Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Konštantína Filozofa / Fakulta prírodných vied / Geografia
Humánna geografia IV. (doprava,_cestovny_ruch.doc)
DOPRAVA
- neodmysliteľná súčasť každého štátu – hospodárstva, akejkoľvek ľudskej aktivity.
- počet ľudí zamestnaných v doprave je významným kritériom ukazujúcim na vyspelosť štátu.
- doprava v priemysle – D má veľký význam v súvislosti s distribúciou priem výrobkov, pretože až po transporte do obchodnej siete získava daný výrobok skutočnú, reálnu trhovú cenu.
- význam dopravy: zabezpeč dochádzku do zamestnania, kooperáciu medzi čiastkovými výrobcami, spoluprácu medzi jednotlivými úsekmi výroby, prepravu medzi čiastkovými jednotkami podniku, dodávanie surovín, sprostredkovateľ pri realizácii rekreácie.
Členenie geografie dopravy:
1) všeobecná GD – venuje sa teoret problémom, sleduje zákonitosti rozmiestnenia jednotlivých druhov D.
2) G jednotlivých druhov D – zaob sa rozmiestnením a prácou jednotlivých druhov D (námorná, letecká,…).
3) regionálna GD – územné systémy D.
Priemerný podiel zamestnaných v D je 3-4% z ekonomicky aktív obyv, vyspelé štáty – viac ako 6%, rozvojové štáty – menej ako 3%. D – má líniový charakter.
VZNIK A VÝVOJ D:
Pravek:
- D ohraničená denným pochodom
- neopúšťalo sa územie daného kmeňa
- D obmedzená najmä na pevninu
- použ sa sane, koleso.
Starovek:
- existujú veľké svetové ríše, kde samotná veľkosť územia nútila budovať komunikácie
- dôvody – obchod a obrana.
- najlepšia cestná ríša – Rímska ríša (existencia hostincov, využívané vozy).
- D bola na vysokej úrovni v Perzii
- začína postupovať námorná doprava (oboplávanie Afriky).
Stredovek:
- rozdrobovanie, úpadok pevninskej dopravy
- ťažisko prechádza na more, podpora obchodu, tvorba obchod združenia HANSA (Rostock, Hamburg, Brémy – hansové mestá)
- zámorské objavy
- objavenie parného stroja Jamesom Wattom a jeho postupná aplikácia do jednotlivých druhov dopravy
- 1807 – vybudovaný 1. parník na rieke Hudson, konštruktérom bol Fulton.
- 1825 – vybudovanie železnice – Anglicko – Stockholm – Darlington, konštruktér Stephenson
- obmedzená rýchlosť dopravy – zhruba na rýchlosť chodca.
- transformovanie parného stroja na moderné vznetové spaľovacie motory – zákl. predpoklad pre rozvoj automobilizmu.
- Detroit – spustená hromadná výroba automobilov ako bežného dopravného prostriedku.
- letectvo – až lety do vesmíru.
- fáza neotechnickej civilizácie – viazaná na využívanie spaľovacích motorov.
Dnes:
- súťaží sa v rýchlosti dopravy, vzdialenosti sa „zmenšili“, čas je oveľa kratší, ľudia oveľa aktívnejšie odchádzajú do zamestnania.
Členenie dopravy:
1. členenie podľa geosfér:
a) pevninská: vodná, suchozemská
b) námorná
c) vzdušná
2. členenie podľa druhu použitej dopravnej cesty:
a) železničná
b) cestná
c) vnútrozemská vodná
d) námorná
e) letecká
f) potrubná
g) špeciálna (prenos pri ťažbe surovín, transport potravín)
3. členenie podľa predmetu dopravy:
a) osobná
b) nákladná
4. členenie podľa miestneho rozsahu prepravy
a) vnútroštátna:
- miestna – MHD → vo vnútri hraníc daného sídla
- vnútrooblastná – v hraniciach danej oblasti → všetka doprava, ktorú zabezpečuje 1 subjekt (SAD Nitra)
- medzioblastná – spája sa viac oblastí (expresy)
b) medzištátna = zahraničná
Plážna doprava: D, kde východisko a cieľ je v území 1 štátu, ale časť dopravnej línie prechádza iným územím (cesta medzi Salzburgom a Innsbruckom – cesta buď prechádza Nemeckom, al. sa obídu hranice Nemecka).
5. členenie podľa kritéria pravidelnosti
a) pravidelná
b) nepravidelná
6. členenie podľa kritéria intenzity v určitom časovom úseku
a) špičková doprava – najväčšia intenzita v danom čase
b) sedlová doprava – najmenšia intenzita v danom čase
7. vzťah dopravy k určitému územiu:
a) vnútorná doprava
b) východisková, zdrojová
c) koncová
d) tranzitná (daným územím iba prechádza)
Základné pojmy geografie dopravy
Dopravná cesta: pás terénu spájajúci 2 koncové body a množstvo bodov medzi nimi, na ktoré sa uskutočňuje doprava. Pás je prispôsobený na dopravu (technické úpravy, zaradenie dopravy v tomto zmysle pod technickú IŠ).
