Návrat na detail prednášky / Stiahnuť prednášku / Univerzita Pavla Jozefa Šafárika / Právnická Fakulta / Teória štátu a práva
Deľba moci (delba_moci.doc)
Rozdelenie moci v štáte
-deľba moci ako model
-teória deľby moci
-model je aplikovaný v ústave a v zákonoch
-jeden subjekt nemôže koncentrovať moc
-deľba práce - nemusí byť deľbou moci; je to delenie vo vertikálnej rovine v rámci sústavy štátnej moci
-deľba moci
-odňatie dvoch kompetencií jednej osobe
-podstatou nie je ani horizontálne ani vertikálne rozdelenie moci, ale podstatou je vyváženie moci štátnych orgánov a zabezpečenie rovnosti moci
-rozdelenie moci v horizontálnej rovine medzi jednotlivé sústavy štátnych orgánov
-Motesquieu: „Sloboda je stav, kedy nikto nemôže byť donútený robiť to, čo zákony zakazujú a nerobiť to, čo zákony dovoľujú. Sloboda je práve vtedy, keď ústava je taká, že moc brzdí moc v tých prípadoch, kde jedna moc chce získať rozhodujúce postavenie, aby nevládla jedna a tá istá sila.“
a) formálna - model, ktorý vypracovali - potom uvádzaný do života (ide o deľbu práce/úloh medzi ústredné a miestne orgány štátnej moci)
b) reálna (faktická) - nastala v konkrétnom živote; reálne/faktické/skutočné rozdelenie spoločnosti medzi triedy cez panovníka a zákonodarstvo; historicky prechodná (len na určitý čas) - Anglicko1688 moc rozdelená medzi šľachtu svetskú a duchovnú a medzi buržoáziu
-na to, aby sme mohli hovoriť o deľbe moci, musia byť splnené dve skupiny požiadaviek
I. skupina požiadaviek:
oddelenosť, samostatnosť a nezávislosť moci
-dosahuje sa
- zverením moci osobitným sústavám štátnych orgánov (samostatnosť, oddelenosť )
- inkompatibilitou viacerých druhov moci do rúk jednej osoby
- kreačnou nezávislosťou - z hľadiska svojho vzniku nezávislé (jedna sústava štátnych orgánov je z hľadiska svojho vzniku nezávislá na druhej sústave štátnych orgánov)
- vzájomnou nezodpovednosťou (nepodriadenosť) - predovšetkým politickou (orgány jednej moci nemôžu odvolať funkcionárov druhého druhu moci)
II. skupina požiadaviek:
rovnováha moci, brzdy medzi jednotlivými druhmi moci
rovnováha - rovnaké podiely na moci - zabezpečuje sa vyvažovaním a prostredníctvom vzájomných bŕzd
-brzdy medzi Z a V, V a S, Z a S a naopak - tým sa vytvoria prekážky zneužívania moci
Z:V
brzdí svojou tvorbou práva - normotvorbou, ktorou vymedzuje postavenie moci výkonnej (vykonávaním zákonov) - platí zvrchovanosť zákona
V:Z
1. právo veta prezidenta (len suspenzívne - odkladacie veto - nepodpíše zákon a vráti ho - pri vrátení musí znova hlasovať nadpolovičná väčšina zo všetkých = absolútna kvalifikovaná väčšina; po opätovnom schválení už nemusí byť podpis prezidenta a môže sa publikovať aj bez podpisu)
2. právo určiť dĺžku a čas zasadania (my nemáme)
3. právo rozpustiť parlament a vypísať nové voľby (má právo, ale raz aj povinnosť pri obligatórnom referende)
Z:S
-pôvodnou normotvorbou vymedzuje postavenie moci súdnej
S:Z
-inštitút ústavného súdnictva - ústavný súd posudzuje súlad zákona s ústavou (medzi právnymi predpismi rôznej právnej sily, nie pri právnych predpisoch rovnakej právnej sily (čl. 125-128)), ak zistí, že je nesúlad, vydá rozhodnutie o nesúlade - právny predpis stráca účinnosť ( prestávajú zaväzovať), ale naďalej sú platné
V:S
-právo prezidenta udeľovať milosť a amnestiu
-milosť - rozhodnutie na základe individuálnej žiadosti konkrétnej osoby v konkrétnom prípade formou IPA
-amnestia - nie formou žiadosti, nie na konkrétne osoby, ale všeobecne - druhovo rovnaké prípady rôzneho počtu (má normatívny charakter)
-amnestia a milosť môžu mať trojakú podobu:
- abolícia - právo prezidenta nariadiť, aby sa trestné stíhanie nezačínalo alebo ak sa už začalo, aby sa v ňom nepokračovalo (už nie je v ústave)
- agraciácia - právo prezidenta zmierňovať a odpúšťať tresty uložené súdmi v trestnom konaní
- rehabilitácia - právo prezidenta rozhodnúť o zahladení odsúdenia (čl. 102 ods. 1 j)
S:V
-inštitút správneho súdnictva - preskúmava zákonnosť IPA (patria do moci výkonnej) - rozhodujú administratívnoprávne orgány, súdy majú právomoc preskúmať - sistačné právo (my máme len na všeobecných súdoch správne senáty)
-čistý model deľby moci je v prezidentskej republike - preberá najviac z modelu rozdelenia moci (vyplýva z postavenia výkonnej moci a zo vzťahu k výkonnej i súdnej moci)
-v každom štáte sa isté prvky deľby moci vyskytujú
Locke delí moc na:
- zákonodarnú
- súdnu + výkonnú
- federatívnu
-prvky deľby moci v našej parlamentnej republike v rámci Ústavy SR:
- voľba hlavy štátu občanmi (už nie parlamentom)
- ustanovenie o práve veta - už len zákony, nie ústavu - do 15 dní od doručenia (nie od schválenie ako kedysi)
- amnestia a milosť prezidenta
- zmena kreovania sudcov všeobecných súdov (v minulosti schvaľoval parlament) - teraz schvaľuje súdna rada a prezident vymenúva
- ústavný súd
- povinnosť prezidenta rozpustiť parlament v prípade ľudového hlasovania za jeho odvolanie (ak nebol v hlasovaní odvolaný)
- prezident menuje a odvoláva - robí to vždy na návrh
- imunita - nástroj jednej sústavy (NR SR) pred inou (súdy)
- prezident môže vrátiť návrh zákona len s pripomienkami (musí uviesť, ako preformulovať, nestačí len neprijať) - pri opätovnom prerokovaní potrebný súhlas 76 poslancov