorbu a plnenie programu sociálneho, ekonomického a kultúrneho rozvoja
  2.  Vykonáva plánovacie činnosti týkajúce sa územia samosprávneho kraja
  3.  vykonáva vlastnú investičnú činnosť a podnikateľskú činnosť v záujme zabezpečenia potrieb obyvateľov samosprávneho kraja a rozvoja samosprávneho kraja
  4.  základ, zriaďuje, ruší, kontroluje svoje rozpočtové a príspevkové organizácie a iné PO podľa osobitých predpisov
  5.  tvorba a ochrana ZP
  6.  rozvoj výchovy, vzdelávania, kultúrnych hodnôt a aktivít a stará sa o ochranu pamiatkového fondu
  7.  koordinuje rozvoj cestovného ruchu, telesnej kultúry, starostlivosť o deti a mládež
  8.  spolupracuje s obcami pri tvorbe programov sociálneho a ekonomického rozvoja obcí

 

Všeobecne záväzné nariadenia

(1) Samosprávny kraj môže vo veciach územnej samosprávy vydávať všeobecne záväzné nariadenie, nariadenie nesmie byť v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, s ktorými vyslovila súhlas Národná rada Slovenskej republiky a ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom, so zákonmi a s nariadeniami vlády

 

(3) Ak je vláda Slovenskej republiky toho názoru, že nariadenie schválené podľa odsekov 1 a 2 je v rozpore s národnými záujmami alebo so záujmami iných vyšších územných celkov alebo obcí, vráti ho zastupiteľstvu prostredníctvom prednostu v lehote určenej na podpísanie. Ak nariadenie zastupiteľstvo opätovne schváli v znení námietok vlády, nadobudne účinnosť v lehote do 15 dní. V opačnom prípade nariadenie stráca platnosť, ak o tom rozhodne krajský súd na návrh vlády.

 

(4) Nariadenie sa vyhlasuje vyvesením jeho úplného znenia na úradnej tabuli samosprávneho kraja najmenej na 30 dní; účinnosť nadobúda 30. dňom od vyvesenia, ak v ňom nie je ustanovený neskorší začiatok účinnosti. Ak je to odôvodnené naliehavým verejným záujmom, môže sa v nariadení výnimočne ustanoviť skorší začiatok jeho účinnosti, najskôr však dňom vyhlásenia.

 

(6) Samosprávny kraj zasiela bezodkladne a bezodplatne jeden výtlačok nariadenia každej obci na svojom

území a krajskému úradu. Obec zabezpečí, aby nariadenie bolo prístupné každému, kto o to prejaví

záujem.

 

 

Financovanie samosprávneho kraja

 

(1) Základom finančného hospodárenia samosprávneho kraja je rozpočet, ktorý sa zostavuje na obdobie

jedného kalendárneho roka.

 

(2) Samosprávny kraj financuje svoje potreby predovšetkým z vlastných príjmov, ako aj zo štátnych dotácií.

Vlastné príjmy samosprávneho kraja sú v rozsahu podľa osobitných predpisov

a) príjmy z majetku samosprávneho kraja a z majetku štátu prenechaného samosprávnemu kraju do užívania,

b) príjmy z miestnych daní a poplatkov,

c) výnosy z pokút,

d) výnosy z dobrovoľných zbierok, dobrovoľné príspevky

a dary právnických osôb a fyzických osôb,

e) iné príjmy.

 

(3) Výdavky samosprávneho kraja sú

a) výdavky súvisiace s výkonom samosprávnych funkcií,

b) výdavky súvisiace so správou vlastného majetku, ako aj majetku prenechaného samosprávnemu kraj do užívania,

c) výdavky súvisiace s tvorbou a plnením programu sociálneho a ekonomického rozvoja samosprávneho kraja,

d) iné výdavky podľa osobitných predpisov.

 

(4) Návrh rozpočtu samosprávneho kraja musí byť pred schválením najmenej 15 dní verejne prístupný,

aby sa mohli o ňom vyjadriť obyvatelia samosprávneho kraja

 

(5) Samosprávny kraj vedie účtovníctvo podľa osobitného zákona. Ročnú účtovnú závierku samosprávneho kraja overuje audítor.