Dopravná trasa = línia: smerové, miestopisné vytýčenie dopravnej cesty. Spravidla býva spájaná s konkrétnym druhom dopravy.
Dopravný koridor: súbor dopravných trás, kt. spája určité miesta
Typy dopravných koridorov:
a) dopravný koridor neúplný – typický pre rozvojový svet, kde nie je vyvinutý komplexný dopravný systém (Kongo – riečna D., železničná D. v úseku kaskád)
b) úplný = komplexný koridor – zastúpené všetky druhy D, kt. dané prostredie umožňuje; dopravy sa vzájomne dopĺňajú, resp. nahrádzajú. Pr. Praha – Hamburg: cestná D., letecká D., železničná D., riečna D.
Dopravná linka: prepravné spojenie, kt. sa zabezpečuje obsluha určitých miest (autobusová linka PP-NR)
Dopravný bod: bod, na kt. sa uskutočňuje nakládka, vykládka tovaru, al. nástup, výstup cestujúcich
Dopravná križovatka: miesto stretávania najmenej 3 dopr. línií. Ak 3 línie železníc – železničná križovatka
Dopravný uzol: zoskupenie viacerých križovatiek
Prepravná práca: množstvo prepraveného materiálu, resp. osôb na určitú vzdialenosť; námorná D. – najväčšia prepravná práca
Dopravná poloha:
a) vzhľadom už k existujúcej dopravnej sieti
b) vzhľadom k podmienkam rozvoja dopravnej siete
Zázemie:
- oblasť pôsobnosti určitého dopravného uzlu (stanice, resp. cesty)
- najčastejšie sa spája s námornou D, s prístavmi
- určuje sa na základe rozboru osôb a rozboru pohybu tovaru:
a) jednoznačné zázemie – nórsky prístav Narvik – zázemie jednoznačne S. Švédsko, odkiaľ sa železná ruda vyváža do sveta (okolie mesta Kiruna)
b) už stredne veľké prístavy – nadobúdajú veľkosť zázemia totožnú so štátnym územím, v kt. sa nachádzajú
c) Rotterdam – zázemie určené Holandskom, Belgickom, Francúzskom, Nemeckom a Luxemburskom
Zložky dopravy:
1. dopravné prostriedky (všetky pohyblivé zariadenia umožňujúce dopravu)
2. dopravné cesty
3. dopravné zariadenia (semafory, stanica, čerpacia stanica, …)
Dopravné systémy
- súbor všetkých druhov dopravy na svete
Typy dopravných systémov:
1. severoamerický
2. západoeurópsky
- pre oba typy platí mimoriadna technická vyspelosť, vysoká úroveň všetkých druhov dopravy; vyššia elektrifikácia (USA, Kanada); vyššie množstvo prepravy (USA); väčšia hustota železničnej siete (Z. Európa)
- jednotkou v týchto dopr. systémoch sú automobily
3. dopr. systémy štátov Austrálie, Japonska, Nového Zélandu:
- Japonsko - nerozvinutá riečna a potrubná D.
4. postkomunistické štáty:
- ČR, SR, Poľsko, Maďarsko, Slovinsko
- vo viacerých odvetviach sa veľmi blížia úrovňou Z. Európe; znižuje sa podiel železničnej D, presun na automobily
5. ostatné postkomunistické štáty + Rusko:
- železničná D – najväčšia prepravná práca
6. relatívne najvyspelejšie štáty – Argentína, Brazília:
- dominuje železnica, automobily, riečna D
- Mexiko – železnica a automobily
- novoindustrializované štáty v Ázii – Singapur, Taiwan, Kórea
- hustota vo všeobecnosti klesá od pobrežia smerom do vnútrozemia, je najvyššia v okolí hl. mesta
- rozšírená habotážna D. – D pozdĺž pobrežia
7, dopr. systémy štátov s centrálnym plánovaním – Čína, KĽDR, Kuba:
- cesty s nespevneným povrchom – prašné cesty, zastaranejší strojový park
8. ostatné rozvojové štáty sveta:
- neúplné ťahy
- Nigéria, Kongo: železnica – rieka; rieka – automobilová D → kombinácia
- dopr. problémy – Afrika (automobil); nespevnený povrch ciest; výnimka S. Afrika a JAR; malá spojitosť D.
Vývoj dopravnej siete
- dopr. sieť nie je nemenná – spravujú a menia sa železničné trate, dobudovávajú sa diaľnice
Prímorské štáty: vývoj D – štádiá:
1. štádium: založenie čiastkových prístavov pozdĺž pobrežia – obdobie, kedy sa konali zámorské objavy
2. štádium: typické pre rozvojové štáty, ktoré patrili pod koloniálne krajiny. Dochádza k napojeniu s vnútrozemím
3. štádium: prepojenie miest vo vnútrozemí; stále koloniálny systém
4. štádium: typické pre prímorské krajiny, kt. získali nezávislosť (pr. Afrika od 60. rokov)
: dochádza k prepojeniu vnútrozemia. Celá dopravná sieť slúži pre potreby národnej ekonomiky.
