zoradene prednasky

Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Technická Univerzita Košice / Fakulta Elektrotechniky a Informatiky / Kybernetika a manažment

 

Principy kybernetiky (2principy_kybernetiky.doc)

Princípy kybernetiky

 

Kybernetická systémy – vlastnosti:

  1. zložitosť (veľký počet heterogénnych podsystémov a elementov)
  2. vzájomnosť (podsystémy vzájomne pôsobia paralelne)
  3. komplementarita (pri opise KS treba uvažovať s okolitými podsystémami)
  4. evolučnosť (rozvíjajú sa oportunistickým spôsobom)
  5. konštruktívnosť (tendencia zväčšenia ich rozsiahlosti)
  6. reflexívnosť (obsahujú spätné väzby)

 

Princípy kybernetiky:

  1. vonkajšieho doplnenia – pri nerozhodnuteľných situáciách zapojíme do systému riadenia čiernu skrinku
  2. nevyhnutnej variety – riadiaci systém musí byť menej zložitý ako riadený
  3. neurčitosti – protirečenie
  4. spätnej väzby - každý proces vystupuje ako príčina aj ako následok
  5. cieľovosti – chceme dosiahnuť ideálny obraz
  6. homeostázy – spojené s princípmi optimálneho riadenia
  7. pozorovateľnosti (zo znalosti vstupov je možné určiť počiatočný stav ) a riaditeľnosti (existuje vstupný riadiaca veličina, ktorý zabezpečí prechod systému z ľubovoľného poč. stavu do konečného za konečný čas)
  8. selektívneho zachovania – stabilné konfigurácie sa zachovajú, nestabilné sa eliminujú
  9. autokatalyckého rastu – vyjadruje biologickú reprodukciu aj pozitívnu spätnú väzbu v anorganických systémoch
  10. asymetrických prechodov – pravdepodobnosť prechodu z menej stabilného na stabilnejší je oveľa väčšia ako opačne
  11. slepej variácie – ak by neplatil tento princíp, museli by sme uviesť nadradenú hypotézu (napr. Boha)
  12. selektívnej zmeny – čím väčší počet konfigurácií nastane, tým je väčšia pravdepodobnosť, že jedna z týchto konfogurácií bude zachovaná
  13. rekurzivity konštrukcie systémov – vedie k hierarchickej štruktúre zložitého systému

 

Konštruktívna kybernetický filozofia

Evolúcia nemá žiadny konečný cieľ. Vývoj je zabezpečovaný cez neustále pokusy a omyly v procese prirodzenej selekcie. V spojitom procese neustálych zmien vznikajú nové systémy, z ktorých sú uchovávané stabilné a sú v súlade s požiadavkami okolitého prostredia.

 

Metasystémová tranzícia

Koncept metasystému nám umožňuje zaviesť istú kvantitatívnu mieru evolúcie a tak rozlíšiť progres (pozitívny smer evolúcie) od regresu (negatívny smer)

 

Konštruktívna epistemológia

Evolúcia je jeden gigantický proces riešenia problémov, ktorý na báze pokusov a omylov hľadá odpoveď na otázku ako zostrojiť systém, ktorý prežije v max. variete situácií

 

Problémy moci, politiky

Bohatstvom, peniazmi v súčasnosti dnes začína byť informácia.

 

Tienisté stránky informačnej revolúcie

Spôsob prezentovania správ v televízii, jeho skratkovitý charakter vedie k návyku prijímania aj tých najhroznejších správ ako niečoho normálneho a virtuálneho. Absolútna prevaha televízie pri vytváraní obrazu politiky a zmenšovanie vplyvu tlače.

Kyberokracia – označenie byrokracia 21. storočia

 

Kyberológia – veda integrujúca rôzne humanitné, prírodné aj technické vedy (sociológia, psychológia, politika, ekonómia, kybernetika, umelá inteligencia, manažment)

 

Veda a vzdelávanie v 21. storočí

Kým v prvej polovici 20. storočia bolo náplňou vzdelávania teória relativity, kvantová mechanika, v druhej polovici to sú najmä kybernetika spojená s rozvojom počítačov, moderná biológia

 

Newtonova veda

Existuje absolútna, nemenná realita, ktorá definuje pevný, predikovateľný svet. Náhodnosť a neurčitosť je len prejavom nepoznania zákonov, čiže prejavom nedostatočnosti našej teórie.

 

Chaos, zložitosť, komplexné adaptívne systémy – vlastnosti:

  1. KAS sú siete vytvorené z mnohých podsystémov (agentov), ktoré pôsobia paralelne
  2. riadenie KAS je decentralizované a autonómne
  3. KAS majú obvykle mnohoúrovňovú štruktúru
  4. KAS neustále menia svoju štruktúru ako reakciu na vonkajšie prostredie
  5. KAS sú schopné robiť predikciu

 

Univerzitu môžeme chápať ako komplexný adaptívny systém. Podsystémy tvoria učitelia, administrácia, študenti, zdroje financovania a nástroje pedagogiky. Z pohľadu učiteľov univerzity existujú relatívne slabé interakcie medzi jednotlivými disciplínami ako aj smerom ku študentom. Zaujímavejšie preto môže byť KAS z pohľadu základného podsystému – študenta. V takomto modeli je študent zviazaný s konkrétnymi učiteľmi, s inými študentmi, reálnym okolím a budúcim zamestnávateľom. Pretože študenti prechádzajú cez rôzne katedry, pracoviská univerzity, ich pohľad na výuku ale aj na výskum môže byť zaujímavý. (náš prípad)

 

 

        Štruktúra a modelovanie zložitých systémov        

 

Ak identifikujeme množinu prvkov, môžeme zobraziť interakcie medzi nimi pomocou matice interakcií. Ak interakčná matica obsahuje len čísla 0 a1, je to binárna interakčná matica.

Teória grafov sa zaoberá štúdiom vlastností systémov, ktoré sa nazývajú grafy – pod týmto pojmom budeme rozumieť systémy, ktoré sa skladajú z bodov a ich spojníc (kukni obrazok = graf).

Body voláme uzly a spojnice hrany. Ak je počet uzlov konečný > konečný graf.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hranovo ohodnotený graf:

Uzlovo ohodnotený graf:

 

Rozhodovacie procesy

 

 

+ prečitať si teoriu hier