 

 

Zastupiteľstvo

(1) Zastupiteľstvo je zbor zložený z poslancov samosprávneho kraja zvolených v priamych voľbách podľa zákona. Zastupiteľstvo určí počet poslancov na celé volebné obdobie v pomere 12 000 až 15 000 obyvateľov na jedného poslanca a určí volebné obvody podľa osobitného zákona. Funkčné obdobie zastupiteľstva sa skončí zložením sľubu poslancov novozvoleného zastupiteľstva.

 

(2) Zastupiteľstvu je vyhradené rozhodovať o základných otázkach samosprávneho kraja, najmä

b) určovať zásady hospodárenia a nakladania s majetkom samosprávneho kraja a s majetkom prenechaným do užívania samosprávnemu kraju,

c) schvaľovať program sociálneho, ekonomického a kultúrneho rozvoja samosprávneho kraja, regionálne rozvojové plány a programy, ako aj územnoplánovacie podklady samosprávneho kraja a územné plány regiónov,

d) schvaľovať rozpočet samosprávneho kraja a jeho zmeny, kontrolovať čerpanie rozpočtu a schvaľovať záverečný účet samosprávneho kraja,

e) o prijatí úveru alebo pôžičky samosprávneho kraja,

f) o vyhlásení referenda,

i) voliť a odvolávať na návrh predsedu z poslancov zastupiteľstva podpredsedu samosprávneho kraja vymedziť na návrh predsedu právomoci, ktoré nemôže podpredseda vykonávať v čase neprítomnosti predsedu, ako aj určovať podpredsedovi, ktorý je dlhodobo uvoľnený na

výkon funkcie, primeranú odmenu,

 

j) zriaďovať komisie a iné orgány zastupiteľstva, voliť a odvolávať ich predsedov a ďalších členov,

k) voliť na šesť rokov a odvolávať hlavného kontrolóra samosprávneho kraja a určovať jeho plat a odmenu,

l) určovať odmenu poslancom

m) určovať odmenu členom komisií, ktorí nie sú poslancami,

n) zriaďovať úrad samosprávneho kraja a určovať jeho organizačnú štruktúru,

o) schvaľovať rokovací poriadok zastupiteľstva.

 

(3) Zastupiteľstvo sa schádza podľa potreby, najmenej však raz za dva mesiace; jeho zasadnutie zvoláva

a vedie predseda. Ak o zvolanie zasadnutia zastupiteľstva požiada aspoň tretina poslancov, predseda zvolá

zasadnutie zastupiteľstva do siedmich dní od doručenia požiadavky na jeho konanie. Návrh programu rokovania sa poslancom oznámi písomne, najneskôr desať dní pred zasadnutím zastupiteľstva, a ak ide o zasadnutie zastupiteľstva zvolaného na žiadosť aspoň tretiny poslancov, oznámi ho najneskôr tri dni pred jeho konaním; súčasne ho uverejní vhodným spôsobom tak, aby sa s ním mohla oboznámiť verejnosť.

 

(4) Zastupiteľstvo rokuje vždy v zbore. Je spôsobilé rokovať a uznášať sa, ak je prítomná nadpolovičná

väčšina všetkých poslancov. Na prijatie uznesenia zastupiteľstva je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny

prítomných poslancov. Na prijatie nariadenia je potrebný súhlas trojpätinovej väčšiny hlasov všetkých

poslancov. Ak zastupiteľstvo nie je spôsobilé rokovať a uznášať sa, predseda zvolá do 14 dní nové zasadnutie.

 

(5) Zasadnutie zastupiteľstva sa môže konať aj vtedy, ak ho predseda podľa odseku 3 alebo 4 nezvolá;

v takom prípade zasadnutie zastupiteľstva zvolá podpredseda alebo iný poslanec.

 

(6) Ak zastupiteľstvo zriadilo poradný orgán, vyžiada si jeho stanovisko pred prijatím rozhodnutia vo

veci, na ktorú bol poradný orgán zriadený.

 

(7) Rokovanie zastupiteľstva je verejné, ak zastupiteľstvo nevyhlási rokovanie za neverejné. Zastupiteľstvo

vyhlási rokovanie vždy za neverejné, ak predmetom rokovania sú informácie alebo veci chránené

podľa osobitných zákonov

 

(8) Ak na rokovaní zastupiteľstva požiada o slovo prezident Slovenskej republiky, poslanec Národnej rady

Slovenskej republiky, člen vlády Slovenskej republiky alebo osoba splnomocnená vládou, zástupca iného

štátneho orgánu, starosta obce alebo primátor mesta, ktoré patria do územia samosprávneho kraja, slovo sa

mu udelí; môže sa udeliť aj inej osobe.