Štáty vyspelého sveta: Francúzsko – 4 etapy:
1. štádium: štádium lokalizovaného spojenia – došlo k vytvoreniu neúplnej dopr. siete (pr. železnica, kt. spojila len niekt. mestá)
2. štádium: integrácia – úplné napojenie s 1 druhom D
3. štádium: intenzifikácia – vrcholí dopr. prepojenosť uzlov; pripojenie všetkých uzlov
4. štádium: selekcia – dochádza k likvidácii neprosperujúcich tratí, ostávajú trate, kde je vysoká D, trate, ktoré zarábajú.
Lokalizácia dopravných trás
Fyzicko – geografické podmienky
a) pevninské druhy D: predpoklady: podložie, reliéf
b) námorná D: predpoklady: príliv, odliv (prístavy), lokalizácia (prístav s ochranou prostredníctvom zálivu, al. prístav s prírodnou bariérou), prítomnosť prístavov, hĺbka, ústie splavnej rieky – jej blízkosť, klíma, nezamŕzajúce more
c) riečna D: lokalizač. predpoklady: vodný stav, prietok, hĺbka, podmienky na stavbu umelých vodných ciest (kanále, prieplavy), kolísanie vodných stavov
d) letecká D: predpoklady: veľká rovina, priestrannosť, smer a sila vetra, snehové búrky, hmly, búrky, turbulencie
- náklady sa dajú znižovať, no pri tuneloch, mostoch sa predražuje.
Humánno – geografické podmienky
- hustota osídlenia; hospodársky charakter územia (ťažobný priemysel); PH – odvetvia, kt. sú zamerané na trh (prímestské zóny – mlieko, mäso), dopravné vzťahy so susedným územím
- negatívum: štáty s rozdielnym politickým systémom
- Fg. podmienky spôsobili vytvorenie viacerých typov dopr. sietí na území SR:
6 typov dopravných sietí:
1. odotropný: D sa realizuje v hlavnom dopr. ťahu, ktorý je obmedzený pohoriami. Na hl. dopr. ťah nadväzujú komunikácie nižšieho dopravného rázu. Napr. Považie.
2. monocentrický: 1 centrum = mono → všetky cesty idú do 1 centra. Napr. Nitra
3. polycentrický: viacej rovnocenných hospodárskych miest, kt. sú poprepájané. Napr. Trnava, Nitra
4. viacosový: prebieha viacero paralelných dopr. trás, kt. sú prepojené. Napr. Spiš
5. vejárovitý: komunikácie sa nenapájajú so všetkých strán. Napr. Bratislava
6. konvergentný: územie, ktoré prekonalo rôzne štádiá hosp. vývoja; je to kombinácia viacerých typov dopr. sietí. Napr. Žiar nad Hronom.
Štrukturálno – morfologické vlastnosti dopravnej siete
- sú to vlastnosti, kt sa dajú vyjadriť číslami.
Deviatilita → odchýlka = odklon od priameho smeru (napr. pohorie al. aj HG dôvody)
D = lk / lp → lk = dĺžka komunikácie
Deviatilita:
- je ovplyvnená prírodnými podmienkami
- je ovplyvnená HD podmienkami, kde bude pôsobiť napr. hustota osídlenia. Veľmi často sú komunikácie kľukaté aj v rovine, kde nič nie je (ideálne prostredie) – vlastnícke pomery, majetkové spory; komunikácie rešpektovali majetkové vzťahy a boli vedené po okrajoch majetkových pozemkov.
- mestá, kt sú najvýznamnejšie, v ich prípade možno hovoriť o najnižšej deviatilite
- významné mestá majú deviatilitu približujúcu sa k priamke.
Hustota dopr. siete
- faktor, kt. vyjadruje mieru nasýtenia územnými dopr. komunikáciami
- ako je územie dobre dopravne prístupné
- ako je územie dobre zabezpečené dopr. sieťami
- ako je zabezpečená dopr. obsluha pre obyvateľstvo
H = l / p → l dĺžka cestnej siete; p – počet obyv. Spravidla P ob. [10 000]
H = l / s → l – dĺžka komunikácií; s [100 km2]
Uspenského index: H = l / 3√ s. p .q → q – množstvo preprav. tovaru (osôb)
- čím vyspelejší štát, tým hustejšia dopr. sieť
- ovplyv. sídelnou štruktúrou
- tvar, rozloha územia
- rozdiely vo vnútri štátu – rôzna hustota osídlenia; tranzitné územia majú hustejšiu dopr. sieť; napr. letecká D – vyspelejšie štáty i rozlohou väčšie
Konektivita = spojitosť
Hierarchia – nie každé sídlo má rovnaký význam a nemá tiež hierarchiu ako veľké sídla (diaľnica, I. trieda, II. trieda)
Dostupnosť: čiastkové dostupnosti: frekvenčná, vzdialenostná, časová
- na základe dostupnosti môžeme posúdiť hierarchiu najvýznamnejšieho sídla
Druhy dopravy
I. Železničná doprava (ŽD)
- patrí k najstarším druhom dopravy
- prínos / význam: výrazne znížila závislosť budovania priemyselných centier na riečnych tokoch
- v súčasnosti: ŽD je zameraná na prepravu hromadných tovarov, resp. surovín na veľké, resp. stredné vzdialenosti
- veľký význam má v nákladnej doprave
- predpoklady: reliéf, zabezpečenie stálych objemných prepráv
- hustota ŽD: v blízkosti významných priemyselných centier, predovšetkým centier s ťažobným priemyslom
- v súčasnej dobe sa podieľa viac ako polovicou nákladov prepravených na pevnine.
Typy rozchodov medzi koľajnicami:
1. normálny: vo väčšine európskych štátov, v Číne a S. Amerike; šírka medzi 2 koľajnicami = 1435 mm
2. široký: Fínsko; šírka medzi 2 koľajnicami = 1524 mm
3. stredný: a) kapský: JAR, Japonsko, šírka medzi 2 koľajnicami = 1067 mm
: b) metrový: India, Pakistan; šírka medzi 2 koľajnicami = 1000 mm
- ŽD v súčasnosti nie je spojitá.
Členenie ŽD podľa toho, v akom reliéfe funguje:
1. konvenčná: pohon – bežné lokomotívy; sú konštruované pri sklone 40 – 60 ‰; pr. BA-KE
2. nekonvenčná: zubačka
- najvyššia železnica – v Číne, Tibete.
- najdlhší tunel pre železnice – v Japonsku, naz. sa Seikan (53,8 km)
- hustota ŽD je rozdielna: najvyššia je v malých európskych štátoch; v USA klesá od V na Z. V Európe na severe – žel. Súpravy menej zaťažené.
Typy svetovej ŽD:
1. európsky typ: najstarší, vyznačuje sa vysokou hustotou, frekvenciou; železničné súpravy sú menej zaťažené
2. severoamerický typ: dominuje preprava nákladov; vybavenosť – veľmi moderná; ŽD v S. Amerike má nízku frekvenciu
3. ruský typ: prepravné súpravy sú viac zaťažené (veľa prepravujú); má vysokú frekvenciu; BAM = Bajkalsko – americká magistrála. Surovinová základňa na východe – smerom na Z do priemyselných podnikov
4. koloniálny typ: krajiny rozvojového sveta; má nízku frekvenciu a spojitosť. Železnica je zameraná iba na vývoz surovín; železničná trať vedie z miesta ťažby do vývozného prístavu.
Význam železnice v súčasnosti:
- čo sa týka dĺžky, železnica už prekonala maximum; dĺžka bude klesať, ale nezanikne, pretože má obrovský potenciál.
- vo Francúzsku zlikvidované viaceré vnútroštátne lety; železničná D – zrýchlená a výhodnejšia – vlak TŽV
- perspektíva – článok prímestskej D. San Francisco – systém BART
- Švajčiarsko – plošne malá krajina, má veľké problémy s nákladnou dopravou, kt. prechádza cez vysokohorské priesmyky. Perspektívou je projekt „Switmetro“ = najväčšie mestá pospájané pod zemou. Celý tento projekt by mal prejsť do projektu „Eurometro“
- ŽD je dôležitým článkom kombinovanej dopravy; pr. Švajčiarsko, ČSR – nákladné automobily sa nakladajú na železničné súpravy. Cez leto: BA – SPLYT, PRAHA – PP
- TŽV – rýchlosť do 200 km/h; Transrapid – v Nemecku – rýchlosť 500-550 km/h.
II. Cestná doprava (CD)
- omnoho akčnejšia
- preprava na krátke a stredné vzdialenosti – automobilová D. – osoby a potraviny (tovar) rýchlo podliehajúci skaze
- rozsah a hustota cestnej siete je ukazovateľom rozvoja krajiny
- rozvojové krajiny: CD – jediný druh D.
- počet osôb na 1 auto: USA – 1,3; Čína – 1000 osôb. V USA – 40% ciest sveta; 4/5 automobilov v USA, Japonsko, Z. Európa
Diaľnice: 1. diaľnica: 1914 – 1920 v Taliansku a Nemecku. Výstavba európskej diaľničnej siete – snaha, aby žiadne väčšie mesto nebolo ďalej ako 40 km od diaľnice.
Regióny:
1. Európa: veľmi stará dopr. sieť; dominuje hromadná D – vo výkonoch D
2. Rusko: slabo rozvinutá cestná sieť – klimatické podmienky; aj rozdiely medzi európskou a ázijskou časťou. Sibírska diaľnica = 5000 km – Čeľjabinsk – Bajkal
3. Indická oblasť: India – Pakistan – Bangladéš; dopr. sieť uzavretá Himalájmi
4. Severoamerická oblasť: hustota klesá od V na Z, diaľkové trasy. Vysoký stupeň individuálneho automobilizmu. Významné dopr. križovatky: Dallas, Chicago, Road 66 – tadiaľ išli americký zlatokopi, osídľovanie západu. Transkanadská diaľnica – pospájanie hlavných miest kanadských provincií (4-5 prúdov). Severoamerická magistrála z Aljašky napojená na transamazonskú magistrálu – končí v Ohňovej Zemi.