 

(9) Nariadenie a uznesenie zastupiteľstva podpisuje predseda najneskôr do troch dní od ich schválenia.

 

(10) Podrobnosti o rokovaní zastupiteľstva upravuje rokovací poriadok zastupiteľstva.

 

 

 

 

Predseda

(1) Predsedu volia obyvatelia samosprávneho kraja v priamych voľbách. Spôsob voľby predsedu

ustanovuje osobitný zákon

 

(3) Predseda zastupuje samosprávny kraj navonok. V majetkovoprávnych vzťahoch, pracovnoprávnych

vzťahoch a v iných vzťahoch je štatutárnym orgánom; rozhoduje aj vo veciach, v ktorých zákon zveruje samosprávnemu kraju rozhodovanie o právach a povinnostiach právnických osôb a fyzických osôb.

 

6) Predseda zvoláva spravidla raz za mesiac predsedov komisií na prerokovanie otázok týkajúcich sa

samosprávneho kraja.

 

(7) Predsedu zastupuje podpredseda v rozsahu určenom zastupiteľstvom.

 

(8) Funkcia predsedu je nezlučiteľná s funkciou

a) poslanca zastupiteľstva,

b) člena orgánu právnickej osoby zriadenej alebo založenej samosprávnym krajom,

c) štatutárneho zástupcu právnickej osoby s majetkovou účasťou samosprávneho kraja,

d) zamestnanca samosprávneho kraja,

e) starostu obce alebo primátora mesta, alebo

(9) Funkcia predsedu je verejná funkcia a nevykonáva sa v pracovnom pomere. Doterajší pracovnoprávny vzťah alebo obdobný pracovný vzťah zostáva zachovaný.

 

(10) Predsedovi patrí za výkon funkcie plat podľa osobitného zákona.

 

 

(1) Mandát predsedu zaniká

a) uplynutím volebného obdobia,

b) odmietnutím sľubu alebo zložením sľubu s výhradou,

c) vzdaním sa mandátu,

d) právoplatným odsúdením za úmyselný trestný čin alebo právoplatným odsúdením za trestný čin, ak výkon trestu odňatia slobody nebol podmienečne odložený,

e) pozbavením spôsobilosti na právne úkony alebo obmedzením spôsobilosti na právne úkony,

f) skončením trvalého pobytu v obci na území samosprávneho kraja,

g) vyhlásením výsledku referenda, ktorým sa rozhodlo o odvolaní predsedu, alebo

h) smrťou.

 

Hlavný kontrolór

(1) Hlavný kontrolór je zamestnancom samosprávneho kraja, ktorý vykonáva kontrolu plnenia úloh

samosprávneho kraja, najmä kontrolu príjmov a výdavkov rozpočtu samosprávneho kraja a kontrolu hospodárenia a nakladania s jeho majetkom. Hlavný kontrolór je povinný vykonať kontrolu, ak ho o to požiada zastupiteľstvo. Najmenej raz do roka predkladá hlavný kontrolór správu o výsledkoch kontrolnej činnosti zastupiteľstvu. Zastupiteľstvo je povinné vytvoriť hlavnému kontrolórovi podmienky na nezávislý výkon jeho

úloh.

 

(5) Zastupiteľstvo odvolá hlavného kontrolóra z funkcie, ak

a) bol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin alebo bol právoplatne odsúdený za trestný čin a výkon trestu odňatia slobody nebol podmienečne odložený,

b) vykonáva funkciu nezlučiteľnú s funkciou hlavného kontrolóra podľa odseku 3,

c) hrubo alebo opakovane zanedbáva povinnosti vyplývajúce z odseku 1 alebo

d) bol pozbavený spôsobilosti na právne úkony alebo jeho spôsobilosť na právne úkony bola obmedzená.

 

 

Úrad

(1) Administratívne a organizačné veci zastupiteľstva, predsedu a ďalších orgánov zriadených zastupiteľstvom

zabezpečuje úrad, ktorý tvoria zamestnanci samosprávneho kraja; ich počet a skladbu pracovných funkcií ustanovuje zastupiteľstvo.

 

(2) Prácu úradu riadi a organizuje riaditeľ úradu, ktorý za svoju činnosť zodpovedá predsedovi.