5. Africká oblasť: vyspelá sieť – sever (Alžírsko, Tunisko, Egypt, Maoko a JAR)
6. Laplatská oblasť: najkvalitnejšia IŠ v J. Amerike. Transamazonská diaľnica – 5300 km.
- automobilová D – najnebezpečnejšia
III. Vnútrozemská vodná doprava
- jedna z najstarších druhov D
Lokalizačné predpoklady: určité množstvo tovaru na prepravu. Je vhodná na prepravu hromadných nákladov; nevýhoda – čas. Najrozvinutejšia v Európe, USA, Číne, Rusku. Vyspelý strojový park, vyrovnávanie profilov riek
Oblasti:
1. S. Amerika:
- Veľké kanadské jazerá - rieka Sv. Vavrinca – prechádzajú aj veľké námorné lode
- vysoko moderný typ, systém „vodných výťahov“
- zo štátov Stredomoria USA sú dovážané ph. produkty do veľkých miest
- silná metalurgia, obilnice a železná ruda
- obrovský význam pre akonomiku
- Mississippi – región.
- Veľká cesta – prepojenie Chicaga a New Orleansu
2. Z. Európa:
- systém Rýn – Mohan – Dunaj
- Odra
- Vesera
- prístavy Mosela, Neckar, Seina
- severoamerický kanál – Weser (Volkswagen)
- Rýn – najzaťaženejší
- najväčší riečny prístav – Duisburg (- Wesseling) – Porúrie (najhustejšia priemyselná oblasť)
3. Ruská oblasť:
- dominantná riečna doprava v EÚ časti, 1/3 prepravy práce
- momentálne rozsiahla sieť prieplavových kanálov → Poľsko – Donský prieplav, Pečorský prieplav
- dobré prírodné podmienky – výhoda pre vnútornú vodnú prepravu
- najvýznamnejšie prístavy: Volga – Kama, Kama – Pečora, Volga – Don. Moskva – Volograd – Kujbesov.
- sibírske rieky – obmedzená doprava na nich, len v určitom období – klíma
- Vnútrozemská vodná D sa v uvedených 3 regiónoch (S. Am, Z. Európa, Rusko) využíva najviac
4. Bývalé socialistické štáty – štáty Str. Európy:
- vnútorná vodná preprava je slabo využívaná
- slabo využívaný potenciál Dunaja
5. Ázijská oblasť:
- Čína, India – kanály
- V Číne – Chuang Che, Yang C´tiang – eko problémy
- veľké rieky: Indus, Ganga, Brah Maputra.
- aj preprava osôb.
6. Južná Amerika:
- rieka Amazon, prístav Manais – prístupný pre námorné lode
- rieky Parana. Orinoko – často využívané na prepravu osôb
7. Afrika:
- dostatok vody – vhodné na dopravu, ale je obmedzená terénom → vodopády; obmedzenia od jedného vodopádu k druhému, prekladanie tovaru
- preprava na jazerách – Victoriino j., j. Tanganika
- Níl súvislo splavný.
IV. Potrubná doprava (PD)
- najrýchlejšie sa rozvíjajúca, moderná D, ýchla preprava, bezpečnosť, lacná, ekologická
- prevoz hlavne ropy, zemného plynu, uhlia; vo Švajčiarsku – mlieko
- priemerná prepravná vzdialenosť – 650 km; na úsekoch ú stanice
- na Aljaške – ropovody nad zemou, ropa je zohrievaná
Rozmiestnenie PD:
1. Ropovody:
a) vyspelé štáty: z miesta ťažby do miesta spotreby (USA, Rusko, Kanada)
b) rozvojové štáty: produkujú ropu z miesta ťažby do prístavov (Irak, Irán, SAE), al. exportne orientované potrubím
c) vyspelé štáty odkázané na dovoz ropy: Francúzsko
Ropovody z Janova, Rotterdamu, Marseille – z prístavov do celej Európy. Ropovody z Alžírska cez Stredozemné more do Talianska.
2. Plynovody:
- sieť plynovodov iba vo vyspelom svete.
- najdlhší plynovod – z Alberty do Montrealu = 3430 km.
- plynovody v Holandsku, USA, Rusku.
3. Uhlovody:
- v USA pomocou vody (uhlie je rozdrvené a prepravované vodou)
4. Produktovody:
- Švajčiarsko – mliekovody
V. Letecká doprava (LD)
- preprava osôb na stredné a veľké vzdialenosti
- predpoklady: geológia, rovina, priestrannosť
- LD – realizovaná v dohodnutých koridoroch, kt. sú zabezpečené službami rôzneho druhu; veľký počet zamestnancov
- svetové letiská = 100, z toho USA – 50, Z. Európa – 30, ostatné v Kanade, Austrálii, Japonsku
- 1. Chickago (USA) – O´hara = 65, 1 mil. ročne
- 2. Dallas – Fort Wort = 49, 7 mil. ročne
- 3. Londýn – Heathrow (BA, KE) = 47, 9 mil. ročne; Gatwick – BA, KE; Stant Sted – PP
Hlavné oblasti letov:
1. S. Amerika: ¾ letov vnútroštátnych; východné pobrežie: Boston – NY – Washington → veľká hustota
2. Z. Európa: medzištátne a medzikontinentálne lety, koloniálne väzby, malé sú štáty
3. bývalý ZSSR: vnútroštátne lety, v niektorých polárnych oblastiach – jediný druh dopravy.
- Tieto oblasti zrealizovali 4/5 výkonov LD
Dopravný tieň: preberanie klientely malého letiska veľkým (NY - Philadelphia)
- Letiská – ďalej od miest – aj 50 km.
- Letisko spojené s mestom: a) rýchlodráha (Tokio); b) autobusom (Praha)
- Opatrenie proti hluku – zrušené Concordy. Let do Tokia – cez severný pól.
- LD vytlačila vodnú D.
- Preprava nákladov – minimálna, len pošta a to ,čo podlieha skaze (kvety – Holandsko, ryby – Island, dobytok - Austrália)
- História: 1. nákladné lietadlá – v Berlíne → USA zhadzovali zásoby Západnému Berlínu
VI. Preprava hromadných nákladov na veľké vzdialenosti – Námorná doprava (ND)
- okolo 8000 km, ropa, zemný plyn, rudy, uhlie; kontajnerová D – kusová, aj automobily
- mimoriadne dôležitá súčasť zahraničného obchodu (Nemecko – 1/10 všetkej produkcie 3. sveta)
Deviatilita = 1 (priama linka); D realizovaná po určitých krokoch
Najväčšie námorné flotily:
1. Libéria – štáty celého sveta za nízke poplatky a voľnejšie zákony
2. Panama
3. Grécko
4. Cyprus
5. Bahamy
6. Nórsko
Skutočne najväčšie loďstvo má Grécko, s Nórskom realizujú prepravné služby.
Členenie námornej dopravy:
1. na základe vzdialenosti: a) transoceánska; b) kabotážna (pri pobreží) – môže byť: málá v rámci štátu, veľká (medzištátna) – Chille, Nórsko, USA
2. kritérium pravdepodobnosti: a) líniová (podľa cestovného poriadku); b) trampská (lode na objednávku)
Prístavy:
a) špecializované – osobné (Dover), vojenské (Gibraltár), rybárske (Rejkjavik), trajektové (Putgarden), vývozné (Santos – káva, Sharah - ropa)
b) univerzálne – Rotterdam
www.bauch.vergleich.de – nemecka stranka, kde ludia hodnotia brucha
Prieplavy
- najvýznamnejší: Panamský, Suezský, Kielský (Nemecko)
- Panam – 82 km, hĺbka – 13 m, výškový rozdiel – 26 m. Panamský prieplav – znižuje vzdialenosť medzi Z a V o 10 000 km.
Terminál: predprístav, napr. v Írsku – na čiastočné vyprázdnenie lode – umožní prechod napr. cez La Manche.
- Snaha o univerzálne lode – napr. tam ropa, naspäť železná ruda
Hl. preplavné prúdy:
- ropa: Perzský záliv – Z. Európa, Perzský záliv – USA, Perzský záliv, Japonsko
- ropa: kabotážne – pr. Texas – do veľkomiest na severovýchode
- železná ruda: Švédsko cez nórsky Narwik do Z. Európy
Z. Afrika – Z. Európa
Brazília . Z. Európa, USA
Bezpečnosť: napojené na družicové systémy: ruský – Kospas, americký – Sarsat
Nebezpečenstvo: pirátstvo – pobrežie Brazílie, Malajzia, Indonézia, Somálsko
Preprava osôb: skôr letecky; CR – okružné výlety loďami v Karibiku, Aljaška
Využitie:
- kontajnerová D – medzinárodné, normami uznané prepravné jednotky = kontajnery
- Atlantický oceán – najviac využitý
- Tichý oceán – Japonsko, novoindustrializované štáty
- Amazon, Rýn – dostupnosť od mora – Kanadské jazerá
- preprava metánu, zemného plynu.
- Cestovný ruch
- Grécko – olympijské hry, náboženské centrá, putovanie do veštiarní, chrámov
- Rím – rozvoj prímestkého CR – vidiecke sídla, vily – bohaté
- Stredovek: cieľom – talianské mestá: Florencia, Benátky – móda; religiózny CR – púte do sv. Zeme – širšie vrstvy
- Od 19. storočia: 1. vlny hromadného CR → do Švajčiarska. V niektorých krajinách – ministerstvá pre CR.
Definícia CR: spoločenská aktivita, kt podmieňuje premiestňovanie obyvateľstva do častí krajinnej sféry, charakterizovaných interakciami krajinných prvkov, schopnými vyvolať dočasnú zmenu pohybu.
Migrácia = dočasné premiestňovanie obyvateľstva.
CR v užšom slova zmysle: 19. – 20. stor. – v minulosti = zdôraznenie rekreačnej fcie.
: dnes – v širšom slova zmysle = zahŕňa aj výkon platenej činnosti (kongresy, veľtrhy).
Fcie CR:
1. rekreačná – zameraná ne realizáciu obnovy psychických aj fyzických síl človeka
2. poznávacia – putovný CR
3. ekonomická – CR zdrojom financií, finančných prostriedkov (aktívna a pasívna bilancia CR)
4. výchovná – úcta, výchova k iným národom
Druhy CR:
1. podľa časového kritéria:
a) celoročný
b) sezónny
2. podľa dĺžky pobytu:
a) krátkodobý – max 2 dni
- každodenný
- víkendový
b) strednodobý – 3 dni – 2 týždne
c) dlhodobý – viac ako 2 týždne
3. motív účasti:
a) zotavovací
b) poznávací
4. podľa spôsobu účasti:
a) kolektívny
b) individuálny
5. podľa charakteru účasti:
a) voľný – aktivita, bez pevne stanoveného programu, obmedzená časom a financiami
b) viazaný – cestovnými kanceláriami
Formy CR:
- modrý – more, voda
- žltý – slnko
- zelený – ekologický
- čierny – veľkomestá
- juniorský
Mestský CR:
1. klasický – veľkomestá
2. CR denných podujatí – šport, folklórne slávnosti
3. CR večerných podujatí – film, divadlo
4. veľtržný – veľká koncentrácia obyvateľstva za pomerne krátky čas motivovaná poznaním výstavných exponátov (väčšinou laici - návštevníci)
5. kongresový CR – to isté ako veľtržný, ale len odborná verejnosť – výmena odborných vedomostí.
- Predpoklady CR
1. lokalizačné
2. realizačné
3. selektívne
- Lokalizačné predpoklady
- súbor všetkých predpokladov, určujú ciele potenciálneho miesta, kde sa CR uskutoční
- určujú miesto, sú tu koncentračné väzby
L
- Selektívne predpoklady
- kto sa môže zúčastniť, ako často smerujú von
- sú tu disperzné vzťahy
- najväčší predpoklad selektívnych predpokladov je tam, kde je najmenej lokalizačných predpokladov
S
- Realizačné predpoklady
- patrí sem komunikácia
- až ich zapojením môžeme hovoriť o CR
- predstavujú spojenie medzi lokalizačnými a selektívnymi predpokladmi
LOKALIZAČNÉ PREDPOKLADY (LP)
I. prírodné
II. kultúrnoprávne
- I. PRÍRODNÉ PREDPOKLADY
1. Reliéf
- do vyšších nadm. výšok, k moru. Čím vyššia nadm. výška, tým väčšia atrakcia. Aj relatívne nadm. výšky – platí to isté. Napr. bradlovy reléf, glaciálny reliéf – u nás.
a) sklon
- totožný s relatívnou nadm. výškou
- výrazne ovplyvňuje aktivity v danom území
- územia s väčšou sklonovitosťou – najatraktívnejšie
- turistika, zimné športy = 5-10°; slalom = 20-30°; zjazd = 10-20°.
b) expozícia
- južná expozícia → pre odpočinok, záhradkárstvo
- severná expozícia → zimné športy – dlhšie sneh na severnej strane
c) existencia kontrastných foriem reliéfu
- formy: bodové – jaskyne, líniové – kanóny, plošné – skalné mestá, krasové planiny
d) estetické výhľady
- u každého inak
2. Klíma
- pozitíva:
- dĺžka slnečného svitu
- priemerné teploty – letecký CR – hlavne voda
- zimné zrážky (sneh) – výška snehovej pokrývky, dĺžka súvislej pokrývky (ako dlho)
- negatíva:
- letné zrážky
- veternosť
- hmla
- inverzia
- Klimatické kúpele – Vysoké Tatry (tuberkulóza až alergie). Davos, Sant Moritz – Pozriet na nete, kde sa nachádzajú
3. Vodstvo
- výrazná sezónnosť v CR
- čistota vody, prietok, charakter brehu (dĺžka, členitosť), podzemné vody – či majú balneologické účinky – prítomnosť = rozvoj CR
4. Rastlinstvo
- lesy; dĺžka okraja lesa – na okrajoch – chatové osady
- fcie lesa: rekreačné, estetické, vodohospodárske
5. Živočíšstvo
- iba pre špecifické formy CR (rybárstvo, poľovníctvo), vystavovateľstvo
- II. KULTÚRNOPRÁVNE PREDPOKLADY
- dokumentárna tvorivá činnosť ľudí
- nachádzajú sa hlavne v blízkosti miest
- delia sa na:
a) kultúrne pamiatky
b) centrálne inštitúcie – VŠ, SAV, úrady, špičkové podniky – potenciál realizovania kongresov
- Kultúrne pamiatky
1. druhové kritériá:
- národnohistorické pamiatky, ktoré dokumentujú určitú udalosť; pamätná izba
2. umelecko – historické pamiatky:
a) architektonické pamiatky – podľa využitia:
- svetové – radnice, mešťanské domy
- sakrálne – kostoly, kaplnky, kalvárie
b) urbanistické pamiatky – zložené zo sakrálnych a svetských pamiatok
c) pamiatky výtvarného umenia
d) technické pamiatky
e) pamiatky parkovej architektúry
3. pamiatky ľudovej kultúry:
- architektonické pamiatky – plošný charakter – skanzemy – Pribylina, Čičmany, Vlkolínec, Zuberec
- výtvarné umenie
4. pamiatky podľa bytostnej podstaty:
a) hmotné:
- hnuteľné
- nehnuteľné
b) nehmotné
- Národná kultúrna pamiatka – mestská pamiatková rezervácia – komplex zachovania budov
- štýly: románsky, gotický, barokový
- organizačné podujatia: športové podujatia, veľtrhy (Frankfurt, Ženeva, Lipsko), filmové festivaly – Trenčianske Teplice
REALIZAČNÉ PREDPOKLADY (RP)
- delia sa na:
I. komunikačné predpoklady
II. materiálno – technická základňa
- I. KOMUNIKAČNÉ PREDPOKLADY
- na prepravu osôb do navštívených miest, aby rekreant vynaložil čo najmenej času
- dopravná dostupnosť územia, zabezpečiť rýchlu prepravu
- II. MATERIÁLNO – TECHNICKÁ ZÁKLADŇA
1. Ubytovacie zariadenia
a) voľného CR = hotel, penzión – keď je voľné lôžko
b) viazaného CR = podnikové chaty
- Nárast penziónov po roku 1989, penzióny lokalizované do vidieckeho priestoru.
2. Stravovacie a zábavné zariadenia
- kaviarne, diskotéky, herne
3. Dopravné zariadenia
- lanovka, zubačka, vlek
- predlžujú sezónu
4. Iné zariadenia
- prispievajú k pohode cestovateľa
- požičovne, zmenárne, servisy, informačné kancelárie
SELEKTÍVNE PREDPOKLADY (SP)
- určujú charakter dopytu
LP
Dopyt
SP
- delia sa na:
I. urbanizačné predpoklady
II. demografické predpoklady
III. sociálne predpoklady
- I. URBANIZAČNÉ PREDPOKLADY
- hustota sídiel (čím väčšia hustota)
- veľkosť sídiel: obyvatelia väčších miest majú iný výber (kúpanie, lyžovanie), ako obyv. menších miest, al. vidieka
- zásoba sídiel: v minulosti: ten, kto mal rodinný dom išiel na dovolenku menej, ako ten, čo mal byt; teraz idú tí, čo majú vily
- bytový fond: z 1-izbového bytu odchádza viac ľudí ako z viacizbového bytu – ale dnes naopak
- II. DEMOGRAFICKÉ PREDPOKLADY
- hustota obyvateľstva
- veková štruktúra obyv.
- ovplyvňuje kvalitu a kvantitu foriem CR
- mladí – fyzicky náročné aktivity (vysokohorská turistika, cykloturistika, loptové hry, bungee jumping, raft)
- starší – prechádzky, ľahká turistika
- podľa pohlavia
- v prípade dlhodobej dovolenky – žiadne rozdiely
- rozdiely v prípade víkendu al. krátkodobého CR
- III. SOCIOLOGICKÉ PREDPOKLADY
- sociálna príslušnosť
- zamestnaní, študenti, podnikateľ, nezamestnaní, dôchodcovia
- podnikatelia – finančné dispozície – ekonomické hľadisko; podnikatelia rodinných podnikov – nemajú čas
- vlastníctvo auta
- vzdelanie
- stupeň vzdelania – vplyv na CR
- vysokoškolák – viac poznávací CR
- sedavé zamestnanie – fyzicky náročná rekreácia (plávanie, lyžovanie)
- stredoškolák, ZŠ – skôr pracujú fyzicky – odpočinok pasívny
- priemerný príjem na 1 člena mesačne
- počet a štruktúra členov domácností
- vek najmladšieho člena domácnosti – čím mladší, tým menšia pravdepodobnosť odchádzania
Incentívny CR = poznávací CR, realizovaný školami (exkurzie)
TURECKO
- typická turistická krajina, veľká dĺžka pobrežia, klíma, kúpanie, v zime veľký stupeň kontinentality; v Turecku zimné športy.
Regióny:
- Istanbul – časť mesta v Európe, časť v Turecku. Nákupný cestovný ruch, najväčší krytý bazár na svete. Cavikvad, Konstantinopol, Aja Sofia – kostol, Modrá Mešita, obrovský Sultánsky palác
- Kapadocia – územie centrálneho Turecka Chalušaš (Chetická ríša)múzea v Ankare, pamiatky vytvorené prírodou – komplex tufových útvarov – sopečná činnosť.
- Góreme – arménsky kresťania
- Čiernomorský región – pre Turkov menej cenný CR
- Egijské pobrežie: Antalya; Anatala; Bodvum – presídlené, veľká koncentrácia, efekt bodvumizácie, vysoká koncentrácia presýtenia
- Trója, Efez, Ploganomt (Bergama)
- Hierapolis – kombinácia kultúrno – kúpeľných pamiatok
- Efez – komplex knižníc, zachované chodníky, Arteminin chrám
- Pammukkaie – bavlníkový zámok, na travertínové stupne, cez ktoré stále preteká minerálna voda
Selektívne predpoklady
- Kurdi
- cenovo prijateľná krajina
- hygiena – voda
- problém – komunikácia
Realizačné predpoklady
- diaľnica – Edvine (Bulharsko) – Istanbul, Ankara (Turecko)
FRANCÚZSKO
- najnavštevovanejšia krajina
- prímorský CR, atraktivita hôr – Alpy
- prírodné predpoklady + obrovské kultúrno – historické dedičstvo
- Stredomorská oblasť – Francúzska riviéra, St. Tropez, Nice, Cannes, Jav Dav